گروه اخبار /
متن پيام به شرح زير مي باشد
بسیاری از اوقات در گفتارهای روزانهمان از افراد زیادی میشنویم که: همه اینجوری اند! و بر مبنای همین منطق، رفتارهای خود را برنامهریزی و بهنوعی خودمان را همرنگ با جماعت میکنیم، غافل از اینکه بنا نیست رفتارهایمان تابع رفتارهایی باشد که به آنها اعتقادی هم نداریم! برخیاوقات به رفتارهایی برمیخوریم که با معیارهای اخلاقی هماهنگی ندارد، اما افراد زیادی آن را انجام میدهند!
بیشک، شرط درستی یکعمل، فقط انجام آن توسط افراد زیاد نیست، چهبسا آنها نیز هرکدام صرفا انجام آن توسط بقیه افراد را ملاکعمل قرار دادهاند، که راهکاری منطقی و علمی نیست. اما چه باید کرد؟
اولین راهکاری که بهنظر میرسد، این است که باید از خودمان شروع کنیم. خودمان را در طبق نقد بگذاریم و جوانب مثبت و منفی رفتارهایمان را از یکدیگر متمایز کنیم! کمی مدبرانهتر و آگاهانهتر رفتارهای روزمره خود را سازماندهی کنیم.
اگر نگاهی گذرا به این رفتارها داشته باشیم، میبینیم که بهراحتی دروغ میگوییم! بهراحتی غیبت میکنیم، بهراحتی به یکدیگر تهمت میزنیم و بهراحتی سوگندهای دروغین را بر زبان میآوریم و شوربختانه هیچگاه این رفتارها را نقطه منفی زندگی خویش بهحساب نمیآوریم.
بیگمان اگر روند به همین صورت پیش رود، رفتارهای غیرانسانی دامن گیر شخصیت ما خواهد شد و ما را به افولی غیرقابل تصور گرفتار خواهد کرد. تغییر، یگانه راهی است که نباید آن را به باد فراموشی سپرد و از آن غافل شد، هیچوقت برای هیچ تغییری دیر نشده! لازم است از همین امروز شروع کنیم. اول به خودمان دروغ نگوییم، خودمان را گول نزنیم. تلاش کنیم ریاکاری را از شخصیتمان بزداییم و به خودمان قول دهیم که برای دیگران زندگی نکنیم بلکه با دیگران زندگی کنیم.
راستی چرا تلاش میکنیم مردم از رفتارهایمان خرسند باشند و آنها ما را بپذیرند؟
بیشک اگر ما درست بیندیشیم، درست رفتار میکنیم و چون درست رفتار کردیم، درست زندگی خواهیم کرد! پس ضرورتی نخواهد داشت، بقیهای که در هیچجای زندگی ما نیستند، برای ما راه را ترسیم کنند! اگرچه بسیار پسندیده است که در رفتارهایمان حقوق دیگران را ملاک نظر قرار دهیم و آنها را محترم بشماریم، چراکه توجه به حقوقاجتماعی دیگران، نشانه رشد اجتماعی خودمان است و کسانی میتوانند آن را اجرایی کنند که آن را بفهمند.
بیشک زمانی که حق اجتماعی را فهمیدیم، در اجرای آن نیز کوشاتر خواهیم بود، اما رعایت این مسأله دلیل بر این نیست که پذیرفتهشدن توسط آنها را ملاکعمل قرار دهیم، بلکه باید بیاموزیم که آزادانه بیندیشیم و مبتنیبر منطق عمل کنیم.
بیاییم فربه از اندیشه شویم و آزادمنشی را تمرین کنیم، بنده زر نشویم و برای عزت و آزادی از پای ننشینیم که انسان آزاده، آزاد میاندیشد، آزاد میزید و آزاد میگوید.
روزنامه شهروند
با شرایط پیش آمده و تجاربی که فعالان تشکل ها و نیز جامعه معلمان حداقل در دهه اخیر آموخته اند باید دید که تا چه اندازه از آن تجارب درس خواهند گرفت و آیا مجالی برای تفکر در مورد چرخه " سکوت تا اعتراض " و جلوگیری از بازتولید شرایط قبل فراهم خواهد بود ؟
و آیا فرهنگیان و معلمان با وجود جمعیت میلیونی و فراگیر خویش راه کارهایی قانون مند و کم هزینه همچون تشکیل « فراکسیون صنفی معلمان در مجلس " و نیز استفاده از پتانسیل " رسانه " جهت مدیریت افکار عمومی و همراه نمودن جامعه با مطالبات خود را مورد تامل قرار خواهند داد ؟
گروه اخبار /
مشخص نیست در آستانه هفته معلم و با وجود جو ملتهب و اعتراضی در میان فرهنگیان و معلمان و نیز بازداشت دبیر کل سازمان معلمان ایران و جریحه دار شدن احساسات معلمان ، این گونه اقدامات با چه توجیه عقلانی و یا منطقی صورت می گیرد ؟
آیا این گونه حرکات در جهت همدلی و هم زبانی است ؟
بهتر است دست اندرکاران روزنامه همشهری به جای برداشتن این کاریکاتور از صفحه ، از فرهنگیان و معلمان عذرخواهی کنند .
جناب آقای زاهدی بهتر است به جای سفرهای استانی به قصد "بررسی مسائل و مشکلات آموزشی استانهای مختلف از جمله مسائل فرهنگیان"، بهتر نیست توضیح دهند که از اردیبهشت 93 تا فروردین 94 چه اتفاقی رخ داده است که ایشان از خیل مخالفین با تصویب "نظام رتبه بندی" به موافقین پر و پا قرص پیوسته اند؟
گروه اخبار /
«مدارس امروز، تجارت خانههاي فردا» اين تعريفي است كه سال گذشته بسياري از صاحب نظران از خصوصيسازي مدارس داشتند؛ طرحي كه با آن مخالفتهاي شديد شد و حتي در دوره كمتر از يك سال اجرايش حسابي با فشار از طرف مخالفان روبهرو شد. حالا اما گويا ورق برگشته و قرار است با چراغ قرمزي كه مجلس به وزارتخانه نشان داد، ديگر خبري از اجراي اين طرح نباشد. اما اواخر دي ماه سال گذشته وزير آموزش و پرورش درباره ادامه اين واگذاريها ميخ آخر را كوبيد و گفت سال آينده تعداد مدارس تحت پوشش بسته حمايتي افزايش مييابد، البته بدون اينكه توضيحي در اين باره بدهد.
بسته حمايت از مدارس غيردولتي ابتدا قرار بود طور ديگري اجرا شود، ولي كمكم به شكل امروزي درآمد. وزير آموزش و پرورش از همان روزهاي ابتداي تصدي اين پست بابت صندليهاي خاليمانده برخي مدارس غيردولتي كه تعدادشان به ٥٠٠ هزار ميرسيد، نگران بود و تاكيد داشت اين صندليها بايد پر شود تا از ورشكستگي موسسان اين مدارس جلوگيري شود. اين حرف منطقي به نظر ميرسيد چون مدارس غيردولتي با اينكه همواره در مظان برخي انتقادات بوده و هستند، اما هميشه بخشي از بار سيستم آموزشي را نيز به دوش كشيدهاند و محو شدنشان از اين سيستم آن هم به علت مشكلات مالي و نداشتن مشتري به صلاح نيست. اما وقتي خبر از خصوصيسازي مدارس شد، قرار بود دانشآموزان به مدارس غيردولتي فرستاده شوند اما بعد از مدتي ورق برگشت و قرار شد بعضي مدارس دولتي به موسسان بخش خصوصي واگذار شوند و دانشآموزان در آن مدارس تحصيل كنند.
گروه اخبار /
این روزها دیگر حضور وزرا در مجلس که در بهترین حالت به دریافت کارت زرد منجر می شود و در حالتی شدیدتر به استیضاح، امری طبیعی شده است. مجلس شورای اسلامی با روی کار آمدن دولت حسن روحانی سیل کارت زردها، اخطارها و تذکرات را به سمت کابینه روانه کرد به گونه ای که کمتر وزیری را می توان یافت که در مسیر این سیل قرار نگرفته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، اما داستان وزارت آموزش و پرورش متفاوت است. این وزارتخانه علاوه بر مجلس باید پاسخگوی معلمانی هم باشد که به حقوق و مزایای خود معترضند و در ماه های اخیر دو مرتبه دست به اعتراض زده اند. وضعیت وزیر آموزش و پرورش وقتی بغرنج تر می شود که دقت کنیم وی تاکنون دوبار کارت زرد مجلس را گرفته و چندین بار نیز تا مرز استیضاح پیش رفته است. دلیل حساسیت ها در مورد این وزارتخانه چیست؟ وزارتخانه ای که از دیرباز با مشکلات ساختاری عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و وزیر آموزش و پرورش در ادوار مختلف مجلس همواره یکی از کاندیداهای اصلی استیضاح به شمار می رفته است. نگاهی به سابقه این وزارتخانه نشان می دهد که وزرای آن هر کدام سرنوشت متفاوتی یافته اند، سرنوشتی که بیانگر اهمیت این وزارتخانه به ظاهر غیر سیاسی است.
گروه اخبار / پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
عباس فرجی گفت: ارزشیابی های ساده آموزش و پرورش نیز بیشتر میلی بوده و از مکانیزم دقیقی برخوردار نیست.
عباس فرجی، کارشناس آمورش و پرورش و عضو شورای نویسندگان سایت سخن معلم، درباره طرح رتبه بندی معلمان که به گفته علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش قرار است از مهرماه امسال به اجرا دربیاید، به خبرنگار جماران گفت: با توانمندی و امکاناتی که از آموزش و پرورش سراغ داریم، اجرای این طرح امکان پذیر نخواهد بود.»
گروه گزارش/ حمید جعفری
در گفت و گویی کوتاه با استاد مصطفی ملکیان، شرحی کوتاه دادم مبنی بر این که ایشان مصاحبه ای در مورد معلمان و وضعیت معیشت آنان ( این جا ) انجام داده اند و یکی از همکاران ام بنام آقای « جعفر ابراهیمی » بر سخنان ایشان نقدی نوشته اند که از نظر من دارای سه محور اصلی است:
1. استاد ملکیان خودش از طبقه ی برژوا لیبرال (مرفه) است .
2. اطلاعات ایشان در مورد معلمان کم است .
3. نمی داند که مطالبات معلمان در تجمع 10 اسفند مواردی فراتر از وضعیت معیشتی معلمان نیز بوده است.
از ایشان خواستم نظر خودشان را در این موارد بیان نمایند
گروه اخبار /
دهم اسفند ماه بود كه معلمها براي اعتراض به وضعيت معيشتشان در مقابل مجلس جمع شدند. هفت روز قبلش هم گردهمايي ديگري از سوي معلمان صورت گرفته بود. همزمان در اكثر شهرها نيز حركتهاي ديگري از طرف معلمان براي اعتراض به وضعيت آموزش و پرورش شكل گرفت. آن قدر اعتراضات زياد شد كه وزير آموزش و پرورش مجبور شد بعد از عيد اعلام كند علاوه بر افزايش سالانه حقوق معلمان، افزايش ديگري هم در راه است. اما اين افزايش آن قدر ناچيز است كه نميشود آن را جوابي براي آن همه اعتراض دانست. نوشتن از مشكلات معلمان در حالي كه اتفاق خاصي نميافتد و تغييري اساسي شكل نميگيرد شايد كوبيدن آب در هاونگ باشد.
اما كشور ما براي پيشرفت نياز دارد كه به مهمترين قشر جامعه يعني معلمان رسيدگي بيشتري داشته باشد. مخصوصا بعد از امضاي تفاه منامه هستهاي، آن قدر اميد به جامعه تزريق شده كه ديگر نبايد اميدها را نااميد كرد.
علياكبر باغاني، دبيركل كانون صنفي معلمان كسي است كه در اكثر موارد، سردمدار اعتراضات معلمان بوده. با او درباره هرآنچه آن را مشكلات عمده معلمان ميخوانند، گفتوگو كرديم.