گروه اخبار /
این ویژه برنامه در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۳، از ساعت ۱۹ شبکه ۳ سیما پخش شد.
انتشار این فیلم باعث واکنش های متفاوت و نیز اعتراضی میان فرهنگیان و معلمان کشور شده است .
فیلم را ببینید .
گروه اخبار /جمعی از فرهنگیان و معلمان با ارسال نامه به سایت صدای معلم نسبت به حرکت سخیف و توهین آمیز رسانه ملی اعتراض کردند .
متن این نامه به شرح زیر است :
گروه اخبار /
طرح رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین اخبار جامعه فرهنگیان و آموزش وپرورش در سال 93 بود. 20 فروردین 93 بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح رتبه بندی با 99 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن علنی با این طرح مخالفت کردند.
محمدرضا خباز معاون تقنینی معاون امور پارلمانی رئیس جمهور در جریان بررسی طرح رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با طرح مذکور گفت: طرح نظام رتبه بندی معلمان مغایر اصول 60، 74 و 75 قانون اساسی است ضمن اینکه با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه پنجم توسعه نیز مغایرت دارد.
در حقیقت رتبه بندی معلمان به دلیل تعریف نشدن منابع مالی لازم برای اجرا از سوی مجلس رای نیاورد و پس از رد این طرح در مجلس بود که دولت قول داد تا قبل از پایان سال 93 طرح رتبه بندی معلمان را تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کند.
در ماههای پایانی سال 93 بود که فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی و تأخیر در پرداخت مطالبات شان، اقدام به اعتراضاتی کردند و با تجمع در مقابل مجلس خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود و بازگرداندن معلم به جایگاه واقعی در جامعه شدند.
در جریان انتقادات معلمان درخصوص وضعیت معیشتی، مسئولان آموزش و پرورش از تلاش برای نهایی کردن طرح رتبه بندی معلمان و تصویب آن تا پایان سال 93 با هدف ارتقای جایگاه معلمان و بهبود وضعیت معیشتی خبر دادند. سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که هم اکنون درخصوص رتبه بندی معلمان تصویب شده کلیاتی است در خصوص اینکه معلمان در 4 گروه رتبهبندی شوند،گفت: معلمی که با کسب تجربه، تلاش، مدرک تحصیلی و گذراندن دورههای آموزشی مختلف توانسته بخشی از امتیازات را کسب کند از فوقالعاده شغل بیشتری نسبت به آنچه در قانون آمده بهرهمند میشود. در حقیقت روح حاکم بر طرح رتبهبندی معلمان افزایش کیفیت کار آنهاست و اینکه معلمان در حوزههای پژوهشی و علمی تلاش بیشتری کرده و در یک کلام معلمتر شوند.
وی ادامه داد: تاکید میکنم که با اجرای طرح رتبهبندی معلمان، امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری از بین نمیرود. اما در خصوص رتبهبندیها و اینکه کدام افراد و با چه مدارکی را شامل میشود به تصویب آئیننامه و ضوابط مربوطه در هیئت وزیران نیاز داریم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه افزایش حقوق ناشی از اجرای طرح رتبهبندی معلمان 100 یا 150 هزار تومانی که اعلام میشود، نیست، عنوان کرد: فردی که موفق به کسب رتبه یک شود که شرایط آن نیز بسیار ساده است 70 درصد فوقالعاده شغل آن افزایش مییابد.البته معلمان درخواست دارند که حقوق آنها همانند کارکنان سایر وزارتخانهها شود و در قانون خدمات کشوری شرایط و ضوابطی وجود دارد که کارکنان آموزش و پرورش میتوانند مانند کارکنان سایر وزارتخانهها از آن استفاده کنند اما تفاوت میان کارکنان آموزش و پرورش با کارکنان دولت به دلیل این است که کارمندان سایر نهادها به دلیل برخی قوانین خاص از امتیازاتی بهرهمند میشوند که منجر به افزایش دریافتی آنها میشود در حقیقت در دستگاههایی که منابع آنها اجازه میدهد خدمات رفاهی بیشتری ارائه میشود و کمک هزینه رفاهی بیشتری به کارکنان خود ارائه میکنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت:تفاوت میان کارکنان آموزش و پرورش با سایر کارکنان دولت در میزان امتیازات رفاهی است و آموزش و پرورش به دلیل کمبود بودجه نمیتواند امتیازات رفاهی را ارائه دهد.
سرانجام در آخرین روزهای سال 93 یعنی 28 اسفند ماه بود که هیئت دولت با طرح رتبه بندی معلمان موافقت کرد. براساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقهبندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمعهای آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران میرسد، رتبهبندی حرفهای میشوند.مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از رتبهها قرار میگیرند، به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال 1394 برخوردار خواهند شد.
اما فرهنگیان چندان به طرح رتبه بندی معلمان خوش بین نیستند و نظرات مختلفی در این زمینه دارند که در ذیل به بخشی از نظرات آنها اشاره شده است:
* مدرک بنده لیسانس مهندسی کامپیوتر است و حق شغلم 420 هزار تومان است که طبق رتبه بندی 63 هزار تومان به حق شغلم اضافه میشود. در واقع این مبلغ سود معوقات ما هم نمیشود. آقای وزیر، معاون وزیر ، نماینده مجلس پس این افزایش 150، 300، 450، .. هزار تومانی که تا قبل از این مصاحبه میکردید و میگفتید، چه شد؟
* استاد معلم 300 تومان حقوق (هیچ معلمی به این مقام نمیرسه)، دانشیار معلم 200 هزار تومان ( بازم کسی بهش نمیرسه) ، استادیار معلم 145 هزار و مربی معلم 85 هزار تومان حقوقشون اضافه میشه. 50 درصد پولش میشه 48 هزار تومان و 800 امتیاز در حال حاضر 96 هزار تومان میشود.
* هر کس شرایط رتبه 1 را داشته باشد و انتظارات را ایجاد کند 72 هزار تومان به حقوقش زیاد می شود و البته بابت این افزایش 72 هزار تومانی مقدار زیادی از حقوق شان مالیات کسر خواهد شد. یعنی وضعیت نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد.
برپایه این گزارش البته هنوز جزئیات طرح رتبه بندی معلمان که در هیئت دولت مصوب شد منتشر نشده است و مشخص نیست که طرح قبلی تا چه اندازه تغییر یافته است آیا فرهنگیان بازهم در چهار گروه استاد معلم، دانشیار معلم،استادیار معلم و مربی معلم تقسیم بندی می شوند یا این تقسیم بندیها دست خوش تغییر و تحولات شده است؟
نارضایتی فرهنگیان از طرح رتبه بندی معلمان را با حمیدرضا کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش در جریان گذاشتیم که وی در پاسخ به این سوال تسنیم عنوان کرد: بنده در جریان آخرین تغییرات لایحه رتبهبندی نیستم ولی طرحی که در گذشته مطرح بود معلمان را در 4 رتبه تقسیمبندی میکرد و در داخل این مجموعه معلمان طبق مقالات، تألیفات و سوابق و سنوات خدمت خود از امتیازاتی بهرهمند میشدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که معلمان و فرهنگیان در رابطه با طرح رتبهبندی اعلام میکنند بخشی از این طرح است، به عنوان مثال معلمان اعلام میکنند که چرا حقوق سایر کارکنان دولت بدون آنکه از آنها کتاب و تألیفات خاصی بخواهند افزایش یافته است. این نشان میدهد که طرح رتبهبندی به خوبی برای فرهنگیان تشریح نشده است.
کفاش تصریح کرد: رتبهبندی معلمان دو بخش دارد در بخش نخست معلمان از وضع موجود یک سطح بالاتر میآیند مانند آنچه که در آموزش عالی اتفاق افتاد. اساتید دانشگاه در گذشته از قانون هماهنگ پرداخت تبعیت میکردند که بعداً از این قانون جدا شدند و ﺳﻂﺢ پرداختی به آنها جهش قابل ملاحظهای یافت و پس از آن در داخل رتبهبندیهای خود نیز ارتقا مییافتند. در طرح رتبهبندی اگر کف حقوق معلمان به عنوان مثال A باشد وقتی رتبهبندی اجرا میشود این کف حقوق از A به B رشد مییابد ﻛﻪ ارتباطی به تألیفات، مقالات و سنوات خدمت ندارد اما در بخش دوم برای تقسیمبندی معلمان در 4 رتبه تعیین شده باید بر اساس مقالات، پژوهشها و سنوات خدمت امتیازاتی را کسب کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون معلمان تصور میکنند اگر قرار است حقوق شان اضافه شود از آنها مقاله و تألیفات خاصی میخواهند اما این موارد برای ارتقا یافتن از یک رتبه به رتبه دیگر مد نظر است. البته این موارد نیز قابل بحث است و امکان تغییر در نوشتن آئیننامهها وجود دارد. به عنوان مثال میتوان در طرح جدید شرایط خاصی را برای دورههای ضمن خدمت در نظر گرفت. اما بحث تألیف، تدریس و تحقیق جزو کار معلمان است و معلمی که تحقیق و مطالعه کمتری داشته باشد امتیاز کمتری میگیرد.
باید دید در طرح رتبه بندی که توسط دولت به تصویب رسیده است برای ارتقای جایگاه معلمان چه تدابیری اندیشیده شده است؛ آیا اجرای این طرح و دسته بندی معلمان در رتبههای تعیین شده منجر به بهبود وضعیت معیشتی آنها میشود اگر چه فلسفه اصلی رتبه بندی معلمان افزایش کیفیت کار آنها و به تعبیر معاون وزیر آموزش و پرورش در یک کلام معلمتر شدن آنهاست.
انتهای پیام/
تسنیم
د - سخنراني جناب آقاي دکتر حسن روحاني در نخستین کنفرانس بینالمللی " جهان علیه خشونت و افراطیگری" ( متن کامل )
عالیجنابان خانم و آقایان
برای من جای خرسندی است که در جمع مقامات عالیه، فرهیختگان، استادان، نویسندگان و خبرنگاران در باره یک موضوع بسیار حیاتی که جامعه بشری با آن روبهروست سخن بگویم.
استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراطیگری و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رأی قاطع کشورهای جهان، میزان ضرورت و اهمیت پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان میدهد.
من در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۳ در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایده جهان عاری از خشونت و افراطیگری را ارایه نمودم. در همان مجمع ایده ای مطرح شده تبدیل به قطعنامه شد. در آن سخنرانی من از رهگذر احساس و فهم خود، به تبیین بیمها و امیدهایی پرداختم که در سطح منطقهای و بینالمللی به چشم میخورد.
بیمهایی که میتواند زندگی بشر را تهدید کند و به چالش بکشد، اکنون ما در تهران گرد هم آمدهایم تا بر ابتنا به امیدها بر بیمهای یاسآور فائق آییم.
نظام دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و رسانهها به هر میزانی که در فهم افراطی گری و خشونت به نظرات مشترک برساند به سیاستگذاریها و اجرای موفق آنها منتهی خواهد شد.
در نظام بینالملل امروز جنگ و درگیریهای نظامی جز تولید هزینه و تنش و از همگسیختگی زندگی اجتماعی و اقتصادی شهروندان هیچ نفعی ندارد. اروپاییها بعد از قرنها درگیری و نزاع و دو جنگ جهانی در نهایت به همکاریهای به هم تنیده اقتصادی گردن نهادند و با همگرایی اقتصادی، سیاسی و امنیتی دستاوردهای بزرگی را برای صلح و امنیت منطقه خود به ارمغان آوردهاند.
خوشبختانه کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین نیز با همکاریهای گسترده منطقهای، اقتصادی در فرآیند ائتلافهای موثر سیاسی و امنیتی قدم برمیدارند.
من از این فرصت استفاده میکنم و از عموم کشورهای منطقه درخواست میکنم که با همفکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاستگذاریهای منطقی و عقلانی به سوی خاورمیانهای در سوی صلح و امنیت سوق پیدا کنیم.
بیتردید قتلعام انسانها جفای آشکار در حق آموزههای صلحآمیز همه ادیان است که براساس آن کشتن یک انسان بیگناه همانند کشتن همه انسانهاست.
اما تفکرهای غلط و افراطی فقط یکی از مسیرهای منتهی به خشونت است توسعه نیافتگی و نیازهای مادی پاسخ داده نشده، بیکاری، فقر، نبودن امکانات زندگی و ناامیدی از دست یافتن به آینده ای قابل تحمل و ارزشمند بستری برای خشونتطلبی است این همان بلایی است که خاورمیانه و بخش مهمی از جهان گرفتار آمدند خودبرتر بینی و ظلم و بی عدالتی در مقیاس ملی و بینالمللی و تقسیم کشورها به خودی و غیرخودی خود به خود زمینهساز فرهنگ خشونت و گسترش ناامنی در ابعاد بینالمللی است، سایر انواع خشونتهای ساختاری همچون تحریم و تهدید ناقض حقوق بشر و آزادیهای اساسی، چالشی جدی برای امنیت در نظام بینالملل است.
متأسفانه جهان امروز ما دست خوش فرآیندهایی است که این نابرابریها را دامن میزنند، برخی از این فرآیندها عبارتند از حکومتهای مستبد که حقوق شهروندان خویش را به رسمیت نمیشناسند و حق مشارکت همگانی را در سیاست گذاری محترم نمیشمارند موجبات افزایش فقر و توسعهنیافتگی را فراهم آوردهاند.
فساد گسترده در نظامهای اداری و مدیریت توسعه که سبب میشود منابع کشورها به جای آنکه صرف ایجاد زیرساختهای توسعه پایدار شود هدر رفته یا راهی سرمایهگذاری در کشورهای توسعه یافته شود و فقر برجای بماند.
استبداد و خودکامگی برخی حکومت ها که با نقض آزادی و حقوقق بنیادین بشر باعث سرخوردگی و به حاشیه راندن اقشار آسیبپذیر شده است متاسفانه به همه این فرآیندها که میتوان فهرست طولانیتری را نیز از آن ارایه نمود. مسأله توسعه طلبیها، انحصارگریهای سیاسی و ژئوپلتیک نیز نقش مهمی در پیدایش خشونتها دارند.
با تأکید بر این واقعیت که برآمدن خشونت غروب انسانیت است. با این پرسش مواجه میشویم که پس چه باید کرد تا انسانیت نجات یابد و زندگی بر سیاره زمین با کیفیت بهتری ادامه یابد.
تأکید بر تقویت مدارای فرهنگی و مدارای دینی و به رسمیت شناختن حقوق فرهنگی همه انسانها راهی به سوی کاستن از ظرفیتهای بروز خشونت بر مبنای تمایزهای فرهنگی است. سزاوار است در کنار یکدیگر اندیشهورزی درباره اشکال، آشکار خشونت و صورتهای بارز بیعدالتی و ساز و کارهای غلبه بر آنها تقویت نماییم ما توان آن را داریم که دهها فیلسوف، هنرمند، جامعهشناس، سیاستمدار، فعال جامعه مدنی، ورزشکار و شمار دیگری از شخصیتهای معروف جهان را برای اندیشیدن درباره رفع خشونت، بیعدالتی و استقرار عدالت گرد هم آوریم و جامعه بشری را به در پیش گرفتن راه و روشی مطابق خردورزی همگانی برآمده از اندیشه عدالت و نفی افراطیگری، فرابخوانیم.
تاکید میکنم برای پیشبرد مبارزه با خشونت و افراطی گری و گسترش فرهنگ صلح و مدارا جهان نیازمند اقداماتی اساسی و خطیر است که از جمله مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:
- گسترش و تعمیق گفت و گو میان ملتها، دولتها و جامعه مدنی با هدف کاستن از سوء برداشتها و تنازعات و نیل به تفاهم و همکاری بیشتر
- تلاش در جهت گسترش آموزش همگانی با بهرهمندی از روشهای پیشرفته تربیتی با هدف بسط فرهنگ صلح، تفاهم و مدارا، اهمیت نقش زنان، جوانان، علمای دینی، روشنفکران، دانشگاهیان، هنرمندان در گسترش دانش و اندیشه و احساس و باورهای دینی و اخلاقی
- و ارتقاء همکاریهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به منظور شتاببخشیدن به روند مبارزه دستهجمعی با خشونت و افراطیگری.
پیشنهادهای من برای مبارزه فوری با تروریسم و افراطیگری جاری در منطقه و جهان، عبارتند از:
۳- تروریسم از فضای فقر و بیکاری سرباز میگیرد، با تأسیس صندوق بینالمللی، اشتغالزایی و توسعه برای کمک به رشد سرمایهگذاری در کشورهای قربانی تروریسم بینالمللی باید زمینه اقتصادی رشد تروریسم را از میان برداشت.
۴- همکاری منطقهای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی در جهت مقابله با تفسیرهای، افراطی، تکفیری و خشونت آمیز از آموزههای مذهبی، ضروری است. باید حقیقت اسلام رحمانی را به جهانیان ارائه نمود.
۶- لازم است رسانههای ملی و بینالمللی، نسبت به آگاهسازی افکار عمومی در مورد تهدیدات تروریستها و جلوگیری از سوء استفاده از خیل جوانان بیکار و به حاشیه رانده شده برنامهریزی جدی به عمل آورند.
۱۰- پیشنهاد میکنم روز ۱۸ دسامبر که سالروز تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۹۳ است به عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراطیگری نامگذاری شود. بدین وسیله یاد خونهای به ناحق ریخته فراموش نمیشود و عزم جهانی برای مبارزه با خشونت و افراطیگری هرساله حیات جدیدی خواهد یافت.
جامعه مکلف است تا سياست هاي اجتماعي مناسب براي مواجهه با تغيير اتخاذ نمايد .
5 - فرزندان فارابی، خوارزمی ، رودکی و فردوسی بايد با احیای علم و عقل، ریشه های همه انواع خشونت و افراطی گری را بخشکانند.
چه می شود که انسانی از توهین نمودن، رنج کشیدن،به خاک افتادن و تحقیر انسانی دیگر لذت می برد؟
از کارمند ساده اداره ای که سر ساعت یکی دو ارباب رجوعی که ساعت ها در صف و نوبت مانده اند فاتحانه رد می کند تا بروند و فردا بیایند تا پلیسی که خودرو عروس و داماد را متوقف می سازد و به خاطر همراه نداشتن گواهینامه و یا کارت مالکیت خودرو مانع برگزاری مراسم جشن و شادی شان می شود.از زندانبانی که زندانیان را وادار می سازد تا برای ده دقیقه هوا خوری یا نخی سیگار یایک تماس تلفنی با منزلشان ...به او التماس کنند تا مدیری که در محل کار به بهانه مقررات و قوانین به کارکنانش توهین نموده و ایشان را می آزارد،از آموزگاری که در سر کلاس و بدترین تحقیر ها و سرکوفت ها را به شاگردان روا می دارد تا پزشک و پرستاری که در رساندن مسکن به بیماری که از درد ناله می کند درنگ می کنند؛یکایک این آدمیان به نا روا ازرنج بردن و به زحمت افتادن یا تحقیر هم نوعان شان در نهان و آشکارا احساس رضایت و سرخوشی دارند !
"اریک فروم " روانشناس مشهور در کتاب "به نام زندگی" می نویسد: " پرخاشگری به وسیله محیط اجتماعی شرطی شده یا با انگیزه ها و فرهنگ کانالیزه می شود ...او در ادامه بر این باور است که انسان از حیوان ویرانگر تر و خشن تر است . حیوانات سادیستیک نیستند ، حیوانات با زندگی دشمنی ندارند...خشونت ما به شرایط ویژه زندگی مان مربوط می شود..پرخاشگری و ویرانگری خصلتی است بشری . نیروی بالقوه ای است که در انسان وجود داشته و اگر راه درست را بر نگزیند و با روش درست پرورش نیابد ،این نیرو بالفعل موجودیت خود را آٱشکار می سازد....از همین رو یک روان پزشک در برابر یک انسان پرخاشگر موقعیت اجتماعی زندگی ، تاریخچه خانوادگی و تجربه های گذشته او را که موجب آشکار شدن منش دیگر آزاری در وی شده است مورد بررسی قرار می دهد....دلیل وسعت میدان عمل پرخاشگری واکنشی در انسان تلقین پذیری اوست . وقتی با ابزار های مغز شویی مردم را متقاعد می کنند که زندگی یا دین یا آزادی شان به خطر افتاده واکنش آنها همان خواهد بود که در شرایط واقعی خطر و بحران بروز می کند ، همواره دیکتاتور ها و جنگ افروزان با سوء استفاده ازاین تلقین مردم را به خشونت وسرکوب مخالفین یا جنگ هدایت می کنند.
می گویند : از" آدولف آیشمن " ژنرال جنایتکار نازی و مسئول کوره های آدم سوزی پرسیدند آیا در زندگی ات احساس گناه کرده ای ؟او پاسخ داد:
بله ،دو سه دفعه از مدرسه فرار کردم!
جهت مراجعه به متن کامل به آدرس اينترنتي ذيل مراجعه فرماييد .
ریشه های خشونت و پرخاشگری و دیگر آزاری آدمی در کجاست ؟
وظيفه و تکليف شهروندان چيست ؟
با توجه به اينکه انديشمندان جمهوري اسلامي ايران دست در دست ديگر انديشمندان جهان ، مجدانه تلاش مي کنند تا با الهام از فرهنگ غني بشري جهت خشکاندن ريشه هاي خشونت و افراطي گري در جهان نقش تاريخي خود را ايفا نمايد بر همه شهروند تکليف است که در حد توان ، بکوشند آگاهي و شناخت خود را در اين زمينه افزايش دهند .مبارزه با خشونت يک اقدام فرا جناحي و فرا مليتي است و همه ي آحاد جامعه انساني بايد در اين مهم ورود داشته باشند .
6 – چگونه مي توان همه آحاد جامعه را جهت ورود به بحث خشکاندن ريشه هاي خشونت فعال نمود ؟
مسلم است بايد همه علما و انديشمندان ، حوزه هاي علميه ، مساجد ، هيئت هاي مذهبي ، دانشگاهيان ،مجامع علمي ، مراکز تحقيقاتي و پژوهشي ، وکلا ، حقوق دانان ، قضات محترم ، انواع رسانه ها ، ارباب جرايد ، تشکل هاي مدني به ويژه تشکل هاي مدني فعال در حوزه آموزش و پرورش و . . . با همه امکانات ( در جلسات ، سمينارها ، کلاس هاي آموزشي ، دوره هاي ضمن خدمت ، فضاهاي مجازي مانند فيسبوک ،تويتر ، سايت های خبري تحليلي و ... ) فعالانه در اين مهم مشارکت جدي داشته باشند .
به نظر ما روشي که پایگاه خبری- تحلیلی فرارو به مدیر مسئولی محمد حسین خوشوقت و به سردبیری محمد نوین، در مقاله " ريشه هاي خشونت و راه حل خشونت به روايت کاربران فرارو " دنبال کرده است روش مناسبي است ، زيرا توانسته کاربران را به اين مبحث مهم وارد کند .
در ذيل قسمتي از اين مطلب ارائه مي گردد .
فرارو- چه این که شما یک کارشناس جامعه شناسی باشید و نباشید و یا حتی تخصصتان جرم شناسی و روان شناسی باشد و نباشد، حقوق خوانده باشید یا نخوانده باشید، فرقی نمیکند، مهم حق شهروندی است که به شما اجازه میدهد در باب یک پدیدهی ناهنجار شهر خودتان نظر دهید، خدا را چه دیدید شاید از دل همین بحثها و نظرها، به جای مثلا خشونت، گفت و گو فراگیرتر شود.
به گزارش فرارو، اصلا میگویند فقدان گفت و گو، تعاملات اجتماعی را به سمت خشونتهای فیزیکی سوق میدهد، از کجا معلوم، اگر آن مرد مثلا عاشق پیشهای که با پنجاه ضربهی چاقو، جان مهسا را به سادگی گرفت، پنج کلمه حرف حساب سرش میشد دست به چاقو میبرد و یا حتی ضارب داداشی...
چرا که نه، گفت و گو حتی میتواند محدود به واگویههای مغشوش اتوبوسی باشد که مثلا یک مسافر با بغل دستی اش سر گرمی هوا و گرانی شیریارانهای، گرم گرفته باشد، حتی میتواند مربوط به حرفهای معمول و غیرمعمول سلمانیها باشد...به هر حال همین حرفهاست که فضای دوستانهای در محیطی اجتماعی خلق میکند.
خشونت یک واکنش طبیعی است که دلایل بیشماری دارد، از منظر تفاوتهای فردی، آستانه خشونت افراد یک جامعه به ویژگیها و شرایط خاص هر یک از همان افراد بستگی دارد و روی همین حساب تفاوتهای فردی، نمی توان دلایل مشترکی از آن استخراج کرد ولی وقتی شعاع بروز خشونت گسترش پیدا میکند، میتوان در عوامل بروز آن به گفت و گو نشست.
پروفسور حسین باهر استاد دانشگاه در گفت و گو با فرارو، در باره عوامل دیگر موثر در بروز خشونتها، چنین ادامه داد: "عوامل دیگری در بروز خشونتها در جامعه تاثیر گذار است که از آن جمله میتوان به درگیریهای سیاسی و رسانهای و تعمیم آن به عموم جامعه، فقدان امنیت شغلی، در اختیار نداشتن محیط دل انگیز برای کار، فراهم نبودن امکان ازدواج جوانان و همین طور از بین رفتن هنجارهای اخلاقی و احتراماتی که پیش از این در جامعه ما ارزش بوده است، اشاره کرد. "
از طرفی، عباس عبدی هم بر این باور است که هنگامی که در جامعه ارزش انسان کم شود و به هر دلیل شأن انسانی نادیده گرفته شود؛ جان آدمها نیز بی ارزش انگاشته میشوند.
این کارشناس جامعهشناسی میگوید:
" در چنین مسائل حیاتی بهتر آن است که نه فقط از چند کارشناس دولتی، بلکه از تمام متخصصین این امر کمک گرفته شود. شاید دلیل ادامه این اتفاقات ناخوشایند آن است که کارشناسانی که در حوزه قدرت جا دارند، به افراد خاصی محدود گشته و باقی کنار گذاشته شدهاند. بیشک فراموش کردهاند که مثلی قدیمی میگوید: هر سری، یک فکری دارد. "به هر حال هر سری یک فکری دارد، درست مثل اینکه از شما بپرسند نظر شما در مورد خشونت چیست، یا چرا کسی مثل روح الله داداشی باید در خون خودش غرقه شود، نظرتان در مورد قتل مهسا و مهساها چیست؟ خلاصه از قتل مهسا تا دادشی؛ این دو حادثه را چگونه میبینید؟
در اولین نظری که ثبت شد چنین آمده بود: " وقتی نگاه غیر تکنیکال به مسایل امور انسانی داریم، وقتی در تصمیمات اجتماعی از متخصصین استفاده نمیکنیم، وقتی سریال های تلوزیونی مملو از افراد بی اخلاق است، وقتی کتب و فیلم ها و سریال ها طعم مرگ و بدبختی دارند، وقتی ... "
خیلیها هم ریشهی خشونت را در معیشت و شرایط اقتصادی در نظر میگرفتند که به فقر فرهنگی منجر شده است، مثلا: " ریشه تمام این مشکلات معیشت اقتصادی مردمه...وقتی اقتصاد آسیب ببینه فرهنگ از بین میره...مردم هم به جون هم می افتند...عدم امید به آینده و هنجارشکنی باعث میشه جامعه رو به نابودی بره و به نظ من حالا حالا درست بشو نیست و سال ها طول می کشه تا جامعه به شکل درستش در بیاد. "
بعضیها هم خطاب به مسئولين محترم نوشتند: " ...اون زماني كه به اسم تعهد مراكز حساس جامعه مثل صدا و سيما كه وظيفه فرهنگ سازي رو به عهده داشتن رو از افراد متخصص خالي كرديد و با اقتصاد ضعيف و عدم مديريت بازار تورم و فشار روي مردم رو زياد كرديد تا خيلي ها محتاج نان شب بشن بايد فكر اين روزها رو هم مي كرديد. البته اگر براتون مهمه. فقر از هر دري بياد ايمان از در ديگه مي ره بيرون! پيامبر فرمودند كه مسولين بايد در ميان مردم زندگي كنن تا مشكلات رو درك كنن ولي افسوس "
بعضیهای دیگر هم چنین راه کارهایی برای برونرفت از خشونت پیشنهاد دادند: "برگرداندن فضای نقد به جامعه ( آزادسازی روزنامه ها، دانشگاه ها، صدا سیما و از همه مهمتر مجلس به نفع مردم)؛ پرهیز از وعده و وعیدهای کمونیستی (باغ ویلای 1000 متری، مسکن مهر، حساب آتیه جوانان و ...)؛ اشتغال؛ جلوگیری از رواج تهمت، دروغ، رشوه و ربا( این امر با نهادهای مردمی مثل روزنامه و ... سرعت میگیرد)؛ آموزش مهارت های زندگی در همه دوره ها.. . "
7 – پيشنهاد شوراي منطقه شش سازمان معلمان ايران جهت پيشگيري و درمان
موثر ترين راه پيشگيري و درمان خشونت درهر جامعه آموزش دادن همه شهروندان است .
بهترين شيوه آموزش ، تلاش مخلصانه ، آگاهانه متکي بر علم ، عقل و آموزه هاي ديني براي بيان حقايق است ( خود آموزي )
بدين وسيله از همه شهروندان محترم ، تشکل هاي مدني ( به خصوص تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش ) تقاضا داريم نظر و ديدگاه خود را در رابطه با اين خبر
معلم با چاقوي دانش آموز در کلاس درس کشته شد !!!
به صورت مقاله ، کامنت و ... به هر روشي که صلاح مي دانند ارائه نمايند تا هم براي خودشان و ديگر شهروندان مفيد باشد و هم براي انديشمندان خمير مايه اي براي نقد و بررسي و تحليل و ارائه طريق باشد .
همه شما را به خداوند رحمان رحيم مي سپاريم .
راهکارˏ تحققˏ مطالباتˏ معلمان چيست ؟
الف - تقويت نهاد هاي مدني يک ضرورت اجتناب ناپذير است :
در مقدمه طرح مرامنامه و اساسنامه حزب جمهوري اسلامي که به امضاي بنيان گزاران جمهوري اسلامي ايران رسيده است مي خوانيم : تجربه جنبش هاي صد سال اخير ايران بايد همه را قانع کرده باشد که همواره ضربه ي بزرگ را از سوي فقدان تشکيلات نيرومند و همه گير خورده ايم .
برکسي پوشيده نيست که تعداد قابل توجه اي از مسئولين حاکميت در دفتر حزب جمهوري به شهادت رسيدند ، جامعه روحانيت مبارز و ... گواه اهميت تشکيلات مي باشد .
متأسفانه برخي از شهروندان به غلط تصور مي کنند که تشکل گريزي يک افتخار است ، همان گونه که به اشتباه برخي شناسنامه فاقد مهرانتخابات را فضيلت مي دانند .
ب - نگاه خرد مندانه دولت تدبير و اميد به آموزش و پرورش ، راه را براي تشکل هاي مدني هموار نموده است :
1. پیشنهاد وزیر آموزش و پرروش به خبرنگاران: انجمن تخصصی خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش تشکیل شود . ( 1 )
" فانی با بیان این که در این دولت آموزش و پرورش به صورت تخصصی فعالیت هایش را ساماندهی کرده است افزود: در ابتدای شروع به کار از 750 چالش و مسئله در آموزش و پرورش به پنج سیاست راهبردی، ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکز زدایی رسیدیم و این سیاست ها با حفظ اولویت به صورت نقشه اجرایی در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است. "
پيشنهادات وزير به شرح ذيل است :
الف : وزیر آموزش و پرورش با بیان این که حوزه سیاست و تربیت سخت ترین کار دولت هاست گفت: ایجاد انجمن تخصصی خبرنگاران مربوط به حوزه آموزش و پرورش می تواند در تولید اخبار به حوزه های تخصصی آموزش و پرورش کمک کند...
ب : وی با بیان این که آموزش و پرورش بیشترین مخاطبان را با جامعه دارد تصریح کرد: هر تصمیمی که در آموزش و پرورش گرفته شود کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل باید اخبار این حوزه با دقت، ظرافت، تخصص و دانایی همراه باشد تا جامعه کمترین آسیب را از واکنش ها داشته باشد.
ج : باید کار رسانه ای در جهت تبیین هر تحول از قبل از آن شروع شده باشد تا مانند قانون مدارس غیر دولتی در سال های 67 و 68 تفکری به صورت مخالف این نوع مدارس در آموزش و پرورش شکل نگیرد.
2. انتصاب آقاي عادل عبدي به عنوان مشاور وزیر در امور تشکل های فرهنگیان ، جهت همکاری و همراهی همه تشکل های فرهنگی و سایر صاحب نظران به منظور بهره گیری از ظرفیت تشکل های فرهنگیان در شناسایی مشکلات نظام آموزش و پرورش و ارائه راه حل ها ( 2 )
عبدی تاکید کرد: با توجه به بررسی های به عمل آمده در مدت کوتاهˏ حضور به عنوان مشاور وزیر در امور تشکل ها ظرفیت های فراوانی برای همکاری و تعامل میان این وزارت و تشکل های معلمی شناسایی شده است.
مشاور وزیر در امور تشکل ها ی معلمان، خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت تدبیر و امید شاهد ایفای نقش مطلوب تشکل های معلمی در برنامه ها و تصمیمات کلان آموزش و پرورش و تعامل دوسویه با مدیران باشیم. ( 3 )
3. دعوت از فرهنگيان فرهيخته براي حضور در کميسيون هاي تخصصي آموزش و پرورش و ...
ج - آيا وظيفه تشکل ها ، تهيه ليست چالش ها و خطابه خواندن است ؟
وقتي دولت در ابتدای شروع به کار 750 چالش و مسئله در آموزش و پرورش با حفظ اولویت به صورت نقشه اجرایی در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است ،دوران تهيه ليست چالش ها توسط نهاد هاي مدني سپري شده است . نهاد هاي مدني بايد با مسئولين وارد ديالوگ شوند .
عليرضا هاشمي دبير کل محترم " سازمان معلمان ايران " مي فرمايند :
« در آخرين اعتراض صنفي معلمان در ماه هاي جاري ، ليست بلند بالايي از مطالبات قرائت و با تأئيد حاضرين مواجه شد. اين مطالبات از لغو احکام قضايي و هيأت هاي تخلفات ادراري شروع مي شود با افزايش 30 درصدي دستمزد ، فوق العاده شغل ، اضافه شدن حق مسکن ، اياب وذهاب ، تکميل بيمه طلايي ، تصويب و اجراي طرح رتبه بندي معلمان ، اجراي بازنشستگي پيش از موعد ، نظارت بر عملکرد صندوق ذخيره و انتخاب مشاور وزير از ميان معلمان مقاطع مختلف ادامه مي يابد . در اين مطالبات حتي از محور تمرکزگرايي سخن گفته شده و در همان متن توقف خصوصي سازي را هم خواستار شده اند .
" ارائه اين گونه ليست ها سال هاست ادامه دارد ، مطالباتي که اولويت بندي نشده و به صورت خام مطرح مي شوند و البته شيوه اي دموکراتيک براي احصا و الويت بندي خواسته ها موجود نيست . مشکل وقتي بيشتر مي شود که به راه حل اين مشکلات و مطالبات مي رسيم . ارائه انواع و اقسام راه حل ها دربين همکاران ، خود گوياي اين معضل است ! »
پيشنهاد ضمني ايشان چنين است : « بايد خواسته ها را جمع آوري و الويت بندي کرده و سپس آنها را به درون سيستم دولت و آموزش و پرورش به صورت نهادينه تزريق کرد . » ( 4 )
د- خلاصه برخي مطالبات معلمان چيست ؟
دکتر اسدالله مرادي : « امروزه آموزش و پرورش ما ، با مشکلات و مسائل مختلفي دست و پنجه نرم مي کند مثل مشق محوري ،ديکته محوري ، نمره محوري ،کنکور محوري ، مدرک محوري ، کمبود امکانات فضاهاي اموزشي و تربيتي ، مشکلات معيشتي معلمان ، عدم مشارکت آگاهانه و مسئولانه خانواده و انديشمندان و ثروتمندان در آموزش و پرورش ، عدم هماهنگي و همسويي با آموزش و پرورش و ديگر نهاد هاي تأثير گذاردر اين حوزه مانند نهاد خانواده ، صدا وسيما ، دانشگاه، حوزه ها ، شکاف ميان وزارتخانه و مدرسه ، خانه و مدرسه ،شکاف ميان معلمان و مربيان و دانش آموزان ، شکاف بين والدين و فرزندان ، سياست زدگي ، تحول ناپذيري ، نقد ناپذيري ، ديوانسالاري عريض و طويل ، تمرکز گرايي و ...مشکلات مختلف در حوزه آموزش و پرورش است . دولت و خانواده نگاه همسو نسبت به آموزش و پرورش ندارند . يعني در اهداف تعارض دارند . دولت امسال حدود 24 هزار ميليارد تومان براي اهداف خود هزينه مي کند ، خانواده هم مبلغي تقريبأ در همين حد اما براي اهداف ديگر هزينه مي کند . هزينه اي که خانواده در موسسات و مراکز آموزشي کنکور ، زبان ، کامپيوتر ، مدارس غير دولتي و ...مي کند . اکنون وزارت اموزش و پرورش عملأ در حاشيه چنين موسساتي قرار گرفته است . » ( 4 )
ﻫ - آيا اميد به ادامه فعاليت منطقي وجود دارد ؟
متأسفانه تشکل هاي مدني يا رهبران آنها ، با وجود هزينه هاي سنگين که پرداخت نموده اند ، تاکنون نتوانسته اند که گذشته خود را نقدˏ منصفانه کنند و هنوز در راه هاي تو در تو ، سردرگمˏ تکرار خطا هاي گذشته مي باشند . جاي بسي خوشوقتی باقي است که تشکل ها با نقد و بررسي گذشته و تدوين برنامه هاي کوتاه مدت ،ميان مدت ، بلند مدت ، اولويت بندي مطالبات انباشته شده ، تعيين روش هاي مناسب براي تحقق خواسته هاي متفاوت و طبقه بندي اين روش ها و ...قابليت و ظرفيت ارتقاي سطح خود را دارند و جامعه هم ، امکان اين رشد و بالندگي فراهم آورده است .
خوشبختانه هر دو طرف ( نهاد هاي مدني و مسئولين ) تلاش مي کنند اين مسير تعالي بخش ( ديالوگ ) را به تدريج طي کنند که نياز به همراهي همگاني دارند .
مثلآ در خبر ها آمده است : نشست تشکل ها با جناب آقاي دکتر عمادي مسئول مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ، يا نشست جناب آقاي غندالي مدیر عامل محترم صندوق ذخیره فرهنگیان با نمايندگان تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش و ...
اين نشست ها لازم است ولي کافي نيست .
تشکل ها بايد به اين نشست ها به عنوان" يک فرصت تاريخي " نگاه بکنند تا از ديالوگ ناشي از آن، راهکار ها ارائه گردد ؛نشستن و گفتن و برخاستن چالش ها را برطرف نمي کند .
وظيفه تشکل ها نقد برنامه ها ، بازخورد اطلاعات براي مسئولين و به عنوان مشاور براي متخصصين و برنامه ريزان ايفاي نقش مي کنند و نکاتي که تشکل ها قبل از حضور در نشست با مسئولين بايد رعايت کنند :
1. نمايندگان تشکل ها بايد موضوع هاي مطرح شده در جلساتˏ نشست مشترک را به اطلاع همه اعضا و همه فرهنگيان و همه آحاد جامعه برسانند ( تشکل پل رابط بين مردم و مسئولين است . ) و از همگان به خصوص کارشناسان مستقل بخواهند که اتاق فکر آن تشکل را در رابطه با چالش مورد نظر ياري رسانند .
2. مهمترين وظيفه تشکل هاي مدني و اتاق فکر آنان نقد چالش و تعامل با مسئولين ( بازخورد اطلاعات ) جهت ارائه راهکار مي باشد .
3. دليلي ندارد که تشکل ها از ترس خطا در نقد ، و ارائه بازخورد از وظايف اساسي خود طفره بروند . مهم حضور است و مهم تر از آن اصلاح حضور است . !
مي گويند سفينه اي که به کرات آسماني فرستاده مي شود . بر اساس مطالعات گسترده از قبل مسير آن به دقت رياضي تعين مي شود ولي آنچه به آن کمک مي کند تا به کره مورد نظر مي رسد ، رصد کردن لحظه به لحظه مسير حرکت با مسير پيش بيني شده است ! اگر اين رصد کردن و اين تصحياتˏ لحظه به لحظه نباشد ، هيچ سفر و حرکتي به مقصد و مقصود خود نمي رسد .
در شرايط کنوني که نگاه دولت مردان ˏدولت تدبير و اميد بر تعامل با نهاد هاي مدني است ، نهاد هاي مدني وظيفه تاريخي سنگيني به عهده دارند تا با خردورزي و تعامل با يکديگر و تعامل با مسئولين ، با خيل عظيم فرهنگيان فرهيخته در گفت و گو و تعامل باشند تا از همسويي سه ضلعي معلمان ، تشکل ها و مسئولان حداکثر بهره مندي حاصل گردد .
تشکل ها و فرهنگيان فرهيخته با تکيه به تجربيات تلخ گذشته ، موظفند تلاش هاي فرصت طلبان عوام فريب را عقيم نموده تا زمينه هاي رشد و بالنگي تشکل هاي مدني فراهم آيد . در سايه اين بلوغ و تحول اجتماعي به تدريج هم چالش هاي آموزش و پرورش برطرف مي شود و هم مشکلات فرهيختگان کاهش مي يابد .
در پايان براي همه دانش آموزان و خانواده هاي محترم شان ، فرهنگيانˏ فرهيخته ، انديشمندان و ...
آرزو دارم سال 1394 سال خير و پر برکت باشد .
با تقديم شايسته ترين احترامات – ارادتمند شما شهسوارزاده
2فروردين 1394
1. پايگاه جامع اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش: شنبه 1393/5/18
2. پايگاه جامع اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش : يک شنبه مورخ 19 مرداد 1393
3. پايگاه جامع اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش : دو شنبه مورخ 1393/6/3
4. روزنامه اعتماد شماره 3202 چهار شنبه مورخ بيست اسفند 1393 در مقالهˏ " مطالبات،دو تأسف – دو تذکر !
گروه اخبار/
بیمه طلایی در سال ۹۳ فرازوفرودهای بسیاری را داشت. عدم تمدید قرارداد با بیمه ایران و انعقاد قرارداد با بیمه آتیه سازان حافظ، کمبود مراکز طرف قرارداد و پرداخت هزینههای درمانی با تاخیر بسیار از فراز و فرودهای بیمه طلایی در سال ۹۳ بود.
بیمه طلایی فرهنگیان یکی از مهمترین اخبار آموزشوپرورش از ابتدای سال ۹۳ بود. مشکلات بیمه طلایی از سالها قبل باعث شد تا فرهنگیان نسبت به عدم کارایی این نوع از بیمه شکایات بسیاری را مطرح کنند و به اعتقاد اغلب آنها لفظ طلایی برای بیمه تکمیلی فرهنگیان معنایی ندارد و این نوع از بیمه همانند سایر بیمههای تکمیلی است.
اردیبهشت سال ۹۳ اخبار متعددی در رابطه با وضعیت تمدید قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان منتشر شد، اعتبار بیمه طلایی در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۳ به پایان میرسید اما به دلیل عدم انعقاد قرارداد جدید، مسئولان آموزش و پرورش اعتبار آن را تا ۳۱ اردیبهشت تمدید کردند.
سرانجام به دلیل بدهیهای آموزش و پرورش به شرکت بیمه ایران، قرارداد جدید بیمه طلایی با شرکت آتیه سازان حافظ منعقد نشد و این شرکت به عنوان مجری جدید بیمه طلایی فرهنگیان انتخاب شد.
طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش قرارداد بیمهای سال ۹۳ نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته و تمامی هزینههای درمانی بستری و سرپایی بیمه شدگان از جمله ویزیت و دارو بدون سقف در این قرارداد قابل پرداخت است؛ فقط تعهدات دندان پزشکی، آن هم به علت پیشبینی بعضی از خدمات آن توسط دولت در بیمههای پایه و همچنین نرخ بالای حق بیمهای این پوشش که از نظر اقتصادی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبوده از لیست خدمات حذف شده است.
همچنین نرخ حق بیمه این قرارداد ۲۶۰ هزار ریال تعیین شد.
اما چند ماه پس از فعالیت شرکت آتیه سازان حافظ به عنوان شرکت جدید بیمه طلایی فرهنگیان، انتقادات و گلایههای فرهنگیان ازنحوه ارائه خدمات و کمبود مراکزدرمانی طرف قرارداد آغاز شد.
نداشتن مجوز بیمه آتیه سازان از سایر موضوعاتی بود که چند ماه پس از انعقاد قرارداد از سوی مسئولان بیمه مرکزی مطرح شد، رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در این خصوص گفت: آتیه سازان حافظ مجوز لازم را از سوی بیمه مرکزی اخذ نکرده است و به این ترتیب درصورتی که این بیمه تعهداتش را در قبال فرهنگیان به جا نیاورد بیمه مرکزی مسئولیتی نخواهد داشت.
پیگیری ها از وزارت آموزش و پرورش برای بررسی این موضوع این نتیجه را به همراه داشت که شرکت آتیه سازان زیر مجموعه بیمه سلامت بوده و مجوزهای لازم را در بحث بیمه پایه و بیمه مکمل دارد و از آنجایی که کارگزار بیمه سلامت است، میتواند فعالیتهای بیمهای خود را انجام دهد.
کمبود مراکز درمانی طرف قرارداد نیز از سایر مشکلات مطرح شده بود به گونهای که این شرکت در استانهایی همچون بوشهر، کرمان و کرمانشاه نمایندگی نداشت.
مهران عبدالکریمی، رئیس اداره بیمه و درمان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش «برخی از فرهنگیان به ویژه در مناطق محروم کشور مانند استان بوشهر از کمبود مراکز طرف قرارداد بیمه طلایی گلایه مند هستند؟» اظهار داشت: با بیمه آتیه سازان حافظ برای افزایش مراکز طرف قرارداد وارد مذاکره شدیم و طبق مفاد قرارداد میان آموزش و پرورش و شرکت آتیه سازان حافظ مقرر شد تا این شرکت نسبت به شناسایی مراکز درمانی مناسب در تمام شهرهای کشور و انعقاد جهت خدمت رسانی بیشتر به فرهنگیان اقدام کند که این این کار در حال انجام است به گونهای که مراکز طرف قرارداد از ۳۵۰ مرکز در ابتدای قرارداد به بیش از سه هزار مرکز افزایش یافته است که اسامی و آدرس مراکز طرف قرارداد در سایت شرکت آتیه سازان حافظ قابل مشاهده است.
وی افزود: هماکنون شرکت آتیه سازان حافظ در تهران با بیش از ۷۰ بیمارستان قرارداد دارد و در سایر استانها نیز در حال تلاش برای افزایش مراکز طرف قرارداد هستند به گونهای که در استان بوشهر ۵۰ بیمارستان به مراکز طرف قرارداد اضافه شده است.
روند پرداخت هزینههای درمانی و تاخیر در پرداختها نیز از مهمترین اعتراضات فرهنگیان بود که این موضوع از سوی سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش نیز مورد تایید قرار گرفت.
وی ضمن اشاره به اینکه در سال ۹۳ با شرکت آتیهسازان حافظ قرارداد بیمه طلایی منعقد شد که در ماههای نخستین مشکلات بیشتری وجود داشت اما به تدریج مشکلات کاهش یافت اما هنوز به صفر نرسیده است، گفت: شرکت آتیهسازان حافظ در ابتدا با ۳۳۰ مرکز قرارداد داشت که هم اکنون این مراکز به ۸ هزار و ۸۰۰ مرکز درمانی افزایش یافته است و خدمت به معلمان نیز در چارچوب بیمه طلایی افزایش یافته است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بیمه آتیهسازان حافظ تاکنون افزایش تعرفههای پزشکی را تحمل کرده و با توجه به شرایط خاص آموزش و پرورش افزایش حق بیمه را اعلام نکرده است و با تعرفههای قبل خدمات خود را ارائه میدهد که این جای تشکر دارد. البته این تشکر بدین معنا نیست که وضعیت بیمه طلایی را مناسب میدانیم چرا که گزارشهایی به دست ما رسیده که تعهدات به خوبی یا به موقع انجام نمیشود.
وی ادامه داد: برخی از فرهنگیان هزینهها و اسناد درمانی خود را به شعب بیمه ارائه میکنند و در حالی که مقرر بود این مبالغ طی مدت ۲۰ روز پرداخت شود بیش از یک ماه و نیم این هزینهها پرداخت نمیشود یا اینکه در برخی موارد شاهد هستیم به دلیل مشکل بیمه آتیه سازان با مراکز طرف قرارداد، قرارداد فسخ میشود و دسترسی فرهنگیان به خدمات پزشکی سخت شده است.
بطحایی تصریح کرد: کارگروهی تشکیل شده است تا مواردی را که در خصوص مشکلات بیمه طلایی گزارش میشود پیگیری کند و این کارگروه بلافاصله در خصوص این مشکلات چارهجویی میکند تا آنها را حل کند.
در حالی گلایهها همچنان باقی است و نابه سامانیهای بسیاری در رابطه با وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان حاکم است، مسئولان آموزش و پرورش طرح جدیدی را برای ارائه بسته بیمهای به فرهنگیان در سال آینده در نظر گرفتهاند تا بر اساس این بسته بیمهای خدمات متفاوتی به فرهنگیان با انتخاب آنها ارائه شود.
حال باید منتظر بود و دید که آیا طرح جدید برای ارائه بسته بیمهای میتواند مشکلات بیمهای را که سالهاست دیگر طلایی نیست، کاهش دهد؟
تسنیم
اجرای بیژن، پسری که در مواجه با سوال معلم، استرس او را فرا می گیرد و پاسخ های خنده داری ارائه می کند و پخش آن از برنامه بهار نارنج به مجری گری احسان علیخانی، از همان لحظات اولیه تحویل سال در فضای مجازی ،واکنش های معلم ها را به خود جلب کرد.
در این واکنش ها که در حال حاضر حتی با قرار دادن شماره همراه این مجری و ارسال پیامک های انتقادی و حتی توهین آمیز به این مجری ادامه دارد فضای کثیری از اعتراضات فرهنگیان را به خود جلب کرده است.
اگر چه بنده هم از شنیدن خبر اقدام این مجری در تحقیر فرهنگیان با پوزخندی که حین گفتن عبارت " معلمی شغل شریفی است" واکنش داده و ابراز ناراحتی کردم؛ لحظاتی پیش ، قطعه 13 دقیقه ای حضور بیژن در برنامه بهار نارنج را از طریق اینترنت مشاهده کردم.
بیشتر از این که از علیخانی ناراحت شوم؛ از اقدام ناجوانمردانه معلمی که فیلم بیژن را در اختیار مردم سراسر کشور گذاشته بود؛ ناراحت شدم.
اقدامی که از یک معلم بعید به نظر می رسد. اقدامی که سرنوشت بیژن به سیاهی رقم می خورد، اقدامی که یک خانواده مظلوم ایرانی را تحت تأثیر قرار می دهد که چگونه معلمی باعث شد فرزندشان مقابل دیدگان شان آب شود.
در یکی از پیام های موجود در تلگرام، فردی که خود را فرهنگی می دانست ؛ نوشته بود: اتفاقا باید از آن معلم تشکر کرد که این دانش آموز خنگ را تحمل می کند.
در پاسخ به این دوستم می گویم : اگر معلم این دانش آموز به قول شما خنگ را تحمل می کند ؛ حق ندارد فیلمش را برای مردم ایران منتشر کند.( اگر چه خودش این کار را نکرده باشد.)
بی شک معلمی سخت است و شغلی شریف است و همه سختی و شرافتش به خاطر داشتن احساس پدرانه و مادرانه و رازداری و دلسوزی است.
کدام پدر و مادر را دیده اید فیلم مسخره کردن فرزندش را که ممکن است فرزند تحقیر شود؛ برای مردم منتشر کند؟
البته کار آقای علیخانی ، همان پوزخندش که نیشی بر دل تمامی معلمان ، حس می شود هم کار نابه جایی است و لازم است وی در یک برنامه تلوزیونی ، عذر خواهی کند چرا که این خطا از یک معلم از جمع یک میلیونی فرهنگیان است.
پوزخند به که؟ آن هم حین گفتن "معلمی شغل شریفی است"؟
واقعا جای توجیه ندارد و علیخانی اگر از مجری بودن توسط رئیس صدا و سیما حدف شود جا دارد.
مثل همین معلم که با پخش دسته گلی که به آب داده است ؛ از زندگی احتمالا ساقط می شود.
در این عبارات فوق می بینیم که این فضای بلوتوث شدن فیلم ها و فضای مجازی و همین طور صدا و سیما چقدر مهم هستند و تأثیر گذار و اگر یک معلم باید مراقب باشد فیلمی از دانش آموزانش را در فضایی به نمایش نگذارد؛ مجری هم لازم است مراقب تمامی حرکات و سکناتش در رسانه ملی باشد.
این فیلم بهار نارنج یک نتیجه خوبی هم داشته است و آن دعوت علیخانی از بیژن برای ادامه تحصیل است.بیژن که الان ترک تحصیل کرده ، گچ کاری می کند و قرار شده ادامه تحصیل داده و نمایش این قطعه برای آگاهی سازی همشهریان بیژن است که اگر بیژن را مسخره کرده اند؛ به خود بیایند.
پس همکار گرامی!
بیژن خنگ نیست و توانسته در همین سن کم برای این که برای دست و پا کردن حرفه و پیشه عقب نماند؛ شغلی دست و پا کرده و نشان دهد جوانی برومند و اصیل است.
به عنوان یک معلم که بییش از 5 سال در زمینه خلاقیت مطالعه و تحقیق دارم اعلام می کنم :
" ما معلم ها به سرعت و بدون مطالعه علمی ، حق نداریم کودکی را خنگ و کودن بدانیم و این برچسب را برایش ماندگار کنیم و زندگی و سرنوشتش را رقم بزنیم."
گروه اخبار /
گروه سایت سخن معلم درگذشت مرحومه حاجیه خانم «سیده فاطمه حسینی خامنهای » همشیره مکرمه رهبر معظم انقلاب و درگذشت مرحومه خانم « سکینه پیوندی » والده رئیس جمهور محترم را به عموم فرهنگیان و معلمان تسلیت می گوید.
پایان پیام /
سبزه های سفره هفت سین بالا آمده اند. دست می کشم. حسّ خوبی دارد. می گویم: پروین اینها خیلی زود بالا آمدند،نه؟ چیزی می گوید که من نمی شنوم.لابد باز هم دارد توی آشپزخانه چیزی را تمیز می کند.بلند تر می گویم:خوب است. وقتی سبزه ها رشد کنند همه چیز مرتب است.او توجهی ندارد، به کار خودش مشغول است .به یاد مادرم می اُفتم که این ساعت های رسیدن به سال تحویل که می شد بیشتر وسواس نشان می داد می گفت:"نکنه چیزی رو فراموش کنیم" می گفتم مادر دلشوره نداشته باش همه چیز درست است. به طرف سینی سبزه می رفت و آن را با دقت برای چندمین بار جابه جا می کرد.
برای لحظه ای دستان پر مهرش ،ذهنم را گرم می کرد. کاش بود. کاش همه بودند،سر سفره ای که انتظار یک سال سبز را می برد.اگر این انتظار هم نبود،می پوسیدیم. اما با آمدن بهار پوست می اندازیم،دوباره سبز می شویم،جوانه می زنیم به شرطی که مانند سبزه ها رو به نور، رشد کنیم،رو به بالا.
زیبایی سینی سبزه ها به این است که کچلی نداشته باشد همه رشد کرده باشند....
بهار که بیاید آرزو می کنم که همه سبز باشند و تندرست. نور امید در دلشان تابنده باشد،کسب و کارشان عشق و روزی شان پر برکت و سایه مهرشان گسترده باشد.
اما در پایان:
امیدوارم که خوانندگان فهیم "سخن معلم "سالی پر پرکت و روزهایی کامروا در پیش داشته باشند.
برای دوست فرهیخته و اندیشمندم جناب پور سلیمان و سایر نویسندگان "سخن معلم"بهترین ها را آرزومندم.