سال اول دبیرستان بودم. در مدرسه نمونه دولتی غدیر مشغول به خواندن رشته ای بودم که اصلا دوستش نداشتم و بنا به اصرار پدر و مادرم که دوست داشتند من پزشک بشوم داشتم به اجبار سال را سپری می کردم.
امتحانات نوبت اول شروع شد و بعد از گذشت 20 روز به پایان رسید، وقتی که گفتند کارنامه ها حاضر است، مثل این بود که یک سطل خاک روی سر من ریختند!
کارنامه را گرفتم. به به چه نمراتی! فقط 3 تا تجدید کوچولو داشتم.
یک هفته ای افسرده بودم تا اینکه با مدیر مدرسه آقای بیانی وارد مذاکره شدم و خروجی ای که از این مذاکره گرفتم بسیار برایم لذت بخش بود:
هنر تلفیقی از عشق، احساس و تجسم.اواخر سال تحصیلی بود. من به تنها هنرستان هنرهای زیبای پسران زنجان رفتم، مدیرش یک فرد راهگشا و یک هنرمند بسیار توانا بود. نشستم و با استاد رضا قاسم پور به صحبت و مذاکره پرداختم. از علایقم پرسید و من برایش توضیح دادم. برایم جالب بود، آنجا هم محل تحصیل بود و هم محل انجام کارهای هنری از شب شعر با بزرگان شعر ترکی و فارسی استان گرفته تا برگزاری انواع نمایشگاه ها و همایش های استانی.
بعد از این که این ها را هم شنیدم دیگر دل تو دلم نبود تا اینکه در خانواده این موضوع را مطرح کردم ولی تمام آرزوهایم برباد رفت و این موضوع در خانواده من که آرزو داشتند من پزشک بشوم رای منفی گرفت و تصویب نشد.چندین روز گذشت.
استاد قاسم پور با من تماس گرفت و نتیجه را خواست و من ماجرا را برایش تعریف کردم.
استاد به من گفت نگران نباش من با پدرت حرف می زنم و این اتفاق هم افتاد. ایشان چندین بار با پدر من دیدار کردند و پدرم را قانع کردند و راه محکم و درستی برای من باز کردند و بعد از طی مراحل ثبت نام من وارد هنرستان شدم.
کم کم در کنار درس و با راهنمایی بزرگان و علاقه ای که داشتم وارد جامعه مطبوعات استان زنجان شدم و جزو جوان ترین عضو مطبوعات استان شناخته شدم.
هنرستان هنرهای زیبا در سالی که من وارد آنجا شدم در طول سال تحصیلی برنامه های متعددی را در سطح استان و کشور برگزار کرد. از جمله آنها برگزاری دوهفته ای شب شعر به سبک سنتی در روستای کوشکن، سلسله نشست های تخصصی در موضوعاتی از قبیل نقد فیلم، رونمایی کتب، فیلم نامه نویسی و نقش گرافیک در تاریخ معاصر و ... خلاصه یک مجموعه بسیار فعال و هنری.
من هم از قافله عقب نماندم و با راهنمایی و کمک استاد قاسم پور به کار خبر و عکاسی مشغول شدم تا اینکه کم کم به نوجوانی تبدیل شدم که نه تنها در سطح استان، بلکه در سطح کشور و دنیا با افراد بزرگی وارد تبادل نظر و ارتباط شدم.
هنرستان هنرهای زیبا در استان زنجان توانست با تربیت و راهنمایی درست و تخصصی دانش آموزی را پرورش دهد که در کنکور سراسری هنر بتواند تنها رتبه تک رقمی استان را بi دست بیارد؛ آقای علی الماسی رتبه 9 کنکور سراسری هنر در کشور.
خلاصه این خوشحالی برایمان مرهم درد و مشکلی شد که در تابستان برای هنرستان اتفاق افتاد:
هدیه زیبا از مسئولین برای هنرستان من باب تشکر به خاطر این همه فعالیت مهم و مفید در استان و برای سربلندی استان؛ قطع شدن تمام انرژی ها از قبیل آب، برق، گاز و ... که از اواسط خرداد قطع و تا الان ادامه پیدا کرده است.

سخن آخر:
هنر و هنرمند نعمت هایی بسیار بسیار با ارزش برای یک کشور و یک استان می باشند، چرا که اگر هنرمندان نبودند کشور و استان فلج می شدند و تلاش و کارهای مسئولین استان بی معنی می ماند.
من به عنوان یک فرد کوچک از یک جامعه بزرگ از تمام خانواده ها خواهش دارم فرزندان خود را به درستی هدایت و تربیت کنند و آنها را در تنگنای آرزوهای دست نیافته خود قرار ندهند و بگذارند خود با علایق و سلیقه خود برای آینده خود تصمیم بگیرند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

رمان "ملت عشق" ترجمه ای درخور توسط ارسلان فصیحی از رمان شهیر عشق (Aşk) به قلم الیف شافاک نویسنده ترک تبار است.
این رمان با این که در سال ۲۰۱۰ (همزمان به زبان های ترکی و انگلیسی) منتشر شده است، فقط در ترکیه بیش از ۵۰۰ بار و در ایران بیش از ۵۰ بار در تیراژ بالا تجدید چاپ شده است.
این استقبال کم نظیر از رمان ملت عشق نشان از چیره دستی نویسنده و صد البته مترجم آن دارد.
رمان در ظاهر از یک گسیختگی زمانی، زبانی، نژادی و جغرافیایی در رنج است، ولی باطن ماجرا حکایت از پیوستاری روحی و روانی چندین داستان به ظاهر منفک از آدمهای متفاوت، در دورانهای مجزاست.
از کوچه پس کوچه های قرن هفتم جهان اسلام مشتمل بر قونیه، بغداد، تبریز، سمرقند و ....
از دیگر سوی زندگی بر بستر پسامدرن در دهکده جهانی مشتمل بر بوستونِ آمریکا، اسکاتلند، گواتمالا، کلکته، شانگهای، سیبری، کازابلانکا، ترکیه و ... دلالت دارد.
خمیرمایه و تم اصلی رمان ملت عشق ( مذهب عشق) فیلمبرداری قلمی از زندگانی صوفیِ قلندر مآب و شوریده به نام شمس تبریزی و عارفِ عالمتاب (شکسپیر شرق) مولوی است.
آن هم در زمانه ای که جنگهای صلیبی، جهانگشایی مغولها، جنگهای فرقه ای و مذهبی همچون دیگی جوشان و خروشان از برش تاریخی قرن هفتم در غلیان و سیلان است.

تلاش ظاهری شمس تبریزی معطوف به متوجه کردن مولوی نسبت به فراموش شدگان پایین دست جامعه (زیر پوست شهر) است. آنچه را که عالمان برج عاج نشین نمی بینند سقوط کردگان اجتماع است و البته تلاش باطنی شمس آنالیز روحی و مکاشفه درونی، کشف و احیای سیمای مستور و مشعشع مولاناست.
گذشتن از ظواهر امور و نفسانیات و غور کامل در روح و روان ...
حسن گدا، سلیمان مست، گل کویر و دهها سوژه دیگر، جملگی درد مشترکی دارند: "ظنِ داشتن نفسی متفاوت " در آنها جملگی به حاشیه رانده شده است.از طرف دیگر نیز روابط معاشقه تدریجی و پیش رونده اِللا ویراستار رمان و عزیز زاهار نیز ملات امروزین و جانمایه مدرن از رمان ملت عشق است.
اِللا زن متأهل چهل ساله بوستون نشین، چون برکه ای راکد و در عین حال لیبرال، روشنفکر، دموکرات، مبادی آداب، متمدن و البته گیاهخوار بوده و مفهوم زمان برایش تنها در #آینده ساری و جاری است.
در حالی که طرف دیگر ماجرا عزیز زاهارا اسکاتلندی به سان رودخانه ای خروشان بوده و عکاسی است کنجکاو، ماجراجو و تیزبین و ریزبینِ زیر پوست جهانشهر.
عزیز روح و روان از نفرت بنی بشر تهی کرده، خلاصه صوفی مسلک و عاشق پیشه و تنها مفهوم زمان برایش گذران حال جاریست.
چهل قاعده شمسِ صوفی برای درک بهتر هستی است. فرمولهایی برای درک چیستی، چرایی و چگونگی ذات آفرینش.
البته این قواعد به هیچ وجه قابل ادراک در مخیله زاهد خشک مقدس و قاضی القضات (در پوسته دین مانده) هیچ دوره ای نیست.و البته خود صوفی را نیز ترتیباتی است که هر مدعی و سالکی را به خوان هفتمش راه نیست:
خوان اول:
نفس امّاره است مرحله بکری و خامی، نتراشیدگی روحی و نخراشیدگی روانی،
پیگیری صرفِ منافع زودگذر شخصی در برگیرنده اکثریت جامعه.
خوان دوم:
نفس لوّامه مشتمل بر زیبابینی محض جهان و زشت انگاری مطلق از خود.
خوان سوم:
نفس ملهمه شامل الهام گیرنده گی از کون و مکان است.
خوان چهارم:
نفس مطمئنه می باشد. در این مرحله صوفی مالک شعوری بالاتر و والاتر از چشم سر است.
خوان پنجم:
توحید است و بس.
خوان ششم:
نفس مرضیه (پسندیده) است. در این مرحله سالک راه حقیقت چراغ راه دیگران بوده و قطب محسوب می شود.
خوان هفتم:
نفس کامله می باشد و درک خوان هفتم بندرت اتفاق می افتد.به نظرم مولویِ قبل از شمس در خوان ششم متوقف است و نهایت تلاش شمس تبریزی هدایت مولانا به خوان هفتم است.بعد از آنکه پیوند قلبی شمس و مولانا آماج تیرهای بدگویی، تهمت، افترا و حسادت مواجه شدند، سرانجام پس از سه سال با خیانت نزدیک ترین کسان، ظرف و مظروف به شکلی غمبار از یکدیگر جدا شدند.
اما داستان این شوریدگی هرگز به پایان نرسید و با گذشت دهها قرن امروز هم روح شمس تبریزی و مولانا جلال الدین رومی زنده و سیال میانمان در حال رقص و سماع صوفیانه اند ...نکته اینجاست که شمس در چشم مولوی همیشه زنده مینمود:
کی گفت که آن زنده جاوید بمرد؟
کی گفت که آفتاب امیّد بمرد؟
آن دشمن خورشید برآمد بر بام
دو دیده ببست و گفت خورشید بمرد
به راستی چند درصد از ما می توانیم با ذبح منیت و قربانی کردن منافع شخصی به نفع اجتماع از مرحله صفر مرز نفس اماره به سلامت صعود کنیم؟
این بار شمس تبریز از کدامین گوشه جهان بر برکه های راکدِ زمان طلوع کرده و شور و شوریدگی نثارمان خواهد کرد؟
به قول حضرت مولانا:
ای عشق !
برادرانه
پیش آ
بگذار
سلام سرسری را ....
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
به مناسبت آغاز سال تحصیلی انجمن اسلامی معلمان شهرستان های استان تهران بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه گزارش/
تاکنون نامه های متعدد و قابل تاملی از فرهنگیان شهرستان های استان تهران در صدای معلم منتشر گردیده است .
متاسفانه تاکنون حتی یک جوابیه از این اداره کل برای صدای معلم ارسال نشده است .
علی رغم حرف های خوب و قشنگی که مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در مورد کارکرد این بخش زده و می زند اما به نظر می رسد برد این سخنان از محدوده ساختمان بتونی وزارتخانه فراتر نرفته است و احتمالا بودن و یا نبودن روابط عمومی ها تاثیری در روند فعلی آموزش و پرورش و ارتقای فرهنگ سازمانی آن ندارد .
چندی پیش مطلبی با عنوان :
" آیا نمی شد این مراسم را در زمانی که ارباب رجوع نداشته باشید برگزار کنید ؟
اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و گرامی داشت هفته دفاع مقدس ؟! در صدای معلم منتشر شد . ( این جا )
« هادی عظیمی » از فرهنگیان این استان نقدی بر این مطلب نوشته است .
با نشر خبر تبديل مشق شب به تكاليف مهارت محور در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي جديد اين سوال به ذهن ميرسد كه آيا ميشود سالي بدون طرحي نو در دوره ابتدايي را تجربه كرد؟
اگر فرادستان حوزه ستادي از حلقه كارشناسان اطراف خارج شوند و پاي درد دل آموزگاران مدارس با گوش جان بنشينند، برخلاف تصورشان، شايد با نگرش مثبتي نسبت به اجراي طرح جابر، نويسنده كوچك انديشمند فردا، كاربست فناوري، شهاب و ساير برنامهها در دوره ابتدايي مواجه نشوند.
با وجود انتقاد از كثرت طرح و برنامهها در دوره ابتدايي كه برنامه تدبير و اخيرا اجراي متوازن ساحتهاي ۶ گانه تربيتي هم بدان افزون شد، شاهد زمزمه تغيير در نوع تكاليف دانشآموزان دوره اول هستيم كه برخلاف توضيحات حكيمزاده، معاونت محترم آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، در اصل موضوع يعني تنوع و تكثر طرح و برنامه در دوره ابتدايي، تفاوت چنداني حاصل نشده است .
در توضيحات تكميلي بر اجراي اين طرح در كلاسهاي ۱۴ تا ۲۴ نفره تاكيد شده است كه قاعدتا با عنايت ميانگين تراكم ۳۲.۵ مدارس ابتدايي دولتي شهر تهران و بسياري از كلانشهرها قابليت اجرايي نخواهد داشت و نهايتا در مدارس غيردولتي به صورت پايلوت قابليت اجرا خواهد يافت.
بر هر اهل نظري پر واضح است كه اخذ متدهاي آموزشي موفق از كشورهاي توسعه يافته با علم به نبود زير بناهاي آموزشي لازم، لزوما نتايج مشابه كشورهاي مبدع حاصل نخواهد شد.

در حال حاضر كه چالش اصلي حوزه تعليم و تربيت در دوره ابتدايي كمبود نيروي آموزگار متخصص كارآمد و فضاهاي آموزشي با تراكم استاندارد يعني ۱۴ تا ۲۶ نفر، به ويژه در كلانشهرهاست، اصرار بر روند الگوبرداري از طرح و برنامههاي آموزشي كشورهاي توسعه يافته همچون نروژ و ژاپن، سرنوشت بهتري از برنامه ارزشيابي توصيفي نخواهد يافت كه پس از ۱۰ سال اجرا ميتوان گفت اهداف ترسيم شده را محقق نكرده است كه افول دانشآموزان ايراني در آزمون بينالمللي مهارت خواندن (PIRLS 2016) گواه بر اين مدعي است كه مطالعه آسيبشناسي ۱۴۰ صفحهاي سازمان پژوهشهاي آموزش و پرورش خالي از لطف نيست.
عدم توجيه دقيق طرح از ابتدا، به ويژه عدم اقناع لازم بسياري از مجريان اصلي آن يعني آموزگاران كه همچنان بسياري از ايشان با وجود حضور در كارگاههاي آموزشي ارزشيابي توصيفي و اهداف آن، كماكان به واسطه نهادينه شدن تفكر ارزيابي عددي، مبناي كمي را معيار ارزيابي توصيفي قرار ميدهند.
اندكي تامل!
به كجا چنين شتابان!
تا به كي بايد با الگوبرداري پرشتاب از طرحها و برنامهها نظامهاي آموزشي توسعه يافته، بدون وجود بسترهاي لازم، آموزگاران، اوليا و دانشآموز را خسته و رنجور كرد.
با عنايت به تاكيد سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر نقش مربّي در شكلگيري حيات طيبه كه مدرسه صالح نماد آن است، بتوانيم اين واقعيت را بپذيريم كه قبل از مدرسه بانشاط به آموزگاران بانشاط، باانگيزه و متخصص نيازمنديم.
روزنامه اعتماد
گروه گزارش/
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود در سال تحصیلی جدید مشق شب از تکالیف دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی حذف و مهارت آموزی جایگزین آن می شود.
این سخنان و مشابه آن در شرایطی بیان می شوند که در مدارس وضعیت به گونه دیگری در جریان است .
به نظر می رسد علی رغم تبلیغات و مصاحبه های فراوان مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این مقوله و حتی موضوعاتی مانند شاداب سازی و ... مدارس و معلمان راه خود را می روند و خیلی با حرف های این مقامات کاری ندارند .
« صدای معلم » در این رابطه گفت و گویی را با « کتایون » دانش آموز سال سوم دبستان انجام داده است .

روزهای پس از استعفای جناب یحیی کرمیان موجب شد تا کرکره اتاق معاونت ابتدایی شهرستان کوهدشت پایین و قفل های میز و کمد این معاونت بسته و ابلاغیه های بیش از نیمی از فرهنگیان این شهرستان با مدیریت " از راه دور و معاونت نیابتی "انجام گیرد؛ زیرا دو کارشناس دیگر این حوزه یکی در حالت قهر و دیگری نیز مغضوب جناب حاج جواد رفیعیان بودند، تا اینکه بالاخره از اتاق فرمان بیرون از ساختمان آموزش و پرورش دستوری صادر شد که جایگزین حاج یحیی را معرفی کنید و این گونه بود که مجریان داخلی اداره 3 نفر از فرهنگیان را جهت مصاحبه و تصدی این پست به اداره کل معرفی کردند و اتفاقا با حساسیت ویژه معاونت محترم آموزش ابتدایی استان، مسئله پیگیری و اقدام شد و از میان کاندیدای سه گانه معرفی شده در روزهای پایانی شهریور ماه، ابلاغیه یکی از این آقایان ، برای تصدی پست معاونت آموزش ابتدایی صادر شد؛ اما باید گفت متاسفانه جناب حاج جواد رفیعیان باز هم به سبک مدیریتی غلط گذشته و تخطی از قانون ،از اجرای اقدام خود خواسته و دستورات مدیر کل سرپیچی و نافرمانی کرده و اینک پس از گذشت 10 روز از صدور ابلاغیه شخص انتصابی، مراسم معارفه و اجازه آغاز به کار و خدمت به فرد انتصاب شده را نداده اند و به گونه ای موجب تنزل شان و جایگاه مدیران مافوق ، تضییع حقوق فرد مورد نظر ،نابه سامانی در ساختار اداری ، تضییع حقوق آموزش و پرورش و اقداماتی از این قبیل موارد گشته اند .
آنچه که مایه تاسف و تاثر جامعه فرهنگیان شهرستان کوهدشت اعم از فرهنگیان با گرایشات اصولگرایی ،دوگانه ،هواخواه جناب الهیار ملکشاهی و مهم تر از همه اصلاح طلبان حقیقی و راستین شده ،وجود این گونه شخصیتی در راس ( آموزش و پرورش کوهدشت) است که حتی اراده مستقل و توان لازم را برای انجام تصمیمات "خود خواسته "نیز ندارد !

همان گونه که جناب مدیر کل محترم فرمودند :"مسئولیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک افتخار و یک امانت بزرگ است و پذیرفتن مسئولیت در آموزش و پرورش یعنی در خدمت ذینفعان دستگاه تعلیم و تربیت که همان معلمان عزیز ،دانش آموزان و اولیاءاست" می توان این گونه نتیجه گیری نمود که جناب حاج جواد رفیعیان توان بر دوش کشیدن این بار مسئولیت پذیری و امانت بزرگ ، خصوصا در حوزه فرهنگ شهرستان کوهدشت را ندارند و مسولان مافوق باید تدبیری بیندیشند و ذینفعان اعم از دانش آموزان و معلمان و خانواده های فراگیران را از اضطراب و نگرانی برهانند !
و اما در زمینه تخلفات زنجیره ای محرز و آشکار جناب رفیعیان خصوصا مساله تمرد و سرپیچی از انتصاب معاونت آموزشی که به صورت واضح با حیثیت فرهنگ و آموزش و پرورش بازی و ساختار مدیریت این نهاد را مورد تمسخر و ریشخند قرار داده اند باید برخورد قانونی شود و سریعا ایشان را به "اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش " معرفی و به شیوه عادلانه مورد محاکمه قرار دهند و نتایج آن را به اطلاع عموم ذینفعان در حوزه تعلیم و تربیت برسانند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/

مراسم آغاز سال تحصیلی و آیین استقبال از نو دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان امروز شنبه 7 مهر در پردیس نسیبه تهران برگزار شد .
با وجود آن که آغاز مراسم از سوی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ساعت 30 / 10 اعلام شده بود اما دانشگاه فرهنگیان این مراسم را از ساعت 9 صبح شروع کرده بود .
3 دانشجو معلم از دست وزیر آموزش و پرورش تقدیر نامه می گیرند در حالی که حتی اجازه پیدا نمی کنند خودشان را به حاضران معرفی کنند و از انگیزه های ورود خود به حرفه معلمی سخن بگویند درهای پردیس نسیبه در آغاز سال تحصیلی بسته است و افراد باید از گیت بازرسی وارد شوند .
نگهبان برای ورود کارت شناسایی می خواهد و قصد دارد آن را نگه دارد و این در حالی است که چنین موضوعی تاکنون خیلی سابقه نداشته است .
از بچه های روابط عمومی خیلی خبری نیست و چند نفر بی سیم به دست در گوشه و کنار ایستاده اند .
دیدن این صحنه آدم را ناخودآگاه به یاد مراکز نظامی مانند پادگان ها و اماکن قضایی می اندازد .
صدای نوحه و عزاداری کاملا بلند است و این در حالی است که نزدیک پردیس ساختمان های مسکونی این مرکز آموزشی را احاطه کرده اند .
برخوردها تقریبا سرد و خشک است و خیلی کم آدمی را می بینی که لبخندی بر لب داشته باشد انگار نه انگار که این جا دانشگاه فرهنگیان است و صدای وزیر و معاون وزیر و... در مورد ایجاد فضای با نشاط و شاد هر روز در تربیون ها بلند است .
وارد سالن که می شوی صندلی ها کاملا پر است .
برخی هم ایستاده اند .
به ناچار می ایستم .
برخی از خبرنگاران هم جسته و گریخته جایی پیدا کرده و در حال نوشتن خبر و گزارش هستند .
با این که مطابق معمول ردیف جلوی برای روسا و مقامات و افراد مهم خالی رزرو می شود اما در این جا محلی برای خبرنگاران تعبیه نشده است .
در انعکاس ویدئو پروژکتوری که در سالن قرار دارد از همه مقامات نام برده و تجلیل می شود غیراز اصحاب رسانه .
به اصرار برخی از دوستان جایی می نشینم .
« حسین خنیفر» رئیس دانشگاه فرهنگیان در حال سخنرانی برای دانشجو معلمان است .
مرا که می بیند خطاب به دانشجو معلمان می گوید که یک خبرنگاری هست که معلم است و البته در نشست ها هم انتقاد می کند .
او از مدیر صدای معلم به عنوان معلم و خبرنگار نقاد یاد می کند و البته به دانشجو معلمان هم متذکر می شود که باید نقاد باشند و نوشتن را فراموش نکنند .
در این هنگام به رئیس دانشگاه فرهنگیان با صدای بلند می گویم :
اگر جا ندارید برای چه این همه مهمان دعوت می کنید ؟
خنیفر هم مسئول برنامه ریزی و هماهنگی را آقای " علی محمدی " مدیر کل دفتر دانشگاه و رئیس دفتر خودش معرفی می کند .
هر چند ایشان در کنار این پست اصلی تعدادی از جایگاه ها را هم در دانشگاه فرهنگیان بر عهده دارد .
وزیر آموزش و پرورش وارد می شود و پس از سخنان نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه فرهنگیان سخنرانی می کند .
بطحایی می گوید از آنجا که مخاطب آموزش وپرورش همواره در حال دگرگونی و تحول است، ناگریز محتواهای آموزش وپرورش نیز باید تغییر کند و باید همواره در حال تحول باشیم.
او تاکید می کند ایرادی که به آموزش و پرورش وارد می کنند این است که آموزش های امروز به دانش آموزان نیاز فردای جامعه را برطرف نمی کند لذا ما براساس سند تحول؛ برنامه ها ، نیروی انسانی ، مدیریت، پژوهش و تحقیقات خود را اجرایی می کنیم اما این موضوع نباید ما را از به روز رسانی اطلاعات خود و برنامه هایمان غافل نکند.
موفقیت یک معلم در گرو شایستگی های اوست ممکن است دانش آموزان شما سوالاتی داشته باشند که شما در دوران تحصیل به آن نپرداخته باشید.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانشجو معلمان تصریح می کند معلمان باید مهارت های معلمی را به خوبی فراگیرند تا در کلاس درس از آنها استفاده کنند لذا بدون داشتن این مهارت ها اگر حتی از نظر دانش بسیار باسواد باشید اما مهارت تدریس را نداشته باشید معلم موفقی نخواهید بود.
اغلب روش های تدریس ها مربوط به ۵۰، یا ۶۰ سال پیش است گاهی اوقات اهمیت مهارت های معلمی به مراتب از دانش بالاتر است.
ویژگی دیگر معلم خوب توانایی است لذا معلم باید با شادابی و توانایی های بالا روش های مطلوب را به کار گیرد
بطحایی طبق معمول همیشه می گوید که خیلی نمی خواهد صحبت کند اما 21 دقیقه سخنرانی می کند . ( 1 )
وزیر آموزش و پرورش پس از اتمام سخنرانی در سن می ایستد تا به دانشجویان نخبه یعنی آن هایی که در کنکور رتبه های زیر 20 را کسب کرده اند جوایزی را اهدا کند .
« عبدالله رئیسی » رتبه دوم کنکور علوم انسانی هم در میان جمعیت است .
3 دانشجو معلم از دست وزیر آموزش و پرورش تقدیر نامه می گیرند در حالی که حتی اجازه پیدا نمی کنند خودشان را به حاضران معرفی کنند و از انگیزه های ورود خود به حرفه معلمی سخن بگویند .
مراسم کاملا رسمی و اداری برگزار می شود .
پس از این اهدای جوایز وزیر آموزش و پرورش به اتفاق هیات همراه سریع سالن را ترک می کند و مراسم هم تقریبا تعطیل می شود .
مجری این مراسم همان بود که برای دانش آموزان سال اولی در دبستان شهید امیری کیا در منطقه 12 تهران برنامه اجرا کرد و آخر هم دعای توسل خواند . ( این جا )
چه می شد مراسم امروز را همین معلمان آینده اداره می کردند ...














( 1 ) سخنان کامل وزیر آموزش و پرورش به زودی منتشر می شوند .
پایان گزارش/
گزارشگر : علی پورسلیمان

علی الهیار ترکمن گفت: معیشت و منزلت معلمان و تأمین مسائل حقوقی آنان از دو بعد قابلبررسی است، یکی تجدید ساختار یا ساماندهی مجدد امکانات و ظرفیتهای موجود و دیگری اخذ یک سری موارد جدید که بتواند این شرایط را ارتقا بدهد.
وی افزود: اگر بخواهیم الگویی طراحی کنیم که این شرایط را در نظر بگیرد باید این دو بعد را در خود داشته باشد و بر اساس قوانین موجود در قسمت دوم که بحث تصویب قوانین و مقررات و امکانات جدید است ماده 63 قانون برنامه ششم راداریم که مشخصاً در آن در خصوص لایحه رتبهبندی و مهندسی نیروی انسانی و تغییر سیستم حقوق و دستمزد بر اساس صلاحیتهای حرفهای تأکید شده است.
الهیار تصریح کرد: لایحهای از طرف دولت باید تنظیم شود و به مجلس برود که در آنجا بر اساس صلاحیتهای حرفهای رتبههایی تعریف شود و بر اساس آن رتبهها، ضرایب حقوقی و ضرایب فوقالعادهها تغییر کند و ظرفیت جدیدی در پرداختی به فرهنگیان ایجاد کند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بابیان اینکه باید امکانات و ظرفیتهای موجود یکبار دیگر مرور شود، گفت: باید امکانات در قالبی برده شود که بیشتر از گذشته صلاح فرهنگیان را رعایت و در سبد معیشتی فرهنگیان جای خود را پیدا کند و کمک به ارتقای وضعیت موجود بکند و یکی از چیزهایی که باید توجه شود بحث حقالتدریس نیروهای شاغل است.
وی در ادامه گفت: در وضعیت فعلی حقالتدریس غیرموظف، یک پرداخت غیرمستمر است و ساعت آن متغیر است و فقط برای 9 ماه از سال تحصیلی پرداختی دارد و تابستان پرداخت نمیشود و در کسورات بازنشستگی و پاداش پایان خدمت لحاظ نمیشود.
الهیار با اشاره به استفاده از ظرفیتهای موجود، اظهار کرد: یکی از موارد موضوع حقالتدریس و تغییر کردن آن به یک پرداختی مستمر است که 12 ماه سال پرداخت شود و در کسورات بازنشستگی در نظر گرفته شود و الگوهای مختلفی در این خصوص بررسیشده است و سرانجام طرحی به شورای توسعه مدیریت و شورای حقوق و دستمزد تحت عنوان معلم تماموقت ارائه شد که در آن میانگین ساعت حقالتدریس غیرموظف حساب شود و به ساعت موظف اضافه شود که برای این طرح 6 ساعت اضافه تدریس علاوه بر 24 ساعت تدریس معلمان در هفته در نظر گرفتهشده است و در قبال افزایش این 6 ساعت اضافه تدریس در هفته، 25 درصد فوقالعاده ویژه معلمان افزایش پیدا میکند و این عدد اضافهشده بهعنوان حقوق مستمر در 12 ماه سال پرداخت خواهد شد و تأخیرهای حقالتدریس را نخواهد داشت و در پاداش پایان خدمت هم محاسبه خواهد شد.
وی تصریح کرد: رایزنیها با سازمان امور اداری و استخدامی انجامشده است و طرح نهایی بهعنوان معلم تماموقت در دو شورای حقوق و دستمزد و شورای توسعه مدیریت تصویب شد و کلیات آن این است که اگر یک فرهنگی 6 ساعت بیشتر از ساعت موظفی تدریس بکند به فوقالعاده ویژه اش 25 درصد اضافه خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در پرسش به این سؤال که چه افرادی مشمول این طرح میشوند پاسخ داد: این طرح کاملا اختیاری است و در مناطقی اجرا میشود که آموزش و پرورش به تدریس فرد نیاز داشته باشد و افرادی وارد طرح میشوند که حداقل 5 سال از خدمتشان باقیمانده باشد.
وی در ادامه افزود: این طرح بهزودی به استانها ابلاغ خواهد شد و افرادی که تمایل دارند میتوانند از مزایای طرح بهرهمند شوند.
الهیار تصریح کرد: طرح فعلاً برای دوره متوسطه طراحیشده است و سوابق اجرایی آنکه ایجاد شد و پس از کسب تجربه، پیشنهادهای جدیدتر تسری بهکل دورههای تحصیلی را خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: این طرح بر اساس نیاز منطقه اجرا میشود و معلمی که وارد طرح معلم تماموقت میشود این 6 ساعت اضافه تدریس برای وی دائمی منظور میشود مگر اینکه شخصاً انصراف و از طرح خارج شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی بابیان اینکه پس از گذشت یک سال از اجرای طرح میتوانیم با یافتههای جدید برنامهریزی مطلوبتری کنیم و در مورد تأمین هزینه مالی این طرح گفت: مقدار ساعت حقالتدریس برای سال تحصیلی جاری مشخص است و هر فردی اضافه تدریس بگیرد از میزان ساعت حقالتدریس کلی کاسته میشود و بر ساعت موظف اضافه میشود و معادل مالی حقالتدریس آن در حقوق پایه محاسبه خواهد شد و با بررسیها و پیشبینیهای انجامشده کسری بودجه نخواهیم داشت البته این پرداختی تا اسفندماه از منابع مالی سال 97 و از فروردین از منابع مالی 98 تأمین میشود.
الهیار در پاسخ به این پرسش که این طرح چقدر ازنظر مالی برای معلمان تفاوت خواهد داشت، اظهار کرد: معلمان به ازای کسر 6 ساعت از حقالتدریس شان و قرار گرفتن آن در اضافه تدریس ماهیانه 24 ساعت اضافه تدریس خواهند داشت که تقریباً معادل همان مقدار پولی که از حقالتدریس 24 دریافت میکردند از افزایش 25 درصد افزایش حق شغلشان دریافت خواهند کرد با این تفاوت که این مبلغ را در پایان هرماه دریافت کرده، در بازنشستگیشان محاسبه خواهد شد و در دوازده ماه سال پرداخت خواهد گردید.
مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش