صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدی / مازندران

« مدرسه » به مثابه یک ارگانیسم زنده و مدلی از جامعه

مدرسه و اجتماع

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی


شعر فوق از سعدی شاعر بزرگ ایران سروده شده است که اهمیت ارتباط و هم دردی بین جوامع انسانی را متذکر می شود و به همین جهت در سر در سازمان ملل به نمایش گذاشته شده است.اگر ما مدرسه را به عنوان « موجودی زنده » تصور کنیم برای اینکه پویا و فعال باشد و بازخورد مناسبی با عوامل درونی و بیرونی داشته باشد ، باید بین اعضای آن همکاری قابل قبولی وجود داشته باشد.

در زیر اعضای مهم مدرسه ذکر شده است:

1-مدیر مدرسه
مدیر مغز متفکر یک مدرسه است که بر همه کارها نظارت دارد و پاسخگوی همه مسائل مدرسه است .اگر مدیر با تجربه باشد و شم مدیریت داشته باشد و بر اساس روابط یا نظر اداره انتخاب نشده باشد و نظر معلمان مدرسه در انتخاب او تاثیر داشته باشد،یکی از عوامل موثر در پیشرفت و پویایی مدرسه می باشد. اما امروزه متاسفانه سیاست بر همه جاها حتی مدارس تاثیر دارد و مدیران ادارات و پیرو آن مدیران مدارس بر اساس سلایق سیاسی انتخاب می شوند.مدیران باید بر اساس تجربه و لیاقت و فارغ از سلایق سیاسی انتخاب شوند زیرا تربیت فرزندان کشور بر عهده مدارس گذاشته شده و هر گونه خطا و سهل انگاری خسارات غیر قابل جبرانی بر جامعه خواهد گذاشت.

2-معاونان مدیر
هر یک از معاونان به عنوان بازوی مدیر،نقش خود را ایفا می کنند ؛ مانند معاون آموزشی،فن آوری،اجرایی و...
معاونان در وظایف تعیین شده برای آنان باید نقش فعالی داشته باشند و برای پیگیری مسائل درسی،انضباطی و ارتباط اولیاء دانش آموزان با مدرسه، دفاع از حقوق معلمان و ایجاد آرامش روانی نقش سازنده داشته باشند.اگر محیط مدرسه توسط آنان با نشاط و با نظم باشد، در پیشبرد اهداف آموزشی بسیار موثر است.

3-معلمان
معلم قلب یک مدرسه است.برای کارکرد بهتر قلب مدرسه نیاز است که از استرس و فشار روانی و مشکلات به دور باشد.باید به او احترام گذاشت و دولت و ملت قدردان زحماتش باشند و حقوق و مزایای کافی، امکانات کافی داشته باشد تا به کارکرد خود به نحو احسن ادامه دهد.

4-دانش آموزان
دانش آموز عنصر یادگیری است و بیشترین تعداد را در مدرسه دارد.دانش آموزان همانند مزارعی هستند که باید برای کشت یک محصول مناسب باشند.استعداد های آنها باید شناسایی شود و برای رشته خود انگیزه بالایی داشته باشند و درست هدایت تحصیلی شوند.باید محیط مدرسه را به عنوان خانه دوم برای آنها جذاب کنیم و همچنین آنها باید در برابر نتیجه کارشان،پاسخگو باشند.

متاسفانه امروزه به قدری قوانین به نفع دانش آموز است که هیچ گونه نگرانی بابت قبولی و رفتن به پایه بالاتر ندارد.باید آنها در برابر معلم و مدرسه پاسخگو باشند نه اینکه آنها را به حال خود رها کنیم.آنها نیاز به کارهای پرورشی دارند (اسم وزارتخانه آموزش و پرورش است) ، مشاورین محترم باید نقش موثری در تعامل با معلمان و دانش آموزان داشته باشند تا دانش آموزان برای فراگیری دروس آمادگی لازم را داشته باشند.

5-قوانین و مقررات
تصور کنید در شهر چراغ قرمز نباشد، ماشین ها پلاک نداشته باشند و پلیسی برای برقراری نظم وجود نداشته باشد.مدرسه هم مانند یک اجتماع کوچک است.بین همه اعضاء آن باید تعامل سازنده وجود داشته باشد.خیلی جای تاسف است وقتی صحبت از تنبیه می شود همه حتی برخی معلمان تصور می کنند تنبیه به معنی کتک زدن دانش آموز است. منظور از تنبیه یعنی آگاه کردن یک فرد به طوری که بتواند به راه صحیح هدایت شود.تنبیه می تواند به صورت های دیگری به غیر از تنبیه بدنی انجام گیرد مانند اخراج موقت از مدرسه، محرومیت از امتحان،دادن نمره انضباط پایین، ندادن نمره مستمر، معرفی به اداره و سایر روش ها انجام گیرد.این رسمش نیست که در مدارس فعلی دانش آموزان همه کاری انجام می دهند و برخورد مناسبی با آنان انجام نمی شود؟

وقتی که دانش آموزان به عوامل مدرسه از جمله معلمان حمله یا بی احترامی می کنند یا حتی به او آسیب می رسانند( یاد و خاطره شهید خشخاشی دبیر فیزیک بروجرد گرامی باد) واکنشی مناسب از طرف مدیر مدرسه، اداره، وزارت آموزش و پرورش مشاهده نمی شود ولی اگر دانش آموزی به خاطر آسفالت حیاط مدرسه آسیب می بیند قاضی محترم دبیر ورزش را به خاطر همین مسئله محکوم می کند یا مواردی که معلمان به خاطر فشار روانی بالا و عصبانیت کوچکترین عکس العملی نسبت به دانش آموز انجام می دهند،در اخبار و رسانه ها پخش می شود؟

6 -اولیای دانش آموزان
یکی از عوامل موفقیت دانش آموزان پیگیری مستمر وضعیت اولیا است.همچنین آنها در بهبود وضعیت انضباطی و غیبت دانش آموزان موثر هستند.لازم است که مدیران تعامل بیشتری با اولیای دانش آموز داشته باشند تا آنها به عنوان یکی از عناصر مهم نقش خود را ایفا کنند.

7-امکانات و آزمایشگاها
در همه مقاطع برخی دروس مانند علوم تجربی،فن آوری اطلاعات و مخصوصا هنرستان های فنی نیازمند امکانات کافی هستند.مخصوصا هنگام ثبت نام توسط مدیران محترم هنرستان ها( که به گفته معاون آموزش و پرورش 70 درصد مدیران هنرستان ها غیر فنی هستند) تعداد 25 دانش آموز را برخلاف استاندارد آموزش و پرورش در رشته های فنی ،ثبت نام می کنند بدون اینکه حتی یک سرپرست یا مربی کارگاه به هنر آموزان در نگهداری وسایل و کار عملی کمک کند!

8-سرایداران و خدمتکاران عزیز
که وظیفه نظافت و نگهداری از اموال مدرسه را بر عهده دارند.

در پایان نتیجه می گیرم بین اعضای هر موجوی باید ارتباط و تعامل وجود داشته باشد و عدم وجود آن باعث کاهش کارایی و بازده مناسب خواهد شد.


مدیریت محترم سایت سخن معلم

جناب آقای پورسلیمان
سلام
از شما و گروه سخن معلم به خاطر راه اندازی سایت تخصصی معلمان تشکر می نمایم.

بر خود لازم می دانم تجربیات خود را در اختیار سایت قرار داده تا مورد استفاده همکاران کشور و مسئولان آموزش و پرورش قرار گیرد.چند تذکر دارم که در صورت امکان در سایت اعمال نمایید:
1-نمایش ندادن نظر هایی که با عناوین نامناسب مانند شیپورچی و ... ارسال می شود که با شخصیت معلمان سازگاری ندارد.اگر یک بار نظرش را چاپ نکنیم موظف است با اسم مناسب نظر بدهد.
2-نمایش ندادن نظرهایی که با متن نامناسب با نویسنده خطاب می کنند.هر چند آزادی نظر و بیان محترم است، شما هم حرمت نویسنده را نگه دارید. نیازی نیست که این گونه نظرات را نمایش دهید.به طور مثال بنده در یک سایت چندین بار محترمانه و به دور از سیاست نظر دادم ولی نمایش ندادند.
3-متاسفانه بارها مشاهده شده که کلماتی که به دلیل تایپ و دقت نکردن نظر دهنده نامناسب است(مانند معلم معتل) شما همان را نمایش می دهید.چه اشکالی دارد ،آنها را تغییر دهید.
4- فضا را برای درج نظرات افزایش دهید.
از لطفی که همواره به بنده دارید و یادداشت من را در بخش ویژه قرار می دهید متشکرم.

محمدی

پاسخ سخن معلم :

دوست عزیز

جناب آقای مجمدی

1-سیاست این رسانه در جهت احترام و پاسداشت آزادی بیان است و ما سعی می کنیم که نظرات را تا جایی که مصداق اهانت ، فحاشی و... نباشد منتشر کنیم . هم نویسنده و هم نظر دهنده باید سعی کنند که با یکدیگر گفت و گو کرده و بیش از نقاط افتراق ، روی « جنبه های مشترک » تاکید کنند .

2-از آن جایی که روزانه صدها نظر در این سایت گذاشته می شوند امکان ویرایش ادبی و یا املایی آن ها وجود ندارد . دوستان باید سعی کنند که به دور از هر گونه شتاب زدگی و با تامل به « فرآیند تعامل  » روی آورند .

3-با توجه به حجم و تعداد بالای نظرات ، امکان افزایش تعداد کاراکترها  به بیش از 1000 وجود ندارد .

با سپاس

گروه سخن معلم

یکشنبه, 24 خرداد 1394 11:24 خوانده شده: 1913 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
فرهنگی 1394/03/24 - 17:38
متاسفانه بیشتر مدیران مدارس ,فن مدیریت نمیدانند,
نحوه برخورد درست با همکاران , خدمتگزاران, اولیا و دانش آموزان را نمیدانند,

بیشتر آنها هنوز بر اساس استبداد رای بدون مشورت با معلمان و معاونان تصمیم گیری میکنند و ارزشی برای نظراتی که موافق دیدگاه مدیر نیست قایل نیستند.

در مدارس ابتدایی وضع به مراتب بدتر است, تعدادی از مدیران در کار معلم دخالت زیادی میکنند و حتی درباره نحوه تدریس معلم هم برنامه ریزی میکنند.

ادارات آ.پ هم به دلایل مختلف از مدیر حمایت میکنند!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور