گروه گزارش/
وزارت آموزش و پرورش به استناد بند 16 شیوه نامه برگزاری امتحانات نوبت دوم در خرداد ماه 1399 و به شماره 139 / 140 به تاریخ 23 / 2 / 1399 با موضوعیت بازگشایی مدارس و ارزشیابی تراکمی ، برگزاری هر گونه ارزشیابی و آزمون از یکایک دانش آموزان را به صورت " حضوری " ممنوع اعلام کرده و آن را " غیرقانونی " دانسته است .
حتی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست معاونان متوسطه شهر تهران سرپیچی از دستورات " ستاد کرونا " را جرم دانسته است . ( این جا )
هم زمان با شیوع گسترده بیماری کرونا ؛ وزارت آموزش و پرورش برگزاری آزمون در دو پایه نهم و دوازدهم را " مجاز " اعلام کرد .
البته ماجرا به این جا ختم نشد !
وزارت آموزش و پرورش مجوز برگزاری کلاس در آموزشگاه های آزاد و زبان را صادر کرد .
علاوه بر این و هم زمان با شیوع موج دوم کرونا ؛ مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اقدام به برگزاری آزمون های مدارس خاص شامل فرهنگ ، البرز ، نمونه دولتی و سمپاد در پنج شنبه ها و جمعه های تابستان ( تیر و مرداد ) و با حضور دانش آموزان و کادر مدارس نموده است .
حتي شنيده شده است که مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش اجراي آزمون هاي كارشناسي ارشد سازمان سنجش را هم پذیرفته است .
پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش آن است که معنای تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا همین است ؟
چگونه است که این وزارتخانه با سماجت و اصرار " غیرقانونی " به مدارس دولتی دیکته می کند که امتحانات باید و حتما به صورت " غیرحضوری " برگزار شود اما در مواردی که ذکر شد سیاست یک بام و دو هوا را در پیش می گیرد ؟
این درجه بندی و تفاوت گذاری ها بر کدامین مبناست و چه کسی باید پاسخ گوی این تناقض ها و تضادهای غیرمنطقی باشد ؟
آیا وزارت آموزش و پرورش نظارتی بر اعتبار و روایی آزمون های برگزار شده در شبکه شاد داشته است ؟
آیا این وزارتخانه خبر دارد که بسیاری از دانش آموزان در این مدارس دولتی به صورت " غیرواقعی " قبول شده و واقعا استحقاق ارتقا به پایه بالاتر را ندارند ؟
چه کسی و کدام مقام باید پاسخ گوی بی سوادی و کم سوادی دانش آموزان در آینده باشد ؟
« صدای معلم » در گزارش های متعدد خود به صراحت اعلام کرده است همان گونه که مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش ، عضویت در شبکه شاد اجباری نبوده است ؛ وادار کردن و اجبار مدارس دولتی به برگزاری آزمون در محیط مجازی هم اقدامی متناقض و فاقد وجاهت قانونی است .
این رسانه بارها گفته است که وزارت آموزش و پرورش باید به هویت حرفه ای مدرسه و اصل مدرسه محوری و آیین نامه اجرایی مدارس احترام گذاشته و آن را به رسمیت بشناسد.
مشاهده چنین عملکردی از وزارتخانه و مسئولانی که در ظاهر خود را " قانون مند " جلوه می دهند اما حتی به بخشنامه ها و پروتکل های اداری و ستادی خود احترامی قائل نیستند تنها به شکاف بیشتر میان صف و ستاد و اداره و مدرسه منتهی خواهد شد .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست خبری معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امروز دوشنبه ساعت 10 صبح در سالن جلسات معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع برگزار گردید .
در این بخش مشروح پرسش و پاسخ مدیر صدای معلم و معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را می خوانیم .
گروه اخبار/
« صدای معلم » از زمان تعطیلی مدارس ( ابتدای اسفند 1398 ) در گزارش های متوالی بر وجود خلا در مورد قوانین و آیین نامه های لازم در مورد آموزش مجازی و ارزشیابی غیرحضوری اطلاع رسانی و هشدار داده است که آخرین آن مربوط به نشست رسانه ای مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش است .
هنوز وزیر آموزش و پرورش به عنوان « دبیر شورای عالی آموزش و پرورش » به آخرین گزارش این رسانه در مورد عملکرد شورای عالی آموزش و پرورش پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )
در این گزارش آمده است :
« اگر اعضای حاضر در شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون های ذی ربط برخاسته از متن آموزش و پرورش بوده و ذی نفعان در آن قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی داشته باشند دیگر چه نیازی به اقدامات پوپولیستی می باشد که اطلاعیه دهند افراد پیشنهادات و نظرات خود را به این شورا ارسال کنند ؟
" مشارکت " در آموزش و پرورش نیاز به بازتعریف جدی و بازخوانی موسع در رویکردها و کارکردها دارد .
فرضا ، با آوردن 3 نفر در ترکیب شورای عالی آموزش و پرورش و یا اقدامات ظاهری و. غیرکارشناسی مشکلی حل نخواهد شد .
اگر شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان " مرجع سیاست گذار " به وظایف و کارکردهای خود به صورت جامع و صحیح عمل کرده بود دیگر وزارت آموزش و پرورش متهم به اقدامات غیرقانونی ، سلیقه ای و حتی دور زدن قانون نمی شد .
دیگر نیازی بود که مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در برابر پرسش های صریح و قانونی مدیر صدای معلم مجبور شود بگوید که این اقدامات ناشی از " اضطرار " بوده است !
چه بسا ممکن است در آینده هر بی قانونی و یا دور زدنی از قانون تحت شرایطی این چنین تعبیر و تفسیر شود و البته این در نهایت منجر به شکنندگی بیشتر و اضمحلال سیستم خواهد شد . »
« صدای معلم » بارها خواهان برگزاری نشست رسانه ای این نهاد قانونگذار و پاسخ گویی در مورد عملکرد و شفاف سازی در مورد رویکردها شده است .
بیش از یک قرن از تاسیس آموزش و پرورش نوین و همه گیری آن در بلاد و ولایات ایران زمین میگذرد و به دلیل عظیم و گسترده بودن آن، این نهاد همواره درگیر در مسائل جاری خود بوده است. این مشغولیت درنگ ناپذیر، فرصت بازبینی و نگاه به گذشته را از گردانندگان این دستگاه کهنسال گرفته است. از این رو آموزش و پرورش مجال مصوّر و مجسم ساختن خاطراتش را نیافته است تا آن را در معرض نظر ناقدان و ناصحانش قرار دهد و خود را از برخی تکرارهای بی حاصل خلاصی بخشد و گامهای نیازموده را بیازماید.
موزهی آموزش و پرورش در هر شهر، مکانی مناسب برای مرور تاریخ آموزش و پرورش آن دیار و البته مجسم سازی هزینه - فایدهی تلاشهای دلسوزان تعلیم و تربیت از میرزا حسن رشدیه تا طراحان مدارس هوشمند است.
ضرورت تاسیس چنین نمایشگرهای فرهنگی ، لااقل از دو منظرِ توسعه گردشگری برای شهر و بازشناسی آموزش و پرورش حائز اهمیت است.
1- اهمیت موزها در حوزه گردشگری و تعمیق هویت شهری بر کسی پوشیده نیست و موزه آموزش و پرورش یکی از آنهاست. موزه تعلیم و تربیت جایی است که در آن میتوان نوه ها را به دیدار کودکی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها برد و به مردان آینده، انگیزۀ حرکت داد. چنین مکانهایی هم برای سلامت روانی سالخوردگان و هم برای الگوسازی برای آینده سازان جامعه ضروری است. پیرمردان و پیرزنانی که عصا به دست و یا با قدی خمیده در کوچه و خیابان از کنار نسل جوان میگذرند، در سالهای دور و در ایام شباب، صدها مدال علمی و جام قهرمانی کسب کردهاند و بسیاری از این جوایز و افتخارات در گوشه کنار منازل این بزرگان و یا بایگانی های ادارات و مدارس از یاد رفته اند. تک تک این دستاوردهای فرهنگی میتواند عاملی برای جذب علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ شهر و همچنین گردشگران باشد. برای گردشگرِ علاقه مند به مفاخر کشور، یادگارهای مدرسهایِ بزرگانی چون حسین منزوی، رضا روزبه، دکتر فرخی، دکتر ثبوتی، دکتر محمودیان، دکتر غضنفریان و صدها چهرهی علمی و ورزشی دیگر، هیجان انگیز و عاملی برای درنگ و گشت وگذار در شهر است و این خود، منشا برکات دیگری است.
2 - خانهی فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش از منظر بازشناسی و آسیب شناسی آموزشی نیز قابل توجه است. در گذر سالها، سرمایه گذاریهای کلانی درحوزه تعلیم و تربیت صورت گرفته است. از سرمایۀ نرم افزاری صرف شده مثل قوانین، دستورالعمل ها و ... گرفته تا سرمایهگذاری مادی چون ساختمان مدارس، تجهیزات اداری و ابزارهای کمک آموزشی و سرمایههای انسانی بهکار رفته تا تربیت یافته، همگی از کیسۀ این ملت خرج شده است. یک نمود مهم از این سرمایه گذاریها، تعداد فراوانی سند، کتاب درسی، وسایل آزمایشگاهی و کمک آموزشی و ... است که در بایگانی ها و انبارهای مدارس و ادارات محکوم به پوسیدن شده اند. اگر این اسناد و اقلام در معرض دید عموم قرار گیرند، می توانند مورد استناد پژوهشگران و مدیران در آسیب شناسی نظام آموزشی و سیاستهای راهبردی آن باشند.
دلایلی از این دست می تواند ضرورت تاسیس موزۀ آموزش و پرورش را در راس برنامه های مدیران آموزش و پرورش استان قرار دهد.
البته چنین ساختاری قبلا در اصفهان و در اواخر دهه 70 شمسی تاسیس شده است و هم اکنون، به قرار اطلاع نگارنده، کارهای تاسیس موزه های آموزش و پرورش شهر تبریز در مدرسه ماندگار فردوسی و شهرهای همدان، کرمانشاه و .. نیز در حال انجام است.
وجود مدرسه ماندگار شریعتی الزام میدارد که چنین مرکزی در زنجان نیز تاسیس گردد. این مدرسه با قدمت بیش از ۹۰ سال، پذیرای بسیاری از چهره های علمی و سیاسی کشور بوده است که در تاریخ معاصر ایران نقش موثری ایفا نموده اند و سرمایه ارزشمندی برای شهر زنجان است که باید از ظرفیت آن بهره برداری شود. ساختمان و طراحی این مدرسه را میتوان به جرات یکی از بهترین بناهای سالهای اولیه تاسیس وزارت معارف نامید.
اغلب مدارس ساخته شده در اواخر دورهی قاجاریه و اوایل سلطنت پهلوی اول، به دلایل متعددی چون قهر طبیعت یا بی توجهی عوامل انسانی، دچار تخریب و یا بازسازی های ناموزون شده اند اما اقبال بلند زنجان است که این مدرسه همچنان سرزنده و فعال مشغول امر تعلیم و تربیت است. بنای مدرسه در شرایط فعلی خود و یا اگر همتی باشد به صورتی فاخر، می تواند میزبان دائمی یادگار سالیان دراز آموزش و پرورش این دیار باشد. این مدرسه از روزگاری که پدرها، محصل مسکین را به معلم تحویل داده و می گفتند؛ آقا " اَتی سَنین سوموگو مَنیم" تا امروز که دوران فرزند سالاری است و از دوران اکابر تا دوران آموزش مجازی، خاطراتی دیدنی و شنیدنی دارد.
تاسیس مکانی که بتواند این خاطرات را به صورتی مجسم بازگو نماید، نیازمند همت همه متولیان امر فرهنگ و محصلان دیروز و امروز شهر است. تجربه تاسیس انجمن های خیریه و امور غیر انتفاعی در زنجان نشان داده است که مردم به چنین کارهایی اقبال نشان میدهند.
امید است ارگانهای دولتی نیز به رغم تمام مشکلاتی که همه میدانیم و فعلا اجتناب ناپذیرند، مشتاق اعتلای جایگاه زنجان عزیزمان باشند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
پانته آ درّی، معاون متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در نشست معاونان متوسطه شهر تهران در خصوص بحران کرونا و وضعیت آموزش و تعطیلی مدارس اظهاراتی بیان کرده است . ( این جا )
دری می گوید : « با وجود موضوع کرونا راهبری مدبرانه مدیران مدارس و معلمان باعث شد ما امتحانات پایان سال را چه در آزمون های حضوری و چه در آزمون های غیر حضوری به خوبی به سرانجام برسانیم . »
ایشان در موضوع " امتحانات " عنوان می کند :
« به همت مسئولین محترم آموزش و پرورش شهر تهران همه چیز عالی پیش رفت و ما حتی برای تامین نیروی مصحح کمترین مشکل را داشتیم. در ادامه کار ثبت به موقع نمرات از سوی معلمان جای تقدیر دارد و همین باعث شد خیلی سریع نتایج امتحانات را اعلام کنیم. »
این سخنان در حالی بیان می شود که در پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران یک نظرسنجی با عنوان " آیا میزان اثربخشی کمی و کیفی آموزش های مجازی مورد رضایت شماست " ؟ قرار داده شده است .
78 درصد از مخاطبان به این سوال ، پاسخ منفی داده اند . ( 1 )
در نظرسنجی « صدای معلم » با عنوان " کیفیت آموزش را در شبکه شاد و برنامه های تلویزیون چگونه ارزیابی می کنید ؟ " 66 درصد مخاطبان گزینه " خیلی ضعیف " و " ضعیف " را انتخاب کرده اند . ( 2 )
کدام یک درست می گویند ؟!
ایشان گفته است : " سرپیچی از دستورات ستاد کرونا جرم است "
پرسش « صدای معلم » که در نشست رسانه ای با مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز مطرح شد این است که آیا این ستاد خودش جایگاه قانونی و حقوقی دارد ؟ , آیا اصل " سلسله مراتب قوانین " مقدم بر سلسله مراتب اداری توسط شما ، وزیر و سایر مسئولان رعایت شده است ؟