صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار / معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی فرهنگیان با بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار از مهر آینده اجرا می شود

 بازنشستگان

اخيراً ديده شده كه معلمين به خاطر رفع حوائج زندگي و گم شدن هويت علمي خود در ارتباط با كمي حقوق و مستمري گلايه چندين ساله خود را در نشست‌هايي كاملاً فرهنگي در كشور برگزار كردند تا بلكه در اين ره آورد، تبعيض فاحش حقوقي خود را نسبت به هم مدركي‌هاي ديگر از نظر كار و ساير موارد در چهارچوبي منطقي ابراز دارند. قومي كه در هر روز به طور ميانگين 30 ارباب رجوع به مدت 6 ساعت دارند و در هفته 150 نفر و در هر ماه 600 نفر و در 5 / 8  ماه سال تحصيلي به علاوه امتحانات شهريور حدود 5/5 هزار نفرمراجعه كننده دارند! كه 33 هزار ساعت است و تصحيح هزاران برگه امتحاني نوبت اول و دوم مربوط به دي و خرداد و شهريور را در شبانه روز انجام مي‌دهند. آنها مي‌بينند كه از نظر تحصيلات و سال كاري و ارباب رجوع بيشترين زحمت را مي‌كشند اما مسئولان صدا و سيماي مملكت مان كه خود زاييده و دست پرورده معلمين هستند اشتباهي مرتكب شده و هيچ گزارشي از نشست‌هاي آنها انعكاس ندادند.

آن رسانه بايد بداند در عصري كه رسانه‌هاي مختلف در كوتاه ترين زمان از صدا و سيما جلوتر هستند و هر خبري را به همه جا اطلاع مي‌دهند نبايد بگذارد سرش بي‌كلاه بماند. اما معلمين و بازنشستگان فرهنگي به دنبال چه هستند؟ تبعيض و تفاوت فاحش حقوقي و مدرك نسبت به همترازان خود در وزارتخانه‌هاي توليدي و اقتصادي روح معلمين را مي‌آزارد.

حق و حقوق لازم به معلمين داده نمي‌شود ، تازه اگر داده شود آن هم در برابر زحمتي كه خود مي‌كشند. حق‌التدريس، نظارت و پول تصحيح اوراق امتحانات نهائي و ساير موارد...كه وزارتخانه مربوطه به علت عدم پرداخت بدهي به موقع هنگامي كه مي‌خواهد قسمتي از آن بدهي معوقه را بپردازد با ساز و كرنا و دهل از طريق رسانه‌ها زمين و زمان را به هم مي‌ريزد كه بودجه هنگفتي برايشان در نظر گرفته شده است...

معلمين سردرگريبان صورت خود را با سيلي سرخ نگه مي‌دارند و حتي بازنشستگان فرهنگي كه 30 تا 35 سال در كلاس ها درس داده‌اند و حرف زده‌اند و نمي‌توانند ساكت بنشينند بعضي از آنها فرزند تحصيل كرده و بيكار و داراي شرايط از نظر استخدام هستند و از آنها استفاده نمي‌شود و حتي حقوق شان كفايت ده‌روز را هم نمي‌دهد...

بعضي از آنها كه بعد از بازنشستگي به تحصيل ادامه دادند مدرك جديدشان در حقوق شان تأثير نمي‌گذارد در حالي كه بازنشستگي طبق قانون يك نوع شاغل بودن است. بياييم به اين تبعيض‌ها كه حاصلش اختلاف طبقاتي است خاتمه داده و اشك‌هاي معلمين و بازنشستگان فرهنگي را جلوي خانواده‌هايشان پاك كنيم.

محمد قطب نويسنده فقيد مصري در كتاب جاهليت قرن بيستم مي‌نويسد:

ابتدائي‌ترين راه تحقق ژاپن اسلامي رسيدگي به آموزش و پرورش است. بنابراين، ژاپن و ساير كشورهاي موفق، موفقيت خود را مديون آموزش و پرورش و قشر فرهنگي خود مي‌داند اما، ما در اين زمينه چه كرده‌ايم؟

روزنامه اطلاعات

منتشرشده در بازنشستگان
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

می خواستم ؛ نشد

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

علی پورسلیمان اعتماد| از مجموعه خبرهايي كه هر از چندگاهي در خصوص استخدام يا انتقال و تغيير وضعيت معلمان از آموزش و پرورش مي‌رسد روز گذشته نوبت رسيد به اظهارنظر وزير در خصوص انتقال نيروهاي مازاد آموزش و پرورش به ساير دستگاه‌ها.

علي‌اصغر فاني در حاشيه آيين «سپاس معلم» كه صبح يكشنبه در دبيرستان شاهد فجر منطقه ١٥ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد در خصوص نحوه انتقال نيروهاي مازاد آموزش و پرورش به ساير دستگاه‌ها براساس بخشنامه اخير دولت گفت: «براساس مصوبه شوراي عالي اداري، به‌طور كلي هر دستگاهي اگر نيروي مازاد داشته باشد چنانچه اين نيرو مورد نياز ساير دستگاه‌ها بوده و خود شخص هم تمايل داشته باشد، مي‌تواند به دستگاه ديگر منتقل شود.» اما فاني اشاره‌اي نكرد كه آيا اجراي اين مصوبه دولت قرار است به عنوان راهكاري براي رهايي از تراكنش نيرو در آموزش و پرورش هم اجرايي شود يا خير. سازمان معلمان از جمله نهادهاي مدني فعال در امور معلمان است كه اجرايي شدن اين طرح را با وجود احتمال مفيد بودنش ممكن نمي‌داند.

علي پورسليمان، مدير سايت سخن معلم در گفت‌وگو با «اعتماد» در واكنش به حرف‌هاي وزير، به گفته رييس مركز برنامه‌ريزي و منابع انساني وزارت آموزش‌ و پرورش اشاره مي‌كند كه گفته بود: «بعيد است آموزش‌ و پرورش بتواند نيرويي را تحت اين عنوان به ساير دستگاه‌ها انتقال دهد، هم اكنون شرايطي براي انتقال نيرو وجود ندارد ولي اگر اين شرايط در آموزش‌ و پرورش به وجود بيايد مي‌توانيم نيروهاي‌ مازاد بر نياز را منتقل كنيم.»

پورسليمان در گفت‌وگو با «اعتماد» احتمال اجرايي شدن اين مصوبه را در آموزش و پرورش بسيار كمرنگ مي‌داند و مي‌گويد: «درست است كه در آموزش و پرورش جمعيتي حدود ٥٠ تا ٥٢ هزار نفر نيروي مازاد وجود دارد كه بار سنگيني را بر دوش اين سازمان تحميل مي‌كنند اما كدام سازمان و دستگاه است كه بتواند اين‌بار را از روي دوش آموزش و پرورش بردارد. از طرفي با وجود اين نيروها ما در مقاطع ابتدايي حتي با كمبود نيرو مواجه هستيم كه باعث شده برخي بسته‌هاي تشويقي براي معلماني كه داوطلب پيوستن از مقطع متوسطه به ابتدايي هستند هم تعريف شود.»

بسته‌هاي تشويقي كه او از آنها نام مي‌برد بسته به هر منطقه و سياست‌هاي هر قسمتي متفاوت است اما بيشتر شامل نقل و انتقال معلمان مي‌شود، معلمان متوسطه‌اي كه بخواهند خود را منتقل كنند گاه در صورت تمايل به حضور در مقطع ابتدايي اين روند را با سهولت بيشتري طي مي‌كنند. همچنين از آنجايي كه ضريب افزايش فوق‌العاده ١٣٠٠ در مقطع دبستان ١٥٠٠ مشخص شده است عامل تشويقي ديگري است تا از ازدحام نيرو در مقطع متوسطه كم شود. اما بحث ديگري كه در خصوص تعديل نيرو وجود دارد اين است كه اين‌بار از كدام بخش از آموزش و پرورش بايد برداشته شود، پورسليمان معتقد است كه تراكم اصلي آموزش و پرورش مربوط به نيروهاي ستادي اين سازمان است: «٦٥٠ هزار نفر معلم در آموزش و پرورش كار مي‌كنند و 350 هزار نيروي ستادي يا اجرايي، يعني به ازاي هر دو معلم يك نيروي ستادي هست كه اصلا معادل‌هاي منطقي نيست.

هر چند اين يك اصل كلي و غلط در سيستم اداري كشور است كه به ازاي هر پنج كارمند يك رييس وجود دارد اما اين امر در آموزش و پرورش اصلا پذيرفته نيست.» او همچنين به زماني اشاره مي‌كند كه اصلي‌ترين اضافه بار به آموزش و پرورش تحميل شد: «در دولت قبل و زمان وزارت آقاي حاجي بابايي ناگهان حجم عظيمي از معلمان وارد بدنه آموزش و پرورش شدند و استخدام‌هاي بي‌رويه‌اي صورت گرفت كه باعث شد موقعيت‌هاي شغلي در اين مجموعه پيش‌خور شوند.»

به گفته او گذشته از اقدامات دولت قبل به صورت كلي نگاهي نسبت به آموزش و پرورش ايجاد شده است كه او با عنوان «نگاه مردم و دولت به آموزش و پرورش به عنوان بنگاه كاريابي» نام مي‌برد. ورود هر نيروي جديد به اين مجموعه پس از مدتي تبديل به انتظار هر نيرو براي باقي ماندن در سيستم و رسمي شدن استخدام مي‌انجامد.

مدير سايت سخن معلم معتقد است كه نحوه برخورد اشتباه در اين سازمان در خصوص قول و وعده دادن به اين نيروهاي جديد سبب شده تا «بدنه بي‌قواره آموزش و پرورش بي‌قواره‌تر شود».

او معتقد است كه به جز اصلاح اساسي سيستم جذب نيرو در آموزش و پرورش بخش قابل توجهي از مشكلات مربوط به اين سازمان حل نشده باقي مي‌ماند؛ سيستمي كه به اعتقاد او بايد از حالت سليقه‌اي به شكلي نظام‌مند تغيير شكل دهد.

در چند ماهه اخير معلمان با تجمع و اعتراض توجه بسياري از رسانه‌ها را به خود جذب كردند و از مشكلات بسيارشان گفتند اما با وجود اين اعتراضات پورسليمان معتقد است كه حتي در صورت اجرايي شدن بحث انتقال نيرو از آموزش و پرورش به ساير دستگاه‌ها، هيچ معلمي داوطلبانه تن به اين انتقال نمي‌دهد.

او در پاسخ به اين سوال كه اگر معلمان از وضعيت شغلي خود ناراضي هستند چرا نبايد از چنين مصوبه‌اي استقبال كنند، مي‌گويد: «فرهنگيان در پي بهتر شدن وضعيت كار و معيشت‌شان هستند، معلوم است كه شرايط انتقال به ساير دستگاه‌ها بهتر از وضعيت فعلي آنها نيست.

مطمئن باشيد اگر دستگاهي با شرايط بهتر به دنبال نيرو باشد، نوبت به معلمان نمي‌رسد.»

فاني روز گذشته البته اشاره‌اي هم به استخدام پنج هزار نيرو در آموزش و پرورش داشت: «با پيگير‌ي‌هاي وزارت آموزش و پرورش، مجوز استخدام پنج هزار نفر به استناد ماده ٢٨ اساسنامه دانشگاه فرهنگيان از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي صادر شده است و اميدواريم حداكثر اواسط خردادماه دستورالعمل آن را صادر كنيم و اميدواريم آزمون در مرداد ماه برگزار شود.» گفته‌اي كه با صحبت‌هاي در خصوص تراكم نيرو در اين سازمان و احتمال انتقال نيروهاي مازاد به ساير دستگاه‌ها در تضاد است.

منتشرشده در گفت و شنود
دوشنبه, 14 ارديبهشت 1394 19:18

رسانه ها و آموزش و پرورش

مهدی خلیلی

سرویس مدرسه روزنامه اعتماد به برگزاری همایشی با عنوان رسانه ها و آموزش و پرورش اقدام نمود که در این همایش الیاس حضرتی مدیر مسوول روزنامه اعتماد و مسوولان روابط عمومی آموزش و پرورش و جمعی از فعالان و تشکل های آموزش و پرورش نکاتی را مطرح کردند. نگارنده نیز فرصت مختصری یافت تا به چند نکته مهم اشاره نماید که البته با نقد برخی از حاضران روبرو گردید.

لذا در این مقاله به واکاوی این مساله به طور جامع تر می پردازم.رسانه ها در جوامع امروزی به عنوان چهارمین رکن دموکراسی شناخته شده است و نقش مهمی در مشارکت مردم، توسعه علمی، مشروعیت حکومت، اتحاد ملی و تغییرات اجتماعی ایفا می کند. مطبوعات براساس تغییرات و تحولات اجتماعی به طرح و مشکلات و مسائل اجتماعی چون تورم، جهانی شدن، جامعه ی مدنی، ترافیک، احزاب، اعتیاد، میراث فرهنگی،مالیات، بانک، بررسی، بیمه، پرداخته و برای هر یک از این مسائل به اطلاع رسانی یا ارتقای فرهنگی در این حوزه ها دست می زنند. در واقع مطبوعات دو کارکرد مهم و موثر در عرصه ی افکار عمومی دارند که عبارتند از:
1) نقش اطلاع رسانی: وظیفه اساسی رسانه های همگانی مجهز کردن افراد به آگاهی هایی است که برای زندگی در جهان در حال تغییر نیاز دارند و اطلاعات مورد نیاز افراد با هم متفاوت است. هوشیار ساختن و علاقه مند کردن مردم به مسائل تعلیم و تربیت به حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی منجر می گردد و در نتیجه به مشارکت مردمی منتهی و منجر می شود. رسانه های همگانی می توانند با تهیه و انتشار خبرهای علمی و فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش ، افق دید مردمی را گسترش داده و با شکل دادن به افکار عمومی و گسترش اندیشه های جمعی، توسعه اقتصادی را هموارتر کنند.
2) نقش آموزشی: مطبوعات، ظرفیت گسترده ای برای آموزش های عمومی دارند. نقشی که مطبوعات در ایجاد تغییر یا تقویت هنجارها، ارزش ها و نگرش ها ایفاء می کنند، مکمل آموزش های رسمی و مدرسه ای است که حتماً پس از فراغت از تحصیل مخاطبان را شامل می شود که با توجه به میزان نفوذ مطبوعات در جامعه، این رسانه ی مکتوب توانایی تغییر در نظام های ارزشی و هنجارهای فرهنگی مخاطبان خود را دارد و قادر است فرآیند اجتماعی شدن ثانویه را پیش برد و لذا آن را آموزش های موازی یا آموزش های غیررسمی نامیده اند. محرک های مورد استفاده در آموزش رسانه ای به گونه ای نامحسوس و از راه تاثیر گذاری و لانه گزینی در ناهوشیار مخاطب عمل می کند و لذا آثار آن آتی و ثابت است و جزئی از رگه های شخصیت مخاطبان می شود.
البته در این مقوله بایستی به این نکته اذعان داشت که گرچه مطبوعات و رسانه های کشور، تلاش خویش را برای اطلاع رسانی در عرصه ی آموزش و پرورش  به کارگرفته یا می گیرند، اما توفیق در خور و شایسته ای حاصل نشده است. به راستی چرا این مهم اتفاق نیفتاد و چگونه می توان بدان دست یافت؟
الف) رسانه ها و مطبوعات بادید حزبی و جناحی و سیاسی به مسائل آموزش و پرورش   نگریسته و یا می نگرند ولی  آموزش و پرورش مساله ملی است. سیاست زدگی حاکم بر فضای جامعه، مطبوعات را نیز سیاست زده کرده است و به همین علت، متاسفانه نتوانسته است درصد بالایی از فضای اختصاص یافته به مطبوعات را بخود اختصاص دهد و اندک فضای اختصاص یافته در فضای مطبوعات، آلوده به سیاست و غرض ورزی شده و اصل خبر و متن واقعیت، همراه حاشیه ها گشته و در این راستا رسانه های خبری از منظر بدبینی یا خوشبینی به داستان  کشدار فرهنگیان  پرداخته و درنهایت تحلیل هایی ساده و کمتر ریشه دار ارائه می گردد.
ب) اکثر رسانه ها در عرصه آموزش و پرورش در سطح توصیف و خبر باقی مانده و کمتر به مرحله تحلیل و کنکاش می پردازند. با نگاهی گذرا به بازتاب تعلیم و تربیت در مطبوعات کشورمان در می یابیم که حداکثر ده درصد از مطالب مربوط به آموزش و پرورش در صفحه یک روزنامه ها چاپ می شود.
از مطالب و اخبار پیرامون  آموزش و پرورش در صفحه اول اختصاص یافته در رسانه ها رویداد مدار می باشد. و مطبوعات بیشتر به مسائل اقتصادی  آموزش و پرورش پرداخته و در کمترین صورت ، دیگر مسائل فرهنگی را مورد توجه قرار می دهند.
ج) روزنامه نگاران و خبرنگاران و فعالان خبری در حوزه آموزش و پرورش را غالباً افرادی جوان و علاقه مند تشکیل داده، که در ابتدای راه خبرسازی و دنیای خبر هستند. لذا لازم است برای تقویت مبحث آموزش و پرورش در مطبوعات مساله آموزش اصحاب رسانه و تربیت خبرنگاران متخصص جدی گرفته شود.
د) رسانه ها در طرح مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ... می توانند از نگاه ،  تعلیم و تربیت به موضوعات فوق بپردازند و برای نهادینه شدن مسایل فرهنگی تلاش کنند .
ه) روزمرگی و سطحی نگری بر مطبوعات در پردازش تعلیم و تربیت ، یکی از آسیب های رسانه های ایران است. آموزش و پرورش ، جایگاه شایسته ای در مطبوعات به دست نیاورده اند، بسیاری از مطبوعات  این مساله را درک نکرده و مسئولان رابطه مناسبی با اصحاب رسانه برقرار نکرده، و به دغدغه هایشان پاسخ نداده و یا نمی  دهند.
ز) آموزش و پرورش مدرن  ورسانه ها هر دو محصول جامعه غربی هستند و در واقع وارداتی اند.لذا تلاش در هر دو لازم است تا هم آموزش و پرورش مدرن  به جایگاه خویش دست یافته و هم رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی مطرح شوند تا با آسیب شناسی هر دو و تلاش در هر دو زمینه شاهد افق های مثبتی در این خصوص باشیم.

البته بایستی بدانیم که تلاش برای قدرت معلمان و مرجعیت آموزگاران ،تلاش برای ارتقای مطبوعات نیز می باشد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

حسن روحانی

رییس جمهوری نشاندن نور ایمان در دل فرزندان را مهمترین رسالت معلمان دانست و تصریح کرد: همه معلمان ما باید معلم آموزش و معلم پرورش باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آیین نکوداشت مقام معلم و در جمع معلمان نمونه کشوری، با گرامی داشت روز معلم، به رسالت سنگین آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهارداشت: محدود کردن هنر نیست، مصون کردن هنر است و باید همه تلاش ها برای آموزش و تربیت جوان هایی توانمند ، قدرتمند و مصون متمرکز شود و این بار سنگین بر عهده معلمان و آموزش و پرورش است.
دکتر روحانی افزود: روز معلم روز خاطره‌ها برای همه ماست ضمن این که روز افتخار برای همه ملت ایران محسوب می‌شود چرا که هر آنچه داریم مدیون معلمین خود هستیم.
رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه‌‌ علمیه از قدیم با آزادی کامل و البته با احترام مباحث درسی را با جدیت مورد بحث و بررسی قرار می‌دادند و لذا آزادی تحفه‌ای نیست که از غرب آمده باشد، افزود: جهان اسلام در طول ۱۴ قرن مرکز علم و دانش جهان بود. علم و دانش را در قرن‌های متمادی بدون منت به دنیا صادر کردیم و به هیچ عنوان در فکر انحصار علمی نبودیم امروز ایراد دنیای غرب این است که در هر علم و دانشی که به دست می‌آورد پیش از هر چیز به دنبال انحصار است و این به خاطر منافع مادی می‌باشد که علم را برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی سیاسی گروگان می‌گیرند.
دکتر روحانی گفت: ما علم و دانش را رایگان، بی‌منت و بدون اینکه آن را به اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همگان قرار دادیم.
رییس جمهوری با تقدیر از جایگاه و شأن معلمان اظهار داشت: معلمان به عنوان افتخار و آموزگار ما هم علم، خواندن، فهم مسائل و جهان‌بینی و راه تحقیق را به ما یاد دادند و هم درس اخلاق و دینداری را به ما آموختند.
دکتر روحانی با تأکید بر این که هر کسی باید وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام دهد، گفت: نمی‌شود به هر کسی گفت که مجتهد هستی و می‌توانی اجتهاد کنی، در چنین صورتی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ترویج دین و اسلام بر عهده شما معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است و تقویت اسلام و نظام نیز به این است که هر کس کار خود را به درستی انجام دهد در غیر این صورت هیچ فایده و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
رییس جمهوری اضافه کرد: پرورش اخلاق و بیان مسائل دینی از جمله وظایف معلمان است و برای این منظور حتماً لازم نیست که کلاس اختصاصی تشکیل شود بلکه هر کدام از معلمین می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند و بی‌تردید معلمی که نفوذ بیشتری دارد از رسالت سنگین‌تری نیز برخوردار می‌باشد.
دکتر روحانی در ادامه با تسلیت وفات حضرت زینب کبری (س) و با اشاره به ویژگی‌ها و عظمت روحی این بانوی بزرگ اسلام اظهار داشت: در کجای تاریخ می‌توان بانویی با این عظمت پیدا کرد؟ آیا نباید به داشتن چنین بانویی افتخار کنیم و آیا چنین شخصیتی، معلمه بزرگ تاریخ ما نیست و نباید از ایشان درس بیاموزیم؟
رییس جمهوری گفت: همچنان که در عرصه‌های علمی قائل به رسیدن به مرزهای علمی هستیم، از مرزهای اخلاق، ایمان، شهامت و شجاعت نیز برخوردار می‌باشیم و مرز تربیتی ما تربیت دخترانی شبیه زینب کبری (س) است.
رییس جمهوری همچنین در ادامه با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهارداشت: اولین درسی که شهید مطهری به ما آموخت، گذشت و آزادگی بود. شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم، عالم شویم و اخلاق اسلامی داشته باشیم و از خود بگذریم.
دکتر روحانی افزود: شهید مطهری انسان با استعدادی بود که اگر در قم می‌ماند بی‌تردید به مرجع عالی قدری تبدیل می‌شد چرا که از هر لحاظ سرآمد بود ، اما از قم هجرت کرده و به تهران آمد و این یک گذشت بود برای این که بسیاری از مقام ها و جایگاه‌هایی که شایستگی‌اش را داشت رها کرد زیرا می‌دانست حضورش در تهران و در میان جوانان و دانشجویان یک ضرورت است.
رییس جمهوری با بیان این که خاطرات زیادی از حضور در کنار شهید مطهری دارد، اظهار داشت: شهید مطهری مردی با شهامت ، آزادمرد و با غیرت دینی بود و برای اسلام می‌کوشید و مباحثی را مطرح می‌کرد که برای جامعه مفید بود. وی هیچ‌گاه مانع طرح سؤال نمی شد و با متانت مباحث را می‌شنید و به آن پاسخ می‌داد.
دکتر روحانی گفت: شخصیت‌هایی مانند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، امیرالمؤمنین علی (ع) و زینب کبری (س) سرمایه و افتخار ما هستند و هیچ کس از این همه الگو و سرمایه معنوی برخوردار نیست که بتواند از آن استفاده کند.
دکتر روحانی با بیان این که مردم ایران عاشق دین، مذهب و خاندان رسالت هستند به حضور پرشور جوانان در مراسم اعتکاف اشاره کرد و گفت: امروز ما در زمین سنگلاخ قرار نداریم بلکه این زمین در طول قرن‌ها مسطح شده و آماده بهره‌برداری است و همه باید دست به دست هم در مسیر اسلام و قرآن قدم برداریم.
رییس جمهوری در ادامه با قدردانی از تلاش‌های وزیر و مسئولین آموزش و پرورش اظهار داشت: اقدامات خوبی در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش آغاز شده است و باید این اقدامات را روز به روز با قوت ادامه دهیم.
دکتر روحانی اینترنت و فضای مجازی را به مانند شمشیر دولبه دانست که می‌تواند مفید یا مخرب باشد و اظهار داشت: ‌اتفاقاً از وظایف آموزش و پرورش این است که چگونه جوانان از این گونه ابزار استفاده صحیحی داشته باشند.
رییس جمهوری اهمیت تدریس زبان خارجی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و گفت: ‌برخی از زبان ها زبان علم است یعنی بدون مجهز شدن به آن زبان نمی‌توان به اعماق علم دست پیدا کرد کما این که تسلط به زبان عربی هم راه ورود به اعماق دین است.
دکتر روحانی مصون کردن جوانان را به جای محدود کردن آنان مورد تأکید قرار داد و این را کاری هنرمندانه دانست و گفت: ایجاد محدودیت هنر نیست و اگر توانستیم جوانان توانمند و مصون تربیت کنیم، این هنر است.
رییس جمهوری با تأکید بر خارج شدن تدریجی و قدم به قدم آموزش و پرورش از حالت دولتی گفت:‌ برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد و هدف اصلی، کیفیت بالاتر آموزش و تربیت جوانان با هزینه پایین است که در این زمینه آموزش را می‌توان خرید خدمت کرد و در این صورت وظیفه آموزش و پرورش هدایت و نظارت بر فعالیت مدارس و مؤسسات آموزشی است.
دکتر روحانی گفت: پرورش و اخلاق را باید با آموزه‌های دینی و اسلامی آموخت اما علم را باید جهانی بیاموزیم و در این زمینه مؤسسات و مراکز اقتصادی و صنعتی می‌توانند در کنار بنگاه‌های خود، مدارسی را تأسیس کنند.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات معیشتی و مادی فرهنگیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: همه تلاش دولت به عنوان خادم شما این بوده که در حد توان خود به حل مشکلات شما کمک کند.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه این دولت حق اعتراض را برای همه اصناف و اقشار به رسمیت می‌شناسد، اظهار داشت: ‌امسال برای اولین بار کارگران به خیابان آمده و راهپیمایی کردند و وظیفه ما تلاش برای رفع مشکلات موجود و افزایش تحمل و ایجاد فضایی باز است.
رییس جمهوری گفت: نسبت به معلمان و فرهنگیان هم حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم و همه آنها مورد احترام ما هستند. البته این دولت در حد توان خود اقدامات زیادی برای حل مشکلات فرهنگیان انجام داده است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت در سالهای ۹۲ و ۹۳ ، به ترتیب ۱۱۲ و ۱۰۷ درصد بودجه آموزش و پرورش را اختصاص داده است، گفت: دولت در حالی که با کسری بودجه ، تحریم ها و کاهش بهای نفت مواجه بوده اما کوشید تا حدامکان نه تنها بودجه مصوب را پرداخت کند بلکه آن رقم را افزایش بدهد.
دکتر روحانی افزود: اعتبار مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۰، ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین سال ۹۲ بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بودکه ما عملا ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم یعنی ۱۱۲ درصد و سال ۹۳ نیز بودجه مصوب ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که ما عملا ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.
رییس جمهوری گفت: دولت در شرایطی که کسری بودجه داشت ، نه تنها بودجه آموزش و پرورش را کاهش نداد بلکه آن را افزایش هم داد و همه توان خود را به کار گرفته که نسبت به آموزش و پرورش ادای دین کرده باشد.
رییس جمهوری گفت: در شرایط کنونی کشور همه باید دست به دست هم داده و در مسیر رسیدن به شرایط مطلوب حرکت کنیم. اگر چه شرایط ما ممکن است با شرایط مطلوب فاصله داشته باشد اما مردم با امید و با نشاط هستند و دولت هم به بسیاری از مشکلات فائق آمده و یا در حال فائق آمدن است.
دکتر روحانی گفت: ملت ایران به شرایط و ویژگی‌های کشور و منطقه کاملاً آشنایی دارد و در هر استانی که سفر می‌کنیم در برابر حضور و استقبال گرم آنها شرمنده می‌شویم. امروز باید همه دست به دست هم داده و از این گردنه‌ها عبور کنیم البته از این گونه گردنه‌ها در تاریخ کشورما زیاد بوده است .
دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار گزارشی را از اقدامات انجام شده طی فعالیت دولت یازدهم برای ارتقای سطح آموزش و پرورش و کیفیت بخشی به آن ارائه کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید با اتکا به سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی، بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی، ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی و کیفیت بخشی به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داده است.

معنای جدید فقر چیست؟

در ادبیات جدید توسعه، فقیر به کسی گفته می شود که از قدرت انتخاب کمتر و محدودتری در زندگی برخوردار است... باید کاری کنیم تا وقت بچه ها به جاي آنكه در راه تجليل ديروز تلف شود، صرفِ تحليل امروز و ترسيم فردا گردد و از رؤياپردازي و ابراز وجود در كلاس خجالت نكشند.

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار / انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم ، بیانیه ای صادر نمود .

متن این بیانیه که در اختیار سخن معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

نظرات

فارس

منتشرشده در نامه های دریافتی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور