صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

تفاوت کار معلم و پلیس

13 مهر در تقویم ما ، شاهد گرامی داشت شان دو شغل مهم جامعه ،یعنی معلم و نیروی انتظامی است که در این نوشتار پلیس خوانده شده اند. با این تفاوت که روز معلم، جهانی ولی روز پلیس ، ملی است. ضمن عرض تبریک به محضر هر دو، این هم زمانی ، بهانه ای شد برای مقایسه اجمالی کار آنها:
1. هر دو از سالم ترین حرفه های دولتی اند چون فقط حرفه ای می توانند واردشان بشوند که این نیز بنا بر تعهدی است که در بدو استخدام به وجدان و دولت داده اند، اگرچه منابع مالی چشمگیری هم جز گچ و دستبند، در دست و بال هیچ کدامشان یافت نمی شود!  
2. پلیس، انواع هفت گانه ( پیشگیری، راهور، آگاهی، مبارزه با مواد مخدر، پاوا ،فتا، و اینترپل ) دارد اما معلم با این که در سه حیطه ابتدایی و راهنمایی و متوسطه کار می کند اما معمولا به نام نامی معلم شناخته می شود و تنها بنا به جنسیت، گاهی یک آقا یا خانم به ابتدای عنوان معلم اضافه می شود.  
3. پلیس لباس فرم دارد و لذا تا درلباس است، پلیس تر می نماید و  هم خودش وظیفه شناس تر است و هم مردم بیشتر مواظبند اما معلم با این که هیچ گاه لباس فرم ندارد اما حتی اگر خودش هم نخواهد،زمین و زمان از او می خواهند که مواظب وظیفه اش باشد.  
4. معلم و پلیس خیلی کم گذارشان به مراکز کار همدیگر می افتد. هم حضور یک پلیس در مدرسه، دیوانه کننده است و هم حضور یک معلم در مرکز پلیس حیرت آور است؛ الا این که معلم ماشین داشته باشد و پلیس، بچه!
5. پلیس از مدرسه برای بهتر شدن کارش کمک می گیرد و از بین دانش آموزان و معلمان، همیار پلیس و فرهنگ یار پلیس ایجاد می کند اما معلم چندان از پلیس کمک نمی گیرد بلکه حتی سعی می کند کمتر سر راهش سبزشود.  
6. مردم، حرمت هر دو را نگه می دارند و هر دو نیز به هم احترام می گذارند .احترام پلیس به معلم، واقعی و بدون چشم داشت است و البته احترام معلم به پلیس نیز چنین است اما گاهی دیده شده که از روی ترس و با اکراه است.  
7. کار پلیس، اگر چه از مهربانی عاری نیست اما اغلب قهری است ولی کار معلم هم اگر چه خالی از قهر نیست اما معمولا مهر ورزی است. در طالع معلم آمده که باید مهر بورزد حتی اگر به او مهر نورزند. بنا بر این پلیس که بیشتر دست و دل زدن دارد، گاهی به معلم ـ بیشتر ـ حرف می زند. اما معلم حتی اگر بخواهد ، نباید پلیس را بزند.  
8. دایره انتظار از معلم بسیار وسیع است و او باید برای خوب بودن و خوبی کردن، فرا قانونی و فرا مکانی عمل کند اما پلیس در محدوده حوزه اجرایی خود ناگزیر از اعمال قانون است.
9. مردم معمولا از پلیس می ترسند و کمتر کسی هم او را می ترساند اما کسی از معلم نمی ترسد و چه بسا او را هم بترسانند.   
 10. نتیجه بخشی کار پلیس آنی و فوری است. آرامش و امنیت موجود در جامعه مدیون کار خطیر اوست. اما نتیجه کار معلم ، در درازمدت دیده می شود و شاید برای همین است که علی رغم تمام داد و فریادش، در نگاه دولتی ها راحت دیده نمی شود.
11. هر دو کار زیادی دارند اما درآمد زیادی ندارند. با این حال پلیس نمی تواند و نباید برای درآمدش دست به تحصن و اعتصاب بزند چون در آن صورت کسی نیست تا متفرقشان کند. معلم با این که می داند بی فایده است اما هر از گاهی اعتصاب و تحصن می کند و این پلیس است که در صورت لزوم باید به موضوع ورود پیدا کند
12. پلیس درجه بندی شده است و میزان دریافت هر پلیس برحسب درجه ای است که دارد معلم اگرچه درجه ندارد اما از حیث سابقه و تحصیلات ،دریافتی های مختلف دارد اما انگار که هیچ ندارد.
13. پلیس هر از گاهی در ماموریت است و به مصاف بی اخلاقی ها می رود اما معلم بنا بر حساسیت امر تربیت، همیشه در ماموریت است و باید مترصد انواع بی اخلاقی در مدرسه باشد.  
14. پایان کلام این که به این قبیل مقایسه کاری ها بیش از این می شود دامن زد و  افزود اما غرض اظهار ارادتی است که به ساحت هر دو روا می داریم و به وجودشان می بالیم و توفیق روز افزونشان را آرزو مندیم.

تفاوت کار معلم و پلیس


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 تفاوت کار معلم و پلیس

منتشرشده در یادداشت

روز جهانی معلم و چهل نكته از بزرگان در مورد معلم ها


در پنجم اكتبر سال 2006 روز معلم در بيش از 100 كشور جهان جشن گرفته شد . مردم اين كشورها همه با هم يك صدا خطاب به معلمان سراسر جهان فرياد زدند:
We appreciate you.we appreciate all teachers of the world

ما از شما قدرداني مي كنيم .ما از همه معلمان جهان تقدير و تشكر مي كنيم.:

در سمينارهاي مختلفي كه به اين مناسبت در بهترين دانشگاه ها و معروف ترين مدارس دنيا برگزار شد انديشمندان جهاني در باره ی شان و مقام معلم ابراز عقيده نمودند.در اين گردهمائي ها ،شركت كنندكان ضمن بزرگداشت مقام معلم از همه معلمان دنيا خواستند كه:


1) با آگاه كردن مردم خصوصا دانش آموزان در زدودن فقر و محروميت از چهره جهان فعال باشند.
2) بدون در نظر گرفتن مسائل ملي،مذهبي و نژادي به همه كودكان جهان خواندن و نوشتن بياموزند.
3) در ايجاد فرصت هاي برابر تحصيلي براي زنان و دختران جهان نقش موثري ايفا كنند.
4) با بسيج کردن دانش آموزان در ريشه كن كردن امراضي چون ايدز و مسائل مربوط به اعتياد كوشا باشند.
5) با ارائه راهكارهاي مناسب در حفظ محيط زيست همگام با دانش آموزان تلاش كنند.
6) در ايجاد يك محيط آرام جهاني كه فارغ از تنش ها باشد احساس مسوليت نمايند.

در اين ميان تعدادي از معلمان به نمايندگي از تمام معلمان جهان از همه دولتها ،موسسات آموزشي جهاني و يونسكو خواستند كه :


1) به وضعيت معيشت و رفاه معلمان خصوصا در كشورهاي توسعه نيافته و يا در حال توسعه توجه بيشتري گردد. 

2) دولتها نسبت به اسنخدام معلمان جوان همت بيشتري كنند.
3) از فرار مغزها به ويژه از آموزش و پرورش كشورهاي در حال توسعه جلوگيري شود.
4) دولت ها در جذب نخبگان به مراكز فرهنگي با ارائه امكانات سعي مضاعفي از خود نشان دهند.
5) برنامه هاي فرهنگي براي بزرگداشت و سپاس گزاري از معلمان جهان افزايش يابد و اين روز در همه كشورها يك روز ملي تلقي گردد.
6) امكانات بيشتري به مراكز تعليم و تربيت در همه كشورها داده شود.
7)همه دولتها در تحصيلات تكميلي فرهنگيان امكانات لازم را ارائه كنند و ... .

روز جهانی معلم و چهل نكته از بزرگان در مورد معلم ها

چهل نكته زير بر گرفته از سخنان گهر بار اين انديشمندان مي باشد كه به این مناسبت تقديم مي گردد.

اميد است مورد قبول همه فرهنگيان و فرهنگ دوستان واقع گردد. اين روز بزرگ بر همه معلمان جهان مبارك باد.

1) يك روز با معلم خردمندي مصاحب بودن بهتر از مطالعه هزار صفحه با ارزش است.
2) درون هر معلم بزرگ دنياي بزرگتري وجود دارد كه كشف آن نياز به كاشفان بزرگي دارد.
3) معلمان، دشمنان جهل، مخالفان فقر و پيام آوران صلح و دوستي در جهان مي باشند.
4) بهترين يادگيري ،يادگيري از بهترين معلمان است.
5) معلمان ياور تمامي كودكان ، شكوفا كننده اذهان انسانها، آموزنده محبت به انسان و شكل دهنده آينده بشريت مي باشند.
6)معلمان خوب باارزش ترين موجودات روي زمين و معلمان بد پر هزينه ترين آنان مي باشند.
7) بهترين معلم آن است كه دانش آموزان از بيان دانش او احساس لذت كنند.
8) معلمي كه اهل مطالعه نيست پير شده است چه 20 ساله يا 60 ساله باشد.
9) معلمان در ظاهر انسانهاي معمولي اند اما به بزرگترين و خطيرترين كار جهان مشغول اند.
10) تنبيه و تشويق جزئي ترين ترفند يك معلم ماهر مي باشد.
11) يك معلم معمولي مطلب را مي گويد.معلم متوسط آن را توضيح مي دهد.معلم خبره آن را اثبات مي كند و معلم نخبه آن را در اذهان دانش آموزان القاءمي كند.
12) معلمي كه تخيل قوي دارد اما مطالعه ندارد همچون پرنده اي است كه بال دارد اما پا ندارد.
13) هنر تدريس هنر كمك به كشف ناشناخته هاست.
14) بهترين معلم آن است كه بيشترين احترام را به دانش آموزش قائل شود.
15) يك معلم خوب نه تنها سعي مي كند كه مطالب جديدي بگويد بلكه قديمي ترين مطالب را نيز به شيوه نو مي گويد.
16) ملتي كه بهترين معلمان را دارد نيازي به معادن طلا و نقره ندارد.
17) معلمي كه مي داند اما نمي آموزد چون يك قاضي است كه بي گناهي را سر دار مي برد.
18) ملتي كه قهرمانان زيادي دارد اما معلمان خوبي ندارد همچون غولي است كه جثه بزرگي دارد اما شعور ندارد.
19) يك معلم بزرگ هميشه به مردم مي گويد كه ساختن كودكان كم هزينه تر از ترميم بزرگسالان است.
20) معلم تنها تاجري است كه ثروتش به يغما نمي رود.
21) بهترين هديه يك جامعه به مردمش تربيت حاذق ترين معلمان است.
22) هر آنچه معلمان به دانش آموزان مي آموزند آنها همان را در جامعه پياده مي كنند بنابراين هر كلاس درس مي تواند يك جامعه و يا يك دولت باشد.
23) نجات و رستگاري هر جامعه اي در سايه معلمان رستگار ممكن است.
24) بهترين معلم آن است كه هنر سئوال كردن را به دانش آموزان بياموزد چرا كه ملتي كه سئوال مي كند تن به بردگي نمي دهد.
25) معلمي حرفه اي است كه تمام حرفه هاي ديگر را درس مي دهد.
26) بهترين معلم اول درس مي گويد و سپس امتحان مي گيرددر عين حال به دانش آموزان مي آموزد كه روزگار اول امتحان مي گيرد بعد درس مي دهد.
27) يك معلم خوب تحمل كردن را به دانش آموزان ياد مي دهد.
28) اگر معلم و مدرسه هزينه بردار است بايد دانست كه جهل خانمان سوز و ريشه برانداز است.
29) معلمان ماهر انديشه خود را به دانش آموزان تحميل نمي كنند بلكه انديشيدن را به آنها ياد مي دهند.
30) بهترين معلم اول راهنماي خوبي براي كودكان است و بعد بهترين تدريس كننده است.
31) جامعه اي كه به معلم اش بهائي نمي دهد ارزشي در بين جوامع ندارد.
32) معلمان سازندگان يك ملت اند واي بر ملتي كه با سازندگان خود بيگانه است.
33) معلمان چشمان ما را به دنيا باز مي كنند.كنجكاوي ما را برمي انگيزند و به متزلزل ترين انسان ها اعتماد به نفس مي دهند.
34) يك معلم خوب ذهن دانش آموز را خسته نمي كند بلكه هميشه او را تشنه آموختن نگه مي دارد.
35) معلمي كه خود هدف ندارد هرگز نمي تواند دانش آموزان اش را هدف مند كند.
36) معلمان خوب اول استعداد يابي مي كنند و سپس بر شكوفائي آن استعدادها همت مي گمارند.
37) معلمي كه علاقه اي به تدريس ندارد چون تاجر ورشكسته اي است كه چاره اي جز وقت كشي ندارد.
38) معلمان چون انبياء و وارثان پيامبرانند و تربيت و تعليم بشريت هدف غائي آنهاست.
39)اگر معلمي نتواند آينده را براي جوانان بسازد حتما مي تواند جوانان را براي آينده بسازد.
40)اگر معلم نبود دنيا ارزشي نداشت چرا كه زيبائي دنيا در سايه تعليم و تربيت است .خيابان هاي بدون معلم و دانش آموز چه دل تنگ كننده است.

برگرفته از وبلاگ" دل نوشته های صنم "


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

روز جهانی معلم و چهل نكته از بزرگان در مورد معلم ها

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

فوت « دنیا ویسی » دانش آموز کلاس اولی اگر چه با تاسف و تاثر گسترده ای همراه شد اما برخی گمانه زنی ها و مهم تر از آن دستور دادستان سنندج به پزشکی قانونی برای بررسی ادعای تعرض به "دنیا ویسی" ( این جا ) به برخی شایعات دامن زده است .

 تیم بازرسی وزیر آموزش و پرورش که  برای بررسی علت فوت دانش‌آموز سنندجی به منطقه اعزام شده است گزارشی در این مورد منتشر نکرده است .

« صدای معلم » از مسئولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش مصرانه می خواهد تا در این مورد شفاف سازی لازم را جهت پاسخ گویی به نگرانی افکار عمومی انجام دهد .

منتشرشده در یادداشت
جمعه, 19 مهر 1397 08:22

درخواست همیاری

درخواست همیاری برای صدای معلم

از زمانی که این رسانه فعالیت خود را آغاز کرده است سعی کرده ایم تا تربیونی برای انعکاس مطالبات و مشکلات فرهنگیان و نیز برخورد کارشناسی و ریشه ای با چالش ها و مشکلات عدیده آموزش و پرورش باشیم .

در سال های گذشته رسانه های قابل توجهی تاسیس شدند اما بسیاری از آن ها تعطیل شده و از ادامه فعالیت باز ماندند .

« صدای معلم » همان گونه که در شناسنامه خویش تاکید کرده است وابسته به هیچ جریان و یا گروه سیاسی ، اقتصادی و... نیست .

این رسانه از هیچ گونه کمک و یارانه دولتی ، شبه دولتی ، رانت و... استفاده نمی کند و سعی کرده است تا استقلال رسانه ای خویش را حفظ کند .

نوع همکاری در این رسانه داوطلبانه بوده و بر خلاف خبرگزاری ها و برخی رسانه ها نه کادر ثابت دارد و نه بودجه ای که به آن اختصاص یابد ؛ با این حال هزینه های اداره سایت مانند پشتیبانی ، سرور ، امنیت و... بالا بوده و حقوق معلمی مدیر این رسانه چه بسا آن را کفایت نکند .

کمک های مالی شما هر چند اندک می تواند ما را در ادامه فعالیت های رسانه ای با رویکرد استقلال و پی گیری فراگیر و مطلوب مطالبات معلمان و مشکلات آموزش و پرورش دلگرم و ما را در ادامه مسیر یاری کند .

در صورت تمایل می توانید این کمک ها را به شماره کارت :

6703   6826   3374   6104

به نام علی پورسلیمان واریز نمایید .

سپاس و پایدار باشید .

تصادف و مرگ و زخمی شدن دانش آموزان به بهانۀ راهیان نور

چه باید گفت تسلیم قدرها
قضا حکمی کند بلوا بلایا

چه کاری کرد باید حکم اجرا
به حکمی نمره هشتی أخذ جانا

حوادث دخترانی دانش آموز
گرفت جانی دگر باری چه دلسوز

چهل زخمی به اربع کشته آنی
به یک هان لحظه ای یا رب تو دانی

تصادف و مرگ و زخمی شدن دانش آموزان به بهانۀ راهیان نور

بستان آباد را یادی که راهی
به همره راهیان نوری کماهی

مقصر کیست ما را گو فلانی
چه تدبیری کنی اندیشه فانی

به فانی جان هایی کن نگاهی
حوادث ناگواری رخ چه آهی

نظام آموزشی باید فراهم
به دور از هر حوادث دور از غم

چه کالایی گران از جان هایی
دفاع آمادگی را خون بهایی

چه باید گفت مسئولین دانند
به جانب راهیان نوری بخوانند

نظر تجدید حکمی لازم اجرا
کنم بس ، تسلیت ما را پذیرا

تصادف و مرگ و زخمی شدن دانش آموزان به بهانۀ راهیان نور


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

وظیفه روزنامه نگار چیست

هنوز خیلی از ما این را نمی‌دانیم که در همه جای دنیا کار روزنامه‌نگار نشان دادن معضلات و مشکلات و انتقاد کردن از آن است.

این نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر و کارشناسان و مسؤولان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند که باید به دنبال راه حل باشند، چون مشکلات جامعه را خودشان ایجاد کرده‌اند.

روزنامه‌نگار وظیفه ندارد راهکار ارائه کند.

کاش وقتی به دبستان می‌رفتیم، این را به ما یاد می‌دادند تا امروز که انسان بالغی هستیم، اظهارنظر اشتباه نکنیم و خودمان را زیر سوال نبریم.

کانال فرورتیش رضوانیه

منتشرشده در یادداشت

صدای معلم و حق تحصیل معلمان

صدای معلم باید صدای عدالت باشد
با تبریک روز جهانی معلم به همه معلمان جهان و تشکر از عوامل سایت صدای معلم که انعکاس دهنده ی مسائل و مشکلات ناتمام این حوزه ی هستند، به همه آنها دست مریزاد و خداقوت می گوییم.

خواستم این جمله از سایت شما را بهانه طرح یکی از بی مهری ها و اگر نگوییم بی عدالتی هایی نظامند آموزش باشم.

جمله ای که می خواهم به آن متمسک و طرح درد بزرگ باشم این است:

برخورداری از حق تحصیل مستلزم برخورداری از حق داشتن یک معلم شایسته و کارآمد است. این موضوع به نشانه ی هفتادمین سالگرد تصویب  اعلامیه جهانی حقوق بشر  (۱۹۴۸)  انتخاب شد، که در آن حق تحصیل  به عنوان یک اصل اساسی کلیدی شناخته می شود حقی که بدون معلمان لایق و شایسته  تحقق نمی یابد.


بی تردید داشتن معلم شایسته؛ یعنی معلمی که دارای صلاحیت علمی، حرفه ای و اخلاقی بوده حق هر فراگیر و دانش آموز است. اما مناطقی در کشور ما وجود دارد که از بیماری مزمنی به نام محرومیت، آن هم از نوع فرهنگی رنج می برند.

آمال و آرزوی نظام جمهوری اسلامی محرومیت زدایی به ویژه از مناطق محروم است. و برای این منظور نهادهای انقلابی چون جهاد سازندگی را تاسیس نمود. این نهاد حقیقتا کاری جهادی کرد و تاسسیات برق و راه وآب شرب مناطق محروم و روستاها را احیا نمود و زیر ساخت های ارتباطی و انرژی در این مناطق ایجاد کرد که کاری بس بزرگ انجام داده است. در کنار جهاد نهضت سواد آموزی نیز برای زدودن غبار محرومیت فرهنگی از چهره ی این مناطق تلاش نمودند اما حجم عقب ماندگی آنچنان بود که هنوز هم درصد بالایی از بزرگسالان در روستا ها بیسواد می باشند.
اما اتفاقی که این روزها در مناطق محروم می افتد و از گذشته نیز چنین بوده و نتایج و پیامدها ی ناگواری داشته و دارد؛ موضوع سرباز معلم است. طرح سرباز معلم که تنها در مناطق محروم و کم برخوردار اجرا می شود هم بر خلاف عدالت آموزشی است و هم مخالف سیاست های محرومیت زدایی نظام جمهوری اسلامی می باشد.

چگونه می شود ما سرنوشت یک انسان را به دست یک سرباز بسپاریم؟!

صدای معلم و حق تحصیل معلمان

غرض جنبه ی صلاحیت ها و حیثیت های تربیتی و حرفه ای سرباز است. یاد آن فلسفه ورز خرمگس یونانی افتادم که به مردم آتن می گفت: ای مردم آتن؛ آیا شما تربیت اسب خود را به هر مهتری می سپارید؟! یا به دنبال بهترین و حاذق ترین مهتر می گردید تا تربیت اسب خود را به آن بسپارید. پس چگونه تربیت فرزندان خود را به هرکسی می سپارید! آیا ارزش فرزند شما به اندازه اسب تان نیست؟! آیا خانواده های قدرت و ثروت هم اجازه می دهند تا آموزش فرزندانشان را یک سرباز معلم به عهده بگیرد. هرچند که می دانیم در مناطق محروم شرایط خیلی متفاوت از شهرهای بزرگ و مرکز کشور است و سرباز معلم ممکن است در مناطق روستایی و دور افتاده حتی از هفت روز هفته دو روزش در روستا و مدرسه حضور نداشته باشد.
در حالی که در مناطق مرفه نشین و بالای شهرهای بزرگ اوضاع خیلی متفاوت و پیچیده تر است. شاید این تفاوت را از گزارش سایت تسنیم بهتر دریافت کنیم.

برخورداری از حق تحصیل مستلزم برخورداری از حق داشتن یک معلم شایسته و کارآمد است

این سایت در گزارشی با عنوان؛ مدارس لاکچری و نگاه تجاری به مدرسه، می نویسد: مدارس لاکچری همان مدارسی هستند که نقطه تمرکزشان در مناطق بالایی پایتخت کشور است، مدارسی که خدمات ویژه به مخاطبان خاص خود (فرزندانی از طبقات قدرت و ثروت) ارائه می‌دهند و در قبال برنامه‌های لاکچری و فانتزی خود از منوی باز ناهار و استخر تا مشاوران خارجی و فوق برنامه‌هایی عجیب، هزینه‌های نجومی هم می‌گیرند، هزینه‌ای که در پایه اول ابتدایی از 14 میلیون تا 25 میلیون تومان است و کاملا طبیعی است که این هزینه برای سال‌های آخر دبیرستان و آماده‌سازی کنکور تا چندین برابر افزایش یافته و بسته به نوع خدمات به مرز 50 میلیون تومان می‌رسد و اگر کلاس‌های آمادگی المپیادها را هم به آن اضافه کنیم که هزینه دریافتی بسیار بالاتر از 50 میلیون تومان است.

مدارسی که در بخش بین‌الملل خود به دلار شهریه می‌گیرند و اگر شرایط و امکانات حاکم بر آنها را با وضعیت فعلی مدارس دولتی مقایسه کنیم به اختلاف طبقاتی عمیقی که در نظام آموزشی کشور ریشه دوانده است، می‌رسیم، اختلافی که کودکان را نیز قربانی می‌کند. و حالا وقت آن است که به این سوالات پاسخ داد؛ آیا فرزندان طبقات خاص جامعه باید در مدارس به اصطلاح لاکچری مشغول به تحصیل باشند؟ کافی است یکبار به یکی از این مدارس سری بزنیم و لیست اسامی دانش‌آموزان آنها را مشاهده کنیم تا مشخص شود فرزندان چه افرادی در این مدارس مشغول به تحصیل هستند؟  آیا سهم عامه مردم باید مدارس دولتی با اوضاع فعلی‌اش باشد که حتی برای ثبت‌نام در این مدارس نیز در هر فصل ثبت‌نام، باید دردسرهای مختلفی را تحمل کنند.
این گزارشگر عزیز برخی از آسیب های تجاری سازی و نگاه بنگاهی به نظام آموزش و پرورش کشور و کم رنگ بودن عدالت آموزشی را در حالی تحلیل می کند که از مدارس و شرایط تحصیل مناطق محروم که حتی از معلم به معنی معلم هم محروم هستند، اطلاعی ندارند.

عدالت آموزشی یکی از اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به این امر در بخش های مختلف پرداخته شده است. در بند 16 بخش بیانیه ارزشی آمده است: عدالت تربيتي در ابعاد كمي، همگاني و الزامي و عدالت كيفي با رعايت تفاو تهاي فردي، جنسيتي، فرهنگي و جغرافيايي (وزارت آموزش و پرورش،).

و در بخش ماموریت ها بند 5 آمده است؛ تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت ها و ویژگی های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور(3، 5 و7). ودر بند 4- 5- بخش ماموریت ها آمده است؛ اولویت بخشی به تامین و تخصیص منابع، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تدوین برنامه برای رشد، توانمندسازی و مهارت آموزی، ادامه تحصیل و حمایت مادی و معنوی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی و محروم. با این اوصاف آنچه در سند تحول و خط مشی های کلان آموزشی در مورد عدالت آموزشی وجود دارد، سیاهه روی کاغذ است و هر لحظه بر عمق محرومیت ها و شکاف های اجتماعی و طبقاتی مناطق محروم افزوده می شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه زیر توسط یکی از هنرآموزان شاغل در وزارت آموزش و پرورش برای صدای معلم ارسال شده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها - هرمزگان/

سقوط پایه تیر بسکتبال در یکی از مدارس شهرستان سیریک جان دانش آموز 18 ساله سیریکی را گرفت.

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور