با اينكه فصل تابستان را همگان به تعطيلي مدارس ميشناسند ولي همه دستاندركاران مدارس در پي ثبتنام و آمادهسازي براي سال تحصيلي جديد هستند. اين موضوع ويژه مدارس هم نيست و از مهدكودكها گرفته تا پيشدبستانيها به دنبال ثبتنام متقاضيان هستند. زماني كه پاي پول وسط باشد، تبليغات براي جذب مشتري نيز افزايش مييابد همان طور كه در روزهاي منتهي به مهر شاهد آن هستيم كه پيشدبستانيها سخت به دنبال جذب نوآموز هستند. هر ساله در سال تحصيلي جديد شاهد ورود كودكاني به دوره پيشدبستاني هستيم؛ كودكاني كه هنوز با مدرسه، كلاس و معلم چندان انس و الفتي ندارند و آمدهاند تا خود را براي ورود به دنياي ديگري آماده كنند. با توجه به اينكه صراحتا در قانون اساسي كشور گذران دوران تحصيلي براي همگان كاملا رايگان دانسته شده اما در واقع اگر سري به مدارس بزنيد و كم و كيف ثبتنام در دوره پيشدبستاني را جويا شويد خواهيد ديد كه اين امر چندان در آموزش و پرورش لحاظ نميشود.
مقدمه:
در قرآن بیش از 70 بار به امر پژوهش توصیه شده که تعقل ، تفکر و تدبر در قرآن ، بیانگر این موضوع است؛ در نظام دینی ، یکی از امتیازات انسان نسبت به حیوانات ، امر پژوهش است و اگر انسانیم ، در لوای پژوهش ، انسانیم.( گویا، 1377)
یکی از عوامل اساسی پیشرفت درکشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولا هر نوع پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است.( فخاری نیا، 1384)در همین راستا بسياري از دانشگاه هاي دنيا رسالت خود را از آموزش محوري به سوي پژوهش محوري تغيير دادند. (قورچیان وهمکاران،1388)
از آنجا که توسعهی کشورها از مسیر تحقیق و پژوهش میگذرد و بسیاری از پیشرفتهای جوامع مختلف را به فرهنگ آنها منتسب میکنند، لزوم ایجاد و تقویت فرهنگ پژوهش، برای بهبود وضعیت پژوهش کشور ضروری به نظر میرسد.(زواره ای و همکاران ،1390 )
پژوهشگران، زحمت کشان حوزه فکر و فرهنگ هستند که برای پويايي زندگي اجتماعي فعاليت ميکنند و پژوهش، محصول کار علمی آنهاست. «اینشتین» بیان کرده است که «علم، چيزي جز پالايش تفکر روزمره نيست». پس علم، فهم روابط منطقی بین پدیدههاست، به منظور شناخت آنها و کنار گذاشتن تفکر عادتی برای رسیدن به تفکر خلاقی که حاصل کار و زحمت یک پژوهشگر است. آنان در عرصه زندگي اجتماعي، محصولي ارزشمند توليد ميکنند که بدون آنها نه برنامهريزي ممکن است و نه توليد و توسعه توانايي پاسخگويي به نيازهاي انساني را دارد. بنابراین، هم تربيت پژوهشگر در جامعه مهم است و هم ترويج فرهنگ پژوهشي و هم ايجاد سازمانها و نهادهايي که به اين مهم ميپردازند.
لذا آگاهي از موانع پژوهش جهت برنامه ريزي هاي مؤثر به منظور ارتقاي کمي و کيفي پژوهش در آموزش و پرورش و دانشگاه هاي کشور ضروري به نظر مي رسد.
بنابراین می توان بیان کرد که ابتدا باید عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش و فرهنگ پژوهش را شناسایی کرد و سپس به ارائه راهکارهایی مبتنی بر رفع عوامل بازدارنده پرداخت ، که در این مقاله هم به موانع و هم به راهکارها پرداخته شده است.
لذا بایستی با یک دید سیستماتیک به مسأله پژوهش و مشکلات آن پرداخته شود. در این راستا مسأله فرهنگ پژوهش را به عنوان نقطه مرکزی این مساله پیشنهاد میگردد. و سایر مسائل به ترتیب اولویت در کنار هم چیده میشوند. در واقع میتوان استنباط کرد که فرهنگ پژوهش را میتوان مجموع همه عوامل مرتبط با پژوهش دانست یا به عبارتی فرهنگ پژوهش، اصلیترین چالش پیشروی پژوهش در کشورهای درحال توسعه میباشد.
دسته بندی های متعددی برای موانع پژوهش و گسترش فرهنگ پژوهش مطرح شد که در این مقاله به سه مورد آن ها اشاره می شود.
در پژوهشی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش را شامل :
1)عوامل فرهنگی، 2)عوامل فردی (فنی و تخصص)، 3) نحوه ارائه خدمات پژوهشی ، 4) عوامل اداری – ساختاری، 5) عوامل انگیزشی، 6 ) اهمیت ندادن مسئوالان به فعالیت های پژوهشی می دانستند .
در پژوهش دیگری ، عوامل مؤثر بر نشر فرهنگ پژوهش را شامل:
1) عوامل آموزشی-اجتماعی، 2) نظام اقتصادی، 3) نظام تبلیغاتی- ترویجی، 4) نظام خانواده، 5) فضای شخصیتی، ذکر کردند.
ولی پژوهشگر این مقاله (بابلی) با رویکرد تلفیقی و مراجعه و مطالعه اسناد بالادستی و پژوهش های موجود ، موانع پژوهش و عوامل موثر بر گسترش فرهنگ پژوهش را به شرح ذیل دسته بندی نمود:
برای گسترش فرهنگ پژوهش باید سه سطح از جامعه را هم به لحاظ نگرشی و هم دانشی و مهارتی مد نظر قرار داد، به این ترتیب برای فرهنگ پژوهش سه سطح در نظر گرفته میشود که تبیین هر کدام به صورت زیر، مد نظر نویسنده است:
الف ) فرهنگ پژوهش در سطح مدیران عالی جامعه
میزان توجه به امر پژوهش در برنامهریزیها و تصمیمگیریها. (مانند: اختصاص بودجه به پژوهش به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی)
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین در اهداف آرمانی آموزش و پرورش نیز مهم ترین هدف نظام آموزشی تقویت روح بررسی،تتبع و ابتکار( اصل سوم قانون اساسی و قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش ) بر شمرده شده است. ولی متاسفانه با وجود تاکید اسناد بالادستی بر امر پژوهش و استفاده از نتایج پژوهشی همچنان نگاه پژوهش محوری و استفاده از نتایج پژوهش ها در بین مدیران جامعه ما حاکم نیست.
ب) فرهنگ پژوهش در سطح مدیران دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی
میزان توجه به امر پژوهش از طریق اجرای طرحهای تحقیقاتی و استفاده از نتایج تحقیقات. (مانند تسهیل روند تصویب طرحها و پرداخت هزینهها و حقالزحمههای پژوهشگران ، میزان توجه بخش خصوصی به بودجه های تحقیقاتی و متاثر شدن از نتایج پژوهش ها و ...)
ج) فرهنگ پژوهش در سطح کل جامعه
رواج فرهنگ پژوهش یعنی اعتقاد به اینکه منبع اصلی تولید، اندیشه است و اندیشه جوهر فرهنگ می باشد و فرهنگ روح و هدایت گر جامعه است. بنابراین ضعف فرهنگ پژوهشی مانع اصلی توسعه است. بدون رواج فرهنگ پژوهش به ویژه در بین دانش آموزان، دانشجویان مربیان و مدیران و حتی خانواده ها ، تولید اندیشه لازم برای برنامه ریزی و ساماندهی توسعه جامعه تحقق نخواهد یافت. بدون تردید یکی از اهداف و شاید مهم ترین هدف نظام آموزشی، پرورش روحیه و بینش علمی، افزایش قدرت تفکر و خلاقیت و ایجاد روحیه و نگرش پرسشگری و پژوهندگی در دانش آموزان می باشد.
موانع و راهکارها
الف) بعد علمی ( برای گسترش یا عدم گسترش فرهنگ پژوهش):
1- فرهنگ علمی و پژوهشی در کشاکش اثرگذاری و اثرپذیری از فرهنگ عمومی جامعه ایران بوده و بسیاری از انرژی ها، منابع و فرصت هایش صرف کاهش اثرات ناخواسته و نامطلوب فر هنگ عمومی بر مرزهای فرهنگ پژوهشی می شود. لذا برای گسترش فرهنگ پژوهش باید به بازنگری مفاهیم پژوهشی در فرهنگ عمومی جامعه پرداخت.
2- سنت گرايي، گرايش به تقليد، رواج انديشههاي تعبدي و شخصيت پرستي چهار عامل اساسي است که مانع اساسي در ترويج فرهنگ پژوهش در ايران است و متفکران زیادی به آن اشاره کرده اند.
ب) بعد سیاسی و مدیریتی (برای گسترش یا عدم گسترش فرهنگ پژوهش):
1- آن چه که در بحث موانع و عوامل فرهنگی پژوهش و فعالیت های علمی در ایران از بعد سیاسی مطمح نظر است وجود نوعی تقیه و پنهان کاری در بیان افکار، نظرات و عقاید از سوی صاحبان فکر و اندیشه است که متأثر از سیطره فضای ترس و ناامنی اجتماعی – سیاسی و عدم تحمل افکار دگراندیشان در نظام سیاسی جامعه ایران در طول تاریخ بوده است.
2- بی توجهی و هراس مسئولان و سازمان هایی که نقش کارفرما را در امر تحقیق ایفا می کنند نسبت به انتشار یافته های پژوهشی عمدتاً ناشی از بر ملا شدن نقاط ضعف و عدم کارآیی آنها است.
3- گرایش شدید در باره محرمانه نگاه داشتن یافته های تحقیقاتی در زمینه علوم انسانی و مسائل مربوط به آن به چشم می خورد.
4- آبراهام جامعه شناس آمریکایی اعتقاد دارد « محققان به لحاظ اتکاء به صدقه های دولت و بنیادهای خصوصی در گزینش موضوعات برای پژوهش از حالت بکر خارج و تبدیل به مواجب بگیری می گردد که از نوعی مهارت فنی برخوردار است و به شئون عالی شغل خود توفیقی ندارند .
5- مشکل دیگری که در رابطه با خاص گرایی به مثابه مانع راه تحقیقات علمی در ایران است، وجود ارتباطات شخصی و تأثیر زیاد آن بر سازمان های تحقیقاتی است. این مشکل که تعبیر یکی از صاحب نظران « فئودالیسم سازمانی » نام گرفته، اشاره به وجود «نوعی گرایش به گریز از تمرکز و تمایل به دسته بندی و خودکفایی در رابطه با سازمان کلی وجود دارد... که اساس آن بر نوعی روابط اجتماعی مبتنی بر خویشاوندی و روحیه دوست بازی و آشنا پرستی استوار است و یا داور نظام خانخانی، طایفه ای و محله ای جامعه سنتی است»
6- موضوع دیگر، به رفتار سازمانی مربوط می شود. سازمان ها، ادارات و وزارت خانه هایی که تمایل به انجام فعالیت های پژوهشی دارند، عمدتاً به دلیل مشکلاتی که در ساختار اداری – مالی خود دارند نقش محقق را با نقش کارمند اداری یکسان پنداشته و انتظار حضور پژوهشگران را در محل کار دارند و پرداخت حق الزحمه های تحقیق را نه براساس فعالیت تحقیقی انجام شده، بلکه بر مبنای ساعت های حضور در محل کار پرداخت می کنند .
7- نداشتن چارچوب ها و استاندارهای خاص در زمینه مسائل پژوهشی، به اعتقاد برخی صاحب نظران باعث شده که در ساختار فرهنگی ایران تأکید عمدتاَ بر رابطه گرایی باشد تا ضابطه گرایی باشد .
8- عدم وجود رقابت آزاد بین بخش خصوصی و بخش دولتی، و وجود رانت هایی در بخش دولتی مانع رشد و گسترش فرهنگ پژوهش می شود.( سازمانی خارج از فضای رسمی و اداری پیگیر مسائل تحقیقی و پژوهشی بخش های مختلف دولتی باشد و نظارت نماید)
9- در کشور ما به جای اینکه سازمان ها و نهاد ها دنبال محقق بگردند و کارهای تحقیقی ؛ این محقق است که به دنبال روزنه ای برای ارتباط با مراکز تحقیقی می باشد.
10 - (نگرش مدیریتی) اصولاً تحقیق و پژوهش دارای منافع دیربازده است، و در این راستا کشورهای توسعهیافته با توجه به آینده نگری که از مشخصههای اصلی کشورهای پیشرفته است، برنامهریزیهای بلند مدت دارند، اما در کشورهای درحال توسعه برنامهریزیها به صورت حداکثر تا 5 سال انجام میشوند و که آن هم فقط روی کاغذ انجام میشود و بسیاری از این برنامهها (مانند برنامههای 5 ساله اول، دوم، سوم و چهارم توسعه در ایران) تحقق نمییابند.
11- افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی
12-ایجاد زیر ساخت های لازم برای انجام پژوهش ( گسترش و اهیت به پژوهش سراهای دانش آموزی ،گسترش آزمایشگاه های مجهز ، و....)
14- انجام محاسبات آماری از جمله تعداد پژوهشگر به نسبت جامعه عمومی( نسبت محقق به کل جمعیت کشور ) و جامعه ی دانشگاهی ؛ نسبت پژوهشگران جامعه به شاخص های جهانی .
15- کم کردن سهم دولت در تأمین اعتبارات تحقیقاتی و زمینه برای جایگزینی بخش خصوصی برای تامین اعتبارات تحقیقاتی
16-ایجاد زمینه مشارکت فعال در تعاملات بین المللی ، با اولویت جهان اسلام و انعکاس پژوهش ها، نظریات و تجربیات موفق داخلی در مراکز و محافل علمی جهان.( تبادل تجربیات و انگیزش برای محققان داخلی )
17-توسعه بانک اطلاعات پژوهش های معتبر حوزه آموزش و پرورش .
18-همکاری بسیار نزدیک وزارت علوم با وزارت آموزش و پرورش برای تبادل تجربیات در زمینه گسترش فرهنگ پژوهش .
19- ایجاد هماهنگی بین نهادها و سازمان هاي پژوهشی کشور جهت سیاست گذاري، برنامه ریزي و نظارت کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوري و شوراي عالی علوم، تحقیقات و فناوري
20- حمایت از کارکنان و مربیان وزارت آموزش و پرورش با موافقت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش جهت تشکیل مؤسسات و شرکتهاي صد درصد ( 100 %) خصوصی دانش بنیان و کاربردی
21- اعطاء حمایتهاي مالی و بورس تحصیلی از طریق وزارتخانه هاي علوم، تحقیقات و فناوري و بهداشت، به معلمان پژوهنده
22- حمایت از تجاري سازي دستاوردهاي فرهنگیان
23-ایجاد ساز و کارهاي مناسب براي افزایش سهم مشارکت معلمان و مربیان پژوهنده و نخبه در تصمیم سازی ها و مدیریت کشور
24- حمایت مالی و تسهیل شرایط براي ایجاد مجلات پژوهشی و ترویجی بیشتر در وزارت آموزش و پرورش در زمینه هاي مختلف علمی با حفظ کیفیت .
ج) بعد مربیان (برای گسترش یا عدم گسترش فرهنگ پژوهش ):
اساسی ترین نهادی که در شکل گیری جامعه نقش کلیدی دارد نظام آموزش و پرورش است .بالاترین سرمایه گذاری ها و کیفی ترین برنامه ریزی ها باید در نظام آموزشی و پژوهشی یک کشور اجرا شود. اگر در نظام آموزشی به پژوهش بها داده شود، علم و پژوهش به جامعه راه پیدا می کند و پشتوانه ای همیشگی در تصمیم گیری ها خواهد شد، اندیشه ها، برخوردها، روش های نو و بدیع و خلاق همگی از نظام آموزشی مایه می گیرد.
1- مدیران و مربیان باید تحقق اصل ”خردورزي“، اصل ”مسئوليت“ و اصل ”پويايي“ در تمامي ابعاد و اجرائ نظام تربيت رسمي و عمومي نصب العین خود قرار دهند.
2- تغییر و پذیرش فرهنگ نیازمند ویژگی های فردی و شخصیتی است که این ویژگی ها در جذب فرهنگ پژوهشی موثر می باشد (علاقه، انگیزه، احساس نیاز، اعتماد به نفس، انرژی، جسارت، شهامت ، امانتداری، مشارکت جویی، نوجویی، کنجکاو و ...)
3-ایجاد جو و محیط مناسبی برای پژوهش در بین مربیان و عوامل تشکیل دهنده ی این محیط مناسب را احترام به پژوهشگر، تأمین زندگی پژوهشگران، جبران مالی زحمات آنان و کتابخانه های مجهز و تکنولوژی روز می داند.
4- آموزش روش های تحقیق به مربیان و پرداخت پاداش و حذف بوروکراسی اداری و آشنایی با روش های مقاله نویسی برای مربیان و مدرسان از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه ی پژوهش می باشد.
5- روی آوری مربیان به سمت روش های نوین تدریس
6- پیروی بیشتر مربیان از نظریه هایی مانند نظریه سازنده گرایی و نظریه هایی که دانش آموزان را به چالش و انگیزه بالاتر می کشاند.
7- روی آوری مدیران و بخصوص مربیان به شيوة تفكر علمي و منطقي و داشتن تفكر انتقادي در مواجهه با مسائل زندگی.
8- بازنگری ، تقویت و گسترش طرح معلم پژوهنده
9- حمایت های مادی و معنوی از طرح های موفق و نوآوری های تربیتی مربیان ، مدیران و دانش آموزان ، و مستند سازی و انتشار یافته های پژوهشی در داخل و خارج از کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی فعال و کارآمد در این زمینه .
10- توسعه کمی و کیفی تولید محتوای الکترونیکی در زمینه های نگرش و تغییر نگرش ، آموزش مفاهیم تحقیق و مهارت های پژوهشی از پایه تا پیشرفته ( روش تحقیق پیشرفته)
د) بعد خانواده (برای گسترش یا عدم گسترش فرهنگ پژوهش) :
1- تفرد و عدم اعتماد، تعصب و غلبه عقاید قالبی که عمدتاً ناشی از خانواده گرایی یا روابط حلقه های خویشاوندی افراد با یکدیگر است از عوامل موثر دیگر در فرهنگ پژوهشی و توسعه آن است (محمدی، 1384)
خانواده به عنوان یک گروه واحد اجتماعی در برگیرنده بیشترین ، عمیق ترین و اساسی ترین مناسبات انسانی است و علاوه بر آن که منبع اولیه ارضاء نیازهای اساسی فرد می باشد . موقعیت های متعددی برای یادگیری، شکل گیری نگرش ها و باورهای اساسی یک فرد را فراهم می آورد که برای زندگی اجتماعی و بهره وری از میراث فرهنگی و انتقال آن حائز اهمیت است .
2- جو فرهنگی و تربیتی خانواده نقش بسزایی در گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهش ایفا می کند، ابتکار در سال 1381، محیط مناسب را عامل اصلی فرهنگ پژوهش و انگیزه برای تحقیق مطرح نمودند.
و) بعد دانش آموزی (برای گسترش یا عدم گسترش فرهنگ پژوهش) :
هدف آموزش باید این باشد که « دانش آموزان طوری تربیت شوند که بتوانند در شناخت جهان و عملکرد خود، روش و بینش علمی را به کار ببرند و چون دانشمند بیندیشند و رفتار کنند.» بنابراین نظام آموزشی باید مهارت ها، اصول و نگرش پژوهندگی برای آموختن ، اندیشیدن و چگونه یادگرفتن را در دانش آموزان ایجاد کند. در این راستا باید به موارد ذیل توجه نماید:
1- پرورش و تقویت روحیه ی کاوشگرایانه و فکورانه دانش آموزان
2- نظام آموزشی باید مهارت ها، اصول و نگرش پژوهندگی برای آموختن ، اندیشیدن و چگونه یادگرفتن را در دانش آموزان ایجاد کند.
3- تقویت ذوق و شوق یادگیری
4-ایجاد و بهبود روحیه و نگرش مثبت به پرسشگری، پژوهندگی و تحقیق
5- داشتن دانش و درک مناسب از تحقیق
6- آموزش و راه اندازی کارگاه های مهارتی ضروری جهت پژوهش
7- دوری از حافظه محوری
8- اختصاص ساعاتی از وقت دانش آموزان به مطالعه در کتابخانه، ساعت درس کتابخوانی در کتابخانه مدارس به انتخاب خود دانش آموز و موضوع شخصی.
9- گنجاندن درس روش تحقیق در کنار سایر دروس با مفاهیم روان از ابتدایی تا دبیرستان
10- پرورش روحیه و بینش علمی
11- کمک بهافزایش قدرت تفکر و خلاقیت دانش آموز
12- آموزش و فعالیت های کلاسی از طریق روش های مساله محور،
13- ایجاد زمینه های لازم جهت انجام کارهای گروهی و ارتباطات بیشتر دانش آموزان با یدیگر در قالب گروه ها و تیم های پژوهشی
14- فراگیر کردن اطلاعات در بین دانش آموزان و دانش آموزان با مربیان و سهیم شدن با یکدیگر در اطلاعات.
15- عدم ترس از اشتباه مطرح کردن پاسخ ها در ارتباط با مربیان و مدیران مدارس (آموزش جرأت ورزی)
خلاصه موارد زیر را می توان به عنوان راهکار و راهبرد مطرح کرد:
* اعتماد و اعتقاد به نتایج پژوهش ها
* اعمال و استفاده از نتایج پژوهش ها
* صداقت و شفاف گویی در اعلام نتایج پژوهش ها
* اعتماد و اطمینان افراد به یکدیگر
* دوری از تعصب در اندیشه و عمل و اهمیت بیشتر به نتایج پژوهش ها در تصمیم گیری ها
* توجه به مباحث انگیزشی برای محققان
* دوری از نگاه آموزش محوری و ارائه محتواها و روش های پژوهش محوری
* اعتقاد به اینکه توسعه کشور از مسیر تحقیق و پژوهش می گذرد.
* نگاه پژوهش محور به دانشگاه ها ، بخصوص دانشگاه فرهنگیان و ایجاد دانشگاه های پژوهشی
* ایجاد پیوند و ارتباط عمیق بین پژوهش و آموزش
* گسترش فرهنگ تفکر، پرسشگری و پژوهش محوری
* توجه به آمارهای کمی در بحث های پژوهشی ( سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی و...)
* نگاه سیستماتیک به موضوع پژوهش و جلوگیری از یک بعد نگری
* توجه ویژه به تغییر نگرش، ایجاد انگیزش و بالابردن دانش و مهارت مربیان برای هموار کردن مسیر فرهنگ پژوهش.
* بالا بردن و تعمیق روحیه کارهای گروهی و نگاه مشورتی و مشارکتی از پیش از دبستان و به خصوص در سطح مدارس
* اختصاص بخشی از وظایف آموزش معلمان به تحقیق و رسیدگی به پژوهش های فرهنگیان.
* استفاده از رسانه ها و ساخت برنامه ها ، شعارهای مرتبط برای افزایش سطح همکاری عموم مردم با پژوهشگران.
* در اختیار گذاردن امکانات و کتابخانه های مجهز هم برای مربیان وهم برای دانش آموزان
* اهمیت به تخصص گرایی و شایسته محوری و پرداخت کارکنان بر حسب کارآیی و اثربخشی نه بر حسب میزان ساعات ارائه خدمات اداری یا تدریس.
بنابراین ، سنت گرايي، گرايش به تقليد، رواج انديشههاي تعبدي و شخصيت پرستي چهار عامل اساسي است که مانع اساسي در ترويج فرهنگ پژوهش در ايران است و متفکران زیادی به آن اشاره کرده اند .
منابع و ماخذ
-آزادفر، مریم و حضرتی صومعه، زهرا (1389) عوامل موثر بر توسعه ی فرهنگ پژوهشگری از دیدگاه استادان دانشگاه های استان قزوین. فصلنامه پژوهش های سیاسی و بین المللی(سال اول ، شماره سوم، تابستان 1389 صنومات 67 تا 89)
- ابتکار، تقی (1381). چگونگی ایجاد انگیزه تحقیق، پرورش محقق و چگونگی جذب استعدادهای خلاق، طرح پژوهشی دانشگاه آزاد سمنان
- زواری، محمد ابراهیم و همکاران ( 1390). بررسی وضعیت فرهنگ پژوهش کشور از دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی، مقاله ارائه شده در دومین همایش ملی مدیریت پژوهشی و فنآوری دانشگاه شریف .
-ساکي، رضا. ١٣٨٥ . پژوهشهاي آموزشي و چالش هاي فرا روي. فصلنامه تعليم و تربيت. شماره ٨٥
- ساکی، رضا، کیامنش، علیرضا، حسنی، محمد، گزارش کار گروه تخصصی زیر نظام پژوهش و ارزشیابی ، پیش نویس پنجم آبان 1378
- عبدالهی، بیژن (1389) با عنوان" بررسی موانع نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در فرآیند یاددهی و یادگیری در دوره تحصیلی ابتدایی" سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ، دبیرخانه شورای تحقیقات
- حنیفر، حسین؛ بررسی راهکارهای اجرایی ارتقاء فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان استان قم با تاکید بر کتابخوانی. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم ، معاونت پژوهشی. ناظر: شاملی.
-فخاری نیا، پروین(1384). پژوهش دانش آموزی در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، همایش شبکه مدرسه، نیشابور
- قورچيان ، نادرقلي؛ و همکاران (1388).ارائه مدلي براي ايجاد دانشگاه پژوهشي در نظام آموزش عالي ايران.
فصل نامه رهبري و مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحدگرمسار سال سوم، شماره 3،پاييز 1388.صص 69-83
-گویا، زهرا(1377). تحقیق عمل آموزش و اهمیت نقش معلم به عنوان محقق پژوهش در آموزش، مجموعه مقاله ها، پژوهشکده تعلیم وتربیت.
گروه اخبار /
تابستان سال گذشته وزير آموزش و پرورش در مورد افزايش تعداد معلمان زن هشدار داد، تابستان امسال نتيجه آن هشدار را ميشد در جدول نيروهاي مورد نياز در دفترچه آزمون استخدامي آموزش و پرورش ديد، صف طولاني صفرها ذيل ستون ظرفيت پذيرش زنان نشان ميدهد كه آموزش و پرورش نخستين گام جدي خود را براي مهار تعداد زنان معلم برداشته است.
« نزديك ۵۳ درصد پرسنل آموزش و پرورش را خانمها تشكيل ميدهند اين درحالي است كه ۵۱ درصد دانشآموزان پسر هستند. در همين شهر تهران بيش از ۸۰ درصد معلمان خانم هستند، از همين رو عدم توازن در جنسيت پرسنل مشكلات فراواني را به وجود ميآورد. » اين جملات علياصغر فاني بود كه سال گذشته به عنوان هشدار او نسبت به تعداد زنان معلم در خبرها آمد. اما در شلوغي اخبار مربوط به اعتراض مربيان پيش دبستاني به نحوه برگزاري آزمون استخدامي، اجراي مجدانه طرح سهميهبندي جنسيتي در جذب و استخدام معلمان چندان سر و صدايي به پا نكرد.
بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش پنج هزار نفر قرار است به استخدام درآيند كه در اين ميان ١٣٠٠ سهميه در اختيار خانواده شهدا و ايثارگران است و مابقي در اختيار ساير داوطلبان است. تا صبح روز پاياني ثبت نام، بيش از ١١٤ هزار نفر داوطلب در آزمون آموزش و پرورش ثبتنام كردند، بنا بر سهميههاي مشخص شده در دفترچه دو هزار و ٩٤١ نفر مرد و تنها ٧٦٢ نفر زن ميتوانند بخت قبولي داشته باشند. حالا پس از آزمون استخدام دولت كه بازتاب سهميهبندي جدي جنسيتي در آن خبر ساز شد نوبت به آموزشوپرورش رسيده است تا سهم زنان را از مشاغل موجود خود كاهش دهد.
در آزمون استخدامي آموزش و پرورش نيروهاي مورد نياز در قالب پنج گروه استادكار با مدرك كارداني، هنرآموز با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد، آموزگار ابتدايي با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد، دبير با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد و آموزگار استثنايي با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد جذب ميشوند. در اين ميان ميزان سهميه زنها حتي در گروه «آموزگار ابتدايي» كه معمولا در اختيار معلمان زن است هم بهشدت ناچيز است. از ٥٩٤ معلم مورد نياز در مقطع ابتدايي طبق سهميههاي اعلام شده در دفترچه، آموزش و پرورش به ٤٣٧ معلم مرد و ١٥٧ نيروي زن نياز دارد. استان البرز و استان خراسان رضوي هيچ زني را در اين گروه استخدام نميكنند.
كيفيت يا جنسيت
آيا كاهش استخدام نيروي زن براي مقطع دبستان به معناي تغيير سياست آموزش و پرورش در قبال نحوه آموزش كودكان در سالهاي ابتدايي مدرسه نيز هست؟
سيما سلماني، معلم مقطع اول ابتدايي ميگويد كه نه تنها در مدت ٢٤ سال كارش به عنوان معلم بلكه از زماني كه به ياد دارد، مقطع ابتدايي حداقل تا سال چهارم و در اكثر موارد سال پنجم در اختيار آموزگاران زن بوده است: « من در جريان سياستهاي دولت نيستم، شايد قرار است تغييري در امور حاصل شود اما هميشه به دليل شرايط خاصي كه كودكان مقطع دبستان دارند براي آموزش آنها از معلمهاي زن استفاده ميشده است. اين بچهها بهخصوص در اين سالهاي اخير با مشكلات پنهان وارد مدرسه ميشوند، مثلا آمار بيشفعالي بسيار بالاتر از قبل است و باور كنيد كه همكاران مرد ما به خوبي زنها نميتوانند آموزش و پرورش اين بچهها را بر عهده بگيرند. »
اما موضوع استخدام تنها محدود به آموزش و چگونگي پرورش كودكان دانشآموز نيست. بخشي از زناني كه ميخواهند از طريق انتخاب معلمي وارد بازار كار شوند حالا نميتوانند چندان به نتايج اين آزمون اميدوار باشند. « من نميدانم كه آيا سياست دولت اين است كه زنان را خانهنشين كند يا نه، فقط ميدانم كه در جامعه ما و با فرهنگ حاكم بر خانوادههاي ايراني، معلمي هميشه يكي از نخستين شغلهايي بود كه زنان از طريق آن وارد اجتماع ميشدند و كار ميكردند. از سوي ديگر حضور خانمها در بخشي از اين بازار كار اجتنابناپذير است. اگر بحث نگاه كيفي به آموزشوپرورش مطرح است بايد اين را در نظر بگيريم كه توان و كارايي خانمها در اين شغل نبايد فراموش شود. »
به گفته اين معلم استان البرز، يكي از بحثهاي ناديده گرفته شده در بخش كيفيت نحوه برخورد با مربيان پيشدبستاني نمونهاي از ناديده گرفتن كيفيت است، مربياني كه اكثر آنها را زنان تشكيل ميدهند و حالا به دليل سقف سني و خارج بودن از دايره مدارس دولتي در عمل سهم كمي در آزمون استخدامي دارند: « من با مربيان پيش دبستاني همكار بودهام، نيروهاي اكثرا جوان و فعال و باانگيزهاي هستند كه با گذراندن دورههاي كوتاه ميتوانند گزينههاي بسيار مناسبي براي استخدام آموزشوپرورش باشند، برخي آنها ١٤ تا ١٦ سال سابقه كار دارند حالا چون سهميهبندي اعمال ميشود خيلي از اين نيروهاي باتجربه نميتوانند جذب آموزش و پرورش شوند در حالي كه ميتوانند كمك خوبي به اين سازمان براي افزايش كيفيت آموزش و پرورش باشند. »
زنان در برابر مردان
سال ٩٢ رييس مركز آمار و فناوري ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزشوپرورش اعلام كرد: « تعداد كل معلمان و كاركنان، يك ميليون و ١٣ هزار و ٦٥٥ نفر است كه از اين تعداد ٤٨١ هزار نفر را معلمان و كاركنان مرد و ٥٣٢ هزار نفر را كاركنان و معلمان زن تشكيل ميدهند. »
بر اساس اين آمار كل تفاوت ميان نيروهاي مرد و زن اين وزارتخانه ٥١ هزار نفر بود، رقمي كه وزنش آنقدر زياد نيست كه بر اساس آن سياستهاي استخدامي يك وزارتخانه تغيير پيدا كند. از سوي ديگر با وجود بيشتر بودن تعداد كاركنان زن در بدنه آموزش و پرورش، به نظر ميرسد كه در ردههاي مديريتي اين سازمان زنان سهم چندان قابل توجهي ندارند.
در سي و دومين اجلاس روساي آموزش و پرورش مناطق كشور كه در نيمه اول مرداد ماه در تهران برگزار شد در جمع كثير مديران كت و شلوارپوش ميشد به راحتي اندك بودن زنان حاضر در سالن مركز همايشهاي برج ميلاد را ديد. اما هنوز هشداري بابت كمبود نيروهاي مدير زن در وزارتخانهاي كه تعداد زنانش از مردان بيشتر است، نرسيده.
هنوز مشخص نيست كه از ميان بيش از ١١٤ هزار شركتكننده در آزمون استخدامي آموزش و پرورش چه تعداد زن بودهاند اما بيشك تعدادشان بسيار بيشتر از ٧٦٢ جاي خالي استخدام بوده، صف صفرهاي ظرفيت استخدام براي زنان همچنان در حال طولانيتر شدن است؛ از آزمون استخدامي دولت گرفته تا آموزش پرورش.
روزنامه اعتماد
گروه اخبار /
نماینده مردم بناب در مجلس با بیان اینکه بحث رتبهبندی معلمان نباید رسانهای شود، گفت: انتظار داریم این موضوع توسط دولت از طریق رسانه ملی اطلاعرسانی نشود، چرا که با طرح آن افزایش تورم در جامعه را شاهد میشویم
حجتالاسلام محمد باقریبنابی در جمع فرهنگیان و معلمان شهرستان بناب که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل مشکلات زیاد در حوزه آموزش و پرورش، اولویت اول بنده پیگیری مسائل مربوط به آموزش و پرورش بود و طی این مدت در حد توان کارهایی در این بخش انجام شده است.
وی با تأکید بر ضرورت حل مشکلات آموزش و پرورش گفت: اگر کشوری میخواهد به توسعه دست یابد، باید به آموزش و پرورش بها دهد.
باقریبنابی افزود: طی ۳۷ سال گذشته و با توجه به مشکلات بعد از جنگ تحمیلی، نمیگویم به آموزش و پرورش ظلم شده، ولی کمتوجهی شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سپس اجرای برنامه ششم توسعه را فرصت مغتنمی برای حل مشکلات آموزش و پرورش دانست و افزود: مجلس آماده است قدمهای مثبتی را برای حل مشکلات آموزش و پرورش در تمام بخشهای آن و در قالب برنامه ششم بردارد.
باقریبنابی تأکید کرد: برنامه ششم توسعه بهترین فرصت برای ارتقای معیشت، ساخت و ساز و سایر مسائل مربوط به آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه بحث رتبهبندی معلمان نباید رسانهای شود، گفت: انتظار داریم این موضوع توسط دولت از طریق رسانه ملی اطلاعرسانی نشود، چرا که با طرح آن افزایش تورم در جامعه را شاهد میشویم، از این رو پیشنهاد میشود دولت مردان اجرای طرح رتبهبندی را در سکوت کامل انجام دهند.
فارس
انتهای پیام/
گروه اخبار /
مشاور عالی سازمان سنجش از ثبتنام ۱۸۰ هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: کارت شرکت در این آزمون در تاریخ ۲۴ شهریور روی سایت سازمان سنجش قرار میگیرد.
حسین توکلی در گفتوگویی اظهار داشت: ثبتنام برای شرکت در استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال 1394 از روز پنجشنبه 15 مرداد از طریق سایت سازمان سنجش آغاز و تا ساعت 24 دیروز چهارشنبه 22 مرداد 94 ادامه داشت.
وی افزود: براساس آمار اولیه 180 هزار داوطلب نسبت به ثبتنام برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اقدام کردهاند و آمار نهایی متعاقبا اعلام میشود.
مشاور عالی سازمان سنجش عنوان کرد: کارت شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 24 شهریور بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت و این آزمون در روز جمعه 27 شهریور برگزار میشود.
محمد جعفرآبادی روز پنجشنبه در گردهمایی کارشناسان تغذیه شیر مدارس استان همدان در نهاوند افزود: دولت برای تامین شیر رایگان مدارس، عزم جدی دارد و برای این منظور امسال برای نخستین بار با تامین اعتبارات لازم و پرداخت یک هزار و 600 میلیارد ریال بدهی کارخانجات شیر را پرداخت کرده است.
وی گفت: در سال تحصیلی گذشته، 550 میلیون پاکت شیر به صورت رایگان با میانگین 70 نوبت طی مدت شش ماه بین دانش آموزان سراسر کشور توزیع شد.
وی با بیان اینکه امسال در نظر داریم این میزان افزایش یابد، ادامه داد: توزیع شیر سال گذشته از آبان ماه در مدارس راهنمایی و ابتدایی شروع شد و به مدت شش ماه ادامه داشت که امسال در نظر است دانش آموزان دبیرستان ها نیز مشمول توزیع رایگان شیر قرار گیرند.
جعفرآبادی با بیان اینکه بحث نظارت برکیفیت و توزیع شیر مدارس از جمله مباحث مهمی است که ما روی آن تاکید داریم، افزود: در سال تحصیلی گذشته، یک صد هزار تن شیر یعنی دو درصد مجموع شیر تولیدی کشور در مدارس توزیع شد که به جز در یکی از شهرهای استان های بوشهر و کرمانشاه، مورد حادی گزارش نشده اما ما با استفاده از تجارب سال های گذشته به همراه ستاد تنظیم بازار، به دنبال تشدید نظارت و اصلاح برخی مشکلات هستیم.
وی افزود: در این راستا سال گذشته در کل کشور، هفت هزار و 913 مورد بازدید از مدارس، 283 بازدید از کارخانه ها و یک هزار و 581 مورد بازدید از آزمایشگاه ها داشته ایم که از تمامی بازدیدهای به عمل، 107 مورد اشکال وجود داشته که مورد حادی در بین آنها وجود نداشته است.
جعفرآبادی هدف از توزیع شیر در مدارس را فرهنگ سازی در زمینه مصرف شیر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر در سبد مصرف خانوارهای ایرانی، بسیار پائین است لذا برای اصلاح این مشکل نیاز به فرهنگ سازی می باشد که توزیع شیر بین دانش آموزان می تواند این فرهنگ سازی را در بین آنان به وجود آورد ضمن آنکه دولت قصد دارد با توزیع شیر مدارس، به کارخانجات کمک کند اما آنها نیز باید کیفیت شیر مدارس را بالا ببرند.
وی با اعلام قیمت های شیر خریداری شده توسط ادارت کل از کارخانجات شیر افزود: در سال تحصیلی گذشته کمترین قیمت شیر استریل خریداری شده با قیمت چهار هزار و 510 ریال مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد و بیشترین قیمت با پنج هزار و 850 ریال مربوط به استان گیلان بوده است.
وی اضافه کرد: در زمینه خرید شیر پاستوریزه نیز کمترین قیمت مربوط به استان خراسان شمالی با سه هزار و 570 ریال و بالاترین قیمت مربوط به استان اردبیل با چهار هزار و 980 میلیون ریال بوده است .
دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور با برشمردن وضعیت توزیع شیر در مدارس استان همدان گفت: استان همدان به لحاظ خرید شیر پاستوریزه به قیمت سه هزار و 950 ریال، رتبه چهارم کشور را داشته و در زمینه توزیع شیر استریل جایگاه دهم کشور را داراست.
وی افزود: در زمینه توزیع شیر نیز این استان با توزیع 55 نوبت در طول شش ماه، رتبه چهارم را بدست آورده ضمن اینکه تمامی شیرهای توزیعی صنعتی بوده و شیر سنتی در فرایند توزیع وجود نداشته است.
جعفرآبادی از شروع برنامه های اجرایی برای اجرای توزیع شیر در مدارس خبر داد و گفت: از هفته آینده آیین نامه اجرایی را اعلام می کنیم که در این زمینه، لازم است ادارات کل از هم اکنون قرارداد و مناقصه با کارخانجات را آغاز کنند تا ما بتوانیم از مهرماه تا اسفندماه سال جاری، برنامه توزیع شیر رایگان را در سطح مدارس به اجرا بگذاریم .
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه شیر پاستوریزه به لحاظ کیفیت از شیر استریلیزه بهتر می باشد، لذا سعی ما بر این است در سطح شهرها شیر پاستوریزه و در سطح مناطق دوردست که نیاز به ماندگاری زیادی دارد، از شیر استریلیزه استفاده کنیم که البته باید دقت شود در شیر پاستوریزه درصد آب استاندارد بوده و آب زیادی وارد آن نشود.
برنامه توزیع شیر رایگان بین دانش آموزان از برنامه های ملی دولت برای فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف شیر و همچنین کمک به تولید کارخانجات انجام می شود.
در شهرستان نهاوند نزدیک به 25 هزار دانش آموز در سال تحصیلی گذشته، به تحصیل اشتغال داشتند که از این تعداد، 17 هزار دانش آموز در دو دوره ابتدایی و راهنمایی مشغول به تحصیل می باشند که از مزایای شیر رایگان برخوردار هستند .
ایرنا
مهرآمد؛ رتبه بندی می شویم !
درمزایا ، آب بندی می شویم!
آن که دارد سابقه درکارخویش؛
ضمن خدمت دارد و ساعات بیش ؛
در میان همگنان عالی شود
تا همیشه ! صاحب جایی شود
وای بر ،آن کس ندارد سابقه
هر چه دارد ضمن خدمت، باطله
ای که گفتی رتبه بندی کن مرا ،
لای زونکن دسته بندی کن مرا ،
بعد از این مازاد می گردی ،دریغ
ابتدایی می روی با داد و جیغ
بی کلاسی ؟ پس تو مازادی عزیز !
ابتدایی می شوی خیلی تمیز
روزگاری سازوکاری داشتیم !
ابتدایی، انتهایی، داشتیم!
ابتدایی ابتدای راه بود
سال آخر انتهای راه بود
سازمان قیفش چرا وارونه شد؟
می برندت ابتدایی ! پس چه شد؟
گفته بودی حال مان بهتر شود
منزلت یابی غمت کمتر شود
سازمان بندی که باشد این چنین !
رتبه بندی مان چه باشد بعد از این؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / جامعه ما به شدت خشونت زده است . یک روز خشونت علیه دانش آموز ، روز دیگر علیه معلم و... امر مسلم آن است که هنوز مسئولان و سیاست گزاران چاره اساسی برای خشونت رها شده در جامعه نیندیشیده اند .
ابوالفضل هنانیان ، دبیر ریاضی منطقه 14 تهران بیست و یکم دی ماه سال قبل در حال رفتن به مدرسه از سوی اولیاء دانش آموز مورد ضرب و شتم قرار گرفت .
گزارش این خشونت پس از انعکاس در سایت سخن معلم ، بازخوردهای فراوانی در جامعه داشت . اکنون و پس از گذشت چندین ماه از این واقعه ، این دبیر ریاضی از وضعیت پیگیری پرونده اش توسط مسئولان رضایت ندارد .
آقای هنانیان نامه ای برای سخن معلم نوشته و خواهان پاسخ مسئولان گردیده است .
« گروه سخن معلم » آماده دریافت پاسخ مسئولان مربوطه به ویژه وزارت آموزش و پرورش در این مورد است .