بازی تراکتور- پرسپولیس در داخل مستطیل سبز آزادی فقط ۹۰ دقیقه طول کشید. ولی اکنون که در حال نگارش این یادداشت هستم و ۷۲ ساعت از آن میگذرد همچنان در فضای سانهای و افکار عمومی ادامه دارد.
ویدیوهایی که در فضای مجازی هم رسانی میشود و جدلهایی که در کامنتها و گروههای مجازی به راه افتاده است نشان از درگیری قسمتی از افکار عمومی نه چندان کم شمار با حاشیههای این بازی دارد.
تحلیل فنی بازی نه مورد علاقه من است و نه در آن کمترین تخصصی دارم.
آنچه که در این یادداشت به آن خواهم پرداخت فضای خشن و دور از مسئولیت اجتماعی مترتب بر یک بازی کاملاً معمولی فوتبال است.
شعارها و کریهایی که در این بازی از سکوهای آزادی بلند شد در حکم تیرهای زهراگین بی هدفی بودند که از کمان کماندارانی نابخرد و جاهل و جوگیر رها میشدند که حاصلی جز جریحهدار کردن احساسات عمومی و زشت نمایاندن آزادی نداشتند.
این کریهای فوتبالی حول دو مقوله مهم جنسیت و قومیت بود .
در این یادداشت بر آنم که به کریهایی که ماهیت جنسیتی داشت بپردازم .
۱- در همین آغاز می خواهم به دو نکته اذعان کنم : اول خوشحالی ام از فراهم شدن امکان تماشای بازی در استادیوم برای زنان و ابراز هیجان آنان از روی سکوهای آزادی و دوم این که به عنوان یک آذربایجانی مایل بودم تیم تراکتور برنده از میدان خارج شود.
۲- استفاده از فحشها و تکیه کلامهای جنسیت زده در ادبیات غیر فاخر مردانه امری رایج است . در فرهنگ عامه این نوع ادبیات نشانهای از مردانگی و قدرت و اقتدار است. در این نوع ادبیات واژههای جنسیت زده ابزاری میشوند برای تحقیر دیگری و به رخ کشیدن برتری.
از طرف دیگر در محیطهای جمعی مانند استادیوم چون هیجان جمعی در فضا بسیار بالاست دیگر فکر و احساسات و رفتار فرد از کنترل او خارج میشود و به تابعی از افکار و احساسات و رفتار جمعی بدل میشود .
حال فضایی را تصور کنید که جو غالب به جهت تعداد بیشتر مردان و کمترین تعداد زنان دست خوش هیجان جمعی مردانهای میشود که ماحاصل چرخاندن توپ در داخل مستطیل سبز توسط ۲۲ مرد است .
سکوها در التهاب فوتبال میسوزند و هیجان جمعی فوران میکند.
ساختارهای ذهنی جنسیت زده مردان بر زبانهای مردانه شان جاری میشود و واژهها و فحشهای جنسیتی فضای آزادی را میآلایند. دوربین موبایلها از این همه خشونت کلامی بیدرنگ و پیاپی ویدیو میگیرند و چند ساعت نمیگذرد که فضای مجازی هم به تسخیر محتوای دیجیتالی در میآید که سراسر خشونت کلامی است و آزار کلامی جنسیتی. ولی هنوز این چرخه تولید خشونت تمامی ندارد.
کامنتهای زیر ویدیوها، خشونت کلامی و جنسیتی آن ۹۰ دقیقه منحوس را به صورت تصاعدی باز تولید میکنند. نا به هنجارترین بخش این پدیده زشت، ویدیوهایی هستند که زنان جوان با ادبیاتی احلیل مدار که بنیادش بر برتری جنسی مرد استوار است، هوار میکشند و خواهران شان را که نقش مادر، همسر یا خواهر حریف را دارند، بی مهابا مورد خشونت کلامی و جنسیتی قرار میدهند تا نشان دهند که خشونت زنان علیه زنان توهم نیست.
۳- به عنوان یک زن ایرانی آذربایجانی روی سخن من با تمام مردان و زنان تماشاگری است که پریروز حرمت آزادی را نگه نداشته و زن بودن مادران، همسران و دختران ایرانی را ابزاری برای تحقیر و تخفیف بازیکن حریف قرار دادند.
سخنی هم با آن دسته از خواهران و دخترانم دارم که فرصت حضور در آزادی را یافتند ولی با آن مسئولانه رفتار نکردند.
دخترم!
آیا میدانی برای اینکه در سکوهای آزادی بنشینی و فوتبال ببینی مدیون سال های سال تلاش مصلحانه و مطالبه متعهدانه زنان و مردانی هستی که امروز استادیومها را برای شما دست یافتنی کردهاند؟
خواهرم!
آیا میدانی که فریادهای هولناک و شرم آور پر از واژه های جنسی و تحقیرهای جنسیتی تو رفتاری به غایت غیر متعهدانه نسبت به آرمانی بزرگ و تاریخی بود؟
بی تردید درشت گویی از هر کسی که سر بزند، چه زن و چه مرد ناپسند و نامقبول است ولی از زنان ناپسند تر. چرا که زنان به واسطه نسبت وثیقی که با مادرانگی دارند شایسته است کلام شان آغشته به مهر و کردارشان از جنس حمایت گری و مدارا باشد.
در پایان ؛
عمیقاً امیدوارم در آینده پیچیدن طنین فریاد ایرانین قیزلاری گویلرین اولدوزلاری در فضای استادیوم یادگار، زشتی خاطره ی این بازی را از خاطره ها بزداید.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
عدالت آموزشی یکی از مهمترین برنامههای دکتر پزشکیان و دولت چهاردهم است . وضعیت عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی در حدی بغرنج است که در صورت بی توجهی خسارتهای بیشتری را به بار خواهد آورد. توجه به عدالت آموزشی بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف نظام تعلیم و تربیت به نتیجه نخواهد رسید.
نظام آموزش و پرورش پنج بعد مهم دارد:
نیروی انسانی ، ساختار اداری ، محتوای آموزشی و تربیتی ، قوانین و مقررات و بودجه و مسائل مالی.
هر نوع تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت بدون در نظر گرفتن نقش هر یک از ابعاد فوق بیثمر خواهد بود.
ساختار اداری را باید از مهمترین ابزارهای پیشبرد برنامه در وزارت آموزش و پرورش دانست . ساختار اداری وزارت آموزش و پرورش در طول دهههای گذشته بارها بازسازی شده است. .تعداد زیادی از معاونتها ادغام یا تقسیم شدهاند و با هر تغییر ، معاونتها و ساختارهای جدیدی شکل گرفتهاند.
ساختار اداری آموزش و پرورش در طول یک قرن گذشته همواره به سمت تمرکز بیشتر در تصمیمگیری حرکت کرده است. به همین دلیل و با وجود کاهش نیروی انسانی در بخشهای اداری و کاستن از بخش های غیر مفید، همچنان در دست یابی به اهداف خود ناکام است.
عموم وزارتخانههای دولتی ؛ سه سطح مرکز ، ادارات کل و ادارات شهرستانی را دارند ولی وزارت آموزش و پرورش علاوه بر سه سطح فوق سطح چهارمی به نام مدرسه دارد که مسئول اصلی تعلیم و تربیت است.
ساختار اداری باید در خدمت مدرسه باشد و به نفع مدرسه از اختیارات خود بکاهد ولی در حال حاضر مدرسه در خدمت ساختار اداری است .
پیشبرد برنامههای عدالت آموزشی بدون در نظر گرفتن نقش و جایگاه مدرسه و احیای آن امکان پذیر نیست . ساختار اداری بدون مدرسه نیز موجودیتی ندارد .
در حال حاضر نظم اداری آموزش و پرورش بر مبنای اصالت ساختار اداری بنا نهاده شده است . با ادامه وضع موجود رفع معضلات عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی امکانپذیر نیست.
تبدیل مدرسه به یک دایره اداری مهمترین دستاورد ساختار اداری در طول سالهای گذشته بوده است.
بدون یک ساختار اداری منعطف و چابک امکان تحول در آموزش و پرورش وجود ندارد.
نگاه اول: رویکرد مدرسه محور در اصلاح ساختار اداری
به منظور تحول در آموزش و پرورش باید رویکرد مدرسه محور در ساختار اداری مدرسه وجود داشته باشد. مدرسه بنیادیترین رکن تعلیم و تربیت است . در طول دو دهه گذشته ، شعار مدرسه محوری مهمترین شعار ساختار اداری محسوب میشود . کلیه وزرای دو دهه گذشته نیز در این مورد برنامههایی داشتهاند و کوشیدهاند که در این مسیر گام بردارند .
یکی از مهمترین طرحهای مربوط به مدرسه محوری ، تهیه « آیین نامه اجرایی مدارس » بود که مقررات پراکنده مربوط به مدرسه را در یک آییننامه تجمیع کرد و اختیاراتی را برای ارکان داخلی مدرسه همچون شورای معلمان و شورای مدرسه در نظر گرفت.
بوم ( برنامه ویژه مدرسه) طرح دیگری بود که بر مبنای محوریت مدرسه ارائه شد و در سال 1394 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. بر اساس طرح بوم باید برای زمینهسازی اجرای بند 5-5 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بند 2-13 برنامه درسی ملی مشتمل بر عناوینی مانند پژوهش و ارائه خلّاقانه ( سمینار ) یادگیری پروژه محور و آموزش مهارت تامین معاش حلال ؛ سالانه 50 تا 100ساعت از برنامه درسی مدارس ابتدایی و متوسطه اول به اجرایی برنامههایی اختصاص یابد که توسط مدرسه طراحی و اجرا شوند.
برخلاف آیین نامه اجرایی مدارس که نگاهی حقوقی و ساختاری به سازمان مدرسه دارند ، طرح بوم کوشید بر مبنای آموزش درسی غیر متمرکز و برنامه درسی اختیارتی را به مدرسه واگذار نماید .
با وجود طرحهای فوق همچنان نهاد مدرسه جایگاهی در تصمیم گیریها و تصمیمسازیهای آموزش و پرورش ندارد . دلیل اصلی فقدان جایگاه مدرسه و عدم استقلال آن را باید در ساختار اداری جست که در طول یک قرن گذشته نهادینه و تقویت شده است و به هیچ عنوان از اختیارات خود عقب نشینی نمیکند . حل این معضل بدون توجه به موارد یاد شده بی نتیجه خواهد بود .
عمده تغییراتی که در وزارت آموزش و پرورش به وجود آمده است منحصر به به ادغام معاونتها بوده است و در بسیاری از موارد از سطح وزارتخانه خارج نمیشود. طرح تشکیل دو معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی و آموزش و پرورش نظری و مهارتی که در ابتدای دهه هشتاد و در دولت دوم حجت الاسلام خاتمی با هدف عدم تفکیک آموزش و پرورش طراحی شد با وجود پیشرو بودن نتوانست تحول چندانی را در وزارتخانه به وجودآورد.
وجود رویکرد مدرسه محور مهم ترین نیاز موجود ساختار اداری است . مدرسه متولی چندانی ندارد و عموم تشکلهای صنفی و سیاسی نیز از محوریت و استقلال مدرسه دفاع نمی کنند و اگر هم به آن اشاره میکنند؛ راهکارهای عملی و ارادهای برای پیگیری آن ندارند.
نگاه دوم : تعدد مدارس مانع عدالت آموزشی
یکی از مهمترین نکاتی که در اصلاح ساختار اداری آموزش و پرورش نادیده گرفته میشود وجود تعداد زیادی از انواع مدارس است . تعدد مدارس عامل شکل گیری مراکز متفاوت تصمیمگیری شده است .
در حال حاضر 24 نوع مدرسه در نظام آموزش و پرورش وجود دارند که عبارتند از :
عادی دولتی ، شبانه روزی ، هیات امنایی ، عشایری ، نمونه دولتی ، شاهد ، ایثارگران ، قرآنی ، غیردولتی ، هوشمند ، تیزهوشان ، آموزش از راه دور ، مدارس وابسته به دستگاه ها ، ورزش ، استثنایی ، مجتمع های آموزشی و پرورشی ، مدارس ایرانی خارج از کشور ، بزرگسالان ، ماندگار ، دبیرستان های کار ودانش ، رشته بهیاری ، نمونه مردمی ، تعاونی ، اقلیت ها . ( مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، گونه شناسی مدارس در نظام آموزش و پرورش با تاکید بر تحلیل اجتماعی پیامدهای اجتماعی آن ، مورخ 11 / 12 / 1395 ، شماره مسلسل 15316)
مدارس فوق از نظر مالکیت ، نوع پذیرش دانش آموز، نحوه تامین منابع مالی و نوع آموزش متفاوتاند. مدارسی همچون هیات امنایی ، بزرگسالان ، شاهد و ایثارگران دولتی هستند ولی برای تحصیل مبالغی را دریافت میکنند . مدارس آموزش از راه دور ، بزرگسالان و ایثارگران کارکرد یکسانی دارند و دانش آموزان بازمانده را تحصیل را جذب می کنند ولی به سه نهاد متفاوت درون آموزش و پرورش وابستهاند.
مدارس ایثارگران زیر نظر اداره کل شاهد و ایثارگران و مدارس بزرگسالان زیر نظر معاونت آموزش متوسطه و مدارس آموزش از راه دور زیر نظر سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی فعالیت میکنند.
پذیرش دانشآموزان مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان با آزمون است و در سالهای اخیر آزمون مشترک برای آنها برگزار میشود ولی مدارس تیزهوشان زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مدارس نمونه دولتی زیر نظر معاونت آموزش متوسطه هستند .
از این رو می توان مدارس را به انواع ذیل محدود کرد:
1- عادی دولتی
2- غیر دولتی روزانه ( غیردولتی با مالکیت خصوصی یا تعاونی )
3- آموزش از راه دور ( غیردولتی بزرگسالان)
4- غیردولتی آموزشهای آزاد ( غیردولتی آموزش زبان و کلاس های علمی و تقویتی)
5- مدارس وابسته به دستگاه های دیگر
6- مدارس استثنایی ( دولتی مخصوص دانش آموزان استثنایی)
7- مدارس ایرانی خارج از کشور
8- مدارس ماندگار
با تقسیم بندی فوق مدارسی که به دلایل مختلف از جمله نوع پذیرش و دریافت شهریه و مانند اینها بین دانش آموزان تفاوت ایجاد میکنند کاهش مییابند. این اقدام منجر به برداشتن دیوار بلند بی عدالتی آموزشی و امکان تقسیم بندی وظایف ساختار اداری در مورد آموزش و پرورش میشود .
نگاه سوم : راهکارهای اجرایی برای اصلاح ساختار اداری
ساختار اداری موجود توان تامین عدالت آموزشی را ندارد . مهم ترین دلیل این ناتوانی تمرکز اختیارات و تبدیل مدرسه به عنوان یک دایره اداری فاقد اختیارات است. از این رو راهکارهای عملی برای حل این بحران باید ارائه شود :
1- تغییر در نوع انتصاب مدیران مدارس :
در حال حاضر مدیران از طرف روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق منصوب میشوند که استقلال مدیران مدراس در برابر مدیران مناطق را سلب میکند. در صورتی که انتصاب مدیران به پیشنهاد ادارات شهرستانها و مناطق و حکم وزیر آموزش و پرورش در مورد انتصاب مدیران متوسطه دوم و حکم مدیر کل آموزش و پرورش در مورد انتصاب مدیران متوسطه اول و ابتدایی انجام گیرد بر استقلال مدیران مدارس اضافه میشود.
ادارات آموزش و پرورش میتوانند بر عملکرد مدیران نظارت کنند و در صورت تخلف و ناکارآمدی مدارک را به صوت مستند به اطلاع وزارتخانه و ادارات کل برسانند. مدیران مدارس غیردولتی نیز به پیشنهاد موسس و حکم مرجع صادر کننده منصوب شوند و موسس حق نداشته باشد مستقیما اقدام به جا به جایی نماید تا از تعارض منافع جلوگیری شود.
2- تعریف جایگاه ادارات کل و ادارات:
در حال حاضر ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش در همه امور مربوط به مدارس دخالت میکنند. فربگی ادارات آموزش و پرورش و ادارات کل یکی از مهمترین عوامل شکلگیری چنین وضعیتی است . تفویض کلیه امور فرهنگی و پرورشی به کانونهای تربیتی مناطق و کلیه امور ورزشی به مراکز ورزشی تابع اداره بار ادارات را کاهش میدهد .
انحلال مقاطع و واگذاری امور آن ها به مدارس از جمله مواردی است که استقلال مدارس را افزایش میدهد . وجود تعدادی ناظر در هر اداره که بتوانند به صورت مرتب به مدارس سرکشی کنند و بر عملکرد آن ها نظارت نمایند منجر به بهود شرایط مدارس میشود و ادارات را از فعال مایشاء به ناظر فعال و پویا تبدیل میکند. ادارات کل میتوانند عهده دار امور مالی و اداری باشند که با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک به راحتی قابل انجام است.
3- کاهش و ادغام نهادهای غیر ضرور در آموزش و پرورش :
وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر شش معاونت ، هفت سازمان وابسته ، شش مرکز مستقل و چهار اداره کل زیر نظر مستقیم وزیر دارد.
سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قابل ادغام در معاونت آموزش ابتدایی هستند تا معاونتی به نام « آموزش ابتدایی ، بزرگسالان و کودکان استثنایی » تشکیل شود .
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و اداره کل شاهد و ایثارگران با وظایف معاونت متوسطه همسو هستند و ادغام آنها در معاونت متوسطه موجب کارآیی بیشتر میشود.
معاونت حقوقی و امور مجلس به « معاونت حقوقی و امور مجلس و شوراها و انجمن ها » تبدیل گردد و بخش شوراهای آموزش و پرورش و انجمنهای اولیا و مربیان زیر نظر آن قرار گیرد .
بخش همکاریهای علمی و بینالمللی مرکز امور بینالملل به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی منتقل شود .
بخش مدارس خارج از کشور زیر نظر معاونت حقوقی باشد .
کلیه امور مربوط به مهدکودک ها و پیش دبستانیهای غیردولتی به معاونت ابتدایی و مدارس غیردولتی متوسطه اول و دوم و آموزش از راه دور به معاونت متوسطه واگذار شود .
مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی نیز به دو بخش ابتدایی و متوسطه تقسیم شود و به معاونت های مربوط منتقل شود.
ادغام کامل پژوهشگاه تعلیم و تربیت و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و تبدیل آن سازمان به مرکز مطالعات راهبردی وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین خلاهای نظام تعلیم و تربیت کشور را پر میکند.
قرارگاه عدالت آموزشی و تربیتی نیز بلامحل است و وظایف آن از سوی معاونت های مربوطه قابل پی گیری میباشد .
مرکزی نیز در معاونت متوسطه به منظور برنامه ریزی و نظارت بر مدارس آموزشهای آزاد علمی و زبان تشکیل شود.
سخن پایانی :
عدالت آموزشی امری نیست که به سادگی قابل دست یابی باشد و تحقق به آن با ساختاری فربه و مداخله گر امکان پذیر نخواهد بود.
ساختار مداخله گر بیش از آن که به برنامههای راهبردی همچون عدالت آموزشی متعهد باشد به بسط اراده و سازمان خویش میپردازد .
استقلال مدرسه ، کاهش تنوع مدارس و تغییر روش انتخاب مدیران مدارس و مانند اینها گامهای ضروری برای اصلاح ساختار اداری هستند.
اصلاح ساختار اداری مهمترین ضرروت عدالت آموزشی است.
ساختار اداری فعلی توان دست یابی به اهداف مهمی همچون عدالت آموزشی را ندارد.
اصلاح ساختاری اداری مبتنی بر احیا و استقلال مدرسه یکی از مهمترین پیش نیازهای عدالت آموزشی است .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وقتی که در وزارت آموزش و پرورش مشکلات ریشهدار و اساسی وجود دارند ؛ چگونه میتوان انتظار داشت که مدیریت بر پایه دانش، تجربه و شایستگی باشد؟
ما با این واقعیت و با یک سیستم عجیب مواجهیم؛ سیستمی که چاپلوسی و تملق بهعنوان شاهراه رسیدن به مدیریت در آن حاکم است. هرچه کمتر بفهمی و بیشتر چاپلوسی و تملق مدیران ارشد را بنمایی، دقیقتر فرمان « بله قربان » را اجرا کنی، سریعتر به صندلی ریاست میرسید.
همین فرهنگ اشتباه، پاشنه آشیل پیشرفت و توسعه تعلیم و تربیت شده است. وقتی مدیران بهجای تخصص با روابط و چاپلوسی سر کار میآیند، نتیجه چیزی جز سوءمدیریت نیست. مشکلاتی که باید با دانش و برنامهریزی حل شوند، زیر دست مدیرانی میمانند که حتی نمی فهمند مشکل چیست. از بحران آموزش گرفته تا فروپاشی زیرساختهای تربیت، همه ناشی از همین حلقه معیوب انتصابات است.
در وزارت آموزش و پرورش شایستهسالاری هیچ جایگاهی ندارد.
مسیر ارتقاء از کنار کلاس درس و کتابخانه نمیگذرد، بلکه از راهروی دفتر مدیر و چاپلوسی و تملق آغاز میشود.
کسی که روزی حاضر بود کفش مدیر بالادستی، نمایندگان مجلس و یا هر شخص رابطی را لیس بزند، امروز درباره سیاستگذاریهای کلان تصمیم میگیرد. چگونه میتوان با چنین رویکردی به پیشرفت و تحول در تعلیم و تربیت فکر کرد؟
وقتی مدیرانی بر سر کارند که تخصصشان فقط حفظ منافع بالادستیهاست، مشکلات حل نمیشوند؛ بلکه بیشتر میشوند.
این نسل از مدیران، نه توان حل بحرانها را دارند و نه دغدغهای برای آنها.
باید اعتراف کنیم که چاپلوسی و تملق، نهتنها جایگزین شایستگی شده، بلکه سد بزرگی در مسیر پیشرفت تعلیم و تربیت است.
به سبک خلاقانه مدیریتیمان گریه کنیم ؛ چراکه با این رویکرد، پیشرفت و توسعه نه تنها دور از دسترس است، بلکه هر روز دورتر میشود!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
خبر درگذشت « نرگس معرفاوی » آموزگار دبستان بنت الهدی اروندکنار در خوزستان که 17 دی ماه حین تدریس در کلاس درس دچار سکته قلبی شد واکنش های بسیاری را در میان جامعه معلمان کشور بر انگیخت .
بلافاصله علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در یک گفتوگوی تلفنی از دلسوزیها و ایثارگریهای این معلم فرهیخته در قبال دانشآموزانش قدردانی کرد و این ضایعه اندوهناک را به خانواده وی تسلیت گفت.
اخبار رسیده به « صدای معلم » حکایت از آن دارد که وزیر آموزش و پرورش و هیات همراه در سفری که در سوم بهمن به این استان داشتند ؛ برنامه ای برای دیدار و دل جویی از خانواده این معلم تازه درگذشته نداشته اند .
آیا بهتر نبود وزیر آموزش و پرورش در کنار ادای احترام به مقام شامخ شهدای دشت آزادگان و نیز حسین صادقی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که حضور خود را در یادمان شهدای شلمچه پر رنگ نمودند ، سری هم به مزار این معلم می زدند ؟
« رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش که در محل یادمان سردار شهید علی هاشمی حضور یافت ؛ صحنه گریه و ضجه دانش آموزان آن معلم دلسوز را دیده بود ؟
*دانش آموزان کلاس « نرگس معرفاوی » پس از مرگ ایشان :
پایان پیام/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
پیش تر گزارش « صدای معلم » در مورد معترضین به آزمون کیفیت بخشی در مقابل ساختمان آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا )
« علی پورسلیمان ؛ مدیر صدای معلم » که بر حسب اتفاق برای شرکت در جلسه ای در مورد مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان عازم وزارت آموزش و پرورش بود به میان تجمع کنندگان وارد شد و با چند نفر گفت و شنود کرد که حاصل آن در این رسانه منتشر گردید .
آن چه در زیر می آید ؛ مشاهدات یک همکار از رفتار این تجمع کنندگان است .
آن چه مایه تامل و تاسف بود زباله ریزی و آلوده کردن محوطه جلوی وزارت آموزش و پرورش توسط همین افراد معترض بود که قرار است در آینده وارد حرفه مهم و راهبردی « معلمی » شوند .
این صحنه ها بارها و بارها در تجمعات معلمان مشاهده شده است .
وضعیت مدارس نیز گویای و اثبات گر این رفتارهای نادرست و ضد شهروندی می باشد .
جستارگشایی
همزمان با یکی از شاگردان شبانهام بازنشسته شدیم . او با دیپلم من و با یک تریلی رزومه و مدرک و... او با حقوق مثبت 50 من با 22 او با پاداش جیرینگی دو میلیاردی من با 600 میلیون در چند مرحله در چند سال نامعلوم.
او در عشق و حال و جهانگردی ؛ من برای دریافت 60 درصد پاداشم جلو وزارت آموزش و پرورش شب خوابم و هفته گذشته در تجمع همکاران نزدیک بود چشمهایمان با اسپری فلفل کور شود.
او ایران خودرویی است و من معلم.
آجر به آجر با دکتر پزشکیان
گرچه شال کلاه کردن پزشکیان برای ساخت مدرسه و رفتن در دل خشت و ملات، عاری از تظاهر و بری ازریاکاریست ولی چون تداعیگر نمایشهای پوپولیستی حاکمان معزول گذشته میباشد چندان خوشایند جامعه نیست که نیست.
صدای بیصدایان می گوید: چرا پزشکیان در انتخاب وزیر آموزش و پرورش و معاونانش در دل دستگاه تعلیم و تربیت غور نکرد و با انتخاب ناشیانه و تحمیل کاظمی، نگاه ایدئولوژیک و روند قهقرایی مستقر در آموزش و پرورش را تثبیت و تکثیر و دستگاه تعلیم و تربیت را به عهد حجر رهنمون شد.
نقشههای شوم برای صندوق ذخیره
علیرغم خلف وعده دولت در کمک معادل سرمایه معلمان به صندوق ذخیره فرهنگیان، امروز صندوق بیش از 500 هزار میلیارد تومان دارایی منقول و غیرمنقول دارد.
کاظمی وزیر در صدد تغییر مالکیت صندوق از خصوصی به عمومی غیردولتی است و این یعنی پایمال شدن ارزش مالکانه فرهنگیان.
تعدادی از کنشگران فرهنگی درصددند تا با روشنگری،آگاهی بخشی ،تحصن و بیانیه و شکایت سد راه این تصمیم معلم ستیزانه دولت باشند . جا دارد دکتر پزشکیان در کنار ملات مدرسه سازی سرکی به صندوق کشیده و در جریان اجحافات بر معلمان بیصدا باشد.
آموزش و پرورش البرز جولانگه جبهه پایداریست
پس از ماهها کش و قوسهای فراوان بالاخره یک دوجین گزینه برای مدیرکلی آموزش و پرورش استان البرز به وزارتخانه معرفی شدهاند. خدا را شاکریم که گزینههای حجتیه، جبهه پایداری و اصولگریان در اکثریت بوده و در مصاحبه حس غربت نخواهند داشت ؛ اعتراف میکنم که علی حجرگشت مدیرکل فعلی را بر برخی از گزینههای افراطی معرفی شده ترجیح میدهم. نکته جالب اینست که در دور قبل فقط یک نفر حجرگشت به صورت تک گزینه معرفی شده بود. امیدوارم استاندار گزینههای افراطی را پس بگیرد.
از نتایج آزمون تیمز شرمندهایم
رهبر آقا طوماری از زعمای آموزش و پرورش زنجان در گروه خبرنگاران این استان مینویسد: معدل امتحانات خرداد 1403 زنجان پایه دوازدهم رشته ریاضی: 9.2/رشته تجربی:9.5
رشته علوم انسانی: 9.2
بیش از 37 درصد دانش آموزان چهارم ابتدایی در ایران از خواندن یک متن ساده ناتوانند!
از دوره ی دوم ریاست جمهوری روحانی تاکنون در مسابقات تیمز (چهارم و هشتم) همواره رشد منفی علمی را طی می کنیم . در بین 58 کشور جایگاه 53 ایستاده ایم.
سهم تک رقمی آموزش و پرورش از بودجه عمومی
دکتر داود افشار از اساتید دانشگاه فرهنگیان زنجان مینویسد:
« از آنجا که کمبود بودجه یکی از علل اصلی بروز سایر مسائل و مشکلات در نظام آموزش و پرورش است، در سال های گذشته سیاست گذاران و قانون گذاران بارها تلاش کردهاند با تکلیف دولت در اسناد بالادستی سهم آموزش و پرورش را از منابع بودجه عمومی دولت افزایش دهند.
برای مثال در بخش چشم انداز زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مصوبه جلسه ۹۵۶ شورای عالی آموزش و پرورش ، سهم بودجه نظام تربیت رسمی عمومی حداقل به میزان ۲۰ درصد از کل بودجه عمومی دولتی تعیین شده است در حالی که بررسی بودجههای سنواتی از ابتدای دهه ۱۳۹۰ تا سال جاری نشان میدهد که به صورت میانگین سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت حدود ۹ درصد بوده است.
فاجعه اینجاست که از همین میزان بودجه هم معمولا ۹۸ بودجه صرف هزینه های پرسنلی می شود و عملا حدود ۲٪ در بخش هزینه های غیرپرسنلی لحاظ می شود.
تا زمانی که سهم آموزش پرورش حداقل به ۲۰٪ بودجه کشور نرسد عملا صحبت از تحول و ... در مدرسه شعاری بیش نخواهد بود » .
گون از نسیم پرسید به کجا چنین...؟!
بیان مشکلات ناتمام آموزش و پرورش به هیچ وجه پمپاژ یأس و ناامیدی به جامعه نیست. بلکه ابراز دغدغهها و بیان تجربیات معلم بازنشستهایست که همچنان دل در گرو شکوفایی و بالندگی دستگاه تعلیم و تربیت دارد.
به نظرم شاه کلید حل مشکلات آموزش و پرورش قبل از هر چیز آموزش تفکر انتقادی و تحمل و میدان دادن به منتقدین است.
به قول دکتر شفیعی کدکنی:
به کجا چنین شتابان؟»
گَوَن از نسیم پرسید
«دلِ من گرفته زینجا
هوس سفر نداری
ز غبار این بیابان؟»
«همه آرزویم، اما
چه کنم که بسته پایم...»
«به کجا چنین شتابان؟»
«به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم»
«سفرت به خیر! اما، تو و دوستی، خدا را
چو ازین کویرِ وحشت به سلامتی گذشتی
به شکوفه ها به باران
برسان سلامِ ما را
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
شنبه 6 بهمن تعدادی از معلمان بدون هماهنگی رسمی با مسئول مشخصی و با هدف دیدار با رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان ( وزیر آموزش و پرورش ) در محل کار علیرضا کاظمی حضور یافتند.
به جهت تجمع معترضان به آزمون کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش فضا کمی امنیتی شده و ورود و خروج ها سخت تر شده بود .
این معلمان کنش گر شامل سعید شهسوارزاده ، رامین کریمی نیا ، محمود باقری ، محمد داوری ، فرامرز خداشناس ، فاطمه منصورزاده ، مهوش حسینی و علی پورسلیمان که پی گیر مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان از مدت ها پیش هستند در ابتدا به دفتر کار حسین صادقی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش رفته تا ابتدا مساله را با ایشان طرح کنند .
پس از مدتی گفته شد که آقای صادقی جلسه دارد و به ناچار این معلمان روانه دفتر وزارتی شدند .
با وجود برخورد نامناسب افراد مسئول شاغل در این دفتر اما رفتار اسماعیل بحری زاده مدیر کل دفتر وزارتی با معلمان دوستانه و مسئولانه بود .
با درخواست مدیر صدای معلم از آقای بحری زاده و نیز قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش که در همان زمان در حال رفتن برای حضور در جلسه وزیر آموزش و پرورش با برخی نمایندگان مجلس بود ؛ نشست این مطالبه گران در محل دفتر وزارتی برگزار گردید .
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هم پس از مدتی در این نشست شرکت کرد .
مسعود شکوهی که به عنوان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور اقتصادی و رفاهی فرهنگیان از سوی کاظمی منصوب شده هم در این نشست حضور داشت .
موضوع مورد چالش این نشست تاکید بر روی ماهیت خصوصی صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی معلمان کنش گر بود که از منابعی شنیده بودند قرار است با کارکرد « عمومی غیردولتی » در هیات دولت مطرح و سپس روانه مجلس شود .
بحری زاده به نقل از وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد که هر گونه تصمیمی که عاقلانه و به نفع معلمان عضو باشد باید اتخاذ شود .
مدیر کل دفتر وزارتی عنوان کرد که وزیر آموزش و پرورش تابع نظرات کارشناسی است .
بحری زاده از جمع حاضر درخواست کرد که نظرات خود را برای طرح و بحث به هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان ارسال کنند .
لاشکی معاون حقوقی و مجلس وزیر آموزش و پرورش گفت که با خصوصی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان موافق است به شرط آن که با توجه به حساسیت صندوق موضوع نظارت از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات در اساسنامه به وضوح گنجانده و تاکید شود .
لاشکی از تشکیل کارگروهی در شورای عالی آموزش و پرورش برای بررسی این موضوع با مسئولیت امانی دبیر کل این شورا خبر داد که در حال بررسی کارشناسی و جامع موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان هستند .
علی پورسلیمان مدیر صدای معلم از لاشکی پرسید که آیا از معلمان عضو مطالبه گر هم کسی به این تیم دعوت شده است ؟
پاسخ معاون حقوقی و مجلس وزیر آموزش و پرورش به این پرسش منفی بود اما با طرح و اصرار این موضوع قرار شد تا فردی به انتخاب گروه در آن تیم حضور داشته باشد .
این موضوع در نشست بارها از سوی مدیر صدای معلم مورد تاکید قرار گرفت و لاشکی هم مخالفتی با آن نداشت .
فاطمه منصورزاده به وجود بحران و شکاف بزرگ بی اعتمادی در میان اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و این که ممکن است به تجمعات بزرگ از سوی آنان بینجامد .
مهوش حسنیی نیز ضمن تایید سخنان ایشان به حضور پر رنگ فرهنگیان عضو در گروه ها و کانال های پر تعداد اشاره کرد و تصریح کرد که مسائل این موسسه اقتصادی با دقت و حساسیت از سوی آنان پی گیری می شود .
شهسوارزاده عضو شورای نویسندگان صدای معلم که از سال ها پیش پی گیر مجدانه مسائل و چالش های صندوق ذخیره فرهنگیان است و البته برای نخستین بار پیشنهاد « بورسی شدن هلدینگ ها و شرکت های زیر مجموعه ی صندوق ذخیره فرهنگیان » از سوی ایشان در « صدای معلم » طرح و بعدها مقدمات اجرایی شدن آن فراهم گردید بر نقطه نظرات خود در این زمینه تاکید کرد و تصریح نمود که شفاف ترین و کم خطاترین نوع نظارت در صندوق ذخیره فرهنگیان ورود کامل این صندوق به بورس و دسترسی همه اعضاء به « اطلاعات کدال داخلی » صندوق ذخیره فرهنگیان است .
محمد داوری با استناد به کارهای علمی و پژوهشی صورت گرفته در زمینه ماهیت خصوصی صندوق ذخیره فرهنگیان آن را مستند به تایید مراکز دانشگاهی معتبر نمود . همچنین به استفتایی از مقام رهبری در این مورد اشاره کرد که بر خصوصی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان صحه گذارده است .
این مساله مورد توجه معاون حقوقی و مجلس وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت .
باقری از اعضای کانون صنفی معلمان در این نشست پیشنهاد داد تا سهام صندوق ذخیره فرهنگیان به معلمان عضو واگذار گردد تا اختیار فروش و یا تبدیل آن را داشته باشند .
بحری زاده پس از استماع نظرات تفصیلی این اعضای کنش گر عنوان کرد که پیش نویس اساسنامه حتما قبل از ارسال به هیات دولت در اختیار هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان قرار خواهد گرفت .
صادقی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که نظرات حاضران را در نشست ثبت می کرد تاکید کرد که این موضوع مهم در مورد ماهیت حقوقی صندوق ذخیره فرهنگیان مورد پی گیری دائم وزیر آموزش و پرورش بوده و در نشست های مالی مطرح شده است .
پورسلیمان مدیر صدای معلم در این نشست به موضوع نظارت اشاره کرده و گفت :
دوستان کنش گر به نظارت از پایین به بالا و با مشارکت خود معلمان عضو باور دارند .
مقامات وزارت آموزش و پرورش در مقابل به نظارت از بالا اعتقاد داشته و آن را موثر می دانند .
اما کسی به نظارت از سوی حوزه عمومی و به ویژه « رسانه های مستقل و منتقد » کم تر توجهی می کند .
نظارت دولتی امتحان خود را پس داده است .
نظارت از سوی ناظران همانند شرکت های خصوصی و تابع قانون تجارت از نظارت دولتی کاراتر است اما وقتی بحث منافع و پول در میان باشد ؛ ناظران را هم می توان خرید .
وقتی پول باشد خواه و ناخواه « مافیا » شکل می گیرد و وقتی نظارت موثر از سوی اعضا در میان نباشد ؛ رانت و فساد شکل می گیرد .
پورسلیمان ضمن اشاره به عمر 30 ساله صندوق ذخیره فرهنگیان این پرسش را مطرح کرد که چرا باید در این مدت طولانی و با این همه عضو و گردش مالی بالا فقط یک نشست خبری برگزار شود و با آن که « صدای معلم » پیشنهاد دهنده بود اما خودش به این نشست دعوت نشود ؟!
آیا این خنده دار و مضحک نیست ؟
مدیر صدای معلم از رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد که موضوع پاسخ گویی و برگزاری نشست های خبری با حضور همه رسانه ها در تقویم کاری و برنامه های صندوق ذخیره فرهنگیان قرار گیرد .
قرار بود در بعد ظهر همین روز نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش ، معاون پشتیبانی ، معاون حقوقی و مجلس و برخی دیگر برگزار شود .
پورسلیمان به جد از آقای لاشکی خواست که حتما در نشست امروز یک نفر به نمایندگی از این جمع در آن نشست حضور پیدا کند .
این پیشنهاد هم مورد موافقت ایشان قرار گرفت و آقای خداشناس ساعت 19در آن نشست حضور پیدا کرد .
مشروح این نشست در « صدای معلم » منتشر خواهد گردید .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
امروز شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳ ؛ معترضان به آزمون کیفیت بخشی بار دیگر در برابر وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند .
« صدای معلم » با حضور در میان این تجمع کنندگان به گفت و شنود با آنان پرداخت .
تعداد نیروهای انتظامی حاضر در این تجمع در مقایسه با تعداد تجمع کنندگان غیرمنطقی و غیر قابل قبول بود .
پیش تر ؛ جمعی از داوطلبان آزمون مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش با ارسال پیام های متعدد به « صدای معلم » خواهان توجه جدی مسئولان به مطالبات خود و پاسخ آنان شده بودند . ( این جا )
انعکاس و انتشار این پیام ها هیچ گونه پاسخ و یا واکنشی از سوی مسئولان را در پی نداشت .
گزارش این تجمع را می خوانید .