صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
شنبه, 28 بهمن 1396 11:00

اگر بهمن بیگی نبود...

«آن که چرایی در زندگی دارد، با هر چگونه ‌ای خواهد ساخت» / عمده فعالیت‌های بهمن بیگی به خاطر انجام وظیفه نبود چون کسی یا مرجعی این کارها را از او نخواسته بود/ او تفنگ را از دست عشایر گرفت و به جای آن، قلم را در دستشان نهاد/ در ابتدا بسیاری  به روند کارش با دیده ی شک و تردید و بعدا با نگاه حب و بغض می نگریستند/ همین ذهنیت بعد از انقلاب بود که نگذاشت کسی او را قدر بداند و بر صدر نشاند ؛ اما وقتی همه مطمئن شدند دیگر نیست ،شبکه ملی برایش وقت گذاشت و مثلا مستند الفبای معجزه گر را پخش کرد. آن هم به کارگردانی کسی ( حسن پور) که به قول خودش تا سال 1385 حتی نام بهمن بیگی را نشنیده بود ....

منتشرشده در یادداشت

شعر صدای معلم

پرتو روی تو ای شمع جگر سوز مدام
در دل آینه تابد ببرد لکّه دام

دل رم کرده من تابش انوار طلب
می کند تجربه سازد که شود پخته نه خام

ای قلم عزت تو گم شده در جامعه ولی
نظر صاحب دوران تو ببین هست پیام

علم آموز تو شد پیر خردمند که گفت
در ره علم ببین رونق ایام به کام

خجل آن کس که در علم به رویش نگشود
یا که در علم شد و خواند ببرد از خود نام

عقل ها می نگرم پوچ که در مدرک علم
ضعف روح است چه گویم هیجان گشته نه رام

گر هدایت نکنی دوست ولی را گویم
در رهت جان چه و ایمان نکند فهم همام


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

سايت خراب است

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

جالب است که موسسات برگزاری آزمون ها  " بی نام و نشان "  نبوده و با مجوز وزارت آموزش و پرورش اقدام به برگزاری آزمون ها در مدارس می کنند اما ظاهرا مسئولان این وزارتخانه از کنار آن به راحتی می گذرند/ نخستین پرسش آن است که آیا این موسسات خود سر و بدون هماهنگی با مدارس شبکه درست کرده و اقدام به برگزاری آزمون می کنند/ مدرسه اقدام به برگزاری انواع کلاس ها و آزمون ها می کند و همه به نوعی از آن منتفع می شوند/ تنها عنصری که در این چرخه ناسالم قربانی می شود " دانش آموز " است که البته صدایش هم به جایی نمی رسد/ خانواده ها  هم مشغول تفاخر و پز دادن برای بازی مشهور " چه کسی بیشتر دارد " می شوند/ تمایل به " متفاوت بودن " و " ابراز وجود از طریق کالای متفاوت " در فرهنگ ایرانی موجب شده است تا این مدارس شکل بگیرند/ این درست همان زمانی است که فساد سیستمی در سایه فقدان و یا ضعف مکانیسم های نظارتی و کنترل آغاز می شود/ مسئولان و مدیران آموزش و پرورش دائما صحبت از " مدرسه شاد " می کنند/ مبرهن است که " مدرسه فرهاد " که توسط " توران میرهادی " بنیان نهاده شد الگوی یک مدرسه شاد و انسانی بوده است/ حال پرسش اصلی و راهبردی از وزیر آموزش و پرورش آن است که چرا اجازه نمی دهند حتی در میان بیش از 105 هزار مدرسه فقط یک " مدرسه " با این الگوی موفق اداره شود/ پرسش من از خانم حکیم زاده آن است که عناصر و یا اِلمان های " مدرسه شاد " چیست/ آیا این حرف هایی که بطحایی ، حکیم زاده ، نوید ادهم و... می زنند به نوعی بازی با واژه ها و سرکار گذاشتن مردم و افکار عمومی نیست/ نگاهی به تاریخچه شکل گیری این نهاد نشان از نزول جایگاه و حتی سقوط این مدارس دارد .این نهاد از چارت " سازمان " اکنون به " مرکز " تنزل پیدا کرده است/ جا زدن شهاب به جای سمپاد در حالت خوش بینانه نشانه " ناآگاهی " و در وجه دیگر فریب افکار عمومی  و آدرس دادن به آینده ای نامعلوم برای فرار از فشار افکار عمومی و پاسخ گویی است/ فارغ از این ناهماهنگی مسئولان  و مدیران چند دهه ای آموزش و پرورش چرا در مورد علل ناکامی طرح شهاب سخن نمی گویند/ هنر مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش مانند " حاجی بابایی " آن است که جمعیت نرمال تیزهوشان در یک جامعه را از عدد " 5 /1 تا 2 درصد " به حدود 25 درصد تا حتی 30 درصد رساندند/ اولیاء دانش آموزان هم برای " تفاخر " و " بر چسب زدن جعلی " با  فرزند خود  مانند " کالا " رفتار کرده و حاضر بوده و هستند هر مبلغی را برای این " برچسب " تقبل نمایند/ پرسش این است که خانم حکیم زاده و آن روسای محترم دانشکده های روان شناسی و علوم تربیتی که در حمایت از این مصوبه بیانیه صادر می کنند بدون آن که چند خطی آن را تحلیل و یا آنالیز کنند ؛ در زمان رشد سرطانی مدارس سمپاد کجا بودند و چه می کردند/ و اما نکته مهم تر و راهبردی آن که چرا جامعه  در مجموع نسبت به " حذف تدریجی سمپاد " واکنش نشان نمی دهد و حتی  به صورت ضمنی از این وضعیت شادمان است/ بر اساس آمار مجلس شوراي اسلامي در سال 1389، 60 هزار نخبه ايرانی از ايران مهاجرت كرده‌اند كه اغلب از المپيادهای علمی و يا جزو نفرات برتر كنكور و يا دانشگاه ها است/ خروج این تعداد نخبه از کشور موجب شده است تا متوسط بهره هوشی ( آی کیو ) ایران عدد 84 شود . ( میزان نرمال و یا خوب 100 است )/ صد البته طبیعی است در جامعه ای با چنین مختصاتی دیگر " نخبگی " تحمل نشده و جامعه " شمشادی " شکل خواهد گرفت/ جامعه‌ی ایرانی عدالت را برابر با نابودی قدبلندها می‌داند. به همین خاطر ما با یک جامعه شمشادی روبه رو هستیم. جامعه‌ شمشادی یعنی جامعه‌ای که از بزرگ‌ها خوشش نمی‌آید و درخت‌ها و علف‌ها همه شمشاد دیده می‌شوند. جامعه‌ای که قیچی‌هایش برای بریدن آنکه رشد می‌کند، همیشه آماده است

منتشرشده در یادداشت
استان آذربایجان شرقی نیز با"احساس تکلیف" ۲۵۸ نفر از همکاران در این انتخابات رتبه دوم را در کشور داراست/ کانون صنفی مستقل فرهنگیان استان  که مرجعی قانونی و غیر وابسته و مکانیسمی مرسوم در دنیا برای احقاق حقوق معلمین است با کمترین اقبال حتی در حد حضور اسمی مواجه شده است و تلاشها برای تاسیس شعبات کانون در شهرستانها هم عقیم مانده است/ در چنین شرایطی استقبال از انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان باعث بهت و حیرت ناظرین و با‌ علامت سوالهایی موجه می شود/ در شرایطی که صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از اپیدمی فساد موجود در امان نمانده و بخش بزرگی از دارایی معلمان نیز به یغما رفته است و تقریبا در حالت ورشکسته به سر می برد ،انگیزه ورود فرهنگیان به هیات امنای آن ناشی از چیست/ آیا با فرض ورود بهترینها و شایسته ترین ها امکان و فرصتهای  سوء استفاده از بین خواهد رفت/ امیدوارم این سوالات و سوالات از این سنخ تلنگری برای اذهان پرسشگر همکاران و استخراج راهکارهای عملیاتی برای افزایش انسجام صنفی و همکاری در مسیر درمان دردهای فراگیر معلمان‌ باشد
 
انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و وظایف معلمان  مشکلات معیشتی و در کنار آن استفاده ابزاری از قشر فرهنگی در مقاطع مختلف  و به نتیجه نرسیدن‌ تلاشها و شکوائیه ها از تبعیض در پرداختها و روبه رو شدن  با مشت آهنین در مقاطعی عواملی هستند که  باعث از هم گسیختگی انسجام گروهی و صنفی و بی انگیزگی و دست کشیدن از تلاش برای نجات و لاقیدی و "درماندگی اموخته" شده است اما در این بین اعلام برگزاری انتخابات برای تعیین تعدادی از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره  -به یغما رفته- فرهنگیان با استقبال بی نظیری روبه رو شد.
استان آذربایجان شرقی نیز با"احساس تکلیف" ۲۵۸ نفر از همکاران در این انتخابات رتبه دوم را در کشور داراست.
 
کانون صنفی مستقل فرهنگیان استان  که مرجعی قانونی و غیر وابسته و مکانیسمی مرسوم در دنیا برای احقاق حقوق معلمین است با کمترین اقبال حتی در حد حضور اسمی مواجه شده است و تلاشها برای تاسیس شعبات کانون در شهرستانها هم عقیم مانده  است .
 
در چنین شرایطی استقبال از انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان باعث بهت و حیرت ناظرین و با‌ علامت سوالهایی موجه می شود:
۱- چرا در سالهای گذشته که صندوق سرپا بود، هیچ تحرکی  برای حراست از اموال فرهنگیان توسط خود فرهنگیان صورت نمی گرفت ؟
۲-در شرایطی که صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از اپیدمی فساد موجود در امان نمانده و بخش بزرگی از دارایی معلمان نیز به یغما رفته است و تقریبا در حالت ورشکسته به سر می برد ،انگیزه ورود فرهنگیان به هیات امنای آن ناشی از چیست ؟
برگرداندان اموال به یغما رفته ؟اگر مقدور بود که مراجع قانونی اقدام عملی می کردند!
انگیزه های فردی را در این استقبال چقدر دخیل می دانید ،عدالت خواهی و حق طلبی و یا....  ؟
 
۳- آیا با فرض ورود بهترینها و شایسته ترین ها امکان و فرصتهای  سوء استفاده از بین خواهد رفت ؟
۴- آیا نمی توان مکانیسم های بهتر و واقعیتری و باور پذیرتری  برای نظارت بر صندوق تعیین کرد؟ 
در شرایطی که اساسنامه تغییر پیدا کرده است چرا ناقص ؟!
مثلا این امکان مهیا نبود که تعداد کمتری انتصابی و تعداد بیشتری انتخابی باشند.؟
چرا خود اساسنامه با روشهای دموکراتیک تر تدوین نمی شود؟
و..
طرح‌ این‌سوالات برای پژوهش و درنگ‌ بیشتر است.
انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و وظایف معلمان
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 علی رغم غفلت جامعه و بی انگیزگی همکاران ، تعداد محققین صلاحیت دار  فرهنگی کم نیستند.
من امیدوارم این سوالات و سوالات از این سنخ تلنگری برای اذهان پرسشگر همکاران و استخراج راهکارهای عملیاتی برای افزایش انسجام صنفی و همکاری در مسیر درمان دردهای فراگیر معلمان‌ باشد.
 اما من نه به خاطر نتیجه این انتخابات بلکه از این‌ جهت که طلیعه ای باشد برای  افزایش انسجام گروهی و صنفی و خروج از انزوای تحمیلی و تلنگری مثبت برای باور به توان تاثیر گذاری و تغییر ،خوشبین هستم .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت

جلایی پور گفت که انتشار این مدارک  در راستای اعتقاد و  التزام به اصل پاسخگویی و شفافیت است/ آدمی که ریگی در کفش خود ندارد سرش را بالا می گیرد و با سند و مدرک حرف خودش را اثبات می کند/ حالا این برخورد درست را مقایسه کنید با شیوه برخورد « علی  الهیار ترکمن »  معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش . ایشان ادعای داشتن مدرک فوق لیسانس از پاریس و دکتری از دانشگاه آلبرتای کانادا را در رزومه اش مطرح کرده بود/ وقتی « صدای معلم »  با سند و مدرک نشان داد ( این جا ) که ادعای داشتن مدرک دکتری آلبرتا و فوق لیسانس پاریس دروغ است. دچار تناقض گویی شد. اول دعوت کرد هرکس می خواهد مدارک مرا ببیند به دفتر من بیاید تا نشان بدهم . انگار می خواهد از لوح کوروش پرده برداری کند/ از 19 آذر تا حالا او با تعدادی از فعالان صنفی و سیاسی و مدیران رده های مختلف در دفترش و درجاهای دیگر ملاقات کرده ، چرا مدارکش را به آنها نشان نداده است؟ اصلا چرا مدارک را ضمیمه پاسخ خود در سایت وزارتخانه نکرد/ چرا مدرک دکتری و فوق لیسانس خود را به هوادارنش که بااکانت واقعی و جعلی در تلگرام مشغول جانفشانی هستند نشان نمی دهد تا بگویند ما دیدیم/ عده ای  در حمایت از ترکمن می گویند: " آقای ترکمن کار خلافی نکرده . ادعا کرده که دکتری و فوق لیسانس از آلبرتا و پاریس دارد اما در حکم کارگزینی اش فوق لیسانس روانشناسی رودهن اعمال شده است. تخلفی صورت نگرفته است. دروغگویی هم جرم نیست. چرا این قدر صدای معلم موضوع را کش می دهد."/ آنها به جای محکوم کردن دروغگو و برای تعظیم در برابر صاحبان قدرت از اینکه صدای معلم نمی گذارد که قبح دروغگویی بریزد ناراحتند

منتشرشده در گفت و شنود

گروه  استان ها و شهرستان ها/

مصوبه اخیر وزارت آموزش و پرورش در مورد ممنوعیت برگزاري هر نوع آزمون از جمله تيزهوشان ، نمونه دولتي و ساير مدارس خاص و یا انحلال مدارس سمپاد واکنش های متفاوتی را برانگیخته است .

«  حسین شاملی یام» از  شهرستان مرند در این مورد مطلبی ارسال کرده است .

« صدای معلم » از همگان به ویژه فرهنگیان دعوت می کند تا دیدگاه های خود را در این باره برای ما ارسال کنند .

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

رتبه بندی و افزایش حقوق

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور