گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان استان آذربایجان شرقی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
متاسفانه و علی رغم انتقادات فراوان از عملکرد این مدیر تاکنون هیچ گونه جوابیه و یا توضیحی برای صدای معلم ارسال نشده است .
« جعفر پاشایی » در کارنامه مدیریتی خود شکایت از " معلمان منتقد " را دارد .
بر اساس اصل شفاف سازی و پاسخ گویی ؛ « صدای معلم » آمادگی خود را برای توضیح و انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
انتشار مطالب در این رسانه به معنای تایید محتوای مطالب نیست .
پنجم مرداد ماه نود و هفت ، یکصد و پنجاه هزار دانش آموز پایه ششم ، در آزمون وردی مدارس تیزهوشان شرکت کردند . فرض بر این بود که عده ای کارشناس دلسوز و کار بلد ، مقدمات آزمونی را فراهم کرده اند که بر اساس آن پانزده هزار نفر از این یکصد و پنجاه هزار دانش آموز که استحقاق بیشتری برای دریافت خدمات آموزشی و سرمایه گذاری ملی را دارند به مدارس تیز هوشان راه پیدا کنند .
در روز برگزاری آزمون معلوم شد که سوالات این آزمون عینا شصت سوال تستی آزمون Raven است که از عمر آن قریب یک قرن می گذرد . در سایه اخبار مهم اقتصادی این ایام ، فاجعه فرهنگی رخ داده در آموزش و پرورش نادیده انگاشته شد و زمینه اعتراض و ناامیدی یکصد و سی و پنج هزار خانواده ایرانی که تصورشان داشتن فرزندانی مستعد برای ورود به این مدارس بود ، جدی گرفته نشد .
با افزایش اعتراضات ، تعدادی از مسئولین وزارت آموزش و پرورش مجبور شدند حرف بزنند و ترجیح دادند با انجام مصاحبه هایی با ژست حق به جانب ، توپ حماقت را به زمین معترضان انداخته و آنها را نسبت به درستی کار وزارت آموزش و پرورش بی اطلاع جلوه دهند .
آنچه که از زمان آغاز بحث حذف مدارس تیزهوشان در گفتار وزیر مشاهده شده ، عقب نشینی او در مواجهه با شرایط غیر قابل پیش بینی توسط او بوده است .
مسئله ساده است ، عده ای از دانش آموزان که شرایط مالی خانواده شان اقتضا می کرد در موسسات آموزشی ، بارها این سوالات را مرور نموده و در صورت نداشتن استحقاق هوشی نیز در این آزمون پذیرفته خواهند شد و از طرف دیگر عده زیادی که این امکان را نداشتند ، در صورت استحقاق نیز در این آزمون مردود خواهند شد .
شاید اتخاذ شیوه ای مانند قرعه کشی و یا شیر یا خط با سکه ، روش عادلانه تری برای انتخاب این پانزده هزار دانش آموز بود .
پیش بینی می شود موج اعتراضات مردودین این آزمون پس از اعلام نتیجه ، باز هم وزیر نه چندان با تدبیر این وزارتخانه را غافلگیر نموده و تبعات چنین وضعی را به نظام تعلیم و تربیت وارد کند .
علاوه بر این ، سرخوردگی دانش آموزان مردود این آزمون ناعادلانه ، نخبگان احتمالی موجود در بین دانش آموزان را به هزینه های اجتماعی و روانی غیر قابل محاسبه این کشور خواهد افزود .
اگر وزارت آموزش و پرورش جرات اعلام نتیجه را داشته و اعتراض مردم لزوم تدبیری جدید را به وجود آورد ، احتمالا زمان لازم برای تجدید آزمون نخواهد بود و باید به ناچار هزینه های این اقدام غیر قابل دفاع آموزش و پرورش ، توسط نظام پرداخت شود . لذا لزوم ورود نمایندگان محترم مجلس برای تدبیر به موقع در این خصوص ، ضروری به نظر می رسد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
چندی پیش « حمیدرضا حاجی بابایی » در نامه ای به رئیس جمهور اطلاع داد که وزارت آموزش و پرورش اقدام به فروش اردوگاه شهید باهنر تهران به شرکتی به نام " واسط مالی شهریور سوم " کرده است . ( این جا )
این رسانه معلمی بلافاصله در مطلبی چنین نوشت :
" « صدای معلم » به فوریت خواهان توضیح و شفاف سازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این مورد است.
اما پرسش اساسی این است که چرا این نامه پس از 16 ماه از فروش این اردوگاه نوشته می شود و آیا واقعا نمایندگان مجلس در این مدت طولانی از این موضوع اطلاعی نداشته اند و یا سکوت کرده اند ؟ "
پس از آن شاهد اظهارات متفاوت و بعضا متناقضی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش بودیم .
« سیدمحمد بطحایی » چهارشنبه 3 مرداد ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران به صراحت اعلام کرد :
" پاسخ وزارت آموزش پرورش روی سایت قرار گرفته و اصلا بحث فروش مطرح نبوده است. فروش اموال دولتی مسیر خاص خودش را دارد و براساس قانون مجلس باید صورت بگیرد. اردوگاه شهید باهنر از جمله سرمایههای مهم وزارت آموزش و پرورش است. "
« فاطمه سعیدی » عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در یادداشتی روز شنبه مورخ 6 مرداد در روزنامه اعتماد نوشت :
" بحثي اين روزها در رسانهها مطرح شده و موجب بيم و هراسي در ميان مردم و بهويژه فرهنگيان شده است؛ اين سوال كه آيا وثيقه قرار گرفتن اردوگاه شهيد باهنر براي پاداش فرهنگيان به صورت اوراق قرضه ممكن است به جايي برسد كه اين اردوگاه را از مالكيت آموزش و پرورش خارج كند؟ پرسش ديگر اين است كه آيا آنطور كه گفته شده اين اردوگاه به رقمي ناچيز فروخته شده است؟ براي پاسخ به اين پرسشها بايد مقدمهاي را بگويم .
درباره نامه حميدرضا حاجي بابايي، رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس و وزير اسبق آموزشوپرورش به رييسجمهور كه عنوان كرده بود اردوگاه شهيد باهنر تهران به شركتي به نام «واسط مالي شهريور سوم» به ثمن بخس در قالب اجاره بهشرط تمليك در اسفندماه ١٣٩٥ فروختهشده. از آقاي نجفي، معاون پارلماني وزارت آموزشوپرورش پيگيري كردم و ايشان گفتند كه موضوع اينطور كه دريكي از خبرگزاريها به آن پرداخته شد، نيست و ما طبق اوراق قرضهاي كه براي پاداش بازنشستگان خود گرفتيم بايد وثيقهاي را درگرو ميگذاشتيم و ازاينرو بخشي از اردوگاه شهيد باهنر تهران را براي اين كار انتخاب كرديم. از طرفي هرگاه اقساط توسط وزارتخانه پرداخت شود دوباره سند آن براي وزارت آموزش و پرورش آزاد ميشود و اكنون هم اين اردوگاه در اختيار و مالكيت وزارتخانه است. درعينحال اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بنا دارند در اين خصوص با وزير آموزشوپرورش و معاونان ايشان جلسهاي را برگزار كنند تا موضوع بر همگان روشن شود. اردوگاه شهيد باهنر تهران جزو سرمايههاي ارزشمند آموزشوپرورش است و قدمت بالايي دارد. البته بايد گفت متاسفانه در دولتهاي گذشته در همين وزارت آموزشوپرورش واگذاريهايي انجام شد كه بههيچعنوان قابلقبول نبود.
« حمیدرضا حاجی بابایی » گفته بود در صورت تکذیب مسئولان جزییات آن را بیان خواهد کرد .
او در نطقی که کلیپ آن را در پایین مشاهده خواهید کرد اعلام کرده است ( 1 ) :
" اردوگاه شهید باهنر براساس پلاک قطعی شماره 1 / 6 قریه منظریه با سند قطعی غیر منقول 388 / 84 مورخه 3 /12 /1395 دردفترخانه اسناد رسمی شماره 119 به شرکت غیر دولتی واسط مالی شهریور سوم فروخته شده است ،وسپس شرکت مزبور اردوگاه را به آموزش و پرورش اجاره داده است . "
« صدای معلم » از حاجی بابایی به خاطر شفاف سازی و عمل به وعده خود تشکر و قدردانی می کند .
« صدای معلم » از مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه آقای بطحایی به جد انتظار دارد از بازی با افکار عمومی فرهنگیان دست برداشته و در این مورد صادقانه پاسخ گو باشد .
« صدای معلم » از حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس انتظار دارد به همین ترتیب و بدون هر گونه فرافکنی و یا حاشیه رفتن در مورد واگذاری املاک و اموال آموزش و پرورش در زمان وزارت خود پاسخ گو باشد و به ویژه در مورد گزارش صدای معلم ( این جا ) که متاسفانه آن گونه رفتارها و رویه ها برای برخی افراد و گروه ها توقعات اضافی و انتظارات بیجا ایجاد کرده است پاسخ گو باشد .
پایان گزارش/
( 1 ) کانال فرهنگیان سلام
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه زیر توسط « بابک سرحدی » اولیاء یک دانش آموز در منظقه 14 تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این ولی دانش آموز پی گیری هایی در سطح منطقه آموزشی داشته و نامه ای نیز به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نوشته است .
نه اداره کل و نه اداره آموزش و پرورش منطقه 14 تهران پاسخ مشخص و روشنی به این درخواست نداده اند .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای پاسخ مسئولان اعلام می کند .
لازم به ذکر است یک نسخه از این نامه در اختیار روابط عمومی اداره کل هم قرار گرفته است .
خانم مهاجرانی رییس مرکز استعدادهای درخشان در قضیه حذف مدارس سمپاد گفت که با حذف مدارس سمپاد پایه هفتم بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مخالف است. بعد از مخالفت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حذف مدارس سمپاد ، وزیر آموزش و پرورش کوشید با سیاسی کردن قضیه و طرح این مساله که مافیای آموزشی خواهان ابقای مدارس سمپاد است ، رییس جمهور را وادار به امضای مصوبه حذف مدارس سمپاد کند.
فشار به رییس جمهور نتیجه نداد . وزیر و طرفداران اصلی طرح انحلال سمپاد دوره اول متوسطه آقایان زرافشان و عبدالرسول عمادی و خانم حکیم زاده مجبور به پذیرش واقعیت شدند. من 20 خرداد در یادداشتی با عنوان "آزمون پایه هفتم سمپاد پنجم مرداد برگزار می شود" در صدای معلم هشدار دادم که انتقام ناکامی خود در متقاعد کردن رییس جمهور برای امضای مصوبه را از دانش آموزان داوطلب سمپاد نگیرید.
حالا که امتحان برگزار شده ، خانم مهاجرانی می گوید : "طراحی سوالات آزمون با مرکز استعدادهای درخشان نبوده و طبیعتا سایر قسمت های همکار آموزش و پرورش مسئولیت آن را به عهده داشته اند." سوالات قبلا منتشر شده و در اختیار برخی از داوطلبان بوده است. اما آقای قدمی رییس آموزش و پرورش استثنایی می گوید : " اینکه این گونه سوالات قبلا منتشر شده اهمیتی ندارد." عمادی هم این روند را تایید کرده است.
ظاهرا سوالات همان هایی است که مافیای ادعایی وزیر و آقای زرافشان (گروه های آموزش آزاد ) قبلا آنها را منتشر و روی آن کار کرده اند. برخی کارشناسان می گویند که این آزمون فقط هوش تصویری داوطلبان را سنجش کرده است. برخی می گویند سوالات آزمون همان سوالات تست ریون است و این تست خیلی قدیمی و مربوط به 80 سال پیش است. اینها مهم نیست. مهم این است که عمادی و زرافشان زهر خود را ریختند.
البته خانم مهاجرانی نخواهد گفت که چرا مرکز استعدادهای درخشان در تهیه سوال و برگزاری آزمون دخالت نداشته است و چرا عمادی و قدمی میدان دار شده اند؟ خانم مهاجرانی باید طوری حرف بزند که وزیر و معاونان از او دلخور نشوند. اینکه خانم مهاجرانی می گوید که طراحی سوال با مرکز استعدادهای درخشان نبوده به اندازه کافی گویا است. اما ای کاش خانم مهاجرانی این قدر شجاعت داشت و به پست ریاست نچسبیده بود که ماجرای این آزمون ظالمانه را از سیر تا پیاز حکایت می کرد.
با این آزمون همه ادعاهای وزیر و اعوان و انصارش که ادعا می کردند با مافیای آموزشی در حال جنگ هستند و می خواهند با تغییر آزمون برنامه های مافیا را به هم بزنند دروغ از آب درآمد. چیزی تغییر نکرد و همان دانش آموزانی که در کلاس های آموزشی مافیا شرکت کرده بودند رتبه می آورند. ادعای سنجش هوش های هفت گانه هم پوچ از آب درآمد.
طرح شهاب به عنوان جایگزین آزمون مدارس تیزهوشان هم یک خالی بندی بزرگ بود.
کانال تلگرامی
شاید در کشور ما کمتر کسی باشد که نداند کنکور سراسری با سئوالات چهار گزینه ای (که متکی به دانش سطحی حفظ کردنی و ترفندهای تست زنی است) تا چه حد به نظام تعلیم و تربیت و سایر نظام های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی کشور و جوانان و خانواده های آنان انواع آسیب ها را وارد ساخته است؛ به گونه ای که فارغ التحصیلان دانشگاهی امروز ما به جز ترفند های تست زنی هنر دیگری ندارند و از حداقل کارایی برخوردارند.
از طرفی مافیای کنکور با گردش مالی سالانه بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به قدری قدرتمند است که طی 11 سال گذشته اجازه نداده دو قانون سازنده (در سطح کشورهای پیش رفته جهان) که در جهت تقویت سابقه تحصیلی دانش آموزان و کاهش ضریب تأثیر کنکور بوده، اجرا شود.
متأسفانه مجری اصلی این دو قانون، چون خود در بقا و تقویت هر چه بیشتر کنکور ذینفع است با تفسیرهای غلط و منفعت طلبانه از مفاد قوانین، با مافیای کنکور همراهی کرده است و هر بار که فشارهای مردمی سبب می شود گام کوچکی در جهت تقویت سابقه تحصیلی دانش آموزان (که متکی به سئوالات تشریحی ذهنی و در سطوح مختلف یادگیری است) برداشته شود؛ مافیای کنکور همه عوامل خود را بسیج کرده و با غوغا سالاری، هیاهو، جوسازی و تبلیغات سوء گسترده رسانه ای و فشار بی امان به نمایندگان مجلس، اعضای دولت، قوه قضائیه و صدا و سیما سعی می کنند مانع تصمیمی سازنده شوند که نفع اکثرجوانان کشور در آن است.
قدرت مالی این مافیا به اندازه ای است که می تواند چند صد میلیون تومان هزینه کند تا تصمیمی علیه منافعش در کشور گرفته نشود ولو این که این تصمیم به نفع داوطلبان و در جهت ارتقاء کیفی تعلیم و تربیت و توسعه همه جانبه ملی باشد. متأسفانه اعضای این مافیا خود را دانش آموز کنکوری و خانواده او جازده و با سوء استفاده از این عناوین خود را مخالف مافیای کنکور معرفی می کنند. اما این بار تصمیم جدید شورای سنجش و پذیرش دانشجو عامل تحرکات وسیع مافیای کنکور شده و سبب گردیده که با همه قوا وارد صحنه کارزار شود.
آنها به دانش آموزان سال آخر متوسطه که در کلاس هایشان ثبت نام کرده و ارقام زیادی را علی الحساب از آنها گرفته اند، گفته اند، امتحانات نهائی مهم نیست فقط سعی کنید قبول شوید ولو با معدل 10 شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آخرین جلسه خود برای دوازدهمین سال (1398)، بازهم خلاف اجرای قانون رأی داد و به جای تصمیم سازنده افزایش تأثیر قطعی سابقه تحصیلی به میزان 60 درصد و بالاتر، بازگشت به عقب کرد و رأی به همان مصوبه چهارسال قبل داد (تأثیر قطعی 30 درصدی سابقه تحصیلی).
از سوی دیگر، همه عوامل مافیای کنکور بسیج شده اند که مانع همین مصوبه بسیار ضعیفی شوند که می خواهد تنها 30 درصد به سابقه تحصیلی دانش آموزان اهمیت دهد.
سئوال مهم این است که چرا مافیای کنکور نمی خواهد سابقه تحصیلی (نمرات امتحانات نهائی دانش آموزان در پایه سوم متوسطه و پیش دانشگاهی) حتی در حد ضعیف 30 درصد در پذیرش دانشجو نقش داشته باشد؟ این سئوال پس از توضیحاتی پاسخ داده خواهد شد.
نکته طنز آمیز و جالب این است که این بار اعضای مافیای کنکور خود را دانش آموز نخبه و معدل بالا معرفی می کنند و ناشیانه عامل تأثیر قطعی سابقه تحصیلی را خودشان (مافیای کنکور) معرفی می کنند؟ در حالی که مافیای کنکور فقط به افزایش تأثیر کنکور رضایت می دهد نه به افزایش تأثیر سابقه تحصیلی! پس چه طور ممکن است مافیای کنکور ضریب تأثیر سابقه تحصیلی را که علیه منافع خودش است افزایش دهد یا به تأثیر قطعی تبدیل کند؟
مافیای کنکور در 11 سال گذشته با سابقه تحصیلی هراسی به طور مستمر علیه امتحانات نهائی اتهامات گوناگونی را وارد کرده است، بنابر این هیچ گاه در پی تقویت سابقه تحصیلی نبوده است. نمونه اتهامات وانگ های ناروای مافیای کنکور به امتحانات نهائی به شرح زیر است:
ثانیا- با این که خانه از پای بست ویران است ، خواجه در بند نقش ایوان است، آزمون های چهار گزینه ای کنکور از کمترین ویژگی استاندارد های آموزشی برخوردار است؛ با این حال سازمان سنجش و مافیای کنکور هر روز به سئوالات امتحانات نهائی می تازند و از استاندارد نبودن این سئوالات دم می زنند.
از دیدگاه علم سنجش آموزش و ارزشیابی آموزشی، سئوال استاندارد سئوالی است که قبلا درباره گروه نمونه افراد مورد نظر آزمون شده باشد و با دو مشخصه علمی: 1- روایی (Validity) و 2- اعتبار (Reliability) معرفی شود. این نوع سئوال بر اساس دستورالعمل خاص و به شیوه یکسان اجرا، نمره گذاری و تفسیر می شود. برای تفسیر نمره آزمودنی در آزمون استاندارد شده لازم است هنجار هایی بر اساس عملکرد گروه وسیعی از آزمودنی ها فراهم شود. بدیهی است چنین آزمونی با آزمون های معلم ساخته که فاقد هنجار محاسبه شده برای مقایسه عملکرد آزمودنی ها است، تفاوت دارد.
در حال حاضر آموزش و پرورش بانک سئوالات استانداردی دارد که بارها برای دانش آموزان پایه سوم و پیش دانشگاهی اجرا و هنجار یابی شده است. البته در امتحانات نهائی دیده شده از آزمون های معلم ساخته نیز استفاده شده است، اما اگر سابقه تحصیلی محور ورود به دانشگاه باشد دیگر نباید از آزمون های معلم ساخته استفاده کند.
جالب اینجاست سازمان سنجش در حالی انگ غیر استاندارد بودن سئوالات امتحانات نهائی را بر وزارت آموزش و پرورش وارد می کند که آزمون های عینی چهار گزینه ای کنکور متکی بر حافظه و سطوح نازل یادگیری است و غالبا از کمترین ویژگی سئوال استاندارد برخوردار است (به خاطر ایجاد رقابت سخت میان داوطلبان، با توجه به چهار پاسخ آماده شده، از محتوای مبهم و تردید آمیز برخوردارند و به منظور گمراه ساختن داوطلب طراحی می شوند، لذا کمترین درجه روائی و اعتبار را دارند) و در بسیاری از موارد می توان از طریق ترفندهای گوناگون بدون خواندن سئوال، پاسخ صحیح را از میان چهار گزینه تشخیص داد (که این ویژگی اعتبار سئوالات را مورد تردید قرار می دهد). اما سئوالات تشریحی امتحانات نهائی سطوح مختلف یادگیری را در بر می گیرد و پاسخ آن متکی به ذهن افراد است، زیرا بایستی پاسخ توسط داوطلبان خلق شود بنابراین ترفند ناپذیر است.
اکنون باید به سئوال کلیدی این یادداشت پاسخ داده شود:
چرا مافیای کنکور از اعمال تأثیر قطعی سابقه تحصیلی وحشت کرده و سراسیمه همه عوامل خود را به سوی قوای سه گانه، صدا و سیما و سایر رسانه ها گسیل داشته است؟
مافیای کنکور در 11 سال گذشته همه قدرت اجرائی، مالی و نفوذی خود را به کار گرفت تا توانست نه تنها مانع اجرای دو قانون مجلس شورای اسلامی (مصوب تاریخ های: 9 / 8 / 86 و 10 / 6 / 92 ) شود ، بلکه سابقه تحصیلی را به خاک سیاه صفر بنشاند و کنکور را با ضریب 100 تنها معیار و یکه تاز پذیرش دانشجو قرار دهد.
تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر اعمال تأثیر قطعی 30 درصدی سابقه تحصیلی که همان تصمیم کهنه سال های 1393 و 1394 است که سازمان سنجش آموزش عالی با کمک سایر اعضای مافیای کنکور با هیاهو و غوغاسالاری توانست در دادخواست مادر یک دانش آموز همه خواسته های خود را بگنجاند و باهدایت او به دیوان عدالت اداری مانع ادامه تأثیر قطعی نمرات امتحانات نهائی شود؛ این بار شکل و تاکتیک حمله به سابقه تحصیلی را تغییر داده اند و همه سرمایه های انسانی خود را به میدان آورده اند.
علل این همه هیاهو به شرح زیر است:
1- اعضای مافیای کنکور که همان صاحبان بسیاری از آموزشگاه های کنکور هستند، ساختار، برنامه ها، محتوا، روش ها، وسایل، پوسترهای تبلیغاتی و بسته های آموزشی را بر اساس سئوالات تستی و انواع ترفندها سامان داده و بیم آن دارد، به مرور ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بیشتر و بیشتر شود و دیگر کسی درپی تست زدن (این فعالیت غیر سازنده و رقابت های ناسالم) نباشد و همه کسب و کارش درهم ریخته می شود؛ در حالی که اولا- چند سال طول می کشد این اتفاق بیفتد ؛ ثانیا- اگر سابقه تحصیلی محور قرار گیرد، ضمن این که درگیر فعالیت سازنده همراه رقابت سالم و مفید (توسعه سئوالات تشریحی در سطوح گوناگون یادگیری) می شود؛ کسب و کار آنها از رونق بیشتری برخوردار خواهد شد.
2- مافیای کنکور به ثبت نام کنندگان خود در برابر دریافت ارقام چند میلیونی (به ویژه از دیپلمه های دارای معدل 10 تا 14) تضمین های رتبه های 1 تا سه رقمی کنکور داده اند. که با این تصمیم شورا نمی توانند به قول خود عمل کنند. خوشبختانه با توجه به این که حدود یک سال تا کنکور 98 وقت باقی است، آمار آنها که تا کنون ثبت نام کرده اند بسیار کم است.
3- آنها به دانش آموزان سال آخر متوسطه که در کلاس هایشان ثبت نام کرده و ارقام زیادی را علی الحساب از آنها گرفته اند، گفته اند، امتحانات نهائی مهم نیست فقط سعی کنید قبول شوید ولو با معدل 10، مهم این است که ما شما را با رتبه بالای کنکور روی صندلی رشته پزشکی دانشگاه تهران می نشانیم. اتفاقا برخی از آنها می توانند به قولشان عمل کنند؛ نمونه آن را، احتمالا خیلی ها چندی پیش در تبلیغ یکی از این آموزشگاه های کنکور در سیمای جمهوری اسلامی مشاهده کردند، که با ذکر نام دختر خانمی با معدل 9.5 که در رشته دندانپزشکی یکی از دانشگاه های معتبر کشور قبول شده،مرکز خود و بسته های آموزشی خود را تبلیغ می کردند. یا داوطلبی که با معدل 13 رتبه اول کنکور سال 88 را کسب کرد. آمار این نوع ثبت نام کنندگان نیز هنوز خیلی کم است. سازمان سنجش در حالی انگ غیر استاندارد بودن سئوالات امتحانات نهائی را بر وزارت آموزش و پرورش وارد می کند که آزمون های عینی چهار گزینه ای کنکور متکی بر حافظه و سطوح نازل یادگیری است و غالبا از کمترین ویژگی سئوال استاندارد برخوردار است
4- محور اصلی و مرکز ثقل آموزش آموزشگاه های کنکور ترفندهای تست زنی است؛ اکثر آنها به هیچ وجه در زمینه سئوالات تشریحی کار نکرده اند و تجربه ای در این زمینه ندارند؛ بنابر این وقتی ضریب تأثیر امتحانات نهائی قطعی می شود، ثبت نام کنندگان تقاضای آموزش نحوه پاسخ گوئی به سئوالات تشریحی را دارند و اینجاست که این مراکز کم می آورند و برای همین عوامل خود را بسیج کرده اند که به مجلس شورای اسلامی و دادگستری و دیوان عدالت اداری بروند، با مقامات وزارت علوم ، به ویژه سازمان سنجش که با آنها همدل و همراه است رأی زنی کنند، مقاله و یادداشت در رسانه ها علیه سابقه تحصیلی و امتحانات نهائی منتشر کنند و ...
5- اصولا- آموزشگاه های کنکور از سئوالات تشریحی متنفرند، چون این سئوالات ترفند ناپذیرند، سئوالات تشریحی تنها متکی به حافظه داوطلبان نیست، بلکه لازم است آنها زحمت بکشند و توانائی های ذهنی خود را به کار گیرند، مطالب کتاب های درسی را عمیق بخوانند و انواع سئوالات در سطوح مختلف یادگیری شامل: درک مفهوم، تحلیل، کاربرد، ارزشیابی و خلاقیت را بارها و بارها حل کنند و راه حل های جدید آن را که زودتر به پاسخ می رسد کشف کنند.
6- مطمئنا مجلس ضریب تأثیر 30 درصد را افزایش خواهد داد و احتمالا سال 98 ضریب تأثیر کنکور حد اقل 60 درصد تصویب خواهد شد و در این صورت آموزشگاه های کنکور می دانند که اگر سال 98 سابقه تحصیلی با ضریب 60 درصد (که 30 درصد بسیار درصد ضعیف وشکننده است) اعمال شود، سال 99 این ضریب به 85 درصد افزایش می یابد و همه کسب و کار و ترفندها و حقه های تست زنی آنها نقش بر آب خواهد شد، لذا با همه قوا به مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو و هر که موافق افزایش ضریب تأثیر قطعی سابقه تحصیلی است حمله می کنند.
اما اگر آنها تفکر سازنده گرا داشته باشند و بپذیرند کنکور با سئوالات چهار گزینه ای خسارت های زیادی حتی به فرزندان و خانواده های وابسته به خودشان وارد کرده و می کند و همه تلاش خود را به کار ببرند که سابقه تحصیلی با ضریب قطعی بالاتر (مثلا 60 درصد) تصویب شود و فعالیت های خود را روی سئوالات تشریحی متمرکز کنند، نه تنها کسب و کارشان رونق بیشتری خواهد داشت، بلکه از تلاش های غیر سازنده و تخریبی تست – محوری به سمت توسعه علم و فناوری که سازنده و بالنده است و پیشرفت همه جانبه در کشور را در پی دارد، گام برخواهند داشت.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید