صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

به تازگی آیت الله جعفر سبحانی سخنانی را در مورد حذف تکلیف دانش آموزان بیان کرده است .

هم زمان گزارش تصویری دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با آیت الله العظمی سبحانی در خبرگزاری تقریب منتشر گردید . ( این جا )

درباره این انجمن چنین آمده است :

" با اتکال به ذات اقدس باریتعالی و با انگیزه ارتقاء سطح آگاهی و دانش و بینش عمومی به ویژه دانش آموزان و تقویت بنیه علمی و روح بررسی و خلاقیت آنان و به منظور ایجاد وحدت و همدلی و فراهم نمودن زمینه و بستر مناسب برای تبادل نظر بین ناشران آموزشی در جهت اعتلای سطح کیفی و کمی تولیدات آنان و صیانت و حمایت ازحقوق ناشران عضو درعرصه فرهنگ و هنر کشور ، انجمن فرهنگی ناشران بر اساس هدف فرهنگی مصرحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ضوابط فرهنگی حاکم بر تاسیس انجمن ها و مراکز فرهنگی و التزام به مقررات موضوعه کشوری و بر طبق مشخصات و شرایط پیش بینی شده در اساسنامه تشکیل گردیده است. "

این انجمن از سال 1381 تاسیس شده است و در هیات مدیره آن افرادی نظیر « کاظم قلم‌چی » ، « علی‌اکبر قاری‌نیت  » ، « احمد جوکار قهرودی  ( موسسه گاج ) و... فعالیت داشته اند . ( این جا )

نقدی بر تاسیس بانک فرهنگیان و تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان

بر خروجي تار نماي خانه ملت مورخ 23 آبان 1397 آمده است ( 1 ) :

"نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است."

جهت بررسي نظر اين نماينده محترم (نايب رئيس کميسيون مجلس شوراي اسلامي ) گفت و گوي مجازي ذيل را دنبال مي کنيم .

 

پرسش کننده :

در خبرها آمده است :

احمد لاشکي نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد ، تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان تأسيس بانک فرهنگيان توسط اين صندوق مي باشد !

آيا اين خبر صحيح مي باشد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 1 )

بله

در تار نماي مجلس شوراي اسلامي آمده است :

احمدی لاشکی :

تاسیس بانک فرهنگیان از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان جلوگیری می‌کند .

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است.

 

پرسش کننده : ساختاري نياز داريم که حدود 900 هزار بازرس هر يک دقيقه يک بار بتوانند ارزش خالص دارايي ها سهام خود را کنترل نمايند

آيا اين نظر صحيح مي باشد ؟

 

پاسخ دهنده :

اين بيان دو چالش دارد .

چالش اول :

 براي جلوگیری از بروز مجدد تخلفات در يک نهاد تو در تو و غير شفاف ، تأسيس يک نهاد ديگر پيشنهاد مي شود ! ( بدون تغيير ساختار ِ صندوق ذخيره فرهنگيان  ،بروز مجدد تخلفات گريز ناپذير است . )

اگر در آينده ، بانک فرهنگيان ( همچون بانک سرمايه ) تخلف کند کدام موسسه را بايد تأسيس کنيم ؟

 

چالش دوم :

چالش دوم که بحث برانگيزتر است ، نماينده ي محترم مجلس و نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که اين روش تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است.

 

پرسش کننده :

موضوع تاسیس بانک فرهنگیان با رای نمایندگان مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده است .

آيا شما مخالف بررسی بیشتر اين موضوع در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هستيد ؟

 

پاسخ دهنده :( 2 )

خير ، حقير مخالف بررسی بیشتر اين موضوع در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نيستم .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نمایندگان مجلس در نشست علنی پارلمان، در جریان بررسی طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ماده 2 تا 7 این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارجاع دادند.

در جریان بررسی ماده 3 طرح مذکور مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس اعلام کرد که با توجه به شرایط تاسیس بانک فرهنگیان، ضروری است برای رفع ابهامات موجود، کمیسیون بررسی های بیشتری انجام دهد.

براساس ماده 3 صندوق ذخیره فرهنگیان می تواند با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و براساس ضوابط و قوانین و با استفاده از منابع و امکانات صندوق نسبت به تاسیس بانک فرهنگیان اقدام کند تا با اولویت پرداخت تسهیلات به فرهنگیان فعالیت نماید .

 

پرسش کننده :

در بيان شما تناقض وجود دارد !

از يک طرف ، مخالف ِ بررسی بیشتر موضوع ِ تأسيس بانک فرهنگيان در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نيستيد !

از طرف ديگر ، پيشنهاد احمد لاشکي را داراي دو چالش مهم مي دانيد !

 

پاسخ دهنده :

تاسيس بانک فرهنگيان يک موضوع جداگانه  است که در گفت و گوي ديگري مي توان آن را بررسي کرد !  ( تا ببينيم دست پخت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس چيست ؟ )

جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع اين گفت و گو است .

 

پرسش کننده :

به نظر شما تنها راه جلوگیری از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

افراد ، کارشناسان و نهادها مي توانند راهکار هاي خود رادر رسانه ها ارائه نمايند تا  نهادهاي  ماننده کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ، مرکز پژوهش هاي مجلس يا مرکز پژوهش هاي دولت و... اين پيشنهادات را تحليل و بررسي نمايند.

ممکن است تلفيق چند راه ِ حل پيشنهادي راهگشا باشد !

مهمترين  راه ِ حل ِ جلوگيري از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان تابيدن  نور به همه زواياي اين شرکت تو در تو مي باشد .

پرسش کننده :

شما با کلي گويي از پاسخ به سئوال طفره مي رويد . 

 

پاسخ دهنده :

اولأ :

حقير ( نگارنده ) کارشناس اين امور نمي باشم .

ثانيأ :

تحليل چالش هاي صندوق ذخيره فرهنگيان همچون خود اين صندوق بسيار پيچيده است !

 

ثالثآ:

 حقير ( نگارنده ) به نقل از کارشناسان در سايت وزين " صداي معلم " در ( اينجا ) ،( اينجا ) تلاش نموده ام تا پيچيدگي هاي اين صندوق و برخي از راهکار ها ي آن را ارائه نمايم .

 

پرسش کننده :

پيچيدگي هاي صندوق چيست ؟

نقدی بر تاسیس بانک فرهنگیان و تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان

پاسخ دهنده ( 3 )

غندالي مديرعامل سابق  صندوق فرهنگيان در اوايل پذيرش مسئوليتش ‌گفت:

"هنوز پس از دو و نيم ماه كه من آمده‌ام، شركت‌هاي جديد كشف مي‌شود و با وجود تلاشي كه وجود دارد هنوز هم شركت‌هاي وابسته به صندوق مشخص نيست و هيچ چيز منسجمي در صندوق وجود ندارد و داشته‌هاي صندوق دقيقا مشخص نيست. "

"به گفته او 49 درصد بانك سرمايه متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان است. وضعيت صندوق در موسسات خارج از كشور مشخص نيست.هيچ چيز منظم و كلاسه شده نيست."

 

پرسش کننده :

پيچيده بودن صندوق ذخيره فرهنگيان مگر چالش است ؟

 

پاسخ دهنده :

پيچيده بودن صندوق ذخيره فرهنگيان روي ديگر سکه ي بروز تخلفات متعدد در اين صندوق مي باشد !

 

پرسش کننده :

بيشتر توضيح دهيد .

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

خبر گزاري دانشجويان ايران ايسنا  یکشنبه، ۱۹فروردین ۱۳۹۷ آورده است :

تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و تمامی شرکت های تابعه آن و کارشناسی و حساب رسی منابع و مصارف این بنگاه اقتصادی، نیازمند یک بازه زمانی موسع و با حضور تعداد کافی کارشناس است که به مدت زمانی نزدیک به سه سال نیاز داشت ، لیکن هیات تحقیق و تفحص متناسب با محدودیت زمانی که در اختیار داشت به بررسی موارد مهم و اساسی فعالیت صندوق پرداخته است و می توان گفت در هر موردی که هیات ورود پیدا کرده است تخلفی مشاهده شد به صورتی که کارشناسان را به این اظهار نظر واداشت که گویی تخلف و ارتکاب جرم، در صندوق ذخیره فرهنگیان نهادینه شده است.

 

پرسش کننده :

نتيجه گيري  شما ، با گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان يکسان است  !

نقدی بر تاسیس بانک فرهنگیان و تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان

پاسخ دهنده :

با وجود نتيجه تقريبأ مشابه ، نگاه و روش تحليل ِ حقير با روش ِ تحليل تحقيق و تفحص متفاوت مي باشد .

 

پرسش کننده :

شما در قسمت سوم ( قسمت پاياني ) بررسي صندوق ذخيره فرهنگيان منتشر شده در "صداي معلم " با اشاره به منابع گوناگون ( تعريف موسسه و شرکت و تفاوت بين آن ها ) نتيجه گيري نموده ايد :

"نگارنده معتقد است اشتباه ساختاري زمان تأسيس ˏ صندوق ذخيره فرهنگيان که هم اکنون به يکي از بزرگترين هلدينگ هاي اقتصادي کشور تبديل شده است به شدت خود نمايي مي کند ؛ هر چند که در ديگر مواد  اساسنامه فعاليت موسسه ، بيشتر بر اساس شرکت سرمايه گذاري تعريف شده است ."

و در گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان آمده است :

از ابتدا در شیوه فعالیت صندوق انحراف وجود داشته است.

مگر اين دو نتيجه يکسان نيست ؟

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

در گزارش تحقیق و تفحص آمده است :

اگر چه قانونگذار در تبصره ۶۳ قانون برنامه سوم با موظف کردن وزارت آموزش و پرورش، حکم به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان داده است، از آنجا که وزارت خانه یاد شده موظف به تبعیت از قوانین و مقررات عمومی از جمله قانون محاسبات عمومی کشور، حکم موضوع ماده ۱۳۰ قانون محاسبات عمومی کشور است، لذا برای ایجاد هر گونه واحد سازمانی جدید از جمله تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان بایستی به یکی از صور چهارگانه وزارت خانه، موسسه دولتی، شرکت دولتی، موسسه و نهاد عمومی غیر دولتی انجام شود.

از طرفی از حکم تبصره ماده ۶۳ قانون برنامه دوم ، جوازی برای تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت بخش خصوصی مستفاد نمی شود و وزیر وقت وزارت متبوع در زمان تاسیس صندوق، حکم ماده ۱۳۰ قانون محاسبات عمومی در تاسیس صندوق را نقض کرده و از ابتدا در شیوه فعالیت صندوق انحراف به وجود آورده است.

 

پرسش کننده :

تفاوت اين دو بيان چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

گروه تحقيق و تفحص اعتقاد دارد که فعاليت صندوق در قالب بخش خصوصي غير قانوني مي باشد .

به باور  حقير ، صندوق ذخيره با نام موسسه ولي با عمکرد شرکت ، شروع به فعاليت نموده  است که با اصلاح ساختار و تغييرات جزيي در اساسنامه ، مي تواند فعاليتش را ادامه دهد .

 

پرسش کننده :

صندوق ذخیره فرهنگیان يک ساختار پيچيده دارد که گویی تخلف و ارتکاب جرم، در اين صندوق نهادینه شده است.

شما با نظر احمد لاشکي ( تنها راه جلوگيري از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان تاسيس بانک فرهنگيان است ) مخالف هستيد .

به نظر شما تنها راه جلوگيري از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

محدود شدن به يک راه ِ حل ، خطاي استراتژيک است ولي اگر بخواهيم به مهمترين راه ِ حل ها  اشاره کنيم ،مي توان گفت که مهمترين  راه ِ حل ِ جلوگيري از بروز مجدد تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان تابيدن  نور به همه زواياي اين شرکت تو در تو مي باشد .

 

پرسش کننده :

يعني رسانه ها تنها راه ِ حل مي باشند ؟

 

پاسخ دهنده :

بله و خير .

 

پرسش کننده :

بله يعني چه ؟

 

پاسخ دهنده :

بله ، رسانه ها نور ِ روشنگري بر شيوه ي عملکرد نهادها  مي تابانند .

 

پرسش کننده :

خير يعني چه ؟

 

پاسخ دهنده :

تنها روش ايجاد شفافيت در صندوق ذخيره فرهنگيان ، کمک  گرفتن از رسانه ها نيست .

 يک مکانيسم ديگر ، انتخاب ساختاري شفاف و فراهم آوردن ِشرايط تابيدن ِ نور به همه زوايا و آگاه شدن ِ خيلِ عظيم بازرسان مي باشد .

 

پرسش کننده :

طبق اساسنامه ، صندوق ذخيره بازرس ندارد بلکه هيئت هاي بازرسي دارد . منظور شما از خيل عظيم ِ بازرسان  ، همين  هيئت هاي بازرسي مي باشد ؟

نقدی بر تاسیس بانک فرهنگیان و تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان

پاسخ دهنده :

خير ،

به نظرنگارنده :

ساختاري نياز داريم که حدود 900 هزار بازرس هر يک دقيقه يک بار بتوانند ارزش خالص دارايي ها سهام خود را کنترل نمايند!

 

پرسش کننده :

نظر شما مضحک و غير قابل اجراء مي باشد !

اولأ خدا را شکر که براي هر بازرس حداقل يک بازرس ديگر، پيشنهاد نکرديد  .

ثانيأ گزارش اين 900  هزار بازرس در کدام مجمع و چگونه به سمع ِ اعضاء مي رسد ؟

ثالثأ استخدام  900  هزار بازرس براي صندوق هزينه کمر شکن دارد.

رابعأ اگر 900  هزار بازرس هر دقيقه يک بار کنترل کنند ، کل سيتم مختل و ورشکسته مي شود !

خامسأ ...

 

پاسخ دهنده :

شما تصور کنيد سرمايه هاي 900 هزار فرهنگي و همان اندازه سهم دولت (يک هولدينگ تو در تو و پيچيده مثل ِ صندوق ذخيره فرهنگيان )  در يک تالار شيشه ای با ساختاري شفاف فعال شود که همه 900 هزار فرهنگي بتوانند هريک دقيقه يکبار ارزش خالص سهام خود را کنترل کنند!

آيا بهترين راه ِ جلوگیری از بروز مجدد تخلفات يک هولدينگ تو در تو و پيچيده  نمي باشد ؟ هیات تحقیق و تفحص متناسب با محدودیت زمانی که در اختیار داشت به بررسی موارد مهم و اساسی فعالیت صندوق پرداخته است و می توان گفت در هر موردی که هیات ورود پیدا کرده است تخلفی مشاهده شد

 

پرسش کننده :

بين تصور ( تخيل ) و واقعيت فاصله زياد است !

 

پاسخ دهنده :

آيا تخيلات ژول ورن ، محقق نگرديد ؟

 

پرسش کننده :

شما سعي مي کنيد با طرح ِسئوالات انحرافي ،  غير واقعي بودن استخدام 900 هزار بازرس را به محاق برانيد !

 

پاسخ دهنده :

من کي و کجا پيشنهاد استخدام900 هزار بازرس را مطرح کردم ؟

 

پرسش کننده :

متأسفانه ، ازطرح  ِ بحث انحرافي به حاشا رسيد ه ايد !

شما در چند سطر بالاتر از ا ستخدام 900 هزار بازرسو نور پردازي يک دقيقه يکبار سخن گفته ايد و حالا منکر مي شويد ! 

گفت و گو ادامه دارد.

منابع :

( 1 ) صفحه اصلی » وب سرویس- خانه ملت » وب سرویس خانه ملت به آدرس این جا

( 2 ) اقتصادنیوز: موضوع تاسیس بانک فرهنگیان با رای نمایندگان مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

( 3 ) قسمت سوم و قسمت پاياني بررسي صندوق ذخيره فرهنگيان در تار نماي وزين "گروه صداي معلم "

( 4 ) خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا

  •           یکشنبه / ۱۹فروردین ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۶

با تصویب مجلس گزارش تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به قوه قضائیه ارجاع شد.


نقدی بر تاسیس بانک فرهنگیان و تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان

منتشرشده در اقتصاد
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

بر آموزش و پرورش هریس فاتحه !

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه استان و شهرستان ها/

بخشنامه اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز در مورد مناسبت های ملی و مذهبی

« اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز » در تاریخ 19 / 9 / 97 بخشنامه ای را با موضوع « بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی » به مدارس ارسال کرده است .

نکته مهم آن است که این اداره از مدیران مدارس به جد درخواست کرده است که از هرگونه اجرای مراسم خارج از چارچوب این بخشنامه اجتناب ورزند .

بخشنامه اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز در مورد مناسبت های ملی و مذهبی

پایان پیام/


بخشنامه اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز در مورد مناسبت های ملی و مذهبی

گروه  رسانه/

« صدای معلم » بار دیگر معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و سایر مدافعان طرح معلم تمام وقت را به برگزاری نشست های رسانه ای دو سویه و گفت و گوی انتقادی دعوت می کند .

« صدای معلم » از رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش دعوت می کند تا در جهت عمل به آموزه ها و حرف هایی که زده است این مهم را را به منظور احترام به افکار عمومی و جایگاه رسانه و معلمان در اولویت قرار دهد .

گروه گزارش/

تاکنون گزارش ها ، یادداشت ها و تحلیل های مختلف و متعددی در مورد ضرورت تاسیس سازمان نظام معلمی ، توجه به گروه های آموزشی با رویکرد تربیت معلم حرفه ای در صدای معلم منتشر گردیده است .

« مدیر صدای معلم » شنبه 31 شهریور در نشست ویژه خبری وزير آموزش و پرورش که به مناسبت آغاز سال تحصیلی و اعلام اهم برنامه‌های سال جدید با حضور خبرنگاران در مدرسه تاریخی و ماندگار " دارالفنون " برگزار شد گفت : ( این جا )

" بنده نسبت به حذف و اجرا نشدن مواد این آیین نامه به ویژه ماده 5 و نبود انتخابات آزاد برای انتخاب سر گروه هشدار می دهم .به گروه های آموزشی در جریان سونامی کمبود معلم در آموزش و پرورش کاری نداشته باشید و دموکراسی را در نهادهای منتخب معلمان اجرا کنید ."

همچنین « صدای معلم » در گزارشی با  عنوان " هشدار به وزارت آموزش و پرورش در مورد حذف گروه های آموزشی " ( این جا ) نوشت :

" بر اساس مصوبه ای که در سال 94 به تایید شورای عالی آموزش و پرورش و به امضای وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور و بر اساس مفاد سند تحول بنیادین رسیده است ؛  تاکنون گزارشی در مورد وضعیت اجرای «  آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی » از سوی مرجع ذی ربط یعنی وزارت آموزش و پرورش منتشر نشده است .

از نظر ما ، حتی  در مورد مهم ترین بخش این آیین نامه که ماده 5 آن است و انتخاب سرگروه های آموزشی توسط خود معلمان و در یک فرآیند انتخاب آزاد صورت می گیرد از سوی وزارت آموزش و پرورش کوتاهی شده و مسیر انحراف را پیموده است .هر چند عملکرد نادرست ، ناقص و غیراثربخش  بسیاری از این گروه های آموزشی که حتی قادر به یک ارتباط گیری ساده با معلمان در یک حوزه محدود نبوده اند موجب گردیده است تا اهدافی که برای این گروه های علمی و تخصصی تدوین شده اند تحقق پیدا نکند و متاسفانه جایگاهی برای گروه های آموزشی به عنوان " نهاد منتخب معلمان " تعریف و تبیین نگردد .

گزارش ها و اخبار رسیده به « صدای معلم » حاکی از آن است با توجه به کمبود شدید معلم و سونامی بازنشستگی قرار است تا معلمان شاغل در  گروه های آموزشی به مدارس رفته و اگر نیرویی مازاد بود در گروه های آموزشی ادامه کار دهد .

اگر چه این موضوع به صورت مکتوب و یا مستند به مناطق و یا نواحی ارسال نشده است اما این اقدام نانوشته ؛  ته مانده کیفیت آموزشی را در این نظام آموزشی ناکارآمد مورد تهدید جدی قرار داده و امید به اصلاحات و تحول آموزشی را از بین خواهد برد .

« صدای معلم » به جد از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارد تا نسبت به این موضوع  بی تفاوت نبوده و نسبت به اجرای بی کم و کاست « آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی » اهتمام جدی داشته باشد .

ذکر این نکته مهم و راهبردی است که حتی عملکرد ضعیف این نهادها نمی تواند بهانه ای برای حذف تدریجی آن ها باشد .

« صدای معلم » از آقای بطحایی می خواهد تا در کنار ارسال لایحه رتبه بندی معلمان به هیات دولت و مجلس که البته انتقادات جدی بر آن وارد است نسبت به تاسیس منطقی و جامع " سازمان نظام معلمی " که از اهم برنامه وزیر آموزش و پرورش در هنگام اخذ رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی بوده است اقدام جدی به عمل آورد .اصلاحات در نظام آموزشی با همراهی " معلمان " امکان پذیر است و حفاظت و پاسداشت از نهادهای منتخب معلمان نخستین گام برای " جلب اعتماد " و گشودن "  امید " برای تحقق این مهم است . "

هنوز از سرنوشت تدوین نهایی طرح سازمان نظام معلمی که در زمان وزارت دانش آشتیانی انجام شد گزارشی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش ارائه نشده است .

اظهارات کارشناس مسئول گروه‌های آموزشی دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد نظارت و توانمندسازی معلمان و  رشد حرفه‌ای معلمان را می خوانیم .

گروه گزارش/

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

پنج شنبه 16 آذرماه  از باشگاه خبرنگاران جوان گزارشی در خبر ۲۰:۳۰ پخش شد که در آن تنبیه بدنی یک دانش آموز در یکی از مدارس ناحیه 2 شهر همدان به تصویر کشیده بود.

در این گزارش مدیر اداره به اتفاق دوربین صدا و سیما در کلاس درس و جلوی بچه ها معلم را محاکمه کرده و مجازات کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا ، پور داود  مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: برنامه 20:30 برنامه ای یک طرفه است که نوک پیکان آن متوجه دولت روحانی است و اخبار منفی مربوط به دولت را بزرگ نمایی و اخبار منفی جناح اصولگرا را کوچک نمایی می کند یا اصلا نمی بیند.

 "به دنبال پخش گزارشی از اخبار صدا و سیما در رابطه با تنبیه فیزیکی دانش آموز یکی از دبیرستان های شهر همدان، مدیر و معاون آموزشی این مدرسه برکنار و معلم خاطی به حالت تعلیق درآمد و هر سه نفر به هیات تخلفات اداره کل آموزش و پرورش معرفی شدند. "

وی اظهار داشت: در روز شنبه 10 آذر در کلاس پایه هفتم مدرسه شهید مقصودی، مبصر کلاس امیر رضا را به عنوان دانش آموز بی انضباط برای تنبیه به معلم درس علوم معرفی می کند که به درخواست معلم تعدادی از دیگر دانش آموزان نیز در تنبیه امیررضا مشارکت کردند.

پور داود ادامه داد: "در پی این اتفاق آموزش و پرورش استان همدان وارد عمل شد و... پس از برخورد با معلم، مدیر و معاون آموزشی مدرسه، پرونده موضوع به هیات تخلفات اداره کل ارسال شد."

اما توئیت وزیر آموزش و پرورش با اقدام عملی اداره کل آموزش و پرورش همدان متفاوت بود .

« سیدمحمدبطحایی » رفتار صدا و سیما را در مورد پخش این گزارش جوانمردانه ندانست و گفت: نباید با خطای یک نفر زحمات  یک میلیون معلم زیر سوال برود!؟

« شیرزاد عبداللهی » در مطلبی نوشت :

" من دقیقا نمی دانم صدا و سیما در برنامه 20:30 چه گفته ؟ خوب بود حداقل روابط عمومی توضیح می داد که انتقاد  سیما چه بوده است؟

 اگر مساله به تنبیه بدنی دانش آموزان یا تجاوز جنسی به دانش آموزان بر می گردد و 20:30 این خبرها را بازتاب داده است ، توییت آقای بطحایی انحراف از موضوع و تغییر صورت مساله است.

برنامه 20:30 برنامه ای یک طرفه است که نوک پیکان آن متوجه دولت روحانی است و اخبار منفی مربوط به دولت را بزرگ نمایی و اخبار منفی جناح اصولگرا را کوچک نمایی می کند یا اصلا نمی بیند. اما اگر حدس من در مورد خبر 20:30 درست باشد، توئیت آقای بطحایی فرصت طلبانه و مانند  استفاده از غیرنظامیان  به عنوان سپر انسانی در جنگ ها است. یعنی پشت معلمان سنگر گرفته تا کسی جرات نکند انتقاد کند تا مبادا با 20:30 همصدا شود.

اما واقعیت این است که تخلفاتی که در مدرسه اتفاق می افند یک موضوع منفرد و مربوط به یک معلم نیست. بلکه یک پدیده اجتماعی است که باید ریشه یابی شود. فروکاستن تنبیه بدنی دانش آموزان ، تجاوز جنسی به دانش آموزان ، اعتیاد ، ناهنجاری های رفتاری و.... در مدارس پدیده هایی منفرد و ناشی از عمل یک معلم یا یک دانش آموز نیستند.

آقای بطحایی هرچه دلش می خواهد علیه صدا و سیما شعار بدهد. ما هم از صدا و سیما ناراضی هستیم اما صورت مساله را عوض و ذهن معلمان را از موضوع اصلی منحرف نکند. البته این توییت ها ساخته و پرداخته مشاوران رسانه ای خارج از آموزش و پرورش وزیر است و  مخاطب آن معلمانی است که در فضای مجازی حضور دارند. در فضای واقعی آقای بطحایی و معاونان او  حرفهای دیگری می زنند و کارهایی می کنند که 180 درجه با این ژست های روشنفکری در تناقض است.

گزارش 20:30 در مورد تنبیه دسته جمعی دانش آموز همدانی صرف نظر از  روش غالب در صدا و سیما (دروغگویی ) این بار درست بود.

امروز پنج شنبه 22 آذرماه جمعی از فرهنگیان و دانش آموزان همدانی با برگزاری تجمع به عملکرد صدا و سیlا اعتراض کردند .

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

پایان گزارش/


اعتراض معلمان و دانش آموزان همدانی به عملکرد صدا و سیما و گزارش صدای معلم از تنبیه دانش آموزان

منتشرشده در گفت و شنود
چهارشنبه, 21 آذر 1397 19:18

ما می توانیم یا نمی توانیم

100 نکته اخلاقی و گفت و گو

چرا میان دانستن هدف و توانستن هادف خلط می شود؟! بگذریم از این که مسئله در نظام اسباب و مسببات می توانیم و نمی توانیم نیست بلکه مسئله مهم چگونه و کی و برای چه می توانیم است البته به هم مهربان هستیم اما اگرعذرها را بریزیم می شود گفت که پای بی رمق بی گرد و خاک است چون قدمی نمی تواند بردارد.

این نهایت آنچه را که می توان تامین کرد نیست، آری! ما می توانیم در روابط اجتماعی،ناپای بند یا که با توجه به قانونمندی نظام هستی قواعدی را بپذیریم که با ادراکات و احساسات ما هماهنگ باشد و پایبند به آن شویم تا در رویدادها و اوضاع و احوال مختلف خود برای بهتر از دیروز زیستی به این قواعد رجوع کنیم که جواب گویی ریز و مشخص ما باشند مثلاً:

1-ما می توانیم از نسلی باشیم که سر از زیر لحاف بیرون کشیده و پنجره ها را بگشاید.

2-ما می توانیم اگر خطایی کردیم بی اعتسار و مستعسر شدن از دیگران عذر بخواهیم.

3-ما می توانیم خود را تغییر و مسائل مان را حل بعد دیگران را تغییر و حلال مشکلات شویم.

4-ما می توانیم فحش نثار نشویم و کاری کنیم فحش محبت نکنند.

5-ما می توانیم درباره موضوعات اختلاف داشته باشیم نه اشخاص.

6-ما می توانیم در پیچ و تاب بحران ها میانبر و پل بزنیم و ضربه پذیر نباشیم.

7-ما می توانیم هر روز بیشتر از دیروز به آنچه که می آید بیشتر فکر کنیم.

8-ما می توانیم آینده را زیبا کنیم و نه گذشته را و چشم باز در حال شویم.

9-ما می توانیم برآنچه باعث ترس و نگرانی هست غلبه کنیم.

10-ما می توانیم به آنکه شنوایی صدای ما است از مشکلات خود بگوییم.

11-ما می توانیم خطاهای کوچک و بزرگ نزدیکان خود را ببخشیم.

12-ما می توانیم قبل از استخاره ها سراغ استشاره رویم.

13-ما می توانیم عبرت گیر و خیزرو باشیم.

14-ما می توانیم اجازه دهیم دوستان کمک کارمان ما باشند.

15-ما می توانیم شکستن ها را شکست و به قدر کفاف داشته باشیم.

16-ما می توانیم در به دری از فقر را از لغت نامه جامعه حذف کنیم.

17-ما می توانیم دیگران را به میل خود قضاوت نکنیم.

18-ما می توانیم در لحظات سرنوشت ساز زود تصمیم بگیریم.

19-ما می توانیم در استعدادی که خود نداریم و دیگران دارند شریک شویم.

20-ما می توانیم برای آنچه هستیم از نزدیکان متشکر و با آنان متواضع باشیم.

21-ما می توانیم از زاویه نگاه دیگران به خود نگاه کنیم و نظرخواه باشیم.

22-ما می توانیم بزرگوار و زیبا پسند و درست کردار باشیم.

23-ما می توانیم در مسیر خودمان حرکت کنیم حتی اگرکمی دیرتر برسیم.

24- ما می توانیم لبخند به لب با دیگران گفت و گو کنیم.

25-ما می توانیم در آنچه هست قانع باشیم و آنچه نیست را بدست آوریم.

26-ما می توانیم شخصیت ساز و قهرمان پرور شویم نه شخص پرست.

27-ما می توانیم پیاد روی کنیم و به فکر سلامتی خود باشیم.

28-ما می توانیم به اندازه کافی بخوریم و بخوابیم.

29-ما می توانیم روز و ساعت استراحت را هم به یادگیری بگذارنیم.

30-ما می توانیم وقت بیشتری را برای همسر و فرزندان خود بگذاریم.

31-ما می توانیم زمان و مکان جداگانه و آرامی برای خلوت و راز و نیاز داشته باشیم.

32-ما می توانیم آنجا که حق با ما نیست جدل و گفت و گوی بی فایده نکنیم.

33-ما می توانیم در خانواده تصمیمات جمعی جدی پایدار بگیریم.

34-ما می توانیم مشغول کارهای جدید و عاقبت دار شویم.

35-ما می توانیم از نزدیکان بهترین و بدترین صفت خود را بپرسیم.

36-ما می توانیم به آنچه که بر شخصیت ما اثر می گذارد اهمیت دهیم.

37-ما می توانیم بدون فریاد و فریب با دیگران گفت و گو کنیم.

38-ما می توانیم با دلیل دیگران را نقد کنیم پس دیگران هم می توانند ما را نقد کنند.

39-ما می توانیم تقسیم کار کنیم تا به کسی فشار نیاید.

40-ما می توانیم عضو یک گروه خیریه و عام المنفعه و جهادی شویم.

41-ما می توانیم بعد از اعتماد به خدا اعتماد به نفس خوبی داشته باشیم.

42-ما می توانیم اهداف بزرگ را کوچک کنیم وآرام آرام به آنها برسیم.

43-ما می توانیم همنشین خوبی برای دیگران باشیم.

44-ما می توانیم مسافرت کم مسافت و هزینه و پرباری را تجربه کنیم.

45-ما می توانیم به همان اندازه که به ماشین و کتابخانه توجه داریم به خودمان هم توجه کنیم.

46- ما می توانیم منطقی تر و با ادب تر از گذشته باشیم.

47-ما می توانیم از عادت های درست و جالب دیگران تقلید کنیم.

48-ما می توانیم اقناعی یک مسئله را برای دیگران بازگو کنیم نه تعصبی.

49-ما می توانیم قبل از نیاز و احتیاج سراغ دوستان خود برویم.

50-ما می توانیم در عصبانیت ها حاکم باشیم نه عصبانیت حاکم بر ما.

100 نکته اخلاقی و گفت و گو

51-ما می توانیم از آنان که ما را عصبانی می کنند دور شویم.

52-ما می توانیم نقص و عیب های دیگران را تحمل کنیم.

53-ما می توانیم دیگران را همان طور که هستند بپذیریم یا که اگر شد تغییر دهیم.

54-ما می توانیم به نقاط مثبت و صواب و جمال دیگران توجه کنیم.

55-ما می توانیم بگذاریم دیگران هرآنچه خواستند بگویند و در ما اثر نگذارند.

56-ما می توانیم تلاش کنیم که بفهمیم چه چیزهای ما را از خود بی خود می کند.

57-ما می توانیم به دیگران بفهمانیم که آنها شبیه هیچ کس دیگر نیست تا خودشان باشند.

58-ما می توانیم اول دستگیری کنیم سپس نصیحت کنیم.

59-ما می توانیم در هدیه ها و تمجید و تحسین ها با شوق و ذوق رفتار کنیم.

60-ما می توانیم بین آنچه که می خواهیم باشیم و آنچه هستیم فاصله ایجاد کنیم.

61-ما می توانیم به نزدیکانمان بیشتراز روزهای پیش توجه کنیم و نیازهای آنان را بشناسیم.

62-ما می توانیم اشتباهات همه را یک حجم و شکل و اندازه نبینیم.

63-ما می توانیم توقعات خود را از دیگران به صفر برسانیم تا کمتر دلخور شویم.

64-ما می توانیم بدون دلیل کسی را توبیخ و تشویق و سرزنش نکنیم.

65-ما می توانیم در وقت مناسب به قرارهایمان برسیم و بد قولی نکنیم.

66-ما می توانیم هر کار نیکی را که دیدیم از هرکس که باشد آن را گسترش دهیم.

67-ما می توانیم احساسات خود را با صدای بلند فریاد زنیم اگر در آن صادق باشیم.

68-ما می توانیم در دوره ها و کلاس های که مفید هست و آینده ساز شرکت کنیم.

69-ما می توانیم بفهمیم که پاسخ نقد را با فحش و انتقام نمی دهند.

70-ما می توانیم چندین برابر آنچه می گوییم بشنویم و قدم برداریم.

71-ما می توانیم دیگران را با تشکر و سپاس خوشحال کنیم.

72-ما می توانیم آنچه دیگران آموخته اند بیاموزیم و آنچه آموخته ایم به دیگران بیاموزیم.

73-ما می توانیم توقعات دیگران را قبل از بیان برآورده سازیم.

74-ما می توانیم هرگز نگوییم این که می گویید نه وظیفه من نیست.

75-ما می توانیم بپرسیم که چگونه بهتر می توانیم در کار خود مهارت بیشتری کسب کنیم.

76-ما می توانیم در نشست های علمی و معنوی بیشتری شرکت کنیم.

77-ما می توانیم اگر رزق ما کم است بیشتر تلاش کنیم و کم تر غرغر کنیم.

78-ما می توانیم در سفر و راه بهترین همسفر و همراه باشیم.

79-ما می توانیم آنچه نیازمند به آن هستیم بسازیم و از دیگران گدایی نکنیم.

80-ما می توانیم به حریم خصوصی دیگران وارد نشویم و به هم آن را بیاموزیم.

81-ما می توانیم نام و نام خانوادگی و لقب علمی و عملی و معنوی را با احترام یاد کنیم.

82-ما می توانیم عرف یک قوم و قبیله و شهر و روستا را رعایت کنیم.

83-ما می توانیم از آنچه که ترس از دست دادن آن را داریم مراقبت بیشتری کنیم.

84-ما می توانیم اگر استعداد و آمادگی کاری را نداشتیم آن را رها کنیم.

85-ما می توانیم به عواطف مذهبی و دستوری هم در صورت اختلاف احترام بگذاریم.

100 نکته اخلاقی و گفت و گو

86-ما می توانیم به هنگام قهر و عدم تعامل هم از دیگران بدگویی نکنیم.

87-ما می توانیم هرگز دعوا نکنیم و همواره تعامل و نرمش داشته باشیم.

89-ما می توانیم در تربیت و آموزش نتیجه گرا باشیم نه تنها تکلیف گرا.

90-ما می توانیم در راهی که زیان دارد و درآن آگاه نیستیم قدم از قدم برنداریم.

91-ما می توانیم در بن بست ها مرثیه خوان نباشیم و راهگشا شویم.

92-ما می توانیم تنگ نظری ها را کنار بگذاریم و جامع نگر باشیم.

93-ما می توانیم به دل تنگ و رنج و درد کشیده درد و رنجی و دلتنگی اضافه نکنیم.

94-ما می توانیم هیچ ذلتی را نپذیریم و به وجدان جمعی احترام بگذاریم.

95-ما می توانیم ساعتی از روز را به آنچه که خدا دوست دارد اختصاص دهیم.

96-ما می توانیم اگر پدر هستیم عشق خود را بین اعضای خانواده خود تقسیم کنیم.

97-ما می توانیم اگر مادر هستیم به همسر خود بیشتر از فرزندان عشق بورزیم.

98-ما می توانیم اگر پسر هستیم به خواهرمان غیرت داشته باشیم.

99-ما می توانیم اگر دختر هستیم به برادرمان اعتماد بیشتری داشته باشیم تا غریبه ها.

100-ما می توانیم بعد از بازنشستگی به ورزش و باغبانی و نوه و نتیجه داری بپردازیم.

حقیقت این است که آنچه می شود به آن رسید در این ها محصور نیست  و به دو شکل می شود که رفتار کنیم ،یا اینکه منفی بافی کنیم و سرود ما ناتوانیم و نمی گذارند و نمی شود و میدان نمی دهند و حال نداریم و مشکل هست و ضعیفیم و نه پول داریم و نه پارتی و لوازمش نیست و...سردهیم که نتیجه آن نا امیدی و یأس و بی حاصلی است و یا اینکه چه به صورت عام و چه به صورت خاص البته با اراده و اطمینان و باور بگوییم می توانیم و هادفی باشیم که هدفش را بخوبی دیده و به سوی آن پیش رفته است و تمام.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

100 نکته اخلاقی و گفت و گو

منتشرشده در یادداشت

پیرسنّی در آموزش و پرورش

در چهلمین سال انقلاب، طنز تلخ این است که بسیاری از مدیران کشور بیش از دو تا سه دهه بر مسند قدرت تکیه زده و گردشِ ایام و آمد و رفتِ دولت ها و رأی مردم، هیچ گردی بر دامنِ کبریایی این مدیران همایونی و متعهد نمی‌نشاند.
بسیاری از این مدیرانِ همیشگی، خود در سنین جوانی در اوایل انقلاب عهده دار مسولیت‌ها شدند اما با وجودی که موی سپید کردند، اما حاضر به واسپاری مسولیت به جوان‌ترها نیستند.
این جماعت از مسولان، قطعا الگوی خوبی برای جوانان تحصیل کرده و با انگیزه پس از انقلاب نخواهند بود.
اصولگرا باشند یا اصلاح طلب، باید راه را برای جوان‌ترها باز کنند.

در آموزش و پرورش هم مصادیق این مساله کم نیست.


بلیّه پیرسنّی در آموزش و پرورش به دو شکل وجود دارد؛
۱_پیرسنّی در نگرش های حاکم بر نظام رسمی آموزش
۲_ و پیرسنّی در سنّ بالای مدیران ارشد.

به ایشان عرض می کنم، همان طور که در آغازین روزهای انقلاب، مویی در صورت نداشتید و رده های عالی لشکری و کشوری را به شما سپردند، اکنون شما نیز باید به جوانان اعتماد کنید و تجارب خود را همراه با سمت های خویش به آنان واگذار کنید.
در چهلمین سال انقلاب، بهترین درسی که نسل جوان می تواند از شما بیاموزد، اعتماد شما به آنها و واسپاری مسولیت ها به جوان‌ترهاست.

تربیت و توسعه|نوسازیِ مدیریتی


پیرسنّی در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور