صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فانی و مطالبات معلمان و آموزش و پرورش  گروه اخبار /

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته دولت در شبکه خبر سیما با بیان اینکه نرخ ثبت‌نام در پیش دبستانی 17 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در گذشته این نرخ حدود 32 درصد بود که اکنون ثبت‌نام دانش‌آموزان در پیش دبستانی به 55 درصد رسیده است.

وی با انتقاد از اجرای سریع نظام آموزشی بدون توجه به فضاهای مورد نیاز، خاطرنشان کرد: هنگامی که ابتدایی 6 پایه شد باید فضاهای آموزشی متناسب آن باشد در صورتی که مدارس برای پذیرش 5 پایه طراحی شده بود.

 

* احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد

فانی با اشاره به تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: با این نقشه راه می‌دانیم در سال 94 چه کاری باید انجام دهیم و در این سند یک سری زیر نظام‌ها طراحی شده است که امیدواریم بتوانیم قسمت عمده‌ای از آن را در برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم.

وی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کند که نخست تقویت مهارت‌ها و شایستگی‌های معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این رتبه‌بندی بر اساس یک سری شاخص‌ها، معلمان را بررسی می‌کند تا آنها خودشان را ارتقا دهند و به رتبه بالاتر بروند.

وی با اشاره به شاخص‌های رتبه بندی معلمان، گفت: این رتبه بندی بر اساس مأموریت‌های محوله به معلم، روش‌های تدریس بهتر و افزایش معلومات خواهد بود که در کنار آن یک رقابت ایجاد می‌شود و با افزایش رتبه، افزایش حقوق هم رخ می‌دهد.

فانی دومین شاخص رتبه بندی معلمان را افزایش حقوق اعلام کرد و گفت: شاخص‌های متعددی برای رتبه‌بندی معلمان مشخص شده است و این موضوع در دستور کار شورای توسعه مدیریت کشور است که دوشنبه هفته آینده این شورا تشکیل و رتبه بندی معلمان تصویب می‌شود؛ اجرای این طرح از اول مهر 94 خواهد بود و احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد.

وی در خصوص نارضایتی از بیمه طلایی فرهنگیان، اظهار داشت: در دو سال اول اجرای بیمه طلایی وضعیت مناسبی را شاهد بودیم اما از سال 90 به بعد با توجه به ضعیف شدن وضعیت اقتصادی، دولت با کمبود اعتبار مواجه و شرایط سخت شد.

 

* هزینه‌های درمانی پس از حدود 2 هفته به فرهنگی باز می‌گردد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته بیمه طلایی با بیمه ایران قرارداد داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به بدهی‌هایی که از دولت قبل در خصوص بیمه طلایی به ارث رسیده بود نتوانستیم با این بیمه‌گر ادامه دهیم و با بیمه دیگری وارد کار شدیم.

وی افزود: اکنون تجربه یک ساله با این بیمه‌گر جدید نشان می‌دهد نقایصی وجود داشت که در روش جدید به صورت سه ماهه قرارداد بستیم و به روش صندوقی کارها را انجام دادیم؛ با این روش هزینه‌های درمانی پس از حدود 2 هفته به فرهنگی باز می‌گردد و ارزیابی‌ها نشان از رضایت دارد و اگر بازخوردها تا اول مهر مثبت باشد با این بیمه‌گر کار را ادامه می‌دهیم.

فانی در خصوص وضعیت نامناسب معیشت فرهنگیان تصریح کرد: تأیید می‌کنم وضعیت معیشتی فرهنگیان خوب نیست و به خصوص اینکه فرهنگیان با سایرین حقوق خود را مقایسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این تبعیض هم برای ما مناسب به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: بر این اساس رئیس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تذکر داده است و تیمی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است؛ تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی مناسب این فاصله حقوق را به حداقل برسانیم.

وی افزود: 26 یا 27 خردادماه در مجلس، جلسه غیر علنی برگزار و درباره فاصله دریافتی معلمان با سایرین صحبت‌هایی انجام شد؛ کمیته‌ای مشترک در این خصوص بین آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت تشکیل و مسئولیت آن با حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس است و امیدواریم بتوانیم این فاصله دریافتی فرهنگیان با سایرین را به حداقل برسانیم.

 

* از اول تیرماه سال جاری حق مرزی فرهنگیان پرداخت شد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرداخت حق مرزی فرهنگیان، گفت: از اول تیرماه سال جاری حق مرزی فرهنگیان پرداخت شد؛ اکنون بین صف و ستاد خیلی اختلاف وجود ندارد. یک افزایش حقوقی را دولت برای نیروهای ستادی تصویب کرده بود که آموزش و پرورش این موضوع را اجرا نکرد.

وی با بیان اینکه احکام صادر شده فرهنگیان فاصله زیادی با سایرین ندارد و در فیش‌های حقوقی این فاصله نمایان است، تصریح کرد: پرداخت‌های خارج از حکم کارگزینی فاصله دارد که باید سعی کنیم آن را کاهش دهیم.

وی افزود: امتیاز فوق العاده شغل فرهنگیان در گذشته 800 امتیاز بود که برای سایر دستگاه‌ها 1500 بود؛ سعی کردیم این تفاوت را به حداقل برسانیم و موفق شدیم این فوق العاده شغل را بین 1300 تا 1500 امتیاز برسانیم.

فانی ادامه داد: این پرداخت‌ها از محل صرفه جویی‌های خودمان انجام شد؛ اقداماتی هم در آن کمیته مشترک انجام می‌دهیم و با توجه به قول رئیس جمهور مبنی بر اینکه به مجرد بهبود وضعیت اقتصادی معلمان در اولویت خواهند بود.

 

* دریافت پول هنگام ثبت‌نام نباید شرط مدیران مدارس باشد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص هزینه‌هایی که در هنگام ثبت‌نام در مدارس از اولیا دریافت می‌شود، گفت: امسال در بودجه آموزش و پرورش 200 میلیارد تومان از محل فروش گاز به عنوان سرانه، پیش بینی شده است و هنوز رقمی بابت آن دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال این هزینه را دریافت و در اختیار مدارس قرار دهیم.

وی افزود: این 200 میلیارد بازهم کفایت نمی‌کند زیرا 105 هزار مدرسه با 13 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد و رقم خاصی نمی‌شود؛ نیاز داریم تا خانواده‌ها کمک کنند یعنی به تعلیم و تربیت فرزند خودشان کمک کنند.

فانی با بیان اینکه دریافت پول هنگام ثبت‌نام نباید شرط مدیران مدارس باشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد با مدیران متخلف برخورد می‌کنیم اما مردم همیشه در همه جا مانند جنگ و دفاع مقدس کمک کرده‌اند و در این مبارزه هم کمک کنند.

وی ادامه داد: این موضوع به منزله مجوز دریافت پول توسط مدیران مدارس نیست و شرط ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه نباید گرفتن پول باشد؛ از طرفی مدرسه نیاز به هزینه‌هایی دارد و این این موضوع منافاتی با تحصیل رایگان ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 850 هزار تومان هزینه هر دانش‌آموز در مدرسه است، تصریح کرد: از این رقمی که دولت کمک می‌کند اگر خانواده‌ای 100 یا 200 هزار تومان هم کمک کند مشکلی نیست و اگر خانواده‌ای نخواست و نتوانست کمک کند، مشکلی نیست و ثبت نام فرزند او را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: آن دسته از فرهنگیانی که تا مهر 93 بازنشسته شدند، تمام پاداش پایان خدمت خود را دریافت کردند و افرادی که بین مهر تا اسفند 93 بازنشسته شدند حدود 20 تا 25 درصد پاداش خود را دریافت کرده‌اند که پرداخت مابقی آن به 1050 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

فانی در خصوص دانشجویان ورودی سال 93 دانشگاه فرهنگیان که مشکل عدم صدور احکام استخدامی خود را دارند، تصریح کرد: تعداد این دانشجویان حدود 10 هزار نفر است و در تلاش هستیم تا احکام آنها به زودی صادر شود.

فارس

کارشناسی در وزارت آموزش و پرورش و مشکل معلمان مازاد و سامان دهی نیروها  از چندي قبل فرآيند تغييري در آموزش و پرورش شكل گرفته كه تشخيص مرز كارشناسي و غيركارشناسي بودن آن بسيار سخت است. البته نه به اين دليل كه درك تشخيص علمي وجود نداشته باشد. بلكه به دليل اينكه طرح‌هايي در سنوات گذشته اجرا شده كه از اساس براي هر فرد خبره‌اي غير‌كارشناسي بودن‌شان واضح بود اما آن چنان از مطالعه و كارشناسي بودن آن تمام قد دفاع شد كه هر كارشناس متبحري را به شك انداختند مانند تعطيلي پنجشنبه‌ها در راهنمايي و متوسطه و يك شيفته كردن مدارس ، زيرا بر كسي پوشيده نيست كه دانش‌آموزان در زنگ چهارم نه انگيزه‌اي براي يادگيري دارند و نه توانايي لازم.

امروز از هر معلم و دانش‌آموزي بپرسي، نا‌كارآمدي زنگ چهارم را تاييد خواهد كرد. از قديم مي‌گفتند كه زنگ اول معلم درس مي‌دهد دانش‌آموز ياد مي‌گيرد، زنگ دوم معلم مي‌داند كه چي درس مي‌دهد اما دانش‌آموز ياد نمي‌گيرد ولي زنگ سوم نه معلم مي‌داند كه چه درس مي‌دهد و نه دانش‌آموز ياد مي‌گيرد حالا واي به حال زنگ چهارم. يكي ديگر از طرح‌هاي به ظاهر كارشناسي شوخي نما و غير‌كارشناسي كه جدي جدي وچراغ خاموش دارد اجرا مي‌شود، حذف نيرو از آموزش و پرورش است بدون اينكه نيرويي جايگزين شود و اسمش را گذاشته‌اند ساماندهي نيروي انساني؛ البته بايد اعتراف كنم كه از طرفداران دو آتشه سامان دهي نيروي انساني در آموزش و پرورش هستم ولي اينكه مي‌گويند در آموزش و پرورش نيروي مازاد داريم برايم باورش سخت است زيرا كمبود نيرو را به عنوان عامل اجرايي در سه مقطع تجربه كرده‌ام.

از اين دست آمار و ارقامي كه براي توجيه وجود نيروي مازاد ارايه مي‌شود تنها چيزي كه وجود ندارد نگاه جامع كارشناسانه است زيرا در آموزش‌ و‌ پرورش تنها پرسنل معلم و مدير مدرسه نيستند. بد نيست به چارت مشاغل مورد نياز آموزش و پرورش نگاهي بيندازيم تا معلوم شود كه معلم در شرايطي مي‌تواند كار كند كه مربي بهداشت، مشاور، روان شناس، مربي تربيت‌بدني، معلم هنر و از همه مهم‌تر مددكار اجتماعي حضور داشته باشند و يار معلم باشند اما در مدارس چيزي غير از اين است زيرا در شهري با جمعيت بالاي يكصدهزار جمعيت و با بيش از دويست مدرسه حتي يك مددكار اجتماعي وجود ندارد و جالب‌تر آنكه تمامي مشاوران شاغل در آن شهرستان به ضرورت حضور مددكار اجتماعي تاكيد دارند.

حال كسي هست كه بگويد اين نيروي مازاد كجاست؟ آنچه نيروي مازاد خوانده مي‌شود بي‌سازماني است نه اضافه نيرو.

البته نبايد از حق گذشت. حركت‌هايي براي سامان دهي نيرو در آموزش‌ و‌ پرورش شروع شده كه قابل تحسين است. گويا در نظر دارند معلمان متوسطه اول را در پايه‌هاي پنجم و ششم به كارگيرند.

ولي لازم است در مورد نرم‌ها بازبيني شود زيرا تناظر ساعت مربيان پرورشي و تعداد دانش‌آموزان زياد بوده و در عوض ساعت مربيان بهداشت، مشاوران و مربيان تربيت‌بدني و هنر به ازاي تعداد دانش‌آموزان بسيار كم است. همچنين مددكار اجتماعي در چارت مدارس خط تيره خورده است آن هم در مقطعي كه وجود يك معتاد در مدرسه بحران است، ايدز كه جاي خود دارد.

خيلي از رشته‌ها كه نيروي مازاد دارند با گذراندن دوره‌هاي كوتاه‌مدت مي‌توانند در نزديك‌ترين رشته كه كمبود نيرو دارد خدمت كنند. اين تجربه در سال‌هاي اول دهه‌٨٠ب راي جبران كمبود نيروي تربيت‌بدني اجرا شد و بسيار هم موفق بود زيرا در آن دوره آموزگاران ابتدايي بيش از تعداد كلاس‌ها بودند اما به‌شدت كمبود نيروي تربيت‌بدني وجود داشت. با يك فكر خلاقانه دوره‌هاي كوتاه‌مدت تربيت‌بدني براي آموزگاران مستعد و علاقه‌مند برگزار كردند كه بسيار هم موفق و كارآمد بود.

روزنامه اعتماد

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 04 شهریور 1394 06:42

سایت‌های مسکن مهر مدرسه ندارند !

گروه اخبار /

مشکلات سایت های مسکن مهر و فقدان مدرسه

کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است، اما هنوز برخی از ساکنان مسکن مهر مدرسه ندارند و معلوم نیست پشت میز و صندلی کدام مدرسه قرار است سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
داریوش ورناصری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران پیش از این اعلام کرده بود که در 22 سایت مسکن مهر استان تهران، به حدود 350 باب مدرسه نیاز است و با مشکل فضای آموزشی در این مناطق روبه‌رو هستیم.
مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در مورد دانش‌آموزان ساکن در شهرک‌های مسکن مهر، می‌گوید: «بیشترین کمبود مدارس در پروژهای مسکن مهر است و آموزش و پرورش به دنبال حل این معضل است.»
او می‌افزاید: «بیشترین پروژه‌ها در استان تهران تحویل می‌شود و هزار و 150 کلاس درس جدید پذیرای دانش‌آموزان خواهند بود. پس از تهران، خراسان‌رضوی بیشترین آمار پروژه‌های تحویلی جدید را دارد. همچنین در پروژه‌های مسکن مهر 200 کلاس درس آماده شده است.»

رئیسی با بیان اینکه برای سال 95 در پروژه‌های مسکن مهر با شدت بیشتری با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو می‌شویم، می‌گوید: «بیشترین مدارس دو نوبته در سایت‌های مسکن مهر دایر هستند و تراکم دانش‌آموزان بالاست و با استانداردها فاصله دارد، به همین دلیل باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی در این باره صورت بگیرد.»
او بر این باور است که آموزش و پرورش در حال حاضر در بهترین شرایط خود قرار دارد و این به آن معنی است که به ازای هر دانش‌آموز پنج مترمربع فضای آموزش داریم و تنها 10 درصد از مدارس کشور دونوبته هستند.
رئیسی همچنین در مورد مدارس فرسوده در کشور، می‌گوید: «معضل اصلی آموزش و پرورش مدارس باقیمانده تخریبی است که نیازمند مقاوم‌سازی است و باید هر چه سریع‌تر مقاوم‌سازی این مدارس صورت بگیرد زیرا جان دانش‌آموزان در خطر است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید می‌کند: «جهت‌گیری آموزش و پرورش باید به سمت ایمنی مدارس و فراهم کردن فضای آموزش برای دانش‌آموزان باشد، زیرا تحصیل در یک فضای مناسب حق اولیه هر دانش‌آموزی است.»


 فضای آموزشی وجود ندارد
زمانی که پروژه مسکن مهر آغاز به کار کرد دولت متعهد شد که در هر یک از شهرک‌ها مدرسه، کلانتری و... هم بسازد اما این کار عملی نشد و بسیاری از خانواده‌ها در این خانه ساکن شده‌اند بدون اینکه فرزندان‌شان مدرسه داشته باشند. قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «متاسفانه فضاهای آموزش کافی در پروژه‌های مسکن مهر ساخته نشده است و باید به دنبال ساخت هر چه سریع‌تر مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر بود.»او با بیان اینکه دولت زمان ساخت به تعهد خود عمل نکرد، می‌افزاید: «در زمان ساخت این پروژه‌ها دولت به تعهد خود عمل نکرد و حالا دولت جدید باید این کار را انجام دهد تا فرزندان خانواده‌هایی که در خانه‌ها ساکن هستند از یک فضای آموزشی استاندارد بهره‌مند باشند.»
جعفری تاکید می‌کند: «ساخت فضای آموزش برای دانش‌آموزان پروژه‌های مسکن مهر نیاز به بودجه دارد که مسئولان مربوطه باید هرچه سریع‌تر در این باره قدم بردارند که دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید دچار مشکل نشوند زیرا هنوز بسیاری از این پروژه‌ها فاقد مدرسه است و تنها تعداد انگشت‌شماری مدرسه دارند که بیشتر آنها دونوبته است.»

روزنامه فرهیختگان

وضعیت و مشکلات معلمان پيش‌دبستاني، حق‌التدريسي‌ و خريد خدمتي‌  گروه اخبار /

سال‌هاست كه ساختمان مجلس‌ در ميدان بهارستان محل تجمع معلمان پيش‌دبستاني، حق‌التدريسي و خريد خدمتي است، البته خريد خدمتي‌ها در سال‌هاي اخير به جمع معلمان معترض پيوسته‌اند، به‌‌‌رغم شرايط متفاوت هر دسته از اين معلمان آنچه وجه اشتراك آنهاست تضمين حداقل‌هاي شغلي است؛ حداقل‌هايي كه در هر نهاد و سازماني و با هر شكل استخدام و قراردادي ضرورت دارد. بلاتكليفي و وعده‌هاي غيرعملي موجب شده كاسه صبر اين معلمان به سرآيد و در هفته‌هاي اخير مقابل مجلس فرياد برآورند. پس از اعتراضات چند ماهه معلمان رسمي به شرايط معيشتي خود حالا اين دسته از معلمان از مشكلاتي مي‌گويند كه بسيار عميق‌تر و دردناك‌تر از مشكلات معلمان رسمي است. اگر آنها از تبعيض خود با ساير كاركنان مي‌گويند، معلمان پيش‌دبستاني از سال‌ها خدمت با حقوق بسيار ناچيز مي‌گويند. اگر معلمان رسمي از هر ترازي سخن به ميان مي‌آورند معلمان حق‌التدريس از وعده‌هاي مسوولان مبني بر استخدامي كه هنوز عملي نشده مي‌گويند و اگر معلمان رسمي از حق تشكل و اعتراض حرف مي‌زنند خريد خدمتي‌ها از بهره‌كشي‌هاي مدارس غيرانتفاعي مي‌گويند.داستان مشكلات معلمان آن قدر دنباله‌دار و پيچيده شده است كه حالا همه مانده‌اند از كجا بايد براي دفع آن اقدام كرد، از معلمان شاغل يا بازنشسته، از پيش‌دبستاني‌ها يا حق‌التدريسي‌ها يا از معلمان جوان و تحصيلكرده‌اي كه در قالب خريد خدمت در مدارس غيرانتفاعي به كار گرفته مي‌شوند. گروه صفحه مدرسه «اعتماد» به دليل اينكه كمتر به موضوع پيش‌دبستاني‌ها و حق‌التدريسي‌ها و خريد خدمتي‌ها پرداخته مي‌شود در اين صفحه تلاش كرده است با اشاره به ابعاد مشكلات اين دسته از معلمان، مسوولان را يك‌بار ديگر به اين معضل نيروي انساني كه نظام آموزشي را تهديد مي‌كند توجه دهد.

 

داستان دنباله‌دار نيروي انساني در آموزش و پرورش

نيروي انساني در آموزش و پرورش و كمبود و مازاد بودن نيروها در اين وزارتخانه كه رتبه اول بيشترين تعداد كاركنان دولت را دارد همواره يكي از مسائل پيش روي اين وزارتخانه در دوره‌هاي مختلف بوده و بخش زيادي از انرژي و برنامه‌هاي وزيران را در سال‌هاي گذشته به خود اختصاص داده است. بررسي اخبار آموزش‌ و‌ پرورش درچند سال گذشته نشان مي‌دهد كه موضوع نيروي انساني يكي از مباحث جدي در اين وزارتخانه است و حتي مجلس براي حل آن مواد قانوني بسياري را به تصويب رسانده اما گويا اين معضل در آموزش و پرورش تمامي ندارد.

 

مازاد نيرو و اجراي قانون بازنشستگي پيش از موعد

نخستين بار موضوع مازاد نيرو در آموزش‌و‌پرورش در دوران وزارت دكتر علي احمدي به‌طور جدي مطرح شد. به گفته وزير سابق آموزش و پرورش بيش از ٥٠٠ هزار نيروي مازاد تا سال ١٣٨٦در اين وزارتخانه فعاليت مي‌كردند كه آموزش و پرورش توانايي پرداخت حقوق و مزاياي آنها را نداشت. اين موضوع از سوي وزير سابق آموزش و پرورش تا حدي پيگيري شد كه وي نامه‌اي به رييس‌جمهور نوشت و خواهان لغو ادامه همكاري با اين نيروها شد. اما در پي انتشار اين نامه در خبرگزاري‌ها، معلمان حق‌التدريس و نيروهاي شركتي و خدماتي روبه‌روي مجلس تجمع كردند و خواهان رسيدگي به وضعيت كاري‌شان از طريق نمايندگان مجلس شدند. پس از آن علي احمدي براي رفع مشكل مازاد نيرو در آموزش و پرورش، طرح بازنشستگي پيش از موعد را به معاونت نيروي انساني رييس‌جمهور ابلاغ كرد كه پس از تاييد آن در دولت به مجلس رفت و نمايندگان مجلس نيز با تصويب اين قانون در دوازدهم شهريور سال ١٣٨٦، اجازه بازنشستگي كاركنان دولت از جمله فرهنگيان با سابقه ٢٥ سال خدمت را دادند كه در نتيجه آن بسياري از فرهنگيان از آموزش و پرورش مشمول اين مصوبه شدند و بيش از ١٠٠ هزار نفر آنها در سال اول از آموزش و پرورش خارج شدند. روند اجراي قانون بازنشستگي پيش از موعد در وزارت آموزش و پرورش به سرعت پيش مي‌رفت و حتي بسياري از معلماني كه سابقه ٢٠ تا ٢٣ سال داشتند توانستند از اين قانون بهره ببرند و خود را پيش از ٣٠ سال خدمت بازنشسته كنند. علي احمدي معتقد بود كه با اجراي اين طرح همه معلماني كه به هر دليلي علاقه به همكاري با آموزش و پرورش ندارند يا قادر به همكاري نيستند بايد از آموزش و پرورش خارج شوند تا اين وزارتخانه سبكبال شود و بتواند با فراغ بال و با جذب نيروهاي علاقه‌مند مسير تعليم و تربيت را ادامه دهد.

 

كلاس‌هاي خالي از معلم و جذب نيروهاي شركتي و آزاد

اجراي بازنشستگي پيش از موعد در آموزش‌ و‌ پرورش استان‌هاي سراسر كشور تا حدي پيش رفت كه همزمان با آغاز سال تحصيلي، صدها كلاس درس در كشور بدون معلم ماندند، چنانچه حميدرضا حاجي‌بابايي در جشنواره خيرين مدرسه‌ساز در سال ١٣٨٨ اعلام كرده بود در يكي از استان‌ها يك هزار كلاس درس در آغاز سال تحصيلي معلم نداشته‌اند. كمبود معلم در آموزش و پرورش بيش از همه خود را در مدارس ابتدايي نشان داد به حدي كه مديران مدارس مجبور به استفاده از نيروهاي شركتي و آزاد كه برخي از آنها حتي سابقه يك سال خدمت را نداشتند، شدند. اين روند در آموزش و پرورش موجب شد كه حاجي‌بابايي به صراحت در چندين جلسه نسبت به عملكرد وزير سابق آموزش و پرورش در اجراي نادرست و غيرمعقولانه بازنشستگي پيش از موعد لب به سخن بگشايد و خارج شدن نيروهاي مجرب، زبده و با سابقه را بر گردن علي احمدي بيندازد و وي را متهم رديف اول كمبود معلم در مدارس عنوان كند.

 

استخدام ٤٠ هزار معلم در مدت چهار ماه

كمبود معلم در مدارس كشور، مسوولان آموزش و پرورش را برآن داشت تا براي استخدام نيرو از طريق آزمون استخدامي در خردادماه سال ١٣٨٩ برنامه‌ريزي كنند كه در نهايت ٤٠ هزار نيرو در ابتداي آن سال به استخدام آموزش‌ و‌ پرورش درآمدند و در مدارس كشور به‌كار گرفته شدند اما ماجرا به همين جا ختم نشد. مجلس استخدام ٦٠ هزار معلم حق‌التدريس در طول پنج سال را به تصويب رساند تا هرچه سريع‌تر نيازهاي آموزش و پرورش در بخش نيروي انساني برطرف شود. وزير آموزش و پرورش هم پس از برگزاري اين آزمون و استخدام ٢٦ هزار معلم حق‌التدريس در سال اول گفت: با به‌كارگيري اين نيروها معضل كمبود معلم در كشور برطرف مي‌شود و ديگر نيازي براي به‌كارگيري معلمان حق‌التدريسي و آزاد نيست.

 

آموزش و پرورش مقصر است

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفته بود: متاسفانه بيش از ٢٦٠ هزار نفر در طول دو سال در راستاي اجراي قانون بازنشستگي پيش از موعد از آموزش‌و‌پرورش خارج شده‌اند كه موجب كمبود شديد نيرو در اين وزارتخانه شد.

 

استخدام فله‌اي و پيش‌خوركردن رديف استخدامي

اما شگفت‌انگيزتر از همه استخدام غيرقانوني و غيركارشناسي در اواخر دولت دهم بود كه نه تنها تناسبي با نياز‌هاي آموزش‌ و پرورش نداشت بلكه مغاير با مصوبات مجلس و مقررات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي هم بود؛ همان استخدام‌هايي كه داد فاني را درآورد و او را مجبور ساخت تا دوسال از ورود نيرو جلوگيري كند؛ دوسالي كه سخت تحت فشاري بود كه ريشه آن بي‌تدبيري دولت قبل بود. او مي‌خواست در اجراي سياست اعلام شده ساماندهي نيروي انساني جدي و دقيق عمل كند.

 

استخدام سختگيرانه جديد

حالا پس از دوسال توقف، آموزش و پرورش اعلام كرده نيروي مورد نياز خود را از طريق برگزاري آزمون استخدام خواهد كرد، اين در حالي است كه قبلا اعلام شده بود فقط از طريق دانشگاه فرهنگيان معلمان جذب خواهند شد، گويا فشارنيرو آموزش‌ و پرورش را مجبور به اين اقدام كرده است؛ اجباري كه نيروهاي خريد خدمت و حق‌التدريس انتظار دارند در اولويت باشند. اين استخدام كه بسيار محدود است باوسواس و حساسيت خاصي صورت خواهد گرفت تا جذب نيرو با نيازهاي آموزش وپرورش هم‌خواني داشته باشد.

 

تجمع معلمان خريد خدمتي در مقابل مجلس و اعتراضي بي‌پاسخ

آبان ماه ٨٩ بود كه تعدادي از معلمان خريد خدمتي و ضمن خدمت با تجمع در مقابل مجلس شوراي اسلامي نسبت به اقدام آموزش‌ و‌ پرورش در مورد اخراج خود تجمع كردند. تعدادي از معلمان خريد خدمتي براي چندمين بار در مقابل ساختمان مجلس شوراي اسلامي تجمع و نسبت به اقدام آموزش و پرورش در مورد اخراج خود اعتراض كردند. برخي از معترضان مي‌گفتند كه سال‌هاست به عنوان معلم تدريس كرده و در ابتداي امر نيز مراحل گزينش و آزمون ورودي را هم طي كرده‌اند. اين در حالي است كه هنوز هم كسي به داد اين معلمان استثمار شده نرسيده است و فرياد آنها كه هر از گاهي با سكوت بلند مي‌شود به جايي نمي‌رسد؛ معلماني كه اگر مدارس خاص و غيرانتفاعي موفقيتي دارند مرهون تلاش‌هاي آنهاست.

 

مظلوميت معلمان قراردادي در مدارس غيرانتفاعي

بيشتر معلمان مدارس غيرانتفاعي از وضعيتي كه دارند گلايه‌مندند و معتقدند كه از آنها بهره‌كشي مي‌شود. آنچه داراي اهميت است و بايد بيشتر مدنظر قرار گيرد، دغدغه‌هاي معلمان است، بنابراين يكي از راه‌هاي كمك به تعليم و تربيت و رشد كيفي و كمي آن شناخت دغدغه‌هاي معلمان و تلاش براي رفع آنهاست. به نظر مي‌رسد دغدغه‌هاي معلمان مدارس غيرانتفاعي بيشتر از معلمان ديگر است. يكي از معلماني كه در يك مدرسه غيرانتفاعي در مقطع پيش‌دبستاني تدريس مي‌كند، مي‌گويد: مهم‌ترين دغدغه من و همه همكاران من نداشتن آينده شغلي مناسب است. از آن جايي كه مدارس غيرانتفاعي به صورت خصوصي اداره مي‌شود، بيشتر سليقه بر آن حاكم است تا اجراي قوانين، بنابراين به اين مدارس بيشتر تجاري نگاه مي‌شود تا آموزشي و پرورشي؛ به همين دليل هم معلمان اين قبيل مدارس با كمترين حقوق آن هم بدون قرارداد و بي‌آنكه سابقه‌اي براي آنها لحاظ شود و از مزاياي بيمه و بازنشستگي برخوردار باشند به كار گرفته مي‌شوند.

يك معلم قراردادي هم به « اعتماد » در همين زمينه گفت: متاسفانه قراردادهاي ناعادلانه‌اي با معلمان بسته مي‌شود علاوه بر اينكه در اين قراردادها براي روزهاي تعطيل حقوق و مزايايي درنظرگرفته نمي‌شود. حق‌الزحمه ساعات تدريس نيز بسيار ناچيز است. جاي تاسف دارد وقتي قراردادي با يك معلم بسته مي‌شود اگر با روز تعطيل تداخل داشته باشد حقوق آن روز محاسبه نمي‌شود.

اين دبير كه با مدرك فوق‌ليسانس در دبيرستان‌هاي شمال تهران چندين سال است كه در قالب قرارداد خدمت مي‌كند، افزود: در مدارس غيرانتفاعي مديران برده‌وار با معلمان برخورد مي‌كنند و كرامت و ارزش شغل معلمي را زير پا مي‌گذارند. گاهي براي ديدن يك مدير بايد روزها منتظر ماند. آنها حصاري دور خود كشيده‌اند و تشريفاتي كه مغاير با ماهيت كار آموزشي است را در اين مدارس برقرار كرده‌اند.

چالشی جدید به نام جذب معلمان حق‌التدریس  تصویب طرح الزام جذب مربیان پیش‌دبستانی در مجلس شورای اسلامی، شاید در روزهای اخیر مهم‌ترین خبر در حوزه آموزش‌وپرورش در سطح کشور باشد. 

بر اساس این مصوبه مجلس، در جریان رسیدگی به جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش‌وپرورش، این وزارتخانه مکلف شد مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی (گروه‌های‌ تصریح‌شده با شرایط مندرج در تبصره ۹) را که در اولویت استخدام قرار دارند، بدون رعایت ماده ۸ قانون مذکور تا زمان اجرای قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین‌ تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، در وزارت آموزش‌ و پرورش به صورت حق‌التدریسی به کار گیرد.

همچنین بار مالی ناشی از این امر در حد سقف حق‌التدریس سالانه از محل حق‌التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش‌ و پرورش تأمین می‌شود و این قانون از تاریخ 1 / 7 / 94  لازم‌الاجراست. براساس این گزارش جزئیات این طرح از میان ۲۰۱ نماینده حاضر با ۱۱۳ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. 
به گفته برخی صاحب‌نظران (محمدحسین نجاتی) این اتفاق -که متأثر از ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در هفته گذشته و اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی به این آزمون است- در شرایطی صورت می ‏گیرد که هم‌اکنون آموزش‌وپرورش با معضل نیروهای مازاد و نبود تناسب در نیروی انسانی مواجه است. 
اما در این نوشتار به این مسئله از دریچه‌ای دیگر نگاه می‌شود.

نمایندگان محترم مجلس، نمی‌دانم شما بزرگواران کدام تان در آموزش‌ و پرورش خدمت کرده‌اید و اگر مفتخر به این خدمت شده‌اید، چقدر و در کجا بوده است، اما مطمئن هستم همه شما فرزندانی دارید که در آموزش‌ و پرورش درس خوانده‌اند و مهم‌ترین سال‌های زندگی‌شان را از نظر تربیتی در آنجا گذرانده‌اند، هرچند می‌شود حدس زد احتمالا اکثر فرزندان شما بزرگواران در مدارسی تحصیل کرده‌اند که خاص بوده و شرایط آموزشی ویژه‌ای داشته‌اند، اما به‌هرحال هرکس، از هر طبقه اجتماعی و اقتصادی و با هر اعتقاد و فرهنگی در هر جایی درس بخواند، همه در یک وجه مشترک هستند و آن هم اینکه یک « معلم » باید در کلاس حضور یابد و آموزش دهد، یک « معلم » که شرایط کافی و لازم برای « معلمی » داشته باشد که اگر چنین نباشد لاجرم تا ثریا می‌رود دیوار کج... .

از طرفی آموزش‌وپرورش درحال‌ حاضر به دلایل مختلفی، ازجمله استخدام‌های بدون نیازسنجی و غیربومی در سال‌های گذشته، انتقال‌های بی‌رویه، جذب نیروهای غیرمتخصص، تغییر سمت‌های بی‌رویه و خروج نیرو از مقطع ابتدایی که خود معلول رشد بی‌حساب‌ و کتاب مراکز آموزش عالی و کسب مدارک تحصیلات تکمیلی از طرفی و نگاه نامناسب و غیرعلمی به مقطع ابتدایی از طرف دیگر است و همچنین دلایل دیگری که از حوصله این بحث خارج است، با مشکل تراکم نیرو، به‌ویژه در شهرهای بزرگ و در مقاطع خاص مثل ابتدایی و فنی مواجه است.
 این مسائل به علاوه نبود برنامه‌ریزی اصولی در سال‌های گذشته که نماد بارز آن تغییر نظام آموزشی، بدون آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم است، باعث شده این نهاد آموزشی مهم با چالشی بزرگ به نام « ساماندهی نیروی انسانی » مواجه شود. 
در چنین شرایطی، درحالی‌که دلسوزان آموزش‌ و پرورش که در واقع دلسوزان آینده ایران عزیز هستند و در رأس آنها وزیر محترم با برنامه‌ریزی دقیق، سعی در اصلاح ساختارها به‌منظور ارتقای شرایط علمی و رفاهی فرهنگیان دارد و در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی در حال مجاهده‌ای عظیم برای سامان دهی بهینه نیروی انسانی هستند تا به دو هدف افزایش بهره‌وری و جلوگیری از هدررفت نیروی انسانی و سرمایه ریالی در این سازمان شوند و بتوانند از محل این صرفه‌جویی، گوشه‌ای از مطالبات برحق فرهنگیان را پرداخت کنند، تصویب این لایحه از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باعث حیرت همگان شد:

جذب نیروی حق‌التدریس آن‌هم از گروه‌های مشخص‌شده که اگر کمی دقت شود، اکثر آنها از منظر رشته، جنسیت و مکان سکونت رفع کننده نیاز آموزش‌ و پرورش نیستند، اگرچه خود چالش جدیدی برای آموزش‌ و پرورش است، اما مهم‌تر از آن نحوه تأمین بودجه این جذب است که باید از محل صرفه‌جویی انجام‌شده از کاهش حق‌التدریس تأمین شود.

آیا منطقی است که نهادی با به‌کارگیری بهینه نیروی انسانی، باعث کاهش ساعت حق‌التدریس نیروهای متخصص خود شود تا در عین صرفه‌جویی بتواند مرهمی بر زخم‌های ناشی از کمبود بودجه سالیان گذشته بگذارد و اندکی آنها را التیام بخشد و اکنون به او تکلیف شود که این بودجه را دوباره صرف پرداخت حق‌التدریس کند، آن هم با نیروی غیرمتخصص؟ 
اکنون این سؤال پیش می‌آید که به‌راستی درحالی‌ که آموزش‌وپرورش با وزیری فرهیخته و دلسوز و کادری مجرب و برنامه‌ریز به این نتیجه رسیده که در یک برنامه چندساله با شیبی ملایم تراکم غیرمنطقی نیروی انسانی را درمان کرده و به یک تعادل منطقی در این زمینه برسد، چه ضرورتی دارد مجلس محترم با تصویب چنین لایحه‌ای باری بر دوش این وزارتخانه تحمیل کند؟

روزنامه شرق

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

رتبه بندی معلمان

گلستان

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

فعالیت صنفی

خوزستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار /
در جشنواره سفرنامه نویسی و خاطره‌نویسی رضوی که در استان  ایلام برگزار شد ، خانم  « فرخنده قربانی مقدم » توانست رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد .
همچنین در جشنواره مطبوعات البرز از مجموع یک هزار و   55اثر 39 اثر به عنوان برتر شناخته شد که آقای« مهدی خلیلی »توانست رتبه سوم را از آن خود نماید .
« گروه سخن معلم » این موفقیت ها را به اعضای شورای نویسندگان و جامعه فرهنگیان کشور تبریک می گوید .
پایان پیام /

* فرخنده قربانی مقدم ؛ عضو شورای نویسندگان سخن معلم

موفقیت دو تن از اعضای شورای نویسندگان سخن معلم در جشنواره های کشوری

* مهدی خلیلی ، عضو شورای نویسندگان سخن معلم

موفقیت دو تن از اعضای شورای نویسندگان سخن معلم در جشنواره های کشوری

گروه اخبار /  بر اساس نظر سنجی صورت گرفته در سایت سخن معلم ، از مجموع  1611 رای ،  1 / 89  درصد شرکت کنندگان عملکرد  را « ضعیف » ارزیابی نمودند .

نمودار این نظر سنجی به شرح زیر است :

منتشرشده در اقتصاد

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور