گروه گزارش/
یکشنبه 4 مرداد نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم با حضور خبرنگاران ، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ستادی و اداری در دبیرستان ماندگار البرز برگزار گردید .
در ابتدای این مراسم « سید محمد بطحایی » به دفاع از عملکرد یک ساله خود به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " پرداخت .
در این نمایشگاه معاونت ها و دوایر ستادی هر یک جداگانه به ارائه کارنامه و عملکرد خود پرداختند .
در بخش های پیشین گفت و گوی دانش آموزان البرزی و صدای معلم در مورد عملکرد وزیر آموزش و پرورش ، بخش نخست پرسش و پاسخ با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید .
در این قسمت پرسش و پاسخ صدای معلم و مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور منتشر می گردد .
گروه گزارش/
مطابق برنامه اعلام شده توسط مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش قرار بر این بود چهارشنبه 7 شهریور ماه از ساعت 30 /11 فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در نشست رسانه ای شرکت کرده و به پرسش های اصحاب رسانه پاسخ بگوید .
اما ایشان در این نشست شرکت نکرد .
توضیحی در مورد علت عدم شرکت ایشان نیز به صورت رسمی اعلام نگردید .
پس از برگزاری آزمون مدارس سمپاد انتقادهای فراوانی به مدیریت این مرکز در قالب یادداشت ، گزارش و... در صدای معلم مننتشر گردید اما مسئولان این مرکز هیچ گاه پاسخ گو نبودند .
همچنین صندوق ذخیره فرهنگیان با وجود آن که دارای غرفه در این نمایشگاه بود اما هیچ یک از مسئولان این موسسه در نشست رسانه ای شرکت نکردند .
نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم از یکشنبه 4 شهریور آغاز به کار کرد و شنبه دهم به کار خود پایان خواهد داد .
« صدای معلم » در نخستین روز افتتاح این نمایشگاه از عدم اختصاص غرفه ای به " حقوق شهروندی " انتقاد کرده بود . (این جا )
پایان گزارش/
الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: "عامل چهارم بیمهری فضای مجازی به مسائل و مشکلات این وزارتخانه است و از رسانهها میخواهم روی این موضوع تمرکز کنند و تلاش کنیم تا تهمتها به مسئولان آموزش و پرورش از سوی افرادی که صرفا برای پر کردن اوقات فراغت مسائل این وزارتخانه را از نگاه غیرکارشناسی تحلیل و ذهن مخاطبان این حوزه را درگیر میکنند، رفع شود و به مقابله با آنها بپردازیم....
وزیری که مشکلات دو دهه قبل به او منتقل شده است تا چه اندازه مقصر است....
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: "... باید جو مسمومی که در اجرای برنامههای آموزش و پرورش صرفا بهانه جویی میکند، شکست.
هم اکنون مسائل این وزارتخانه در کانالهای متعدد که هیچ ثمره ای برای آموزش و پرورش ندارد مورد نقد قرار میگیرد اما هیچ برنامه و پیشنهاد مشخص به ما ارائه نکردهاند. اما تا میتوانند اطلاعات غیرواقعی میدهند تا برنامهها در آموزش و پرورش به خوبی اجرا نشود ..."
اگر معاون وزارتخانه ای به دروغ ادعا کرد که از دانشگاهی در پاریس فوق لیسانس و از دانشگاهی در کانادا دکتری دارد و افرادی با سند و مدرک ثابت کنند که این ادعا دروغ است و از او بخواهند که اگر راست می گوید کپی مدارک ادعایی را منتشر کند ، آیا حرف غیرکارشناسی علیه آموزش و پرورش زده اند؟ ( این جا )
آقای الهیار به جای اینکه پاسخ بدهد که چرا در مورد مدارک تحصیلی خودش این همه تناقض گویی کرده است. با اکانت مستعار شهریار شریفی در همین سایت ها حضور پیدا می کند و علیه منتقدان حرفهای بی ربط و نچسب می زند.
واقعا چگونه می توان به مدیری که بالاترین مدرک او فوق لیسانس روانشناسی از دانشگاه آزاد است، اما چندین بار در جمع معلمان و جاهای دیگر خودش را دارای مدرک دکتری از دانشگاه آلبرتای کانادا معرفی کرده، اعتماد کرد؟
در وزارتخانه ای که هدف رسمی اعلام شده در سند تحول تهذیب نفس و ترویج معنویت و ارزش های دینی است چگونه می توان اجرای این سند را به فردی سپرد که علنا دروغ گفته است؟
آقای الهیار حق دارد از فضای مجازی دلخور باشد ، چون در همین فضای مجازی مشت او وا شد و همه فهمیدند در مورد مدرک تحصیلی اش سالها دروغ گفته است.
او به جای عذرخواهی از معلمان همچنان خودش را طلبکار می داند.
کانال تلگرامی
گروه رسانه و تشکل/
سازمان معلمان ایران ( کردستان ) در پی کشته شدن چهار فعال محیط زیست : محمد پژوهی ، رحمت حکیمینیا ، شریف باجور و امید حسینزاده (کهنهپوشی) بیانیه ای صادر کرد .
همه ما در یک روز و همه روز بارها و بارها به آئینه نگاه می کنیم. هر وقت خوش و سرحالیم از تماشای خود در آن احساس بهتری داریم ولی هنگام خشم و دردمندی و نومیدی حتی گاهی با مشت خود همین آئینه را می شکنیم و به خود نیز زیان می رسانیم ! برای همین از قدیم گفته اند : خودشکن ، آئینه شکستن خطاست و دلیل آن عینیت آن است با خود واقعی ما . آئینه نشانگر تمام نمایی از ظاهر وجود ماست که باز گفته اند : دوست خوب همانند آئینه است و دو رُو نیست ، متملّق و چاپلوس و حقّه باز نیست. واقعیت ظاهر و حتی باطن شخصیتی شما را بدون حب و بغض می گوید. چیزهایی که خودمان آنها را انکار می کنیم یا از آنها فرار می کنیم.
مدیران و مسئولان ما یا با این مهم بیگانه اند و یا از نتایج و اثرات اجرایی آن واهمه دارند. همان ترس از آشکارسازی واقعیت های درون پیچیدۀ خود. همان واقعیت هایی که علیرغم قرار گرفتن در جایگاه ریاست یا مدیریت ، ناتوانی های او را نشانه می گیرد هر انسانی ترجیح می دهد از نزدیکان خود یا اشخاصی که با آنها در ارتباط است ، سخنانی خوشایند بشنود . تعریف عملی یا تأیید نتیجه آن عمل و تمجید از درایت و هوشیاری او توسط دیگران یا همان رشتۀ فزاینده توانایی های ما.
یکی از عناصر محک زنندۀ کنش ها و واکنش ها و اِعمال سیاستی ، در تمامی جوامع امروز ، نظرسنجی افکار عمومی است. اشخاص در شرایط معمول به این نظرسنجی نیازمند نیستند و شاید برای آنها مهم هم نباشد که در محل کار خود چند نفر از کار او راضی هستند ، اما برخی از نقش ها در مشاغلی چون مدیران کارخانه ها ، مدیران مدارس و دانشگاهها ، معلمین و اساتید دانشگاه در کلاس درس ، رؤسای ادارات و سازمانها ، رئیس جمهور و..... به این حلقه مفقوده برای بازشناسی یا اطلاع از باطن پنهان خود بدان نیازمندند.
در طول خدمت 25 ساله ام ، از دانش آموزان تمامی کلاس هایم اواخر اسفند ماه می خواستم تا در یک صفحه کوچک کاغذی ، هر گونه نظر ، انتقاد و پیشنهادی نسبت به رفتار و برخوردم ، نحوه تدریس و پرسش شفاهی و کتبی ام ، نحوه ورود و خروجم از کلاس درس ، نحوه تصحیح اوراق یا سئوالات امتحانی و... دارند بدون ذکر نام و همفکری با دوستان شان ، به تنهایی برایم بنویسند و در همان جلسه خوانده و پاسخ می دادم .
البته همیشه تعریف و تمجید نمی نوشتند اما متعهد شده بودم که آستانه تحمل بالایی داشته باشم . از آنان می خواستم خاطرات بدی از من و کلاس من تا آخر عمر در ضمیر ناخودآگاه خود محبوس نسازند ، بنویسند تا هم خالی شوند و هم به زوایای پنهان رفتارم که از آئینه ظاهر به دور است واقف گردم و با تغییر رفتارم بهترین شرایط را برای تعلیم و تربیت آنان به وجود آورم.
البته این مهم را از یکی از اساتید خردمند خود فرا گرفته بودم . گاه یک بار و گاه دو بار و دیگری اواخر اردیبهشت ماه این نظرسنجی را انجام می دادم ، اعتراف می کنم که در بهبود رفتار و تدریسم بسیار مؤثر بود. سال بعد نسبت به شرایط کلاس ، تغییرات جزئی برای کلاس داری خود داشتم ، هیچ گاه منتظر تغییر نظام آموزشی نشدم ، همیشه سعی می کردم خلاء ها را در حد توان پر کنم و برای این منظور ، نظرسنجی از آنان بهترین ابزار بود.
امر نظرسنجی با طرح سئوالاتی هدف مند در یک پرسشنامه و استخراج نتایج آن ، ممکن می گردد. پرسشنامه یکی از ابزارهای نظرسنجی برای سنجش متغیرهای کیفی – قضاوتی است . یعنی در مواردی که بخواهیم سلایق افراد ، علایق آنها و گرایشات ، تمایلات ، خواسته ها ، ارجحیت ها و یا ادراکات و احساسات شخصی افراد را بسنجیم از این ابزار استفاده می کنیم . مثلا برای اطلاع از میزان رضایت افراد از کالایی خاص یا محک زدن نوعی از سبک مدیریتی ، از این ابزار استفاده می کنیم .
نظر سنجی یعنی کیفیت بخشی فعالیت فرد. یعنی مراجعه به آئینه درون برای مشاهده کاستی ها و ضعف های کارکردی یا مدیریتی . یعنی بازنگری در تصمیمات و برنامه های اجرایی خود. یعنی ترمیم برنامه ریزی های کهن و سنتی . یعنی انطباق ظاهر و باطن رفتار . یعنی حرمت گذاری به تک تک مجموعه افراد تحت پوشش مدیریتی خود. یعنی به روز رسانی اصول مدیریتی ، یعنی پاسخگویی به تمنّیّات افراد ، و اطلاع یافتن از انتظارات آنان .
مدیران و مسئولان ما یا با این مهم بیگانه اند و یا از نتایج و اثرات اجرایی آن واهمه دارند. همان ترس از آشکارسازی واقعیت های درون پیچیدۀ خود. همان واقعیت هایی که علیرغم قرار گرفتن در جایگاه ریاست یا مدیریت ، ناتوانی های او را نشانه می گیرد.
هر انسانی در زندگی خصوصی خود ، برخی عادات زشت و ناپسندی دارد چون پرخاشگری ، غیرمنطقی بودن ، زورگویی ، مستبد و بی انصاف بودن و...... که در جامعه با بازی نقش اجتماعی سعی در پنهان ساختن آنها دارد ولی همیشه در این کار موفق نیست. این مدیر یا مسئول دوست ندارد همکار یا زیردست او از این رفتارهای غیرقابل کنترل و ناخوشایند ، مطّلع گردد. نیک می داند که همه این رفتارها زشت است اما یا قادر به کنترل و اصلاح آن رفتارها نیست و یا به کارش می آید.
آنانی که از نظرسنجی کارکرد خود مغفول می مانند اصولا یا می ترسند تسلط خود را از دست بدهند و یا از پرروئی مجموعه افراد واحد سرپرستی خود واهمه دارند و از زیاد گردیدن توقعات و انتظارات آنها بیمناک هستند. از افشا شدن خصلت های درونی خود طفره می روند.
هر مدیر خردمند ، برای اطلاع یافتن از افکار و انتظارات زیردستان خود می تواند با نظرسنجی به این مهم دست یابد. شاغلان یک واحد اقتصادی ، در شرایط عادی ، قدرت ریسک پذیری برای صادق و رو راست بودن با مدیریت را ندارند چون آنان به این شغل و درآمد آن نیازمندند. پس می توان این فرصت بیان درون غیرمستقیم را به آنان داد تا شیوه و منش مدیریتی خود را بر طبق خواسته های آنان تنظیم نماید و از آنچه در اذهان آنان می گذرد مطّلع گردد.
در جامعه ما نقش های حسّاس و همه شمول چون رئیس جمهور و .... از این مهم در کل غافلند. در کشورهای پیشرفته ، هنگام انتخابات و همچنین طی مدت تصدّی پست ریاست جمهوری ، میزان محبوبیت رئیس جمهور یا حزب او با نظرسنجی از ملت ، محک می خورد تا با اِعمال و تزریق یک سیاست تاکتیکی یا استراتژیک و یا اجتماعی و فرهنگی عامه پسند ، طبق نتایج این نظرسنجی ، سیاست یا رفتار خود را تغییر دهند. برای آنان میزان رضایت مردم از عملکردشان مهم و عامل نگه دارنده او در این سِمت حسّاس است در ضمن تضمینی برای انتخاب مجدد او در همین نقش برای دور بعدی است.
اما در جامعه ما چنین رفتارهایی ، یعنی کشاندن ملت به صحنه دخالت در عملکرد. چنین اعتمادی به مردم وجود ندارد. در جامعه ما هر وقت لازم یا صلاح باشد از مردم در جهت پر رنگ کردن سیاست های خارجی یا داخلی استفاده می نمایند. شرکت در راهپیمایی ها برای حمایت و شرکت در تظاهرات بر علیه شخص یا اشخاص سیاسی جهان یا تفکر آنان صورت می گیرد. یا شرکت در انتخابات که فعالیت سیاسی است. ما هر وقت دولت مردان مان بخواهند یا نیاز داشته باشند ، می توانیم فعالیت یا رفتار سیاسی داشته باشیم . نمونه آشکار ، اعتراضات اخیر فرهنگیان است که به مجروح و زندانی شدن عده ای از همکاران منجر شد. ( یعنی عدم رعایت اصل بیست و هفتم قانون اساسی)
عناصر هدایتگر در جامعه ما عاطفه و احساس است. تعقل ، اندیشه ، قانونمداری ، برخورداری از حق و حقوق اجتماعی یا شهروندی و... برای ملت ما لازم نیست. در کشورهای پیشرفته برای دولت و ملت به یک اندازه در صحنه بودن مهم است. شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت یا عدم رهایی از تاروپود سنتی در ابعاد گوناگون فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در جامعه ما وجود و حاکمیت همین نکته است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
یکشنبه 4 مرداد نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم با حضور خبرنگاران ، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ستادی و اداری در دبیرستان ماندگار البرز برگزار گردید .
در ابتدای این مراسم « سید محمد بطحایی » به دفاع از عملکرد یک ساله خود به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " پرداخت .
در این نمایشگاه معاونت ها و دوایر ستادی هر یک جداگانه به ارائه کارنامه و عملکرد خود پرداختند .
در بخش پیشین گفت و گوی دانش آموزان البرزی و صدای معلم در مورد عملکرد وزیر آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا )
در این قسمت پرسش و پاسخ صدای معلم و علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منتشر می گردد .
آموزش و پرورش با توجه به کارکردهای پیچیده و درهم تنیده اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیازمند نیروهای انسانی فکور، خلاق، پویا، طراح و جست و جوگر با ویژگی های شخصیتی اثربخش و فرهمند و نیز برخورداری از توانایی های رهبری، ارتباطی، تفکر انتزاعی، موقعیت شناسی و موقعیت یابی، استدلال کلامی، سواد رسانه ای، روان شناختی و تربیتی و آسیب شناسی می باشد که ضرورت دارد از طریق مکانیزم های موثر نسبت به انتخاب و نگهداشت نیروهای شایسته با ویژگی های فوق اقدام شود؛ چرا که غفلت در این امر مهم به طور حتم پیامدهای ناگوار و نامناسبی را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.
چند زمانی است که امر مهم گزینش علمی و حرفه ای معلمان به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده است تا علاوه بر توجه به نتایج آزمون علمی، با به گارگیری روش های دیگر به خصوص مصاحبه نسبت به انتخاب افراد شایسته برای حرفه ای معلمی اقدام شود. استفاده از روش مصاحبه در راستای توجه به امر سنجش جهت انتخاب متقاضیان شغل معلمی با توجه به ابعاد مختلف مورد نیاز این حرفه خطیر می باشد؛ چرا که مصاحبه روشی است تعاملی، چهره به چهره و اثربخش که در جهت جمع آوری اطلاعات عمیق و موردی از مصاحبه شونده مورد توجه می باشد و بر این اساس متخصصان مصاحبه را بهترین و مطمئن ترین شیوه جمع آوری اطلاعات می دانند که اگر خوب شناخته شده و به صورت علمی مورد اجرا قرار گیرد می تواند جامع ترین اطلاعات را جهت قضاوت در مورد پدیده و یا واقعیتی در اختیار ارزیابان و تصمیم گیرندگان قرار دهد.
نکته بسیار مهم و اساسی در فرایند مصاحبه، مهارت های مصاحبه ای مصاحبه کنندگان می باشد که ضعف در این زمینه سبب تبدیل شدن تمام محاسن مصاحبه به معایب و محدویت های آن خواهد شد؛ بنابراین لازم است در فرایند هر مصاحبه ای از افراد متخصص با مهارت های مصاحبه ای بالا استفاده شود.
شیوه رایج مصاجبه در گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و متضاضیان حرفه معلمی بر اساس آزمون های استخدامی، توجه به ویژگی هایی چون آراستگی ظاهری، مهارت های ارتباطی به خصوص مهارت کلامی و غیر کلامی، محیط شناسی و اطلاعات عمومی، علم دوستی و تحقیق، مشارکت جویی و همکاری، سواد رسانه ای، روحیه و اخلاق معلمی، اعتماد به نفس، توانایی پردازش و تحلیل اطلاعات، مهارت های تفکر و حل مساله، انعطاف و انتقاد پذیری و توانایی مدیریت و رهبری گروه می باشد.
در ارتباط با شرایط موجود حاکم بر روند اجرای مصاحبه در دانشگاه فرهنگیان در نگاه اول می توان گفت که:
1. گروه های مصاحبه عمدتا مشکل از ارزیابان روان شناختی و مشاوره، علوم تربیتی و علوم انسانی همراه با یک نفر ناظر از اداره گزینش می باشد که میانگین نمرات ارزیابان روان شناسی و مشاوره، علوم تربیتی و علوم انسانی به صورت نمره نهایی مصاحبه داوطلب منظور می گردد.
2. در شروع برنامه های مصاحبه، یک توجیه کلی چند دقیقه ای در ارتباط با مصاحبه توسط مسئولین امر انجام می گیرد.
3. افرادی به نمایندگی از معاونت پژوهش و برنامه ریزی، حراست، گزینش، بازرسی و ...... اداره کل آموزش و پرورش بر روند مصاحبه نظارت دارند.
4. داوطلبان حائز شرایط با توجه به بازه زمانی در شرایط پذیرش، بررسی های پزشکی و مصاحبه قرار می گیرند و سپس در صورت قبولی نهایی در معرض بررسی های گزینش قرار خواهند گرفت.
5. ابزار مصاحبه کنندگان، فرم ارزیابی زیر می باشد که از طریق اینترنت نیز قابل دستیابی است (فرم زیر از طریق اینترنت دانلود شده است):
6. در پایان مصاحبه نمرات داوطلبان پس از جمع بندی و طی تشریفات لازم اداری به سازمان سنجش ارسال می گردد.
با توجه به استفاده از شیوه کنونی در انتخاب متقاضیان شغل معلمی، حال سوال این است که رویکرد کنونی تا چه حد سبب شایسته گزینی در انتخاب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و نیز شرکت کنندگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش می گردد؟
قبل از پاسخگویی به سوال فوق لازم است به چند واقعیت حاکم بر شرایط مصاحبه های اجرایی در دانشگاه فرهنگیان دقت شود:
واقعیت اول: ویژگی های مصاحبه کنندگان:
اصولا افرادی می توانند شایستگی های متقاضیان به شغل معلمی را سنجش کنند که خود از ویزگی هایی چون :
الف: برخورداری از مهارت های حرفه ای معلمی، ب: دارا بودن اطلاعات روان شناختی و تربیتی مرتبط به حرفه معلمی، ج: داشتن سابقه و تجارب موثر معلمی و د: برخورداری از مهارت های مصاحبه ای برخوردار باشند که هر گونه کاستی در این زمینه خود سبب مخدوش شدن هر گونه انتخاب و قضاوتی در این ارتباط خواهد شد و در این میان طرح این سوال مهم می باشد که مصاحبه کنندگان در دانشگاه فرهنگیان تا چه حد از ویزگی های فوق برخوردار هستند؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت که چنین ویژگی هایی در بسیاری از مصاحبه شوندگان به دلیل غالب شدن سلیقه های شخصی و کمرنگ تر شدن شاخص های علمی و حرفه ای در انتخاب مصاحبه گر ها کمتر دیده می شود و در این میان افرادی مشاهده می شود که خود از مهارت های معلمی کمتری برخوردار بوده و نوع سوالات و رفتارهای مورد مشاهده در هنگام مصاحبه هم نشان از پایین بودن مهارت های مصاحبه ای تعداد قابل توجهی از مصاحبه کننده ها می باشد و یا اینکه در بین مصاحبه گرها، گاها افرادی یافت می گردد که از تجارب و سابقه معلمی کمتری برخوردار بوده و طبیعی است که قضاوت های چنین افرادی دقت در انتخاب علمی و عینی داطلبان را همواره با مشکل مواجه خواهد ساخت.
واقعیت دوم: ابزار مصاحبه:
یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب هر روشی جهت جمع آوری اطلاعات، وجود ابزاری با ویژگی های مطلوب و مناسب با اهداف مورد نظر می باشد و این امر در مورد روش مصاحبه نیز مستثنی نمی باشد و در این میان باید پرسید که ابزار (فرم) مورد نظر در فرایند مصاحبه گزینش داوطلبان شغل معلمی تا چه حد از ویژگی های علمی و منطقی برخوردار می باشد؟
برای پاسخگویی به سوالات مورد نظر به سه مساله باید توجه کرد که:
مساله اول: روایی مصاحبه:
روایی در ارتباط با ابزارهای جمع آوری اطلاعات در برگیرنده متناسب بودن گویه ها و مفاد ابزار جمع آوری اطلاعات در راستای اهداف مورد نظر می باشد که این امر در مورد روش مصاحبه با توجه به نیمه و یا غیر سازمان یافته بودن آن که در اکثر موارد از پیچیدگی ها و مشکلات خاصی برخوردار می باشد؛ بیشتر مورد نظر می باشد. دقت در فرایند استفاده از این ایزار خود گویای این واقعیت است که ابزار (فرم) مورد استفاده در مصاحبه در طول زمان در مسیر تکوین صحیح و اصلاح قرار نگرفته است که خود سبب کلیشه ای شدن سوالات در بسیاری از موارد شده است و حتی چنین به نظر می رسد که نوع سوالات بصورت دقیق همپوشی لازم با اهداف مورد نظر یعنی انتخاب افراد شایسته افراد برای آموزش و پرورش نداشته است.
مساله دوم: پایایی مصاحبه:
پایایی همواره با عنصر دقت عجین شده است و این ویزگی در مورد مصاحبه با توجه به دخالت احتمالی عوامل مختلف با پیچیدگی و مشکلات خاصی برخوردار می باشد. شاید به صورت ساده در ارتباط با پایایی مصاحبه ها می توان پرسید که که تا چه حد بین ارزیابی مصاحبه گر های مختلف در مورد افراد و نیز چقدر بین ارزیابی های یک فرد درمورد یک فرد خاصی در موقعیت های مختلف(اگر شرایط بصورت آزمایشی و پژوهشی فراهم باشد) همبستگی لازم وجود دارد؟
دقت بر مساله مورد نظر و نیز بررسی های لازم در این ارتباط خود گواه بر برخی از واقعیت های تلخ خواهد شد که می تواند روند مصاحبه ها را از مسیر درست خارج سازد.
مساله سوم: فرم مصاحبه:
در ارتباط با فرم مصاحبه توجه بر دو واقعیت ضروری می باشد که اولا فرم مورد نظر از زمان های گذشته تقریبا به شکل کنونی وجود داشته و تغییرات خاصی نیز در این ارتباط مشاهده نمی شود و دوماّ فرم مورد نظر به صورت ساده از طریق اینترنت و راه های دیگر به سهولت قابل دسترسی است که خود می تواند مشکلات خاصی را در این فرایند ایجاد کند که در سطور بالا هم اشاره گردید که فرم مورد اشاره مصاحبه در نوشتار کنونی نیز از طریق اینترنت بدست آمده است.
واقعیت سوم: چگونگی تکمیل فرم های مصاحبه توسط مصاحبه گران:
در شیوه کنونی با توجه به اینکه در هر گروه افرادی در نقش روان شناس و مشاوره، متخصص علوم تربیتی و علوم انسانی حضور دارند که لازم است هر سه فرد، ارزیابی های خود را از طریق تکمیل فرم مورد نظر مشخص سازند که اشکال و تناقض بسیار مهمی در این زمینه مشهود می باشد که ماهیت تخصصی این سه فرد را با مشکل مواجه می سازد و آن هم زمانی است که هر سه فرد می بایستی تمام قسمت های فرم مورد نظر را تکمیل نمایند؛ یعنی هم افراد مرتبط با علوم تربیتی و علوم انسانی باید به پاسخ های مرتبط با گویه های روان شناسی پاسخ دهند و هم مصاحبه گران روان شناسی باید نسبت به تکمیل قسمت های مربوط به علوم تربیتی و علوم انسانی اقدام کنند. البته در این میان نباید از یک نکته هم غافل شد که حضور فردی در ارتباط با علوم انسانی در گروه های مصاحبه با توجه به اهداف مصاحبه و ماهیت پیچیده علوم انسانی قابل تبیین نمی باشد.
واقعیت چهارم: آموزش مصاحبه گران:
با توجه به اهمیت حضور افرادی حرفه ای و متخصص در نقش مصاحبه گر جهت انتخاب افراد شایسته برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور، ضروت برگزاری کلاس های آموزش ضمن خدمت، راه اندازی کارگاه های آموزشی، تدارک بسته های آموزشی و برگزاری نشست های تعاملی بین مصاحبه گران را جهت توانمندسازی مصاحبه گرها و تقریب نگرش های آن ها بیش از گذشته مورد توجه و تاکید قرار می دهد که متاسفانه اقدامات خاص موثری در این راستا انجام نپذیرفته است.
با توجه به شواهد موجود در ارتباط با واقعیت های فوق ضروت دارد که:
1. به مساله مصاحبه به عنوان یک رویکرد تخصصی و حرفه ای نگریسته شود.
2. با توجه به شاخص های دقیق علمی نسبت به انتخاب مصاحبه گر های حرفه ای اقدام گردد.
3. نسبت به آموزش و توانمند سازی مصاحبه گرها از طریق برگزاری کلاس های آموزش ضمن خدمت، راه اندازی کارگاه های آموزشی، تدارک بسته های آموزشی و برگزاری نشست های تعاملی بین مصاحبه گران اهتمام گردد.
4. گروه های تخصصی دائمی مصاحبه مانند کارورزی در پردیس ها تشکیل گردد.
5. در طول زمان مصاحبه، گروه های تخصصی بر امر مصاحبه نظارت حرفه ای و بالینی داشته باشند.
6. نسبت به اصلاح و بازبینی فرم مصاحبه اقدام شود و اقدامات لازم مرتبط با روایی و پایایی در این خصوص انجام گیرد.
7. در مورد ترکیب مصاحبه گرها در نقش های روان شناسی و مشاوره، علوم تربیتی و علوم انسانی، بررسی های علمی لازم انجام گیرد.
امید است در دوره ریاست آقای دکتر حسین خنیفر به این امر مهم دقت علمی و عملی شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید