این روزها از گوشه و کنار میشنویم که رتبهبندی معلمان در آینده نزدیکی اجرایی و از این بابت تغییراتی در وضعیت حقوقی معلمان ایجاد میشود. معلمان نیز چون اساتید دانشگاه مفتخر به عناوینی پرزرق و برق و دارای مدارجی چون مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم میشوند. در این راستا به مولفههایی چون مدرک تحصیلی، کلاسهای ضمن خدمت، آزمونهای سالانه و... هم توجه میشود که از مشخصههای رتبهبندی معلمان است.
بدون تردید توجه به شاخصهای حرفهای و تخصصگرایی عاملی جدی برای پیشرفت علمی و آموزشی است. توجه کردن به انگیزه نیز میتواند در پیش برد کار موثر واقع شود اما آیا این طرح منتج به رسیدن به این ملاکها میشود؟ آیا مدارک تحصیلی بالا که اخذ آنها نتیجه تعدد دانشگاههای پولی بوده است یا کلاسهای ضمن خدمتی که استانداردهای آموزشی را به همراه ندارد، میتواند راهکاری منطقی باشد؟
اگر نگاهی به قبولیهای دانشگاه فرهنگیان، یا روشهای جذب معلمان در دولت قبل بیندازیم درمییابیم که آنقدر فاکتورهایشان بی قاعده بوده است که با هیچ یک از استانداردهای آموزش نوین همخوانی ندارد!
بر اساس طرح ارائه شده رتبهبندی، باید معلم چون دانشآموز هرازگاهی در آزمون ادواری شرکت کرده و درصورت قبولی رتبهاش اعمال شود. باید پذیرفت که این روش منطقی نیست و اجرای آن انگیزه آموزشی را بههمراه نخواهد داشت. توجه به پژوهش و تحقیقات نیز یکی دیگر از مولفههای کسب رتبه میباشد که اجرای عجولانه آن نمیتواند اثربخش باشد!
آیا میتوان از معلمی که افزون بر 20 سال است در دهکورهای به آموزش مشغول است و آموزشی کلیشهای و روزمره را دنبال میکند انتظار داشت که حالا به دنبال تحقیقات کتابخانهای برود و رغبتی اینچنینی را در خویش ایجاد نماید؟ آیا میتوان در چنین موقعیتی انتظار معجزه را از او داشت؟ راستی به چه میزان آموزش و پرورش دغدغههای او را از بین برده تا فرصتی مطالعاتی را در او ایجاد نماید که بتواند با طیب خاطر به پژوهش بپردازد؟
بیشک توجه به وضعیت معیشتی معلمان خواستهای است که همه همکاران تحقق آن را به انتظار نشستهاند، عاملی که دغدغه رئیسجمهوری نیز بود، اما اجرای آن با طرح ارائه شده طبعا راهی به سرمنزل مقصود نخواهد داشت!
اگر این دیدگاه پذیرفته شده است که معلم باید از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار باشد، باید سعی شود که اجرای هماهنگ حقوق درمورد آموزش و پرورش نیز محقق شود.
درمورد رتبهبندی اما از دید نگارنده، ابتدا باید زمینههای تحقق فاکتورهای موردنظر فراهم شود، یعنی معلم آمادگی کامل برای تحقق آنها را داشته باشد، سپس مولفهها اجرایی شوند. بند و تبصرههای خاص، زمینه خروج تعداد زیادی از معلمان را بههمراه نداشته باشد و معلم خوشبین به آن باشد که پیامد این برنامه، رفع دغدغههای متعدد اوست.
گروه اخبار /
جمعی از فرهنگیان و معلمان در نامه ای با محوریت " اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری " که برای سخن معلم ارسال گردیده است خواهان توجه وزیر محترم آموزش و پرورش در مورد اجرای مفاد این قانون گردیدند .
متن این نامه به شرح زیر است :
بسمه تعالی
جناب آقاي دکتر فانی
وزیر محترم وزارت آموزش و پرورش
سلام علیکم
امروز کلیه همکاران شما در خانواده بـزرگ آمـوزش و پـرورش از جنابعـالی کـه سـالیان دراز در مدیریت هاي مختلف توانمندانه فعالیت نموده اید درخواست دارند با تجارب گرانقدر خویش راهکارهاي اجرایی مناسبی براي عملی شدن کامل بندهاي مختلف مواد قانون خدمات کشور در سال جدید بـه عنـوان لایحه در هیات محترم دولت و تصویب آن در صحن مجلس ارائه نمایید.
امیدواریم دولت مردانی همچون شما ، با تدبیر خویش و با همکـاري نماینـدگان مجلـس ،امیـد بـه زندگانی را در قشر عظیم فرهنگی افزایش دهید ،باشد روزي که هیچ معلمی به خاطر حقوق کم خویش شرمنده خانواده اش نباشد و به امیـد آن روز که اولین انتخاب شغل در بین نخبگان جامعه ، شغل گران بهاي معلمی باشد .
انتظار بھترین رفتارھا و راھکارھا:
ملا محسن فیض کاشانی در شرح این حدیث از رسـول اکـرم(ص) کـه فرمودنـد " :المـومن مـرآة المومن؛ مومن آینه مومن است" می گوید: همان گونه که با ایستادن در برابر آینه به عیب هاي آشکار صـورت خود پی می بریم، برادر مومن ما نیز آینه اي است که عیب هاي ما را نشان مـی دهـد؛ عیـب هـا یی کـه بـه تنهایی نمی توانیم آن ها را ببینیم بنابراین می توان نقد را آینه اي دانست که ما را به خودمان نشان می دهـد و همچنین از نگرش مردم نسبت به خودمان باخبر می سازد. به استناد این حدیث از رسول اکرم(ص) و به گزارش خبرگزاري مهر از حمیدرضـا کفـاش معـاون وزیر آموزش و پرورش در جمع برگزیدگان فرهنگی کرمان اظهارداشت: " فرهنگیان از خدوم ترین اقشـار جامعه هستند که همیشه انتظار بهترین رفتارها و راهکارها از آنان می رود و انتظار ما نیز این است کـه ایـن قشر مسیرهاي صحیح و درست را براي بیان درخواست هاي خود از مسئولان انتخاب نمایند."
وي با اشاره در مورد توجه به درخواست هاي فرهنگیان افزود: باید به گونه اي این درخواسـت هـا بیـان شود که مورد سوء استفاده دشمن قرار نگیرد. از سوي دیگر ما به آزادي به عنوان ودیعه اي که امـام راحـل براي مردم ایران به همراه آورد به عنوان یک موهبت می نگریم و هر فردي می تواند خواسته هاي بـه حـق خود را پیگیري کند. باید راه صحیح را براي بیان این درخواست ها انتخاب کرد و درخواست هاي منطقـی و راه هاي صحیح را همه قبول دارند. راه صحیح بیان خواسته هاي جمع کثیر فرهنگیان، توسط شما مسـئولین عزیـز در هیـات دولـت و مجلس خواهد بود .
مسئولین محترمی که زحمات هدایت خانواده عظیم فرهنگیان سراسـر کشـور بـر دوش استوارتان می باشد !
انتظار فرهنگیان زحمتکش این است که خواسـته هـاي ایـن عزیـزان در راسـتاي حـل مشـکلات معشیتی آنان و اجراي صحیح قوانین خدمات کشوري و هماهنگی حقوق دریافتی با سـایر دسـتگاه هـاي دیگر اجرایی، عملی گردد.
حجت الاسلام دکتر محی الدین بهرام محمدیان معاون محترم پژوهشی وزارت آمـوزش و پـرورش در حاشیه جلسه علنی پارلمان فرهنگیان در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهـار داشـت: " همـواره باید با صبر و آرامش به اجراي امور بپردازیم و معلمان تا به امروز به جامعـه نشـان دادنـد بـا وجـود تمـام مشکلات شان واقعا صبورند. آموزش و پرورش یک سرمایه اجتماعی عظیم است که بایـد بـه مشـکلات آن توجه شود و براي حل آن راهکاري در نظر گرفت." بنابراین تغییر نگرش مدیران ارشد کشور در ارتباط با صرفه جویی در آموزش و پرورش ، کسـب در آمد در این دستگاه اجرایی ، کثرت نیروي انسانی و... می تواند راهگشاي امور و سبب حل بسـیاري از مشکلات کنونی گردد.
تعریف جایگاه معلم در قانون مدیریت خدمات کشوری
ذکر این نکته ضروري است که آموزش و پرورش تنها دستگاه اجرایی است که بـا نیـروي انسـانی کمتر از 1 میلیون نفر پاسخگوي جامعه دانش آموزي بیش از 14 میلیون نفري در یک روز کاري می باشـد. با کمی تامل می توان حجم کاري این دستگاه را در طول یک سال تحصیلی با سایر دستگاه هاي اجرایـی و موسسات آموزشی و دانشگاهی مقایسه نمود .
براساس ماده ٦٤ ( نظام پرداخت کارمندان دستگاه هاي اجرائی براساس ارزشیابی عوامل شغل و شـاغل و سایر ویژگی هاي مذکور در مواد آتی خواهد بود. امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل ضرب در ضریب ریالی، مبناي تعیین حقوق و مزایاي کارمندان قرار می گیرد.)
فرهنگیان محترم، کارمند دستگاه اجرایی بوده و قوانین حاکم در مدیریت خـدمات کشـوري در کلیـه امـور اداري و حقوق و مزایا شامل این عزیزان می باشد .جناب آقاي محمدیان به نکته طلایی اشاره نمود ه انـد : آموزش و پرورش یک سرمایه اجتماعی عظیم است که باید به مشـکلات آن توجـه شـود و بـراي حـل آن راهکاري در نظر گرفت.
راهکار مناسب این است از جایگاه معلم در قانون خدمات کشوري تعریف درست ومنطقی تـدوین گـردد و بهترین تعریف از جایگاه معلم درنظام اداري که در احکام کارگزینی آنان اشاره شده اسـت همـان رسـته ي آموزشی و فرهنگی می باشد، اما متاسفانه در نظام هماهنگ خدمات کشوري ، دیدگاه به سمت معلم نه اداري است نه آموزشـی . آن جـایی که مبناي حقوق پایین ملاك است، سمت معلم را اداري تعریف می کنند مانند ضریب سال (مـثلا در سـال 93 براي کارکنان اداري برابر1207 ریال می باشد و براي موسسات آموزشی و هیـات علمـی 17190 ریـال است) ؛ در جایی دیگر که مبنا ،مزایا و امتیازات بالاي حقوق است، بیان می شود معلم ماننـد سـایر کارکنـان اداري ساعات اداري را رعایت نمی کند و سمت آن آموزشی است و آموزش و پرورش مانند دیگر دستگاه هاي اجرایی صرفه جویی ، در آمد ، تولید و ... را هم ندارد.
پس امکان اجراي بند هـاي 2،1 و 6، 5 از مـاده 68براي فرهنگیان میسر نیست.
از جناب عالی به عنوان شخصیت فرهنگی و پژوهشی انتظـار داریـم راهکارهـاي مناسـب و همـت والاي خود را در تعریف جایگاه معلم همان ردیف موسسات آموزشی و هیات علمی در قـوانین خـدمات کشوري به کار برید تا اینکـه واژه فرق بین معلم با دیگر کارکنـان و موسسـات آموزشـی و دانشـگاهی در تدوین قوانین و پرداخت ها مرتفع گردد ،همچنین اعضاي محترم هیات دولت و نمایندگان مجلس می بایست توجه داشـته باشـند کـه ایـن سرمایه اجتماعی عظیم فرهنگیان یک اجتماع بزرگ و مولد در تربیت نیروي انسانی کشور در ابعاد مختلـف اقتصادي ، علمی ، سیاسی و... می باشد.
آرزوی دست یافتنی
یک آرزوي دست یافتنی براي فرهنگیان اجراي کامل ماده 68 قانون مـدیریت خـدمات کشـوري است. همان طور که معاون محترم توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیـان داشـتند نظـام پرداخت هماهنگ دغدغه اصلی معلمان است. با عنایت به اینکه بالاترین مسئول و مدیریت مالی وزارت آموزش و پرورش براین نکته تاکید دارند که : همه دستگاه هاي اجرایی تابع قانون خدمات کشوري همانند هم حرکت می کنند اما قانون یـک سـري اختیارات را به دستگاه هاي اجرایی داده که اگر این دستگاه هـا اعتبـاراتی داشـته باشـند، مـی تواننـد آن را عملیاتی کنند این در حالیست که آموزش و پرورش به دلیل آن که با کسري بودجه همیشه مواجه بوده نمی تواند بخشی از این اختیارات را اجرایی کند بنابراین یک فاصله اي بین یک همکار فرهنگـی در آمـوزش و پرورش با یک فرد هم رده در دستگاه هاي دیگر اتفاق می افتد.
اولین درخواست اصلی و مھم از جناب وزیر در اجرای کامل متن ماده ٦٨ از قانون خدمات کشوری
با عنایت به سخنان جناب آقاي بطحائی با توجه به مشخص بودن مشکل اخـتلاف دریـافتی سـایر کارکنان دستگاه هاي اجرایی با فرهنگیان خواهشمندیم با ارائه ي لایحه اي، اجراي ماده ي 68 و بنـدهاي 1 ،5، 2 و 6 را در احکام فرهنگیان عملی نمایید .
ماده 68: علاوه بر پرداخت هاي موضوع ماده(65) و تبصره هاي آن و ماده(66) کـه حقـوق ثابـت تلقی می گردد فوق العاده هایی به شرح زیر به کارمندان قابل پرداخت می باشد:
١- فوقالعاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدي آب و هوا براي مشاغل تخصصی که شـاغلین آنهـا داراي مدارك تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می باشند تا به میزان بیست و پنج درصد(25%) امتیازحقوق ثابت و براي سایر مشاغل تا بیست درصد(20%) حقوق ثابـت هرکـدام از کارمنـدان واجـد شـرایط پرداخت خواهد شد.
2- فوق العاده سختي کار و کار در محیط ها ي غیر متعارف نظیر کار با اشعه و مواد شیمیایی ، کاربـا بیماران روانی ، عفونی و در اورژانس و در بخش هاي سوختگی و مراقبت ها ي ویـژه بیمارسـتانی تـا (1000) امتیاز و در مورد کار با مواد سمی ، آتش زا و منفجره و کار در اعماق دریا، امتیاز یاد شـده با تصویب هیأت وزیران تا سه برابر قابل افزایش خواهد بود ، انتظار براین است راهکارهاي اجرایی براي بند یک و دو از مـاده 68 بـا ضـرایبی کـه در دستورالعمل نحوه پرداخت فوق العـاده منـاطق کمتـر توسـعه یافتـه و بـدي آب و هـوا (بخشـنامه 200/41722 مورخ 1389/8/11)) هیات دولت براي کلیه فرهنگیان اجرا گردد .
بند 5 از ماده 68 - فوق العاده شغل براي مشاغل تخصصی، متناسب بـا سـطح تخصـص و مهارت هـا ، پیچیدگی وظایف و مسؤولیت ها و شرایط بازار کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیـران بـراي مشــاغل تــا ســطح کــاردانی حــداکثر ( 700)امتیــاز و بــراي مشــاغل همســطح کارشناســی حداکثر(1500)امتیاز وبراي مشاغل بالاتر حداکثر (2000)امتیاز تعیین می گردد.. این فـوق العـاده بـا رعایت تبصره این ماده قابل پرداخت می باشد .
تبصره - پرداخت فوق العاده هاي مذکور در بندهاي (5) و (6) این ماده در هر کـدام از دسـتگاه ها ي اجرائی، مشروط به اعمال اصلاحات ساختاري، نیروي انسانی ، فنآوري و واگذاري امور بـه بخـش غیردولتی(احکام مذکوردراین قانون) و استفاده ازمنابع حاصل از صرفه جویی هاي به عمل آمـده ، در سقف اعتبارات مصوب از سال 1387 امکان پذیر می باشد و ایـن فـوق العـاده هـا جـزء دیـون منظـور نمی گردد. انجام اصلاحات مذکور در این تبصره باید به تأیید سازمان برسد.
توضیح معاون محترم توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پـرورش در خصـوص بنـد 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوري:
قانون اعمال این ضرایب را مشروط کرده به اینکه دستگاه هاي اجرایی باید ساختار نیروي انسـانی خود را اصلاح کنند و از محل ساختار نیروي انسانی فوق العاده شغل را پرداخت کنـد کـه بـه ایـن تربیت آموزش و پرورش توانست در سال 93 گام بزرگی را براي اصـلاح سـاختار نیـروي انسـانی بردارد.
بند فراموش شده در آموزش و پرورش بند 6 از ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشور (بند فراموش شـده در آمـوزش و پـرورش )-
فـوق العـاده کارایی و عملکرد درچهارچوب ضوابط این بند و تبصره این ماده قابل پرداخت می باشد:
الف - به حداکثر هفتاددرصد(70%) از کارمندان هر دستگاه براساس رتبه بندي نمرات ارزشیابی کارمنـدان، طبق عملکرد کارمندان و باتوجه به امتیازي که از عواملی نظیر رضایت ارباب رجوع ، رشـد و ارتقـاء ، اثـر بخشی و کیفیت و سرعت در اتمام کار کسب می نمایند .
براساس دستورالعملی که سازمان ابلاغ می نماید تا(20%) امتیازات مربوط به حقوق ثابت وي در مقاطع سه ماهه قابل پرداخت می باشد.
ب - میزان بهره مندي کارمندان هر دستگاه از سقف هفتاد(70%)درصد مذکور در این بند متناسب بـا میـزان موفقیت در تحقق تکالیف قانونی و اجراء برنامه ها و ارزیابی عملکرد دستگاه که توسط سـازمان و تصـویب شوراي عالی اداري در سه سطح متوسط، خوب و عالی رتبه بندي می گردند بـه ترتیـب( 50 ، %30% و 70%)تعیین می گردد.
ابهامی که در اذهان عمومی فرهنگیان محترم ایجاد شده این است که به استناد این ماده و اجراي قانون نظام هماهنگ حقوق چرا بند پنج و شش از سال 87 تا به امروز ، در احکام فرهنگیان اعمـال نشده است ؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
جمعی از معلمان استان یزد امروز شنبه با حضور در مقابل استانداری، خواستار رسیدگی مسوولان به وضعیت نامطلوب رفاهی و معیشتی خود شدند.
آنها اجرای قانون هماهنگ پرداخت حقوق و رفع تبعیض بین کارکنان دولت، اصلاح احکام کارگزینی، پرداخت حق مسکن و لباس، اصلاح سیستم بیمه و پرداخت حق بازنشستگی معلمان را مورد توجه و تاکید قرار دادند.
سعید عبداللهی مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد با حضور در میان فرهنگیان تاکید کرد که مشکلات آنان به استاندار و وزارت کشور منعکس شده اما باید این خواسته ها از طریق دولت و مجلس پیگیری شود.
در استان چهارمحال و بختیاری نیز برخی از معلمان با حضور در مقابل استانداری بر رفع تبعیض های درآمدی بین این قشر و دیگر کارکنان دولت تاکید کردند.تامین مطالبات صنفی و یکسان سازی این مطالبات با حقوق و مزایای دیگر کارمندان دولت خواسته اصلی این معلمان بود زیرا معتقد بودند با وجود نقش بی بدیل فرهنگیان در تربیت جامعه اما در دریافت حقوق و دستمزد کمتر از دیگر کارمندان دولت مورد توجه قرار گرفته اند.
آنان با بیان اینکه معلمان مناطق محروم در گذشته مشمول دریافت حق روستا بودند، بیان داشتند: برای تخصیص مجدد حق روستا و تامین هزینه ایاب و ذهاب معلمان برای ورود و خروج به محل کار باید چاره اندیشی شود.
اجرای نظام گروه بندی برای فرهنگیان(تقسیم بندی معلمان به معلم یار، دانشیار و استادیار و ایجاد تفاوت در حقوق و مزایای آنان)، رعایت عدالت میان کارکنان دولت، برابری و رفع تبعیض دستمزد و بهبود شرایط معیشتی معلمان و سامان دادن به شرایط بد آموزشی برخی مدارس از مهمترین خواسته های فرهنگیان گزارش شده است .
ایرنا
گروه اخبار/
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ۲ هزار میلیارد تومانی حقوق معلمان برای سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.
جلیل جعفری بنه خلخال صبح امروز در آئین تجلیل از برگزیدگان کنکور سراسری شهرستان خلخال اظهار داشت: افزایش 2 هزار میلیارد تومانی حقوق معلمان برای سال 94 در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که امیدواریم به تصویب رسیده و بتوانیم معلمان و فرهنگیان را از این افزایش بهرهمند کنیم.
وی افزود: با تصویب و اجرایی شدن این طرح شاهد افزایش درآمد و حقوق فرهنگیان شده و به تبع آن بهبود وضعیت معیشتی آن را شاهد میشویم تا بتوانیم بخشی از تلاشهای معلمان را در امر خطیر آموزش و پرورش دانشآموزان که آیندهسازان مملکت به شمار میروند جبران کنیم.
جعفری بنهخلخال تصریح کرد: تمامی تلاش و همت نمایندگان مجلس افزایش سطح حقوق و دریافتی قشر فرهیخته معلمان بوده تا با افزایش حقوق و بهبود وضعیت زندگی و معیشتی شاهد افزایش همت و تلاش آنها در امر تعلیم و تربیت دانشآموزان و آیندهسازان کشور باشیم که تصویب طرح افزایش حقوق معلمان میتواند راهگشایی در این زمینه باشد.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود برخی امکانات آموزشی در شهرستان خلخال بیان کرد: با وجود اینکه آموزش و پرورش خلخال همتراز با مناطق توسعه یافته کشور بوده شایسته نیست که دانشآموزان این منطقه با کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی و پرورشی مواجه بوده و این کمبودها سبب افت عملکرد آنها شود.
وی از افزایش رتبه کنکور شهرستان خلخال خبر داد و گفت: در بین مناطق 13 گانه آموزش و پرورش استان اردبیل، رتبه کنکور شهرستان خلخال 5 پله ارتقاء یافته که این امر در سایه تلاش و همت فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خلخال اتفاق افتاده است.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با افزایش و ارتقای این رتبه در شهرستان در صورت اصلاح قطببندی و منطقهبندی کنکور استان شهرستان خلخال با توجه به عملکرد مطلوب و مناسب در این حوزه میتواند به جایگاه و رتبه نخست استان اردبیل دست یابد که این افتخاری برای شهرستان به شمار میرود که میتواند در این حوزه سبب موفقیتهای بعدی باشد.
تسنیم
مدتی پیش در نهم شهریور 93 مطلبی تحت عنوان " رتبه بندی معلمان، تخطئه ی جدید علیه معلمان " در یکی از رسانه های مجازی کشور منتشر نمودم و نکاتی را متذکر شدم اما اینک که نظام رتبه بندی معلمان پس از حدود دو سال درگیری مستقیم معلمان با دولت و مجلس، در حال گام نهادن به پله های تصویب است، که پس آن هم حداقل یک سال لازم است تا آئین نامه های اجرایی آن آماده شده و از تصویب هیئت دولت گذرانده شود، بنا بر تجربیات بیست و چهارساله ام در آموزش و پرورش، پیش بینی بنده این است که این هم مانند سایر مصوبات تا زمانی اجرا می شود که برای دولت هزینه ای نداشته باشد و به محض وارد شدن به کانال های مالی، بهانه ها برای خالی کردن شانه از زیر بار مالی آغاز خواهد شد.
علاوه بر این نکات غامض و پوشیده ای هم در این لایحه وجود دارد که مشخص نیست چگونه باید به آن پاسخ داد.
اولین سوال این است که اولین گام برای اجرای طرح چیست؟ و آیا همکاران باید از رتبه " مربی معلم " شروع کنند؟ در این صورت همکاران بالای بیست و پنج سال باید عطای پیشرفت را به لقای آن ببخشند.
پیشنهاد می کنم در قدم اول می توان رتبه های شغلی فعلی موجود در احکام همکاران را معادل سازی نمایند ؛ به عنوان مثال ارشد، خبره و عالی را تحت شرایط خاصی با رتبه های مربی، استادیار و دانشیار معادل سازی نمود.
سوال دوم اینکه زمان اجرای آن چگونه است؟ اگر بر اساس گفته های وزیر محترم و معاونین ایشان از شهریور سال بعد قرار است اجرا شود، بار مالی آن چگونه تامین خواهد شد چرا که در لایحه ی بودجه سال 94 هیچ ردیفی برای آن پیش بینی نشده است، مگر اینکه قصد دولت و مجلس خریدن زمان برای رسیدن تابستان و خاموش شدن تب اعتراضات باشد.
سوال آخر که از همه مهم تر است، اگر به دلیلی مجلس آن را تصویب نکند و یا شورای نگهبان از اجرای آن جلوگیری نماید و یا اینکه وزیر محترم و هیئت دولت به دلایلی از ابلاغ آن سرباز زنند، تکلیف چیست؟
بسیاری از بخش نامه هایی که برای فرهنگیان مزایای مالی به دنبال دارد سال هایت در کشوی میزها خاک می خورد !
در پایان متذکر می شود که هر گونه نارضایتی شغلی در بین همکاران فرهنگی، ناخودآگاه به خانواده ها و جامعه منتقل شده و باعث التهاب خواهد شد و لذا از دست اندرکاران بودجه ریزی و تصویب قوانبن خواهشمند است تا نسبت رفع تبعیض از تمام مشاغل اقدام نمایند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش مدت هاست در مجلس مطرح شده که طولانی شدن این مسئله آن را به یک برنامه فرسایشی و زمان بر برای مجلس نشینان تبدیل کرده است و پیامد آن از دست رفتن زمان برای بررسی لوایح و طرح هایی است فوریت آنها در این شرایط ضروری تر به نظر می رسد .
مهم ترین موارد عنوان شده جهت استیضاح عبارتند از :
1- بی توجهی به مصوبات مجلس
2- عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان
3- وعده های عملی نشده به بازنشستگان
4- پرداخت نکردن سرانه های آموزشی
5- انتصابات با رنگ و بوی سیاسی
وقتی به دلایل عنوان شده از سوی وکلای ملت توجه کنیم به نکاتی قابل تأمل پی خواهیم برد . هرچند نمایندگان خواستار استیضاح دلایل تکراری و جذاب فوق که اغلب آنها برای آموزش و پرورش بار مالی دارند را به عنوان سرفصل های استیضاح بیان می کنند اما به نظر می رسد مهمترین دلایل آنها منافع شخصی و تسویه حساب های سیاسی با مدیران استانی و شهرستانی حوزه های انتخابیه خود می باشد.
که به عنوان نمونه می توان به برکناری پرحاشیه یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استان های جنوبی کشور اشاره کرد. در پی فشارهای یکی از طراحان اصلی استیضاح به وزیر برای برکناری مدیرکل آموزش و پرورش استان حوزه انتخابیه خود ، نهایتا این وزیر بود که برای کاستن فشارها برروی خود به خواسته های غیرمنطقی و سیاسی نمایندگان تن در داد و با برکناری مدیرکل زمینه را برای توقعات غیر معقول و بیشتر نمایندگان فراهم نمود .
آیا بهتر نبود وزیر محترم همچون دکتر فرجی دانا وزیر اخلاق مدار و توانمند علوم مقاومت می کرد و از استقلال در تصمیم گیری وزارتخانه متبوع خود دفاع می کرد؟
به واقع دادن این گونه امتیازات به وکلا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
چگونه است که نمایندگان محترم برای جلوگیری از سیاسی شدن بدنه ی آموزش و پرورش به آقای دکتر نجفی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور که مورد اقبال عموم فرهنگیان بود رأی اعتماد ندادند ولی خود این گونه با این نهاد آموزشی و فرهنگی رفتاری سیاسی و دوگانه دارند؟
نمونه فوق شرح حالی از وضعیت بدنه ی آموزش و پرورش کشور در حال حاضر می باشد که فضای این نهاد علمی و فرهنگی را به فضایی سیاست زده تبدیل کرده وادامه این روند آموزش وپرورش را از اهداف اصلی خود که همان تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور است دور می سازد.
با نگاهی اجمالی به وضعیت آموزش و پرورش در دولت های گذشته خواهیم دید که بحث معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل به یک معضل همیشگی و همراه با نهاد تعلیم و تربیت تبدیل شده است که دغدغه ی اصلی همه ی وزیران قبلی هم به شمار می رفت و باعث تجمعات صنفی و به حق معلمان در سال های گذشته و امسال شده است.
و این مسئله به اهرم فشاری برای نمایندگان تبدیل شده است تا به وسیله آن به خواسته های خود و اطرافیان شان دست یابند .
همه معلمان به یاد دارند که در دولت های گذشته با درآمد هنگفت نفت باز هم انبوهی از معوقات فرهنگیان به اواخر سال موکول می شد و معلمان را در انجام امور اولیه زندگی خود با مشکل مواجه می کرد .
چرا زمانی که بودجه در مجلس در حال چکش خواری است وکلای ملت سهم عیالوارترین نهاد دولتی را که با انبوهی از مشکلات مالی مواجه است به صورت قطره چکانی تزریق می کنند ، تا وزیر محترم نتواند با فراغ بال بیشتری به فکر حل مشکلات کارمندان زیرمجموعه خود باشد ؟
هرچند برعملکرد دکتر فانی انتقاداتی وارد است اما شایسته است که نمایندگان محترم شرایط موجود در آموزش و پرورش را درک کنند و با حمایت بیشتر خود از آموزش و پرورش ، زمینه را برای رشد و توسعه این دستگاه فراهم آورند.
آیا زمان آن نرسیده است که برای حل این مسئله باتشکیل اتاق فکری در وزارتخانه وباهمراهی مجلس برنامه ای اساسی وعملیاتی را طراحی وآنرااجرا نمود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1- چندی پیش فیلم کوتاهی با تلفن همراهم دریافت کرده بودم. داستان این بود، مسافری سوار قطار شهری شد که در آن انبوهی از مسافرانِ دمق و اخمو کنار هم نشسته یا ایستاده بودند. مسافر تازهوارد به ناگاه خندیدن با صدای بلند و بیهوده را آغاز کرد. نخست مسافران با بیاعتنایی نگاهی سرزنشآمیز به او انداختند و به کار خود سرگرم بودند اما به آرامی لبخندها آغاز شد و به تندی همه مسافران را فرا گرفت و شادی و سرزندگی فضای آن قطار شهری را آکند و نشان داد که خنده بر هر دردی دواست، بهویژه دردِ اخمویی و دمقی.
۲- مدتی است که تارهای صوتیام به درستی از پس وظیفهشان بر نمیآیند و صدایم خَشدار شده است و به سختی شنیده میشود. چندین پزشک رفتهام و همه میگویند برای مدتی نباید سخن بگویی و بهگاه اجبار، آرام گفتوگو کنی تا شاید به حالت نخستش برگردد! البته در پاسخ به آنها میگویم، من آموزگارم و در ساختار آموزشی سنتی و بدون امکانات ما، سخنرانی فراگیرترین روش و صدا مهمترین ابزار برای کنترل دانشآموزان بیانگیزه و گریزان از آموزشِ بیشور و شوق و کسالتآور است. از این رو ٣-٢ هفتهای است که با لیوان آبِ جوش، راهی کلاسهای شلوغ میشوم و از سر ناچاری، آرام درس میدهم و آرام سخن میگویم. درس دادنم به پچپچ میماند و دانشآموزان نیز باید آرام باشند تا صدایم را بشنوند - کاری که کمتر از بچههای امروزی بر میآید - اما به نکتهای شگفتآور پی بردهام. چون من آرام سخن میگویم، ناخودآگاه بچهها نیز با همان بلندی صدای خودم، با من سخن میگویند. روزهای نخست از این رفتار خندهام میگرفت اما پس از مدتی دریافتم که این رفتار، واکنشی فراگیر و طبیعی است و از بسیاری از دور و بریهایم سر میزد.
تجربه به ما آموخته است که هرگاه دلتنگیام و از یک گرفتاری تن و جانمان آزرده، افزون بر اینکه در و دیوارهای شهر و رفتارهای همشهریان و همسایهها و کسانمان آزاردهنده و سوهانی میماند بر جان، خود نیز سرچشمهای میشویم برای گسترش نگرانی و تنش و درگیری. به زمین و زمان گیر میدهیم و دیگران را به بیفرهنگی و نادانی و بیاخلاقی متهم میکنیم، غافل از آنکه «آینه روزی که بگیری به دست/ خود شِکن آن روز مشو خودپرست». بیگمان دیگران آیینهای برای ما هستند و بهویژه رفتار نزدیکانمان نسبت به ما، بازتاب رفتاری است که نسبت به آنها داریم.
از این رو میگویند برای دگرگونی جهان، نخست باید درون خود را دگرگون کنیم. همواره پیرامونمان کسانی هستند که تندیس غم و ناامیدیاند و به جایش کسانی نیز هستند که سرچشمه شادباشی و شادکامیاند. از کسانی باشیم که شادی میپراکنند و از زندگی و سرزندگی سخن میگویند، نه برجی شویم که زهر و کینه و دشمنی و درد میآفرینند.
این سخن هنگامی شنیدنیتر میشود که زمستان با همه بیبارانیها و بیبرفیهایش میرود و «نرم نرمک میرسد اینک بهار/ خوش به حال روزگار». نوروز در راه است «بر چهره گل نسیم نوروز خوش است/ در صحن چمن روی دلافروز خوش است» زبانمان را از تلخی باز بداریم و چهرههایمان را به زیبایی خنده بیاراییم و ابری شویم که بر خار و گل به یکسان میبارد.
شیشه غم را نهتنها برای خویش که برای همه به سنگ بکوبیم و سرچشمهای شویم برای شادی که «گر نکوبی شیشه غم را به سنگ/ هفت رنگش میشود هفتاد رنگ».
نوروز بر همه شاد و خجسته باد.
انتخابات " شورایاری "فرصتی بود تا فرهنگیان و معلمان بار دیگر برنامه ها و قابلیت های خود را در عرصه عمومی مطرح کنند .
شورایاری ها ، فرصت ها و ظرفیت هایی است که اگر به صورت علمی ، منطقی و سیستماتیک مدیریت شوند می توانند در ساختن یک جامعه سالم با معیار « شهروندان مسئول » و « مسئولانی پاسخ گو » نقشی مهم و راهبردی ایفاء نمایند .
متاسفانه تاکنون به علت غلبه نگاه اقتصادی ، کارکرد شورایاری ها در حد یک " بنگاه اقتصادی و کاریابی " تنزل یافته است و مشاهده و مرور عملکرد این شوراها تاکنون وضعیت قابل دفاعی را نشان نمی دهد .
مهم ترین آفت و یا آسیبی که این نهادهای مدنی را تهدید می کند بیماری فراگیر و فرهنگی" رانت خواری و یا رانت جویی " است که آن ها را از اهداف خود دور کرده و به دیوار بی اعتمادی و ناکارآمدی مدیریت جمعی دامن خواهد زد .
اولین و مهم ترین کاری که « معلمان شورایار » با تکیه بر اصل " تعامل " باید انجام دهند برگرداندن این نهادها به مسیر اصلی و قانونی خویش است .
فرهنگیان و معلمانی که به این شوراها راه می یابند به دور از هر گونه روزمرگی و روابط کلیشه ای مرسوم در جامعه باید درصدد تصحیح کارکرد این شوراها بر اساس رویکرد اصلی باشند .
حضور فرهنگیان و معلمان در این شوراها باید نمود عینی داشته باشد و جامعه و اقشار مختلف این " متفاوت بودن " را مشاهده و لمس کنند .
معلمان هر جا که هستند باید نشان دهند که یک سر و گردن بالاتر از دیگران هستند و این ادعایی گزاف نیست !
بسیاری از فرهنگیان و معلمان وقتی به آن ها گفته می شود که به هم صنفان خویش رای داده و از آن ها حمایت کنید عنوان می کنند مگر آن هایی که قبلا بوده اند چه کاری انجام داده اند که دوباره آزموده را مورد مورد آزمون قرار دهیم ؟!
عملکرد برخی از فرهنگیان و معلمان به ویژه در نهادهای قانون گذاری مانند مجلس ، به شدت معلمان را حتی نسبت به یکدیگر بی اعتماد کرده است ...
این دور باطل باید شکسته شده و فصل نوینی در این عرصه با محوریت " اعتماد " شکل بگیرد .این ها نه در شعار که با " عملکرد " و " بیلان " حاصل می شود .
گروه سخن معلم از ابتدا موافق و مشوق استفاده از این فرصت ها و ظرفیت های قانونی بوده است .
باور ما بر این است لیست « ائتلاف بزرگ فرهنگیان» ایده آل ما نبود و قطعا ایرادات و نواقصی بر آن وارد بوده است .
سخن معلم بابت این مساله از فرهنگیان و معلمان محترم عذرخواهی می کند .
اما نکته مهم این است که این اولین تجربه فراگیر و تشکیلاتی برای تجمیع و سازمان دهی نیروهای پراکنده فرهنگیان و معلمان است و به مرور و در فرآیند « گفت و گو و تفکر نقادی »باید به وضعیت آرمانی خود نزدیک شود .
" گروه سایت سخن معلم " ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای معلمان شورایار در این آزمون مهم در کنار این دوستان و همکاران فرهیخته برای پی گیری اهداف و برنامه های مطروحه خواهد بود و تا حد توان از آن ها حمایت خواهد کرد .
ارتباط این رسانه با دوستان فرهنگی استمرار خواهد یافت و کارنامه و عملکرد آنان رصد خواهد شد و گزارش عملکرد به اطلاع عموم فرهنگیان و معلمان خواهد رسید .
باشد که این گام نخست ، طلیعه ای برای حصول به مراتب و فرصت های بالاتر و " تجلی آرزوهای تاریخی معلمان " جهت وصول مطالبات در چارچوب مثلث " معیشت – منزلت – معرفت " باشد .
کارنامه و عملکرد درخشان دوستان فرهنگی مقدمه ای برای تاسیس و تثبیت " فراکسیون صنفی معلمان " در مجلس خواهد بود .
به امید آن روز ...
اصلˏ برائت حکم مي کند مادام که جرمي برکسي به اثبات نرسيده باشد ،آن شخص از هر نوع اتهامي تبرئه خواهد بود .
بر اين اساس مادام که ضعف يا خطاي کسي به اثبات نرسيده باشد و در پرونده پرسنلي او منعکس نگرديده باشد ، نمي تواند و نبايد از دسترسي به مزايا محروم گردد. کساني که اين مقررات را وضع مي کنند يا غرض و مرض دارند يا نا آگاه و بي اطلاعند . با اين شيوه بيش از 90% مشمولين اين مزايا از آن ، بدون گناه يا هر انگيزه ديگر محروم خواهند شد .
ساده ترين تدبير اين است که فقط دو ملاک مورد ملاحظه قرار گيرد اول مدرک تحصيلي دوم سنوات . بديهي است اگر فردي خطايي داشته يا محکوميتي ، به شرط آن که در سوابقش انعکاس يافته و ميزان محروميت هايش نيز منعکس باشد از دريافت مزايا به طور طبيعي محروم خواهد بود و بقيه کسان به استناد حکايت پرونده مشمول آن مزايا خواهند بود . بعضي به علت اينکه فاقد اطلاع يا آگاهي يا سوابق لازمˏ عملکردي هستند فکر مي کنند هر قدر مسائل را پيچيده تر و مشکل تر بکنند ، بهتر است در حالي که در يک جامعه نبايد اين دغدغه ها وجود داشته باشد .
معلمي که تحصيلات و سوابقش روشن است ا́نگي هم در پرونده اش نيست بايستي مشمول شرايط رفاهي گردد . در گذشته ناداني ها زياد بود براي حقوق آخر ماه، مسئولين هزار و يک اˏن قلت داشتند . يکي مي گفت گواهي انجام کار ، ديگري مي گفت رضايت مسئول و هر کس براي آن که آب راحت از گلو فرو نرود بهانه اي براي عدم پرداخت مطرح مي ساخت در حالي که در بارگاه الهي اين ايرادات وجود ندارد .
من به انگيزه شرايط اجتماعي و سوابق ممتد خدماتي ام ، اين طرح را ديدم و به کارشناسان ارجاع نمودم . پس از بررسي هاي کارشناسانه به متوليان ديگر انتقال دادم .
انتظار اين بود متولياني که کار و ادامه آن به عهده آنان بود موارد اين طرح را با دقت بررسي و کارشناسي نموده سپس تقديم هيأت محترم دولت و مجلس محترم نمايند ولي امروز پس از قريب دو سال که متن را در جرايد ديدم با نهايت تأسف ملاحظه کردم هيچ کس کمتر تغيير فاحشي در متن اصلي نداده و قرار است کار را به همان شکل از تصويب هيئت محترم دولت گذرانده و آماده تقديم به مجلس محترم نمايند ، در حالي که انتظار مي رفت مديريت ها بتوانند گره ها از کار ها بگشايند و اين مفهوم عميق ضعفˏ مديريت است .