گروه اخبار /
هاشم مسعودی در نشست خبری معاونت توسعه و مدیریت پشتیبانی آموزش و پرورش از اصلاح احکام رتبه بازنشستگان خبر داد و گفت: کلیه فرهنگیانی که از۸۸.۱.۱ تاکنون بازنشسته شده اند و دارای رتبه عالی و خبره بودند احکام آنها به تایید رسیده و حقوق بازنشستگی آنها افزایش یافته است.
مشاور معاونت توسعه و مدیریت پشتیبانی افزود: از تعداد ۴۳ هزار بازنشسته که دارای رتبه عالی و یا خبره بودند تعداد ۱۲ هزار رتبه عالی و خبره آنان توسط سازمان بازنشستگی تایید نشده بود و این رتبه در حقوق بازنشستگی هیچ تاثیری نداشت.
طی جلسه ای با سازمان بازنشستگی تمام این رتبه ها تایید شد و با آنان با مراجعه به اداره کل های سازمان بازنشستگی حکم شان اصلاح شده و اکنون هم اگر کسی حکمش دارای مشکلی است می تواند برای اصلاح به اداره کل های سازمان بازنشستگی مراجعه کنند.
اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران
گروه اخبار /
طی حکمی از سوی مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ، آقای " احمد قيومي " به عنوان" مشاور برنامهريزي مديركل آموزش و پرورش شهر تهران " منصوب شد .
در سوابق ایشان به نقل ازسایت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران چنین آمده است :
مديركل آموزش و مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست كشور
مديرکل پروژه توانمندسازي ملي براي اجراي چارچوب ايمني زيستي در جمهوري اسلامي ايران
مديرآموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران
مدير آموزش و پرورش منطقه 9 شهر تهران
رييس كارگروه ارتقا آگاهي هاي زيست محيطي نظام آموزش رسمي كشور
معاون آموزشي و آينده پژوهي قرارگاه فضاي مجازي/ سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ
دبير اجرايي دهمين و يازدهمين جشنواره موضوعي بين المللي امام رضا(ع)/بنیاد بين المللي امام رضا (ع)"
لازم به ذکر است که آقای احمد قیومی ، مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران در زمان وزارت آقای حاجی بابایی و دولت احمدی نژاد و از فعالان ستاد انتخاباتی ایشان بوده است .
با توجه به تاکید ریاست محترم دولت تدبیر و امید مبنی بر استفاده از نیروهایی که برنامه های دولت تدبیر و امید را قبول دارند ؛این انتصاب از سوی فرهنگیان و معلمان به ویژه در منطقه 9 مورد پرسش است و شایسته است که آقای چهاربند در این مورد پاسخگو باشند .
پایان پیام /
تصویر ابلاغ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران :
سنت ديرينه و پسنديده ايست که در پايان هر سال و يا در آغاز سال ، مروري بر حوادث مهم مي اندازند .
با توجه به فراز و نشيب هاي گوناگون ،به نظر اينجانب مهمترين ،پر رنگ ترين و اساسي ترين مجموعه خبر در سال جاري در آموزش و پرورش در دو قسمت ذيل خلاصه مي شود :
- توجه جدي مسئولين آموزش و پرورش ، دولت و تا حدودي حاکميت به آموزش و پرورش ، اتفاقي که در عمر جمهوري اسلامي کم نظير و يا بي نظير است .
- چرا در چنين شرايطي که همه چيز براي گفت و گو و چانه زني به منظور تحققˏ مطالبات انباشته شده براي فرهنگيان آمده تر از قبل است ، به جاي آنکه تشکل هاي مدني به صورت جداگانه و يا هماهنگ و متحد ، با مسئولين وارد ديالوگ و چانه زني شوند و بر اساس خرد جمعي راهکار هاي مدني که پر فايده و کم هزينه است را تجربه کنند ، همچون گذشته و بدون توجه به تجربيات تلخ قبلي ، راه پر پيچ وخم ، پر هزينه و کم فايده را مجددأ تجربه مي کنند .
آزموده را آزمودن خطاست .
الف - نگاه خرد مندانه دولت تدبير و اميد به آموزش و پرورش چيست ؟
اقدامات کم نظير و يا بي نظيرˏ جناب آقاي دکتر فاني در اين رابطه با توجه به خرد جمعي به شرح ذيل مي باشد :
1.ارتباط با رسانه ، رکن چهارم دمکراسي ( 1 )
پیشنهاد وزیر آموزش و پرروش به خبرنگاران: انجمن تخصصی خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش تشکیل شود .
" فانی گفت : در ابتدای شروع به کار از 750 چالش و مسئله در آموزش و پرورش به پنج سیاست راهبردی، ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکز زدایی رسیدیم و این سیاست ها با حفظ اولویت به صورت نقشه اجرایی در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است. "
پيشنهادات وزير در اين رابطه بشرح ذيل است :
- چون حوزه سیاست و تربیت سخت ترین کار دولت هاست ، ایجاد انجمن تخصصی خبرنگاران مربوط به حوزه آموزش و پرورش می تواند در تولید اخبار به حوزه های تخصصی آموزش و پرورش کمک کند...
- آموزش و پرورش بیشترین مخاطبان را با جامعه دارد لذا هر تصمیمی که در آموزش و پرورش گرفته شود کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل باید اخبار این حوزه با دقت، ظرافت، تخصص و دانایی همراه باشد تا جامعه کمترین آسیب را از واکنش ها داشته باشد.
- رسالت خبرنگاری این است که انتشار اخبار را با ویژگی های خاص جامعه ببیند و آموزش و پرورش موظف است از هر پدیده ای که در این حوزه اتفاق می افتد به عنوان یک فرصت استفاده کرده و آن را مدیریت کند.
-نهادینه شدن "پیوست رسانه ای " را برای تمام برنامه های ملی آموزش و پرورش لازم دانست و تصریح کرد: برای آنکه آموزش و پروش به عنوان بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت تحولات به شکل نظام مند صورت بگیرد باید کار رسانه ای در جهت تبیین هر تحول از قبل از آن شروع شده باشد تا مانند قانون مدارس غیر دولتی در سال های 67 و 68 تفکری به صورت مخالف این نوع مدارس در آموزش و پرورش شکل نگیرد.
2. طی حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش، عادل عبدی به سمت " مشاور وزیر در امور تشکل های فرهنگیان" منصوب شد.( 2 )
* در متن حکم به همکاری و همراهی همه تشکل های فرهنگی و سایر صاحب نظران ، تعامل مثبت و سازنده با همه تشکل های صنفی معلمان و استفاده از خردجمعی برای پیشبرد بهتر امور ، گزارش های مستمر از نشست هاي مشترک و بازخورد اشاره شده است .
3.سی و یکمین اجلاس رؤسای آموزش وپرورش مناطق کشور ( 3 )
عادل عبدی مشاور وزیر در امور تشکل ها در حاشیه سی و یکمین اجلاس رؤسای آموزش وپرورش مناطق کشور که در سالن همایش های رازی برگزار شد ، اظهار کرد: مسائل مطرح شده در اجلاس از جمله سخنان وزیر آموزش و پرورش در حضور رئیس جمهور مبنی بر فرصت بودن تشکل ها و ضرورت کمک گرفتن از نهادهای مدنی برای بهبود امور و همچنین سخنان رئیس جمهور درباره استفاده از توان نهادهای مدنی در بهبود شرایط آموزش و پرورش و اشارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم گسترش مشارکت مردم و تاکید وزیر محترم اطلاعات مبنی بر تامین آرامش و امنیت جامعه فرهنگیان از نکات برجسته این اجلاس است که با اقبال معلمان و تشکل ها و نهادهای صنفی معلمان مواجه خواهد شد.
عبدی تاکید کرد: با توجه به بررسی های به عمل آمده در مدت کوتاهˏ حضور به عنوان مشاور وزیر در امور تشکل ها ظرفیت های فراوانی برای همکاری و تعامل میان این وزارت و تشکل های معلمی شناسایی شده است.
مشاور وزیر در امور تشکل ها ی معلمان، خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت تدبیر و امید شاهد ایفای نقش مطلوب تشکل های معلمی در برنامه ها و تصمیمات کلان آموزش و پرورش و تعامل دوسویه با مدیران باشیم.
4. دعوت از فرهنگيان فرهيخته براي حضور در کميسيون هاي تخصصي آموزش و پرورش و ...
ب - آيا توجه دولتˏ تدبير و اميد به خرد جمعي ، فقط منحصر به آموزش و پرورش است ؟
حسن روحاني در تبليغات انتخاباتي مطرح مي نمود که بايد کار مردم را به دست مردم سپرد . خوشبختانه پس از پيروزي در انتخابات اين وعده را مانند بسياري از وعده هايش پيگيري نمود . ولي متأسفانه به دليل ضعف و عدم بالندگي تشکل هاي مدني اين مهم هنوز به سر منزل مقصود نرسيده است .
دولت تدبير به خرد جمعي پاي بند است .
باارائه چند نمونه مطلب را دنبال مي کنيم .
1. بازگشايي خانه سينما درشهريور 1392
2. جهت فعال تر نمودن موسسه عالي آموزش و پرورش مديريت و برنامه ريزي در مهر ماه 1392 ، مسعود نيلي در راس اين موسسه منصوب مي گردد .
3. احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي که لايحه بودجه 1394 ممهور به مهر اين سازمان تحويل مجلس محترم گرديد .
4. در همين اسفند جاري پس از حدود 10 سال شوراي عالي استاندارد ، مجددأ شروع به فعاليت نمود .
اگر مي خواهيم مردم ، هميشه در صحنه باشند و پس از حضورداهيانه در انتخابات و راي دادن در صحنه باقي بمانند " تکيه به تشکل ها و نهادهاي مدني " ضرورتي اجتناب ناپذير است .
ج - سئوالات اساسي و مهمي که هر فرهيخته بايد ، به دور از شتاب زدگي ، به وجدان خودش پاسخ دهند چيست ؟
لطفأ زود موضع گيري نفرماييد و با آرامش و تفکر، فقط به وجدان خودتان پاسخ دهيد .
1 . آيا تا کنون در جمهوري اسلامي ايران ، چنين توجه ويژه ای به آموزش و پرورش و تشکل هاي مدني فعال در آن وجود داشته است ؟
2. کدام يک از تشکل ها ي مدني از فرصتي تاريخي ايجاد شده بيشترين بهره رابرده است ؟ ( کدام تشکل مدني براي چه چالشي کار کارشناسي انجام داده است و با دولت مردان به ديالوگ نشسته است . )
( لطفأ مقاله « اکتيويسم و تشکل ها » به قلم بنده را مجددأ مطالعه فرماييد . )
3 . اگر فرهنگيان بدون توجه به ظرفيت هاي جديدي که به وجود آمده است ! راه گذشته را که کم فايده و پرهزينه مي باشد را طي کنند ! اقدام آنان براي اکثريت فرهنگيان و جامعه مفيد خواهد بود ؟
4. چه بايد کرد ؟ وچه نبايد کرد ؟ تا به عوام فريبان فرصت طلب ، اجازه ندهيم ، آنچه توسط خردورزان طي ساليان طولاني با پرداخت هزينه گزاف به دست آمده است ، به سرعت برق و باد در لحظه اي نابود کنند !
5 . آيا اعتراضات توده اي ، بدون کارˏ کارشناسي ، بدون مذاکره و ديالوگ با مسئولين ، بدون تعيين استراتژي و تاکتيک ( بدون تعين اهداف کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت ، بدون تعيين سلسه مراتب پيشرفت در روش ها ، بدون پيش بيني بحران وبرنامه براي مديريت شرايط بحراني ، بدون تدارک مقدمات و استوار کردن جاي پا در پله اولˏ مطلبات پا در بالاترين پلهˏ نهادن) به نفع فرهيختگان عمل کرده ايم و يا آب به آسياب عوام فريبان فرصت طلب ريخته ايم ؟
خدا وکيلي قرار بود موضع گيري نفرماييد و با آرامش ، در کمال خونسردي ، فقط به وجدان خود پاسخ دهيد .
قرار نيست که در خلوت خودمان هم آشفتگي و شتاب زدگي رخنه کند ! پاسخˏ سريع و عجولانه ما را از هدف به سرعت دور مي کند !
لطفأ با تأمل به تفکر بپردازيد زيرا فرموده دين ،عقل ، بزرگان و... است که لحظه اي تفکر، بيش از ساليان متمادي ... ارزش دارد .
د - آيا اميد به ادامه فعاليت منطقي وجود دارد ؟
جاي بسي خوشبختي باقي است ، موارد ذکر شده در بالا که با نقد و بررسي گذشته ، و تدوين برنامه هاي کوتاه مدت ،ميان مدت ، بلند مدت ، اولويت بندي مطالبات انباشته شده ، تعيين روش هاي مناسب براي تحقق خواسته هاي متفاوت و طبقه بندي اين روش ها و ...قابل حل مي باشند . نهاد هاي مدني فعال در آموزش و پرورش ظرفيت ارتقاي سطح خود را دارند و در جامعه هم امکان اين رشد و بالندگي فراهم است .
خوشبختانه هر دو طرف ( نهاد هاي مدني و مسئولين ) تلاش مي کنند اين مسير تعالي بخش را به تدريج طي کنند که نياز به همراهي همگاني دارند .
در اظهارات نمايندگان محترم تشکل هاي مدني ، مطرح مي شود که مسئولين محترم آموزش و پرورش ، در نشست با نمايندگان تشکل هاي مدني ، مشکلات خود را مطرح مي کنند و به راهکار هاي آنان توجه مي کنند .
مثلآ در خبر ها آمده است :
نشست تشکل ها با جناب آقاي دکتر عمادي مسئول مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ، يا نشست جناب آقاي غندالي ، مدیر عامل محترم صندوق ذخیره فرهنگیان با نمايندگان تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش و ...
1. اين نشست ها لازم است ولي کافي نيست .
تشکل ها بايد به اين نشست ها بعنوان يک فرصت تاريخي نگاه بکنند تا از ديالوگ ناشي از آن ، راهکار ها ارائه گردد .
نشستن ، گفتن و برخواستن چالش ها را برطرف نمي کند .
ح - نکاتي که تشکل ها قبل از حضور در نشست با مسئولين بايد رعايت کنند :
1.نمايندگان و رهبران تشکل هاي مدني ، بايد با مطالعه قبلي در جلسات حاضر شوند ، بر اساس خرد جمعي ، مشاوران و اعضاي ، مي توانند " اتاق فکر تشکل ها " را ياري نمايند .
2. نمايندگان تشکل ها در حين مذاکره ، مراقب باشند که راهکار هاي ارائه شده توسط آنان ،کارشناسي شده باشد ، زيرا در مسير مذاکره تيمي موفق تر است که نظر کارشناسي بهتر ارائه نمايد . بدين طريق اعتبار آن تشکل در جامعه بيشتر افزايش مي يابد . اگر در مورد موضوعي اطلاع ندارند وارد بحث نشوند .
3.نمايندگان تشکل ها بايد موضوع هاي مطرح شده در جلساتˏ نشست مشترک با مسئولين را به اطلاع همه اعضا ، همه فرهنگيان ، همه آحاد جامعه برسانند و از همگان به خصوص کارشناسان مستقل ، بخواهند که اتاق فکر آن تشکل را در رابطه با چالش مورد نظر ياري رسانند .
4. مهمترين وظيفه تشکل هاي مدني و اتاق فکر آنان ، نقد چالش و ارائه راهکار ها مي باشد .
5. دليلي ندارد که تشکل ها از ترس خطا در نقد ، و ارائه راهکار از وظايف اساسي خود طفره بروند . مهم حضور است و مهم تر از آن اصلاح حضور است . !
مي گويند سفينه اي که به کرات آسماني فرستاده مي شود ، بر اساس مطالعات گسترده از قبل ، مسير آن به دقت رياضي تعين مي شود ولي آنچه به آن کمک مي کند تا به کره مورد نظر برسد ، رصد کردن لحظه به لحظه مسير حرکت با مسير پيش بيني شده است .!
اگر اين رصد کردن و اين تصحياتˏ لحظه به لحظه نباشد . هيچ سفر و حرکتي به مقصد و مقصود خود نمي رسد .
در شرايط کنوني که نگاه دولت مردان ˏدولت يازدهم ، بر تعامل با نهاد هاي مدني است ، نهاد هاي مدني وظيفه تاريخي سنگيني به عهده دارند تا با خرد ورزي و تعامل با يکديگر ، تعامل با مسئولين ، با خيل عظيم فرهنگيان فرهيخته در گفت و گو و تعامل باشند تا از همسويي سه ضلعي معلمان ، تشکل ها و مسئولان ، حداکثر بهره برداري حاصل شود .
تشکل ها و فرهنگيان فرهيخته با تکيه به تجربيات تلخ گذشته ، موظفند تلاش هاي فرصت طلبان عوام فريب را عقيم نموده تا زمينه هاي رشد و بالنگي تشکل هاي مدني فراهم آيد .
در سايه اين بلوغ و تحول اجتماعي بتدريج هم چالش هاي آموزش و پرورش برطرف مي شود و هم مشکلات فرهيختگان کاهش مي يابد .
در پايان ، نوروز پيش رو را، به همه ايراني ها و اقوام ديگر که با بهترين احوال به استقبال نوروز مي روند و همراه باطبيعت ، به زيستن را آغاز مي کنند . تبريک عرض مي کنم .
براي همه دانش آموزان و خانواده هاي محترم شان ، فرهنگيانˏ فرهيخته ، انديشمندان و ....آرزو دارم سال 1394 پر خير و برکت باشد .
با تقديم شايسته ترين احترامات – ارادتمند شما شهسوارزاده
22 اسفند 1393
1) تاریخ انتشار: شنبه 1393/5/18
2) روز يک شنبه مورخ 19 مرداد 1393در پايگاه جامع اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش
3) در پايگاه جامع اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش روز دو شنبه مورخ 1393/6/3 منتشر شد .
گروه اخبار /
محمد رضا نیک نژاد گفت: «معلمان امیدوارند که دولت در سال آینده با افزایش دستمزد مناسب،پاسخ حمایت معلمان از دولت را بدهند.»
افزایش ناچیز حقوق و دستمزد معلمان در این سال ها، کفاف هزینه های زندگی معلمان را نمی دهد
محمدرضا نیک نژاد، کارشناس مسائل آموزش و پرورش و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران،درباره نظام رتبه بندی معلمان،که این روزها به عنوان طرحی برای ارتقاء معیشتی معلمان از سوی دولت و مجلس عنوان می شود، به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت :«نظام رتبه بندی و حرفه ای معلمان و جذب و تامین منابع انسانی از واپسین تلاش های شتاب زده وزرات آموزش و پرورش دولت دهم بود که فروردین ماه 93 در مجلس رد شد. اما در دولت یازدهم با دگرگونی هایی اندک دوباره مطرح و به ویژه پس از اعتراض های فرهنگیان در هفته های گذشته در خبرهای وابسته به فرهنگیان بسیار مطرح شد. ساختار ارزشیابی حرفه ای معلمان،هر چند سال یک بار دگرگون می شود و هر بار پس از مدتی شیوه ای کلیشه ای می شود و در پایان به بن بست می رسد. اگر در پی چرایی این بن بست باشیم،خواهیم دید که یکی از مهم ترین علت های آن،حسِ بی تاثیریِ افزایش حقوق ناچیز ناشی از آن بر هزینه های زندگی فرهنگیان است. این حس،افزون بر فرهنگیان،ارزیابی کنندگان شان را نیز– مدیران دبیرستان،کارگزینی اداره – وا می دارد تا شاخص های ارزیابی را چندان جدی نگیرند و ارتقای شغلی معلمان،تنها در چارچوب سابقه و مدرک تحصیلی باقی بماند.»
لایحه رتبه بندی معلمان اشکالات فراوانی دارد
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش، در نقد لایحه رتبه بندی معلمان،به جماران گفت: «گرچه بنا بر ادعای مسئولان لایحه تازه ی رتبه بندی با لایحه پیشین آن تفاوت دارد اما بازخوانی چکیده ی منتشر شده از آن در برخی رسانه ها نشان می دهد دگرگونی ها چندان محسوس و ملموس نبوده است و این لایحه بر پایه های همان لایحه پیشین بنا نهاده شده است. چارچوب نخستین آن دارای نارسایی های فراوانی بود و واپسین لایحه ای نیز که کاربه دستان دولت جایگزین آن نموده اند هم چنان از نارسایی های لایحه پیشین در رنج است.و بنابراین، جا داشته و دارد که نمایندگان مجلس بیشتر به آن می پرداختند- چرا که بیم آن می رود پس از اعتراض های هفته های گذشته فرهنگیان،همان چارچوب پیشین را بی کم و کاست به خورد فرهنگیان دهند.»
وی افزود:«اگر اجازه دهید کمی درباره شیوه رتبه بندی فرهنگیان در این لایحه بپردازیم. برای فرهنگیان چهار رتبه مربی معلم،استادیار معلم،دانشیار معلم و استاد معلم را در نظر می گیرد. برای دست یابی به رتبه های مربی معلم و استادیارمعلم،شاخص های ارزیابی مانند سابقه کار،شرکت در دوره های ضمن خدمت،قبولی در آزمون ملی تشخیص شایستگی! و ... آسان بوده و برای همه معلمان دست یافتی می نماید. اما دو رتبه دانشیارمعلم و استادمعلم،به جز شاخص های گفته شده، دارای شاخص هایی مانند نوشتن دو یا سه کتاب در زمینه جستارهای تربیتی یا تخصصی،داشتن مدارک بالا مانند کارشناسی ارشد یا دکتری و ... بوده و دست یابی به آنها- دست کم- برای بخشی زیادی از فرهنگیان دشوار است.»
نیک نژاد ادامه داد:« نکته مورد توجه در این سامانه رتبه بندی، همانندی بسیار آن با شیوه رتبه بندی استادان دانشگاه است. استادان نیز در چهار سطح فرهنگی- تربیتی/ آموزشی، تخصصی، مهارتی/ پژوهشی و اجرایی،ارزشیابی شده و امتیازها در قالب چهار فرم،گردآوری می شوند. اما در سنجشِ این دو روشِ ارتقای شغلی و میان این دو گروه از کارمندان دولت، تفاوت های شگفتی هم دیده می شود. برای نمونه در شیوه نامه ارتقا استادان،برگزاری آزمون دیده نمی شود. اگر قرار بر ارتقای شغلی معلمان بر پایه برگزاری آزمون است،چرا این آزمون ها برای هیات علمی دانشگاه ها تعریف نشده اند؟
اگر بنابه سنجش و ارزیابیِ دانشِ تخصصیِ آموزش دهندگان باشد،بی گمان استادان دانشگاه در این باره سزاوارترند. مهمترین وظیفه استادان دانشگاه،آموزش های علمی و تخصصی است و به دلیل پیشرفت های شتابان دانش و فن آوری،آنها نیاز بیشتری به روزآمد کردن دانسته های خویش دارند. اما مهمترین وظیفه آموزش و پرورش- بنا بر کارکردهای نوین آن- پروراندن تن و جان و اندیشه نوآموزان و آفرینشِ شهروندانِ جامعه پذیر است. در حالی که دانشجویان،دوران دگرگونی شخصیت و رفتار را گذرانده و تنها برای آموزش های تخصصی به دانشگاه می روند. بر خلافِ دیدگاهِ بسیاری از کاربه دستانِ آموزشی،حتی خودِ فرهنگیان،کار معلم- به ویژه در سال های دبستان و دور نخست دبیرستان- دارای دو بخشِ آشنایی و آموزش های اولیه و سطحی با بنیان های دانش،و پرورش ذهنی و اجتماعی دانش آموزان است. به این ترتیب برگزاری آزمون تخصصی،افزون بر این که نمی تواند دست کم بخشی از وظیفه معلمان را ارزیابی کند،برای فرهنگیانی که سال ها تجربه و تدریس را از سر گذرانده اند چندان خوش نمی آید و پیش بینی می شود پس از اندک زمانی به شکل آزمون های ضمن خدمتی درمی آیند،که سال ها شاهد کیفیت پائین برگزاری آنها هستیم.
محمد رضا نیک نژاد با بیان این که در فرم های ارزشیابی استادان دانشگاه،گرچه نوشتن کتاب امتیاز دارد،اما این بخش از امتیازها برای ارتقای رتبه های شغلی آنها،شاخصی اجباری نیست.خاطر نشان کرد:« در رتبه بندی فرهنگیان- در انتقال به دو رتبه دانشیار و استاد- نوشتن کتاب و ارائه مقاله های علمی،الزامی است. نقش و جایگاه معلم در آموزشِ نوآموزان،مانند استادان چندان تخصصی نیست و از سوی دیگر نوشتن کتاب با توجه به فراوانی فرهنگیان و محدوده دانسته های آنها و دانش آموزان،چندان سویه ی اندیشگی ندارد. در بهترین شکل،فرهنگیان می توانند کتاب های کمک درسی یا کنکوری بنویسند و بر شمار این کتاب های نه چندان با ارزش در گستره آموزش بیفزایند.یا این که چند معلم گرد هم آیند و هر یک بخشی از یک کتاب کمک درسی را بنگارند تا با این کار امتیاز آن بخش از ارزشیابی را دریافت نمایند.بی گمان در این شاخص،باز هم استادان دانشگاه مقدم تر از معلمان هستند و گنجاندن این شاخص در این طرح،بسیار شگفت آور است. در طرح ارتقای پیشین نیز چنین بندی وجود داشت اما اجباری نبود.»
لایحه رتبه بندی مبتنی بر نیازها و واقعیت های آموزش و پرورش نیست
وی اضافه کرد:« در نقدِ شاخص های یکسان و نابه جای شیوه رتبه بندی فرهنگیان و استادان دانشگاه می توان گفت،این سامانه ارزشیابی، شکل نارسایی از ساختار رتبه بندی هیات علمی دانشگاههاست. ساختار رتبه بندی سودمند برای فرهنگیان باید با توجه به واقعیت های آموزش و پرورش باشد و همه گستره های آموزشی و پرورشی را در بر بگیرد. در حالی که این شیوه رتبه بندی عملیاتی نیست و می توان آن را در چارچوب کارهای شتاب زده و تبلیغی دولت پیش ارزیابی نمود و از این رو وزارت آموزش و پرورش دولت تازه نباید خود را گرفتار چنین دامی نماید. از دیگر تفاوت های رتبه بندی در دانشگاه ها و آموزش و پرورش حقوق پایه استادان دانشگاه است. تا آنجا که من پرس و جو کرده ام دریافتی استادان دست کم دو برابر دریافتی یک فرهنگی هم پایه و هم مدرک او در آموزش و پرورش است که با احتساب اضافه تدریس و اجرای رتبه بندی برای آنها به بیش از سه برابر افزایش می یابد»
نیک نژاد با بیان این که اجرای چنین برنامه ای بی گمان نمی تواند بر کارایی معلم موثر باشد،گفت:« در کشورهایی که چنین شیوه هایی برای ارزیابی عمکرد معلمان وجود دارد،کارکنان بخش آموزش دارای سطح زندگی قابل قبول بوده و و دست کم در تقسیم بندی طبقه اجتماعی - اقتصادی متوسط به حساب می آیند. در این شرایط ممکن است برقراری چنین شیوه هایی در ایجاد انگیزه در میان کارکنان کارگر باشد . گرچه این نگاه چندان ریشه های علمی ندارد و پژوهش های گوناگون و گسترده نه تنها آن را تایید نمی کند که به شدت سست بودن آن را به نمایش می گذارد برای نمونه کتاب "نه تشویق نه تنبیه" ی الفی کهن است.»
این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد:« در وضعیت کنونی آموزش و پرورش ایران و نارضایتی گسترده و عمیق فرهنگیان از میزان دستمزد های خویش بی گمان چنین روشی نمی تواند گره ای از بی شمار گرفتاری های فرهنگیان باز نماید. زیرا هنگامی که میانگین دریافتی معلمان نصف خط فقر رسمی است از اجرای چنین طرحی چه انتظاری داریم!؟ با تفاوت فاحشی که میان دریافتی فرهنگیان و درآمد یک خانواده برای زندگی متوسط وجود دارد،صد هزار تومان یا دویست هزار تومان افزایش نمی تواند کاری برای زندگی فرهنگیان انجام دهد. و این جایی است که بسیاری از همکاران با مدرک بالا به آن توجه ندارند و بی امان از این طرح دفاع می کنند. »
نیک نژاد افزود:«این استدلال هنگامی که در کنار سخنان تازه سید محمد بطحایی معاون پشتیبانی وزیر قرار گیرد بهتر ناکارآمدی رتبه بندی فرهنگیان را نشان می دهد. ایشان در روزهای گذشته گفته اند که هرگاه معلمی به رتبه یک این طرح ارتقا یابد،افزایش 70 درصدی فوق العاده شغل را دریافت می کند. من با مدرک کارشناسی و نزدیک 25 سال سابقه،دارای فوق العاده شغل 95 هزارتومان هستم. اگر به فرض من به رتبه یک برسم 70 درصد این مبلغ می شود نزدیک 70 هزار تومان!! و البته این با ضریب 800 فوق العاده شغل کنونی است. اگر مسئولان به وعده خویش عمل کنند و این ضریب را افزایش دهند. عدد مربوط به من از 800 به 1500 می رسد یعنی کمتر از دو برابر. به این ترتیب من به عنوان معلم رتبه یک می توان از افزایش نزدیک 140 هزار تومانی بهره ببرم. اینک پرسشی از همکارانی که برای اجرای لایحه رتبه بندی با وزیر و مسئولان آموزش و پرورش همدل اند،آیا می توانند تصور کنند که با اجرای آن و افزایش حقوق ناشی از آن چقدر سطح دریافتی و سطح زندگی فرهنگیان بالا خواهد رفت!؟ آیا افزایش این مبلغ می تواند حس تبعیض و فقری که در سال های گذشته در میان فرهنگیان بسیار هم گسترش یافته است را از میان بردارد؟»
نیک نژاد با بیان این که به رغم مشکلات فراوان این لایحه اجرای این طرح با موانع و ابهام های فراوانی روبه روست گفت:« گرچه اجرای این طرح با ابهام های دیگری نیز همراه است برای نمونه در بودجه 94 هیچ ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده است و دولت برای اجرای آن بی گمان دچار مشکل است. متاسفانه پس از اعتراض های گسترده فرهنگیان در سراسر کشور که ریشه در شریط بد اقتصادی و حس تبعیض ریشه دار در تک تک معلمان داشت،وزیر آموزش و پرورش و معاونان او به جای شنیدن صدای سکوت فرهنگیان و فریاد خاموش آنها از شرایط بد اقتصادی،اجتماعی و ناله از بی سامانی ساختاری و سیر قهقرایی آموزش در کشور بود،با مطرح کردن مطالبات و لایحه رتبه بندی بر آتش بحران موجود دمیدند و فنر خواسته ای معلمان را فشرده تر نمودند.»
وی افزود:« به باور من اقدامات وزارت خانه برای به سامان نمودن آشفته بازار آموزش و پرورش متناسب با خواسته ها و انتظارات معلمان نیست. امیدوارم دولت با تدبیری شایسته زمینه دل جویی از فرهنگیان را فراهم نماید.
بی گمان فرهنگیان از بی توجهی و بی عملی دولت دلگیرند و چنان چه حرکتی رو به جلو را مشاهده کنند می توانند همچنان به عنوان گروهی که پشتیبان دگرگونی های آرام و مدنی هستند در خیل حامیان دولت بمانند. اما در غیر این صورت خیلی نمی توان به تحمل فنر خواسته های آنها امید بست و همچنان آن ها را در برزخ نا رضایتی نگهداشت.
سال نو در راه است و گوی و میدان حکم های سال 94 و افزایش حقوق مناسب در دست دولت. امیدوارم خبرهای خوشی برای فرهنگیان در راه باشد»
انتهای پیام /*
گروه اخبار /
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران هم در گفت وگو با ما همین تاریخ را برای مدارس پایتخت قطعی اعلام کرد، اما قبل از این اعلام ها برخی مدارس کار خودشان را کردند و تقویم کاری خویش را دست کم دو روز به عقب بردند.
در بسیاری از مدارس تهران به ویژه در دوره ابتدایی، روز دوشنبه و برخی امروز را روز آخر تحصیلی در سال 93 اعلام کرده اند و دو تا سه روز زودتر دانش آموزان را بدرقه کرده اند.
خانواده ها اما از این وضع راضی اند و چند نفر از والدین دانش آموزان تهرانی خوشحال هستند که با تعطیل شدن فرزند، دیگر دغدغه محصل بودن او و معطل گذاشتن برنامه سفر را ندارند.
دانش آموزان هم که به قاعده، خوشحال تر از خانواده هستند. در این میان می ماند یک تقویم رسمی که ملاک عمل بسیاری از مدارس نیست و یک موضع رسمی از سوی وزارتخانه که تعداد کمی از مدارس جدی اش می گیرند.
خدشه ای که به تعطیلی زودهنگام مدارس وارد است از همین ناحیه رواست، چون نه تقویم و نه موضع رسمی وزیر و وزارتخانه آن قدرکم وزن نیست که به آن بی توجهی شود اما بسیاری از مدارس این چنین می کنند و استقبال خانواده ها از تعطیلات بیشتر نیز به آن دامن می زند.
نتیجه این که سال تحصیلی دانش آموزان از یک سو به واسطه تعطیلات رسمی، از سوی دیگر به علت تعطیلی پنجشنبه ها و از دیگر سو به واسطه تعطیلاتی که خودسرانه برای خود تعیین می کنند، کوچک و کوچک تر می شود و شکی نیست که دایره روزهای آموزشی دانش آموزان به این واسطه تنگ و تنگ تر می شود.
تعطیلی زودهنگام تخلف است
مدارسی که امروز و فردا را آغاز تعطیلات اعلام کرده اند، دست به تخلف زده اند. این را مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران قاطعانه اعلام می کند.
او به ما توضیح می دهد که همه مدارس موظفند تا پایان روز چهارشنبه به فعالیت های آموزشی و پرورشی خود ادامه دهند، اما اگر دانش آموزی با دلیل موجه تقاضای مرخصی داشت، با این تقاضا موافقت کنند و آن را غیبت موجه بدانند.
این موضع هر سال آموزش و پرورش است که به گفته ثقفی تخلف محسوب نمی شود؛ زیرا امسال مصداق تخلف این است که مدارس کلا تعطیل باشند و درهای آن بسته شود.
پس به این ترتیب اگر همه دانش آموزان نیز با دلیل موجه به مدرسه نیایند تخلفی در مدارس رخ نداده، چون تخلف این است که کادر مدرسه که به گفته ثقفی کارمند دولت هستند و حقوق می گیرند، در مدرسه حاضر نشوند ، البته طبق توضیح سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، مدارسی که قبل از پنجشنبه را تعطیل اعلام کرده اند متخلف هستند و هیات رسیدگی به تخلفات به اقدام آنها رسیدگی خواهد کرد.
با این حال تجربه نشان داده با وجود هشدارهای هر ساله نسبت به برخوردهای قانونی با متخلفان، کمتر مدرسه ای از برخورد قانونی واهمه دارد که این جای بحث دارد.
این موضوع را وقتی با ثقفی در میان گذاشتیم او به چند دلیل اشاره کرد که اول این که آموزش و پرورش به اندازه همه مدارس بازرس ندارد تا به همه آنها سرکشی کند و بداند همه چه می کنند. و دوم این که چون والدین از تعطیلی زودهنگام استقبال می کنند کمتر پیش می آید بابت این تعطیلی شکایت کنند و سرنخ را به بازرسان بدهند.
پس می ماند همان مدارسی که بر حسب تصادف شناسایی می شوند و به گفته ثقفی، هیات رسیدگی به تخلفات درباره آنها تصمیم گیری می کند.
تعطیلی زودتر از موعد مدارس، رسمی است که در چند سال اخیر باب شده وگرنه در دهه های قبل اگر سنگ هم از آسمان می بارید مدارس دایر بود، تا روز آخر و تا آخرین لحظات.
اگر امروز مدارس این چنین در روزهای آخر سال تق و لق می شود نشان دهنده نوعی فرهنگ است که میل به بی اعتنایی به تقویم، روزهای رسمی و کار و تلاش دارد که با زبان بی زبانی، بحرانی در کمین را روایت می کند.
جام جم آنلاین
گروه اخبار /
به نظر می رسد که مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش برای پاسخ گویی در مورد " مطالبات معلمان " دیواری کوتاه تر از " نظام رتبه بندی معلمان " پیدا نمی کنند !
آن از معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ، جناب آقای کفاش که اخیرا گفته است : " اجرای طرح رتبهبندی معلمان به همت دولت و مجلس حلال مشکلات فرهنگیان خواهد بود و قطعا طرح رتبهبندی معلمان کف حقوق آنها را همچون رتبه اساتید دانشگاهها افزایش میدهد و زمینه یک ترقی و ارتقای واقعی را فراهم خواهد کرد و در پایان منتقدان این طرح را عده ای " افراد مغرض " نامیده بود ( این جا ) و این هم از جناب آقای ناصری که در مورد رتبه بندی معلمان چنین نظر داده است .
گفت و گوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با مدیر سایت سخن معلم در مورد " رتبه بندی معلمان " را در ( این جا ) بخوانید .
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از پیگیری برای افزایش حقوق و مزایای جانبی فرهنگیان خبر داد و گفت: اجرای لایحه رتبهبندی معلمان میتواند در این خصوص اثرگذار باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ناصری زنجانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حقوق و مزایای فرهنگیان و احتمال افزایش آن در سال آینده در پی رشد بودجهای و همسطح شدن آن با حقوق و دستمزد سایر کارکنان دولت اظهار کرد: پرداخت حقوق در کشور بر اساس نظام پرداخت هماهنگ است و حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت همسطح است.
وی افزود: تمامی کارکنان وزارتخانهها جز اعضای هیئت علمی و نیروهای مسلح همگی بر اساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق دریافت میکنند، منتها برخی وزارتخانهها علاوه بر حقوق، امتیازات و مزایای جانبی دارند که آموزش و پرورش ندارد.
ناصری افزود: پیگیر هستیم دولت امکاناتی در اختیار قرار دهد تا هم حقوق را افزایش دهیم و هم امتیازاتی را برای فرهنگیان قائل شویم.
به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، اجرای لایحه رتبهبندی معلمان میتواند در این خصوص اثرگذار باشد.
ایسنا
یکی از خواسته های معلمان در این روزها و در خلال اعتراضات شان رفع "تبعیض" و "فرق" بین آن ها و دیگر کارکنان دولت بوده است. این تبعیض و تفاوت از کجا شروع می شود؟
امسال دومین سالی بود که وزارت آموزش و پروش و دانشگاه فرهنگیان از اعطای عیدی به دانشجو معلمان صرف نظر کردند و سعی کردند با بهانه های مختلف این اقدام را موجه جلوه دهند.
دلایلی که برای عدم پرداخت عیدی ذکر شده عدم اشتغال تمام وقت و شاغل نبودن دانشجو معلمان بوده است، اما فیش حقوق و حکم کارگزینی تمام دانشجویان گواه است که استخدام آن ها به صورت تمام وقت بوده و در سیستم اداری کشور هم به عنوان شاغل در نظر گرفته می شوند و دریافت عیدی کارمندان دولت هم "حق" آن ها بوده ، حقی که بی سر و صدا و با بهانه های مختلف زیر پا گذاشته شده است.
دانشجویان دانشگاه فرهنگیان معلمان آینده این مرز و بوم هستند، آن ها به اصطلاح بورسیه آموزش و پرورش هستند و از کمک هزینه تحصیل و دیگر مزایا بهره مندند، اما اگر نگاهی به کمک هزینه تحصیل آن ها بیاندازید و با دانشجویان بورسیه دیگر دستگاه ها مقایسه کنید متوجه تبعیض آشکار بین دانشجو معلمان و دیگر دانشجویان بورسیه خواهید شد ، به طوری که دریافتی ماهانه دانشجو معلمان پس از کسر 45 درصد به عنوان هزینه های خوابگاه و شبانه روزی، حتی کمتر از نصف دیگر دانشجویانِ دانشگاه هایِ وابسته به دستگاه های دیگر است، علاوه بر این از دیگر دانشجویان بورسیه هیچ هزینه ای به عنوان حق خوابگاه و غذا دریافت نمی شود.
در حالی که به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان عیدی پرداخت نشده، به دانشجویان بورسیه دیگر علاوه بر عیدی، کت و شلوار و خواربار مورد نیاز عید هم اعطا شده است.
از نکات دیگر حایز اهمیت هم مقایسه رفتار وزارت آموزش و پروش و دیگر وزارت خانه ها با دانشجویان متعهد به خدمت است.
وزارت آموزش و پرورش سعی کرده حکم استخدامی دانشجو معلمان را هرچه دیرتر صادر نماید تا از پرداخت حقوق به آن ها معاف شود، به طور مثال دانشجویی که از تاریخ 92/11/22 در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شده تا 93/1/26 حکم استخدامی برایش صادر نشده و از دریافت حقوق محروم بوده است ؛ جالب تر اینکه با وجود عدم دریافت حقوق این دوماه توسط دانشجویان، از آن ها هزینه خوابگاه و غذا به طور کامل دریافت شده است!
در حالی که وزارت آموزش و پرورش در صدور حکم استخدام دانشجو معلمان تعلل به خرج داده است، دانشجویان بورسیه یک دستگاه دیگر مثل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بهمن ماه مشغول تحصیل شده اند، اما علاوه بر اینکه برای آن ها حکم استخدامی در موعد مقرر صادر شده، به اعضای همان یک ماه تحصیل هم عیدی و مزایا به آن ها پرداخت شده است.
مسئولان دولت تدبیر و امید و نمایندگان محترم مجلس برای این رفع تبعیض چه فکری کرده اند؟!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
پیش از ظهر امروز جمعی از معلمان استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به شرایط صنفی و حقوقی خود در مقابل استانداری این استان در شهرکرد تجمع و در پایان تجمعشان نیز با استاندار دیدار کردند.
این گروه از معلمان که چندصد نفر هستند خواهان دیدار با استاندار چهارمحالوبختیاری برای در میان گذاشتن مشکلات و خواستههایشان شدند، اما وقتی تنها معاونان استانداری در میان معترضان حضور پیدا کردند، معلمان حاضر به گفت و گو با آنها نشدهاند.
یکی از معلمان معترض گفت: علت تجمع ما تبعیض درباره پرداختها، مزایا و دیگر مشکلات و خواستههای معلمان در سرتاسر کشور است. ما خواستار احقاق حقوق و پرداختها مشابه همه کارمندان دولت هستیم.
این معلم اهل چهار محال و بختیاری با اعلام اینکه تعداد معلمان تجمع کرده به حدود ۱۰۰۰ نفر میرسد، اضافه کرد: فوقالعاده شغل فرهنگیها در میان سایر پرسنل دولت کمترین است. در آموزش و پرورش یک معلم با مدرک فوق لیسانس یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت میکند در حالی که در وزارت بهداشت و درمان یک پزشک عمومی ۸ میلیون تومان حقوق میگیرد.
به نظر وی در آموزش و پرورش حقوق یک معلم با مدرک دکترا زیر ۲ میلیون تومان است. ما خواهان پیگیری دولت و وزیر هستیم تا صنف معلم هم در این جامعه دیده شود چون ما از نظر علمی جایگاه بالایی داریم اما دریافتیهایمان مشابه دیگران نیست.
این معلمان در تجمع خود به سکوت خبری از سوی صدا و سیما اعتراض کردند و خواستار ملاقات با نماینده عالی رتبه دولت در استان یعنی شخص استاندار شدند. معترضان با خواسته مسئولین برای تعیین چند نماینده برای انجام گفت و گو نیز مخالفت کردند.
در ادامه این تجمع قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار چهار محال و بختیاری، در جمع معترضان حاضر شد و صحبتهایی با معلمان تجمع کننده انجام داد.
تجمعکنندگان پس از رفتن استاندار، اعلام کردند تا رسیدن به جواب قانعکننده درباره مسائل صنفیشان به تجمعات خود ادامه میدهند.
آنا
بار دیگر تقویم قصه هستی ورق خورد و بهار با تمام رمز و رموز و زیبایی هایش با ترنمی غمگنانه در فقدان گل یاس بوستانِ محمدی (ص) با قامتی خجسته و سبزپوش فرا رسید.
فصل دوستی با دست های گرم شقایق و پیوند با دل های لایق در حالی فرا رسیده است که هر غنچه و شکوفه اش پیراهنی ازمعاد بر تن کرده و منادی بینندگان به حرکت و برکت و جوشش بیشتر است و چه زیبا گفته است پیامبر رحمت و مهربان که «اذا رأیتم الربیع فاکثروا ذکرالنشور»
جهان امروز در عطش تعامل و دست یابی به صلح و دوستی است. نوروز به عنوان یکی از عناصر فرهنگ ایرانی، کینه، نفرت و دشمنی را نفی و تعامل، مهر، دوستی و صلح را ارج نهاده و آن را پاس می دارد، نوروز ایرانی در دنیای پرازخشونت و افراطی گری امروز انسان را به اعتدال، مهر، محبت و صلح و دوستی که از آموزه های اسلام و توصیه های پیامبر اکرم (ص) می باشد فرا می خواند.
از خالق توانای زیبایی های بهار می خواهم به برکت جویبار زلال رحمتش ایمان ، امید و رویش را جایگزین تردید، نومیدی و سکون در دل های منتظران بهار نماید.
همگام فرهیخته
رفتن زمستان و ورق خوردن برگ های تقویم و آمدن بهار به ما می گوید: امیدوارانه و با تدبیر فرصت الهام بخشی، عشق ورزی و خودباوری را به آینده سازان عرصه های تاریخی و اجتماعی کشورمان را غنیمت بشماریم.
آمدن بهار به ما می گوید: امیدی را که در دل شان زنده کرده ایم با چراغ تدبیر روشن نگه داریم و همه همت و تلاش مان این باشد تا عرصه تعلیم و تربیت را با جلوه های زیبایی از عقلانیت، اعتدال، پیشرفت آذین ببندیم.
اینجانب ضمن تبریک این عید سعید ایمان دارم با همت شما معلمان بیداردل و همراهی دانش آموزان عزیز و مسئولیت شناسی خانواده های محترم و در سایه ولایت و پرتو اندیشه های رئیس جمهور موج امید، تلاش، آگاهی، انگیزه و رشد و تعالی را در دل دانش آموزان عزیز زنده نگه می دارید و به آن ها خواهید آموخت تا با شناخت حقوق خود در پرتو چراغ دین و اخلاق و آزادگی گام بردارند.
هر روزتان نوروز/ نوروزتان پیروز