گفته میشود شورایعالی آموزش و پرورش حکم «اتاق فکر» را در نظام آموزشی بر عهده دارد. اینکه این گزاره تا چه حد درست است و به واقعیتهای امروز آموزش و پرورش ایران نزدیک، جای خود دارد اما یک اصل را نباید از نظر دور داشت که هماکنون مدرسه بهعنوان واحد بنیادین این پیکر با نوعی بنبست هم به لحاظ کارکرد و هم رویکرد مواجه شده است.
نگارنده در اینجا قصد آسیبشناسی نظام آموزشی را ندارد اما وقتی کارشناسان و نمایندگان مجلس اذعان میکنند بهرغم گذشت حداقل 7سال از ابلاغ سند تحول بنیادین فقط 10درصد آن اجرایی شده است نشان از نقصان و ضعف جدی در مراکز تصمیمسازی و تصمیمگیری آموزش و پرورش و سیاستها و راهبردها دارد.
امروز شکاف میان ستاد و صف یا همان اداره و مدرسه به حداکثر خود رسیده است و معلمان در کف مدارس اعتماد چندانی به مدیران در سطوح میانی و فوقانی مدیریت ندارند.
شاید مهمترین مدعا برای این فرضیه شرکت کمتر از 25 درصد از اعضا و سهامداران صندوق ذخیره فرهنگیان در انتخاباتی بود که با تبلیغات فراوان رسانهای حدود یک سال پیش در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در واقع آمار پایین مشارکتکنندگان در این انتخابات بهرغم آنکه ضریب نفوذ این صندوق در بدنه آموزش و پرورش بیش از 80 درصد است و ارتباط مستقیمی با موضوع معیشت و اقتصاد دارد نشان میدهد که معلمان دیگر اعتمادی به سازوکارهای موجود ندارند و البته تا حد زیادی نیز امید خود را برای تصحیح عملکرد سیستم از دست دادهاند؛ ضمن آنکه 2 نفر منتخب در هیأت امنا و یک نفر بازرس نیز در این مدت کار یا کنش خاصی برای ترمیم و بازگرداندن این اعتماد و به تبع آن مشارکت معلمان انجام ندادهاند.
پس از این تجربه ناموفق، وزیر آموزش و پرورش این بار اعلام کرده که قصد دارد از طریق انتخابات در مدارس 3 نفر را به انتخاب فرهنگیان روانه شورایعالی آموزش و پرورش کند.
در هرم تصمیمگیری نظام آموزشی، معلمان تقریبا نقشی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها ندارند.
این در حالی است که معلمان حتی مطابق ماده 5 آییننامه گروههای آموزشی و تربیتی حق انتخاب سرگروه توسط خودشان را هم ندارند و در شورای معاونان اداره منطقه خود هم به اندازه حتی یک رأی ارزش ندارند.
معلمان همیشه در ایستگاه آخر تصمیمات بودهاند و کسی آنها را به بازی نگرفته است.
سؤال اساسی این است که حالا انتخاب 3 نفر با آن شرایط سختی که برای کاندیداشدن در این انتخابات توسط تصمیمگیران پیشبینی شده، آیا خواهد توانست گشایشی در بنبست فعلی ایجاد کند؟
شاید بهترین کاری که وزیر آموزش و پرورش میتواند برای احیای نقش معلم انجام دهد همان تعریف هویت حرفهای مطابق سند تحول بنیادین از طریق سازوکار سازمان نظام معلمی باشد که سالها پیش عامدانه و آگاهانه معلمان را از ایفای نقش محروم کردند.
در روزهایی که آموزش و پرورش به نحوی با چالش هایی متعددی مواجه است، به دور از قیل و قال های خبری، در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و در راستای تحقق آرمان ها و اندیشه های اصول حکمرانی مطلوب در زمینه های مختلف اجرایی و اداری؛ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آن اداره کل، در پی تحقق و فراهم نمودن زمینه مشارکت حداکثری کارشناسان اداری، معاونین پشتیبانی مناطق و متخصصین حوزه های مختلف اداری، مالی و حقوقی جهت بهبود شرایط و علمی نمودن اعمال حقوقی و تصمیمات اداری و مالی، روز چهارشنبه 10 بهمن، نخستین گام برای اجرایی نمودن ایجاد هیات اندیشه ورز را برداشت، امری که می تواند در حدود وظایف و اختیارات، گامی مثبت حتی در جهت تحقق مصادیق حقوق رفاهی جامعه هدف یعنی دانش آموزان و معلمان باشد.
از جمله وظایف این نهاد به عنوان نهادی مشورتی در تصمیم سازی و تصمیم گیری، تبیین چالش های مالی، اداری، حقوقی و نیز مصادیق مربوط به ساماندهی نیروی انسانی از یک طرف و نیز بررسی فضاهای آموزشی است تا بتواند بر حسب اختیارات، نسبت به رفع مشکلات در حوزه اجرایی مربوطه اقدام نماید.
آن چه مسلم است یکی از شیوه های مطلوب اداره بر اساس حکمرانی شایسته، مشارکت جهت تصمیم سازی و تصمیم گیری است امری که معمولاً در سیستم های اداری متمرکز -به ویژه به تصمیم سازی - چندان مورد توجه نیست و لذا ضمن آن که موجبات خطا و اشتباه را افزایش می دهد باعث می شود سایر اصول حکمرانی مطلوب هم مورد چالش قرار گیرد به عنوان مثال اصولی مانند شفافیت و پاسخگویی را نیز تضعیف می کند.
در واقع مشارکت در تصمیم سازی در شاخههای مختلف من جمله امور اجرایی و اداری و در یک فضای شفاف بـا تـوجه به علایق پشت پرده مـیتواند منجر به توسعه و امنیت گردد و شـهروندان نـیز اطـلاعات لازم را برای مشارکت مؤثر در فرآیند دموکراسی خواهند داشت. بنابراین شناسایی این حق برای بهبود وضعیت اداره نهاد اجرای ذی ربط و تقویت دموکراسی و کاهش اعمال ضد و نقیض امری ضروری است که به خوبی در طول دوران چند ماهه انتصاب مدیر کل جدید آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با مشارکت حداکثری تشکل های صنفی و سیاسی تحقق یافته است.
بنابراین مشارکت به عنوان یک اصل اساسی در گسترش سرمایه اجتماعی و افزایش سطح همکاری های عمومی و کاهش هزینه های دولت، امری بسیار حیاتی به حساب می آید تا جایی که سازمان ملل مشارکت را کلید سنگ بنای حکمرانی خوب می داند که یا از طریق مستقیم یا از طریق نهادهای مشروع یا نمایندگان اعمال می گردد. از دید این نهاد مشارکت می بایست آگاهانه و سازمان یافته باشد امری که به خوبی سنگ بنای آن برای نخستین بار همگام با نهاد متناظر آن در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تحقق یافته است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
" این جا جایش نیست !
شما دارید " صنفی " برخورد می کنید .
یک کم باید از خوراک های سایت ها دور شوید و کمک کنید به مجموعه مسئولان .
شما دارید تفرقه می اندازید بین مسئولان و این ها .
شما اطلاعات بودجه ای ندارید . خیلی از مرحله پرت بود با عرض معذرت .
بخشنامه ای که بودجه رئیس جمهور و شورای اقتصاد ابلاغ می کند یک حدودی دارد .
من الان می گویم حقوقم کم است و حداقل باید به من 35 میلیون در ماه پول بدهید .
این ها از همین نوع هاست .
این ها را باید بشکنیم .
این نگاه ها ، نگاه های خیلی سطحی است . "
این ها پاسخ های علی الهیار ترکمن است که در پاسخ به پرسش های مدیر صدای معلم در نشست " اصل کفایت و چالش تامین و مدیریت منابع مالی در آموزش و پرورش " روز 28 آذر ماه 96 در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران بیان گردید . ( این جا )
" من خیلی متاسفم که خیلی از جاها ما به خاطر عدم آشنایی مان با ظرفیت های بودجه تحلیل هایی می کنیم که اذهان محترم فرهنگیان را دچار تشویش می کنیم ! شما اگر بودجه را می شناختید این جوری نمی گفتید ! "
این ها نیز پاسخ های معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به پرسش های صدای معلم است که در نشست رسانه ای اللهیار ترکمن با اصحاب رسانه ها روز چهارشنبه 29 آذرماه بیان گردید . ( این جا )
" ... در پايان، ضمن تشكر از همراهي رسانه ها، همه فعالان عرصه مجازي و حوزه خبر را به دقت بيشتر به منظور حصول اطمينان از منابع خبري خود، قبل از انتشار هرگونه ادعا دعوت مي نمايد. بدون شك، هر فردي كه اندك تجربه اي در امر اطلاع رساني داشته باشد، بر اين موضوع واقف است كه آزادي رسانه به معني آزادي تخريب و تهمت نيست و هرگونه اتهامِ بدون ارائه مدارك مستند، نوعي تضييع حق فرد و قابل پيگيري در محاكم رسمي است، ليكن در اين مورد به احترام افكار عمومي فرهنگيان عزيز، به پاسخ فوق بسنده كرده و در صورت تكرار تهمت ها، ساير نكات به همراه مدارك مناسب در مراجع قضايي مطرح خواهد شد."
جوابیه فوق نیز پاسخ به تشکیک صدای معلم در مورد مدرک تحصیلی ایشان بود که انعکاس گسنرده ای در رسانه و در جامعه فرهنگیان کشور داشت .
ضرب المثل معروفی هست که می گوید :
سعی کنید اشتباه نکنید اگر اشتباه کردید تکرار نکنید اگر تکرار کردید اعتراف نکنید اگر اعتراف کردید التماس نکنید اگر التماس کردید دیگر زندگی نکنید....
۲_ اگر این دیدار را به یک مسابقه فوتبال تشبیه کنیم که هر طرف یک تیم باشد بابد در این مسابقه داور و تماشاچی هم که رسانه ها هستند حضور داشته باشند !
مگر اینکه قرار شود تماشاچی و داور نباشد !
و دیگر اینکه بازی فوتبال برد و باخت و مساوی دارد که به نظر من تیم منتخب جلبلی بازی را ۷ بر ۰ برده است ( ۷ تشکل حضور داشتند)
و تیم تشکل ها بازنده هستند !
چرا بازنده هستند؟!
اگر در مسابقه فوتبال دقت کنیم تیم بازنده مرتب علت شکست را توجیه می کند و گردن دیگری می اندارد و مرتب باید پاسخگوی افکار عمومی باشد .
بببنید از آن روز مذاکره تا به حال این گروه تشکل ها هستند که مصاحبه می کنند و تیم برنده اصلا مصاحبه نکرده است ( لااقل من ندیده ام)
.
به هر حال بازی تمام شد و باید از شکست ها درس بگیریم که قطعا خواهیم گرفت .
گروه گزارش/
به مناسبت فرا رسیدن دهه پیروزی انقلاب اسلامی ، مركز هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش اقدام به برگزاری سلسه نشستهای خبری معاونان و رؤسای سازمانها در باغ موزه دفاع مقدس ( سالن قصر شیرین ) کرده است .
امروز قرار بود « سیدمحمد بطحایی » با خبرنگاران نشست خبری داشته باشد اما به دلایل نامعلومی لغو گردید و فقط اکتفا به برگزاری مراسم " زنگ انقلاب " گردید .
« صدای معلم » قبلا بارها نسبت به چنین برخوردهایی از سوی وزیر انتقاد کرده است .
نخستین فردی که در این نشست خبری حضور پیدا کرد ؛ « حسین خنیفر » رئیس دانشگاه فرهنگیان بود .
بر خلاف بسیاری از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و به ویژه « سیدمحمد بطحایی » که همیشه با تاخیر در نشست ها و مراسم حضور پیدا می کنند اما خنیفر حدود 35 دقیقه زودتر در نشست حضور پیدا کرد .
همچنین بر خلاف سنت مرسوم در این گونه نشست ها که انبوهی از افراد این مسئولان را همراهی می کنند رئیس دانشگاه فرهنگیان فقط به همراه " کامران رحیمی " رئیس روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در این نشست حضور پیدا کرد و البته این امری پسندیده و قابل تقدیر است .
این بار خبرنگاران و اصحاب رسانه بودند که از قافله عقب ماندند و اکثریت آنان با تاخیر حداقل 15 دقیقه ای در نشست حضور پیدا کردند .
پس از سخنرانی نسبتا کوتاه خنیفر ، خبرنگاران پرسش های خود را مطرح کردند .
رئیس دانشگاه فرهنگیان در ابتدای نشست از حضور خبرنگاران و از رصد اوضاع توسط آنان تشکر کرد .
عمده محتوای پرسش ها متمرکز بر استخدام پیمانی دانشجو معلمان و نیز وضعیت کیفیت آموزشی در این دانشگاه با توجه به 3 ساله شدن طول تحصیل دانشجو معلمان در مقطع کارشناسی برای ورود به آموزش و پرورش و نیز افزایش ناگهانی ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه بود .
در این نشست ، « صدای معلم » پرسش های نسبتا مفصلی را خطاب به رئیس دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد که خنیفر به اکثر آنان پاسخ داد .
مشروح این پرسش و پاسخ به زودی در صدای معلم منتشر خواهد گردید .
در پایان این نشست ؛ صدای معلم نامه ی رسمی در مورد برگزاری نشست اختصاصی را تسلیم رئیس دانشگاه فرهنگیان کرد که همان جا برای پی گیری تحویل آقای رحیمی رئیس روابط عمومی گردید .
صدای معلم به خنیفر گفت که امیدوار است این نامه دعوت به سرنوشت نامه به آقای بطحایی در مورد برگزاری نشست اختصاصی دچار نشود که بیش از یک سال است بدون پاسخ مانده است .
پایان گزارش /