برخی عزیزان این انتخابات را حرکت صنفی قلمداد می کنند که معلمان با مشارکت گسترده می توانند صدای رسای خود را به گوش مسئولین وزارتخانه برسانند ، در حالی که برخی از این همکاران به ویژه نیروهای ستادی در کوچکترین حرکتهای صنفی هم فعال نبوده اند/ این صندوق در رسیدن به اهداف خود جز دادن وامهای چند درصدی و خودرودهایی به صورت لیزینگ که برخی مواقع قیمت خودروهای واگذاری از سایر شرکتها گران تر هم بوده است، موفق نبوده است/ این صندوق، مرکزی برای دکان اقتصادی وزرای سابق بوده و موجب تولید رانت و سوء استفاده و اختلاس و فساد شده است که بیشتر ریشه در ساختار و اساسنامه ی آن دارد/ چرا هیئت امنای صندوق ذخیره ی فرهنگیان بعد از 22 سال از تاسیس صندوق و بعد از اختلاس 15 هزار میلیاردی و عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس ، به این فکر افتاده اند که معلمان به این شکل غیر دموکراتیک و فرمایشی، در مدیریت آن نقش ایفا کنند/ « صدای معلم » و کمپین های سراسری فرهنگیان ضمن نظرسنجی به صورت آنلاین از همکاران با نظر اکثریت قریب به اتفاق همکاران به ترتیب مبنی برناراضی بودن فرهنگیان از عمکرد صندوق و فرمایشی بودن این انتخابات را گوشزد کردند
دل نوشته ای برای جامعه فرهنگیان
از اظهار نظر برخی از معلمان در مورد نیروهای ستادی بسیار متاسفم . افرادی که با تحمل مسئولیتهای سنگین و با حداقل مزایا در ادارات آموزش و پرورش مشغول هستند و دم نمی زنند ،نباید این گونه با ایشان رفتار شود.
مگر نه اینکه آنها نیز معلم هستند و از همان کلاس درس بنا به صلاحدید و حائز بودن برخی از توانائیها هم اکنون در ستاد مشغول هستند. همه معلمان می دانند که کسی که مسئولیت پذیر و علاقه مند نباشد مدت زیادی نمی تواند در ادارات داوام بیاورد . بیشتر این نیروها به علت نبود مزایا ، ساعات کاری زیاد و مسئولیت سنگین خواهان بازگشت به مدارس هستند ولی به علت نیاز ،علیرغم میل باطنی و وجدان کاری متحمل وضعیت فعلی هستند..
معلمان باید حضور افرادی را که دارای تجربه کاری هستند و در مناسبات اداری کاربلدشده و به قوانین و مقررات اشراف دارند را مغتنم بشمارند و به معلمی که فقط در محیط مدرسه با دانش آموزان و همکاران خود در یک محیط بسته سرو کار داشته ترجیح دهند.من منکر توانایی تعداد زیادی از معلمان عزیز نیستم و لی این حقیقتی انکار تاپذیر است که عده کثیری از معلمان عزیز به قوانین اشراف نداشته و حتی از حق و حقوق خود نیز آگاه نیستند.
این درست نیست که به صرف حدس و گمان و برخی شایعات و یا تخلف احتمالی برخی و یا شاید به دلیل عدم توانایی رقابت ،کلیه نیروهای ستادی را محکوم کنیم و نیروهای ستادی نیز برای پایان دادن به این شائبات و جلب رضایت خاطر معلمان تن به انصراف دهند.
فراموش نکنیم که آنها نیز معلم و از بدنه آموزش و پرورشی هستند که همیشه مظلوم واقع شده است .
با این دیوارکشی ها در داخل خانواده راه به جایی نخواهیم برد و راه را برای فرصت طلبانی که همیشه از غفلت فرهنگیان بهره برده و با جریحه دار کردن احساسات از آنها استفاده ابزاری نموده اند، هموار می کنیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وقتی نظام آموزشی نمره محور است، دانشآموزان غربال و جداسازی میشوند، مافیای کنکور وجود دارد، مدارس محلی برای قدرت نمایی مؤسسات آموزشی و تجاری شدهاند؛ همه به دلیل ضعیف بودن فرآیندهای نظارتی در آموزش و پرورش است/ درصد بسیاری از مدارس دوره دوم متوسطه با مراکز مختلف قراردادهایی بسته و آزمونهایی برگزار میکنند. کاری که خود محل درآمد و تجارت برای مدارس شده است. این رقمها و گردشهای مالی شفاف نیست. چرخهای تشکیل شده که همه در آن راضی هستند زیرا تمامی عوامل آموزشی از آن منتفع میشوند. چرخهای که قربانی اصلی آن دانشآموزان هستند/ مسئولان آموزش و پرورش بهویژه معاون آموزش ابتدایی که طراح این طرح است، حرفهای خوبی میزنند، اما باید دید که تحول نظام آموزشی با حذف آزمون و مدارس سمپاد چگونه صورت میگیرد؟ ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی چگونه با امتحان نهایی در دورههای بالاتر یا کنکور قابل جمع شدن است/ برنامه خاصی پشت این مسائل نبوده و طرحی شتابزده است زیرا سند پژوهش و توجیه خانوادهها وجود ندارد....
قدس آنلاین- دوشنبه هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود خبر از حذف آزمونهای تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص را داد و پس از آن با حضور در برنامهای تلویزیونی به تشریح این توییت پرداخت و توضیح داد: آزمونها و کتابهای کمک آموزشی در دوره ابتدایی حذف شده و با مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف و تا سه سال آینده نیز این مدارس در دوره متوسطه اول حذف خواهند شد.
سدی بر دوپینگ دانشآموزان
این تصمیم فضای آموزشی کشور را به شدت متشنج کرد و اظهارنظرهای مختلف کارشناسان درباره معایب و محاسن این طرح را به همراه داشت.
برخی اعتقاد دارند قرار دادن دانشآموزان تیزهوش در کنار سایر دانشآموزان در مدارس دولتی سبب جلوگیری از پیشرفت آنان خواهد شد زیرا این مدارس امکانات مورد نیاز را برای حمایت علمی و تحصیلی از افراد تیزهوش ندارند. به گفته آنان در حقیقت این کار باعث هدر رفتن استعداد و هوش این دانشآموزان خواهد شد.
یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف آزمون مدارس طرحی بسیار خوب و اثر بخش است به خبرنگار ما میگوید: با حذف این آزمونها فشار از روی دانشآموز برداشته شده و آنان از معدل محوری، نمره محوری و کنکور محوری به سمت شهروند پروری، اخلاق محوری و بارور کردن اندیشه سوق داده میشوند.
محمدرضا نیکنژاد اضافه میکند: البته با توجه به ناگهانی اعلام شدن این طرح به نظر میرسد، زمینهها و ساختارهای لازم از نظر فرهنگی، اجتماعی، آموزشی مهیا نشده و همین ممکن است مشکل ایجاد کند.
وی با اشاره به انواع مختلف هوش میگوید: هشت نوع هوش داریم، اما در این آزمونها تنها تمرکز بر آیکیو است که آن هم با آزمونی تستی سنجیده میشود. بیشک با دوپینگ دانشآموز در کلاسهای آمادگی آزمونها نمیشود، اسم دانشآموز را «تیزهوش» گذاشت و آزمون را «تیزهوشان» نامید.
این کارشناس آموزش توضیح میدهد: طبق آنچه مشخص شده، طرح شهاب که همان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است، در آموزش و پرورش به عنوان جایگزین این آزمونها معرفی شده، اما هنوز در این زمینه روشنسازی صورت نگرفته و تنها به شناسایی دانشآموزان با استعداد برتر و حمایتهای تحصیلی مانند شرکت در جشنوارههای علمی و المپیادهای تخصصی اشاره شده است. اگر این طرحها اجرایی شود، امیدوار هستیم ارزیابی کمی، به سمت ارزیابی کیفی سوق داده شود که حتماً ثمرات خوبی برای دانشآموزان به همراه خواهد داشت.
نیکنژاد بیان میکند: در سیستم آموزش دنیا تجربههایی انسانی وجود دارد که نمیتوانیم مقابل آنها ایستادگی کنیم. سیستم آموزش و پرورش کشور از ۱۰۰ سال پیش بر مبنای نمره و معدل و آیکیو شکل گرفته است در حالیکه تجربههای جهانی ۹ سال نخست را مختص سوادآموزی و پرورش شخصیت فردی اجتماعی افراد میداند. تجربههای موفقی که در کشوری مانند فنلاند وجود دارد، نشان میدهد در این سالها ما راه را اشتباه رفتهایم.
وی در پایان تصریح میکند: نباید این طرح را با رقابتهای سیاسی آمیخته کنیم. باید بدانیم این طرح تلاش میکند، ویروسی را که به کودکی بچهها دست درازی و آنها را ناشاد و خسته کرده از سیستم آموزش و پرورش کشور بیرون کند.
حذف سمپاد به نفع غیرانتفاعیها
یکی دیگر از مهمترین نگرانیها، گرایش خانوادههای دارای فرزند تیزهوش به ثبت نام در مدارس غیردولتی است که بیشک دانشآموزان تیزهوش بهویژه در مناطق محروم از این طرح آسیب خواهند دید.
یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جزئیات حذف آزمون مدارس سمپاد از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است، به خبرنگار ما میگوید: حذف کنکور و آزمون برای ورود به مدارس موضوعی منطقی، کارشناسی شده و درست است. وقتی بحث حذف کنکور مطرح میشود، بدیهی است که باید این کار در سطوح پایینتر نیز صورت گیرد. البته هنوز ساز و کار مشخصی برای پذیرش دانشآموزان در مدارس سمپاد اعلام نشده و ممکن است نظر بر حذف این مدارس نباشد.
فرهاد فلاحتی اضافه میکند:با این حال اگر برنامه آموزش و پرورش بر حذف مدارس خاص است، با اصل حذف مدارس خاص موافق هستم زیرا کاری علمی و تربیتی است که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده و آسیبی که در این نظام آموزشی بر دانشآموزان، خانوادههای آنها و اجتماع وارد شده از مناظر متعدد تربیتی قابل بحث است. در نظامهای آموزشی دنیا راهکارهایی نیز در نظر گرفته شده که هم استعداد برتر تلف نشود و هم استعداد پایینتر بتواند به بهترین نحو جامعهپذیر شده، از زندگی بهرهمند و مفید باشد.
این کارشناس حوزه آموزش کشور در ادامه عنوان میکند: به نظر میرسد باید در کشور مراکزی مشابه مراکز آموزشی در کشورهای اروپایی داشته باشیم که تمام دانشآموزان از سطوح مختلف با بهرههای هوشی متفاوت در این مجتمعها حضور داشته باشند. جامعه کوچکی با شیوههای خاص، علمی و کارآمد که کمک میکند آنها در کنار هم تربیت شوند.
این نماینده مجلس تصریح میکند: اگر رویه بر این باشد که آزمون حذف شده و مراکز نیز تعطیل شوند مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی در این قضیه ورود پیدا میکنند. مطمئناً با توجه به شهریههای زیاد این مدارس به بهانه آموزش بهتر از خانوادهها مبالغ سرسام آوری دریافت خواهد شد و دکان سودجویی گشوده میشود.
فلاحتی تأکید میکند: خانوادهها، به خصوص خانوادههای محروم نگران تحصیل فرزندان خود در مدارس غیردولتی نباشند. بعید است آموزش و پرورش کاری به این مهمی را به این شیوه مدیریت کند و حتماً به عنوان نمایندگان مردم در مجلس به این مورد ورود خواهیم کرد.
عضو کمیسیون آموزش یادآور میشود: براساس قانون اساسی تحصیل رایگان تا مقطع متوسطه جزو وظایف دولت است. این تحصیل رایگان تمام اقشار دانشآموز را با بهرههای هوشی مختلف در بر میگیرد. البته همان طور که اشاره شد، شیوه اجرا مهم است. حذف آزمون مدارس و حذف کتب کمک درسی از بدنه آموزش و پرورش قابل تحسین است زیرا رانت عظیمی در فضای علمی کشور شکل گرفته بود که امیدواریم این مشکلات بزودی رفع شود.
حذف آزمون سبب تحول آموزشی میشود؟
به گفته کارشناسان یکی از اهداف حذف مدارس سمپاد، عدم جداسازی و جلوگیری از اعمال تبعیض علیه دانشآموزان است. اما از آنجاکه کیفیت آموزشی، علمی و تحصیلی مدارس دولتی پایین است، اجرای طرح حذف مدارس سمپاد موجب هرچه بیشتر شدن گرایش مردم به سمت مدارس غیرانتفاعی و تبعیض و نابرابری بیشتر در این زمینه خواهد شد.
علی پورسلیمان، کارشناس آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه حذف آزمون از مدارس سمپاد و نمونه دولتی در کلیت طرح بدی نیست، به خبرنگار ما میگوید: یکسان سازی آموزش و ایجاد عدالت آموزشی از طرحهایی هستند که روی کاغذ بسیار خوب بوده و همه مایل به انجام آن هستند، اما خود آنها یک معلولاند. وقتی نظام آموزشی نمره محور است، دانشآموزان غربال و جداسازی میشوند، مافیای کنکور وجود دارد، مدارس محلی برای قدرت نمایی مؤسسات آموزشی و تجاری شدهاند؛ همه به دلیل ضعیف بودن فرآیندهای نظارتی در آموزش و پرورش است.
وی تصریح میکند: درصد بسیاری از مدارس دوره دوم متوسطه با مراکز مختلف قراردادهایی بسته و آزمونهایی برگزار میکنند. کاری که خود محل درآمد و تجارت برای مدارس شده است. این رقمها و گردشهای مالی شفاف نیست. چرخهای تشکیل شده که همه در آن راضی هستند زیرا تمامی عوامل آموزشی از آن منتفع میشوند. چرخهای که قربانی اصلی آن دانشآموزان هستند.
پورسلیمان میافزاید: مسئولان آموزش و پرورش بهویژه معاون آموزش ابتدایی که طراح این طرح است، حرفهای خوبی میزنند، اما باید دید که تحول نظام آموزشی با حذف آزمون و مدارس سمپاد چگونه صورت میگیرد؟ ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی چگونه با امتحان نهایی در دورههای بالاتر یا کنکور قابل جمع شدن است؟
این کارشناس آموزش اضافه میکند: یکسان سازی آموزش بسیار طرحی خوب و کاربردی است، اما به نظر میرسد، برنامه خاصی پشت این مسائل نبوده و طرحی شتابزده است زیرا سند پژوهش و توجیه خانوادهها وجود ندارد. باید این طرح از حالت شعاری خارج شود.
هنر آن است که دانش آموز معدل 15- 10 را ثبت نام کرده و او را با معدل 19 - 18 فارغ التحصیل نمایید. اگر کارکرد چنین مدارسی حقیقتا این بود ،باورمان می شد که فوق العاده هستند، اما متأسفانه چنین نیست. همه ما معلمان لذت تدریس به یک دانش آموز زرنگ را خوب می دانیم/ آموزش و پرورش طی 40 سال رسالت اصلی تعلیم و تربیت خود را در مسیر پاسخگویی به خواسته های وزارت آموزش عالی ، گم کرد/ اشاره به مافیای آزمونها و آموزشگاه ها و کتب کمک درسی یا تستی چاپ شده خارج از کنترل ، فقط به تقویت آنها و چراغ سبزی برای ادامه فعالیت شان می باشد. قانون باید جامع و مانع باشد . قاطعیت در تصمیم و اجرای آن لازمه جلوگیری از ادامه فعالیت غیراستاندارد تجاری گونه چنین مراکزی است/ مافیای آزمون ها و کتب تستی را خود وزارت آموزش و پرورش طی دهه ها در آستین خود با منفعت طلبی و حق خواهی از سهم ، به وجود آورده است و اگر در تصمیم پاکسازی مین های کاشته شده در دوره ابتدایی برای نجات امنیت ذهنی و روحی و روانی آینده سازان کشور، عزم جزم دارد ، خودش باید سر این مار افعی سمی را با تبر اراده قطع نماید و گر نه ادامه همزیستی مسالمت آمیز وزارت آموزش و پرورش با آنان خیانتی آشکار به نظام آموزشی و دنیای پاک و بِکر کودکان و نوجوانان کشور است/ آنان حاضرند از جیب خود سرمایه گذاری کنند و اصل قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیل را نادیده بگیرند ، چون از آینده مجهول و غیرقابل اعتماد آموزش رسمی نگرانند و حداقل در مدارس خاص احتمال قبولی در دانشگاه افزایش می یابد/ ان از مدارسی فرار می کنند که معلمانش برای فرار از بیکاری و کسب درآمد معلم شده اند، افرادی که خود از معلمی بیزارند./ هیچ مافیایی به وجود نمی آید مگر در سایه کوتاهی مسئولین و هیچ مافیایی نابود نمی شود مگر در سایه همت والای مسئولین/ تضاد طبقاتی تبدیل به تضاد آموزشی در جامعه ما گردیده است/ یکسان سازی آموزشی و بازگرداندن رسالت هر دو وظیفه معلم به او یعنی هم آموزش و هم پرورش با حذف دبیران پرورشی، عمده ترین تنگنای آموزش رسمی کشورمان است. با تحقق این دو و اصلاح ساختار محتوایی آموزش امکان تبلور رشد و توسعه آموزشی هم فراهم خواهد شد/ و امروز بیایید در شادی خِرد تصمیم وزارت شادمانی کنید که دوره ابتدایی را از انقباض آزمون و استرس خلاص نموده و در گرداب جدیدی به نام طرح شهاب که سر و ته نامعلومی دارد انداخته ایم...
گروه اخبار/ وزير آموزش وپرورش در جلسه شوراي سياست گذاري مدارس غيردولتي، حذف آزمون از مدارس تیزهوشان رابه معنای حذف این مدارس ندانست و گفت: برگزاري هرگونه آزمون و شبه آن در مدارس غيردولتي ممنوع است.
پایگاه اجتماعی مخالفت با سمپاد و نمونه دولتی و مدارس غیردولتی و مدارس دولتی هیات امنایی همپوشانی گسترده دارند/با این مصوبه مدیران طرفدار توسعه مدارس غیردولتی به طرفداران "آموزش و پرورش بی طبقه" انگیزه و فرصت ضدیت با مدارس غیردولتی را داده اند/آنهایی که داوطلبان ورود به مدارس سمپاد را فرزندان "مرفهان بیدرد " ، " سرمایه داران " و "مقامات رانتخوار " می دانند، به همان اندازه با مدارس غیر انتفاعی مخالفند/ مرتضی نظری مدیر روابط عمومی از لابی های پنهان برای شکستن مصوبه اخیر حبر داد/ آقای نظری اهمیت حذف آزمون سمپاد و نمونه را در حد "آزادسازی مدارس " یعنی اقدامی رهایی بخش می داند/ مصوبات شورایعالی آموزش و پرورش با امضای رییس جمهور قانونی می شوند، مخالفان این مصوبه سعی می کنند با لابی پنهان روی تصمیم و امضای رییس جمهور اثر بگذارند/ موافقان مصوبه با بسیج افکار عمومی و تحریک غرایز ضد سرمایه داری مردم سعی می کنند که هزینه مخالفت با مصوبه را برای رییس جمهور بالا ببرند/ به گفته نظری لایه های رسمی و غیررسمی تجارت آزمون، در حال لابی با برخی نهادهای خاص برای شکست و توقف مصوبه حذف آزمون هستند/ آقای نظری ،" از همه دلسوزان و تحولگرایان و منتقدان نظام ٱموزشی" خواسته اند "به هر نحو ممکن در همراهی با اجرای این مصوبه همراهی کنند."/ من به دلیل دوستی با آقای نظری خودم را مخاطب این درخواست می دانم اما برای دفاع از مصوبه قانع نشده ام/ انتظارم این بود که آقای نظری که با سانسور مخالف است، نظرات اعضای شورایعالی که مخالف این مصوبه رای داده اند را در رسانه ها و بولتن های زیر مجموعه روابط عمومی پوشش می داد/ مقامات از بین عوامل استرس زا و غم افزا و ویران کننده روح و روان دانش آموزان ، کم اثرترین عامل را نشانه گرفته اند/ ورود سازمان یافته مافیای آزمون و کمک آموزشی به مدارس بدون چراغ سبز مقامات بالای وزارتخانه غیر ممکن است/ آموزش و پرورش نهادی بسیار متمرکز و بسته است، عبور از دروازه مدارس کار آسانی نیست/ یک محقق دانشگاهی برای توزیع چند پرسشنامه پژوهشی در مدارس باید از هفت خوان رستم رد شود/ گردن کلفتهای بازار کمک آموزشی در معاونت ها پایگاه دارند/ با قبول فرض وجود مافیا می توان این مصوبه را مرحله ای از دعوای شاخه های مختلف این مافیا دانست/ دلیل غم و غصه و خستگی و افسردگی بچه ها چیزهای دیگری است که وزیر و معاونانش جرات طرح آنها را ندارند/ کتابهای درسی مخصوصا در دوره ابتدایی ذوق دانش آموزان را کور می کند/ کتاب درسی و برنامه درسی رسمی در جهت تربیت شهروندانی مطیع و وفادار به ارزشهای سیاسی نظام تدوین شده اند/ رویکرد اشباع دینی به عنوان تنها راه حل رسمی، ناتوانی خود را در تربیت نسلی دیندار در مدارس ثابت کرده است/ سند تحول بنیادین متنی است آشفته ، مطول ، ایدئولوژیک بر اساس رویکرد اشباع دینی در جهت تربیت افراد وفادار به نظام سیاسی /با حذف آزمون سمپاد و نمونه، مشتریان مدرسه غیر انتفاعی برتر، 10 درصد اضافه می شود و بازار مدارس دولتی پولی، داغ تر می شود/ آقای کفاش معاون اسبق پرورشی در تلگرام از انحلال سمپاد دفاع کرده و از محسنات آموزش و پرورش فنلاند سخن گفته اند/ در فنلاند دختر و پسر را در مدرسه و کلاس درس جدا نمی کنند/ به جای تشکیل هیات های عزاداری و تور عتبات در مدارس برنامه موسیقی و آواز و رقص برگزار می کنند/ در فنلاند دانش آموز پیش دبستانی با مانتو و مقنعه در مدرسه حاضر نمی شود/ در فنلاند دانش آموزان در مراسم آغازین مدرسه شعار مرگ بر این و آن نمی دهند/ در مدارس فنلاند اصولا آموزش مذهبی وجود ندارد و شهادت در راه خدا ارزش نیست/ آقای کفاش برای خوشحال کردن رفیقش آقای بطحایی شعارهای شیک روشنفکری می دهد/ چگونه از بین عناصر به هم پیوسته آموزشی فنلاند فقط یک عامل گزینشی را دلیل موفقیت می دانید/ پایگاه اجتماعی ضدیت با مدارس سمپاد و نمونه ، با پایگاه اجتماعی مخالفان مدارس غیردولتی همپوشانی وسیع دارد/ آنهایی که داوطلبان ورود به مدارس سمپاد را فرزندان "مرفهان بیدرد " ، " سرمایه داران " و "مقامات رانتخوار " می دانند، به همان اندازه با مدارس غیر انتفاعی مخالفند