صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

 پیروزی گفتمان صدای معلم در مورد بازگشایی مدارس و غلیه آموزش حضوری

۱۵ شهریور ۹۹ موعد مقرر برای بازگشایی مدارس می باشد . این بازگشایی با اما و اگرها و ابهامات فزاینده ای روبه روست . طیفی همانند هاله "صدای معلم" اصرار بر آموزش حضوری دارند در حالی که بخش توده ای جامعه دنبال عدم حضور به بهانه استفاده از روش آموزش الکترونیکی است.
آقای پور سلیمان صاحب امتیاز سایت وزین صدای معلم یک تنه علی رغم فشارها و سنگ اندازی های چند لایه از اسفند پارسال علم بازگشایی حضوری مدارس را به دوش کشیده است و مشوق جریان کلاس های حضوری است . به باور وی وقتی همه جا باز است چرا تنها مدرسه تعطیل باشد ؟
تا هفته پیش بازگشایی حضوری مدارس مشتری چندانی نداشت ولی چند روزی است که ضرباهنگ کلاس های حضوری تقویت شده نهایتا وزیر در مصاحبه جمعه شب اعلام کرد که برای هر حالت کلاس حضوری برقرار خواهد شد. و این به نوعی پیروزی گفتمان نیم ساله صدای معلم می باشد
به هر حال آرزومندیم بازگشایی حضوری مدارس با کمترین تبعات احتمالی همراه باشد.

در عصر دانایی محوری و کهکشان رقابت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آینده از آنِ کسانی است که امروزه روی خلاقیت افراد مستعد سرمایه گذاری می کنند و البته صاحب نظران معتقدند که خلاقیت امری اکتسابی است نه ذاتی.

دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب با ۵۷ سال سابقه معلمی معتقد است که آموزش و پرورش ما به جای تربیت مردِ کار، پشت میز نشین تکثیر می کند.
سیستم آموزشی ما به شدت حافظه محور بوده و اصولا با بازار کسب و کار و نیازهای واقعی جامعه بیگانه می باشد.

در خاطرات یکی از دانشجویان ایرانی مقیم ژنو می خوانیم که:
"من در آنجا آدم مضحکی هستم. سر کلاس گیاه شناسی یک گل را چنان توضیح می دهم که دهان استاد باز می ماند، ولی در باغ نباتات قادر به شناسایی همان گیاه نیستم!"


موانع آموزش و پرورش ما چیست؟

عمده ترین مشکل آموزش و پرورش نگاه مصرف گرایانه دولتمردان نسبت به آموزش و پرورش می باشد.

* نظام دیوانسالار منبعث از فرهنگ عمومی
* سد کردن و عدم پذیرش سازمانی تازه ها
* به رسمیت نشناختن تفاوت های فردی و خلاقیت ها
* عدم اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی
* بی هدفی معلم و متعلم
* بی ارزش شدن علم و دانش در جامعه
* بی انگیزه بودن دانش آموز و معلم
* ثابت و تکراری بودن مفاهیم مورد آموزش
* کتاب محوری و حافظه محوری
* برداشت معیوب از پژوهش و علم
* زیاده روی در تجلیل از نخبگان ورزشی و عدم توجه کافی و وافی به نخبگان علمی
و... از دیگر موانع کارآمدی نظام آموزشی ماست.

بر اساس چشم انداز یونسکو از آموزش و پرورش در دهکده جهانی و زندگی در جوامع بدون مرز، در امر یادگیری باید چهار رکن اصلی یادگیری:
یادگیری برای زیستن، دانستن، انجام دادن و زیستن با یکدیگر مدنظر باشد.
علاوه بر آن باید آینده شناسی و آینده پژوهی، تعلیم و تربیت همه جانبه، توجه به هوش هیجانی EQ، به کارگیری شیوه های فعال مشارکتی و درک شهودی در آموزش، تنوع بخشی، نماد سازی و معناسازی، آموزش از مسیر بازی، طنز و مشارکتی، اکتشافی، درگیر شدن با مسئله، آزمایش، طبقه بندی تعمیم یافته، ارتباط با ذهن و مفهوم و توجه به خلاقیت و هنر در امر تعلیم و تربیت از بایسته های یک نظام کارآمد آموزشی است.

پیروزی گفتمان صدای معلم در مورد بازگشایی مدارس و غلیه آموزش حضوری

همچنین به باور صاحب نظران تعلیم و تربیت ، حقوقی بر دانش آموز مترتب است که اهم آن عبارتند از:

* حق اظهار نظر
حق اظهارنظر، انتقاد و پیشنهاد درباره مسائل مختلف مدرسه و درس، موجب رشد شخصیتی و اعتماد به نفس در دانش آموز می شود. پرورش چنین روحیه ای در دانش آموز، احساس نقش سازنده بودن و احساس مسئولیت را در او فعال می کند.

* حق احترام
یکی از مبانی رشد شخصیت و بالندگی افراد در جامعه، احترام گذاشتن به آنان است. پایه رشد شخصیت اجتماعی افراد، بیشتر در مدارس شکل می گیرد و بی حرمتی به شخصیت دانش آموز از سوی هر یک از عوامل مدرسه، باعث لطمه روانی می شود.

* حق نشاط و شادی
در محیط با نشاط و شاد، زمینه های بیشتری برای رشد روانی و فکری دانش آموزان وجود دارد. محیط خشک و بی نشاط، موجب تنزل سطح یادگیری و آموزش در مدارس می شود.

* حق بهداشت
یکی از حقوق اولیه دانش آموزان، حق بهداشت و رعایت آن در مدارس است. بهداشت جسمانی و محیطی، در بهداشت روانی افراد مؤثر است؛ از این رو فضای بهداشتی مدارس باید طوری مجهز شود که دانش آموز دچار مشکل یا بیماری نگردد.

* پیوند خانه و مدرسه
انجمن اولیا و مربیان مظهر همکاری خانه و مدرسه در تعلیم و تربیت دانش آموزان است و اولیا به عنوان صاحبان اصلی این سرمایه های ارزشمند، دارای حق اظهارنظر، نظارت و در برخی موارد حق دخالت در مسائل آموزش و پرورش هستند.

پیروزی گفتمان صدای معلم در مورد بازگشایی مدارس و غلیه آموزش حضوری


 پروژه مهر و بازگشایی مدارس

برنامه ریزی و هماهنگی تمام فعالیتها و تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس را می توان در پنج محور زیر خلاصه نمود:
- تعمیر و تجهیز مراکز آموزشی
- توجیه دست اندرکاران و جامعه هدف نسبت به جوانب موضوع
- اطلاع رسانی بهنگام به اولیا و دانش آموزان
- تأیید صلاحیت نیروهای شاغل در مدرسه
- نظارت و ارزیابی بر عملکرد بخش های مختلف

پروژه مهر روی کاغذ بسیار شکیل و دلنشین می باشد، ولی در صحنه عمل آسیبهای جدی بر آن مترتب است:
تجهیز و تعمیر مدرسه با کدامین منبع مالی؟
اطلاع رسانی با کدام تریبون؟
متأسفانه پروژه مهر به جای آماده سازی واقعی مدارس بیشتر به سمت مستندسازی و فعالیتهای ویترینی سوق یافته و به دلایل متعدد از پرداختن به لایه های چرکین و مغفول آموزش و پرورش طفره می رود.

 سخن آخر این که ؛

برای حل و فصل مسائل مبتلا به آموزش و پرورش راهی به جز مشارکت فعال اولیا در امر تعلیم و تربیت تصور نمی شود.
در امر مشارکت اولیا نیز مدارس مناطق برخوردار تا حد ممکن اولیا را سرکیسه می کنند در حالی که در مدارس پایین دست، مدیران و کادر اجرایی باید پول کتاب دانش آموز را نیز به نحو مقتضی تقبل نموده و تسکینی بر روح و روان برخی از مخاطبین شان باشد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بخش توده ای جامعه دنبال عدم حضور به بهانه استفاده از روش آموزش الکترونیکی است

منتشرشده در یادداشت

مدیریت تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی و بازگشایی مدارس

شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور ماه و شکستن طلسم کلیشه تقویمی “اول مهرماه” یک اتفاق مبارک است. امید است این اتفاق استمرار یابد و به افزایش کارایی نظام آموزش مدرسه ای با کاسته شدن از تعطیلات بس طولانی و آسیب رسان تابستان منجر شود. البته آموزش و پرورش نیازمند یک تقویم تازه برای سال تحصیلی است که با نگاه همه جانبه و توجه به اقلیم های مختلف کشور طراحی و به اجرا گذاشته شود. اما کاستن از طول تعطیلات تابستان باید به عنوان یکی از وجوه ثابت این طراحی لحاظ شود.
همچنین امیدوارم این سال تحصیلی که آخرین سال تحصیلی قرن است با اتفاقات خوب و خوشایند برای آحاد معلمان سخت کوش و دانش آموزان قرین باشد و در نتیجه کشور را یک گام در مسیر توسعه پیش براند.
اما از اتفاقات عجیب شروع این سال تحصیلی، که پایی در این قرن دارد و پای دگر در قرن آتی، آن‌ است که به رغم شرایط پیچیده کرونایی و خطراتی که بهر روی امنیت روانی و سلامت فیزیکی دانش آموزان و معلمان را تهدید می کند، دولت تصمیم گرفته است بر اصلی تاکید بکند که همان اصل حضور فیزیکی در مدرسه است. ادعا می شود که این تصمیم سنجیده است و در توجیه سنجیدگی آن هم مطالب گوناگونی بیان می شود که مجال بررسی آنها در اینجا نیست. اما نکته نه چندان باریک تر از مو این است که رئیس دولت در مراسم آغاز سال تحصیلی رفتاری کاملا در تعارض با این سیاست از خود نشان می دهد و در پیش چشمان متعجب یک ملت تصمیم می گیرد در هیچ مدرسه ای حضور نیابد و به شکل مجازی ماموریت را به انجام رساند!

شک نباید کرد که رئيس محترم دولت این تصمیم را با تکیه به نظر متخصصان اتخاذ کرده است. اما آیا این که چگونه با امتناع از حضور چند دقیقه ای در صحن یک مدرسه می توان به سوال مقدر قرآنی “لِمّ تقولون مالا تفعلون” پاسخ داد نمی اندیشد؟ قهرا ایشان و همه دولتمردان می دانند که صدای عمل از صدای سخن بلندتر است و اثر وضعی این رفتار به جای کاستن از تردید ها و عدم اطمینان های مردم، آنها را تقویت می کند که متاسفانه کرد.
اتفاق عجیب دیگر اینکه دولتمردان یک صدا می گویند با سیاست آموزش با روال حضوری، بر دوگانه آموزش یا سلامت خط بطلان کشیده اند و در واقع رای به جمع میان آموزش و سلامت داده اند. تو گویی کسانی که در صحت و بخردانه بودن این تصمیم تردید دارند قایل به دوگانه فوق هستند! اصلا چنین صورت بندی از مساله یا ما نحن فیه واقعی نیست. در واقع این دوگانه ساخته شده است تا تکلیف رقیب یک سره شود و در برابر این شبه استدلال خاموشی گزیند.

مدیریت تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی و بازگشایی مدارس

واقعیت امر این است که از دید کسانی که برقراری آموزش حضوری را مساله دار و مخاطره آمیز ارزیابی می کنند هم، این دوگانه باطل است. چرا که قرن بیست و یکم و تحولات عظیم تکنولوژیک آن امکان دایر بودن آموزش در بستر های الکترونیک را فراهم کرده است تا در شرایط تهدید سلامت از آن‌ سود جسته شود. اگر دوگانه ای وجود دارد، از دید این دسته، میان سلامت و آموزش‌ با قید حضوری است. و گرنه آموزش بدون چنین قیدی، که بنا به مقتضیات می تواند حضوری یا غیرحضوری باشد، کجا با امر خطیر سلامت در تعارض قرار می گیرد؟ چرا در این شبه استدلال سعی می کنیم با نادیده انگاشتن تحولات تکنولوژیک و امکان پذیر شدن آموزش‌ های آنلاین و آفلاین شرایط را طوری جلوه دهیم که گویی در زمان اپیدمی طاعون به سر می بریم و برای دوام حیات آموزش باید حیات انسان های حاضر در صحنه تعلیم و تربیت، و به تبع آن جامعه پزشکی، را در معرض خطر قرار دهیم تا نشان دهیم بر دوگانه انگاری فائق آمده‌ ایم؟

در مزیت های آموزش حضوری بر آموزش الکترونیک در جهاتی شاید نتوان تردید کرد، اما وقتی پای سلامت و امنیت در میان است قصه، قصه دیگری می شود. می توان از آن مزیت ها موقتا چشم پوشید تا به اصل سلامت و امنیت آموزش‌ گیرنده خللی وارد نشود.

آری، هیچ کس مدافع تعطیل آموزش‌ به نفع سلامت نیست.
اتفاق عجیب دیگر در آغاز سال تحصیلی جدید فرایند تصمیم گیری درباره نحوه مدیریت تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی است. چنانکه افتد و دانی، دستورالعمل تفصیلی آموزش و پرورش مبنی بر اتخاذ راه حل اقتضایی؛ به فراخور شرایط قرمز، نارنجی و سفید در مناطق مختلف کشور؛ ابلاغ می شود و ناگهان در این سیاست چرخشی غریب اتفاق می افتد و عمل به اقتضاء پیش گفته، کان لم یکن اعلام می شود! دفعتا اصل بر آموزش حضوری و حضور همه دانش آموزان در مدرسه راه حل نهایی می شود.

بخشی از این تذبذب را ممکن است به پیچیدگی های وضعیت نسبت داد، اما باور کنیم این شکل از تصمیم گیری در بستر یک نظام عقلانی تصمیم سازی نمی روید.

بی ثباتی بدون شک در تنور حیرت و حیرانی و بی اعتمادی جامعه می دمد. طرفه اینکه شیوه نامه ابلاغ شده چون در چارچوب ماده واحده مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم شده بود، معرف حرمت گذاری به جایگاه این نهاد یکصد ساله قانونگذار در عرصه تعلیم و تربیت کشور نیز بود که با نقض آن‌ حیثیت این شورا نیز آسیب دید. این ضایعه هم نمی تواند برای کسانی که قائل به صیانت از جایگاه این شورا و حتی مرجعیت کارشناسی آن‌ در حکمرانی آموزش و پروش کشور هستند نگرانی آفرین نباشد.

خداوند عاقبت این سال تحصیلی را ختم به خیر گرداند. آمین، یا رب العالمین


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مدیریت تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی و بازگشایی مدارس

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه /

بازگشایی مدارس و مناظره رادیویی علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در رادیو گفت و گو

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ شنبه 15 شهریور ؛ " علی پورسلیمان " مدیر صدای معلم با موضوع "  بازگشایی مدارس در بحران كرونا " در یک مناظره رادیویی شرکت کرد .

این گفت و گو با حضور دهنوی (تهیه كننده)، شریفی (كارشناس مجری)، سیدآقائی(گوینده آیتم)، خانم چراغعلی (آیتم ساز)، خانم الهام خدابنده لو(آیتم ساز)، خانم اسدی (گزارشگر)، خانم دكتر مینو محرز( عضو ستاد ملی مقابله با كرونا)، علی پورسلیمان (مدیر سایت صدای معلم)، امیر طاهری فر (مدیر مدرسه شهید علیمحمدی تهران) و ارتباط تلفنی با دكتر عباس مقتدائی (دبیر كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم و عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم)، دكتر عبدالرضا فولادوند (مدیركل آموزش و پروش شهر تهران) و سید آرش حسینی میلانی (سخنگوی كمیسیون سلامت شورای شهر تهران) برگزار گردید .

برخی نکات و پرسش های مطرح شده توسط مدیر صدای معلم :

بازگشایی مدارس و مناظره رادیویی علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در رادیو گفت و گو

خطاب به مقتدایی عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس یازدهم :

 * تقویم آموزشی در این کشور بارها دست خوش تغییر شده است .

این تغییرات چه نتیجه ای داشته است ؟

مجلس با کنار گذاشتن " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " آغاز سال تحصیلی را یکم مهر در سراسر کشور مصوب کرد .

مبنای کارشناسی این مصوبه چه بوده است ؟

بگذارید استان ها متناسب با شرایط و اقلیم و سایر مسائل تصمیم گیری کنند .

چرا این کار را نمی کنید ؟

* آقای مقتدایی ! من صحبت های شما را در این موارد " صادقانه " ارزیابی نمی کنم !

چرا دائما توپ را به زمین دیگران می اندازید و از خودتان رفع مسئولیت می کنید ؟

چگونه است که نمایندگان مجلس در عزل و نصب های آموزش و پرورش علنا دخالت می کنند اما در سایر موارد بحث طرح و لایحه و... را پیش می کشند ؟!

این شورای عالی مشورتی بین وزارت آموزش و پرورش و مجلس کارش چیست ؟

* خطاب به فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران :

چرا قبلا این حرف ها را نمی زدید ؟ این تغییر چرخش نشانه چیست ؟

در چند ماه گذشته همه چیز را به شبکه شاد احاله می دادید ! اکنون از مزایای آموزش حضوری صحبت می کنید !

( کلیپ صوتی این مناظره را به مدت 30 دقیقه گوش کنید)

ادامه دارد


بازگشایی مدارس و مناظره رادیویی علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در رادیو گفت و گو

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

جمعی از معلمان روستایی نواحی 1 و 3 تبریز با ارسال نامه ای به " صدای معلم " خواهان رسیدگی به مطالبات خود شده اند .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

چند روز قبل توسط پیامک به رسانه ها و خبرنگاران اطلاع دادند که نخستین روز سال تحصیلی با حضور مدیران و مقامات در دبیرستان ( دور اول ) شهید محمد زارع ناحیه ۳ کرج که - یک مدرسه نمونه دولتی با امکانات خوب و در یک محله باکلاس کرج است - برگزار می شود .

با این که زمان آغاز ساعت 9 صبح بود اما صدای معلم ساعت 45 / 8 در این مراسم حضور داشت .

در بدو ورود به مدرسه تب سنجی توسط مراقبان اداره بهداشت صورت می گرفت .

دستگاه ضدعفونی سنسوردار در محل درب ورودی قرار داده بودند و وسایل ضدعفونی با سرویس کامل روی میز بود .

دانش آموزان در حیاط مدرسه روی صندلی به فواصل قابل قبولی از یکدیگر نشسته و هر از چند گاهی با اشاره مجری مراسم برخاسته ، پرچم ها را تکان می دادند و شعارهایی را تکرار می کردند و دوباره می نشستند . ( برپا - برجا )

گروه سرودی از یک مدرسه پسرانه آمده و مراسمی را به صورت طولانی مدت  برگزار کردند . یک مراقب بهداشت : ما هم برای انجام وظیفه آمده ایم اما هیچ بخشنامه و یا نامه ای برای ما جهت حضور دائمی و نظارت بر بهداشت دانش آموزان ندیده ایم و چیزی به ما نگفته اند .

سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروهی نظامی به اجرا درآمد .

دانش آموزان با چفیه و لباس فرم دانش آموزی در جایگاه ها قرار گرفته بودند .

با این که مراسم در"  فضای باز " برگزار می شد اما همه حاضران و میهمانان ماسک بر صورت در جایگاه ها نشسته بودند .

معلوم نیست همین وضعیت در روزهای دیگر هم باشد .

با آن که ساعت آغاز مراسم ساعت 9 اعلام شده بود اما مقامات و میهمان های برنامه با تاخیر در مراسم حضور پیدا می کردند .

در این مراسم سید محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش، آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان، فردی معاون سیاسی امنیتی استاندار، سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس پلیس راهور، مدیرکل نوسازی مدارس، رییس مجمع خیرین مدارس استان و سایر مسئولان استانی حضور داشتند .

ابتدا « سالار قاسمی » مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در جایگاه حضور پیدا کرده و به حاضران خیرمقدم گفت و از حضور آنان قدردانی کرد .

در ادامه مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در سخنان خود از حضور  بطحایی تشکر کرده و گفت :

 « تشکر می کنم از تشریف فرمایی صدیق ارزشمندمان وزیر سابق آموزش و پرورش جناب آقای دکتر بطحایی که از وزرای متدین ، خوش خُلق و خوش خَلق در آموزش و پرورش استان بودند و امروز در مدارس سما که ایشان مسئولیت معاون سازمان سما و آموزش عمومی و مهارتی را دارند برای نواختن زنگ مدارس آن جا بودند که خواهش کردیم که قدوم شام مزین شود برای نواختن زنگ سال تحصیلی که از ایشان سپاسگزارم . »

قاسمی دلیل حضور نیافتن استاندار البرز در مراسم آغاز سال تحصیلی را برگزاری ویئو کنفرانسی با حضور رئیس جمهور عنوان کرد . با آن که از تربیون مدرسه و از طرف مجری مراسم این روز متعلق به دانش آموزان اعلام می شد اما جز یک دانش آموز که آن هم چند خطی را از روی نوشته ای خواند فرد دیگری فرصت صحبت کردن نیافت و در واقع مراسم متعلق به مدیران و مقامات بود .

« محمد رضا سیفی » از سوی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز به عنوان نماینده وزیر آموزش و پرورش در این مراسم معرفی شد .

سیفی پیام وزیر آموزش و پرورش را با آن که کوتاه بود اما به صورت غیرروان و برخی اوقات با مکث  و تپق از روی " نوشته " برای حاضران قرائت کرد .

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در ادامه عنوان کرد :

با شماها حرف داریم  و با همدیگر خواهیم زد و تلاش می کنیم و اولیای عزیز تلاش کنند که  اول و بیشتر مراقب جسم بچه هایمان باشیم و در گام بعدی برای جان بچه هایمان و روح و روان بچه ها و بحث تعلیم و تربیت تلاش خواهیم کرد .

وی تصریح کرد در شبکه آموزش تقریبا بعد از تهران معلمان استان البرز تدریس می کردند . در بحث مدارس سمپاد 80 درصد تولید محتوا را استان البرز داشت .

در شبکه شاد همکاران ما بسیار فعال بودند .

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

در اسفندماه سال گذشته که جناب وزیر تماس داشت به ایشان عرض کردم معلمان از ما جلوتر بودند . ما مدیر کل ها ممکن است گزارش دهیم اما من تصدیق می کنم و تایید می کنم و اذعان می کنم که معلمان از ماها خیلی جلوتر بودند .

قاسمی تاکید کرد : ما پروژه های بزرگی را در استان البرز افتتاح خواهیم کرد . سال 96 اعتبارات ملی استان البرز 7 میلیارد تومان بود و الان که محضر شما که هستیم 70 میلیارد تومان است . تخصیصی داده شده و انجام شده است . »

در ادامه ، آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد :

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

همواره آغاز سال تحصیلی با نشاط و هیجان از همراه است و باید این روز را نه فقط به دانش آموزان، بلکه باید به همه آموزگاران و تمام بدنه آموزش و پرورش کشور تبریک گفت.

وی تصریح گرد :  لحظه ای نباید از بحث آموزش و تعلیم دانش آموزان غافل شد و از افتخارات نظام جمهوری اسلامی اجلاس است که طی ماه های اخیر آموزش لحظه ای متوقف نشد.

« سیدمحمد بطحایی » جزء آخرین سخنرانانی بود که در جایگاه قرار گرفت .

وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت :

« هوا گرم است و بحث طولانی شده است و به اندازه کفایت از فرمایشات سخنرانان به ویژه حضرت ایت الله حسینی همدانی بهره بردیم اما حیفم می آید که در این فرصت کوتاه نکته ای را که خیلی ما " معلمان " را نگران کرده و می کند خیلی مختصر خدمت شما عرض نکنم و بعد رفع زحمت کنم .

در میان کارکردهای مختلفی که برای مدرسه بر می شمارند . اصلا مدرسه برای چه تاسیس شده است ؟ چندی پیش جمعی از پرشکان و کادر درمانی در نامه ای تهدید کرده بودند در صورت دایر بودن مدارس، از ادامه کار در مراکز درمانی بیماران مبتلا به کرونا انصراف خواهند داد .

مدرسه برای چه ایجاد شده است ؟

در میان کارکردهای مختلفی که مدرسه دارد مهم ترین کارکردش کارکرد فرهنگی و تربیتی است .

مدرسه همچون یک کارگاهی که به آموزه های فرهنگی و تربیتی  باید در این کارگاه دست ورزی بشود توسط متعلمین و دانش آموزان با راهنمایی معلمین و این مهم ترین کارکرد مدرسه است .

همچنان که یک کارگاه صنعتی چوب را اگر شما در نظر بگیرید ، هنرآموزانی که در آن کارگاه دور هم جمع می شوند را آموزه های قبلی خودشان را در حوزه صنعت چوب در کارگاه به رشته عمل در می آورند و تبدیل به تولیدات عملی می کنند .

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

مدرسه یک چنین جایگاهی است .

ماها در کنار مدرسه کنار هم جمع می شویم . دانش آموزان عزیز کنار هم جمع می شوند . با یک برنامه منظم آن چیزی را که آموختند در صحنه عمل تولید می کنند و به عمل تبدیل می کنند .

پس مدرسه یک کارگاه عملیاتی برای آموزه های تربیتی و فرهنگی است .

این را از این جهت در این فرصت چند دقیقه ای که از شما اجازه گرفتم و از این فرصت ها استفاده کنم و خاظر نشان کنم از این جهت بود .

این روزها با شیوع کرونا و تسری و توسعه آموزش های مجازی متاسفانه گاهی وقت ها می شنود حتا از آدم هایی که چهره و شخصیت دانشگاهی و آکادمیک دارند .

مقالات را برخی متاسفانه در برخی رسانه ها و فضای مجازی آدم می خواند که می گویند مثل این که مدرسه نباشد طوری نیست .

ما از طریق شبکه های اجتماعی می توانیم فیزیک و ریاضی و زیست شناسی و حتی ادبیات فارسی و ... را به بچه هایمان یاد بدهیم .

دوستان عزیز من و همکاران عزیزی که در این جمع  شرف حضور دارید این بزرگ ترین زنگ خطر برای من شمای معلم است .

مدرسه فقط برای انتقال دانش و فرمول ها و معادلات ریاضی و تعاریف و مفاهیم نیست .

مدرسه جایی است که دانش آموزان با راهنمایی شما معلمان باید آموخته های قبلی خودشان در حوزه دانش به صحنه " عمل " دربیاورند و جای بسیار تاسف است که متاسفانه این کلام بسیار خطرناک گاهی اوقات از زبان برخی افراد که به ظاهر فرهیخته ، دانشگاهی و تحصیل کرده هستند خارج می شود و شاید یکی از دلایلی که دولت و وزارت آموزش و پرورش با همه سختی ها تلاش می کند که مدرسه راه اندازی شود ولو با تعداد اندکی از دانش آموزان و این چراغ روشن بشود رسیده به این کارکرد تربیتی و فرهنگی مدرسه است.

دوستان عزیز!

من به عنوان یک عضو کوچک و کم ترین در این خانواده بزرگ آموزش و پرورش می خواهم گلایه کنم از همکاران خودم .

خط نگهدار این انحرافات و این خطاها در فضا و افکار عمومی من و شمای معلمیم .

بلافاصله باید با سخنرانی ها ، مقالات و انتشار مطالب در فضای مجازی به جامعه هشدار دهیم .

مبادا به فکر این باشیم که چهار تا کانال مجازی و چهار تا شبکه مجازی می توانند معلم ، حیاط و کلاس و برنامه های آموزشی و پرورشی را از ما بگیرند ؟!

و این تفکر که بسیار بسیار خطرناک است در حال شیوع و گسترش است .

من وارد این مقوله می شوم که آیا اصلا مهاجرت دادن و انتقال دادن به فضای مجازی آن هم فضای مجازی گله گشاد و بی حساب و کتابی که متاسفانه ما در کشورمان داریم .

این را کسی می گوید که خودش یکی از متهمین این اتهام است .

هیچ کشوری شما در دنیا پیدا نمی کنید که فضای مجازی آن این چنین گله گشاد و بی حساب و کتاب باشد .

در این فضا بر این بدمیم که بچه ها می توانند در فضای مجازی درس بگیرند و برنامه های آموزشی و تربیتی خودشان را دنبال کنند .

فضای مجازی فقط یک مسکن است . مسکنی که باید با نهایت احتیاط و  مراقبت مورد استفاده قرار گیرد .

اگر ما قوی ترین پلتفرم ها را در برنامه های آموزش مجازی مان داشته باشیم ذره ای جای آموزش های مجازی ما را نخواهند گرفت .

هیچ محل و مکانی مقدس تر از مدرسه برای یاددهی و یادگیری وجود ندارد و مبادا خدای ناکرده با سکوت خودمان در قبال کسانی که این فضا را ترویج می کنند که می شود مدرسه هم نباشد ، ببینید هزینه ها چقدر کم می شوند . ببینید این خطرات رفت و آمد دانش آموزان چقدر کاهش پیدا کرد . گرفتاری ها کم شد .

ما به سهم خودمان باید برخورد فعال ، روشنگرانه و هوشمندانه ای با این موضوع داشته باشیم . »

با آن که از تریبون مدرسه و از طرف مجری مراسم این روز متعلق به دانش آموزان اعلام می شد اما جز یک دانش آموز که آن هم چند خطی را از روی نوشته ای خواند فرد دیگری فرصت صحبت کردن نیافت و در واقع مراسم متعلق به مدیران و مقامات بود .

« صدای معلم » از دانش آموزی در مورد حسش در این مراسم گفت .

دانش آموز به تصور آن که پرسش کننده ممکن است یکی از اعضای رسمی مراسم باشد با لبخند تلخی اظهار رضایت کرد اما سخن خاصی بر زبان نیاورد .

خبرنگاران و رسانه های حاضر هنگام ورود مقامات و مسئولان بر دور او حقله زده و عکس های پیاپی می گرفتند اما کم تر خبرنگاری از دانش آموزان عکس می گرفت .

« صدای معلم » از مراقب بهداشتی که نشسته بود و به سخنان سخنرانان گوش می کرد پرسید که آیا فردا هم برای اجرای پروتکل های بهداشتی و نظارت بر کم و کیف بهداشت دانش آموزان در مدرسه حضور خواهند داشت ؟

وی با خنده ای این موضوع را رد کرد و گفت که به او گفته شده امروز مراسم است و مقامات و مدیران می آیند .

ما هم برای انجام وظیفه آمده ایم اما هیچ بخشنامه و یا نامه ای جهت حضور دائمی و نظارت بر بهداشت دانش آموزان در مدارس ندیده ایم و چیزی به ما نگفته اند .

چندی پیش جمعی از پرشکان و کادر درمانی در نامه ای تهدید کرده بودند در صورت دایر بودن مدارس، از ادامه کار در مراکز درمانی بیماران مبتلا به کرونا انصراف خواهند داد . ( این جا )

همچنین در نامه ی دیگری که خبرگزاری تسنیم از سوی  رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی منتشر کرده  از ستاد ملی مبارزه با کرونا  درخواست کرده تا از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه مناطق کشور جلوگیری کنند.

یکی از مسئولان آموزش و پرورش البرز به صدای معلم گفت که مجری این مراسم معاونت پرورشی و فرهنگی بوده است .

گزارشگر : علی پورسلیمان

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

پایان گزارش/


گزارش صدای معلم از مراسم آغاز سال تحصیلی در دبیرستان شهید محمد زارع کرج و عکس العمل دانش آموزان

منتشرشده در گفت و شنود

عقلانیت و نقد تعلیم و تربیت اسلامی

در سلسله مباحث مرتبط با نقد تعلیم و تربیت اسلامی، ابتدا گذری خواهیم داشت بر موضوعات طرح شده در حوزه مبانی و اصول این تعلیم و تربیت.
اصل، امری هنجاری است و جنبه تجویزی دارد. اصل از مبنا مشتق می شود. مبانی از واقعیت ها و هست ها سخن میگویند و اصل ها از باید و نبایدها. اصول تعلیم و تربیت برای وصول به اهداف جنبه ابزاری دارند و لذا سنخیت و هماهنگی آنها با یکدیگر الزامیست. از طرف دیگر اصل، معیار و ابزاری برای گزینش روشهای تربیتی است. به طور کلی هر گونه ناسازگاری و ناهماهنگی بین مبانی، اصول و اهداف و روش ها، محصولات سیستم تربیتی را دچار خسران و آسیب خواهد کرد.
جهت روشن تر شدن موضوع، مثالی در این خصوص کمک خواهد کرد.  اصلی تحت عنوان "عقلانیت" به دلیل عدم ارائه روش های مناسب و همجنس و هم راستا در سیستم تعلیم و تربیت اسلامی، در تئوری، موضوعیت و در عمل کاربرد خود را از دست می دهد و همچون عنصری بلا استفاده در ویترین زیبای تربیت اسلامی به جرگه اجناس صرفا دیدنی و نه خریدنی می‌پیوندد.
با مراجعه به متون تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی در می‌یابیم که "عقلانیت" یکی از اصول مورد اشاره اسلامیون‌ است. (اگر چه چنین نیست که در تمام متون این اصل مورد تاکید باشد و این خود، محل اشکال و ایراد مهمی است که در متون تربیت اسلامی بین علما اتفاق نظری در خصوص اصول وجود ندارد).

وقتی به روش های تربیت اسلامی مراجعه می کنیم ردپای عقلانیت در آنها کاملا محو و نادیدنی است.

روش های پرورش عقلانیت بر بنیاد پرسش گری، نقد و انتخاب استوار هستند. موضوع انتخاب از ابتدا منتفی است، چرا که افراد، مسلمان به دنیا می‌آیند و پیش از آنکه فرصتی برای تفکر و انتخاب داشته باشند؛ شناسنامه، تکلیف آنها را در این خصوص روشن کرده است.

عقلانیت و نقد تعلیم و تربیت اسلامی

نقد و پرسش گری در یک بستر عاری از فرصتهای انتخاب، همانند ویترین مغازه ای است که اجناس لوکس و زیبا برای نمایش فراهم آورده ولی روی آنها برچسب "لطفا دست نزنید فروشی نیست" چسبانده است و موضوعی مهمتر و قابل توجه تر اینکه دین با تمام ضمائم و حواشی آن امری مقدس است و امر مقدس هرگز نقد و پرسش گری را برنمی تابد و لذا ادعای استفاده از روش های مناسب برای پرورش عقلانیت در متن دین، ادعایی کذب و ناشدنی است.
رواج تک‌ گویه هایی همچون "یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است" نه از جنس تفکر پرسش گرانه منتج به انتخاب بلکه از جنس تفکر در راستای جمع آوری شواهد تایید کننده برای اثبات حقانیت یک طرز تفکر محتوم، قطعی و غیر قابل تغییر است. یعنی فکر کن و هر چه می توانی شواهد تایید کننده در راستای اثبات حقانیت این مسیر پیدا کن (همان مسیری که منشا آن‌ نه انتخاب بلکه جبر جغرافیایی است).
بنابراین اصلی تحت عنوان "عقلانیت" به دلیل عدم ارائه روش های مناسب و همجنس و هم راستا در سیستم تعلیم و تربیت اسلامی، در تئوری، موضوعیت و در عمل کاربرد خود را از دست می دهد و همچون عنصری بلا استفاده در ویترین زیبای تربیت اسلامی به جرگه اجناس صرفا دیدنی و نه خریدنی می‌پیوندد.

کانال خرد و بینش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

عقلانیت و نقد تعلیم و تربیت اسلامی

منتشرشده در یادداشت

وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

بازگشایی مدارس در مهرماه همیشه یک فرایند پر جنب و جوش و با نشاط است که نه تنها دانش آموزان بلکه خانواده های آنان و جامعه را با خود همراه می کند.

امسال بنا بر دستورالعمل ها و تاکیدها نه در یک مهر بلکه دو هفته زودتر و در 15 شهریور این بازگشایی انجام می شود.

وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش و مدیران استانی و شهرستانی با اعلام خبرهایی در واقع به مردم اطمینان داده اند این حضور بر اساس مراقبت های ویژه بهداشتی خواهد بود و جای نگرانی بابت حضور دانش آموزان در مدارس نیست.

موسی دادی زاده مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در خبری گفته است  مدیران مدارس برای سلامتی دانش آموزان تمام تلاش خود را به کار بسته اند.

اما نکته قابل تامل درخبرهای آموزش و پرورش هرمزگان مناطق 22 گانه آن غیر واقعی بودن آمارها، کپی نوشتن از روی دست دیگر خبرگزاری ها و تناقض های آشکار است که حتی در این ایام حساس که اولیا نیازمند اطمینان خاطر هستند نیز تکرار می شود.

در 12شهریور سایت آموزش و پرورش بستک شیوه بازگشایی را در این منطقه غیر حضوری عنوان کرد که متن خبر به شکل زیر است:

«به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش بستک، غلامحسینعابری در نشستی خبری در خصوص بازگشایی مدارس، با اشاره به اهمیت سلامت دانش آموزان و همکاران در مدارس، افزود: با توجه به اعلام وضعیت قرمز این شهرستان از سوی ستاد کرونای استان هرمزگان روند آموزش دانش آموزان در این شهرستان به صورت غیرحضوری می باشد.»

وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

اما در تاریخ 14 شهریور خبر دیگری در همین سایت به شرح زیر بارگذاری شد:

«مدیر آموزش و پرورش شهرستان بستک از حضوری شدن روند آموزش بر اساس تصمیمات استانی و وزارت متبوع در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش بستک، غلامحسین عابری در مصاحبه ای خبری در خصوص بازگشایی مدارس، افزود: بر اساس تصمیمات استانی و وزارت متبوع، روند آموزش در کلیه مدارس این شهرستان همانند سراسر کشور حضوری می باشد.»

وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

بسیاری از دیگر مناطق هرمزگان نیز سایت های اطلاع رسانی شان  نیز با انتشار مطالب کپی را فاقد اعتبار کرده اند، مثلا این دو خبر را با هم مقایسه کنید:

«مدیر آموزش وپرورش شهرستان سیریک گفت : برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان اجتماعی، باید بین محتوای درسی و زندگی واقعی دانش آموزان و به ویژه زیست بوم آن ها، تناسب ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سیریک ، محمد ظاهری ادیب در حاشیه برگزاری اجلاس مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش کشور  گفت : برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان اجتماعی، باید بین محتوای درسی و زندگی واقعی دانش آموزان و به ویژه زیست بوم آن ها، تناسب ایجاد شود و در این راستا، جدی گرفتن شعار "مدرسه در خدمت محله و محله در خدمت مدرسه" که در سند تحول بنیادین مورد تاکید است، می تواند گامی اساسی باشد .

 وی افزود : همچنین  برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان...»

وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

و همین خبر در سایت آموزش و پرورش فارس نیز بدون کلمه ای کم و زیاد منتشر شده است:

«رئیس آموزش و پرورش جره و بالاده گفت : برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان اجتماعی، باید بین محتوای درسی و زندگی واقعی دانش آموزان و به ویژه زیست بوم آن ها، تناسب ایجاد شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، نصراله رستمی در حاشیه برگزاری سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش کشور در شیراز، گفت : برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان اجتماعی، باید بین محتوای درسی و زندگی واقعی دانش آموزان و به ویژه زیست بوم آن ها، تناسب ایجاد شود و در این راستا، جدی گرفتن شعار "مدرسه در خدمت محله و محله در خدمت مدرسه" که در سند تحول بنیادین مورد تاکید است، می تواند گامی اساسی باشد .

رئیس آموزش وپرورش جره و بالاده افزود : همچنین  برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفتمان...»

وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

دو رییسی که کلمات مشترکی دارند!

در گزارشی که صدای معلم دو سال پیش نیز منتشر کرد علی رغم اعلام آمادگی کامل فرماندار سیریک و مدیر آموزش و پرورش این شهرستان آمده بود:

سقوط پایه حلقه بسکتبال به دلیل فرسودگی با سر دانش آموز سیریکی برخورد نموده و این دانش آموز در میان نگاه های وحشت زده سایر همکلاسیهایش، جان خود را از دست داده است.

این اتفاق ها در حالی رخ می دهد که مدیران آموزش و پرورش در خبرهایی که معروف به پروژه مهر است و مربوط به آمادگی مدارس قبل از شروع سال تحصیلی می شود می گویند همه تمهیدات لازم برای شروع سال تحصیلی در نظر گرفته شده است.

به عنوان نمونه دیگر این خبر را مرور کنید که در سایت آموزش و پرورش شهاب 12شهریور منتشر شده است:

«رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه شهاب گفت: کیفیت فعالیت سایر نهاد های اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد.

وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه شهاب سید مسلم دریانورد در رابطه با مهم ترین مشکلات و چالش های اجرایی پیش روی آموزش و پرورش در سطح ملی و در سطح منطقه در پنج سال آینده بیان کرد: آموزش و پرورش از مهم ترین نهادهای اجتماعی می باشد. در واقع، کیفیت فعالیت سایر نهاد های اجتماعی تا اندازه زیادی به چگونگی عملکرد آموزش و پرورش بستگی دارد.

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه شهاب ادامه داد: کیفیت در حال حاضر یکی از محورهای اصلی همه مباحث آموزشی است و ارتقای آن مهم ترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است . چالش های جهانی آموزش و پرورش در قرن بیستویکم را می توان ناشی از دیدگاه های نو به کارکردهای آموزشی و پرورشی دانست.

این مقام مسئول افزود: دیدگاه ها قطعاً رویکردهای متفاوتی را به مشکلات آموزش و پرورش ایران و توانمندی های آن اضافه و موضوعات گوناگونی را مطرح می سازند. موضوعات و رویکردهای نوین، از تحولات علمی و فناوری های جدید، به ویژهIT و ITCنشأت می گیرند. در واقع همین تحولات زمینه را برای ظهور دیدگاه های نو هموار کرده و آنها را فراتر از مرزهای ملی، در چارچوبی جهانی مطرح می سازند.»

مخاطب متوجه این توضیحات نمی شود چون روابط عمومی اداره از یک مقاله متن ها را بریده است و اینجا قرار داده است!

وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

جای تاسف دارد که بیشتر آنچه در رسانه ها توسط مدیران آموزش و پرورش منتشر می شوند تنها یک رفع تکلیف رسانه ای است که نه تنها اطمینان خاطری به اولیا نمی دهد بلکه نگرانی ها را نیز دو چندان می کند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 وضعیت بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش هرمزگان

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

به مناسبت بازگشایی مدارس مدیر صدای معلم به رادیو گفت و گو  می رود

امروز شنبه 15 شهریور ؛ " علی پورسلیمان " مدیر صدای معلم با موضوع " بازگشایی مدارس " به رادیو گفت و گو می رود .

این برنامه مطابق اعلام مسئولان برنامه ساعت 30 / 13 پخش می گردد .

پایان پیام/

گروه استان ها و شهرستان ها/

یحیی ابراهیمی نماینده مردم شریف دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی به‌ مناسبت شروع سال تحصیلی جدید پیامی صادر کرد .

متن کامل این پیام که برای صدای معلم ارسال گردیده است به شرح زیر است.

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور