"به گزارش دیده بان ایران؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا مدارسی در کشور تحت عنوان مدارس مختص دانشآموزان متأهل وجود دارد؟»، اظهار داشت: فکر نمیکنم مدرسه مستقلی برای این دسته از دانشآموزان وجود داشته باشد.
وی افزود: این دسته از دانشآموزان میتوانند در مدارس عادی، بزرگسالان و یا داوطلب آزاد به ادامه تحصیل خود ادامه دهند.
زرافشان در پاسخ به این پرسش که «دانشآموزانی که ازدواج زود هنگام دارند از مدرسه اخراج میشوند؟»، خاطرنشان کرد:
بنابر قانون نباید اخراج شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آیین نامه مصوب سه راه حل برای ادامه تحصیل دانشآموزانی که ازدواج میکنند پیش بینی شده است که یا «با حفظ ظاهر در مدرسه عادی به تحصیل ادامه میدهند»، «در مدرسه عادی ثبت نام کرده و در کلاسهای درس حضور نمییابند و در امتحانات حاضر میشوند» و یا «برای ادامه تحصیل به مدرسه بزرگسالان میروند».
اکنون آمار دقیقی از دانشآموزانی که در حین تحصیل متأهل میشوند، وجود ندارد./فارس"
با توجه به سخنان جناب آقای زرافشان معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش یکی از گزینه های ادامه ی تحصیل دانش آموزان متاهل تحصیل در مدارس عادی است و آن طور که جناب زرافشان بیان کرده اند تنها ضابطه یا شرط آن هم " حفظ ظاهر " است !
چرا تحصیل دانش آموزان متاهل در مدارس عادی غلط و چرا رعایت ضابطه یا شرط " حفظ ظاهر " هم ناممکن یا عملی نیست .
وقتی دانش آموزی ( دختر یا پسر ) متاهل می شود ( یعنی یا نامزد می کند یا ازدواج ) شرایط و تغییراتی از منظر عاطفی ، جنسی ، روحی و روانی و فیزیولوژیکی و ظاهری در فرد پدید می آید که اجتناب ناپذیر است و حتی خارج از اراده ی شخص درون و برون او را تحت تاثیر قرار می دهد .
او وارد دنیای جدیدی در زیست خود می شود که کاملا متفاوت از دنیای یک انسان مجرد یا تنها می باشد و به ناگزیر الزامات و تعهدات و ویژگی های خاصی بر او تحمیل می شود .
دختر یا پسر متاهل در شبانه روز با شریک عاطفی و جنسی خود اوقاتی را می گذراند که با دنیای دانش آموز مجرد تفاوت فاحشی دارد و قاعدتا هم در افکار هم در گفتار و هم در ظواهر دانش آموز متاهل تغییر و تحول ایجاد خواهد کرد.
حال چنین دانش آموز متاهلی وارد مدارس عادی می شود و در کنار دانش آموزان مجرد نوجوان یا جوان می نشیند ، نشست و برخاست می کند ، و همه گونه ارتباطات عادی با دانش آموزان دارد . از چنین دانش آموزی که تجربه ی جدید و قاعدتا هیجان انگیز و شورانگیزی را در زندگی خود در حال تجربه کردن است چگونه می شود انتظار داشت از احساسات ، هیجانات ، تجربیات و روابط عاطفی ، عاشقانه یا حتی جنسی خود برای دیگر دانش آموزان چیزی نگوید ، و دیگر دانش آموزان هم مطلقا حس کنجکاوی نسبت به او نداشته باشند و چه بسا باعث میل و تمایل آزمون چنین تجربه ای برای دیگر دانش آموزان و یا حتی نسبت به همدیگر پیدا نکنند !
مجوز تحصیل دانش آموزان متاهل در مدارس عادی آسیب دیگری نیز بر مدارس کشور دارد و آن تشویق و تایید ازدواج های کودکان یا زودرس و نابالغ عقلی و شغلی می باشد که عوارض جبران ناپذیری در پی داشته و خواهد داشت .
همچنین شرط " حفظ ظاهر" دانش آموزان متاهل در مدارس عادی علاوه بر سخت یا غیر ممکن بودن بسیار مبهم است و حتی در صورت تحقق آن تغییری در اصل اتفاق که حضور یک شخص متاهل با تجربیات جدید و تجربه نشده برای دیگر دانش آموزان است ، ایجاد نمی کند .
به نظر می رسد در اینجا ما با یک آسیب جدی در ثبت نام افراد در مدارس عادی روبه رو هستیم ، به خصوص که تهیه کنندگان یا نویسندگان ضوابط ثبت نام در مدارس عادی ، فرزند دختر یا پسر خود را در مدرسه ای فرض بگیرند که در آن دانش آموز یا دانش آموزانی متاهل قرار است کنار فرزندانشان بنشیند و تحصیل کند . هر حرف و حرکت و رفتار و افکار و تجربیات دانش آموز متاهل از زندگی زناشویی یا روابط آنها می تواند تبدیل به کابوس یا بحرانی بزرگ برای دیگر دانش آموران شود و زندگی و آینده ی دانش آموزان دیگر را به مخاطره بیندازد و چه بسا آینده ی آنان را تباه سازد .
بحران افزونی طلاق در میان کودکان و نوجوانان متاهل ، و آسیب های روحی ، جسمی و عاطفی که آنان در این سن متحمل می شوند ، همچنین وضعیت نامعلوم شغلی و درآمدی این نوع ازدواج های زودرس ، دست اندرکاران و تصمیم گیران در وزارت آموزش و پرورش و در سطح کلان قوه ی قانون گذاری و دیگر مراجع موثر را می طلبد که به فوریت نسبت به اصلاح این بند از ضوابط ثبت نام دانش آموزان متاهل در مدارس عادی ، اقدام کنند و از وارد آمدن آسیب های بیشتر به تعداد بیشتری از دانش آموزان ممانعت به عمل آورند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه ( 17 / 9 / 97 ) از حذف مرحلهای کنکور از مهرماه سال ۹۸ براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو خبر داد.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پذیرش حداقل ۸۵ درصد تمامی ظرفیتهای آموزش عالی در دانشگاههای دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی، فنی و حرفهای و جامع علمی کاربردی براساس سوابق تحصیلی به دانشگاههای فوق واگذار میشود و داوطلبان متقاضی رشته محلهای اعلامی ضرورتی به ثبتنام و شرکت در کنکور سراسری ندارند (العالم، ایران/علمی)
وی افزود: لیست رشتهمحلهای دانشگاهی تا آخر دیماه قبل از ثبتنام کنکور سراسری از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام خواهد شد.
این سخن وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به معنی آن است که قرار است در دوازدهمین سال اجرای قانون، برای اولین بار قانون سنجش و پذیرش دانشجو اجرا شود. مشروط به این که وزیر در آستانه استیضاح، مثل معاونش در سازمان سنجش، وعده سر خرمن 11 ساله نداده باشد.
مطمئن هستید معاون شما در سازمان سنجش که در 11 سال گذشته قانون گریزی و قانون ستیزی کرده، حاضر است در دوازدهمین سال اجرای قانون، به قانون و به آنچه شما وعده دادید عمل کند؟! وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چه منصور غلامی و یا دیگری باید به قانون عمل کند. وزیر علوم باید معاون خود را در سازمان سنجش تحت کنترل و نظارت دقیق قرار دهد تا مطابق قانون عمل کند، دیگر زمان تفسیرهای سوء و منفعت طلبانه گذشته است. اجرای دقیق قانون بدون کم و کاست مد نظر است یعنی همان گونه که وزیر علوم گفته:«85 درصد تمامی ظرفیتهای آموزش عالی در دانشگاههای دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی، فنی و حرفهای و جامع علمی کاربردی»بدون شرکت در کنکور و تنها بر اساس سابقه تحصیلی وتوسط دانشگاه ها پذیرش خواهند شد.
مجددا تأکید می شود: وزیر علوم باید معاون خود را کاملا تحت شدید ترین مراتب کنترل و نظارت قرار دهد که او مثل 11 سال گذشته مردم و مسئولان را فریب ندهد و بیشتر از 15 درصد ظرفیت تمامی رشته / دانشگاه ها را برای کنکور دوست داشتنی خود نگه ندارد. نه این که 85 درصد کل ظرفیت شامل رشته/ محل های بدون طرف دار(غالبا غیر دولتی) که صندلی های آنها خالی می ماند را برای سابقه تحصیلی و 15 درصد کل ظرفیت شامل رشته / محل های پر طرف دار (تماما دولتی)را برای کنکوری منظور کند که عاشق آن است.
مطابق قانون، سازمان سنجش باید علاوه بر 85 درصد ظرفیت رشته / دانشگاه های غیر دولتی، 85 درصد ظرفیت تمامی رشته/دانشگاه های دولتی (تکرار می شود 85 درصد تمامی رشته های دولتی) که نمونه آن به شرح زیر است اعلام تا دانشگاه ها رأسا بر اساس نمرات سال آخر دوره متوسطه جدید و یا نمرات سال سوم متوسطه و پیش دانشگاهی نظام قدیم پذیرش داوطلبان را انجام دهند:
85% تمامی ظرفیت رشته های: فنی و مهندسی و علوم پایه و مدیریتی در دانشگاه صنعتی شریف
85% تمامی ظرفیت رشته های: پزشکی، دندانپزشکی، فنی و مهندسی، حقوق، علوم پایه و مدیریتی و علوم انسانی در دانشگاه تهران.
85% تمامی ظرفیت رشته های: فنی و مهندسی و علوم پایه و مدیریتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
85% تمامی ظرفیت رشته های: پزشکی، دندانپزشکی، فنی و مهندسی، حقوق، علوم پایه و مدیریتی و علوم انسانی در دانشگاه شهید بهشتی.
85% تمامی ظرفیت رشته های: فنی و مهندسی و علوم پایه و مدیریتی در دانشگاه علم صنعت.
85% تمامی ظرفیت رشته های: فنی و مهندسی و علوم پایه و مدیریتی در دانشگاه خواجه نصیر.
85% تمامی ظرفیت رشته های: پزشکی، دندانپزشکی، فنی و مهندسی، حقوق، علوم پایه و مدیریتی و علوم انسانی در کلیه دانشگاه های دولتی اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، گیلان، مازندران، کرمان، یزد و سایر دانشگاه های دولتی در تهران و استانهای دیگر.
به عبارت صریح تر ؛ اگر تمامی ظرفیت همه دانشکده های پزشکی سراسر کشور در سال 98 به 8000 نفر برسد 85 درصد این ظرفیت، یعنی 6800 نفر آنها بدون کنکور و از طریق سابقه تحصیلی توسط دانشگاه های ذیربط پذیرفته می شوند و 15 درصد باقیمانده ظرفیت رشته های پزشکی، یعنی 1200 نفر آنها از طریق داوطلبان شرکت در کنکور بطور متمرکز پذیرش خواهند شد.
اکنون این سئوال مطرح است، جناب آقای وزیر علوم:
مطمئن هستید معاون شما در سازمان سنجش که در 11 سال گذشته قانون گریزی و قانون ستیزی کرده، حاضر است در دوازدهمین سال اجرای قانون، به قانون و به آنچه شما وعده دادید عمل کند؟!
تجربه ثابت کرده است آقای ابراهیم خدائی تنها آمادگی دارد هرچه قانون گفته عکس آن را انجام دهد، به همین دلیل یا بایستی ایشان از سمتش برکنار شود و یا کاملا مراقبت شود که به مرّ قانون عمل کند. آقای ابراهیم خدائی بر اساس ماده واحده اصلاحی قانون سنجش و پذیرش دانشجو که محدودیت نمرات سه سال برداشته شده، دیگر حق ندارد صد باره «بر طبل تکمیل سه ساله سابقه تحصیلی» بکوبد.
بنابر این، کنکور می ماند و 15 درصد ظرفیت تمامی رشته / دانشگاه های دولتی و غیر دولتی(نه 15 درصد رشته/ دانشگاه های پر طرف دار گزینش شده از سوی رئیس سازان سنجش) برای آنها که پول زیاد دارند و معدل زیر 15 و می توانند به راحتی ترفند های میلیونی کنکور را بخرند و رتبه های 2و3 رقمی کسب کنند. حلالشان باشد.
پس از اعلام رسمی پذیرش بدون کنکور 85 درصد تمامی ظرفیت رشته/ دانشگاه های کشور، آموزش و پرورش بایستی تمهیدات زیادی را انجام دهد، که اگر مسئولان این وزارتخانه سهل انگاری کنند، با توجه به این که توپ از میدان سازمان سنجش به میدان آموزش و پرورش خواهد افتاد، مردم، به ویژه پژوهشگرانی نظیر نگارنده هر روز آنها را مورد انتقاد قرار خواهیم داد.
اما از آنجا که آقای وزیر زمان اعلام رشته های بدون کنکور را آخر دیماه (این قدر دیر) اعلام کرده است،این بدان معنی است که می خواهد به سازمان سنجش فرصت برای تقلب بدهد که قانون را مطابق میل خودش اجرا کند و رشته های پر طرف دار را برای کنکور دلخواه خود نگه دارد و رشته های کم طرف دار را به داوطلبان پذیرش بدون کنکور اختصاص دهد؛ در حالی که وزیر می تواند رأسا ظرف 48 ساعت از طریق یک بخشنامه به همه دانشگاه ها (اعم از دولتی و غیر دولتی) اعلام کند: در مهرماه سال 98 بایستی 85% از کل ظرفیت در هر رشته را به داوطلبان پذیرش بدون کنکور (تنها بر اساس سابقه تحصیلی) اختصاص دهند و هر دانشگاه از هم اکنون سایر شرایط اختصاصی خود را (که قطعا آزمون چهار گزینه ای جزو شرایط نخواهد بود)برنامه ریزی کنند.
بدیهی است که تقاضا برای رشته های پر طرف دار زیاد است و هر دانشگاه می تواند با شرایط خاصی که می گذارد ( مصاحبه، پیشینه های تجربی داوطلبان و حتی آزمون های تشریحی المپیادی) داوطلبان خود را غربال و از بالاترین رتبه های خود ثبت نام کند. وزیر علوم باید معاون خود را در سازمان سنجش تحت کنترل و نظارت دقیق قرار دهد تا مطابق قانون عمل کند، دیگر زمان تفسیرهای سوء و منفعت طلبانه گذشته است
جناب آقای وزیر؛
اگر راست می گوئید و می خواهید قانون را اجرا کنید، قانون نگفته بین دو مسیر انتخاب با کنکور و بدون کنکور تبعیض قائل شوید. باید دقیقا 85 درصد ظرفیت همه رشته / دانشگاه ها (اعم از رشته های پر داوطلبی مثل پزشکی های دولتی و کم داوطلب مثل علمی - کاربردی ) در پذیرش بدون کنکور قرار گیرد و 15 درصد ظرفیت باقیمانده مشابه برای کنکور باشد.
در غیر این صورت درب بر همان پاشنه 11 سال گذشته می چرخد و قانون گریزی و قانون ستیزی ادامه خواهد داشت و تحقیر و تضعیف و تخریب چند باره سابقه تحصیلی، برای دوازدهمین بار، تمرد از قانون و دهن کجی معاون وزیر به سخن وزیر خواهد بود.
بدیهی است اگر قرار باشد تنها به تغییر جزئی «اعلام فهرست کذائی رشته / دانشگاه های کم طرف دار قبل از کنکور برای پذیرش بدون کنکور (بر اساس سابقه تحصیلی) با حفظ همان ضرائب صفر برای سابقه و 100 برای کنکور با نام اولین مرحله حذف کنکور» اکتفا شود بازهم خلاف قانون و فریب دادن جوانان کشوراست، که مطمئن باشید مردم گول نمی خورند.
دیوان عدالت اداری باید این بار قبل از این که یک بی عدالتی بزرگ اتفاق بیفتد از وقوع آن جلو گیری کند و اجازه ندهد سازمان سنجش برای دوازدهمین سال قانون را نادیده بگیرد و بار دیگر به جوانان مستعد کشور ظلم کند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">
گروه رسانه/
جمعی از فعالان و اعضای کانون صنفی معلمان به مناسبت ۲۱ آذر، سالگرد زادروز میرزاحسن رشدیه معلم و پایه گذار مدارس نوین در ایران بر مزار وی گرد آمدند .
به نقل از کانال صنفی معلمان ؛ در این برنامه، با پخش یادداشت مختصری از زندگی و مبارزات رشدیه و گفت و گو پیرامون شخصیت، کارها و تاثیرات این معلم مبارز، بر لزوم شناخت هر چه بیشتر اندیشمندان و پیشروان حوزه آموزش و پرورش کشورمان تاکید گردید.
همچنین در این مراسم، نوه مرحوم رشدیه به همراه همسرشان نیز حضور یافتند و از خاطرات، کتاب ها و دست نوشته های ایشان سخن گفتند.
مزار میرزا حسن رشدیه در آرامستان نوِ شهر قم، در حوالی حرم حضرت معصومه قرار دارد.
پایان پیام/
هنگامی که بخواهیم از کسی تعریف کنیم و او را متمایز از دیگران بشماریم می گوییم: "فلانی آدم حسابی است".
عبارت آدم حسابی در کارکردهای مختلف یک جامعه می تواند ویژگی هایی را در بر گیرد. در نشست و برخاستهایی که در طی این چند سال داشته ام این عبارت را زیاد شنیده ام و اگر مجالی بوده از گوینده اش پرسیده ام که بر چه اساسی این قضاوت را در خصوص فرد مورد نظرش داشته است. پاسخهایی که دریافت کرده ام بسیار متنوع و متفاوت و بیشتر به یک یا چند ویژگی محدود بوده است و از کنار هم گذاشتن این ویژگی ها و ساده سازی و پالایش آنها به موارد زیر رسیده ام. البته چون معاشرتهای من بیشتر در مجامع اقتصادی بوده است که در آن از مدیران دولتی گرفته تا نمایندگان مجلس و سایر دستگاهها و البته، به میزان بیشتری، مدیران بخش خصوصی رفت و آمد داشته اند شاید روایی این ویژگی ها بیشتر درباره ی این گروه ها باشد.
اما آدم حسابی کیست؟
١ -آدم حسابی حرف حسابی می زند. اهل مغلطه نیست، اهل حرافی و هرزگویی نیست، اهل سخنان درهم ریخته و بی هدف هم نیست. برای همین شنوندگانش او را آسان می فهمند. سخنانش برخاسته از دانش است نه شهوت کلام یا خودنمایی.
٢- آدم حسابی اهل تخریب دیگران و تهمت زدن به کسی نیست. او برای حذف رقیب توطئه چینی یا زیرآب زنی نمی کند.
٣-آدم حسابی قانونگراست. اهل دور زدن قانون نیست. رشوه نمی دهد و رشوه قبول نمی کند. اهل پارتی بازی و رابطه سالاری نیست.
٤-آدم حسابی از اقرار به اشتباهاتش ابا ندارد و هرگاه متوجه اشتباه شد در صدد جبران آن یا برگشت از راه رفته بر می آید.
٥-آدم حسابی به اقتضای جلسه و محفلی که در آن نشسته است سخن نمی گوید. سخن او همواره برخاسته از باورهایش است.
٦-آدم حسابی با برخی افراد و افکار نمی تواند کار کند و قبولشان ندارد. او خود را مجبور به این کار نمی کند.
٧-آدم حسابی در مسائل کوچک صرف وقت نمی کند و درباره ی مسائل مهم بی تفاوت نیست.
٨-آدم حسابی با بالادستی هایش تعارف ندارد. اگر اشتباهی از ایشان ببیند می گوید و اگر اقناع نشود از همکاری و همراهی با ایشان کناره می گیرد.
٩-آدم حسابی در هر پست و مقامی که مشغول باشد، تمام تلاشش در راستای انجام مأموریت های محوله به بهترین شکل است. او برای خوشامد رئیسانش یا به طمع پست و مقامی بهتر، تصمیم نمی گیرد و کار نمی کند.
١٠ -آدم حسابی اهل باج دادن و معامله کردن در وظایف و اختیاراتش نیست. او از دید همکارانش آدم سختی به نظر می رسد.
١١-آدم حسابی به کسانی که از او تعریف و تمجید می کنند با احتیاط نگاه می کند و به کسانی که او را نقد می کنند خوب گوش می کند و در صدد تلافی برنمی آید.
١٢-آدم حسابی در مقابل کاری که برای دیگران می کند انتظاری از ایشان ندارد و در زمانی که کارش به آنها بیافتد به ایشان یادHوری نمی کند که چه کارهایی برایشان کرده است.
١٣-آدم حسابی در قید و بند دریافت تبریک و تسلیت از دیگران یا برگزاری مراسم بزرگداشت و تکریمش نیست. او کیش شخصیت ندارد.
١٤-آدم حسابی وامدار فرد یا گروهی نمی شود. او تلاش می کند کاستی هایش را با عزت نفس پر کند اما آزادگی اش را در گرو نیازهایش نگذارد.
١٥-آدم حسابی بر اساس باورهای راستینش در گروه، حزب یا سازمانی وارد می شود. او اهل یافتن همفکرانش است نه همفکر شدن برای رسیدن به امیالش.
١٦-آدم حسابی دارای یک سلسله ارزشهای اخلاقی است که آنها را با اندیشه و پژوهش خود یافته است نه توصیه و تلقین دیگران.
١٧- آدم حسابی اهل مدرک گرایی نیست. او نداشتن عنوان دکتر و مهندس را کسر شأن نمی داند و به دنبال خرید مدرک یا عنوان تقلبی نیست. او یادگیری را یادگرفته است.١٨-آدم حسابی نه اهل توهین است و نه اهل لودگی. او با گفتارش دیگران را خودخواسته به احترام وامی دارد. او آدم خشکی نیست. انضباط و چارچوب اخلاقی و شخصیتی مشخصی دارد اما دیگران از معاشرت با او زده نمی شوند.
١٩ -آدم حسابی به کاری که می کند اعتقاد دارد و کاری نمی کند که به آن باور نداشته باشد. برای همین آمادگی بیشتری را برای جدا شدن از گروه، حزب، سازمان یا شغلی که مغایر با باورهایش باشد دارد.
٢٠- آدم حسابی با واژه ی "مصلحت" رفتار و گفتارش را توجیه نمی کند. مصلحت برایش مانند سوزنی است که او به ندرت به جان خود فرو می کند.باید اقرار کرد که "آدم حسابی بودن" کار دشواری است و به ویژه در اوضاع کنونی جامعه ی ما "آدم حسابی ماندن" دشوارتر.
در زمانی که آشفتگی به جان جامعه ی ایرانی افتاده است، برشمردن و یادآوری ویژگیهای آدمهای حسابی به ما کمک می کند که این نیاز راستین کشور را به فراموشی نسپریم.
شبکه جامعهشناسی علامه
میرزا محمدتقی بهار، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و سیاستمدار، در ۱۸ آذر سال ۱۲۶۵ در مشهد به دنیا آمد. از هفت سالگی به سرودن شعر پرداخت و از چهارده سالگی، همراه پدر، در گردهمایی های آزادی خواهان شرکت می کرد.
بهار یک بار مقام وزارت فرهنگ را در دولت قوام به عهده گرفت . او در سرودن شعر به شیوه قدیم استاد بود و به سبک خراسانی شعر می سرود. برخی شعرهای او به کتاب های درسی مدرسه ها نیز راه یافت . او نویسنده ی همکار در کتاب فارسی و دستور زبان دبیرستانها نیز بوده است.
از شعرهای بهار برای کودکان می توان به شعر «ز اوستا بابا»، «قایق سواری» که گواه هدفمندی شعر برای آموزش و پند کودک است و شعر«طیاره» که نشان دهنده ی تاثیرپذیری شعر کودک از پدیده های نو است، نام برد.
محمدتقی بهار در سال ۱۳۳۰ش به سبب بیماری سل در تهران درگذشت و در آرامگاه ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.
شعر چشمه و سنگ
جدا شد یکی چشمه از کوهسار
به ره گشت ناگه به سنگی دچار
به نرمی چنین گفت با سنگ سخت:
کرم کرده راهی ده ای نیکبخت
جناب اجل کش گران بود سر
زدش سیلی وکفت: دور ای پسر!
نشد چشمه از پاسخ سنگ، سرد
به کندن دراستاد و ابرام کرد
بسی کند وکاوید وکوشش نمود
کز آن سنگ خارا رهی برگشود
زکوشش به هر چیز خواهی رسید
بههر چیز خواهی کماهی رسید
برو کارگر باش و امّیدوار
که از یاس جز مرگ ناید بهبار
گرت پایداربست در کارها
شود سهل پیش تو دشوارها
شعر رنج و گنج
برو کار میکن، مگو چیست کار
که سرمایهٔ جاودانی است کار
نگر تا که دهقان دانا چه گفت
به فرزندگان چون همی خواست خفت
که: «میراث خود را بدارید دوست
که گنجی ز پیشینیان اندر اوست
من آن را ندانستم اندر کجاست
پژوهیدن و یافتن با شماست
چو شد مهر مه، کشتگه برکنید
همه جای آن زیر و بالاکنید
نمانید ناکنده جایی ز باغ
بگیرید از آن گنج هر جا سراغ»
پدر مرد و پوران به امید گنج
به کاویدن دشت بردند رنج
به گاوآهن و بیل کندند زود
هم اینجا، هم آنجا و هرجا که بود
قضا را در آن سال از آن خوب شخم
ز هر تخم برخاست هفتاد تخم
نشد گنج پیدا ولی رنجشان
چنان چون پدر گفت، شد گنجشان
مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان
( یادش گرامی )
همهجور سوژهای را در ملاقات افراد با برخی مراجع عظام تقلید در قم وحومه شنیدهبودیم جز این یک قلم را:
ملاقات مدیران انتشارات کنکور و کتب کمکدرسی.
انصافاً این یکی نازشست دارد. بیجهت نیست که تیراژشان در سال تا ۲۵ میلیون جلد میرسد؛ تیراژی که در میان کتابخوانترین ملل نیز شگفتانگیز است.
و اما این بار نیز یکی دو سه مرجع بزرگوار همچون سوژههای دیگر کم نگذاشتند و -به قول سعدیِ جانم -به سیاق مألوف و طریق معهود، در موضوع تخصصی و آموزشی-پرورشی تکلیف شب دانشآموزان از رهنمود کسر نیاوردند.
ملاقات افراد دستاندرکار حکومتی با مراجع برای جاانداختن منویّات مقدس شان چیز تازهای نیست، و از بس درِ گشاده و روی نورانی این بزرگان پذیرای همگان است، همگان نیز این فرصت طلایی را غنیمت میشمارند و آنجایی که کارشان تنگنای قانونی مییابد، از فراخنای سعهی صدر مراجع بزرگوار حسن استفاده را میبرند؛ یا به توقیع و توصیهای، یا گرفتن توبیخی بر رقیبی و یا تشویقی بر همدم وهمراهی و یا در مضیقههای لاینحل، با فتوایی.
فقه پربار و بدون بنبست ما به همت همین بزرگواران و شاگردان خاصشان توانسته در بسیاری از محالاندیشیها اندیشه کند و در اغلب تنگناهای آینده نیز حکمی برآورَد؛ فاجعهی نقصان و یا حذف تکلیف شب دانشآموزان که دیگر عددی نیست. انصاف میدهم، بیوت مراجع از دیرباز خانهی امن مردم بوده و هست و مرجع تقلید، سکّان مردمان بیپناه بوده وخواهد بود؛ سخن در فرصتطلبی رندانی موقعشناس و وظیفهیاب است، که با چه هوش و فطانتی از این خانههای امن در جهت ناامنتر کردن آرامش و سلامت بچههای مردم سوءاستفاده میکنند
لابد کنکوربازان به خیال خام اندیشیدهاند که در ضرورت قطعا فتاوایی بر این امر مستحدثه نیز به دادایشان و کمکدرسیچیان خواهد آمد و عمل بدان هم حتماً مُجزی خواهد بود .
مشکلی که اخیراً حادث شد و لرزه بر بیضهی اسلام افکند، ارتعاشی بود که احتمالا- آن هم نه قطعی- بر درآمد نجومی کتب کمک درسی افتاد، که میباید این نقیصه و ثُلمه بر دامن اسلام، همچنان از بیوت مراجع حلو فصل گردد و چه نیکو «سوراخ دعاشناسان کنکور باز» منفذ نافذه را یافتند و - بمیرم الهی برای خون دلشان- که چقدر نگران بیکار شدن بچههای ما از تکلیف و رویآوری به فضاهای مجازی هستند!
حضرتی از این کنکور فروشان در محضر مراجع نالیدهبود که:
«آقا! وافنلاندا! وایوگسلاویا! وااسلاما! اگر بچهها مشق شب نکنند یکسره در فضای مجازی آنکار دیگر کنند و ما - یعنی کمکدرسیچیان- مسئول وزر ووبالشان در آخرت خواهیم بود؛ آخر این رسالت زمینمانده را به کجا بریم!؟»
برخی از بزرگان بزرگوار نیز، توگویی درکنار فقه و اصول، سالها در مسائل تخصصی آموزش و پرورش و از جمله فواید رونویسی و تکلیف شب تحقیق و تفحص کردهباشند، فرموده بودند: «آری! بچهها بدون تکلیف شب نُنر بار میآیند!»
انصاف میدهم، بیوت مراجع از دیرباز خانهی امن مردم بوده و هست و مرجع تقلید، سکّان مردمان بیپناه بوده وخواهد بود؛ سخن در فرصتطلبی رندانی موقعشناس و وظیفهیاب است، که با چه هوش و فطانتی از این خانههای امن در جهت ناامنتر کردن آرامش و سلامت بچههای مردم سوءاستفاده میکنند.
کانال مکتوب هفته
بنگرد هر کس به عیب خود دلا
از عیوب دیگران پرهیزها
هر کسی را عیب باشد ای رها
تا توانی سعی کن از خود جدا
هر که بیند عیب خود را بین عام
عیب دیگر را ببیند والسلام
هر که بر روزی خدا راضی دلا
هر چه از دستش رود غمگین نه لا
هر کسی باشد کشد شمشیر را
بین مردم تا ستم را برملا
با همان شمشیر بیرون از نیام
کشته می گردد دلا ما بین عام
هر که در کاری به رنجی مبتلا
رو به نابودی هلاکت بین ما
در بلا گرداب افتد آن کسی
در میان مرداب غرق آید همی
آن چنان زی گام بر داری دلا
بین خلقی اجتماعی روی پا
متهم آن کس قدم بر جای بد
گر گذارد جلوه بد گر گل سبد
حد رعایت در سخن گفتن دلا
هر که را بیشی سخن افزون خطا
شرمگین اندک حیا او را دلا
مرتکب کاری شود بیشی خطا
هر که را کمتر حیایی برملا
گر چه با تقوا که غمگین بین ما
با کمی پرهیزگاری ای رها
مرده دل آن کس ز تقوا دورها
در جهنم چاه آتش افتد آن
مرده دل هر کس که باشد ای فلان
هر که زشتی را ببیند بین ما
مرتکب زشتی شود کاری خطا
احمقان در بین خلقی آشکار
هر خطایی مرتکب با افتخار
وصف کمتر ضد ارزش ارزشی
هر که را بینی عیان خاطی بسی
یاد مایی کن قناعت پیشه ای
با قناعت گنج یابد بنده ای
یاد مرگی کن فراوان ای رها
تا رها از دنیوی فانی سرا
جزوی از اعمال حاسب گفته ها
گر ضروری گو کلامی را به ما
گروه اخبار/
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر لزوم توجه به مباحث در بودجه سال ۱۳۹۸، گفت: یکی از مشکلات اساسی بودجه، مسأله بخشی نگری است و بسیاری از نمایندگان مجلس زمانی که بودجه کشور در مجلس بررسی می شود، به جای در نظر گرفتن طرح های ملی و اولویت های ملی کشور، متأسفانه اصرار دارند که اولویت را برای حوزه های انتخابیه خود در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: علت این موضوع هم واضح است. چون اگر سدی احداث و فرودگاهی افتتاح شود موجب ایجاد محبوبیت در حوزه انتخابیه نمایندگان می شود و شانس شان برای انتخاب در دور بعدی انتخابات افزایش پیدا می کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب، با انتقاد از تخصیص بودجه به برخی طرح های غلط منطقه ای، تأکید کرد: متأسفانه نمایندگان مجلس در نظر نمی گیرند که اولویت باید در سطح ملی باشد نه در سطح منطقه. با این اقدامات، نه تنها کشور در حل اولویت ها مشکل پیدا می کنیم، بلکه در موارد بسیاری شاهدیم که آن تصمیم منطقه ای، تصمیم اشتباهی بوده و سد یا فرودگاهی که ایجاد شده از نظر اقتصادی هیچ توجیهی نداشته است.
زیباکلام افزود: در مواردی شاهد بودیم که کارخانجات سیمان و فولاد را در جایی که از نظر محیط زیست و منابع طبیعی احداث آن فاجعه بوده بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیست و حفظ و حراست از طبیعت در آن منطقه کارخانه ای را ایجاد کردند که ده سال بعد متوجه شدن احداث این کارخانه چه فاجعه ای بوده است؛ اما برای اینکه آن نماینده در آن حوزه انتخابیه رأی بیاورد، چنین کارخانه ای ساخته شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید در بودجه ۹۸ طرح های ملی در اولویت قرار بگیرد، گفت: امیدواریم که به واقع نمایندگان در بودجه ۹۸ به طرح های ملی اولویت و اهمیت دهند و به جای محبوبیت در حوزه انتخابیه های خود، طرح هایی که نه توجیه اقتصادی دارد و نه از نظر محیط زیست مناسب است را صرفا برای اینکه در حوزه انتخابیه خود رأی بیاورند به تصویب نرسانند.
او به نکات مثبت بودجه ۹۸ اشاره کرد و گفت: بودجه ۹۸ دارای شفافیت است و آقای نوبخت در این بودجه نشان دادند سازمان ها، نهادها،حوزه های علمیه و بنیادهایی که متولی تبلیغات اسلامی هستند و کارهای فرهنگی انجام می دهند چه بودجه ها عظیمی را مصرف می کنند و در مقابل محیط زیست، جنگل بانی و تأمین آب چقدر بودجه دارند.
زیباکلام با بیان اینکه باید بودجه دولت با کمترین تغییر به تصویب برسد، تأکید کرد: متخصصین سازمان برنامه و بودجه بر اساس نیازها و اولویت های ملی بودجه را تنظیم می کنند، اما زمانی که این بودجه به مجلس می رود، تیکه و پاره می شود و در حقیقت بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا اولویت های ملی را در نظر نمی گیرند و اولویت های منطقه ای خود را مد نظر دارند که این فاجعه است. باید نگاه به بودجه نگاه ملی و تخصصی باشد نه نگاه پوپولیستی و رأی جمع کن که این موضوع در کشور فاجعه ایجاد کرده است. ( تابناک )