صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

خانم میرهادی خود را « ماهیِ آبِ تعلیم و تربیت » توصیف می کردند و توصیه شان به همۀ جوانان این بود که بکوشند تا در کنکاش در درون وجود خود دریابند که « ماهی کدام آب اند » تا در آن آب نیرو و شایستگی های خود را به کار گیرند/ اندیشه و قصد ایشان در بنیان نهادن این نهاد فرهنگی- آموزشی، زدن پلی فرهنگی برفراز سنت و تجدد، و ایجاد نگاه و نگرشی نو از بام فرهنگ ایران به گسترۀ فرهنگ جهانی بوده است. مهم تر از همۀ اینها، کوشش و تلاش این معلم اخلاق القای حس هویت شناسی فرهنگی در ذهنیت کودکان و نوجوانان برای ساختن آینده و زندگی فردا در جامعه ای بود که در آن می زیند

منتشرشده در دیدگاه

گروه استان ها و شهرستان ها/

انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان به منظور تعیین دو عضو هیات امنا و یک بازرس فردا به پایان رسیده و  28 / 11/ 96 نتایج مرحله اول اعلام می شود .

« علیرضاشیوایی اسکویی » از فرهنگیان آذربایجان شرقی مطلبی را برای صدای معلم ارسال کرده است .

« صدای معلم » رسانه ای برای شنیدن صداهای مختلف است و محتوای آن ها لزوما مورد تایید این رسانه نیست

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

در پی درج مطلبی با عنوان :

" پرسش های صدای معلم از معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش "

 آقای الهیار ترکمن ! لطفا بفرمایید برای این قراردادی که در مورد " بیمه آتش سوزی و زلزله "معلمان با " بیمه معلم " منعقد ساخته اید اصولا مناقصه ای برگزار شده است ؟ ( این جا ) ؛ وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای برای صدای معلم ارسال کرده است .

ضمن تشکر و قدردانی از مسئولان به جهت پاسخ گویی ؛ عین جوابیه یه شرح زیر است

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

خدمتگزاران خدوم و ساکت

چهارمحال و بختیاری

منتشرشده در نامه های دریافتی

شعر معلم

در عقل گویم این سخن کی این زمین بستان شود
گل ها بروید از زمین پروانگان پران شود

خشکی نماند در زمین هر جا نظر بینی که آب
جایی که آب آبادی است دنیا به کل یک جان شود

چشمان عاشق را ببین در توده ای ابر مانده است
برقی اگر رخشان شود آب از دو چشم ریزان شود

شادی گزین بینی زمین با عقل هم بستر شود
طفلان همچون دانه را بین تربیت خندان شود

گر ابرها ریزد زمین دنیا به کل ویران شود
این کار خالق را ببین در آسمان جولان شود

ای پاکباز عشق من این عشق را دریا ببین
ترسی به دل راهی مده دل محرم طوفان شود

با نوح گشتی همسفر دیگر مترس از بیش و کم
کشتی به جایی می رود از آسمان فرمان شود

والی سکوتی کن مگو آن آشنای مست و مست
با دیدنت کل وجود حیران و صد چندان شود


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

برخی عزیزان این انتخابات را حرکت صنفی  قلمداد می کنند که معلمان با مشارکت گسترده می توانند صدای  رسای خود را به گوش مسئولین وزارتخانه برسانند ، در حالی که برخی از این همکاران به ویژه نیروهای ستادی در کوچکترین حرکتهای صنفی هم  فعال نبوده اند/ این صندوق در رسیدن به اهداف خود جز دادن وامهای چند درصدی و خودرودهایی به صورت لیزینگ که برخی مواقع قیمت خودروهای واگذاری از سایر شرکتها گران تر هم بوده است، موفق نبوده است/ این صندوق، مرکزی برای دکان اقتصادی وزرای سابق بوده و موجب تولید رانت و سوء استفاده و اختلاس و فساد شده است که بیشتر ریشه در ساختار و اساسنامه ی آن دارد/ چرا هیئت امنای صندوق ذخیره ی فرهنگیان بعد از 22 سال از تاسیس صندوق و بعد از اختلاس 15 هزار میلیاردی و عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس ، به این فکر افتاده اند که معلمان به این شکل غیر دموکراتیک و فرمایشی، در مدیریت آن نقش ایفا کنند/ « صدای معلم  » و کمپین های سراسری فرهنگیان ضمن نظرسنجی به صورت آنلاین از همکاران با نظر اکثریت قریب به اتفاق همکاران به ترتیب مبنی برناراضی بودن فرهنگیان از عمکرد صندوق و فرمایشی بودن این انتخابات را گوشزد کردند

منتشرشده در یادداشت

انصراف نیروهای ستادی از انتخابات هیات امنای انصراف نیروهای ستادی از انتخابات هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان

دل نوشته ای برای جامعه فرهنگیان
از اظهار نظر برخی از معلمان در مورد نیروهای ستادی بسیار متاسفم . افرادی که با تحمل مسئولیتهای سنگین و با حداقل مزایا در ادارات آموزش و پرورش مشغول هستند و دم نمی زنند ،نباید این گونه با ایشان رفتار شود.
مگر نه اینکه آنها نیز معلم هستند و از همان کلاس درس بنا به صلاحدید و حائز بودن برخی از توانائیها هم اکنون در ستاد مشغول هستند. همه معلمان می دانند که کسی که مسئولیت پذیر و علاقه مند نباشد مدت زیادی نمی تواند در ادارات داوام بیاورد . بیشتر این نیروها به علت نبود مزایا ، ساعات کاری زیاد و مسئولیت سنگین خواهان بازگشت به مدارس هستند ولی به علت نیاز ،علیرغم میل باطنی و وجدان کاری متحمل وضعیت فعلی هستند..
معلمان باید حضور افرادی را که دارای تجربه کاری هستند و در مناسبات اداری کاربلدشده و به قوانین و مقررات اشراف دارند را مغتنم بشمارند و به معلمی که فقط در محیط مدرسه با دانش آموزان و همکاران خود در یک محیط بسته سرو کار داشته ترجیح دهند.من منکر توانایی تعداد زیادی از معلمان عزیز نیستم و لی این حقیقتی انکار تاپذیر است که عده کثیری از معلمان عزیز به قوانین اشراف نداشته و حتی از حق و حقوق خود نیز آگاه نیستند.
این درست نیست که به صرف حدس و گمان و برخی شایعات و یا تخلف احتمالی برخی و یا شاید به دلیل عدم توانایی رقابت ،کلیه نیروهای ستادی را محکوم کنیم و نیروهای ستادی نیز برای پایان دادن به این شائبات و جلب رضایت خاطر معلمان تن به انصراف دهند.

فراموش نکنیم که آنها نیز معلم و از بدنه آموزش و پرورشی هستند که همیشه مظلوم واقع شده است .

با این دیوارکشی ها در داخل خانواده راه به جایی نخواهیم برد و راه را برای فرصت طلبانی که همیشه از غفلت فرهنگیان بهره برده و با جریحه دار کردن احساسات از آنها استفاده ابزاری نموده اند، هموار می کنیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

وقتی نظام آموزشی نمره محور است، دانش‌آموزان غربال و جداسازی می‌شوند، مافیای کنکور وجود دارد، مدارس محلی برای قدرت نمایی مؤسسات آموزشی و تجاری شده‌اند؛ همه به دلیل ضعیف بودن فرآیندهای نظارتی در آموزش و پرورش است/ درصد بسیاری از مدارس دوره دوم متوسطه با مراکز مختلف قراردادهایی بسته و آزمون‌هایی برگزار می‌کنند. کاری که خود محل درآمد و تجارت برای مدارس شده است. این رقم‌ها و گردش‌های مالی شفاف نیست. چرخه‌ای تشکیل شده که همه در آن راضی هستند زیرا تمامی عوامل آموزشی از آن منتفع می‌شوند. چرخه‌ای که قربانی اصلی آن دانش‌آموزان هستند/ مسئولان آموزش و پرورش به‌ویژه معاون آموزش ابتدایی که طراح این طرح است، حرف‌های خوبی می‌زنند، اما باید دید که تحول نظام آموزشی با حذف آزمون و مدارس سمپاد چگونه صورت می‌گیرد؟ ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی چگونه با امتحان نهایی در دوره‌های بالاتر یا کنکور قابل جمع شدن است/ برنامه خاصی پشت این مسائل نبوده و طرحی شتابزده است زیرا سند پژوهش و توجیه خانواده‌ها وجود ندارد....

یکسان سازی آموزش در نظام آموزشی و حذف آزمون و مدارس سمپاد

قدس آنلاین- دوشنبه هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود خبر از حذف آزمون‌های تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص را داد و پس از آن با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی به تشریح این توییت پرداخت و توضیح داد: آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی حذف شده و با مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف و تا سه سال آینده نیز این مدارس در دوره متوسطه اول حذف خواهند شد.

 

سدی بر دوپینگ دانش‌آموزان

این تصمیم فضای آموزشی کشور را به شدت متشنج کرد و اظهارنظرهای مختلف کارشناسان درباره معایب و محاسن این طرح را به همراه داشت.

برخی اعتقاد دارند قرار دادن دانش‌آموزان تیزهوش در کنار سایر دانش‌آموزان در مدارس دولتی سبب جلوگیری از پیشرفت آنان خواهد شد زیرا این مدارس امکانات مورد نیاز را برای حمایت علمی و تحصیلی از افراد تیزهوش ندارند. به گفته آنان در حقیقت این کار باعث هدر رفتن استعداد و هوش این دانش‌آموزان خواهد شد.

یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف آزمون مدارس طرحی بسیار خوب و اثر بخش است به خبرنگار ما می‌گوید: با حذف این آزمون‌ها فشار از روی دانش‌آموز برداشته شده و آنان از معدل محوری، نمره محوری و کنکور محوری به سمت شهروند پروری، اخلاق محوری و بارور کردن اندیشه سوق داده می‌شوند.

محمدرضا نیک‌نژاد اضافه می‌کند: البته با توجه به ناگهانی اعلام شدن این طرح به نظر می‌رسد، زمینه‌ها و ساختارهای لازم از نظر فرهنگی، اجتماعی، آموزشی مهیا نشده و همین ممکن است مشکل ایجاد کند.

یکسان سازی آموزش در نظام آموزشی و حذف آزمون و مدارس سمپاد  وی با اشاره به انواع مختلف هوش می‌گوید: هشت نوع هوش داریم، اما در این آزمون‌ها تنها تمرکز بر آی‌کیو است که آن هم با آزمونی تستی سنجیده می‌شود. بی‌شک با دوپینگ دانش‌آموز در کلاس‌های آمادگی آزمون‌ها نمی‌شود، اسم دانش‌آموز را «تیزهوش» گذاشت و آزمون را «تیزهوشان» نامید.

این کارشناس آموزش توضیح می‌دهد: طبق آنچه مشخص شده، طرح شهاب که همان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است، در آموزش و پرورش به عنوان جایگزین این آزمون‌ها معرفی شده، اما هنوز در این زمینه روشن‌سازی صورت نگرفته و تنها به شناسایی دانش‌آموزان با استعداد برتر و حمایت‌های تحصیلی مانند شرکت در جشنواره‌های علمی و المپیادهای تخصصی اشاره شده است. اگر این طرح‌ها اجرایی شود، امیدوار هستیم ارزیابی کمی، به سمت ارزیابی کیفی سوق داده شود که حتماً ثمرات خوبی برای دانش‌آموزان به همراه خواهد داشت.

نیک‌نژاد بیان می‌کند: در سیستم آموزش دنیا تجربه‌هایی انسانی وجود دارد که نمی‌توانیم مقابل آن‌ها ایستادگی کنیم. سیستم آموزش و پرورش کشور از ۱۰۰ سال پیش بر مبنای نمره و معدل و آی‌کیو شکل گرفته است در حالی‌که تجربه‌های جهانی ۹ سال نخست را مختص سوادآموزی و پرورش شخصیت فردی اجتماعی افراد می‌داند. تجربه‌های موفقی که در کشوری مانند فنلاند وجود دارد، نشان می‌دهد در این سال‌ها ما راه را اشتباه رفته‌ایم.

وی در پایان تصریح می‌کند: نباید این طرح را با رقابت‌های سیاسی آمیخته کنیم. باید بدانیم این طرح تلاش می‌کند، ویروسی را که به کودکی بچه‌ها دست درازی و آن‌ها را ناشاد و خسته کرده از سیستم آموزش و پرورش کشور بیرون کند.

حذف سمپاد به نفع غیرانتفاعی‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین نگرانی‌ها، گرایش خانواده‌های دارای فرزند تیزهوش به ثبت نام در مدارس غیردولتی است که بی‌شک دانش‌آموزان تیزهوش به‌ویژه در مناطق محروم از این طرح آسیب خواهند دید.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جزئیات حذف آزمون مدارس سمپاد  از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است، به خبرنگار ما می‌گوید: حذف کنکور و آزمون برای ورود به مدارس موضوعی منطقی، کارشناسی شده و درست است. وقتی بحث حذف کنکور مطرح می‌شود، بدیهی است که باید این کار در سطوح پایین‌تر نیز صورت گیرد. البته هنوز ساز و کار مشخصی برای پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد اعلام نشده و ممکن است نظر بر حذف این مدارس نباشد.

فرهاد فلاحتی اضافه می‌کند:با این حال اگر برنامه آموزش و پرورش بر حذف مدارس خاص است، با اصل حذف مدارس خاص موافق هستم زیرا کاری علمی و تربیتی است که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده و آسیبی که در این نظام آموزشی بر دانش‌آموزان، خانواده‌های آن‌ها و اجتماع وارد شده از مناظر متعدد تربیتی قابل بحث است. در نظام‌های آموزشی دنیا راهکارهایی نیز در نظر گرفته شده که هم استعداد برتر تلف نشود و هم استعداد پایین‌تر بتواند به بهترین نحو جامعه‌پذیر شده، از زندگی بهره‌مند و مفید باشد.

این کارشناس حوزه آموزش کشور در ادامه عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد باید در کشور مراکزی مشابه مراکز آموزشی در کشورهای اروپایی داشته باشیم که تمام دانش‌آموزان از سطوح مختلف با بهره‌های هوشی متفاوت در این مجتمع‌ها حضور داشته باشند. جامعه کوچکی با شیوه‌های خاص، علمی و کارآمد که کمک می‌کند آن‌ها در کنار هم تربیت شوند.

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: اگر رویه بر این باشد که آزمون حذف شده و مراکز نیز تعطیل شوند مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی در این قضیه ورود پیدا می‌کنند. مطمئناً با توجه به شهریه‌های زیاد این مدارس به بهانه آموزش بهتر از خانواده‌ها مبالغ سرسام آوری دریافت خواهد شد و دکان سودجویی گشوده می‌شود.

فلاحتی تأکید می‌کند: خانواده‌ها، به خصوص خانواده‌های محروم نگران تحصیل فرزندان خود در مدارس غیردولتی نباشند. بعید است آموزش و پرورش کاری به این مهمی را به این شیوه مدیریت کند و حتماً به عنوان نمایندگان مردم در مجلس به این مورد ورود خواهیم کرد.

عضو کمیسیون آموزش یادآور می‌شود: براساس قانون اساسی تحصیل رایگان تا مقطع متوسطه جزو وظایف دولت است. این تحصیل رایگان تمام اقشار دانش‌آموز را با بهره‌های هوشی مختلف در بر می‌گیرد. البته همان طور که اشاره شد، شیوه اجرا مهم است. حذف آزمون مدارس و حذف کتب کمک درسی از بدنه آموزش و پرورش قابل تحسین است زیرا رانت عظیمی در فضای علمی کشور شکل گرفته بود که امیدواریم این مشکلات بزودی رفع شود.

یکسان سازی آموزش در نظام آموزشی و حذف آزمون و مدارس سمپاد

حذف آزمون سبب تحول آموزشی می‌شود؟

به گفته کارشناسان یکی از اهداف حذف مدارس سمپاد، عدم جداسازی و جلوگیری از اعمال تبعیض علیه دانش‌آموزان است. اما از آنجاکه کیفیت آموزشی، علمی و تحصیلی مدارس دولتی پایین است، اجرای طرح حذف مدارس سمپاد موجب هرچه بیشتر شدن گرایش مردم به سمت مدارس غیرانتفاعی و تبعیض و نابرابری بیشتر در این زمینه خواهد شد.

علی پورسلیمان، کارشناس آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه حذف آزمون از مدارس سمپاد و نمونه دولتی در کلیت طرح بدی نیست، به خبرنگار ما می‌گوید: یکسان سازی آموزش و ایجاد عدالت آموزشی از طرح‌هایی هستند که روی کاغذ بسیار خوب بوده و همه مایل به انجام آن هستند، اما خود آن‌ها یک معلول‌اند. وقتی نظام آموزشی نمره محور است، دانش‌آموزان غربال و جداسازی می‌شوند، مافیای کنکور وجود دارد، مدارس محلی برای قدرت نمایی مؤسسات آموزشی و تجاری شده‌اند؛ همه به دلیل ضعیف بودن فرآیندهای نظارتی در آموزش و پرورش است.

وی تصریح می‌کند: درصد بسیاری از مدارس دوره دوم متوسطه با مراکز مختلف قراردادهایی بسته و آزمون‌هایی برگزار می‌کنند. کاری که خود محل درآمد و تجارت برای مدارس شده است. این رقم‌ها و گردش‌های مالی شفاف نیست. چرخه‌ای تشکیل شده که همه در آن راضی هستند زیرا تمامی عوامل آموزشی از آن منتفع می‌شوند. چرخه‌ای که قربانی اصلی آن دانش‌آموزان هستند.

پورسلیمان می‌افزاید: مسئولان آموزش و پرورش به‌ویژه معاون آموزش ابتدایی که طراح این طرح است، حرف‌های خوبی می‌زنند، اما باید دید که تحول نظام آموزشی با حذف آزمون و مدارس سمپاد چگونه صورت می‌گیرد؟ ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی چگونه با امتحان نهایی در دوره‌های بالاتر یا کنکور قابل جمع شدن است؟

این کارشناس آموزش اضافه می‌کند: یکسان سازی آموزش بسیار طرحی خوب و کاربردی است، اما به نظر می‌رسد، برنامه خاصی پشت این مسائل نبوده و طرحی شتابزده است زیرا سند پژوهش و توجیه خانواده‌ها وجود ندارد. باید این طرح از حالت شعاری خارج شود.

منبع: روزنامه قدس
منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور