صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

schoolsp7  گروه اخبار /

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران هم در گفت وگو با ما همین تاریخ را برای مدارس پایتخت قطعی اعلام کرد، اما قبل از این اعلام ها برخی مدارس کار خودشان را کردند و تقویم کاری خویش را دست کم دو روز به عقب بردند.

 در بسیاری از مدارس تهران به ویژه در دوره ابتدایی، روز دوشنبه و برخی امروز را روز آخر تحصیلی در سال 93 اعلام کرده اند و دو تا سه روز زودتر دانش آموزان را بدرقه کرده اند.

خانواده ها اما از این وضع راضی اند و چند نفر از والدین دانش آموزان تهرانی خوشحال هستند که با تعطیل شدن فرزند، دیگر دغدغه محصل بودن او و معطل گذاشتن برنامه سفر را ندارند.

دانش آموزان هم که به قاعده، خوشحال تر از خانواده هستند. در این میان می ماند یک تقویم رسمی که ملاک عمل بسیاری از مدارس نیست و یک موضع رسمی از سوی وزارتخانه که تعداد کمی از مدارس جدی اش می گیرند.

خدشه ای که به تعطیلی زودهنگام مدارس وارد است از همین ناحیه رواست، چون نه تقویم و نه موضع رسمی وزیر و وزارتخانه آن قدرکم وزن نیست که به آن بی توجهی شود اما بسیاری از مدارس این چنین می کنند و استقبال خانواده ها از تعطیلات بیشتر نیز به آن دامن می زند.

نتیجه این که سال تحصیلی دانش آموزان از یک سو به واسطه تعطیلات رسمی، از سوی دیگر به علت تعطیلی پنجشنبه ها و از دیگر سو به واسطه تعطیلاتی که خودسرانه برای خود تعیین می کنند، کوچک و کوچک تر می شود و شکی نیست که دایره روزهای آموزشی دانش آموزان به این واسطه تنگ و تنگ تر می شود.

تعطیلی زودهنگام تخلف است

مدارسی که امروز و فردا را آغاز تعطیلات اعلام کرده اند، دست به تخلف زده اند. این را مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران قاطعانه اعلام می کند.

او به ما توضیح می دهد که همه مدارس موظفند تا پایان روز چهارشنبه به فعالیت های آموزشی و پرورشی خود ادامه دهند، اما اگر دانش آموزی با دلیل موجه تقاضای مرخصی داشت، با این تقاضا موافقت کنند و آن را غیبت موجه بدانند.

این موضع هر سال آموزش و پرورش است که به گفته ثقفی تخلف محسوب نمی شود؛ زیرا امسال مصداق تخلف این است که مدارس کلا تعطیل باشند و درهای آن بسته شود.

پس به این ترتیب اگر همه دانش آموزان نیز با دلیل موجه به مدرسه نیایند تخلفی در مدارس رخ نداده، چون تخلف این است که کادر مدرسه که به گفته ثقفی کارمند دولت هستند و حقوق می گیرند، در مدرسه حاضر نشوند ، البته طبق توضیح سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، مدارسی که قبل از پنجشنبه را تعطیل اعلام کرده اند متخلف هستند و هیات رسیدگی به تخلفات به اقدام آنها رسیدگی خواهد کرد.

با این حال تجربه نشان داده با وجود هشدارهای هر ساله نسبت به برخوردهای قانونی با متخلفان، کمتر مدرسه ای از برخورد قانونی واهمه دارد که این جای بحث دارد.

این موضوع را وقتی با ثقفی در میان گذاشتیم او به چند دلیل اشاره کرد که اول این که آموزش و پرورش به اندازه همه مدارس بازرس ندارد تا به همه آنها سرکشی کند و بداند همه چه می کنند. و دوم این که چون والدین از تعطیلی زودهنگام استقبال می کنند کمتر پیش می آید بابت این تعطیلی شکایت کنند و سرنخ را به بازرسان بدهند.

پس می ماند همان مدارسی که بر حسب تصادف شناسایی می شوند و به گفته ثقفی، هیات رسیدگی به تخلفات درباره آنها تصمیم گیری می کند.

تعطیلی زودتر از موعد مدارس، رسمی است که در چند سال اخیر باب شده وگرنه در دهه های قبل اگر سنگ هم از آسمان می بارید مدارس دایر بود، تا روز آخر و تا آخرین لحظات.

اگر امروز مدارس این چنین در روزهای آخر سال تق و لق می شود نشان دهنده نوعی فرهنگ است که میل به بی اعتنایی به تقویم، روزهای رسمی و کار و تلاش دارد که با زبان بی زبانی، بحرانی در کمین را روایت می کند.

جام جم آنلاین

 

گروه اخبار /

به نظر می رسد که مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش برای پاسخ گویی در مورد " مطالبات معلمان " دیواری کوتاه تر از " نظام رتبه بندی معلمان " پیدا نمی کنند !

آن از معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ، جناب آقای کفاش که اخیرا گفته است : " اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به همت دولت و مجلس حلال مشکلات فرهنگیان خواهد بود و قطعا طرح رتبه‌بندی معلمان کف حقوق آن‌ها را همچون رتبه اساتید دانشگاه‌ها افزایش می‌دهد و زمینه یک ترقی و ارتقای واقعی را فراهم خواهد کرد و در پایان منتقدان این طرح را عده ای " افراد مغرض " نامیده بود  ( این جا ) و این هم از جناب آقای ناصری که در مورد رتبه بندی معلمان چنین نظر داده است .

گفت و گوی  خبرگزاری جمهوری اسلامی با مدیر سایت سخن معلم در مورد " رتبه بندی معلمان " را در (  این جا ) بخوانید .


naserisp معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از پیگیری برای افزایش حقوق و مزایای جانبی فرهنگیان خبر داد و گفت: اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌تواند در این خصوص اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ناصری زنجانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حقوق و مزایای فرهنگیان و احتمال افزایش آن در سال آینده در پی رشد بودجه‌ای و هم‌سطح شدن آن با حقوق و دستمزد سایر کارکنان دولت اظهار کرد: پرداخت حقوق در کشور بر اساس نظام پرداخت هماهنگ است و حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت هم‌سطح است.

وی افزود: تمامی کارکنان وزارتخانه‌ها جز اعضای هیئت علمی و نیروهای مسلح همگی بر اساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق دریافت می‌کنند، منتها برخی وزارتخانه‌ها علاوه بر حقوق، امتیازات و مزایای جانبی دارند که آموزش و پرورش ندارد.

ناصری افزود: پیگیر هستیم دولت امکاناتی در اختیار قرار دهد تا هم حقوق را افزایش دهیم و هم امتیازاتی را برای فرهنگیان قائل شویم.

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌تواند در این خصوص اثرگذار باشد.

ایسنا

 

daneshgahfarhangian یکی از خواسته های معلمان در این روزها و در خلال اعتراضات شان رفع "تبعیض" و "فرق" بین آن ها و دیگر کارکنان دولت بوده است. این تبعیض و تفاوت از کجا شروع می شود؟

امسال دومین سالی بود که وزارت آموزش و پروش و دانشگاه فرهنگیان از اعطای عیدی به دانشجو معلمان صرف نظر کردند و سعی کردند با بهانه های مختلف این اقدام را موجه جلوه دهند.

دلایلی که برای عدم پرداخت عیدی ذکر شده عدم اشتغال تمام وقت و شاغل نبودن دانشجو معلمان بوده است، اما فیش حقوق و حکم کارگزینی تمام دانشجویان گواه است که استخدام آن ها به صورت تمام وقت بوده و در سیستم اداری کشور هم به عنوان شاغل در نظر گرفته می شوند و دریافت عیدی کارمندان دولت هم "حق" آن ها بوده ، حقی که بی سر و صدا و با بهانه های مختلف زیر پا گذاشته شده است.

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان معلمان آینده این مرز و بوم هستند، آن ها به اصطلاح بورسیه آموزش و پرورش هستند و از کمک هزینه تحصیل و دیگر مزایا بهره مندند، اما اگر نگاهی به کمک هزینه تحصیل آن ها بیاندازید و با دانشجویان بورسیه دیگر دستگاه ها مقایسه کنید متوجه تبعیض آشکار بین دانشجو معلمان و دیگر دانشجویان بورسیه خواهید شد ، به طوری که دریافتی ماهانه دانشجو معلمان پس از کسر 45 درصد به عنوان هزینه های خوابگاه و شبانه روزی، حتی کمتر از نصف دیگر دانشجویانِ دانشگاه هایِ وابسته به دستگاه های دیگر است، علاوه بر این از دیگر دانشجویان بورسیه هیچ هزینه ای به عنوان حق خوابگاه و غذا دریافت نمی شود. 
در حالی که به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان عیدی پرداخت نشده، به دانشجویان بورسیه دیگر علاوه بر عیدی، کت و شلوار و خواربار مورد نیاز عید هم اعطا شده است.
از نکات دیگر حایز اهمیت هم مقایسه رفتار وزارت آموزش و پروش و دیگر وزارت خانه ها با دانشجویان متعهد به خدمت است.

وزارت آموزش و پرورش سعی کرده حکم استخدامی دانشجو معلمان را هرچه دیرتر صادر نماید تا از پرداخت حقوق به آن ها معاف شود، به طور مثال دانشجویی که از تاریخ 92/11/22 در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شده تا 93/1/26 حکم استخدامی برایش صادر نشده و از دریافت حقوق محروم بوده است ؛ جالب تر اینکه با وجود عدم دریافت حقوق این دوماه توسط دانشجویان، از آن ها هزینه خوابگاه و غذا به طور کامل دریافت شده است! 
در حالی که وزارت آموزش و پرورش در صدور حکم استخدام دانشجو معلمان تعلل به خرج داده است، دانشجویان بورسیه یک دستگاه دیگر مثل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بهمن ماه مشغول تحصیل شده اند، اما علاوه بر اینکه برای آن ها حکم استخدامی در موعد مقرر صادر شده، به اعضای همان یک ماه تحصیل هم عیدی و مزایا به آن ها پرداخت شده است.

مسئولان دولت تدبیر و امید و نمایندگان محترم مجلس برای این رفع تبعیض چه فکری کرده اند؟!

ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

منتشرشده در یادداشت
ahamadidid3 پس از برگزارى انتخابات چهارمين دوره شوراياري ها كه هزينه گزافى نيز بر بيت المال تحميل نمود و اعضاى محترم شوراى شهر و ديگر دست اندركاران تلاش بسيارى براى برگزارى هر چه بهتر و منظم تر آن انجام دادند كه جاى تقدير و تشكر دارد ، متاسفانه تا حدودى كاستي هاى اجرايى و قانونى داشت كه در ذيل مختصرا به برخى از اين موارد اشاره مى گردد كه البته منافاتى با زحمات عزيزان دست اندر كار نداشته بلكه پيشنهاداتى در جهت بهينه نمودن انجام كار و روش اجرايى آن مى باشد.
١-براى برگزارى چنين انتخاباتى كه افراد منتخب آن براى يك ناحيه جغرافيايى خاص (محله) فعاليت مى كنند و حوزه فعاليت و اختيارات تفويضى آنان محدود به يك محله مي گردد قاعدتا راى دهندگان و جامعه آمارى آن افرادى مشخص با منافع مشخص مى باشند (ساكنين و اهالى همان محله ) ولى ديديم كه در روز جمعه ٢٢اسفند افرادى از محلات و يا حتى شهرهاى ديگر و فقط به دليل فاميلى و يا دلايل ناگفته ديگر در محل صندوق حضور يافته و راى دادند كه اين مورد كاملا مخالف اهداف اين انتخابات مى باشد .
٢- اعمال نفوذ افراد و اقشار خاص و يا حتى تجار منطقه با دلايل و اهداف خاص خود و به نفع برخى از نامزدها و تبليغات آن چنانى كه زيبايى و تعداد تراكت هاى تبليغاتى بر تواناييهاى علمى و اجتماعى افراد غلبه نموده بود و منجر به انصراف از راى دادن اهالى واقعى محله گرديده بود.
٣-عدم تبليغات مكفى براى اين انتخابات كه شايد به دلايلى حساسيت آن بسيار زياد و نظارت و كنترل بر آن و صلاحيت هاى افراد داوطلب بسيار محدود و سطحى بوده است و آشنا نبودن راى دهندگان و راى گيرندگان به حقوق و اختيارات قانونى خويش.
٤- شبيه نمودن اين انتخابات با ديگر انتخابات ملى در حالى كه يك انتخابات محلى نياز به چنين گستردگى محيطى و برنامه ريزى نداشته و مى توانست در محدوده يك محله و با نظارت معتمدين متدين و تحصيل كرده انجام گيرد .
 ٥- تشكيل ائتلاف هاى بى دليل و مصنوعى كه افرادى با ديدگاه هاى گوناگون و صلاحيت هاى مختلف در يك  اعتلاف با دلايل نامعلوم و حمايت هاى بى دليل از برخى نهادها جمع شده بودند.
 و....
بسيارى از موارد ديگر كه در صورت نياز در نوشته هاى ديگر بيان خواهد شد .
 
و در نهايت ، پيشنهاد تشكيل يك جامعه آمارى از اهالى محلات و نواحى شهرها با توجه به كد ملى و اسناد مالكيت و كدپستى افراد و مشاغل ، صدور " كارت هاى عضويت محلى " به جاى شناسنامه و كارت ملى براى استفاده دراين گونه راى گيري ها و تعيين اولويت نيازمندي هاى محلى ، تا اهالى بر اساس آن اقدام به انتخاب افرادى توانا در اين زمينه ها و با ديدگاه هاى خلاقانه و پويا نمايند.
 
به هرحال ، به نظر مى آيد در امور شوراهاى محلى استفاده از عناوين كاذب و بى پشتوانه اى مانند ، معتمدين محل ، عقلاى محل ، تجارمحل و .... در تعيين معيارهاى انتخاب و ائتلاف ديگر ارزشى نداشته و ملاك هايى  نظير ، تدين ، پاكدامنى ، امانتدارى ، سلامت اقتصادى و اجتماعى ، وابسته نبودن افراد به مراكز تجارى و قدرت در منطقه و محله ، داشتن خلاقيت ، علم كافى ، تجارب ادارى و ستادى ، آشنايى با قوانين و اصول شهروندى مى تواند ملاك هاى خوبى براى منتخبين و اعضاى شوراياري ها باشد.
در پايان از كساني كه از " ائتلاف بزرگ معلمين "كه پيشنهاد بسيار خوب و به جايى بود و قشر محترم فرهنگى باملاك هاى بالقوه اى كه دارند مى توانند صالح ترين افراد به شرط داشتن ملاك هاى ديگر مورد اشاره در بالا باشند حمايت نمودند بايد تشكر و تقدير نمود.
 
مهدى احمدى - كانديداى چهارمين دوره شوراياري ها از " محله حسين آباد و مبارك آباد "منطقه چهار
 
عضو ائتلاف بزرگ فرهنگيان
 
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 
 
منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

پیش از ظهر امروز جمعی از معلمان استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به شرایط صنفی و حقوقی خود در مقابل استانداری این استان در شهرکرد تجمع و در پایان تجمع‌شان نیز با استاندار دیدار کردند.
 این گروه از معلمان که چندصد نفر هستند خواهان دیدار با استاندار چهار‌محال‌و‌بختیاری برای در میان گذاشتن مشکلات و خواسته‌هایشان شدند، اما وقتی تنها معاونان استانداری در میان معترضان حضور پیدا کردند، معلمان حاضر به گفت و گو با آنها نشده‌اند.

یکی از معلمان معترض گفت: علت تجمع ما تبعیض درباره پرداخت‌ها، مزایا و دیگر مشکلات و خواسته‌های معلمان در سرتاسر کشور است. ما خواستار احقاق حقوق و پرداخت‌ها مشابه همه کارمندان دولت هستیم.

این معلم اهل چهار محال و بختیاری با اعلام اینکه تعداد معلمان تجمع کرده به حدود ۱۰۰۰ نفر می‌رسد، اضافه کرد: فوق‌العاده شغل فرهنگی‌ها در میان سایر پرسنل دولت کمترین است. در آموزش و پرورش یک معلم با مدرک فوق لیسانس یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند در حالی که در وزارت بهداشت و درمان یک پزشک عمومی ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

به نظر وی در آموزش و پرورش حقوق یک معلم با مدرک دکترا زیر ۲ میلیون تومان است. ما خواهان پیگیری دولت و وزیر هستیم تا صنف معلم هم در این جامعه دیده شود چون ما از نظر علمی جایگاه بالایی داریم اما دریافتی‌هایمان مشابه دیگران نیست.

این معلمان در تجمع خود به سکوت خبری از سوی صدا و سیما اعتراض کردند و خواستار ملاقات با نماینده عالی رتبه دولت در استان یعنی شخص استاندار شدند. معترضان با خواسته مسئولین برای تعیین چند نماینده برای انجام گفت و گو نیز مخالفت کردند.

در ادامه این تجمع قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار چهار محال و بختیاری، در جمع معترضان حاضر شد و صحبت‌هایی با معلمان تجمع کننده انجام داد.

تجمع‌کنندگان پس از رفتن استاندار، اعلام کردند تا رسیدن به جواب قانع‌کننده درباره مسائل صنفی‌شان به تجمعات خود ادامه می‌دهند.

آنا

nooremptysp

 

یکشنبه, 23 اسفند 1393 13:35

پیام نوروزی وزیر آموزش و پرورش

fanispecial وزیر آموزش و پرورش ، گفت: نوروز ایرانی در دنیای پرازخشونت و افراطی گری امروز انسان را به اعتدال، مهر، محبت و صلح و دوستی که از آموزه های اسلام و توصیه های پیامبر اکرم (ص) می باشد فرا می خواند.

 به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام دکتر علی اصغر فانی به شرح زیر است:

بار دیگر تقویم  قصه  هستی ورق خورد و بهار با تمام رمز و رموز و زیبایی هایش با ترنمی غمگنانه در فقدان گل یاس بوستانِ محمدی (ص) با قامتی خجسته و سبزپوش فرا رسید.

فصل دوستی با دست های گرم شقایق و پیوند با دل های لایق در حالی فرا رسیده است که هر غنچه و شکوفه اش پیراهنی ازمعاد بر تن کرده و منادی  بینندگان به حرکت و برکت و جوشش بیشتر است و چه زیبا گفته است پیامبر رحمت و مهربان که «اذا رأیتم الربیع فاکثروا ذکرالنشور»

جهان امروز در عطش تعامل و دست یابی به صلح و دوستی  است. نوروز به عنوان یکی از عناصر فرهنگ ایرانی، کینه، نفرت و دشمنی را نفی و تعامل، مهر، دوستی و صلح را ارج نهاده و آن را پاس می دارد، نوروز ایرانی در دنیای پرازخشونت و افراطی گری امروز انسان را به اعتدال، مهر، محبت و صلح و دوستی که از آموزه های اسلام و توصیه های پیامبر اکرم (ص) می باشد فرا می خواند.

از خالق توانای زیبایی های بهار می خواهم به برکت جویبار زلال رحمتش ایمان ، امید و رویش را جایگزین تردید، نومیدی و سکون در دل های منتظران بهار نماید.

همگام فرهیخته

رفتن زمستان و ورق خوردن برگ های تقویم و آمدن بهار به ما می گوید: امیدوارانه و با تدبیر فرصت الهام بخشی، عشق ورزی و خودباوری را به آینده سازان عرصه های تاریخی و اجتماعی کشورمان  را غنیمت بشماریم.

آمدن بهار به ما می گوید: امیدی را که در دل شان زنده کرده ایم با چراغ تدبیر روشن نگه داریم و همه همت و تلاش مان این باشد تا عرصه تعلیم و تربیت را با جلوه های زیبایی از  عقلانیت، اعتدال، پیشرفت آذین ببندیم.

 اینجانب  ضمن تبریک  این عید سعید ایمان دارم با همت شما معلمان بیداردل و همراهی دانش آموزان عزیز و مسئولیت شناسی خانواده های محترم و در سایه ولایت و پرتو اندیشه های رئیس جمهور موج امید، تلاش، آگاهی، انگیزه و رشد و تعالی را در دل دانش آموزان عزیز زنده نگه می دارید و به آن ها خواهید آموخت  تا با شناخت حقوق خود در پرتو چراغ دین و اخلاق و آزادگی گام بردارند.

 هر روزتان نوروز/  نوروزتان پیروز

 

 تهران - ایرنا - کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: گره زدن نظام رتبه بندی معلمان با معیشت آنان، رویکردی نادرست ، غیرعلمی و غیرکارشناسی است، دست اندرکاران حوزه آموزش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن اجتناب ورزند.

منتشرشده در گفت و شنود
یکشنبه, 23 اسفند 1393 05:27

نگاهی به طرح رتبه‌بندی معلمان

karimpourspecial این روزها از گوشه و کنار می‌شنویم که رتبه‌بندی معلمان در آینده نزدیکی اجرایی و از این بابت تغییراتی در وضعیت حقوقی معلمان ایجاد می‌شود. معلمان نیز چون اساتید دانشگاه مفتخر به عناوینی پرزرق و برق و دارای مدارجی چون مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم می‌شوند. در این راستا به مولفه‌هایی چون مدرک تحصیلی، کلاس‌های ضمن خدمت، آزمون‌های سالانه و... هم توجه می‌شود که از مشخصه‌های رتبه‌بندی معلمان است.

بدون تردید توجه به شاخص‌های حرفه‌ای و تخصص‌گرایی عاملی جدی برای پیشرفت علمی و آموزشی است. توجه کردن به انگیزه نیز می‌تواند در پیش برد کار موثر واقع شود اما آیا این طرح منتج به رسیدن به این ملاک‌ها می‌شود؟ آیا مدارک تحصیلی بالا که اخذ آنها  نتیجه تعدد دانشگاه‌های پولی بوده است یا کلاس‌های ضمن خدمتی که استانداردهای آموزشی را به همراه ندارد، می‌تواند راهکاری منطقی باشد؟

اگر نگاهی به قبولی‌های دانشگاه فرهنگیان، یا روش‌های جذب معلمان در دولت قبل بیندازیم درمی‌یابیم که آن‌قدر فاکتورهایشان بی قاعده بوده است که با هیچ یک از استانداردهای آموزش نوین همخوانی ندارد!

بر اساس طرح ارائه شده رتبه‌بندی، باید معلم چون دانش‌آموز هرازگاهی در آزمون ادواری شرکت کرده و درصورت قبولی رتبه‌اش اعمال شود. باید پذیرفت که این روش منطقی نیست و اجرای آن انگیزه آموزشی را به‌همراه نخواهد داشت. توجه به پژوهش و تحقیقات نیز یکی دیگر از مولفه‌های کسب رتبه می‌باشد که اجرای عجولانه آن نمی‌تواند اثربخش باشد!

آیا می‌توان از معلمی که افزون بر 20 سال است در ده‌کوره‌ای به آموزش مشغول است و آموزشی کلیشه‌ای و روزمره را دنبال می‌کند  انتظار داشت که حالا به دنبال تحقیقات کتابخانه‌ای برود و رغبتی این‌چنینی را در خویش ایجاد نماید؟ آیا می‌توان در چنین موقعیتی انتظار معجزه را از او داشت؟ راستی به چه میزان آموزش و پرورش دغدغه‌های او را از بین برده تا فرصتی مطالعاتی را در او ایجاد نماید که بتواند با طیب خاطر به پژوهش بپردازد؟

بی‌شک توجه به وضعیت معیشتی معلمان خواسته‌ای است که همه همکاران تحقق آن را به انتظار نشسته‌اند، عاملی که دغدغه رئیس‌جمهوری نیز بود، اما اجرای آن با طرح ارائه شده طبعا راهی به سرمنزل مقصود نخواهد داشت!

اگر این دیدگاه پذیرفته شده است که معلم باید از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار باشد، باید سعی شود که اجرای هماهنگ حقوق درمورد آموزش و پرورش نیز محقق شود.

درمورد رتبه‌بندی اما از دید نگارنده، ابتدا باید زمینه‌های تحقق فاکتور‌های موردنظر فراهم شود، یعنی معلم آمادگی کامل برای تحقق آنها را داشته باشد، سپس مولفه‌ها اجرایی شوند. بند و تبصره‌های خاص، زمینه خروج تعداد زیادی از معلمان را به‌همراه نداشته باشد و معلم خوشبین به آن باشد که پیامد این برنامه، رفع دغدغه‌های متعدد اوست.

روزنامه آرمان

 

منتشرشده در یادداشت

fanispecial گروه اخبار /

جمعی از فرهنگیان و معلمان در نامه ای با محوریت " اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری " که برای سخن معلم ارسال گردیده است خواهان توجه وزیر محترم آموزش و پرورش در مورد اجرای مفاد این قانون گردیدند .

متن این نامه به شرح زیر است :


بسمه تعالی

 جناب آقاي دکتر فانی 

وزیر محترم وزارت آموزش و پرورش

 سلام علیکم

امروز کلیه همکاران شما در خانواده بـزرگ آمـوزش و پـرورش از جنابعـالی کـه سـالیان دراز در مدیریت هاي مختلف توانمندانه فعالیت نموده اید درخواست دارند با تجارب گرانقدر خویش راهکارهاي اجرایی مناسبی براي عملی شدن کامل بندهاي مختلف مواد قانون خدمات کشور در سال جدید بـه عنـوان لایحه در هیات محترم دولت و تصویب آن در صحن مجلس ارائه نمایید.

امیدواریم دولت مردانی همچون شما ، با تدبیر خویش و با همکـاري نماینـدگان مجلـس ،امیـد بـه زندگانی را در قشر عظیم فرهنگی افزایش دهید ،باشد روزي که هیچ معلمی به خاطر حقوق کم خویش شرمنده خانواده اش نباشد و به امیـد آن روز که اولین انتخاب شغل در بین نخبگان جامعه ، شغل گران بهاي معلمی باشد .

انتظار بھترین رفتارھا و راھکارھا:

ملا محسن فیض کاشانی در شرح این حدیث از رسـول اکـرم(ص) کـه فرمودنـد " :المـومن مـرآة المومن؛ مومن آینه مومن است" می گوید: همان گونه که با ایستادن در برابر آینه به عیب هاي آشکار صـورت خود پی می بریم، برادر مومن ما نیز آینه اي است که عیب هاي ما را نشان مـی دهـد؛ عیـب هـا یی کـه بـه تنهایی نمی توانیم آن ها را ببینیم بنابراین می توان نقد را آینه اي دانست که ما را به خودمان نشان می دهـد و همچنین از نگرش مردم نسبت به خودمان باخبر می سازد. به استناد این حدیث از رسول اکرم(ص) و به گزارش خبرگزاري مهر از حمیدرضـا کفـاش معـاون وزیر آموزش و پرورش در جمع برگزیدگان فرهنگی کرمان اظهارداشت: " فرهنگیان از خدوم ترین اقشـار جامعه هستند که همیشه انتظار بهترین رفتارها و راهکارها از آنان می رود و انتظار ما نیز این است کـه ایـن قشر مسیرهاي صحیح و درست را براي بیان درخواست هاي خود از مسئولان انتخاب نمایند." 

وي با اشاره در مورد توجه به درخواست هاي فرهنگیان افزود: باید به گونه اي این درخواسـت هـا بیـان شود که مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیرد. از سوي دیگر ما به آزادي به عنوان ودیعه اي که امـام راحـل براي مردم ایران به همراه آورد به عنوان یک موهبت می نگریم و هر فردي می تواند خواسته هاي بـه حـق خود را پیگیري کند. باید راه صحیح را براي بیان این درخواست ها انتخاب کرد و درخواست هاي منطقـی و راه هاي صحیح را همه قبول دارند. راه صحیح بیان خواسته هاي جمع کثیر فرهنگیان، توسط شما مسـئولین عزیـز در هیـات دولـت و مجلس خواهد بود .

مسئولین محترمی که زحمات هدایت خانواده عظیم فرهنگیان سراسـر کشـور بـر دوش استوارتان می باشد !

 انتظار فرهنگیان زحمتکش این است که خواسـته هـاي ایـن عزیـزان در راسـتاي حـل مشـکلات معشیتی آنان و اجراي صحیح قوانین خدمات کشوري و هماهنگی حقوق دریافتی با سـایر دسـتگاه هـاي دیگر اجرایی، عملی گردد.

حجت الاسلام دکتر محی الدین بهرام محمدیان معاون محترم پژوهشی وزارت آمـوزش و پـرورش در حاشیه جلسه علنی پارلمان فرهنگیان در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهـار داشـت: " همـواره باید با صبر و آرامش به اجراي امور بپردازیم و معلمان تا به امروز به جامعـه نشـان دادنـد بـا وجـود تمـام مشکلات شان واقعا صبورند. آموزش و پرورش یک سرمایه اجتماعی عظیم است که بایـد بـه مشـکلات آن توجه شود و براي حل آن راهکاري در نظر گرفت." بنابراین تغییر نگرش مدیران ارشد کشور در ارتباط با صرفه جویی در آموزش و پرورش ، کسـب در آمد در این دستگاه اجرایی ، کثرت نیروي انسانی و... می تواند راهگشاي امور و سبب حل بسـیاري از مشکلات کنونی گردد. 

تعریف جایگاه معلم در قانون مدیریت خدمات کشوری

ذکر این نکته ضروري است که آموزش و پرورش تنها دستگاه اجرایی است که بـا نیـروي انسـانی کمتر از 1 میلیون نفر پاسخگوي جامعه دانش آموزي بیش از 14 میلیون نفري در یک روز کاري می باشـد. با کمی تامل می توان حجم کاري این دستگاه را در طول یک سال تحصیلی با سایر دستگاه هاي اجرایـی و موسسات آموزشی و دانشگاهی مقایسه نمود .

براساس ماده ٦٤ ( نظام پرداخت کارمندان دستگاه هاي اجرائی براساس ارزشیابی عوامل شغل و شـاغل و سایر ویژگی هاي مذکور در مواد آتی خواهد بود. امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل ضرب در ضریب ریالی، مبناي تعیین حقوق و مزایاي کارمندان قرار می گیرد.) 

فرهنگیان محترم، کارمند دستگاه اجرایی بوده و قوانین حاکم در مدیریت خـدمات کشـوري در کلیـه امـور اداري و حقوق و مزایا شامل این عزیزان می باشد .جناب آقاي محمدیان به نکته طلایی اشاره نمود ه انـد : آموزش و پرورش یک سرمایه اجتماعی عظیم است که باید به مشـکلات آن توجـه شـود و بـراي حـل آن راهکاري در نظر گرفت.

 راهکار مناسب این است از جایگاه معلم در قانون خدمات کشوري تعریف درست ومنطقی تـدوین گـردد و بهترین تعریف از جایگاه معلم درنظام اداري که در احکام کارگزینی آنان اشاره شده اسـت همـان رسـته ي آموزشی و فرهنگی می باشد، اما متاسفانه در نظام هماهنگ خدمات کشوري ، دیدگاه به سمت معلم نه اداري است نه آموزشـی . آن جـایی که مبناي حقوق پایین ملاك است، سمت معلم را اداري تعریف می کنند مانند ضریب سال (مـثلا در سـال 93 براي کارکنان اداري برابر1207 ریال می باشد و براي موسسات آموزشی و هیـات علمـی 17190 ریـال است)  ؛ در جایی دیگر که مبنا ،مزایا و امتیازات بالاي حقوق است، بیان می شود معلم ماننـد سـایر کارکنـان اداري ساعات اداري را رعایت نمی کند و سمت آن آموزشی است و آموزش و پرورش مانند دیگر دستگاه هاي اجرایی صرفه جویی ، در آمد ، تولید و ... را هم ندارد.

پس امکان اجراي بند هـاي 2،1 و 6، 5 از مـاده 68براي فرهنگیان میسر نیست. 

از جناب عالی به عنوان شخصیت فرهنگی و پژوهشی انتظـار داریـم راهکارهـاي مناسـب و همـت والاي خود را در تعریف جایگاه معلم همان ردیف موسسات آموزشی و هیات علمی در قـوانین خـدمات کشوري به کار برید تا اینکـه واژه فرق بین معلم با دیگر کارکنـان و موسسـات آموزشـی و دانشـگاهی در تدوین قوانین و پرداخت ها مرتفع گردد  ،همچنین اعضاي محترم هیات دولت و نمایندگان مجلس می بایست توجه داشـته باشـند کـه ایـن سرمایه اجتماعی عظیم فرهنگیان یک اجتماع بزرگ و مولد در تربیت نیروي انسانی کشور در ابعاد مختلـف اقتصادي ، علمی ، سیاسی و... می باشد.

 آرزوی دست یافتنی

یک آرزوي دست یافتنی براي فرهنگیان اجراي کامل ماده 68 قانون مـدیریت خـدمات کشـوري است. همان طور که معاون محترم توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیـان داشـتند نظـام پرداخت هماهنگ دغدغه اصلی معلمان است. با عنایت به اینکه بالاترین مسئول و مدیریت مالی وزارت آموزش و پرورش براین نکته تاکید دارند که : همه دستگاه هاي اجرایی تابع قانون خدمات کشوري همانند هم حرکت می کنند اما قانون یـک سـري اختیارات را به دستگاه هاي اجرایی داده که اگر این دستگاه هـا اعتبـاراتی داشـته باشـند، مـی تواننـد آن را عملیاتی کنند این در حالیست که آموزش و پرورش به دلیل آن که با کسري بودجه همیشه مواجه بوده نمی تواند بخشی از این اختیارات را اجرایی کند بنابراین یک فاصله اي بین یک همکار فرهنگـی در آمـوزش و پرورش با یک فرد هم رده در دستگاه هاي دیگر اتفاق می افتد.

 اولین درخواست اصلی و مھم از جناب وزیر در اجرای کامل متن ماده ٦٨ از قانون خدمات کشوری

با عنایت به سخنان جناب آقاي بطحائی با توجه به مشخص بودن مشکل اخـتلاف دریـافتی سـایر کارکنان دستگاه هاي اجرایی با فرهنگیان خواهشمندیم با ارائه ي لایحه اي، اجراي ماده ي 68 و بنـدهاي 1 ،5، 2 و 6 را در احکام فرهنگیان عملی نمایید .

 ماده 68: علاوه بر پرداخت هاي موضوع ماده(65) و تبصره هاي آن و ماده(66) کـه حقـوق ثابـت تلقی می گردد فوق العاده هایی به شرح زیر به کارمندان قابل پرداخت می باشد: 

١- فوقالعاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدي آب و هوا براي مشاغل تخصصی که شـاغلین آنهـا داراي مدارك تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می باشند تا به میزان بیست و پنج درصد(25%) امتیازحقوق ثابت و براي سایر مشاغل تا بیست درصد(20%) حقوق ثابـت هرکـدام از کارمنـدان واجـد شـرایط پرداخت خواهد شد.

2- فوق العاده سختي کار و کار در محیط ها ي غیر متعارف نظیر کار با اشعه و مواد شیمیایی ، کاربـا بیماران روانی ، عفونی و در اورژانس و در بخش هاي سوختگی و مراقبت ها ي ویـژه بیمارسـتانی تـا (1000) امتیاز و در مورد کار با مواد سمی ، آتش زا و منفجره و کار در اعماق دریا، امتیاز یاد شـده با تصویب هیأت وزیران تا سه برابر قابل افزایش خواهد بود ، انتظار براین است راهکارهاي اجرایی براي بند یک و دو از مـاده 68 بـا ضـرایبی کـه در دستورالعمل نحوه پرداخت فوق العـاده منـاطق کمتـر توسـعه یافتـه و بـدي آب و هـوا (بخشـنامه 200/41722 مورخ 1389/8/11)) هیات دولت براي کلیه فرهنگیان اجرا گردد . 

بند 5 از ماده 68 - فوق العاده شغل براي مشاغل تخصصی، متناسب بـا سـطح تخصـص و مهارت هـا ، پیچیدگی وظایف و مسؤولیت ها و شرایط بازار کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیـران بـراي مشــاغل تــا ســطح کــاردانی حــداکثر ( 700)امتیــاز و بــراي مشــاغل همســطح کارشناســی حداکثر(1500)امتیاز وبراي مشاغل بالاتر حداکثر (2000)امتیاز تعیین می گردد.. این فـوق العـاده بـا رعایت تبصره این ماده قابل پرداخت می باشد .

تبصره - پرداخت فوق العاده هاي مذکور در بندهاي (5) و (6) این ماده در هر کـدام از دسـتگاه ها ي اجرائی، مشروط به اعمال اصلاحات ساختاري، نیروي انسانی ، فنآوري و واگذاري امور بـه بخـش غیردولتی(احکام مذکوردراین قانون) و استفاده ازمنابع حاصل از صرفه جویی هاي به عمل آمـده ، در سقف اعتبارات مصوب از سال 1387 امکان پذیر می باشد و ایـن فـوق العـاده هـا جـزء دیـون منظـور نمی گردد. انجام اصلاحات مذکور در این تبصره باید به تأیید سازمان برسد.

توضیح معاون محترم توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پـرورش در خصـوص بنـد 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوري:

 قانون اعمال این ضرایب را مشروط کرده به اینکه دستگاه هاي اجرایی باید ساختار نیروي انسـانی خود را اصلاح کنند و از محل ساختار نیروي انسانی فوق العاده شغل را پرداخت کنـد کـه بـه ایـن تربیت آموزش و پرورش توانست در سال 93 گام بزرگی را براي اصـلاح سـاختار نیـروي انسـانی بردارد. 

بند فراموش شده در آموزش و پرورش بند 6 از ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشور (بند فراموش شـده در آمـوزش و پـرورش )-

فـوق العـاده کارایی و عملکرد درچهارچوب ضوابط این بند و تبصره این ماده قابل پرداخت می باشد: 

الف - به حداکثر هفتاددرصد(70%) از کارمندان هر دستگاه براساس رتبه بندي نمرات ارزشیابی کارمنـدان، طبق عملکرد کارمندان و باتوجه به امتیازي که از عواملی نظیر رضایت ارباب رجوع ، رشـد و ارتقـاء ، اثـر بخشی و کیفیت و سرعت در اتمام کار کسب می نمایند .

براساس دستورالعملی که سازمان ابلاغ می نماید تا(20%) امتیازات مربوط به حقوق ثابت وي در مقاطع سه ماهه قابل پرداخت می باشد.

 ب - میزان بهره مندي کارمندان هر دستگاه از سقف هفتاد(70%)درصد مذکور در این بند متناسب بـا میـزان موفقیت در تحقق تکالیف قانونی و اجراء برنامه ها و ارزیابی عملکرد دستگاه که توسط سـازمان و تصـویب شوراي عالی اداري در سه سطح متوسط، خوب و عالی رتبه بندي می گردند بـه ترتیـب( 50 ، %30% و 70%)تعیین می گردد.

 ابهامی که در اذهان عمومی فرهنگیان محترم ایجاد شده این است که به استناد این ماده و اجراي قانون نظام هماهنگ حقوق چرا بند پنج و شش از سال 87 تا به امروز ، در احکام فرهنگیان اعمـال نشده است ؟

ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

majlistajamoگروه اخبار/

 جمعی از معلمان استان یزد امروز شنبه با حضور در مقابل استانداری، خواستار رسیدگی مسوولان به وضعیت نامطلوب رفاهی و معیشتی خود شدند.

آنها اجرای قانون هماهنگ پرداخت حقوق و رفع تبعیض بین کارکنان دولت، اصلاح احکام کارگزینی، پرداخت حق مسکن و لباس، اصلاح سیستم بیمه و پرداخت حق بازنشستگی معلمان را مورد توجه و تاکید قرار دادند.

سعید عبداللهی مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد با حضور در میان فرهنگیان تاکید کرد که مشکلات آنان به استاندار و وزارت کشور منعکس شده اما باید این خواسته ها از طریق دولت و مجلس پیگیری شود.

در استان چهارمحال و بختیاری نیز برخی از معلمان با حضور در مقابل استانداری بر رفع تبعیض های درآمدی بین این قشر و دیگر کارکنان دولت تاکید کردند.تامین مطالبات صنفی و یکسان سازی این مطالبات با حقوق و مزایای دیگر کارمندان دولت خواسته اصلی این معلمان بود زیرا معتقد بودند با وجود نقش بی بدیل فرهنگیان در تربیت جامعه اما در دریافت حقوق و دستمزد کمتر از دیگر کارمندان دولت مورد توجه قرار گرفته اند.

آنان با بیان اینکه معلمان مناطق محروم در گذشته مشمول دریافت حق روستا بودند، بیان داشتند: برای تخصیص مجدد حق روستا و تامین هزینه ایاب و ذهاب معلمان برای ورود و خروج به محل کار باید چاره اندیشی شود.

اجرای نظام گروه بندی برای فرهنگیان(تقسیم بندی معلمان به معلم یار، دانشیار و استادیار و ایجاد تفاوت در حقوق و مزایای آنان)، رعایت عدالت میان کارکنان دولت، برابری و رفع تبعیض دستمزد و بهبود شرایط معیشتی معلمان و سامان دادن به شرایط بد آموزشی برخی مدارس از مهمترین خواسته های فرهنگیان گزارش شده است .

ایرنا

 

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور