هنر آن است که دانش آموز معدل 15- 10 را ثبت نام کرده و او را با معدل 19 - 18 فارغ التحصیل نمایید. اگر کارکرد چنین مدارسی حقیقتا این بود ،باورمان می شد که فوق العاده هستند، اما متأسفانه چنین نیست. همه ما معلمان لذت تدریس به یک دانش آموز زرنگ را خوب می دانیم/ آموزش و پرورش طی 40 سال رسالت اصلی تعلیم و تربیت خود را در مسیر پاسخگویی به خواسته های وزارت آموزش عالی ، گم کرد/ اشاره به مافیای آزمونها و آموزشگاه ها و کتب کمک درسی یا تستی چاپ شده خارج از کنترل ، فقط به تقویت آنها و چراغ سبزی برای ادامه فعالیت شان می باشد. قانون باید جامع و مانع باشد . قاطعیت در تصمیم و اجرای آن لازمه جلوگیری از ادامه فعالیت غیراستاندارد تجاری گونه چنین مراکزی است/ مافیای آزمون ها و کتب تستی را خود وزارت آموزش و پرورش طی دهه ها در آستین خود با منفعت طلبی و حق خواهی از سهم ، به وجود آورده است و اگر در تصمیم پاکسازی مین های کاشته شده در دوره ابتدایی برای نجات امنیت ذهنی و روحی و روانی آینده سازان کشور، عزم جزم دارد ، خودش باید سر این مار افعی سمی را با تبر اراده قطع نماید و گر نه ادامه همزیستی مسالمت آمیز وزارت آموزش و پرورش با آنان خیانتی آشکار به نظام آموزشی و دنیای پاک و بِکر کودکان و نوجوانان کشور است/ آنان حاضرند از جیب خود سرمایه گذاری کنند و اصل قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیل را نادیده بگیرند ، چون از آینده مجهول و غیرقابل اعتماد آموزش رسمی نگرانند و حداقل در مدارس خاص احتمال قبولی در دانشگاه افزایش می یابد/ ان از مدارسی فرار می کنند که معلمانش برای فرار از بیکاری و کسب درآمد معلم شده اند، افرادی که خود از معلمی بیزارند./ هیچ مافیایی به وجود نمی آید مگر در سایه کوتاهی مسئولین و هیچ مافیایی نابود نمی شود مگر در سایه همت والای مسئولین/ تضاد طبقاتی تبدیل به تضاد آموزشی در جامعه ما گردیده است/ یکسان سازی آموزشی و بازگرداندن رسالت هر دو وظیفه معلم به او یعنی هم آموزش و هم پرورش با حذف دبیران پرورشی، عمده ترین تنگنای آموزش رسمی کشورمان است. با تحقق این دو و اصلاح ساختار محتوایی آموزش امکان تبلور رشد و توسعه آموزشی هم فراهم خواهد شد/ و امروز بیایید در شادی خِرد تصمیم وزارت شادمانی کنید که دوره ابتدایی را از انقباض آزمون و استرس خلاص نموده و در گرداب جدیدی به نام طرح شهاب که سر و ته نامعلومی دارد انداخته ایم...
گروه اخبار/ وزير آموزش وپرورش در جلسه شوراي سياست گذاري مدارس غيردولتي، حذف آزمون از مدارس تیزهوشان رابه معنای حذف این مدارس ندانست و گفت: برگزاري هرگونه آزمون و شبه آن در مدارس غيردولتي ممنوع است.
پایگاه اجتماعی مخالفت با سمپاد و نمونه دولتی و مدارس غیردولتی و مدارس دولتی هیات امنایی همپوشانی گسترده دارند/با این مصوبه مدیران طرفدار توسعه مدارس غیردولتی به طرفداران "آموزش و پرورش بی طبقه" انگیزه و فرصت ضدیت با مدارس غیردولتی را داده اند/آنهایی که داوطلبان ورود به مدارس سمپاد را فرزندان "مرفهان بیدرد " ، " سرمایه داران " و "مقامات رانتخوار " می دانند، به همان اندازه با مدارس غیر انتفاعی مخالفند/ مرتضی نظری مدیر روابط عمومی از لابی های پنهان برای شکستن مصوبه اخیر حبر داد/ آقای نظری اهمیت حذف آزمون سمپاد و نمونه را در حد "آزادسازی مدارس " یعنی اقدامی رهایی بخش می داند/ مصوبات شورایعالی آموزش و پرورش با امضای رییس جمهور قانونی می شوند، مخالفان این مصوبه سعی می کنند با لابی پنهان روی تصمیم و امضای رییس جمهور اثر بگذارند/ موافقان مصوبه با بسیج افکار عمومی و تحریک غرایز ضد سرمایه داری مردم سعی می کنند که هزینه مخالفت با مصوبه را برای رییس جمهور بالا ببرند/ به گفته نظری لایه های رسمی و غیررسمی تجارت آزمون، در حال لابی با برخی نهادهای خاص برای شکست و توقف مصوبه حذف آزمون هستند/ آقای نظری ،" از همه دلسوزان و تحولگرایان و منتقدان نظام ٱموزشی" خواسته اند "به هر نحو ممکن در همراهی با اجرای این مصوبه همراهی کنند."/ من به دلیل دوستی با آقای نظری خودم را مخاطب این درخواست می دانم اما برای دفاع از مصوبه قانع نشده ام/ انتظارم این بود که آقای نظری که با سانسور مخالف است، نظرات اعضای شورایعالی که مخالف این مصوبه رای داده اند را در رسانه ها و بولتن های زیر مجموعه روابط عمومی پوشش می داد/ مقامات از بین عوامل استرس زا و غم افزا و ویران کننده روح و روان دانش آموزان ، کم اثرترین عامل را نشانه گرفته اند/ ورود سازمان یافته مافیای آزمون و کمک آموزشی به مدارس بدون چراغ سبز مقامات بالای وزارتخانه غیر ممکن است/ آموزش و پرورش نهادی بسیار متمرکز و بسته است، عبور از دروازه مدارس کار آسانی نیست/ یک محقق دانشگاهی برای توزیع چند پرسشنامه پژوهشی در مدارس باید از هفت خوان رستم رد شود/ گردن کلفتهای بازار کمک آموزشی در معاونت ها پایگاه دارند/ با قبول فرض وجود مافیا می توان این مصوبه را مرحله ای از دعوای شاخه های مختلف این مافیا دانست/ دلیل غم و غصه و خستگی و افسردگی بچه ها چیزهای دیگری است که وزیر و معاونانش جرات طرح آنها را ندارند/ کتابهای درسی مخصوصا در دوره ابتدایی ذوق دانش آموزان را کور می کند/ کتاب درسی و برنامه درسی رسمی در جهت تربیت شهروندانی مطیع و وفادار به ارزشهای سیاسی نظام تدوین شده اند/ رویکرد اشباع دینی به عنوان تنها راه حل رسمی، ناتوانی خود را در تربیت نسلی دیندار در مدارس ثابت کرده است/ سند تحول بنیادین متنی است آشفته ، مطول ، ایدئولوژیک بر اساس رویکرد اشباع دینی در جهت تربیت افراد وفادار به نظام سیاسی /با حذف آزمون سمپاد و نمونه، مشتریان مدرسه غیر انتفاعی برتر، 10 درصد اضافه می شود و بازار مدارس دولتی پولی، داغ تر می شود/ آقای کفاش معاون اسبق پرورشی در تلگرام از انحلال سمپاد دفاع کرده و از محسنات آموزش و پرورش فنلاند سخن گفته اند/ در فنلاند دختر و پسر را در مدرسه و کلاس درس جدا نمی کنند/ به جای تشکیل هیات های عزاداری و تور عتبات در مدارس برنامه موسیقی و آواز و رقص برگزار می کنند/ در فنلاند دانش آموز پیش دبستانی با مانتو و مقنعه در مدرسه حاضر نمی شود/ در فنلاند دانش آموزان در مراسم آغازین مدرسه شعار مرگ بر این و آن نمی دهند/ در مدارس فنلاند اصولا آموزش مذهبی وجود ندارد و شهادت در راه خدا ارزش نیست/ آقای کفاش برای خوشحال کردن رفیقش آقای بطحایی شعارهای شیک روشنفکری می دهد/ چگونه از بین عناصر به هم پیوسته آموزشی فنلاند فقط یک عامل گزینشی را دلیل موفقیت می دانید/ پایگاه اجتماعی ضدیت با مدارس سمپاد و نمونه ، با پایگاه اجتماعی مخالفان مدارس غیردولتی همپوشانی وسیع دارد/ آنهایی که داوطلبان ورود به مدارس سمپاد را فرزندان "مرفهان بیدرد " ، " سرمایه داران " و "مقامات رانتخوار " می دانند، به همان اندازه با مدارس غیر انتفاعی مخالفند
اظهار سپاس و حمایت بسیاری از اساتید و رؤسای دانشکده های روان شناسی و امور تربیتی سراسر کشور حکایت جداگانه و قابل تأملی است که از چند جنبه می تواند مورد مداقه و ارزیابی جدی کارشناسی قرار گیرد/ در سنوات گذشته که این آزمونها به عمل می آمد و حتی بهره گیری از کتب کمک درسی در رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما و مدارس ما با تبلیغات گسترده و چشمگیری توصیه و پیشنهاد می گردیدند یا آموزشگاه ها و مؤسسات ویژه ای برای راهیابی نونهالان به این مدارس خاص ٬ برنامه های آموزشی مختلفی را اجرایی می کردند ٬ رخوت و سکوت معناداری در فضای عمومی این مرز بوم حاکم شده بود ؛ چرا این اساتید خبره روان شناسی ٬ سکوت مصلحتی یا محافظه کارانه خود را بر فریاد اصلاح طلبانه ترجیح داده بودند و خطرات و معایبی را که از رهگذر این آزمونها نصیب دانش آموزان ٬ آینده سازان ٬ خانواده ها و آموزش و پرورش کشور می گردید گوشزد نمی کردند/ اگر محصولات فکری و یافته های تجربی و عملی بزرگان علوم تربیتی ٬ خریداری در سازمان و بازار رسمی حوزه آموزش و تربیت این مملکت نیابند چه کاربردی عملی و علمی در وزارتخانه های دیگر خواهند داشت/ آیا زمان آن نرسیده است که چنین رابطه مستحکم و پایداری بین دانشکده های روان شناسی و علوم تربیتی و وزارت آموزش و پرورش کشور ایجاد نماییم....
گروه استان ها و شهرستان ها/
جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در نامه ای که برای صدای معلم ارسال کرده اند ضمن بر شمردن مطالبات خود خواهان توجه مسئولان به این وضعیت شده اند .
« صدای معلم» آماده اننشار پاسخ مسئولان می باشد .
« صدای معلم » از مسئولان ذی ربط می خواهد ضمن شنیدن صدای حق خواهی این قشر فرهنگی پاسخی در خور و قانونی به مطالبات آنان بدهند .
به منظور نظارت بیشتر بر عملکرد ناصواب صندوق ذخیره فرهنگیان و با نظر وزیر آموزش و پرورش، مقرر گردید دو نفر از جامعه معلمان عضو صندوق، با انجام انتخابات به ترکیب هیئت امنای صندوق ذخیره سنجاق گردند.
این حرکت لاکپشتی گرچه به هیچ روی تامین کننده نظرات معلمان و اقناگر افکار عمومی نیست و برای تضمین سلامت فعالیتهای این مجموعه عظیم مالی و البته رانتی کفاف نمیکند، لیکن همین انتخابات به ظاهر صوری چندین حسن حداقلی به همراه دارد:
فوکوس همگانی روی منزلت و معیشت معلمان
مسئله اینست:
برخی از کسانی که با علم به نمایشی و یا کم اثر بودن انتخابات، باز با استفاده از اندک فرصت حاصله با جراتمندی تام و تمام با شرکت در این انتخابات، عملا پا روی لبه تیغ انتخاب گذاشته و با چوب حراج بر سرنوشت صنفی و اعتبار اجتماعی، به واقع آبروی خود را در معرض آسیبهای پیدا و پنهان انتخاباتهای پرحاشیه در ایران (تخریب، تهدید، تحدید، تحمیق، عقدهگشایی و...) گذاشتهاند، از این حیث حرکتشان نسبت به افراد بیتفاوت، نقزن، غرغرو و حراف، بدون شک پسندیده و شاید قابل تقدیر باشد.
به برکت همین انتخاب نمایشی هم که شده امروزه روز جامعه افسرده و بی تفاوت معلمان، توجه خود را به مسائل صنفی ( منزلتی و معیشتی) معطوف کردهاند و شاید در انتهای هفته جاری مسائل جامعه فراموش شده معلمان، برای چند روز هم که شده به مسئله شماره یک نظام مبدل گردد.
بلمی به سوی ساحل نجات، قدمی به سوی شفافیت
فارغ از نتیجه انتخابات پیش رو (فرمایشی، نمایشی یا هر اسم دیگر) به لطف همین داستان، قاطبه معلمان شناخت حداقلی از چهارستون صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکتهای اختاپوسی تابعه پیدا کرده اند.
کسب آگاهی و معطوف شدن توجهات جامعه به سوی دارایی های بی حساب و کتاب این مجموعه، فرصتهای چاپش و اختلاس را برای رانتخواران و اختلاسگران اندکی تنگ و تاریکتر خواهد کرد. لذا از این منظر نیز قدمی به سوی شفافیت و روشنایی خواهد بود.
هماورد انتخاباتی یا شهرآورد صنفی
جای دو گروه از معلمان مدعی در این هماورد انتخاباتی و شهرآورد صنفی به جد خالیست:
1- اولین گروه کسانی هستند که در توهمات خویش غوطهورند و همواره خود را مستحق پست و مقام پنداشته و طلبکارانه و البته فرصتطلبانه با تن دادن به انواع حقارتها و رذالتهای پشت پرده در حال مصادره ثمن بخس حضور معلمان در ستادهای انتخاباتی اند.
2- گروه دوم نیز دوستان پر تعدادی هستند که بدون کوچکترین حرکت صنفی و پرداخت کمترین هزینه، صرفا لافزن گروههای مجازی و مدعیان پوشالی عرصههای صنفیاند. عمده فعالیت این بزرگواران (خالی از اندیشه و فارغ از مسئولیت) صرفا فوروارد کردن مطالب سوخته دیگران و یا تفاخر به مطالب عده ای از صاحبان اندیشه بوده و در واقع از خود چیزی جز افتخار به غیرسیاسی بودن و بی مسئولیتی ندارند. این بزرگواران در صحنه بحث و جدل در گروههای مجازی و دفاتر معلمان در عین حال مدعیترینهای صنفی و قشری معلمانند.
رسالت صنفی ؛ مسئولیت مدنی
شرعا و عرفا بر ما واجب است که به هیچ وجه کد ملی، شماره حساب بانکی و مهمتر از همه گذرواژه خود را در اختیار هیچ کدام از کاندیداها قرار ندهیم و در صورت صلاحدید شخصا در انتخابات الکترونیکی شرکت نماییم تا ضمن حراست از حریم شخصی و اسرار خود سلامت انتخابات هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را تضمین نماییم.
بدیهی است که دلیل مخدوش شدن انتخاباتی چون شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استانها معمولا جمعآوری دفترچه های همکاران و داستان وکالتهای تصنعی و کاذب توسط افراد فرصتطلب و نتیجتا مخدوش شدن فرآیند کلی انتخابات میباشد.
به هر حال بنده معتقدم آموزش و پرورش ایران در محتوا و شکل، سیری قهقرایی طی میکند و البته هرگز در کانون توجه و اولویت دولتهای چپ و راست نخواهد بود.
لذا فارغ از نتیجه انتخابات، قاطبه فرهنگیان شریف به دلایلی که پیشتر شمردیم (بازخوانی مجدد مباحث منزلتی و معیشتی معلمان) همگی برنده انتخابات پیش رو خواهند بود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
فرزندان معصوم که گاه درحد تیزهوش هم نیستند از سال اول مدرسه تحت تعلیم هنر تست زنی و نکته یابی با خشونتی ساکت مواجه اند/ دوران بی بازگشت کودکی و نوجوانی فرزندانمان با اضطراب این آزمون ها به یغما می رود/ از همه این ها که بگذریم آن دسته از فرزندانمان که در این آزمون ها پذیرفته می شوند دچار خودشیفتگی اند و آن دسته که بازمانده اند دچار احساس شکست و خود کم بینی/ در مدرسه تیزهوشان باید تمام امکانات اکتشاف و اختراع و مباحثه و آزمایش برای او مهیا گردد.نگاه به این برگزیدگان نگاه به رهبران آینده است.رفتار با آنها نیز باید در این حد باشد.به منظور پرورش روحی او در حد کرامت نفس و ایجاد علقه به کشورش