صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

رأی دیوان عدالت اداری در مورد پرداخت فوق‌العاده ویژه به معلمان : رأی شماره ۷۲۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع پرداخت فوق‌العاده ویژه به معلمان منوط به اشتغال به تدریس تمام وقت می‌باشد. شماره هـ/۹۲/۹۳۲                         8 / 11 / 1392                                              
تاریخ دادنامه : ۲۳/۱۰/۱۳۹۲     شماره دادنامه: ۷۲۹       کلاسه پرونده : ۹۲/۹۳۲

گروه اخبار /

پس از اقدام  اقدام سخیف و غیرحرفه ای روزنامه همشهری در انتشار کاریکاتور معلم در آستانه هفته معلم و اطلاعیه ناقص ( عذر بدتر از گناه ) آن ، برخی از معلمان در اقدامی ابتکاری با بالش در محل کار خود حاضر شدند .

گروه اخبار /

وزير آموزش و پرورش، گفت: طرح رتبه بندي معلمان اقدام مهم و ارزشمندي براي ارتقاي کيفيت بخشي آموزش است.

همین سیاست مدارانی که اکنون صدای آموزگاران را نمی شنوند ؛ فردا صدای هنرمندان و روزنامه نگاران و خبرنگاران را نمی شنوند!
می دانی چرا تیراژکتاب کمتر از 500 نسخه و تیراژ مطبوعات به 5000 نسخه رسیده است ؛ چون در این جامعه فرهنگ جایگاهی ندارد و فرهنگیان و فرهنگ سازان از فقیرترین اقشار جامعه اند. حتما علت را می دانی؟

چون فرهنگ جایگاهی ندارد!

چون فرهنگیان له شده اند و مورد تبیعض واقع گرده اند! راستی ارج و قربی داشته باشی پس چرا...؟

منتشرشده در یادداشت

سخن معلم هنوز فراموش نکرده ایم که به خاطر یک مساله صنفی در اسفند ماه سال  85 صدها معلم در یک روز بازداشت شدند و عکس العمل وزیر وقت سکوت و حتی همراهی با برخورد کنندگان نسبت به معلمان بود !

هنوز از یاد نبرده ایم که در دولت های نهم و دهم یک معلم جرات انتقاد و یا اعتراض را نداشت و در صورت مبادرت به آن بلافاصله سر و کارش با حراست ، هیات های تخلفات اداری و ... می افتاد .

با وجود اعتراضات دامنه دار جامعه فرهنگیان و معلمان که البته به حق و سرفصل مشترک آن اعتراض به مساله " تبعیض " است ، خوشبختانه دولت تدبیر و امید تاکنون رویکردی صبورانه و مدبرانه نسبت به این اعتراضات معلمان داشته است و این موجب خوشحالی  و قدردانی است .

" گروه سایت سخن معلم " از برخوردهای منطقی حراست ها ، هیات های تخلفات اداری و نیز برخوردهای همدلانه برخی از مسئولان ادارات در سراسر کشور با این اعتراضات در این مدت تشکر و قدردانی می کند و امیدواریم که در آینده نیز گفته وزیر محترم آموزش و پرورش مبنی بر تثیبت و نهادینه شدن « امنیت فرهنگی » به جای « فرهنگ امنیتی » جامه ی عمل پوشانده شود .

به نظر می رسد برخی جریان ها و رسانه ها در آستانه هفته معلم قصد شعله ور تر کردن اعتراضات را دارند . آنان از یک سو بدون در نظر گرفتن عوامل موجده این اعتراضات ، آن را هدایت شده توسط برخی عوامل و... می خوانند اما در سوی دیگر با برخی اقدامات مبهم و حتی مشکوک در تنور این اعتراضات می دمند که نمونه اخیر آن انتشار کاریکاتور موهن روزنامه همشهری در آستانه هفته معلم است .

این عمل از نظر ما امری  محکوم و غیراخلاقی است و نیازمند عذرخواهی بدون قید و شرط  مسئولان این روزنامه و دل جویی از فرهنگیان و معلمان گرامی  می باشد .

این گونه تحرکات در تضاد آشکار با پیام اعلام شده مبنی بر " همدلی و هم زبانی " از سوی رهبر معظم انقلاب است و فرهنگیان و معلمان خود به این گونه مسائل آگاه بوده و با متانت و درایت مطالبات خویش را از مجاری قانونی پی گیری خواهند نمود  و امیدواریم که مسئولان محترم نیز پاسخگوی این اعتراضات برحق و قانونی باشند .

از تشکل های فرهنگیان و معلمان نیز انتظار می رود که با تحلیل شرایط در یک فرآیند پیوسته ، جامع نگر و کم هزینه و دوری گزیدن از هر گونه عوام فریبی ،شتاب زدگی و لحاظ کردن واقع بینی ، پی گیر مطالبات برحق و خواسته های قانونی معلمان تا حصول نتیجه باشند .

« گروه سایت سخن معلم » انتظار دارد  تا مسئولان و دست اندرکاران با فراهم آوردن هر چه سریع تر مقدمات آزادی آقای علیرضا هاشمی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران ، آرامش و امنیت را به خانواده محترم ایشان همچنین جامعه بزرگ و فهیم فرهنگیان برگردانند .

پایان پیام /

گروه اخبار /

انجمن اسلامی معلمان اردبیل طی نامه ای به روزنامه همشهری که یک نسخه از آن برای سخن معلم ارسال گردیده است ، نسبت به انتشار کاریکاتور موهن اعتراض کرد .

متن این نامه به شرح زیر است

مهدی احمدی سال هاست كه فرهنگيان در تلاش براى اثبات " پايين بودن حقوق و دستمزد و پيگيرى قانونى و اجتماعى " اين مقوله مى باشند ، ولى متاسفانه عليرغم قول و قرارهاى بسيار توسط دست اندركاران ، هيچ گونه موفقيت خاصى به دست نياورده و تا حدودى نيز منجر به " نافرمانى مدنى" و دستگيرى برخى از آنان گرديده كه در اين برهه تاريخى از زمان كار پسنديده و درستى نبوده و از طرفى فرهنگيان خود صاحبان اصلى اين انقلاب كه با خون شهدا و خصوصا شهداى فرهنگى رنگين گرديده مى باشند و نبايد مقابل آن بايستند.
از طرفى دولت ها و اولياى امور در هر برهه از زمان با دلايل منطقى و گاهى نيز غير منطقى و تبعيض گونه از پرداختن به " مطالبات به حق اين قشر فرهيخته " سرباززده و علت آن را زيادى اين قشر محترم و يا كسرى بودجه و يا حتى تحريم هاى اقتصادى دانسته و در نهايت " روز به روز دريغ از ديروز" .
هر ساله در روز يا به عبارتى "هفته معلم " هريك از مسئولين براى اينكه حرفى زده باشند ، به نوبه خود پس از اعلام اينكه " معلمى شغل انبياء است" و معلمين بايد همچون انبياء رياضت بكشند ، از پرداختن به حقوق اصلى آنها سر باز زده و يا با اعلام تصميمات ابن الوقت و " وعده هاى سرخرمن " تا سال ديگر و روز معلمى ديگر مشغول امورات خود مى گردند.

پرداختن به دلايل اين موضوعات مطروحه ، در برهه هاى گذشته نشان از آن دارد كه شايد برخى مواقع مسئولين هم راه و چاره اى ندارند و ناتوانى از پرداختن به مطالبات اين عزيزان ؛ به دلايل تا حدودى منطقى ناچارا با بيان اين وعده ها ، به جاى" صادق بودن " و " بيان حقايق اقتصادى كشور" و در خواست گذشت و ايثار از اين عزيزان و برآورده نمودن خواسته هاى آنان از راه هاى منطقى و قانونى و يا برنامه ريزى جهت كاستن از آلام اين عزيزان از راه هاى سفسطه آميز و يا مايوس كننده و گاهى نيز با توهين به شان و شخصيت اين بزرگان سعى در فرار از واقعيت ها داشته و دارند.
لذا به نظر مى رسد پيدا كردن يك راه حل ميانه كه هم منجر به احقاق حقوق فرهنگيان بزرگوار و خروج آنان از دايره " شرمندگى خانواده و فرزندان"  و رسيدن به شان اجتماعى و اقتصادى و پرهيز از كارهاى اقتصادى كه خلاف شان معلمى مى باشد ، از واجبات بوده و از هرز رفتن اهداف فرهنگيان از يك خواسته صنفى و اجتماعى به "نافرمانى مدنى " كه به نظر كارى ناصحيح از طرف صاحبان اصلى انقلاب و قرار گرفتن در جهت اهداف بيگانه باشد، جلوگيرى مى نمايد.
لذا به نظر مى آيد با توجه به ناتوانى مسئولين از بر آورده نمودن خواسته ها به هر دليل منطقى و يا غير منطقى  بايد فرهنگيان خود به دنبال راه چاره اى بوده و همان گونه كه سخت ترين معادلات رياضى و علمى را در كلاس هاى درس حل مى نمايند ، اين مورد پيچيده و تا حدودى لاينحل را نيز با تكيه بر صداقت و تيز هوشى اين قشر محترم  حل نمايند و با " تشكيل كانون هاى صنفى و قانونى " و تشكيل " كانون هاى اقتصادى " راه حل هايى را در جهت در آمدزايى اين وزارتخانه و هزينه نمودن آن براى برطرف نمودن تنگناهاى اقتصادى و خروج از وابستگى اقتصادى به بودجه هاى دولتى كه منجر به پايين آمدن شان معلمين و قرار گرفتن دست آنان در جيب دولتى كه هر روز ترفندى براى نشان دادن ناتوانى اقتصادى براى پرداخت مطالبات عزيزان فرهنگى  به كار برده و مى برد و در پايان هم از زياد بودن آنان ابراز تاسف مى نمايند ، به دست مى آورند .
" خودكفايى اقتصادى و اجتماعى فرهنگيان " ، از بزرگترين را هكارهايى است كه موجب نجات اين عزيزان از ورطه اى كه به دام آن افتاده اند و منجر به زير سوال رفتن شان و منزلت آنان گرديده خواهد شد و مصداق آنرا در "روزهاى معلم" كه هرساله منجر به " افت منزلت معلمين " گرديده و آخرين مورد آن نيز " چاپ كاريكاتور سخيف " در روزنامه " همشهرى " كه متاسفانه با هزاربار عذر خواهى هم جبران نمى شود ، مى بينيم .
 طرح اين مو ضوع ، ميان انديشمندان فرهنگى و اقتصادى و پيدا كردن راه حل هاى اساسى براى اين مهم ، كارى نه چندان سخت و دور از دسترس بوده و نياز به تلاش و وحدت صنفى اين قشر فرهيخته و محترم دارد .

 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

منتشرشده در اقتصاد

گروه اخبار /

تذکر ابوترابی‌فرد به روزنامه همشهری در پی انتشار کاریکاتوری مربوط به فرهنگیان

جمعه, 03 ارديبهشت 1394 06:25

صرفه جویی

حسین پناهی با کمی دقت در سطح شهرها در می یابیم که یکی از مهمترین و پر تعدادترین موسسات غیر دولتی  آموزشگاه های آزاد است همچون آموزشگاه زبان، نقاشی، کامپیوتر و حتی مراکز آموزش قرآن و معارف دینی .

آیا تا کنون این سوال را ازخود پرسیده ایم که چرا تمام این اموری که نام برده شد با آنکه در مدارس تدریس می شوند باز هم جامعه را راضی نمی کند و اولیاء فرزندان خود را در ساعات غیر مدرسه برای دریافت همان آموزش به مراکز غیر دولتی فرستاده و هزینه های آن را تقبل می کنند؟ مگر در مدارس این مطالب آن هم در ساعات طولانی آموزش داده نمی شود؟

واقعیت این است که جامعه به درستی دریافته که در مدارس به طور شایسته و بایسته آنچه لازم است یاد داده نمی شود و برای جبران آن باید به کلاس های فوق برنامه روی آورد.

از طرفی مسئولین بلند پایه کشور نیز سال هاست که به این واقعیت اعتراف دارند که باید در آموزش وپرورش تغییر و تحولی ایجاد شود تا تربیت نسل آینده به درستی صورت گیرد و در این میان  سعی و تلاش های صورت گرفته به تغییر و تحول نظام آموزشی تعداد  پایه های هر دوره ، ارزشیابی و حتی کتاب درسی نیز منجر شده ولی در پایان نتیجه لازم به دست نیامده و حتی وضع بدتری هم پیش آمده است که آن را قبلا در نوشته ای دیگر با عنوان "آموزش وپرورش را دریابیم " تا حدودی بررسی نموده ام.

در این بین تنها عاملی که به آن توجه نشده است نیروی انسانی و آماده سازی روحی و فکری ایشان می باشد و به عکس حتی مورد بی مهری هم واقع شده اند و آنچه قبلا در مورد ایشان ارائه می شده قطع گردیده است ، همچون کاهش و قطع دوره های تخصصی پیش و ضمن خدمت ، عدم سخت گیری و مراقبت برای استخدام نیروی مناسب، عدم تامین مالی و ایجاد نارضایتی ایشان از وضعیت کار و معیشت و منزلت شان، که تماما به علت هزینه بر بودن و سعی در صرفه جویی انجام گرفته است ؛ در صورتی که باید بدانیم بهترین دستگاه ها و مدرن ترین تکنولوژی بدون نیروی کار مناسب و ماهر هیچ ارزشی ندارد و خروجی آن نازل و بی ارزش است  و درمورد تربیت انسان نیز همین موضوع صادق است و هر چه در حوزه های دیگر تلاش کنیم بدون در نظر گرفتن نیروی انسانی قادر به تغییر جزیی هم نخواهیم بود.

از طرفی ما درکشور با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و باید در هزینه ها به شدت صرفه جویی کرده از هزینه های بی جا و بی اثر خودداری کنیم. اصولا ریخت و پاش و اسراف به هزینه ای اطلاق می شود که در ازای آن عایدی قابل توجهی حاصل نگردد. پس در امور مختلف یا باید هزینه نکرد یا چنان هزینه نمود که در قبل آن نتیجه ای به دست آورد بالاتر و مهمتر و با ارزش تر از آن سرمایه ای که صرف می شود.

در آموزش و پرورش هم باید این نکته در نظر گرفته شود ، اگر قرار است آموزش های رسمی ناقص و ناکارآمد باشد و دوباره توسط مردم در همان موارد هزینه های گزافی صرف شود، این مصداق اسراف و تبذیر است چرا که مقصود حاصل نشده است.

 پس باید برای جلوگیری از این ریخت پاش که هرساله فغان عده ای را در آورده فکری کرد که نتیجه دهد یا هزینه نشود و در جای دیگر موجبات بهتری فراهم آورد.

به نظر می رسد دو راه برای جلوگیری از این اسراف پیش پایمان است ، یکی تعطیل کردن کل آموزش و پرورش و هزینه تمام بودجه آن جای دیگر، که شبیه به خود کشی یک ملت است و با این کار مهمترین امر یعنی تربیت نسل آینده با آداب و رسوم سنت ها و عقاید خود را تعطیل کرده و هدایت آن را به هرکس که به هر نیتی وارد آن شده  بسپاریم که نتیجه آن نیاز به توضیح ندارد.

راه دوم این است که برای این سیستم هدف و مسیر و برنامه مشخص تعریف شود و با تاکید بر آن و با هزینه کافی و درست نتیجه مورد نظر را حاصل نمود. یعنی هزینه ها را در جای خود افزایش دهیم و با تربیت و تقویت نیروی متخصص لازم با سازکاری درست رهسپار آموزش نسل آینده نماییم تا آنچه با تغییر چند باره نظام و محتوای آموزشی به دست نیامده است با آماده سازی و انگیزه دادن به نیروی انسانی ماهر حاصل گردد. در غیر این صورت اگر صدها بار هم نظام آموزشی و محتوا را تغییر دهیم اتفاقی نخواهد افتاد و پول مملکت را دور ریخته ایم.

 بیایید تا وقت نگذشته از اتلاف سرمایه های مادی و معنوی کشور پیشگیری کنیم و یک بار به درستی به نظام آموزشی توجه نموده و درد آن را به واقع علاج کنیم که مسکن دادن به این بیمار جز سوق دادن به مرگش اثری نخواهد داشت.

 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

منتشرشده در اقتصاد

گروه اخبار /
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی بابیان این که دولت علیرغم همه محدودیت ها به دنبال حل مشکلات معیشتی معلمان است، گفت : وزیرآموزش وپرورش برای پیگیری وتامین خواسته های فرهنگیان آرام و قرار ندارد.

منتشرشده در اقتصاد

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور