صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

افکار و آرا دکتر علی شریعتی « دکترعلی شریعتی » در پروسه ی حیات تکاملی و روند رشد و توسعه و تعمیق حیات و هدف مندی انسان و جامعه به جامعیت و کاملیت ابعاد وجودی انسان و مکتب والای الهی، انسانی و توحید ناب و اسلام اصیل و تشیع اشاره نموده است. عرفان، برابری و آزادی سه مقوله ای هستند که با دست یابی به آن ها کمال و سعادت انسان و جامعه فراچنگ آمده و هدف و غایت و مقصود خلقت آدمی محقق می گردد. عرفان که به جنبه ی خودسازی و صیقل روح و نفس و پالایش درونی و قلبی و فناء فی الله و بقاء بالله انسان و پرواز ملکوتی و معنوی و روحانی او مربوط و منوط می گردد، اُس اساس و زیر بنای بنیادین و غیر قابل تردید سیر و سلوک و شاکله ی وجودی او را رقم می زند.

برابری وعدالت، حیات اجتماعی و رابطه ی او با خلق و اجتماعات بشری و مناسبات و مقررات اجتماعی و مدنیت و قسط و رفاه و معیشت و امنیت و تکامل اجتماعی را تصویر و محقق می سازد و آزادی، ضمن حرمت نهادن و لحاظ نمودن جمع و مناسبات اجتماعی، اراده ی انتخاب و اختیار بشر و در اوج آن انسان موحد و مومن و معتقد را در نظر می گیرد و بدان اهمیت و ارزش و بها می دهد و در واقع پلی می زند فی مابین طبیعت و ماوراء طبیعت و میان جنبه ی تعالی روح آدمی و مدنیت و اجتماع و عدالت و تعاملات بشری و جمعی، پیوند مستحکم ایجاد می نماید. اسلام و مکاتب توحیدی و روح و باطن قرآن و مذهب و دیانت الهی و تعالیم عالیه پیامبران عظام و سیره و مشی امامان معصوم (ع) با تفرد و در خود فرو رفتن و رهبانیت و انزوا و گوشه نشینی و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن و بالعکس مدنیت و اقتصاد و رفاه و ثروت بادآورده و حرام و مناسبات اجتماعی منهای معنویت و عرفان و قدسیات و خودسازی و آخرت گرایی مباینت و مغایرت دارد.

شریعتی در مبحث جالب و پرمحتوی و ارزشمند و کارآمدی و کاربری "عرفان، برابری، آزادی در کتاب خودسازی انقلابی و در مجموعه ی آثار خود چنین می گوید:« ... عرفان به معنای اعمش، در شرق و غرب همیشه وجود داشته است. اما علت این که می گویند عرفان از شرق برخاسته و خصوصا یک قیافه ی شرقی به آن داده اند، این نیست که فقط شرقی گرایش عرفانی دارد، علت این است که چون تمدن در شرق آغاز شده و این جا زاینده ی اندیشه ها و فرهنگ ها و مذهب های بزرگ بوده خود به خود عرفان هم باید از این جا شروع می شده است. اما در نیم کره غربی وحشی نشین، انسان هنوز به مرحله ی تمدن نرسیده بوده بنابراین خود به خود نمی دانسته است دارای عرفان متعالی باشد. والا اصولا عرفان، جزو فطرت آدمی است.»

وی پیرامون ضرورت و لزوم عرفان در زندگی و تاریخ بشریت می نویسد:« .... امکان ندارد که انسان در زندگی مادی و این جهانی و در رابطه با این آسمان و این طبیعت احساس اضطراب نداشته باشد. این احساس اضطراب ناشی از کمبودی است که در رابطه ی او و طبیعت وجود دارد. یعنی به میزانی که انسان، انسان می شود نیازهایی را احساس می کند که دیگر طبیعت نمی تواند آن نیازها را برآورد....

طبیعی است که انسان برای برآوردن نیاز و عطش خود به آنچه که در این جهان نیست بیندیشد و برای برآوردن احتیاج های متعالی ای که ماوراء مادی است و هم برای رفتن به آن جا هایی که احساس می کند جای اوست، به فراسوی طبیعت توجه کند. زیرا انسان به همان اندازه که بیشتر از طبیعت رشد می کند، با طبیعت بیگانه می شود و در نتیجه احساس غربت و تنهایی می کند و برای جلوگیری از این تنهایی و برای فرار از این غربت، به دنیایی که این جا نیست توجه کند در یک کلمه دنیایی که این جا نیست، غیب است. بنابراین به تعبیری بسیار خلاصه می توان گفت که عرفان تجلی فطرت انسان است برای رفتن به غیب، کشف و شناخت غیب.

اما غیب کجاست؟....

اگر آنچه مشهود و محسوس است برای انسان بس باشد وی متوقف می ماند، اما چون بس نیست به حرکت می آید و این حرکت تکامل او را تضمین می کند. بنابراین درست بر خلاف آنچه مادیون می گویند که گرایش انسان به غیب او را منحط می کند، گرایش انسان به آنچه وجود دارد او را منحط می کند. رفتن به سوی ارزش هایی که در طبیعت وجود ندارد، انسان را از حد محدود طبیعت فراتر می برد و تکامل معنوی و نوعی و ذاتی او را تضمین می کند. بنابراین عرفان چراغی است که در درون آدم روشن می شود. رابطه ای است که انسان مادی را به یک موجود غیر مادی ای تبدیل می کند که از تمام فضای طبیعت فراتر رفته و از سطح طبیعت بیشتر اوج گرفته است....

اگر این احساس عرفانی از آدم گرفته شود، بلافاصله انسان به صورت یک حیوان کامل تر و هوشیارتر و قوی تر و مسلط تر بر طبیعت و بر احتیاجاتش در می آید، در صورتی که انسان، بیشتر از این است. احساس عرفانی است که انسان را فضیلت و کرامت می دهد و به میزانی که انسان متکامل تر می شود، این نیاز و عطش در وی شدیدتر است. همان طور که به چشم هم می بینیم، انسان هایی که کامل ترند، ناراضی ترند.

انسان هایی که تکامل معنوی شان بیشتر است و نیازهای شان متعالی تر،مواهب مادی برایشان کوچکتر است و عجز طبیعت هم از سیر کردن آنها بیشتر و این یک امر بدیهی است. حتی وقتی آدم هایی مادی را در نظر می گیریم که تکامل انسانی پیدا کرده اند ولی به خدا و غیب معتقد نیستند. مثل: داستایوسکی و سارتر و یا آلبرکامو می بینیم که اینان از لحاظ فکری، مادی هستند، اما از لحاظ روحی مادی نیستند. چون اندیشه و احساس روحی شان تکامل پیدا کرده است و از نبودن خدا احساس تاسف می کنند.

این مطلب خیلی جالب است که سارتر دیگر مثل قرن نوزدهمی ها نمی گوید که خدا نیست و دین یک خرافه و عامل بدبختی انسان است، بلکه می گوید نبودن خدا، انسان و زندگی را احمق و بی سراجام و بی معنی کرده است، ولی چه کار کنیم که این طور است. معلوم می شود که سارتر وقتی خدا را از طبیعت برمی دارد، طبیعت را تنگ و احمق و بی شعور و بی احساس و نارسا برای نیاز و زندگی انسان تصور می کند.

وی بیگانگی و غربت انسان را در طبیعت تایید می کند و فقط به خدا معتقد نیست. حتی معتقد است که اگر خدا را برداریم هر کاری مجاز است زیرا اوست که فقط می تواند خیر و شر را توجیه کند والا وقتی او وجود ندارد، مثل خانه ایست که هیچ چشمی در آن نیست ، در این خانه این مطلب که شما چه طور می نشینید؟ چه طور لباس می پوشید؟ چه طور رفتار می کنید؟ بی معنی است....

تقسیم بندی های بین مودب نشستن و غیر مودب نشستن، زشت بودن و زیبا بودن، خوب رفتار کردن و بد رفتار کردن، حرف خوب زدن، حرف بد زدن، وقتی است که ناظری وجود داشته باشد. اگر در طبیعت یک چشم بینا وجود نداشته باشد که نظارت کند، بین کسی که خیانت و یا خدمت می کند، بین کسی که خودش را در راه ارزشی و ایمانی نابود می کند و کسی که دیگران را در راه وجود خودش نابود می سازد، فرقی نسیت و این ها همه مثل همند، زیرا ملاک مطلقی که خارج از این اعمال باشد وجود ندارد!؟

همین نکته ها نشان می دهند که نبودن مذهب و خدا برای این گروه یک کمبود است. ولی به هر حال از لحاظ فکری چون بدان معتقد نیستند، به این کمبود و تنهایی انسان و این محکومیت و بدبختی و غربت تمکین می کنند. این امر نشان می دهد که رشد فطرت انسان بالاتر از رشد طبیعت و مرز طبیعت است و اگر آن دغدغه ی عرفانی در انسان نباشد، انسان از لحاظ معنوی می خشکد و منجمد می شود. چنان که تمدن امروز نیز بدون خدا رشد کرده و به صورت جامعه ی متمدن با انسان وحش در آمده است....

عرفان، رشد فرهنگی و معنوی و کرامت وجودی انسان را تا اوج مطلق، تا خدا، تضمین می کند. شریعتی ضمن ارزش گذاری و ارج نهادن به عنصر مهم عرفان به معنی واقعی و اخص آن، عرفان های دروغین، جریان های مرتاضیسم و خرافات و عرفان منهای جهاد، سیاست، اقتصاد و جامعه و مسئولیت پذیری و مذاهب رسمی در خدمت طاغوت و استبداد و استعمار و استثمار و مذهب در قالب استعمار را تخطئه نموده و به نقد سرمایه داری و کمپرادوری و کاپیتالیسم که به مراتب خطرناک تر از سرواژی و فئودالیته عمل کرده و می کند و کمپانی ها و تراست ها و کارتل های کلان نفتی، صنعتی و خلق و خوی امپریالیستی و سرمایه سالاری پرداخته و به سوء استفاده های تئوریک، پراتیک، سیاسی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و غیره وارثان برخی نهضت های ضد برده داری و تجدید نظر طلبی و رنسانس و امثالهم مبادرت می ورزد و از طرفی سوسیالیسم و کمونیسم و مارکسیسم و حتی تیتوئیسم و کاستروئیسم و مائوئیسم را نیز نقد کرده و به کیش شخصیت و شخص پرستی و بت پرستی نوین در آن مکاتب ایراد می گیرد از جمله به نامه ی مهم پرودون به مارکس اشاره می کند که به خطرات آتی پروسه ی مادیت و کمونیسم و مارکسیسم می پردازد و آنها را به همان اتهامات و اشکالاتی متصل و متصف می سازد که پیرامون مخالفانشان مطرح می ساختند. " آزادی خواهان قرن نوزدهم احساس می کردند که اگر نظام سوسیالیستی در جامعه وجود پیدا کند، دیگر انسان ، از بند مادی گری آزاد می شود و تضاد طبقاتی و تضاد منافع نخواهد بود، این تضادها که نباشد جنگ نخواهد بود جنگ و تضاد و استثمار که نباشد همه ی نیروهای انسان ها با هم جمع می شوند و برای تکامل و رشد معنوی شان به کار خواهد رفت اما همه ی اینها آرزوهایی بود که سوسیالیست های قرن نوزدهم داشتند و دیدیم که همان نظام سوسیالیستی که می خواست انسان ها را آزاد کند، پس از به وجود آمدن همه را برده ی یک رهبر کرد و به صورت فرد پرستی و حزب پرستی و بعد به صورت دولت پرستی درآمد."نومانکلاتورا" یا همان طبقه ی جدید و برادر دوقلوی کاپیتالیسم، در قیافه و شکل و شمائل کمونیسم رخ عیان نمود و اعتراضات مردم شوروی سابق و جهان سوم و آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین را و حتی اعتراضات بسیاری از نخبگان داخلی نظیر آندره ساخارف و رهبران آزادی خواه و حتی به ظاهر کمونیست نظیر تروتسکی و پژوهندگان مکتب شیکاگو و لیدرهایی همچون آناپاوکو، ولادیمیر کلمانتیس، کامنوف و زیمینوف و غیره را موجب گشت.

"آندره ژید" و ساخاروف، قوی ترین و مهمترین نکات انتقادی و اعتراضی را مطرح نمودند. واژه و پدیده ی کمونیسم اروپایی – آمریکایی خود موید نواقص و تجدید نظر طلبی در مارکسیسم بوده است. از منظر عقلا و اندیشمندان منجمله علی شریعتی، برابری و عدالت در کمونیسم سراب و دروغی بیش نبوده است.

دکتر علی شریعتی آخر و عاقبت و نهایت کیش شخصیت و رهبر پرستی کمونیسم را پدیده ی خطرناک و زشت فاشیسم می داند. شریعتی پس از طرح این مساله که "جریان دوم ( پس ار عرفان و مذهب) در سوسیالیسم و در کمونیسم و در همه ی مکتب هایی عرض وجود می کند که درباره ی برابری انسان، نفی تضاد صحبت می کنند. این ها فقط به تنظیم رابطه ی طبقاتی دو گروه و دو قطب در متن یک جامعه تنظیم رابطه ی دهقان و ارباب ،سرمایه دار و کارگر و رابطه ی اجتماعی فکر می کنند. در صورتی که عرفان، رابطه ی جهانی و انسان و هستی را مطرح می کند." به موضوع و جریان اگزیستانسیالیسم می پردازد: ".... جریان سوم، اگزیستانسیالیسم که می گوید.... به خود انسان برگردیم و بگوییم تو موجودی. تو در این طبیعت هستی، بیگانه با طبیعت، و خدایی نیز وجود ندارد و رابطه ای نیز نیست، بنابراین به ارزش های ذاتی خود که در ذات نوعی ات است بچسب و آنها را رشد و تکامل ده و آن دغدغه ی وجودی خود را سیراب کن و به او بپرداز و بدان پاسخ گو . تو فقط و فقط یک چیز بیشتر نیستی و همه ی ارزش ها از آن زاییده می شوند و آن اختیار و آزادی مطلق تو است.

همه ی ارزش ها وقتی وجود دارند که این آزادی وجود داشته باشد اما اگر این آزادی را از تو بگیرند آن ارزش ها نیز نخواهند بود، و تو به صورت بنده ای برای قدرت های دیگر خواهی بود: دولت یا خدا."

اگزیستانسیالیسم نیز نقطه ی ضعفش این است که هر چند به اصالت وجودی انسان و آزادی او تکیه می کند، ولی وقتی خدا را و مسائل اجتماعی را نفی می کند و به وجود خود انسان برمی گردد، انسان را در هوا معطل می گذارد! وقتی من آزادم که هر چیزی را انتخاب کنم و هیچ ملاک دیگری هم وجود ندارد! این سوال مطرح می شود که به چه دلیل خوب را انتخاب کنم و بد را نفی نمایم؟ اگزیستانسیالیسم هیچ دلیلی و پاسخی برای سوال من ندارد. من اکنون در مسیری هستم که هم می توانم خود را فدای مردم کرده یا مردم را فدای خود نمایم؟ آزادی هم دارم. کدام را انتخاب نمایم؟

اگزیستانسیالیسم نمی گوید که کدام را انتخاب کن زیرا دلیلی که بگوید کدام را انتخاب کن وجود ندارد، زیرا نه سوسیالیست است و نه خداپرست. نتیجتا انسان را آزاد می کند و به صورت اگزیستانسیالیسم های اروپا درمی آورد که آزاد برای هر کثافت کاری فردی است چرا که آزادی فردی ای که جهتش مشخص نباشد، باز به صورت ذلت و تنزل در یک منجلاب فساد و کثافت در می آید و نتیجه قطعی اش یک نوع آزادی کثیف می باشد."

"به هر حال این سه جریان اساسی و واقعی و حقیقی (عرفان، برابری ، آزادی) (در شکل درست و ناب و خالص و بدون پیرایه ی آن) در عمق خصلت انسان هست و اساس نیاز وجود انسان است....

بنابراین کامل ترین انسان یا مکتب که می خواهد انسان را به فلاح ببرد، انسان و مکتبی است که این ابعاد اساسی را در خود داشته باشد. اگر این سه بعد اساسی در یک مکتب وجود داشته باشد، بعدهای منفی هیچ کدام از مکتب ها در آن نخواهد بود، زیرا یک بعد، بعد منفی بعد دیگر را جبران می کند. وقتی که این سه بعد جدا از هم به صورت مکتب در آمدند، آن جهت منفی اش وجود خواهد داشت و اگر این سه بعد با هم نباشند، جهات منفی شان دیگر نمی تواند وجود داشته باشد.

اگر مکتبی را بیشتر از یک سوسیالیست به مسئولیت اجتماعی ام توجه دهد، دیگر عرفان، مرا از مسئولیت اجتماعی غافل نخواهد کرد. یعنی اگر عرفان مرا از مسئولیت های اجتماعی بری نماید و فقط به تکامل وجودی و معنوی خود مشغول کند، اعتقاد به برابری که یک بعد دیگر مکتب من است مرا غافل از مسئولیت اجتماعی در برابر دیگران نخواهد کرد.

خلاصه آن که :

از یک طرف سارتر مرا به آزادی وجودی خود می خواند، و از طرفی دیگر، سوسیالیسم مرا به مسئولیت اجتماعی دیگران می خواند و از طرفی عرفان و عشق، رابطه ی مرا با عالم وجود، زندگی و سرنوشت نهایی وجودی و نوعی می خواند و این التهاب ماوراء زندگی اجتماعی و ماوراء حتی من فردی وجودی ام را به من می دهد.

اکنون اگر من ... در این زندگی امروز در مکتبی هر سه را در بر داشته باشم، این مکتب رشد هماهنگ و متعادل و چند بعدی مرا تضمین خواهد کرد و اگر نمونه بخواهیم، به نظر من اسلام ارزشش در این است که روی هر سه بعد هماهنگ با هم تکیه می کند.

اسلام، ریشه و روحش و جوهرش عرفان است. اما تکیه اش به مسئله ی عدالت اجتماعی است و سرنوشت دیگران و حتی سرنوشت فرد دیگر و می گوید اگر یک فرد دیگر را زنده نگه داشتی و احیا کردی، مانند این است که همه ی انسان ها را احیا کرده ای، و اگر یک فردی را کشتی، مانند این است که همه ی انسان ها کشته ای یعنی نسبت به رابطه ی من و دیگران این اندازه حساسیت دارد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در آموزش نوین
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

گلایه از مدیر سایت سخن معلم

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

مشکلات بازنشستگان فرهنگی و تفاوت فاحش حقوق معلمان بازنشسته و شاغلین  در یکی از روزهای سرد و بارانی وقتی او را در خیابان دیدم رنگ به رو نداشت ، روزگاری جوان شاداب و خوش اندام بود . او راه پر پیچ و خم زندگی و مهربانی با همنوع و رعایت حق و عدالت در کارها را در دوران خدمتش به همه شاگردانش که هم اکنون مدیران ارشد و مسئولین قانون گذار این کشور هستند آموخته بود.

حالا بعد از سی سال کار و تلاش در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان رمقی برایش نمانده نگران از آینده فرزندانش بود ، زیرا انتظار نداشت مورد بی مهری و بی التفاتی همین کارگزاران قرار بگیرد .

او می گفت :نهال امید و دانایی را که در قلب و روح فرزندان این مرز و بوم کاشته بودم تا به ثمر بنشیند فقط سراب بود.

پناه بر خدا !

شاخه درخت فقر و میوه تلخ تبعیض و نابرابری در روی زمین تا کجا جوانه زده؟ حتی در فکر انسان هم نمی گنجد ؟

 

روزگاری ما زیاران چشم یاری داشتیم

خود غلط بود آن چه می پنداشتیم

 

ما بازنشستگان فرهنگی فراموش شدگان تاریخ این کشور هستیم .

آن چه که می خوانید زبان حق گو همه بازنشستگان فرهنگی است که نیازها و خواسته های خود را به حق مطالبه می کنند و من فقط نظرات و عقاید آنها را جمع آوری و در وادی کلمات می نویسم .

بازنشستگی شروع زندگی و تحمل درد و رنج فراوان جسمی و روحی و بی توجهی به آنان یعنی رشد نزولی انگیزه خدمتی معلمان جوان و تعلیم و تربیت و رشد صعودی آسیب های اجتماعی .

مهمترین مشکل به شرح ذیل می باشد :

کم بودن حقوق و مزایای بازنشستگان فرهنگی در مقایسه با بازنشستگان سایر دستگاه ها و شاغلین فرهنگی که مهم ترین موضوع است.

دولت در دو سال اخیر حقوق شاغلین فرهنگی را از راه های مختلف از جمله افزایش فوق العاده شغل و رتبه یندی معلمان افزایش داده است ، به گونه ای که در سال 94 حقوق شاغلین فرهنگی در مجموع قریب 40 درصد افزایش داشته است اما حقوق بازنشستگان فرهنگی فقط 14 درصد افزایش داشته است که این حق و انصاف و عدالت نیست و در تاریخ نظام اداری دنیا حقوق و مزایایی این چنین اختلاف فاحش نداشته و از شاغلین کمتر نبوده است ؟

آیا یک فرهنگی بازنشسته با حقوق 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان با تورم موجود در کشور می تواند زندگی کند؟

ضمن قدردانی از اقدام شایسته دولت به منظور افزایش حقوق شاغلین ، پیشنهاد می گردد به منظور رفع تبعیض و کاهش شکاف طبقاتی ، حقوق بازنشستگان نیز همانند شاغلین به میزان 40% در سال 94 افزایش یابد.

پس از اجرای رتبه بندی معلمان ، حقوق فرهنگی شاغل با 25 سال سابقه خدمت با بازنشسته 30سال سابقه خدمت حداقل 500 هزار تومان تفاوت دارد و پاداش فرهنگی بازنشسته مهر 93 با فرهنگی بازنشسته مهر 94 حداقل 15 میلیون تومان بیشتر است  ، هر چند پاداش بازنشستگان 93 هنوز پرداخت نشده است.

فقط با وعده ها این بندگان خدا را امیدوار تا روزها و ماه ها بگذرد...

چون واقعا کسی هم به فکر بازنشستگان فرهنگی نیست ؟

چون آن ها مدت ها ست که فراموش شده و به حساب نمی آیند ؟

سوال من این است آیا برای پیش کسوتان خود ارزشی قائل هستید ؟

اگر این طور است ؛ پس چرا صدای حق طلبانه آنها را نمی شنوید ؟

بارالها !

چرا در تمام خبرها و در نشست مسئولان هیچ کس از عدم پرداخت پاداش بازنشستگان 93 حرفی نمی زند ؟

از آن جاکه تمام قوانین به نحوی تحت تأثیر احکام شرعی و فقهی تصویب می شود ؛ بنابراین تمام فعل و ترک فعل سازمان ها و مصوبات و بخشنامه های آنها نیز در همه حوزه ها باید منبعث ازقانون و شریعت باشد، چون قوانین تبعیض آمیز با کرامت انسانی ناسازگاراست .

بی شک چنانچه امتیازات موضوع رتبه بندی معلمان به فرهنگیان بازنشسته به مثابه زمان اجرای احکام شاغلین تسرّی نیابد تبعیض آمیز است که متاسفانه این موضوع در سال 94 حادث شده است .

در دی ماه 93 دولت محترم مصوبه ای در خصوص هم ترازی بیمه طلایی شاغلین فرهنگی با بازنشستگان فرهنگی که بارها و بارها این مصوبه از سوی سخنگوی دولت و وزیر آموزش وپرورش از طریق رسانه های گروهی اعلام شد  ؛ پس چه کسی باید این مصوبه دولت محترم را اجرا کند ؟

هدیه دولت برای ازدواج فرزندان کارکنان دولت و غرامت فوت از سال 89 دریافت نشد ؛ لابد باید منتظر ازدواج فرزندانشان باشند تا وصول شود!

در کدام کشور ، حقوق و مزایای شاغلین و بازنشستگان این قدر اختلاف فاحش دارد  ؟

دیگر کفگیرها به ته دیگ رسیده و صبر و تحمل ها همه تمام شده است ...

چه کسی جوابگو و درصدد رفع این مشکل عدیده است ؟


  راهکار عملی پیشنهادی جهت رفع مشکل به شرح ذیل می باشد :
افزایش حقوق و مزایا و اجرای طرح رتبه بندی معلمان برای بازنشستگان فرهنگی از محل منابع صندوق توسعه ملی، ذخیره فرهنگیان و سایر منابع دولت همزمان و همانند شاغلین و متناسب با رتبه زمان بازنشستگی افراد پایه ، خبره ،ارشد و عالی در قالب طرح دو فوریتی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با همکاری دولت محترم به انجام برسد .

ضمنا در ماده 64 ذیل فصل دهم «حقوق و مزایا » قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید و تصریح دارد :« نظام پرداخت کارمندان دستگاه های اجرایی بر اساس ارزشیابی عوامل شغل و شاغل و سایر ویژگی های مذکور در موادآتی خواهدبود.

امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل ضرب در ضریب ریالی، مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرارمی گیرد و برای بازنشستگان و موظفین یا مستمری بگیران نیزبه همین میزان تعیین می گردد.»

لذا اجرای طرح رتبه بندی معلمان برای بازنشستگان فرهنگی ضرورتی انکار ناپذیر می باشد پس چرا این مهم اجرا نشد؟

چه کسی نمی داند زندگی زیر خط فقر شایسته این عزیزان نیست ؟

سفره ما هر روز کوچک تر و جای خالی مواد غذایی مغذی احساس می شود و حتی آنها تا خط بقاء هم فاصله زیادی دارند !

اگر فیش حقوقی ما بازنشستگان را مشاهده کنید عدالت در نظام پرداخت ها را در می یابید که چه قدر این مهم رعایت شده است !

آن چه عیان است چه حاجت به بیان است .تقریبا 70 درصد بازنشستگان و کارگران فقر و نداری را با گوشت و پوست و استخوان خود احساس و از وضعیت اسف بار خود ناراضی و گلایه دارند  ؛ زیرا بی توجهی دولت به این قشر فرهیخته به صلاح جامعه نیست و سبب بی اعتمادی مردم و جوانان به این شغل شریف شده و ضربه جبران ناپذیری به فرهنگ و باورهای آحاد جامعه می زند .

هدف ازتصویب و اجرای مواد 64 و 109  قانون مدیریت خدمات کشوری رفع تبعیض ،کم کردن فاصله طبقاتی و مرتفع شدن شکاف دریافت حقوق و مزایا مابین« شاغلین و بازنشستگان » بوده است امابه دلیل عدم تسرّی مصوبه دولت یعنی طرح رتبه بندی معلمان به بازنشستگان فرهنگی که درماده 64 قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید و تصریح شده، با اهداف مد نظر قانون گذار در ماده اخیر منافات دارد و شکاف در «پرداخت حقوق » افزایش یافته است و این امر از مصادیق بارز تبعیض در رفتار سازمانی می باشد.

لذا اساسا به حکم مقرر در ماده مذکور می بایست موضوع مصوبه هیأت وزیران و بخشنامه فوق « رتبه بندی معلمان » الزاما مشمول بازنشستگان فرهنگی که چندین سال بی صبرانه منتظر تحقق این مطالبه به حقِّ خود بودند می گردید.

فقط دریچه امید ما سایت وزین سخن معلم و مدیریت گرامی و مجمو عه دست اندرکاران آن هستند که با سعه صدر و گشاده رویی سخنان پردرد این بندگان خدا را می شنوند و با صبوری آن ها را انعکاس می دهند .

ای کاش این نامه به دست مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ارگان های ذی ربط می رسید تا بدانند ما چه مشکلاتی را تحمل می کنیم و خواسته های ما به حق ولی کسی هم تو جهی ندارد ، چون همه به فکر خودشان هستند ؛ زیرا بازنشستگان فرهنگی از مظلوم ترین و در عین حال از محروم ترین اقشارجامعه هستند که از رئیس جمهور محترم و سایر اعضای هیات دولت و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انتظار دارند در خصوص رفع مشکلات بازنشستگان فرهنگی اقدام لازم را به عمل آورند .

با تشکر و سپاس فراوان


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار /

جزئیات چندین فساد مالی در صندوق بازنشستگی کشوری از دولت قبل

محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست خبری  از چندین فساد مالی در این صندوق در دولت قبل خبر داد و گفت: از طریق قوه قضائیه پیگیر تخلفات مالی و بازپس گیری آنها هستیم.

وی افزود: در طی دو سال گذشته مطالعاتی در مورد فعالیت و قوانین حاکم بر صندوق انجام داده ایم و وضعیت گذشته و حال صندوق را بررسی کردیم به طوری که مشخص شد بدون کمک دولت، قادر به ادامه حیات نیستیم. چنانچه قرار باشد تصمیمات دولت و مجلس خارج از سیستم به صندوق بازنشستگی تحمیل شود، حتماً به مشکل برمی خورد به طوری که پس از بررسی ها مشخص شد که ۲۸ مورد تصمیم برای صندوق گرفته شده که اجرای آنها ۴۱۰ هزار میلیارد تومان در ۴ دهه گذشته به صندوق هزینه تحمیل کرده است.

اسلامیان با اشاره به اینکه متوسط سن بازنشستگی در صندوق ۵۱.۵ سال است، گفت: فقط یک مورد از تصمیمات تحمیلی را صندوق انجام نداده که آن نیز قانون بازنشستگی پیش از موعد بود که چون هزینه آن را تامین نکردند، ما نیز اجرا نکردیم.بازنشستگی پیش از موعد به ازای هر نفر نیازمند ۱۱۰ میلیون تومان اعتبار است که به دلیل عدم تامین این بودجه، اجرا نشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۲۶۲ هزار نفر بازنشسته تحت پوشش صندوق هستند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۲۲۲ هزار نفر (۹۸ درصد) تا سقف ۲ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند و تعداد کمی نیز حقوق بالا می گیرند.

اسلامیان با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ هزار نفر به تعداد بازنشستگان اضافه می شود، گفت: قطع ورودی های صندوق بازنشستگی مشکلی است که با آن روبه رو هستیم که علت آن این است که دولت استخدامی ها را در قالب تامین اجتماعی قرار داده است.

به گفته وی، باید به ازای هر ۶ نفر شاغل، یک نفر بازنشسته داشته باشیم، اما این در حالی است که این نسبت در صندوق کمتر از یک است. یعنی به نسبت یک میلیون ۱۰۰ هزار شاغل، یک میلیون و ۲۲۶ هزار بانشسته داریم و هر ماه ۱۷۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنیم.

اسلامیان همچنین به فعالیت های اقتصادی صندوق اشاره کرد و گفت: سامان دهی بنگاه های اقتصادی از جمله اقداماتی است که طی این مدت انجام شده به طوری که نسبت به صندوق های دیگر از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته، سالیانه ۳۰ درصد از افزایش سود برخوردار بوده ایم، اظهارداشت: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و مقایسه با سایر صندوق ها، از وضعیت شرکت های زیرمجموعه راضی هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مورد وضعیت صندوق های کم بازده نیز گفت: خروج از شرکت های کوچک و کم بازده و تمرکز بر رشته هایی که در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و حمل و نقل بوده و مزیت دارند، از جمله اقداماتی است که انجام می شود.

به گفته وی: در حال حاضر مدیریت ۸۰ شرکت را برعهده داریم و سهامدار تعدادی شرکت هستیم و در برخی دیگر از شرکت ها نیز سهم کوچکی صندوق بازنشستگی دارد.

اسلامیان از فساد اقتصادی و مالی در صندوق بازنشستگی خبر داد و گفت: در دولت گذشته، چندین مورد فساد در صندوق ایجاد شده است که یکی از آنها این بود که از یکی از شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه صندوق، فردی که ساکن آمریکا است علاوه بر سود ۱.۴ درصدی که برای انتقال دریافت می کرده، ۱۲۰ میلیون دلار نیز به صندوق باز نگردانده است. یک سری چک از این فرد داریم و همچنین به دلیل اینکه این فرد ساکن لس آنجلس است از طریق پلیس اینترپل و قوه قضائیه پیگیر بازپس گیری پولمان هستیم که تاکنون توانسته ایم یک چهارم آن را یعنی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان را پس بگیریم و پیگیر مابقی آن نیز هستیم.

اسلامیان به تخلف دیگر نیز اشاره کرد و گفت: تخلف دیگر مربوط به زمینی با متراژ بالا در اتوبان صدر بوده که بسیار کمتر از ارزش واقعی زمین به فروش رفته به طوری که ۱۵۰ میلیارد تومان قیمت زمین بوده اما ۳۲ میلیارد تومان آن را فروخته اند که این مورد نیز از طریق مراجع قضائی پیگیری می شود. فرد متخلف ۷ میلیارد تومان پول نقد داده و ۲۵ میلیارد تومان نیز آپارتمان در منطقه شوش واگذار کرده که ارزش آنها عملاً ۱۶ میلیارد تومان بوده است و این چنین زمین ۱۵۰ میلیاردی را ۲۳ میلیارد خریداری کرده است.

اسلامیان گفت: مدیرعامل قبلی صندوق، نقشی در این تخلفات نداشته و در دولت قبلی این اتفاقات رخ داده است.

وی همچنین از واگذاری زمینی در شمال تهران به متراژ ۵ هزار متر به یک پنجم قیمت خبر داد و گفت: این زمین ارزشش ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که به یکی از مسئولین دولت قبل به یک پنجم قیمت اجاره داده شده بود که در حال بازپس گیری آن هستیم و در این صورت با سود آن می توانیم برخی از مشکلات بازنشستگان و صندوق را حل کنیم.

مهر


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار / معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش از تعطیل شدن مدارس غیردولتی که میانگین نمرات دانش آموزان آنها غیرقابل قبول باشد، در سال آینده خبر داد.

گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش گفت: سهمیه ای در رشته علوم انسانی وجود ندارد و این رشته را در تمام مدارس عادی خواهیم داشت.

گروه گزارش /

بر اساس آن چه قبلا در سخن معلم و در مورد مکان و زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران اعلام شده بود ( این جا ) نشست این تشکل امروز در باشگاه فرهنگیان تهران و در ساعت 30 / 15 برگزار گردید .

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ، خانم طاهره نقی ئی به عنوان قائم مقام این تشکل گزارشی از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته توسط این تشکل را بیان کرد .

این عضو شورای مرکزی در ادامه به قرائت پیامی از علیرضا هاشمی سنجانی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران که هم اکنون در زندان به سر  می برد پرداخت .

در ابتدای این پیام چنین آمده است :

"سازمان معلمان ایران با کوله باری از آگاهی و تجربه ، پس از فراز و نشیب بسیار اکنون به ( طرح نو ) رسیده است ، قدردان ریشه هایش باشیم و امید به شکوفایی اش را با تلاش های قاعده مند و جمعی ممکن سازیم ."

در ادامه این پیام آمده است :

" از این نکات می گذرم که وضع جامعه ، آموزش و پرورش و معلمان می توانست بسیار بهتر از این باشد ."

در پایان پیام آمده است :

" امروز افزایش واقع بینی ، عمل گرایی ، پیچیده دیدن امور و شک در راه حل های فوری و فوتی دستاوردهای بزرگی است که در اختیار شما قرار دارد . حرکت تدریجی ، دموکراتیک ، مسالمت آمیز و قانونی سازمان را ادامه دهید و بدانید که صبر ، شجاعت است ."

با این که دستور جلسه این نشست حول دو موضوع " تغییر و اصلاح اساسنامه و نیز انتخاب اعضای شورای مرکزی و هیات داوری بود اما نماینده وزارت کشورتغییرات پیشنهادی را مطابق موازین ( راهنمای ) تشکل های سیاسی ندانست و مجمع وارد دستور جلسه دوم گردید .

با موافقت آقای مفتح ، ناظر وزارت کشور ؛ پیشنهاد کاهش اعضای شورای مرکزی توسط هیات رئیسه مطرح گردید .

برای دو پیشنهاد رای گیری شد . پیشنهاد اول کاهش اعضای شورای مرکزی تا 17 نفر بود و پیشنهاد دوم 11 نفرعنوان شد .

با رای گیری توسط اعضا ، تعداد 11 نفر اعضای اصلی شورای مرکزی مصوب شد . ( تعداد اعضای اصلی دراساسنامه قبلی 25 نفر ذکر گردیده است . )

سپس نامزدها به معرفی خود پرداختند .

پس از رای گیری و شمارش آرا، افراد زیر حائز اکثریت آرا شدند :

1- علیرضا هاشمی سنجانی

2- مهین اربابی

3- خدیجه اصغری

4- منوچهر آزادگان

5- منوچهر خدایی

6- منیژه رئیسی

7- رضا ( عبدالرحمن ) کاکازاده

8- سید محمد مرد

9- فاطمه ( فرزانه ) دشتی

10- محمد تقی سبزواری

11- کاظم حمیدی

همچنین برای هیات داوری سازمان معلمان ایران رای گیری به عمل آمد و افراد زیر حائز اکثریت آرا شدند :

پروانه جوانمردی

فریبا طاهری

زهرا صادقی

 « گروه سخن معلم » برای اعضای شورای مرکزی و هیات داوری سازمان معلمان ایران آرزوی موفقیت و سربلندی دارد .

 

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در گفت و شنود

تهران / انتقاد از اداره آموزش و پرورش منطقه 1 تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار /

عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش به خاطر تنبیه دانش آموزان

روز گذشته فیلمی در خصوص تنبیه چند دانش‌آموز توسط معلمی در الیگودرز استان لرستان در رسانه‌ها منتشر شد که امروز علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم تقدیر از معلمان پژوهنده برتر که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، در واکنش به انتشار این فیلم  گفت: من شب گذشته از طریق صدا و سیما این فیلم را مشاهده کردم و من هم متاثر شدم.

وی افزود: عذرخواهی می‌کنم که هنوز چنین اتفاقاتی را در بعضی از مدارس شاهد هستیم و امیدوارم مسیر حرکت و روالی که پیش می‌رود رو به کاهش باشد و به صفر برسد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه با معلم خاطی برخورد شده‌است، اظهار داشت: اداره رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با این معلم خاطی به شدت برخورد کرده‌است و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در مدارس نباشیم.

فانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا هنوز نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام نشده است، گفت: در این رابطه تمامی کارها انجام شده و منتظر هستیم؛ تکمیل ظرفیت‌ها در استان‌ها انجام شود و پس از آن نتایج را اعلام خواهیم کرد.

ایلنا


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور