صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

جایگاه ورزش و تربیت بدنی در مدارس ایران

لازم نيست دفتر و دستكي برداريد و گروه و سازماني را شكل دهيد تا بودجه كلاني را ببلعند و با تحقيقي به اين نتيجه برسند كه ورزش در مدارس كشور جايگاه مناسبي ندارد. كافي است به خود و اطرافيان خود به عنوان خروجي سيستم آموزشي كه ١٢ سال كودكي و نوجواني را به خود اختصاص داده است نگاهي سطحي بيندازيم تا به اين نتيجه برسيم كه خانه از پاي‌بست ويران است.

ناهنجاري‌هاي بدني در دانش‌آموزان به ويژه دختراني كه چاقي به عنوان بارزترين شاخص آن است با چشم غيرمسلح نيز قابل تشخيص است. از طرفي آمار بيماري‌ها زنگ خطر را به صدا درآورده است.

اين نشانه‌ها و صدها نشانه ديگر گواه اين مطلب است كه ورزش در مدارس نتوانسته تامين‌كننده سلامت و شادابي كودكان و نوجوانان شود اينكه چرا اين گونه است و چه بايد كرد موضوع امروز صفحه مدرسه است كه اميد مي‌رود گامي باشد براي تحرك و تغيير مناسب در اين راستا.

گفت‌وگويي انجام داده‌ايم با اردشير باقري، رييس اداره جوانان و ورزش شهرستان نور كه در كارنامه خود سابقه دبيري ورزش را دارد و به عنوان كارشناس تربيت‌بدني در اين حوزه صاحب‌نظر است.

* ورزش در مدارس ما بايد به جايگاه مناسبي برسد. برخي مسوولان مدعي هستند اين جايگاه ارتقا يافته است. شما اين جايگاه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

اردشير باقري، كارشناس تربيت‌بدني: جايگاه اصلي ورزش در مدارس هنوز در كشورمان شناخته و ايجاد نشده است. البته اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز تا رسيدن به نقطه عالي راه زيادي مانده است. يكي از مشكلاتي هم كه در كم اهميت شمردن ورزش و زنگ آن و مربيان ورزش در مدارس نقش داشته به كارگيري معلمان و نيروهاي غير تخصصي در اين جايگاه است؛ مشكلي كه البته با توجه به اقدامات انجام شده تا حدودي مرتفع شده است. همه اينها نيازمند آن است كه جايگاه معلمان ورزش در آنجايي كه بايد باشد، حفظ شود، چرا كه اگر دبير درس تربيت‌بدني فاقد مهارت و غيرمتخصص باشد، مي‌تواند موجب بي‌توجهي دانش‌آموزان به ورزش و سلامتي در بزرگسالي شود.

در كنار همه اينها لازم است نگرش‌ها نسبت به دبير درس تربيت‌بدني و زنگ ورزش تغيير كند. بايد اين جايگاه در راستاي جايگاه دبيران ساير دروس قرار گيرد. كاملا برابر و چه بسا در بسياري موارد بالاتر از سايرين.

 

* چه عواملي به نظر شما باعث شده تا همچنان ورزش در مدارس جايگاه مناسبي نداشته باشد؟

پاي بند نبودن مديران تربيت‌بدني آموزش وپرورش به اهداف، رويكردها و راهبردهاي علمي درجهت ارتقاي سطح دانش، مهارت، نگرش و آمادگي جسماني همه دانش‌آموزان و پرداختن به برنامه‌هاي جنبي و فوق برنامه، مانند مسابقه‌ها، جشنواره‌ها و اعزام تيم‌هاي ورزشي به خارج از كشور كه بيشتر جنبه تبليغاتي دارند از مهم‌ترين اين عوامل است، علاوه بر آن ديدگاه ضعيف به تربيت‌بدني از سوي مديران رده بالاي آموزش و پرورش و حتي مديران مدارس و دبيران ساير رشته‌هاي درسي است كه مانع اين پذيرش شده تا درس ورزش وكلاس ورزش جدي تلقي شود. نكته ديگر ، اجاره سالن‌هاي ورزشي آموزش و پرورش به گروه‌هاي بزرگسالان غير‌دانش‌آموزي جهت كسب درآمد از سوي مناطق آموزش و پرورش و ضعف مديريت در استفاده از امكانات ورزشي موجود در آموزش وپرورش است كه البته بايد كمبود ابزار‌ها و وسايل ورزشي و امكانات را هم بر آن افزود.

 

* چقدر اين موانع و كمبود‌ها ريشه فرهنگي دارد؟

براساس نتايج به دست آمده از تحقيقات گوناگون در سراسر دنيا، ورزش نه تنها باعث سلامت جسم، نشاط و شادابي روح همگان مي‌شود بلكه سلامت فكر و ذهن جوانان را نيز تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد. با اين وجود كمبود امكانات ورزشي و هزينه بالاي آن همواره يكي از موانع بزرگ در راه ترويج و بهينه‌سازي فرهنگ ورزش در كشور ما خصوصا در ميان دختران و زنان بوده است. در حالي كه تعداد زيادي از جمعيت كشور ما را زنان تشكيل مي‌دهند و با توجه به اهميت حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و... همچنين پتانسيل موجود در اين قشر عظيم از جامعه، امكانات موجود پاسخگوي نياز علاقه‌مندان اين قشر نيست. همان‌طور كه مي‌دانيم سلامتي زنان و دختران در هر جامعه‌اي به لحاظ احراز دو نقش مادري و همسري و تامين سلامت خانواده و اجتماع، رشد و تعالي فرزندان را نيز به همراه دارد. اما به دليل نبود فضاي كافي و تجهيزات مناسب اين قشر عظيم در جامعه از داشتن فضاي اختصاصي ورزشي و امكانات در بيشتر موارد محروم هستند. از اين رو سلامت آنان درمعرض آسيب‌هاي جدي قرار دارد. اختصاص تنها ساعاتي از صبح به ورزش بانوان در اكثر مراكز ورزشي سطح كشور از جمله مواردي است كه مي‌توان به سلامت اين قشر عظيم كمك كرد.

 

* چه راهكار‌هايي براي رفع اين موانع وجود دارد؟

اجرايي كردن برنامه درسي مكتوب و مصوب تربيت‌بدني در مدارس، افزايش ساعات درس تربيت‌بدني در هفته، تعيين اهداف و راهبردهاي علمي درس تربيت‌بدني كه مديران رده بالاي تربيت‌بدني و مديران سطوح پايين‌تر مدارس بايد به آن پاي بند باشند، تاليف كتاب‌هاي درسي تربيت‌بدني براي دانش‌آموزان، كه حاوي اطلاعات اساسي براي حفظ سلامت و آمادگي جسماني از طريق انجام فعاليت‌هاي ورزشي باشد و خارج ساختن مديريت تربيت‌بدني از زير مجموعه معاونت پرورشي به نظر من از جمله راهكارهايي است كه مي‌تواند قدري تحول در اين راستا ايجاد كند و موجب ارتقاي جايگاه ورزش در مدارس شود.

 

* به عنوان كسي كه سال‌ها دبير ورزش در مدارس بوديد و به عنوان يك كارشناس اين حوزه و حالا هم كه در سمت مديريت سازماني قرار داريد كه پسوند ورزش و جوانان را به‌دنبال دارد، با توجه به تجربه خود چه انتظاري از مسوولان و دست‌اندركاران ورزش در آموزش‌ و‌ پرورش داريد؟

از مسوولان و كارشناسان آموزش و پرورش تقاضا دارم در ورزش مدارس بازنگري كنند و طرح ورزشي جامعي براي مدارس پسران و دختران تهيه كنند. در صورت توجه و به‌كارگيري توانايي مدارس، در دراز مدت مي‌توان با كمترين هزينه به بهترين گزينه و افتخارات رسيد و مي‌توان از مدارس علاوه بر محلي براي يادگيري كتب درسي به عنوان محلي براي سرگرمي و تفريح صحيح علمي و عملي استفاده كرد و با توسعه ورزش در مدارس و نهادينه كردن فرهنگ ورزش و تندرستي زمينه ساز جامعه‌اي پرتحرك، سالم و شاد باشيم.

روزنامه اعتماد

عملکرد بانک ملی در مورد معلمان و درج عنوان وام جعاله بانک ملی 21 درصدی در فیش حقوقی  وقتی وام 5 میلیونی برای 25 درصد از فرهنگیان در اسفند 93 به شدت رسانه ای می شود و چندین بار از صدا و سیما پخش می شود و روزنامه ها با تیتر درشت در صفحه اول خود درج می کنند، نتیجه این می شود که بعد از 5 ماه وام 5 میلیونی ( چهار میلیون و هشتصد و چهل هزار تومان) به حساب اینجانب واریز می شود و جالب اینکه قسط اولین ماه را هنگام واریز وام کسر می کنند؟
در فیش حقوقی مرداد ماه 94 مبلغ 1661000 ریال از حقوقم کسر شده و مبلغ مانده 5812900 ذکر شده است ، در حالی که هنگام تشکیل پرونده بر روی پوشه عنوان وام مرابحه 12 درصدی نوشته می شود ولی مبنا محاسبه وام جعاله 21 درصدی محاسبه شده است؟!

صد افسوس که وزارتخانه آموزش و پرورش با داشتن حدود یک میلیون کارمند و پتانسیل فراوان از داشتن بانک و بیمه محروم است.

چرا بانک ملی که سالیانه 25000 میلیارد تومان از منابع آموزش و پرورش را در اختیار خود می گیرد ،به جای دادن پاداش به کارکنان آموزش و پرورش،به کارکنان خود پاداش و مزایا و وام های کم بهره و... می دهد؟

چرا بانک ملی هم از دیوار کوتاه معلمان به راحتی بالا می رود؟

بانک ملی باید بر حسب قرارداد با آموزش و پرورش سود 12 درصدی از وام های 5 میلیونی دریافت کند.


اساسا مشکل آموزش و پرورش در دو زمینه منزلت و معیشت  قابل طرح است و هر دو مورد باید حل شود.

چرا هر کس یا ارگان یا موسسه ای به راحتی به خود اجازه دهد کارکنان آموزش و پرورش را مورد بی احترامی قرار دهد؟

امیدوارم مسئولان آموزش و پرورش چاره ای اساسی بیاندیشند و با وزارت آموزش و پرورش با داشتن سهام در بانک سرمایه و بیمه معلم، با این دو بنگاه اقتصادی قرارداد ببندند.

جا دارد در این جا وارد بحث بیمه آتیه سازان شوم.این بیمه معلمان را مورد آزار قرار می دهد.در بحث واریز وجه اسناد مالی و قرار داد با بیمارستان ها شاید در شهر های بزرگ و پایتخت خوب عمل نماید، ولی در شهرستان ها واقعا ضعیف عمل می کند ؛ به طور مثال برای ویزیت یا سایر امورات در بیمارستان دولتی طرف قرار داد باید فاکتور ویزیت و سایر پرداختی ها را به نمایندگی بیمه تحویل دهیم و بعد از یک ماه و شاید بیشتر پول آن را تحویل بگیریم در حالی که سال قبل نیاز به پرداخت پول نبود.

پس این بیمه عنوان طلایی را به ارث برده و برای منافع هر چه بیشتر ،اکثر فاکتور ها را کمتر از 50 درصد پرداخت می کند! و مطابق فرانشیز های ذکر شده در قرارداد عمل نمی کند؟
مورد دیگر ، مبحث تغییر حساب هاست که پول های واریز شده را بیمه بیش از چند ماه بلوکه می کند و نزد خود نگه می دارد و به حساب جدید منتقل نمی کند و جداول پرداختی حساب های بسته شده به استان ها تحویل نمی دهد؟

به طور مثال همکارم شماره حساب قبلی خود را بست و شماره حساب جدید را در سیستم بیمه آتیه سازان ساری ثبت نمود ولی بیش از 3 ماه پول بلوکه شده او به حساب جدید منتقل نشده و پیگیری های او تا کنون بی نتیجه بوده است؟

امیدوارم روزی در کشورم، معلمان به جایگاه اصلی خود برگردند و معلم شدن افتخار هر ایرانی باشد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در اقتصاد
چهارشنبه, 28 مرداد 1394 09:09

"معلم شغل نابيست "

ghorbanidid3
 
بگفتا كه معلم شغل نابيست
جهان بي او همانا چون سرابيست
بدين علت ببايد او شاكر
كه نامش روي لوح وتوي قابيست
چرا هردم زند آه و فعان او؟
چرا گويد كه جانش در عذابيست؟
نمي داند كه در عهد گذشته ؟
معلم طعمه ي شير گرسنه؟
حقوقت اندك است، دانا معلم ؟
تو دانستي ز اول، اين مقوم ؟
صداي تو كنون إخلال نظم است
تو كه ناظم بُدي، پس كو منظِم؟
به ناگه آن معلم آه سر داد
زتبعيض و زظلم و فرق و بيداد
كه اي والا مقام آسماني
تو اصلا معني"فرق" را بداني؟
تو مي داني تفاوت ها فزون است؟
عقب ماندن ز قسط و وام چون است؟
تو مي فهمي كنون مفهوم اين چيست؟
كه در نيمه ي ماه دخلت دگر نيست؟
تو مي نالي، به جايش مزد داري
من نالان، شوم حبس در حصاري
همي فرزند من دنبال كاراست
ولي فرزند تو درياكنار است
مگر مزد تو چون دوران پيش است؟ 
به لطف ايزدي بيشتر زفيش است؟
تو تهديدم كني بر شير غران؟
تو شرمت نامده، زين راي و عنوان؟
مني كه رزم جو در جبهه بودم
در اوج انقلاب در صحنه بودم
مسلم آن زمان ظلم و بيداد
شكستيم تا شويم انسان آزاد
تو اكنون شير غران را بياري؟
كه يعني اين زمان هم ظلم آري ؟
تو را با راي خود بالا نشاندم
خطا كردم، سرجايت كشانم
چرا بر من نمودي امر بر رنج ؟
نصيب تو، ولي هست سكه و گنج؟
پس آنهمه گفته ي ناروا
كه سوي معلم نمودند ادا
به يادم آمد آن شعر بزرگ مرد
كه بيتش را جنين زيبا به سر كرد
" تو كز محنت ديگران بي غمي
نشايد كه نامت نهند آدمي"
 
" فرخنده قرباني مقدم"
منتشرشده در یادداشت

رتبه بندی معلمان و وضعیت تعدیل نیرو و وبودجه در وزارت آموزش و پرورش  اين روزها تيم مسوولان وزارتخانه آموزش و پرورش به‌شدت پيگير اجراي رتبه‌بندي فرهنگيان در آغاز مهر امسال هستند و به گفته برخي آنها حكم‌ها در نيمه شهريورماه به دست فرهنگيان خواهد رسيد. وزير مي‌گويد پيامد اجراي رتبه‌بندي افزايش ٣٠٠ تا ٨٠٠ هزارتوماني دستمزدهاست! اما از زبان كاربه دستي ديگر، مي‌شنويم كه اين طرح مي‌تواند از ١٥٠ تا ٦٠٠ هزار تومان بر دستمزدها اضافه كند! اين گفته‌ها فرهنگيان را دچار سردرگمي و دلسردي كرده و اين دلسردي هنگامي افزايش مي‌يابد كه جزييات اجرايي طرح، افزايش را از ١٢٨ تا ٤٢٠ هزار تومان برآورد مي‌كند!

چنين گفته‌هاي آشفته‌اي دربردارنده خبرهاي ناخوشايندي براي فرهنگيان است. از سويي پراكنده‌گويي مسوولان نشان از نداشتن نقشه راهي يگانه دارد و پيامد آنها احتمال اجرايي نشدن طرح خواهد بود و از ديگر سو افزايش دستمزد ١٢٨ تا ٤٢٠ هزار توماني با توجه به اينكه بيش از ٨٠ درصد فرهنگيان در رتبه نخست تا سوم هستند، نمي‌تواند چنگي به دل بزند و اين افزايش نسبت به نرخ تورم و خط فقر اعلام شده بسيار ناچيز است. گرچه مي‌تواند گام نخستي براي رويكردي درازمدت باشد! اما آيا واقعا هست!؟

آيا دست‌اندركاران آموزشي با مطرح كردن ٣٠٠ تا ٨٠٠ هزار تومان افزايش و سپس افزايشي نصف ميزان اعلام شده، فضاي رسانه‌اي و اجتماعي را عليه معلمان و خواسته‌هاي صنفي‌شان برنمي‌آشوبند!؟ و آيا...

از ديگر سو دولت و آموزش و پرورش براي تعديل نيرو دورخيز كرده و در يك برنامه دراز مدت تلاش دارند تا در مدت ١٠ سال ٢٥٠ هزار نيرو را كاهش دهند. وزير و تيم همراه بر اين باورند كه آموزش و پرورش با مازاد نيرو روبه‌رو است! و اين سخن هنگامي دردآورتر مي‌شود كه با دل نگراني‌هاي اقتصادي فرهنگيان گره مي‌خورد و افزايش دستمزدها زيركانه توجيهي مي‌شود براي كاهش نيرو؛ براي نمونه وزير مي‌گويد كه كاهش ٢٥٠ هزار نيرو در آموزش و پرورش سبب افزايش ٣٣ درصدي دستمزد فرهنگيان باقي مانده خواهد شد و براي محكم كاري گفته مي‌شود كه ٤٨٥٠ مدرسه با كمتر از پنج دانش‌آموز اداره مي‌شود. نخست آنكه گرچه فرهنگيان خواستار افزايش دستمزدها هستند، اما آنها خواهان بهبود شرايط كار نيز هستند و اين طرح مي‌تواند شرايط كار را براي بيش از ٧٠ درصد فرهنگيان بدتركند. براي نمونه سال گذشته كمترين عدد براي تشكيل كلاس در دبيرستان‌هاي تهران ٣١ دانش‌آموز بود. به اين معني كه اگر شمار دانش‌آموزان به ٦١ تن نيز مي‌رسيد، مدير حق تشكيل دو كلاس را نداشت. و اين در حالي بود كه نگارنده در مركز تهران كلاسي با ٤٢ دانش‌آموز چهارم تجربي داشتم. از سوي ديگر در بسياري از مناطق استان البرز و تهران، سال گذشته در دبستان و در پايه اول، كلاس‌هايي بود كه بيش از ٤٥ دانش‌آموز داشت. هر كسي كه كمترين تجربه را در آموزش داشته باشد، مي‌داند كه اين چنين كلاس‌هايي ناكارآمدترين آموزش را براي دانش‌آموزان در بر خواهد داشت.

دوم آنكه بر پايه قانون اساسي، دولت و آموزش و پرورش بايد شرايط و امكانات آموزشي را براي تك‌تك شهروندان كشور فراهم كند و اين كار نه‌تنها منتي بر كسي نيست بلكه وظيفه است. اينكه آوردن شمار دانش‌آموزان روستايي بهانه‌اي باشد براي كاهش نيرو در آموزش و پرورش، نه تنها علمي نيست بلكه غيرعرفي و به دور از آموزش‌هاي نوين در جهان است.

بي‌گمان تعداد كم دانش‌آموز در مناطق روستايي نمي‌تواند توجيهي باشد براي فشردگي كلاس‌ها در شهرهاي كوچك، متوسط و كلان و كمي دستمزد براي يك ميليون فرهنگي!اميد است كه وزير آموزش و پرورش و تيم همراه به جاي كاهش نيرو و صرفه جويي در بودجه، به راهكارهايي رو آورند كه براي آموزشي كيفي و كارآمد، نگاه حاكميتي به آموزش را دگرگون ساخته و از اين رهگذر به دنبال افزايش بودجه و سرمايه‌گذاري درازمدت در مهم‌ترين عامل توسعه يعني توسعه انساني باشند.

بي‌گمان رويكرد كنوني مسوولان آموزشي، دولتمردان و نهادهاي حاكميتي، به آموزشي كارآمد نمي‌انجامد و از اين رو شوربختانه نمي‌توان آينده‌اي توسعه يافته را براي كشور پيش‌بيني كرد.

روزنامه اعتماد

منتشرشده در یادداشت

شکایت تعدادی از پرستاران از وزارت بهداشت  گروه اخبار /

مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز اعضای کمیسیون اصل نود مجلس با مسئولان وزارت بهداشت گفت: این جلسه به دنبال شکایت تعدادی از پرستاران در مورد عدم اجرای قانون جامع نظام پرستاری برگزار شد و این موضوع در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
 
وی افزود: پرستاران از این مسئله شکایت داشتند که بخش‌هایی از قانون جامع نظام پرستاری که مربوط به ارتقای سطح معیشت، حقوق و مزایای پرستاران است به دلیل داشتن بار مالی اجرا نمی‌شود و عملا این قانون به دلیل اجرا نشدن نتوانسته در مسائل حقوقی و مزایای استخدامی پرستاران نقش مثبتی را ایفا کند. 
 
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: شکایت پرستاران در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا مسئولان وزارت بهداشت در گزارشی علل و عوامل اصلی عدم اجرای قانون جامع نظام پرستاری را به کمیسیون اصل نود ارائه کنند.

فارس

گروه اخبار / دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امکان شرکت مجدد دانش آموزان در امتحانات نهایی برای ارتقا و ترمیم معدل فراهم شد.

 مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مهدی نوید ادهم ، با اشاره به جلسه نهصد و پانزدهم شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد : اعضای شورا نسبت به فعالیت های آموزش و پرورش از جمله ضرورت توجه جدی به آموزش زبان و نظارت بر فعالیت های جاری و ثبت نام در مدارس به این وزارتخانه تذکر دادند.

وی با بیان اینکه 2 مصوبه در این جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید، گفت: تدوین آیین نامه تطبیق شرایط دانش آموزان نظام جدید آموزشی در پایه نهم، اولین مصوبه این جلسه بود.

نوید افزود: برای آن دسته از دانش آموزانی که در سال جاری در پایه نهم تحصیل کرده و نمره قبولی نیاورده اند یا ترک تحصیل کرده و یا کسانی که سال های قبل پایه نهم را گذرانده اند، با توجه به اینکه در سال آینده تحصیلی پایه دهم و یا همان سال اول متوسطه دوم را نداریم در نتیجه در پایه متناظر به همان پایه قبلی در نظام جدید ادامه تحصیل خواهند داد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد:اگر شرایط سنی دانش آموزی اقتضا کند، در پایه نهم جدید ادامه تحصیل خواهد داد و اگر شرایط سنی اقتضا نکرد  در سیستم آموزش بزرگسالان یا آموزش از راه دور با رعایت ضوابط و مقررات به تحصیل خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به مصوبه دوم جلسه شورای عالی اموزش و پرورش افزود: با توجه به قانون سنجش و تحصیل دانشجو مصوب مجلس شورای اسلامی و مبنا قرار گرفتن سوابق تحصیلی دانش آموزان، شورای عالی آموزش و پرورش موافقت کرد که دانش آموزان بتوانند یک بار برای ارتقا  و ترمیم نمره خود به صورت داوطلب آزاد امتحان مجدد بدهند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این به این معنا است که اگر یک دانش آموز در امتحان نهایی نمره پایینی گرفته باشد، چون مبنای کنکور قرار می گیرد، اجازه دارد یک بار دیگر امتحان بدهد و اگر نمره اش بالاتر شود به سازمان سنجش نمره بالاتر وی ارائه می شود.

گفتنی است ؛ این مصوبه پس از تایید رئیس جمهوربه عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش ، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

شورای عالی آموزش وپرورش

منتشرشده در دانش آموز

گروه اخبار / حقوق و دستمزد بالای پزشکان در کنار اشتباهات پزشکی و زیر میزی بگیری این روزها توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است.بعد از پخش سریال" در حاشیه" مهران مدیری نیز که اشکالات جامعه پزشکی را در طنزی غلیظ به نمایش می کشید...

منتشرشده در اقتصاد

گروه اخبار /

شرایط جذب حق التدریسی مربیان پیش دبستانی در وزارت آموزش و پرورش  جلسه کمیسیون مشترک آموزش و تحقیقات، اجتماعی، برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس صبح امروز (سه شنبه 27 مرداد ماه) در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی جهت بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین و تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه هیأت رئیسه کمیسیون مشترک انتخاب شد که بر همین اساس فرهاد بشیری نماینده پاکدشت رئیس، قاسم احمدی لاشکی نماینده چالوس نایب رئیس اول، محسن علیمردانی نماینده زنجان نایب رئیس دوم، عیسی امامی نماینده گرگان دبیر اول، حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده دماوند دبیر دوم و هادی قوامی نماینده اسفراین به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب و معرفی شدند.
 
بعد از انتخاب اعضای هیأت رئیسه کمیسیون، تبصره الحاقی به ماده (17) که در خصوص مربیان پیش دبستانی بود مورد بررسی قرار گرفت که بعد از رأی آوردن کلیات آن در کمیسیون، روی جزئیات آن نیز بررسی شد و در نهایت این تبصره الحاقی به تصویب اعضای کمیسیون مشترک رسید که گزارش آن به صحن علنی ارائه خواهد شد.
 
تبصره الحاقی ماده (17) قانون تعیین و تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی می گوید وزارت آموزش و پرورش مکلف است مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی را که قبل از تصویب قانون الحاق دو تبصره به ماده (17) مورخ 26 / 7 / 91  با آموزش و پرورش همکاری داشته اند را در جهت تأسیس نیروی حق التدریس با توجه به رشته تحصیلی (حداقل کاردانی)، جنسیت، نیاز منطقه ای و سنوات همکاری با آموزش و پرورش بدون الزام به رعایت ماده (8) قانون مصوب 23 / 7 / 88  (قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش) به کار گیرد.
 
بار مالی ناشی از این امر در حد سقف حق التدریس سالانه از محل حق التدریس کارکنان رسمی آموزش و پرورش و خروج بازنشستگان تأمین می گردد. بدیهی است به کارگیری این نیروها الزامی برای استخدام رسمی نمی باشد. این قانون از تاریخ 1/7/94 لازم الاجراء می باشد.
 
در صورت متقاضی بودن نیروهای مشمول این قانون جهت ساعات حق التدریس در آموزش و پرورش، استفاده از سایر نیروها ممنوع است.
 
خبرگزاری خانه ملت

محمد حسین سلیمی جهرمی  گروه اخبار /

محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‎ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود ۵۰ هزار نیرو برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ اظهار داشت: تامین کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.

وی افزود: نیروی موظف همیشه در آموزش و پرورش کمتر از حد نیاز این وزارتخانه بوده است، بنابراین مابه‌التفاوت نیاز از نیروی موظف به صورت حق‌التدریس جبران می شود. برای امسال نیز همین روش را به کار می‌گیریم.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات درباره کسری ساعات نیروهای موظف نیز گفت: برخی از نیروها بیش از ۱۲ ساعت کسری کار دارند، بنابراین به عنوان نیروهای بخش‌های دیگر می‌توانیم به کار گیریم.

وی تصریح کرد: نیروهای مازاد را که در متوسطه هستند، طی گذراندن دوره‌های آموزشی به مقطع ابتدایی یا متوسطه اول منتقل می‌شوند و این امر متناسب‌سازی نیروی انسانی برای نیازهای جدید آموزش و پرورش تلقی می‌شود.

مهر

طنز معلمی و مقایسه نظام آموزشی ژاپن و دانشگاه فرهنگیان

در ژاپن:

یک:

دانش آموزان همراه با مدرسین هر روز به مدت ربع ساعت به نظافت مدرسه می پردازند و این کار باعث تربیت نسلی متواضع و حریص بر نظافت می گردد.

دو:
هر شهروند ژاپنی که سگ داشته باشد، همیشه کیف و کیسه های خاصی برای برداشتن فضولات آن به همراه دارد، حرصشان بر نظافت، سرلوحه ی اخلاق خود قرار داده اند.

سه:
کارگر نظافت و رفتگر را  “مهندس بهداشت”می نامند و ماهانه پنج الی هشت هزار دلار آمریکایی می گیرد و برای ورود به این پیشه باید امتحانات کتبی و شفاهی داد.

چهار:
ژاپن هیچ منبع طبیعی ندارد و سالانه در معرض صدها زلزله قرار می گیرد اما این مسائل باعث نشده که این کشور را از این که دومین کشور اقتصادی در جهان باشد، باز دارد.

پنج:
هیروشیما فقط طی ده سال توانست، از لحاظ اقتصادی به همان هیروشیمای قبل از سقوط بمب هسته ای بازگردد.

شش:
استفاده از تلفن همراه در قطار، رستوران و تمام اماکن بسته ممنوع است و در موبایل هایشان به جای کلمه ی”بی صدا” از کلمه ی “اخلاق” استفاده شده است.

هفت:
یکی از مواد درسی اول تا ششم ابتدایی ( گامی به سوی اخلاق) است که در آن اخلاق و شیوه تعامل با دیگران را آموزش می دهد.

هشت:
با این که ژاپن از ثروتمندترین کشورهای دنیاست، اما پیشکار و خدامه نمی گیرند و این پدر ومادر است که مسئول فرزند و خانواده به شمار می آیند.

نه:
از اول ابتدایی تا سوم دبیرستان چیزی به نام “مردودی” ندارند! چون هدف تربیت، نهادینه کردن مفاهیم و ساختن شخصیت است نه فقط تعلیم و تلقین.

ده:
در رستوران هر کسی به اندازه نیاز خود غذا برمی دارد و آخر کار در بشقاب شان چیزی نمی ماند…اسراف وجود ندارد.

یازده:
میانگین تاخیر قطار در سال هفت ثانیه است؛ مردمانی هستند که ارزش وقت را می دانند و با دقتی پایان ناپذیر بر ثانیه و دقیقه ها حریص هستند.

دوازده:
دانش آموزان در مدارس مسواک خود را برداشته و بعد از صرف غذا دندان خود را تمیز می کنند و از همان کودکی مراقب سلامتی خود هستند.

سیزده:
مدیر مدرسه نیم ساعت قبل از تقسیم شدن غذا از غذای دانش آموزان می خورد تا از سلامتی آن مطمئن شود و اگر از او بپرسی که چرا می گوید این دانش آموزان، آینده ی ژاپن هستند.

 

در ایران و در دانشگاه فرهنگیان:

یک:
هر روز دانشجو معلمان به عنوان کارگر آشپزخانه مشغول کار می شوند اما با بدترین رفتارها از جانب عوامل آشپزخانه مواجه می شوند، این کار باعث تربیت معلمانی متواضع و صبور می شود!

دو:
هر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان که کارت اضافه غذا داشته باشد، هم کارت خودش و هم کارت دوستش را باطل می کنند، این کار باعث می شود به حق خودشان قانع باشند!

سه:
خود دانشجو را “دانشجو معلم” می دانند و ماهانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ و بعضا ۴۰۰ ریال ایرانی را کسر می کنند و برای کسر این پول انواع بهانه های شفاهی و کتبی ارائه می دهند!

چهار:
این دانشگاه هیچ متولی در امر مالی ندارد یا حداقل کسی زیر بارش نمی رود، اما این امر باعث نشده که مسئولان نتوانند بودجه ی دانشگاه را تامین کنند(خدا پدر دانشجو معلمان را رحمت کند! )

پنج:
هیکل دانشجو معلمان فقط بعد از ده روز دوری از دانشگاه روی فرم می آید و شبیه آدمی زاد می شوند!

شش:
استفاده از اینترنت در کلیه نقاط دانشگاه کشور تبدیل به یک آرزو شده است و به جای کلمه “اینترنت” از واژه “نداریم که…” استفاده می کنند!

هفت:
یکی از کار هایی که باید در طول دوره آموزشی دانشجویان یاد بگیرند “نحوه زنده ماندن در خوابگاه ”است که در آن چگونگی تحمل شرایط خوابگاهی و شیوه هضم غذا را آموزش می دهند!

هشت:
با این که این دانشگاه مهمترین دانشگاه کشور از نظر رهبری است، اما پشتکار مسئولین در جهت خاموش کردن این دانشگاه ستودنی است!

نه:
دانشجویان از اول تا آخر دانشگاه چیزی به نام “امکانات آموزشی و رفاهی” ندارند،چون می گویند بودجه نداریم !

ده:
در سلف هر کس به قدر توان تحمل خود غذا برمی دارد و در آخر چیزی از معده و دستگاه گوارشی فرد باقی نمی ماند!

یازده:
میانگین سطح علمی و مطالعه در این دانشگاه (چه توسط برخی اساتید و چه توسط برخی دانشجویان) به هفت ثانیه در طول ترم نمی رسد..کلا آدم هایی هستند که به این سوسول بازی ها اعتقادی ندارند!

دوازده:
به دانشجویان بعد از خروج از دانشگاه حس آزادی از گوانتانامو دست می دهد ولی آن ها با او دست نمی دهند و او را ضایع می کنند.. البته بیشتر علت این امر ترس از گزینش دانشگاه است!

سیزده:
مسئولان دانشگاه نیم ساعت بعد از غذا خوردن آخرین دانشجو اقدام به خوردن غذا می کنند…و اگر کسی علت این امر را بپرسد می گویند اگر کسی نمرد ما هم می خوریم!

آوای فیروزه ای

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور