گروه گزارش/

با فرارسیدن آذر ماه به تدریج به فصل برگزاری امتحانات نیم سال اول نزدیک می شویم .
هنوز مرجعی رسمی در آموزش و پرورش کیفیت آزمون ها و امتحانات در خرداد و شهریور سال تحصیلی قبل به ویژه در حوزه داخلی مدارس را مورد پایش قرار نداده است . هرچند این وضعیت در آینده و با مشاهده نتایج آزمون های معتبر بین المللی که امکان دخل و تصرف و اعمال نظر در آن نیست شفاف خواهد شد .
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به تشریح "چالش ها و راهکارهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی 1400-1399" پرداخته است .
پرتال وزارت آموزش و پرورش می نویسد : ( این جا )
« از مهمترین چالشهای ناشی از آموزش غیرحضوری که میتواند فرایند یاددهی-یادگیری را دچار اختلال کند میتوان به کم توجهی به فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، اشاره کرد که اگر از این بخش یاددهی-یادگیری غفلت شود بدون شک موجب کاهش بازده یادگیری دانش آموزان و اتلاف منابع میگردد.
ساکی افزود: کافی نبودن زیرساختهای ارتباطات و فنآوری اطلاعات و نیز سخت افزارها و نرمافزارهای مورد نیاز آزمونهای الکترونیکی در اقصی نقاط کشور به ویژه برای دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه نشین کلان شهرها، اختلال در فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به دلیل پیچیدگیهای فنی و اجرایی آموزش و سنجش غیرحضوری و همچنین کاهش زمان آموزش حضوری، پایین بودن صحت و امنیت ارزشیابی الکترونیکی آنلاین از نگاه دانش آموزان، والدین و معلمان به دلیل ضعف نظارت مستقیم و دقیق بر فرآیند ارزشیابی، استفاده از تقلب در آزمونهای آنلاین به علت اینکه در فرهنگ آموزشی مرسوم به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان عامل ارتقاء پایه و گذر تحصیلی و کم توجهی معلمان به ویژه در شرایط کنونی به استفاده از روشها و ابزارهای متنوع ارزشیابی تکوینی به دلیل زمان بر بودن و اطلاع ناکافی از شیوههای دقیق اجراء و نمره گذاری آنها از دیگر چالشهای فرایند یادگیری در بستر فضای مجازی و آموزش غیرحضوری است.

وی گفت: برای مقابله با این چالشها و ارتقاء کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی غیرحضوری (الکترونیکی) در فضای مجازی مواردی همچون تمهید پهنای باند مورد نیاز و زیرساختهای فناورانه برای بهره برداری از آزمونهای آفلاین و آنلاین، طراحی و راه اندازی بات (Internet bots) آزمونساز و بانک سؤال در شبکه آموزش دانش آموزان (شاد)، تلاش برای تغییر نگرش دانش آموزان، والدین، معلمان از نگاه به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان سنجش از یادگیری برای ارتقاء پایه و گذر تحصیلی به سنجش برای یادگیری، توسعه فرهنگ ارزشیابی آنلاین با تقویت همکاری میان دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران آموزشی، تدوین آییننامه و شیوهنامه اجرایی ارزشیابی الکترونیکی آنلاین، اعتبار بخشی به نتایج حاصل از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی الکترونیکی و جلوگیری از تقلب و سرقت علمی با استفاده از روشها و ابزارهایی نظیر بحث و گفت و گوی آنلاین معلم با دانش آموزان و انجام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در برنامههای آموزشی مدرسه تلویزیونی ایران حائز اهمیت میباشند.
ساکی ادامه داد: تهیه و تدوین بستههای ارزشیابی شامل؛ تکالیف درسی، پروژههای فردی و گروهی، آزمونهای کوتاه، آزمونهای تشریحی، فعالیتهای عملی، آزمایشگاهی، تربیت بدنی و سلامت و بهداشت ( پیک آزمون) و ارسال آن به همراه بستههای آموزشی پیش بینی شده برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت یا تجهیزات هوشمند و مدرسه تلویزیونی ایران را ندارند و همچنین تمهید امکان عودت پاسخهای دانش آموزان به مدرسه و بررسی و ارائه بازخورد و ثبت نتایج حاصل از این ارزشیابیها به عنوان عملکرد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مذکور در نظر گرفته شده است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت ارزشیابی مستمر (تکوینی) از آموختههای دانش آموزان به شیوههای مذکور گفت: در صورت لزوم برای انجام ارزشیابی پایانی در شرایط موجود نباید صرفاً به ارزشیابی الکترونیکی بسنده کرد و لازم است تدابیری برای برگزاری آزمون های پایانی حضوری متناسب با شرایط هر مدرسه ( تعداد دانش آموز، فضای برگزاری آزمون و امکان توزیع دانش آموزان در زمان های مختلف) و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی اتخاذ گردد.
ساکی تصریح کرد: با وجود آنکه هنوز اکثریت معلمان و مدیران مدارس با نگاه سنتی مرسوم، معتقدند مؤثرترین شیوه و ابزار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ارزشیابی تراکمی (پایانی) با استفاده از آزمون های مداد ـ کاغذی(کتبی) میباشد، اما زیست بوم کرونایی ، تغییر در دیدگاه و استفاده از رویکردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوین و به کارگیری روشهای چندگانه گردآوری اطلاعات را، اجتناب ناپذیر ساخته است . « صدای معلم » ضمن دعوت از وزارت آموزش و پرورش به شفافیت و اقتدار لازم ؛ برگزاری امتحان به شیوه حضوری را فرصتی مناسب برای ارزیابی نزدیک به واقعیت آموزش های ارائه شده در این مدت ارزیابی می کند .
وی در پایان گفت: امید است این تغییرات منجر به پارادیم شیفت از تاکید بر رویکرد سنجش از یادگیری به تاکید بر رویکرد های سنجش برای یادگیری و به عنوان یادگیری و استفاده از روشها و ابزارهای متنوع و متعدد نظیر آزمونهای شفاهی، آزمونهای عملکردی، کارپوشه، پروژههای فردی و گروهی، پژوهشهای دانش آموزی، انجام تکالیف کلاسی، مشاهده رفتار در موقعیتهای واقعی و شبیه سازی شده، خود سنجی(خود ارزیابی)، سنجش همسالان، آزمونهای کتاب باز، آزمونهای کوتاه و . . . به منظور ارزیابی دقیقتر از آموختههای دانش آموزان و تعمیق، تثبیت و بهبود کیفیت یادگیری گردد . »
اظهارات رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در مورد وضعیت برگزاری آزمون در نیم سال نخست مبهم ، چند پهلو و غیرواقعی می باشند .
کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 21 مهر در گزارشی به نکاتی اشاره کرده است که کاربست آن می تواند از لوث شدن جریان آموزش و آزمون در نظام آموزشی ممانعت به عمل آورد . ( این جا )
به برخی از این موارد اشاره می گردد :
« به طور قطع ملاحظات مربوط به ارزشیابی مناسب از دانش آموزان از جملۀ این سیاست های مؤثر هستند. از طرف دیگر، فقدان شکل گیری مهارتهای خودمختاری در دانش آموزان دورۀ ابتدایی برای بهره مندی بیشتر از برنامه های آموزش مجازی و از راه دور و همین طور عدم برخورداری این نوع آموزشها از ساز و کارهای بازخورد دهی و ارزشیابی تکوینی قابل اعتناء، بر دشواری های موجود افزوده اند. يكي از مهمترين نگرانيها در ارزشيابي مجازی و از راه دور، اعتبار شاخصهاي عملكرد تحصيلي است. يعني ممكن است بنا به روش های معیوب سنجش و یا اقدامات خواسته و ناخواستۀ معلمان شاهد تورم نمرۀ دانش آموزان باشیم. این پدیده وقتی روی می دهد که افزایش نمرات دانش آموزان در آزمونها یا سنجش های مختلف، بازتاب پیشرفت واقعی آنها در یادگیری نیست.
بايد توجه داشت كه ارزشیابی مجازی و از راه دور به تنهایی براي همه دروس مناسب و سودمند نيست. بنابراين، اگر معلم ناگزیر نباشد، نبايد به ارزشیابی از راه دور بسنده كند. با ملاحظه شرايط كنوني در مدارس کشور، براي ارزشیابی پایانیِ برخي از دروس مانند دروس علوم پايه، زبان و ادبیات نبايد به ارزشیابی مجازی و از راه دور بسنده كرد. برای ارزشیابی این دروس بهتر است با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و در شرايط مناسب از نظر میزان انتشار اجتماعی ویروس کرونا، آزمونهای حضوري معدودی در طول سال تحصیلی برگزار گردد. مدارس لازم است متناسب با شرايط (تعداد دانشآموز، فضاي برگزاري آزمون و امكان توزيع زمانهاي آزمون) امکان اجرای این آزمونها (دست کم 2 بار در طول سال) را فراهم سازند. از این حیث، اهتمام ستاد و صف وزارت آموزش و پرورش براي فراهم ساختن شرايط برگزاري آزمون حضوري مورد تأكيد است.
شرایط کنونی در کشور اقتضا ميكند كه وزارت آموزش و پرورش در اجراي سیاستهای آموزشی خود مقتدرانه عمل كند. حفظ اقتدار وزارت آموزش و پرورش در شرايط كنوني ميتواند از پراکندگی سیاستی و همین طور سهل انگاری در فرایند آموزش و ارزشیابی پیشگیری نماید. در حال حاضر توصیه میشود که سامانه شاد به عنوان سامانه اصلی و ملی نظام آموزش و پرورش در سطح کشور تقويت شود. در عین حال، چشم پوشي از كاستيهاي سامانه شاد و سلب اختيار مدارس و معلمان برای بهرهگیری از امکانات سایر سامانههای یادگیری یا کارافزارهای مجازی سودمند روا نيست.

پیشرفت تحصیلی اصلی ترین هدف آموزش و پرورش در جهان از گذشته تا امروز بوده است. با توجه به شرایط بحران کنونی، ضرورت تأسیس مرکز ملی پیشرفت تحصیلی بیش از پیش احساس می شود. وجود این مرکز می تواند ضمن مطالعۀ علمی پیشرفت تحصیلی و چگونگی ارتقاء آن در نظام آموزشی کشور، به طور مستقل بر سنجش و ارزشیابی آن به عنوان مهمترین شاخص ارزشیابی نظام آموزشی نظارت داشته باشد.
سنجش های پایانی دقیق و استاندارد یکی از شیوه های مهم تضمین کیفیت پیشرفت تحصیلی هستند. بنابراین در شرایط موجود انجام سنجش های پایانی حضوری از پیش موجود در دوره های ابتدایی و متوسطه تحت پروتکل های بهداشتی و سایر شرایط لازم مورد تأکید هستند. از طرف دیگر مرکز ملی پیشرفت تحصیلی باید آماده سازی و اجرای ملی آزمون های مستقل استاندارد و معتبر پیشرفت تحصیلی را به منظور پایش پیوستۀ آن در دستور کار قرار دهد. »
« صدای معلم » 7 خرداد 99 گزارشی را با عنوان : « ادامه تعطیلی مدارس و برگزاری امتحانات مدارس به شیوه غیرحضوری غیرمنطقی و بلاموضوع است ! » ( این جا ) منتشر کرد .
در این گزارش آمده بود : هنوز مرجعی رسمی در آموزش و پرورش کیفیت آزمون ها و امتحانات در خرداد و شهریور سال تحصیلی قبل به ویژه در حوزه داخلی مدارس را مورد پایش قرار نداده است . هرچند این وضعیت در آینده و با مشاهده نتایج آزمون های معتبر بین المللی که امکان دخل و تصرف و اعمال نظر در آن نیست شفاف خواهد شد .
« علی رغم گفته های مسئولان در مورد ضریب نفوذ شبکه شاد اما آنان صحبتی در مورد کیفیت آموزش ها نمی کنند .
بدون تردید کیفیت آموزش تاثیر مستقیمی بر افت تحصیلی و نابرابری آموزشی دارد .
از سوی دیگر بیشترین آسیب در این زمینه متوجه مناطق کم برخوردار و محروم است که حتی به اینترنت دسترسی نداشته و از ابزارهای اولیه برای بهره مندی از آموزش های مجازی محرومند .
در همین زمینه مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در هفته آغازین اردیبهشت یک نظرسنجی اینترنتی انجام داد. در این نظرسنجی از دانشآموزان و والدین خواسته شده بود میزان رضایت خود از بازدهی آموزشهای از راه دور مدارس را اعلام کنند. در مدت 5 روز بیش از 20 هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و اعداد و ارقامی به دست آمد که زنگ خطری جدی برای تصمیم گیران کشور به صدا در آورد.

15 هزار نفر از شرکتکنندگان در نظرسنجی مخاطب مدارس دولتی بودند که 61 درصد از این تعداد (حدود 10 هزار نفر) بازدهی آموزشهای از راه دور را «ضعیف» ارزیابی کردهاند. 23 درصد نمره «متوسط» به این آموزشها دادهاند و مابقی (16 درصد) بازدهی این آموزشها را «خوب» دانستهاند. ( این جا )

تجربه ناموفق و غیرموثر آموزش های ضمن خدمت و آزمون های آنلاین در سامانه ضمن خدمت فرهنگیان و تاثیر ناچیز آن در توسعه حرفه ای معلمان می تواند مهم ترین دلیل برای ناکارا بودن امتحان غیرحضوری در مدارس باشد .
پژوهشی که در " پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی " منتشر شده و عنوان آن " بررسي تاثير آموزش هاي ضمن خدمت بر عملکرد حرفه اي معلمان شهر شيراز "می باشد نتایج این پژوهش نشان می دهد که دوره هاي آموزش ضمن خدمت روش ها و فنون تدريس، مديريت کلاس و سنجش و اندازه گيري، تاثيري بر عملکرد حرفه اي معلمان در تدريس کلاسي، کلاس داري، ارزشيابي کلاسي و وضعيت تحصيلي دانش آموزان ندارد. ( این جا )
این رسانه در گزارش های پیشین تاکید کرده است :
علی رغم تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اولویت داشتن آموزش حضوری و نیز اذعان بسیاری از مسئولان و مقامات مبنی بر آن که " مدارس " از جمله مکان هایی هستند که بیشترین میزان پروتکل های بهداشتی در آن رعایت می شوند اما تعطیلی مدارس به بیش از 90 درصد مدارس کشور سرایت کرده است .
استمرار این وضعیت موجب لوث شدن بیشتر جریان آموزش خواهد شد .
« صدای معلم » ضمن دعوت از وزارت آموزش و پرورش به شفافیت و اقتدار لازم ؛ برگزاری امتحان به شیوه حضوری را فرصتی مناسب برای ارزیابی نزدیک به واقعیت آموزش های ارائه شده در این مدت ارزیابی می کند .
این رسانه پیشنهاد برگزاری امتحانات در مدارس را با محوریت و نظارت اداره آموزش و پرورش می دهد .
پایان گزارش/

"آقای الهیار ترکمن: تفاوت حقوق یک معلم با استاد دانشگاه خیلی کم شده است تا جایی که خیلی از استادان دانشگاه به این قضیه اعتراض کردند."
بحث معیشت و حقوق پایین معلمان مسئله تازه ای نیست و در بیشتر سالها معلمان خواهان رفع این مشکل بوده اند؛ از دولت ها و مجلس های وقت تا مجلس و دولت فعلی همیشه قول پیگیری و رفع مشکل را داده اند، طرح های بسیاری تحت عناوین مختلف نوشته شده است، کارشناسان و متخصصینی در کارگروه و کمیسیون های مختلف طی ماهها و سالها موضوع را بررسی کردند، اما نتیجه ای حاصل نمی شود و مشخص نیست زمان رفع این مشکل کی فرا خواهد رسید.
این روند تکراری و بی معنی، نه تنها باعث افزایش روزافزون مشکلات مالی معلمان شده است، بلکه، به شکل گیری ذهنیت منفی معلمان نسبت به مسئولین تصمیم گیر و مرتبط با موضوع انجامیده است؛ چرا که رسیدن به حقوق و مزایای متناسب با واقعیتهای اقتصادی و مخارج زندگی حق همه حقوق بگیران و اقشار مختلف است و پایین نگه داشتن دریافتی معلم، عادلانه نیست.
در سالهای اخیر وعده مسئولین برای ارتقا حقوق و مزایای معلمان به طرحی به نام " رتبه بندی" گره زده شده است طرحی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است و طبق آن، همراه با ارتقا کیفی کار معلم، حقوق و مزایا نیز افزایش خواهد یافت؛ البته چگونگی بررسی کیفیت کار معلم و ارتقاء آن خود جای بحث فراوان دارد که در این گفتار نمی گنجد؛ اما، در سالیان اخیر به علت وعده های مسئولین، معلمان اجرای این طرح را مساوی با حل مشکلات معیشتی خود می دانند؛ در حالی که کلیت موضوع بیشتر از آنکه به "اسم و عنوان یک طرح" وابسته باشد به اراده دولت و مجلس وابسته است و اصولا گره زدن دریافت حقوق و مزایای مناسب به طرح رتبه بندی درست نیست.

مشوق مالی برای ارتقا کیفیت کار و ارائه ایده و عملکردهای خاص به همگان تعلق نخواهد گرفت، اما در قبال انجام وظایف یک معلم و تدریس مطلوب طبق سرفصل های تعیین شده، باید حقوقی مناسب به معلمان پرداخت شود، همچنان که سایر حقوق بگیران دولت در قبال دریافت حقوق و مزایای مناسب و برخورداری از رفاهیات مطلوب، نیازمند انجام کاری جز وظایف محوله پست سازمانی خود نیستند و افزایش حقوق آن ها به اعتراض و ارسال پیامک و...، تشکیل کارگروه های هر ساله، مصاحبه نماینده مجلس و سازمان برنامه و بودجه و دولتیون، لایو های اینستاگرامی، جلسات با تشکل ها، توصیه مسئولین دولتی و برگزاری آزمون و کسب نمره... گره زده نمی شود.
در این شرایط که معلمان انتظار حل مسئله را دارند و با وجود واضح بودن اختلاف بین حقوق و مزایای معلم و سایر حقوق بگیران، مسئولین سخنانی بر زبان می رانند که گویی معلم حقوق بگیری اضافه بر پیکره ی دولت است و اگر بر همین منوال سخن ها بر زبان جاری سازند، بعید نیست به زودی خلقِ شاهکار کنند و حکم به انحلال وزارت آموزش و پرورش دهند و فاتحانه بار مالی از دوش دولت بردارند و شاید جامعه را اقناع کنند بدون درس و کلاس و معلم، گواهی پایان تحصیلات با ما! نگرانی برای چه؟
امروزه متاسفانه گروهی کارکرد معلم و مدرسه را به قدری سطحی می دانند که در نظرشان، با هر شرایطی می شود آموزش و پرورش را دنبال کرد...
اعلام نزدیکی حقوق و مزایای معلمان با اساتید دانشگاه و اعتراض اساتید مضحک است و تاسف بار...
وقتی روزِ روشن را شب، و شب را روز اعلام کنند؛ پس در این شرایط حرفی برای گفتن نمی ماند...
برخی تصور می کنند با اعلام اعداد و ارقام و تجزیه و تحلیل های سطحی می توانند معلم را قانع کنند، غافل از آنکه این اعداد و ارقام چیز پنهانی نیست که معلم و جامعه به آن ها دسترسی نداشته باشد؛ رقم احکام حقوق بگیران دولت مشخص است و نیز، مزایای دریافتی آنان از قبیل: اضافه کار، حق لباس، ماموریت، حق مسکن، حق غذا، حق ایاب و ذهاب، هزینه تحصیل فرزند، کارانه، پاداش ها، خوار و بار و وام های خاص جهت خرید مسکن، خودرو ...
البته معلمان نسبت به پرداخت حقوق و مزایای مناسب و مطلوب به سایر حقوق بگیران معترض نیستند و قطعا از تامین هزینه های زندگی هموطنان خود خوشحال خواهند شد.
پس بهتر است تقلا برای اقناع معلم جای خود را به تلاش برای پرداخت حقوق و مزایای مناسب به معلم بدهد و از مسیر حاشیه سازی خارج شود و اگر دولت و مجلس به رفع مشکل اعتقاد دارند، نباید مسئله حقوق، بدون نتیجه در رفت و برگشت های بیهوده بماند...
کمیسیون
کارگروه
هیئت
جلسه
بازبینی
کمیسیون
کارگروه
هیئت
جلسه
بازبینی
و...
شاید بتوان بهترین راه برای رفع مشکل را افزایش حقوق و مزایای معلمان به انداره سبد هزینه های خانوار دانست؛ حال به هر اسم و عنوانی...
در حال حاضر کارشناسان سبد هزینه های زندگی را نزدیک ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده اند؛ متوسط حقوق و مزایای معلم ۵ میلیون تومان است، اگر سال آینده دولت ۲۵ درصد به حقوق ها اضافه کند حقوق معلم به ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد رسید.
حال اگر دولت به اسم رتبه بندی ۲۰ درصد دیگر به حقوق معلمان اضافه کند حقوق به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید...
نهایتا اگر حقوق معلم افزایش سالانه و افزایش دیگری تحت هر عنوان ( رتبه بندی/ قانون مدیریت خدمات کشوری یا...) را تجربه کند و قدری خود را به هزینه سبد خانوار برساند، سال آتی هزینه سبد خانوار افزایش خواهد داشت و فاصله فعلی اگر بیشتر نشود کمتر هم نخواهد شد؛ پس علاج کار این است که ابتدا حقوق معلم به سبد هزینه خانوار برسد سپس مثل سایر حقوق بگیران افزایش حقوق را داشته باشد در غیر این صورت این موضوع همچنان باقی خواهد ماند و مشکلات معیشتی یقه معلم را رها نخواهد کرد...
موضوع مهمی که نادیده گرفته می شود بحث مزایا و رفاهیات است که معلمان در این حوزه عایدی خاصی ندارند و باید در این خصوص دولت و مجلس تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

با یک مثال کاستی حوزه رفاهیات روشن می شود:
وام مسکن معلمان در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان است که کفاف رهن یک منزل را نمی دهد تا چه رسد به ساخت یا خرید مسکن...( تعداد بسیار معدود)
با ملاحظه مصاحبه آقای الهیار ترکمن، به نظر می رسد افزایش حقوقی در کار نیست و اگر افزایشی باشد ناچیز و همراه با طراحی شیوه ای خاص و زمانبر خواهد بود...
وقتی حقوق بالای معلم دادِ اساتید دانشگاه را درآورده، پس، نباید انتظار افزایش حقوق خاصی داشت!
شاید باز کار به صدور احکام، اصلاح احکام، لایوهای اینستاگرامی و جلسات با نمایندگان و تشکل های معلمان بکشد و خروجی آنچه باشد که درنظر دارند، نه آنچه مطلوب و حق معلم است...
امیدواریم این گونه نباشد و با همت دولت و مجلس شاهد رفع مشکل معیشتی معلمان باشیم.
بخشی از سوالات مطرح شده و پاسخ های معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به شرح ذیل می باشد:
خبرگزاری " ایران" به تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
"اگر برای سال آینده قانون شود معلمان چقدر افزایش حقوق دارند؟
فعلاً نمیتوان دقیق درباره میزان افزایش حقوق معلمان اعلام نظر کرد چرا که ما هنوز در کشاکش بررسی مواد بودجه سال ١٤٠٠ هستیم و تا نهایی شدن آن باید منتظر ماند، اما تمام مواردی را که تأثیرگذار بر بودجه ١٤٠٠ است پیشبینی کردهایم تا به سازمان برنامه بودجه پیشنهاد دهیم.
مجلس میگوید دریافتی معلمان در وزارت آموزش و پرورش باید مثل وزارت علوم باشد، آیا نگاه شما به این لایحه اینگونه است؟
ما معلمها را بر اساس نظام حرفهای خودش نگاه میکنیم. نمیخواهیم به سمت استادی ببریم و نمیخواهیم این مقایسه را انجام دهیم. هراکنون با توجه به اقداماتی که در خصوص حقوق معلمان صورت گرفته است تفاوت حقوق یک معلم با استاد دانشگاه خیلی کم شده است تا جایی که خیلی از استادان دانشگاه به این قضیه اعتراض کردند.
امسال با اجرای نظام رتبهبندی معلمان چقدر افزایش حقوق داشتند؟
اگر حقوق یک معلم را در سال ٩٩ با حقوقی که در سال ٩٨ میگرفت مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که رشد خوبی صورت گرفته و آمارها هم نشان میدهد که حقوق معلمان 58 درصد افزایش یافته است."
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی نوشت : ( این جا )

استاندار خراسان شمالی گفت: بررسیها نشان میدهد بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی معلمان و دانشآموزان در کلاس درس عامل پیک کرونا در استان نبوده است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان شمالی محمدعلی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شمار معلمان و دانش آموزان مبتلا به کرونا در استان بالا نیست، بررسی و مطالعات نشان می دهند اختلاف معناداری در میزان ابتلای این قشر به کرونا وجود ندارد.
وی با بیان اینکه میزان شیوع ویروس کرونا در قشر معلمان و دانش آموزان، پیش و پس از بازگشایی مدارس انجام شده است افزود: حضور در مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی است و معلمان و دانش آموزان موارد را رعایت میکنند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه ها و حساسیت ها در بازگشایی مدارس، ابتلای معلمان و دانش آموزان به کرونا بود گفت: اگر در بررسی ها، به این نتیجه می رسیدیم که آموزش حضوری عامل اصلی پیک کرونا است، به یقین برای تعطیلی تصمیم گیری می کردیم.
۱۸۰هزار دانش آموز و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار مدرسه خراسان شمالی زیر نظر ۱۴ هزار معلم تحصیل می کنند.
پایان پیام/
گروه گزارش/

سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان هنگام مراسم تودیع و معارفه خود به برخی نکات مهم و مغفول در این دانشگاه اشاره کرد هر چند به نظر می رسد با ریاست حسین خنیفر نیز گشایش خاصی در موارد مطروحه رخ نداده است .
دوشنبه 20 آذر 1396 ، مهرمحمدی در محل سازمان مرکزی دانشگاه که محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش هم حضور داشت چنین گفت : ( این جا )
یاد گرفتم که امر پژوهش در دانشگاه فرهنگیان یک رخداد تاسیسی دیریاب و نیازمند صبوری و خلاقیت است .
پژوهش در دانشگاه فرهنگیان به دلیل پیشینه ای که تربیت معلم در کشور داشته است ( برادران و خواهران ) یک مساله نیست یعنی دغدغه نیست !
یک مساله است !
یعنی این که دغدغه نیست یک مساله است و این که چگونه می توان کارکرد پژوهشی را در دانشگاه فرهنگیان احیا کرد نیاز به صبوری و خلاقیت دارد .
ما در این زمینه خیلی دچار وقفه و دچار عقب ماندگی هستیم ! متاسفانه !
هرگز البته نمی توانیم ایده احیاء پژوهش در یک نهاد دانشگاهی را فراموش کنیم .

دانشگاه بدون پژوهش و کارکرد پژوهشی اصلا دانشگاه نیست بلکه کاری که باید بکنیم باید چرخ " پژوهش " را در دانشگاه فرهنگیان از نو اختراع کنیم .
این که می گویند که اختراع چرخ از نو کار باطلی است در این عرصه کار درست و ضروری است .
ما باید چرخ پژوهش را در دانشگاه فرهنگیان از نو اختراع کنیم با محوریت تولید دانش میان رشته ای آموزش .
این یک اختراع است .
بیان این است که ما چگونه چرخ پژوهش را از نو در دانشگاه فرهنگیان احیاء کنیم .
در این زمینه خیلی باید کار شود .
یاد گرفتم که تربیت معلم نیاز به توجه ، عزم و تقسیم کار ملی است .
تربیت معلم یک ماموریت ملی است خصوصا آن جایی که ما صحبت از شایستگی های اختیاری می کنیم .
شایستگی های الزامی در برنامه های درسی می آید و دانشگاه فرهنگیان این شایستگی ها را تعقیب می کند .

یاد گرفتم که توجه به عزم ملی – همان چه که پیش تر عرض کردم – در درجه نخست باید در میان نخبگان و در جهت تبدیل تربیت معلم به یک " گفتمان آکادمیک " اتفاق بیفتد و تربیت معلم در جامعه علمی ما از " مهجوریت " نجات پیدا کند .
تربیت معلم در جامعه علمی ما مهجور است .
مهجوریت تربیت معلم را دانشگاه فرهنگیان به آن پایان ببخشید و این یک وجهی است ، یک ضلعی است از همان اضلاع متعدد ایجاد عزم ملی در ارتقای تربیت معلم و در اهتمام به تربیت معلم به عنوان یک ماموریت ملی در جمهوری اسلامی ایران . »
وحید نصراله زاده و عبدالله حسینی دو دانشجو معلم فعال در عرصه پژوهشی و علمی سال آخر و ورودی 96 دانشگاه شهید رجایی ارومیه
با چندین مقاله معتبر و بورسیه تحصیلی در این زمینه به « صدای معلم » میگویند:
« ما چندین ساله در عرصه پژوهشی فعالیت داریم .
در حال حاضر ،انتقادات فراوانی بر عملکرد معاونت پژوهشی وارد است و متاسفانه بود و یا نبودش فرقی در روند پیشرفت دانشگاه ندارد و عملا مجموعه پژوهشی در زمان معاونت فعلی نقشی در رشد حرفه ای دانشجویان ندارد .
و این حق دانشجو معلمان و معلمان این سرزمین نیست .

( وحید حسینی )
این دانشجو معلمان در ادامه به اهم مشکلات دانشگاه در این دوره اشاره کرده و مواردی را فهرست وار ذکر می کنند :
- عدم همکاری لازم در دادن مجوزهای لازم برای پژوهش هایی نظیر اقدام پژوهی
- عدم حمایت معنوی و مادی از پژوهشگران حتی در هفته پژوهشی که متعلق به این عزیزان است و صرفا در برخی استان ها این اتفاق رخ می دهد .
- عدم برگزاری دوره های آموزشی برای پژوهش نظیر آموزش مقاله نویسی، تحلیل محتوا و غیره
- برگزاری همایش ها در دانشگاه بسیار محدود به چند استان می باشد و آن نیز بسیار کم است .
- اندک بودن تعداد مجلات دانشگاه در مقایسه با دیگر دانشگاه ها
- عدم تمرکز لازم بر شناسایی استعدادهای پژوهشی
- عدم تمرکز لازم بر شناسایی پژوهش های ناب و تشویق آنها
- عدم برگزاری جلسات تشویقی و آگاهی دهنده در مورد پژوهش و اهمیت آن
- عدم حمایت از طرح های پژوهشی ، علمی ، و آموزشی
- عدم حمایت از کارگاه های پژوهشی و آموزشی
- عدم پیگیری و دادن مجوز های لازم از سوی معاونت پژوهشی و آموزشی در جهت کسب اجازه به دانشجویان برای انجام طرح ها و برنامه های آموزشی و پژوهشی.

( وحید نصراله زاده )
این دو به « کیهان طه پور » اشاره می کنند که هم اکنون در یکی از روستاها تدریس میکند و از سوی دانشگاه هیچ حمایتی از او نشد .
« رضا علیزاده » دانشجو معلم دیگری به « صدای معلم » می گوید :

« بیش از دو سال است که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنم .
قبلا در دانشگاه های دیگری بودم .
ولی هیچ گاه رفتار معاونت پژوهشی این دانشگاه را با دانشجو معلمان نمی توانم فراموش کنم .
اخباری که در این مورد به رسانه ها و خبرگزاری ها در مورد عملکرد این معاونت ارسال شده نیاز به تامل دارد و به نظرم واقعیت ها را منعکس نمی کنند .
من دو سال است که پیگیر مراکز نوآوری و امور پژوهشی دانشگاهم .
دانشجو معلمان انتقادات جدی بر عملکرد آقای طاهری نیا دارند .
بارها مطرح کرده ام که اجازه همکاری دانشجو و فعالیت دانشجو در این مراکز نوآوری دانشگاه را بدهند و این مراکز دانشجو محور باشند اما کسی پاسخ گو نیست .
علیزاده ادامه می دهد : در آیین نامه وزارت علوم تاکید شده از هیئت علمی در این مراکز به عنوان مدیر به کارگیری نشود .
اگر معاونت پژوهشی هدف و ایده ای در دانشگاه فرهنگیان برای پیشرفت و رشد دانشگاه و دانشجو معلمان ندارید لطفا جای خود خود را به فرد کاردان و دغدغه مندی بدهید . »
پایان گزارش/
۲۲ آبان ۱۳۰۸: ۹۱ سال پیش در چنین روزی فردوس وزیری در بافت کرمان زاده شد: "قصه نمیتواند جانشین زندگی شود، ولی میتواند آن را پربارتر و شیرینتر کند".
گروه گزارش/

هنوز مدت زمان زیادی از حذف عکس دختران از جلد روی کتاب ریاضی سوم دبستان نگذشته که کتاب فارسی پایه هفتم دبیرستان نیز خبر ساز شد .
« تصویری از کتاب فارسی پایه هفتم دبیرستان در فضای مجازی منتشر شده که نشان میدهد در محتوای یکی از درسها دست برده شده و کلماتی به متن اضافه شده که در کتاب سالهای قبل نبوده است.

در متن داستان نادر ابراهیمی، داستاننویس شناخته شده معاصر ایران، با عنوان «قلب کوچکم را به چه کسی هدیه بدهم؟» جمله « به خاطر اسلام » به متن اضافه شده است.
ابراهیمی در متن داستان خود نوشته بود: «قلبم را میبخشم به همه آنهایی که جنگیدند و دشمن را از خاک ما، از سرزمین ما و از خانه ما بیرون انداختند...»
اما در متن کنونی دست برده شده آمده است: «قبلم را میبخشم به همه آنهایی که به خاطر اسلام جنگیدند...» ( این جا )
« صدای معلم » 23 شهریور 99 در گزارشی ضمن انتقاد از عملکرد رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نوشت : ( این جا )
« « هر چند چنین حرکات سخیفی در سازمانی که باید اتاق فکر و نیروی محرکه وزارت آموزش و پرورش برای نواختن تغییرات بنیادین متناسب با نیازهای روز جامعه ایرانی همگام با تجربیات موفق جهانی و الگو کشورهای توسعه یافته باشد امر تازه ای نیست اما جا دارد که پرسشی را از رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کنیم . اگر این گونه اشتباهات در کشور دیگری با محوریت " قانون " صورت گرفته بود چه برخوردی با مقام مسئول می گردید ؟
صدای معلم " پیش تر در گزارشی با عنوان : " رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ماموریت های سازمانش تجدید نظر کند ! " نوشت : ( این جا )
« آیا قرار است " معنویت " مورد نظر رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که آدرس آن را به " کتاب های درسی " موکول کرده است در سایه همان گونه تعاملات ، گفت و گوهای اقناعی و راه های میانه که وصف آن رفت ؛ حاصل شود ؟

چه فرد و نهاد و مرجعی موجد " مرگ مدرسه " در این نظام آموزشی است ؟ ( البته اگر بتوان ویژگی های یک سیستم را بر آن اطلاق نمود ! )
آیا سازمان مذکور و وزارت آموزش و پرورش مسئولیت خود را در این چالش ها می پذیرد ؟
آیا بهتر نیست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به جای تفسیر خاص خودش از " معنویت " به فکر طراحی برنامه و فلسفه ای پایدار با در نظر گرفتن سه ضلع " اخلاق مداری ، خردگرایی و عمل گرایی " در تدوین کتاب های درسی و عینیت بخشیدن به برنامه درسی ملی با این رویکرد باشد ؟ »
پرسش " صدای معلم " آن است که آیا آن " معنویت " مورد نظر این مقام وزارت آموزش و پرورش قرار است با تغییر جلد یک کتاب که در تضاد با بدیهی ترین و ابتدایی ترین حقوق شهروندی است جامه عمل بپوشد ؟ »
جوابیه ای که این سازمان در برابر انتقادات گسترده مخاطبان صادر کرد عصبانیت جامعه را افزون نموده و حتی موجب تمسخر و دست مایه طنز در شبکه های اجتماعی شد .
این رسانه در پایان گزارش خود آورده است : آیا این سازمان با آمدن یک چهره به ظاهر آکادمیک گامی به عقب جهش کرده است ؟!
« ضعف اصلی سازمان پژوهش این است که در یک فضای انتزاعی به طراحی و تدوین برنامه درسی می پردازد و از پیامدهای طرح و برنامه خود بی خبر است. شایسته است رییس سازمان پژوهش به خاطر بی اطلاعی از ویژگی های برونداد نظام آموزشی استیضاح شود.
عذرخواهی نشانه ضعف نیست !
بلکه می تواند موید بالندگی روحی و معنوی در فرد و مدیر یک سازمان باشد . »
پیشنهاد می کنیم سرفصل جداگانه ای در دروس به ویژه در دوره ابتدایی با عنوان " فرهنگ عذرخواهی " زیرمجموعه " مهارت های زندگی " گشوده شود و حتما از تجربیات جهانی به ویژه کشورهای آسیایی مانند ژاپن در آن استفاده گردد . »

« محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش در مورد حذف تصویر دختران عذرخواهی کرد .
پرتال وزارت آموزش و پرورش در مورد تحریف خاطرات یک نویسنده و انتشار آن در کتاب های درسی نوشت : ( این جا )
« وزیر آموزش و پرورش در پیامی از ابلاغ فرآیند دقیق، منسجم و حرفه ای برای بررسی و اصلاح تغییرات خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در پیامی اظهار کرد: از تغییر متن نویسنده فاخر کشورمان در کتاب فارسی پایه هفتم، متاسف شدم.هر چند تغییر در دوره مسوولیت من نبوده است.
وی افزود: در همان ماه های اول مسوولیت، فرآیند دقیق، منسجم و حرفه ای را برای بررسی، و اصلاح تغییرات تدوین و ابلاغ کردم تا مطمئن شویم که در آینده شاهد چنین مواردی نخواهیم بود . »
موضع رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این مورد سکوت بود .
اما پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش در مورد رفتارهای دو گانه و غیرشفاف ایشان است .
حاجی میرزایی یازدهم آبان 1399 رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را به عنوان رئیس شورای راهبری برنامه ویژه مدرسه منصوب کرده است . ( این جا )
همچنین در حکم دیگری وزیر آموزش و پرورش پس از سه روز رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را به عنوان رئیس شورای کاهش تمرکز در نظام برنامه ریزی درسی منصوب کرد . ( این جا )
پرسش این است که مبنای علمی و کارشناسی این انتصابات با وجود عملکرد پیشین رئیس سازمان چه بوده است ؟

رئیسی که با وجود تدریس در مراکز علمی و دانشگاهی و دارا بودن تحصیلات آکادمیک هنوز " عذرخواهی " نمی داند آیا شایسته ابقا و حتی اعطای مسئولیت ها و پست های دیگر به ایشان از سوی وزیر آموزش و پرورش است ؟
اگر این گونه اشتباهات در کشور دیگری با محوریت " قانون " صورت گرفته بود چه برخوردی با مقام مسئول می گردید ؟
حرکت خوب وزیر آموزش و پرورش در مورد عذرخواهی و قول ایشان مبنی بر عدم تکرار در آینده زمانی با اعتماد افکار عمومی و معلمان مواجه می شود که رفتارهای دوگانه ای مانند بالا را شاهد نباشیم .
هنوز « حسن ملکی » به آخرین گزارش صدای معلم در مورد عملکرد آن سازمان پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )
این رسانه مجددا پرسش های صریح خود را مطرح می کند :
آیا ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که دارای مدرک دانشگاهی است جلوه ای از منش آکادمیک و علمی را در مدت ریاست خود در این سازمان به نمایش گذاشته است ؟
آیا کسانی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی را اداره می کنند با الفبای " پژوهش " آشنایی و موانست دارند ؟
آیا این سازمان با آمدن یک چهره به ظاهر آکادمیک گامی به عقب جهش کرده است ؟!
رئیسی که " عذرخواهی " نمی داند ؛ به درد مدیریت نمی خورد !
پایان گزارش/
گروه گزارش/

ممانعت از ورود « نرگس خدادادی » داوطلب مستعد و نابینا که ساکن گناآباد است موجب واکنش های گسترده ای در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی شده است .
پیش تر ؛ « صدای معلم » گفت و گوی اختصاصی با نرگس خداددادی انجام داد . (این جا )
« پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی » نوشت : ( این جا )
« خدابنده، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت : با تاکید استاندار خراسان رضوی ، آموزش و پرورش استان مسئول پیگیری مشکل این دانش آموز شده است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی خدابنده مدیرکل این سازمان در واکنش به مشکلات جذب یک دانش آموز روشندل در مصاحبه ورودی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد : با تاکید استاندار خراسان رضوی ، آموزش و پرورش استان مسئول پیگیری مشکل این دانش آموز شده است.
وی در ادامه تصریح کرد : فرآیند جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان براساس دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش صورت می گیرد و کلیه معاینات پزشکی با در نظر گرفتن شاخص های ابلاغی با حضور تیم متخصص انجام می پذیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه هرساله تعداد زیادی از دانشجویان برای حضور در دانشگاه فرهنگیان متقاضی هستند و باید با گذر از فیلترهای در نظر گرفته شده مجوز تحصیل در این دانشگاه را دریافت کنند گفت : در مورد شرایط دانش آموز روشندلی که از شهرستان گناباد در کنکور سراسری امسال رتبه خوبی کسب کرده ولی در معاینات پزشکی ورودی دانشگاه فرهنگیان موفق به کسب حدنصاب لازم نگشته با پیگیری های استاندار و رایزنی و مکاتبه اداره کل آموزش و پرورش در تلاش هستیم تا مشکل را برطرف کنیم.
وی در پایان خاطر شنان کرد : سعی می کنیم از تمام ظرفیت های قانونی برای حل این مشکل استفاده کنیم و بر همین اساس مکاتباتی را با وزارت آموزش و پرورش برای ارائه راهکار قانونی جهت رفع مشکل انجام داده ایم. »
« صدای معلم » پیش تر در ابتدای گزارش خود چنین آروده بود :
« طبق ماده 15 قانون حمايت از حقوق معلولان که در 13 اردیبهشت 1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و برای اجرا به دولت ابلاغ گردیده است ( این جا ) ؛ دولت مكلف است حداقل 3 درصد از مجوزهاي استخدامي رسمي، پيماني و كارگري دستگاههاي دولتي و عمومي اعم از سازمانها، وازتخانه ها، موسسات، شركتها و نهادهاي عمومي انقلابي و ديگر دستگاههايي را كه از بودجه كشور استفاده ميكنند، به افراد داراي معلوليت واجد شرايط اختصاص دهد.
طبق تبصره يك اين ماده، سازمانها، وزارتخانهها، موسسات دولتي، شركتها و نهادهاي عمومي انقلابي مكلفند سه درصد از مجوزهاي استخدامي خود را به افراد داراي معلوليت اختصاص دهند. سازمان اداري و استخدامي كشور موظف است نسبت به تخصيص اين سهميه استخدامي براي افراد داراي معلوليت اقدام و بر رعايت آن نظارت كند.
همچنين در تبصره 2 اين ماده آمده است: بالاترين مسئول دستگاههاي اجرايي، نهادهاي عمومي غيردولتي، شهرداريها و بانكها مكلف به اجراي دقيق مفاد اين ماده هستند. متخلفان حسب مورد با حكم مراجع ذيصلاح به مجازاتهاي مندرج در ماده 4 اين قانون محكوم ميشوند. »
پرسش این رسانه از ایشان و سایر مسئولان و مقامات آن است که آیا قانون حمايت از حقوق معلولان فصل الخطاب نیست ؟
آیا از نظر ایشان ، دستورالعمل های وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش مافوق " قانون " هستند ؟
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی دقیقا توضیح دهد به دنبال کدام ظرفیت و راهکار قانونی است ؟ آیا ایشان قرار است برای حل یک مشکل که " قانون " شفافیت و نحوه برخورد با آن را مشخص کرده است ؛ منتی بر سر یک شهروند محروم از حقوق قانونی بگذارد ؟
پرسش دیگر آن که آیا استفاده این مدیر فرهنگی از واژه " فیلتر " امری منطقی و اخلاقی است ؟
آیا دست اندکاران و عاملانی که نقش " صافی " را بر عهده گرفته اند خود همگی در زمره " معلمان حرفه ای " هستند که می خواهند بر اساس معیارهای حرفه ای آینده آموزش را با محوریت " معلم " رقم بزنند ؟
پایان گزارش/
گروه رسانه/
در پی درج مطلبی با عنوان : « صندوق ذخیره فرهنگیان و تضییع حق معلمان یزد» در صدای معلم ( این جا ) ؛ « اداره کل آموزش و پرورش استان یزد » جوابیه ای برای این رسانه ارسال کرده است .
ضمن سپاس از پاسخ گویی ، عین جوابیه به شرح زیر است .