گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ گرامی داشت « هفته فرهنگی اصفهان » مطابق روال همیشگی برگزار گردید .
19 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 30 / 17 تا 30 / 19در تالار فرشچیان واقع در خیابان توحید اصفهان آیین رونمایی مجموعه پژوهشی کتاب تاریخ شفاهی محلات منطقه ۵ شهرداری اصفهان بدون حضور نمایندگانی از آموزش و پرورش، شوراهای دانش آموزی، انجمن های اولیا و مربیان و حتی مسئولین شهرداری، شورای شهر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در جمعی خودمانی از نویسندگان اصلی تیم همکار در این پروژه، تعدادی از مصاحبهشوندگان این اثر، امام جمعه سپاهان شهر و رئیس امور مساجد اصفهان برگزار گردید.
یکی از دانش آموزان اصفهانی شرکت کننده در این نشست به صدای معلم گفت : در مورد اصفهان و بناهای تاریخی و محلات آن نه در مدرسه اجازه صحبت می دهند و نه معلمان با آن کاری دارند !
آن چه در زیر می آید ؛ گفت و گوی صدای معلم با احمد رضایی شهردار منطقه ۵ اصفهان است که مطالعه می کنید .
گفته می شود معمولا سارقین یک قدم جلوتر از پلیس و متقلبین چند قدم جلوتر از محافظین آزمونها هستند.
پایان اردیبهشت ، شهیدستان کرج میزبان آزمون های کارشناسی ارشد می باشد. به خاطر همین جلسه ای مجازی جهت توجیه مسئولین حوزه ها توسط مسئولین سازمان سنجش برگزار گردید. یکی از سخنرانان اصلی جلسه اطلاعات جالبی در خصوص شیوه های نوین تقلب ارائه می نمود. وی مدعی بود که به بهانه بهره مندی مجریان صدا و سیما و...دستگاه های پیشرفته جاسوسی به طور قاچاقی به وفور وارد کشور می شود برخی از موسسات کنکوری و برخی داوطلبان با بهره گیری از آخرین فن آوری های روز جاسوسی اقدام به تقلب و تخلف در آزمونهای مهمی چون وکالت، آزمون های ارشد، دکترا، کنکور سراسری و نهایی می نمایند و حداقل در ۹۰ درصد حوزه ها صورت هایی از تقلب و تخلف رخ می دهد.
معمولا بازدید بدنی آزمون دهنده ها آبکی و سطحی است لذا راکت موبایل یاب عملن عاجز از تشخیص قلم نوری، عینک دیجیتالی، پاک کن الکترونیکی، جاسوئیچی، ماسک های ویژه، هندزفری های ریز، مستر کارتها و...بوده و در هر حوزه ای معمولا تعدادی از افراد متخلف و حرفه ای موفق به تقلب در آزمونها می شوند.
برخی از موسسات متخلف کنکوری بعضا با جلب همکاری دست اندرکاران حوزه های اجرا و تصحیح اوراق معمولا عقبه و پشتیبانان متخلفین آزمونهای حساس هستند.
مخدوش کردن اثر انگشت، جعل مدارک با فتوشاپ، ارسال نفرات جایگزین از سایر روش های تقلب در آزمون هاست.
علاوه بر آن باید آموزش مجازی در دوران کرونا ویروس را کاتالیزوری در فراگیر شدن تقلب و تخلف های رنگارنگ ، متنوع و متکثر ارزیابی کرد .
میانبرهای موفقیت
وقتی در جامعه ای ارزشها وارونه گردد و تفاوتی بین اخذ مدرک تحصیلی با سیر طبیعی، روش پولی و روش هیجانانگیز تقلب نباشد، طبیعی است که عدهای به جای طی مسیر جانفرسای آموزش ، دنبال راههای میانبر باشند. از منظر استخدامی شما چه فارغالتحصیل دانشگاه درجه یک دولتی باشید و چه از فلان مرکز علمی کاربردی ناشناس آباد مدرک گرفته باشید، معمولا عمده تفاوت در داشتن « بند پ » خواهد بود و لا غیر!
کاری که علمی -کاربردی با آموزش عالی و آموزش از راه دور با آموزش و پرورش کرد، لشکریان مغول با ایران نکردند!
سؤالات لو رفته نهایی و کنکور
هر از گاهی اخباری مبنی بر فروش سؤالات کنکور و یا لو رفتن سؤالات نهایی به گوش مردم می رسد و معمولا در کنار اخبار اختلاسهای میلیاردی و هیجانات سیاسی - اجتماعی گم شده و از خاطرهها محو میشوند. اصطلاحی بین دلالان کنکور وجود دارد: «سؤالات کنکور رو اگه نشه خرید صندلیهای دانشگاه رو که میشه خرید! »
گفته بالا به نوعی مکمل سخن منتسب به برتولت برشت در خصوص سارقان اجتماع است: « پلیس دزدهای کوچک را دستگیر میکند ولی محافظ دزدهای بزرگ میباشد . »
حال این سرقت می تواند اموال منقول و غیرمنقول عمومی و یا سرقت سؤالات کنکور و امتحانات نهایی باشد.
تقلب و انواع آن
به باور حقوقدانان ، تقلب نوعی کلاهبرداری و تدلیس است که نتیجه آن استیلا و برتری غیرمنصفانه شخص بر همقطاران است. متأسفانه در عرف جامعه، متقلب به آدم زبر و زرنگ اطلاق می شود و متقلب با توجیه این که با تقلب من به کسی آسیب نمیرسد و یا «چون همه تقلب می کنند پس من هم مجاز به تقلبم » ندای وجدانش را سرکوب میکند.
متقلب حرفه ای امتحانات کسی است که با حفظ آرامش و خونسردی تمام و تسلط بر شیوههای رایج و نوین تقلب معمولا مراقبین و عوامل اجرایی را دور زده و یا بعضا با خود همراه میکند.
از انواع شایع تقلب می توان به روشهای شفاهی، رولی، تلفنی، واکمنی، عینکی، ساقه طلایی، کفه صندلی، ساعدی، جیبی، چشم سومی، زوم کردن، یار دوازدهم، ساعت مچی، چرک نویس، بلوتوث، وایبری و... اشاره نمود.
دلایل تقلب
توجه ویژه به ارزشیابی فاینال، فشار روحی و روانی والدین برای کسب نمره و اخذ مدرک، اپیدمی شدن تقلب، فشردگی امتحانات، ترس از مشروطی، فقدان جریمه مناسب، کمک به دوستان، فقدان انگیزه یادگیری، علاقه به هنجارشکنی دسترسی به فناوریهای نوین، چیدمان معیوب جلسات امتحانی و... از دلایل تقلب هستند.
میتوان با آزمونهای اوپن بوک، دادن کار عملی، سمینار، کار گروهی، خرد کردن نمره، سؤالات تحلیلی و آزمون های متعدد تا حد امکان از شیوع تقلب جلوگیری کرد.
روال امنیتی تهیه، توزیع و تصحیح سؤالات نهایی:
1- طراحان آزمونهای نهایی تا پایان امتحان مربوطه در قرنطینه میمانند و در این مدت تنها وسیله ارتباطیشان با جهان خارج، رابط حوزه میباشد.
2- فایل سؤالات طراحی شده از قبل دست مسئولین حوزه های اجرا می رسد ، حدود پنج دقیقه قبل از شروع امتحان نهایی رمز سوالات به گوشی مدیر جهت تکثیر سوالات در برگه های آرم دار(درج مشخصات مدرسه روی برگه خالی) ارسال می گردد.
3- سؤالات تکثیر شده بالافاصله توسط مسئول تکثیر و ناظر و رئیس حوزه از مخزن به حوزه های اجرا جهت برگزاری امتحانات تحویل می شود.
4- پس از اتمام امتحان بلافاصله اوراق در بستههای مهر و موم شده به حوزه تصحیح اوراق تحویل داده میشود.
5- اوراق در حضور عوامل اجرایی حوزه تصحیح بازگشایی و سربرگها جدا شده و کد مشخصی روی هر برگه الصاق می گردد، سپس اوراق امتحانی به مصححین واگذار میشود.
6- نمرات اخذ شده اوراق دو امضایی وارد سیستم شده و به دوایر امتحانی اعلام میشود. دایره امتحانات نیز پس از کنترل لیست نمرات را در اختیار مدارس میگذارد. مدارس نیز اعتراضات احتمالی دانش آموزان را جمع اوری و به اداره منتقل میکندو دایره امتحانات نیز با جمع آوری تمامی اعتراضات آنها را دوباره برای تصحیح و کنترل مجدد در اختیار حوزه قرار میدهد. پس از اعمال نظر مصحح سوم نتایج بررسیها مجددا به دوایر امتحانی و از آنجا به مدارس اعلام میشود . مرحله نهایی نیز معمولا سیکل مذکور برای اعتراض نمرات تک درس هفت به ده و چهار به هفت جهت تبصره اجرا میشود. سپس حوزه های تصحیح پلمپ میشود.
حلقه مفقود کدام است؟
از طراحی، تکثیر، تحویل و بازگشایی سؤالات نهایی برای لو رفتن سؤالات، همچنین از برگزاری جلسه امتحان، تصحیح، مخصوصا ثبت نمرات، بازبینی و اعلام جواب اعتراضات، امکان تقلب فراهم است.
چه باید کرد؟
به نظر شما راه حل عملی و غیرشعاری برای مقابله با تقلب رو به تزاید در جامعه چیست؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه گزارش/
امروز دوشنبه 26 اردیبهشت سایت تازه نیوز در خبری نوشت : ( این جا )
« احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در واکنش به کلیپی که از رقص محلی یک دختر دبستانی در فضای مجازی منتشر شده، نوشت: فارغ از حکم شرعی رقص و مفاد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، مسئولان مدرسهای که نمیفهمند مدرسه جای چه کارهایی هست و جای چه کارهایی نیست به درد تربیت انسان نمیخورند !
مسئول ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر اصفهان ادامه داد: اگر اصرار دارند حتماً جایی مشغول باشند، با احتیاط چند رأس چهارپا در اختیارشان قرار دهید . »
یک روز بنگاه دار املاک به این بهانه که شادی ، دست زدن و هورا کشیدن دانش آموزان در محیط درونی مدرسه و به مناسبت « روز معلم » کار و کاسبی او را کساد کرده به ناظم مدرسه حمله ور می شود و او را مورد توهین ، فحاشی و ضرب و شتم قرار می دهد . ( این جا ) روز دیگر هم ، فردی در مقام موعظه گر رسمی حکومت تنها به این علت که دختر بچه هایی به شادی پرداخته اند و فرصت « با هم بودن » را تجربه کرده اند به ساحت تعلیم و تربیت اهانت می کند .
آیا دیوار مدرسه این قدر کوتاه و بی دفاع شده است ؟
نخستین پرسش « صدای معلم » از این روحانی متولی امر به معروف و نهی از منکر آن است که با استناد به کدامین اصل اخلاقی و مبانی دینی و شرعی این چنین به ارکان تعلیم و تربیت یعنی معلمان و دانش آموزان توهین می کند ؟
کدام مقام چنین سمت و مقامی را به ایشان وا نهاده که چنین غیر مسئولانه و با ادبیات خشونت محور و نفرت پراکن در مورد مدرسه و صاحبان آن اظهار نظر می کند ؟
آیا این فرد با چنین ادبیاتی می خواهد جامعه هدف مورد نظر خود را اقناع نموده و به زعم خودش هدایت کند ؟
تا کی باید شاهد اظهار نظرهای غیرتخصصی و غیرکارشناسی از سوی افرادی باشیم که به نظر می رسد حتا با الفبای تعلیم و تربیت و علم پداگوژی آشنایی نداشته و نظام های آموزشی دیگر و موفقیت های آنان را مورد مطالعه و تتبع قرار نداده اند ؟
بدبین کردن مدیران ، معلمان ، دانش آموزان و اولیای آنان نسبت به مفاهیم و ارکان دینی اصولا چه تناسبی با امر به معروف و نهی از منکر دارد ؟
« مدرسه » جای زندگی است و دانش آموزان می باید در محیط کنترل شده آن شادی و نشاط فردی و جمعی را بدون آن که تزاحمی با حقوق مدنی و شهروندی دیگران داشته باشد آموخته و مورد تجربه و تمرین قرار دهند .
آقای عبداللهی نژاد
محصول و دستاورد تفکرات شما و دستگاه های تبلیغی همفکران شما در این بیش از چهار دهه جامعه ای است که حدود ۶۰ درصد مردمان آن دارای افسردگی، اضطراب، وسواس و یکی از اختلالات روانی هستند . ( این جا )
آیا فکر نمی کنید که تاریخ مصرف این گونه تفکرات و روش ها به پایان رسیده و باید با تکیه بر اندیشه و عقلانیت و در مسیر « تفکر انتقادی » با دیگران به تعامل پرداخت و گفت و گو کرد .
اگر سخن گفتن نمی دانید ، سکوت بهترین تبلیغ است .
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ مراسم تجلیل از همکاران شهیدستان به همت هیات امنای شهیدستان کرج (دکتر جلالی مهر، دکتر معصومه گوهرریز، دکتر میرابراهیم صدیق، مهندس حسین محمدی و...) در جوی صمیمی و با نشاط برگزار گردید.
هفته معلم بهانه ای بود که همکاران به دور از همهمه درس و کلاس، خارج از ساعت آموزشی گرد هم آمده و ضمن چاق سلامتی و تشریک مساعی شغلی در جوی صمیمی تجلیل شوند.
در این مراسم پس از صحبتهای آغازین رضا قاسم پور، همکاران حاضر در جلسه نقطه نظرات و دغدغه های مختلف خود را به اشتراک گذاشتند.
در پایان دکتر جلالی مهر رئیس هیات امنای شهیدستان پس از تبریک هفته معلم و گرامی داشت مقام و منزلت فرهنگیان کشور افزود:
ترکیه با استفاده بهینه از شخصیت فرهیخته مولوی در قونیه تشکیلاتی بین المللی راه انداخته و با داشته های فرهنگی ما با جذب توریست پول و موقعیت خلق می کند. در حالی که ما از کنار حافظ، سعدی، فردوسی، نظامی و...راحت و بی خیال عبور می کنیم. دم از فرهنگ می زنیم ولی در مدارس و دانشگاه ها خبری از آموزش عمیق و ریشه ای نیست و کماکان دانش آموزان و دانشجویان مطالب را طوطی وار حفظ کرده و پس از امتحان به وادی فراموشی و نسيان می سپارند.
رئیس خیرین دانشگاه فرهنگیان افزود:
برای سال جدید آموزشی تلاش خواهیم کرد به کمک همکاران پا به پای تعمیر و تجهیز مجموعه، کیفیت آموزشی شهیدستان را نیز ارتقا دهیم.
لازم به ذکر است که دکتر مجید جلالیمهر از خیرین بنام ملی و البرزی بوده و شرکت رهساز گستر مهر ایشان پروژههای ملی و بینالمللی را در اقصا نقاط کشور و خارج از کشور (عراق، قزاقستان و....) راهبری میکند. پروژه هتل بیست طبقه در چهارباندی مهرشهر معروف به «کاخ سفید کرج» و بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهر جدید هشتگرد از جمله پروژههای در دست اقدام ایشان است.
در کنار فعالیتهای عمرانی، وی در قامت خیری همهجانبه ظاهر شده و از بازسازی و ساخت مدارس در گوشه و کنار البرز گرفته تا ریاست خیرین دانشگاه فرهنگیان، از حمایتهای مالی از هنرمندان استان تا مساعدت برای سمنهای زیست محیطی، از ایجاد دروازه قرآن در کمالشهر و... تا بازسازی کلانتری و دادگستری و تعمیرات و بهسازی درمانگاه،زندان و... از جمله این اقدامات میباشند.
برای این کارآفرین و خیر البرزی و سایر اعضای هیات امنا و انجمن اولیای شهیدستان آرزوی توفیقات روز افزون را داریم.
چالش های تجلیل از معلمان
فلسفه تجلیل از معلمان کاری بایسته و شایسته می باشد و ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست. ولی در سالهای اخیر تجلیل از معلمان خود به چالشی در مدارس (به ویژه مدارس دولتی) بدل شده است.
روسای آموزش و پرورش چند روز قبل از شروع روز معلم با پمپاژ کلی حرفهای قلمبه سلمبه تکراری و چندش آور در وصف مقام معلم، نهایتا بار سنگین تجلیل از معلمان را به زمین مدیران مدارس حواله می کنند.
اگر برنامه های مدارس خاص و برخوردار را فاکتور بگیریم در مدارس دولتی و کم برخوردار معمولا مراسم تجلیل از مقام معلم با اطلاع رسانی و جمع آوری کمک های حداقلی (اختیاری و اجباری) اولیا صورت می گیرد به باور علمای تعلیم و تربیت ماهیت این نوع تجلیل خود بیشتر آسیب زا و تحقیر آمیز می باشد.
در برخی از مدارس نیز (معمولا دخترانه) معلمها پولی جمع کرده و برای مدیر کادو می گیرند مدیر نیز در جواب با چلاندن خود و حساب خالی مدرسه، مراسمی ساده در هفته معلم برای همکاران برگزار می کند.
به هر حال تجلیل از معلمان در هفته گرامی داشت معلم همواره یکی از دغدغه های اصلی مدیران و انجمن اولیا مدارس بوده و در مدارس عادی دولتی بار این مسئولیت نهایتا بر دوش نحیف مدیران سنگینی می کند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید