صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم از نشست مشاوران زنان استان ها

چندی است موضوع " چابک سازی " و یا " کوچک سازی " در بخش ستادی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است .

پس از ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در دفتر وزارتی و تاسیس"  مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش " حالا نوبت به " دفتر امور زنان " رسیده است .

در این راستا ، وزیر آموزش و پرورش درخواستی را مبنی بر حذف این دفتر و تبدیل آن به " مشاور " به امور اداری و استخدامی ارائه کرده است .

2 و 3 بهمن ماه مشاوران زنان در ادارات کل سراسر کشور به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان ها استان تهران گرد هم آمدند و با برخی مسئولان و شخصیت ها مانند معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به طرح مسائل و نگرانی های خود پرداختند .

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم از نشست مشاوران زنان استان ها

در ابتدای نشست « فرحنار مینایی پور » که در حال حاضر مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد گفت :

" در کل کشور 4 میلیون کارمند داریم که یک میلیون آن خانم هستند .

نیمی از کارمندان زن دولت در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند .

از طرفی 7 میلیون دانش آموز دختر داریم که نیمی از جمعیت ما تا سن 18 سال " دختران " هستند با این تفاوت که این دختران تربیت کننده مردان آینده هستند .

تربیت این دختران می تواند تربیت کل جامعه باشد و روی کل جامعه اثرگذاری داشته باشد .

همه وزارتخانه مشاور امور زنان دارند . تنها دو وزارتخانه آموزش و پرورش و کشور دفتر امور زنان دارند .

به خانم ابتکار عرض کردم که 500 هزار نفر از پرسنل وزارت آموزش و پرورش را خانم ها تشکیل می دهند و باید به عنوان یک " ضرورت " به آن پرداخته شود .

آن چیزی که دغدغه کل زنان است این است که وزارت کشور در استان ها متناظر آن مدیر کل امور زنان را تشکیل می دهد . « پروین سلاجقه» مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان خطاب به وزیر آموزش و پرورش و معاون رئیس جمهور گفت که تنها دو مدیر زن در ناحیه 2 و ماهان داشته ایم که هر دو نفر را حذف کرده اند

در واقع در وزارت کشور مدیر کل امور زنان در استانداری تعریف شده است اما متناظر ما در استان ها ، " کارشناس مسئول " است و یک کارشناس به آن داده شده است .

در جایی که اثرگذاری این حوزه بسیار بیشتر از آن وزارت کشور است .

وزارت کشور باید راه بیفتد ، آدم جمع کند و طرح و برنامه هایش را اجرا کند در حالی که این 500 هزار در خدمت ما هستند و باید به این ها اهمیت داده شود .

نگرانی این دوستان این بود که جایگاه ما اصلاح شود ، به آن اهمیت داده شود و به آن پرداخته شود .

یک کارشناس مسئول در اداره کل چقدر می تواند تاثیرگذار باشد و چقدر می تواند بُرش داشته باشد که بتواند مدیر کل استان را متقاعد کند که بخواهد برنامه هایش را اجرایی کند و ضرورت و اهمیت حوزه زنان را بخواهد بشناساند .

همه دوستان نگران هستند این چارت استان ها که نوشته می شود جایگاه مشاور امور زنان در استان ها هم تراز رئیس اداره باشد .

یک پله بالاتر آمده و رئیس اداره شوند و یک کارشناس به آن تعلق بگیرد .

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم از نشست مشاوران زنان استان ها

در کلیه 736 منطقه یک مشاور امور زنان حتما برای روسای مناطق در نظر گرفته شود .

همه این ها دغدغه شان از دیروز این است که به آن توجه شود .

گزارش مختصری از فعالیت هایی که ما در یک سال اخیر انجام دادیم را عرض می کنم .

حوزه زنان از 2 جهت قدرت می گیرد :

ابتدا از مافوقش که چقدر به او بها می دهد و چقدر جایگاه و عرصه عمل بدهد و دیگر توان مندی های آن حوزه زنان است که چقدر بتواند کارایی داشته باشد و بتواند عرصه عمل را در اختیار خود بگیرد .

در وزارت آموزش و پرورش و در یک سال گذشته ما حمایت تمام قد را از جانب آقای بطحایی در همه طرح ها داشته ایم .

هرگز نامه ای نرفت که بخواهد دستور مثبتی روی آن داده نشود و این که مورد تاییدشان نباشد .

این حمایت همه جانبه را ما همیشه از سوی جناب آقای بطحایی داشته ایم .

در وزارت کشور مدیر کل امور زنان در استانداری تعریف شده است اما متناظر ما در استان ها ، " کارشناس مسئول " است و یک کارشناس به آن داده شده است از این بابت خیلی سپاسگزاریم که این حمایت را داشته اند .

در یک سال گذشته یک سلسله نشست های هم اندیشی را داشته ایم و برای طرح ها و برنامه هایی که خواستیم اجرا کنیم سعی کردیم نخبگان آن حوزه را دعوت کنیم و از نظرات آن ها در طرح هایمان استفاده کنیم .

طرح تقویت مهارت های ارتباطی و گفت و گو که با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری انجام شد ، طرح آموزش حقوق شهروندی ، طرح افزایش مشارکت های اجتماعی و مدنی هم با مشارکت معاونت امور زنان ریاست جمهوری برگزار شد .

طرح آموزش خوب زیستن در مجموعه " نماد " .

طرح تهیه بسته های آموزشی و بهداشتی ویژه دختران که در دوران بلوغ شان هستند ، طرح ارتقای مهارت های پرورشی و مربیان مدارس که با همکاری معانت امور زنان ریاست جمهوری برگزار شد و این که ما یک سرود ویژه دختران ساختیم که در روز زن رونمایی می کنیم .

این سرود ویژه دختران  با محوریت هویت دخترانه را در مراسم صبحگاهی به آن ارزش دادیم .

معاونت امور تربیتی در حال طراحی است که بچه ها با هم بخوانند و به دختر و پسر بودن و به ایرانی بودن شان افخار کنند و این که بتوانیم نشاط وشادی را در مدارس پیاده کنیم .

طرح پرورش مدیران آینده را تهیه کردیم و دستور اجرایی آن صادر شده است که هنوز آن بودجه لازم پرداخت نشده است . زمانی که سلاجقه از استان کرمان به طرح مسائل خویش پرداخت در خارج از جلسه به ایشان تذکر داده شد .

خانم سلاجقه متنی را برای صدای معلم آماده کرده بود که ظاهرا با توصیه برخی آن را پس گرفت.

طرح افزایش سقف سلامت و نشاط زنان فرهنگی مخصوصا زنان سرپرست خانوار را داشتیم که امیدواریم وزیر محترم آموزش و پرورش عنایت ویژه ای به زنان سرپرست خانوار داشته باشند .

به مدیران کل استان ها بفرمایید که از منابع مالی داخل استان توجهی به این گروه از بانوان داشته باشند.

طرح 3 ساعت ورزش که با امضای حضرتعالی به استان ها رفت که ما 3 ساعت در هفته ، 3 روز و روزی یک ساعت همکاران بتوانند از زمان وقت اداری شان ورزش کنند ، طرح غربالگری زنان را در وزارتخانه داشتیم .

کلیه خانم های حوزه ستاد را چک آپ کامل برای سلامتی شان در حال انجام است و همچنین تالیف کتاب حقوق شهروندی ، آموزرش خوب زیستن ، نهادهای مدنی و مشارکت مدنی را داشتیم .

یک کار ارزشمند دیگر مدیران 40 سال آموزش و پرورش در حوزه زنان است که از 3 ماه پیش بخشنامه  به استان ها ارسال کردیم .

خانم هایی که در سطح رئیس منطقه ، معاون مدیر کل و مدیر کل بودند اقدام به جمع آوری رزومه کردیم و کتاب 40 سالگی انقلاب و مدیران زن آموزش و پرورش را در حال تهیه هستیم که امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم از این کتاب رونمایی کنیم .

من نماینده وزیر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان هستم .

آن جا سعی می کنیم اثرگذاری برای طرح و برنامه ها داشته باشیم .

همچنین در راستای ماده 102 قانون برنامه ششم که مرتبط با تحکیم بنیان خانواده است در نشست های ملی زنان شرکت می کنیم .

باز هم یک سلسله نشست هایی در وزارتخانه در نظر گرفتیم و به همه استان ها توصیه شده است که این نشست ها را در جهت تحکیم بنیان خانواده انجام دهند .

در ادامم خانم سیمیاری از استان قزوین به قرائت نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش پرداخت .

نماینده زنان استان ها در بخشی گفت :

دفتر امور زنان با هدف توجه به نیازهای اقتصادی ، اجتماعی ، آموزشی و فرهنگی خاص مربوط به امور  زنان در جامعه و سازمان دهی امور مربوط به زنان فرهنگی و ایجاد زمینه های لازم برای مرتفع ساختن مشکلات زنان و تنگناهای آنان و همچنین نظارت بر روند این امر تاسیس شد .

سیمیاری ضمن اشاره به ترکش تغییرات در این حوزه تاکید کرد :

این تغییرات به دو دلیل اتفاق می افتد .

یکی چابک سازی حوزه ستادی و دیگری اصلاح ساختار آموزش و پرورش .

حذف این حوزه مغایر با شعارهای دولت آقای روحانی و همچنین استفاده از ظرفیت 30 درصدی بانوان در پست های مدیریتی است و هم نادیده گرفتن زنان و دختران آموزش و پرورش و این در حالی است که می دانیم چالش های این حوزه بسیار جدی تر از آن است که بشود به راحتی آن را حذف و یا کم رنگ کرد .

این بخش از جامعه آموزش و پرورش با عناوینی چون اصلاح ساختار و یا چابک سازی در هیچ منطقی جایی ندارد مگر آن که بپذیریم اساسا اعتقادی به حضور زنان نداشته باشیم .

این فرض محتمل ترین فرضی است که می شود روی آن بحث کرد چرا وقتی که به نظام اداری آموزش و پرورش در شهرهای بزرگ نگاهی بیندازیم متوجه می شویم زنان در این ساختار فقط تا حد کارشناس ، کارشناس مسئول و گاهی هم معاونت آن هم معاونت برخی ادارات آموزش و پرورش رشد می کنند و بالاتر از آن سقف شیشه ای است که زنان با آن مواجه می شوند .

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم از نشست مشاوران زنان استان ها

« محمد صیدلو » مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در ادامه به عنوان میزبان گفت که روزی شود که احساس شود متولی باشد که بحث زنان را در اموری مانند تساوی ، عدالت و... را پی گیری کند .

صیدلو در ادامه گفت دیروز نکته ای عرض کردم که دوستان مرا تشویق کردند .

من 2 ماه و 3 روز است که مدیر کل هستم .

انتصاب جدید در شورای معاونین داشتیم که 2 نفر از آن ها از بانوان بودند .

( تشویق حضار )

این در حالی است که « پروین سلاجقه» مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان خطاب به وزیر آموزش و پرورش و معاون رئیس جمهور گفت که تنها دو مدیر زن در ناحیه 2 و ماهان داشته ایم که هر دو نفر را حذف کرده اند .

انتقاد و اعتراض هم به جایی نرسیده است .

با این حال معصومه ابتکار در حین صحبت ها گفت که از زمان طرح چنین موضوعاتی تاکنون 2 بار به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده است .

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم از نشست مشاوران زنان استان ها

« سیدمحمد بطحایی » در این نشست ضمن تکرار برخی مطالبی که مسلسل وار در اکثر نشست ها طرح می کند گفت :

باید ساختارهای بیرون مدارس را چابک کنیم . تا چابک‌سازی ساختار صورت نگیرد مشکل حل نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در حوزه تغییرات ساختار زنان گفت: ما هنوز به تشکیلات حوزه زنان در بخش ساختار دست نزدیم؛ در حوزه وزارتی زنان دارای دفتر نیستند بلکه دفتر امور زنان زیرمجموعه معاونت مشارکت‌هاست‌؛ ما تلاش می‌کنیم این بخش نه تنها ضعیف و کوچک نشود بلکه مصرانه تأکید می‌کنم عدالت آموزشی بین دختران و پسران وظیفه بخش زنان است.

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم از نشست مشاوران زنان استان ها

از نکات و حاشیه های مهم این نشست این بود که بر خلاف دو نشست قبلی که با حضور نمایندگان دانش آموزان و نمایندگان انجمن های اولیا و مربیان  سراسر کشور در حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار گردید و دانش آموزان و اولیای آن ها اکثر وقت جلسه را به طرح مسائل خود اختصاص دادند و بطحایی بیشتر نقش " شنونده " را بر عهده داشت اما در نشست زنان فقط یک نفر بود که به نمایندگی از استان ها به طرح مشکلات حوزه زنان پرداخت و تقریبا اکثریت زمان نشست به سخنرانی وزیر آموزش و پرورش ، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشاور وزیر در سند تحول بنیادین گذشت .

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم از نشست مشاوران زنان استان ها

حتی زمانی که سلاجقه از استان کرمان به طرح مسائل خویش پرداخت در خارج از جلسه به ایشان تذکر داده شد .

خانم سلاجقه متنی را برای صدای معلم آماده کرده بود که ظاهرا با توصیه برخی آن را پس گرفت .

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته ٨٠ درصد آموزش مدارس روی «پرورش» است و تنها ۲۰ درصد به آموزش مرتبط است، افزود: طی یک مطالعه در مدارس در مورد  قابلیت‌ها و مهارت‌های ١٩ گانه، جز سواد خواندن و نوشتن، مهارت‌هایی نظیر احترام به قانون، نظم، بردباری، صبر، خلاقیت، نوآوری و...در نظام آموزشی ما به اندازه کافی نیست و عملا نظام آموزشی کشور افرادی ضد توسعه تربیت می‌کند .

بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

باغ کتاب تهران با وسعت 110 هزار متر مربع که شامل 65 هزار متر مربع فضای داخلی و مابقی فضای سبز و دریاچه مصنوعی و بیش از 400 هزار جلد کتاب هم برای فروش دارد! بزرگترین کتابفروشی ثبت شده در گینس کتابفروشی بارنز و نوبل در نیویورک هست که یک چهارم باغ کتاب تهران مساحت دارد! (1)

باغ کتاب تهران در منطقه عباس‌آباد تهران واقع شده‌ است و بزرگترین کتابفروشی جهان می باشد. این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران ، از شمال‌شرقی با فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادب فارسی ، از شمال‌غربی با باغ هنر ، و از غرب با باغ‌ موزه دفاع مقدس همسایه است.
وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی ، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل چهار بخش اصلی با نام‌های بهارستان (کودک و نوجوان) ، خیالستان (فناوری‌های دیجیتال) ، نگارستان (سالن‌های سینما) و سروستان (عمومی و بزرگسال) است و در دو طبقه ساخته شده‌ است. مدیریت بهره‌برداری و تأسیس این مجموعه بر عهده سید مجید حسینی مدیرعامل مؤسسهٔ نشر شهر (وابسته به شهرداری تهران) بوده‌است. هزینهٔ ساخت پروژهٔ باغ کتاب در طول دورهٔ اجرا بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده‌ است.

بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

برخی از اهداف باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران با شعار «کشف کن، تجربه کن یاد بگیر» فعالیت خود را در راستای تحقق اهداف زیر شروع کرد.

* ارتباط حضوری مخاطب با کتاب در محیطی مفرّح و آرام.
ایفای نقش به‌ عنوان یک هماهنگ‌کننده در فرایند تولید و انتشار.
ارتقای استانداردهای تولید و نشر.
افزایش تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نشر.
ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه نشر.
دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلام و ایران و انقلاب اسلامی.
حضور مؤثر و آبرومند در فضای بین‌المللی کتاب.
ایجاد یک مرکز چند منظوره علم و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان. (2)

بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

در جهان پُرتلاطم امروز ، کمتر خبری ما را شگفت زده می سازد. این خبر چه با بار منفی و چه مثبت ، ظاهرا از بس بی شمار و متعدد اتفاق می افتد که زندگی ما با آنها یک نوع سازگاری مسالمت آمیزی یافته است. مثلا در 50 سال پیش اگر خبری در جامعه مبنی بر تجاوز به یک کودک سه ساله و یا مجموع دانش آموزان پسر یک دبیرستان ، انتشار می یافت ، واکنش جامعه ناباوری مطلق بود ، کراهت موضوع در حد سنگسار کردن مجرم بود و نظارت اجتماعی بسیار شدید و متعصبانه بود! اما امروزه حتی مسئولان نیز آن را نوعی رفتار ناپسند عادی ، تلقی می کنند و مردم زیاد متعجب و یا برانگیخته نمی شوند و حتی برای تماشای اعدام مجرم ، خانوادگی به تماشا می روند !
اما شاید شما هم همانند اینجانب از مشاهدۀ این خبر یعنی : " بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران قرار دارد" ! برانگیخته شدید تا حد یک شوک الکتریکی .

بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

 

آری ؛ شاید هم زیاد غلوّ می کنم اما واقعا خبر جزئی از بی نظیرترین و غیر قابل تخمین ترین واقعیت جامعه ماست. با نگاهی به سرانۀ مطالعه در ایران نسبت به سه کشوری که بیشترین زمان مطالعه را در جهان دارند ، دلیل اغراق در عدم باور خبر را تأیید خواهید نمود. در ادامۀ خبر آمده است : بزرگترین کتابفروشی ثبت شده در گینس کتابفروشی بارنز و نوبل در نیویورک هست که یک چهارم باغ کتاب تهران مساحت دارد!
اما دلیل شگفتی من و یا شما ، قدرمسلم میزان 2 دقیقه مطالعۀ سرانه ماست ! لابد این مجموعه فرهنگی بزرگتر در جهان برای شکستن رکورد و یا نمایش عظمت فرهنگ کشور ، ساخته شده است! چون مقایسۀ زیر تعجب برانگیز است :
"با تأملی در وضعیت مطالعه چند کشور می توان از جایگاه مطالعه در کشور آگاه شد. سرانه مطالعه در ایران که فقط با 5 کشور مقایسه گردیده است:
* ژاپن 90 دقیقه
* آمریکا 20 دقیقه
* انگلستان ، ترکیه و مالزی 55 دقیقه
و ایران : 2 دقیقه (بدون زمان خواندن قرآن، مفاتیح و روزنامه)
6 دقیقه (اگر زمان درس خواندن را هم به آن اضافه کنیم منبع : سایت خبری تحلیلی سیماب) " (3)

با خود می اندیشم اصولا یک نعمت برای چیست ؟ استفاده و بهره بردن ! چند در صد از جمعیت تهران از این نعمت بهرۀ حقیقی می برند ؟! چند درصد دانش آموزان و دانشجویان و اساتید دانشگاه و..... از این موهبت ملی استفاده می کنند ؟! یا با خود می اندیشم اگر تپه های عباس آباد تهران همچون رامسر شمال ایران دارای ویلاهای گران قیمت بود ، خواص جامعه یعنی ثروتمندان ، چه بهرۀ وافری از آن می بردند!

بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

نمی دانم شاید هم مردم فرهنگ دوست تهران ، بیش از انتظار ما از این مجموعه فرهنگی بهره می برند. در مورد تاریخ این مجموعه اخبار ضد و نقیض و حتی فیلتر شده ای در دسترس است که اگر مراجعه نمائید همانند من سردرگم خواهید شد. ظاهرا طرح اولیه توسط احمدی نژاد در سال 83 ارائه شده و به تأیید مقام رهبری رسیده است اما بعدا کلنگ باغ کتاب توسط حداد عادل بر زمین زده شده است و زمان اتمام طرح که مجری آن شهردار وقت تهران بوده است سال 95 می باشد.( اگر مطالعه نموده و غیر این نکته ای قابل تأمل یافتید از سهیم شدن تان سپاسگزار خواهم بود. ) بزرگترین کتابفروشی ثبت شده در گینس کتابفروشی بارنز و نوبل در نیویورک هست که یک چهارم باغ کتاب تهران مساحت دارد!
این مبحث در شرایطی حائز اهمیت ویژه است که بیشتر کتابفروشی های معمولی در محلات شهر من و شما در حال ورشکستگی و زیان دهی قابل توجهی هستند، چون من نوعی علاقه و یا اهمیتی برای خرید کتاب و مطالعۀ آن ندارم و شاید موجودی جیب بنده اولویتی برای خرید کتاب باقی نمی گذارد، بهانه ای که خیلی از ما آن را مطرح می سازیم . چرا بهانه ؟! چون کتابخانه ها هم برای همین منظور وجود دارند. عضویت در کتابخانه و دریافت کتاب و مطالعۀ آن در زمان مقرّر ، می تواند توفیقی اجباری برای مطالعه باشد. پس مطالعۀ کتاب نه به بهانه نیاز دارد و نه به هزینه کرد هنگفت! حال با عکس های کارتونی و یا قهرمانان سریال های خارجی چون زورو و گروهبان گارسیو و...... کودکان را به مطالعه علاقه مند و راغب سازیم و یا در خانه و مدرسه با دسترس قرار دادن کتاب در اختیار کودکان و با مطالعۀ والدین و معلمان ، آنان را به مطالعه کردن عادت دهیم ! با دنیای خیال و بازی به اهمیت کتابخوانی رسیدن کودکان زیباست و یا با مطالعۀ خود ، کودکان را به اهمیت توسعه آگاهی و درک شعور انسانی گسیل داشتن و یا ترویج فرهنگ مطالعه . کدام پسندیده است ؟

بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

و شاید دانستن بانی و سازنده و سال ساخت ، زیاد اهمیت نداشته باشد ، آنچه که مهم است عظمت چنین مجموعه ای است که بزرگترین کتابفروشی جهان را لقب گرفته است ، اما چرا در سرانۀ مطالعه کشور سهم فزاینده ای ندارد؟ یا بهتر است این طور سئوال طرح شود : آیا احداث چنین باغی باعث افزایش سرانۀ مطالعه در کشور بوده است؟ بهترین و برترین جهان بودن از هر حیث برای من ایرانی حائز اهمیت و مباهات ملی است ، اما این همه هزینه کرد بیت المال به تنهایی و بدون کارکرد و عملکرد اجتماعی - فرهنگی ، برای من ایرانی چه سودی دارد؟ آیا باغ کتاب تهران ، به اهداف هشت گانه خود دست یافته است ؟ یا حتی به چند مورد از آنها توانسته است جامه عمل بپوشاند؟ و یا قصد ما فقط اجرای نمایشِ فرهنگی در جهان بوده است نه فعالیت فرهنگی !!

اگر همچون عطش تشنگی ، عطش مطالعه نیز ما ایرانیان را می سوزاند ، تصور می کنید جامعه ما از لحاظ تمامی ابعاد زندگی یعنی فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ، چه اوضاعی داشت ؟

بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

آیا باز عده ای سوار بر مَرکب قدرت و توسّل بر توّهم شعور فرهیختۀ خویش ! یکه تازی داشتند یا همۀ افراد از تمامی طبقات اجتماعی ، همسو و هم جهت با آرمان های ملی و مردمی پیش می رفتند و این بار کشور ایران بزرگ ترین باغ کتاب جهان را نداشت اما با تعداد زیادی از افراد خردمند فرهنگ پرور فرهنگ ساز ایرانی ، برترین جامعۀ انسانی را با مجموعۀ قوانین و قواعد در خور مقام انسانیت داشت. چون مطالعه و فرهنگ کتابخوانی یعنی استفاده از ثانیه ها و دقیقه های زندگی برای رسیدن به تعالی انسانی. اخلاقیات و عادات پسندیده . تربیت نسلی خردمند و توانمند و مستقل. آن که می خواند مستقل و آزاد و آگاه هم هست و آن که از مطالعه بیزار و یا با آن بیگانه است جاهل و وابسته و پیرو محض است. انتخاب با خودمان است فخرمان به بزرگترین باغ کتابفروشی در جهان باشد یا به میزان سرانۀ مطالعه !


بزرگترین کتابفروشی دنیا در ایران و سرانه کتابخوانی و مطالعه در ایران

1) به‌ روز شده در : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - کد خبر: ۵۲۳۹۳۵
2) ویکی پدیا ، دانشنامۀ آزاد . باغ کتاب تهران .
3) " 24 آبان روز کتاب و کتاب خوانی ؛ بررسی دلایل کاهش کتابخوانی یا نبود عادت مطالعه در بین آحاد جامعه."
یادداشت مینو امامی در 23 آبان 96 .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه بازنشستگان/

تجمع بازنشتگان کشوری در مقابل مجلس شورای اسلامی

جمعی باز بازنشستگان کشوری امروز ساعت 11 در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع برگزار کردند .

تجمع کنندگان که اکثریت شان را فرهنگیان از استان های مختلف کشور تشکیل می دادند اعتراض خود را نسبت به عدم اجرای " قانون مدیریت خدمات کشوری " ابزار داشتند .

آن ها خواهان توجه مسئولان و نمایندگان مجلس نسبت به اجرای مطالبات قانونی خود شدند .

پایان پیام/

منتشرشده در بازنشستگان

 تغییر کاربری املاک در آموزش و پرورش و بند «د» تبصرۀ ۹ لایحۀ بودجه 98 روند کاهش مشارکت دولت در تأمین مالی آموزش طی یک دهۀ اخیر وضعیت نگران‌کننده‌ای یافته و برخی مدیران عالی آموزش و پرورش مأموریت اصلی خود را بر درآمدزایی مدارس متمرکز کرده‌اند.

این نگاه تا جایی پیش رفت که در اواخر دهۀ ۱۳۸۰ بحث تأسیس معاونت اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش مطرح شد. هرچند این معاونت شکل نگرفت، اما مأموریت‌های چنین معاونتی عملاً در حال انجام است و گاه دیده شده است که حتی لباس فرم دانش‌آموزان و جلد کتاب‌های درسی نیز به‌عنوان ظرفیت‌هایی برای درآمدزایی آموزش و پرورش از طریق درج تبلیغات معرفی می‌شود.

براساس چنین رویکردی است که مدیران عالی سعی می‌کنند با دورزدن یا تفسیر به رأی قوانین، برنامه‌های تبدیل مدارس به بنگاه تجاری را پیش ببرند.

در سال ۱۳۹۳ وزیر وقت آموزش و پرورش با تفسیر تبصرۀ ۳ قانون بودجه، اصرار داشت مدارسی را که در موقعیت تجاری قرار دارند از طریق تغییر کاربری به مراکز اداری و تجاری تبدیل کند. هرچند قانون‌گذاران این تفسیر را نپذیرفتند اما آموزش و پرورش این سیاست را از طریق مغازه‌سازی در مدارس، اجاره‌دادن تمام یا بخشی از ساختمان مدرسه به بنگاه‌های اقتصادی و غیره پیش برد؛ با این استدلال که «چه ایرادی دارد مدرسه دستش به جیب خودش باشد».

تغییر کاربری املاک در آموزش و پرورش و بند «د» تبصرۀ ۹ لایحۀ بودجه 98

کمیسیون آموزش مجلس از سال گذشته طرحی با عنوان «اصلاح برخی از مقررات اداری و مالی آموزش و پرورش» را در دستور کار مجلس قرار داده‌ که به‌موجب بند ۲ این طرح وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است املاک مازاد واقع در بر خیابان‌ها و مناطق تجاری را بدون نیاز به مجوز کمیسیون شهرسازی و معماری تغییر کاربری داده و رأساً یا با مشارکت بخش خصوصی به‌صورت طرح‌های خدماتی و تجاری احداث کند. تشخیص مازادبودن املاک نیز به خود آموزش و پرورش واگذار شده است.

موضوع تغییر کاربری در بند «د» تبصرۀ ۹ لایحۀ بودجۀ سال ۱۳۹۸ نیز به‌گونۀ بسیار مبهمی آمده است؛ تبصره‌ای که با توجه به روندهای موجود می‌تواند فاجعه‌بار باشد. چنین طرح‌هایی باید ماهیت استثنائی داشته باشند، نه اینکه به رویه تبدیل شوند.

اما نکتۀ قبل‌تأمل این است که آموزش و پرورش برای پیشبرد این برنامه اساساً خود را بی‌نیاز از قانون می‌داند و به گفتۀ یکی از مسئولان پیشین این وزارتخانه، طی ۵ سال گذشته حدود چند صد باب مغازه تنها در مدارس واقع در بر خیابان‌های اصلی در شهرستان‌های استان تهران (به غیر از خود تهران) ایجاد شده است؛ بدین‌صورت که بخشی از حیاط مدرسه از طریق دیوارکشی جدا و به سمت خیابان، مغازه‌هایی ایجاد شده است. براساس تجربه‌های پیشین و روندهای موجود، پیامدهای اجتناب‌ناپذیر چنین طرح‌هایی برای آموزش و پرورش چیزی نخواهد بود جز گستراندن بساط رانت و فساد، به‌تاراج‌ رفتن اموال عمومی، و تضعیف هرچه‌ بیشتر آموزش و پرورش به‌ عنوان یک نهاد عمومی.

شبکه جامعه شناسی علامه

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ « مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت بناب از مدیر صدای معلم به اتهام " نشر اکاذیب در فضای مجازی " شکایت کرده است .

« صدای معلم » پیش تر و در دفعات متعدد نسبت به ادامه چنین روندی در برخورد با معلمان منتقد به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش هشدار داده بود .

معاون رئیس جمهور  و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور به تازگی گفته است : ( این جا )

" برخی کارگزاران، مدیران و کارکنان دولت به مفهوم حقوق شهروندی آشنا و مسلط نیستند .

آموزش حقوق شهروندی در نظام اداری به کارکنان بر اساس برنامه ای که از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده است باید در دستور کار مدیران باشد.
مردم باید مطالبه گری کنند و مدیران ملزم به پاسخ گویی هستند ... )

موضع وزیر آموزش و پرورش تاکنون " سکوت " بوده است .

بخشی از کارنامه « سید محمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش در مورد " معلمان منتقد " :

* در  وزارت بطحایی مدیر آموزش و پرورش بناب از معلمان شکایت کرد .

* در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از معلمان منتقد شکایت کرد .

* در وزارت بطحایی مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان از سایت عصر خبر شکایت کرد . ( این جا )

* مدیر کل آموزش و پرورش قم هم در ردیف شکات قرار گرفته است .

* اخیرا هم مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز به صف شکایت کنندگان پیوسته است .

یکی از نکات قابل توجه ، قابل تامل و البته قابل تحسین در وزارت فانی و دانش آشتیانی سعه صدر بالا  و تحمل مخالفان و منتقدان نسبت به سیاست ها و عملکردهای وزارت آموزش و پرورش بود .

اما گویی « سید محمد بطحایی » دارد در این زمینه رکورد می زند .

شاید بتوان پایه گذار چنین فضایی را در وزارت یک ساله بطحایی ، « علی اللهیار ترکمن » دانست ...... ( این جا )

« صدای معلم » از همراهی و مسئولیت شناسی خانم « فرخنده قربانی مقدم » تشکر و قدردانی می کند .

« صدای معلم » از همه همکاران و دوستانی که در این مدت حمایت های بی دریغ ، صادقانه و دلسوزانه خود را نسبت به رسانه خودشان ابراز داشته اند تشکر و قدردانی می کند .

منتشرشده در یادداشت

کهگیلویه و بویراحمد

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور