صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته

عبدالوحید فیاضی با تشریح جلسه روز دوشنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بحث درباره استفساریه شورای نگهبان در مورد طرح استخدام معلمان پیش دبستانی و حق التدریسی ادامه یافت و توافق شد مفاد این استفساریه را که با نظر اعضای کمیسیون مخالف بود، در قالب اصلاحیه ای در طرح مذکور اعمال شود.
وی با اشاره به موضوع پاداش پرداخت نشده بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این موضوع دیگر دستور کمیسیون بود که با معاون مالی وزارت آموزش و پرورش توافق شد که روز شنبه در جلسه ای در دفتر حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس با حضور دو عضو کمیسیون و نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، موضوع پاداش عقب افتاده بازنشستگان این وزارتخانه بررسی و نتیجه اعلام شود.
ایرنا

انتهای پیام /

منتشرشده در بازنشستگان

آتش زدن عروسک در مدرسه و عوارض و پیامدهای خشونت در مدارس

در سال های اخیر ، خشونت در مدارس به طور غیرمنطقی و نگران کننده افزایش یافته است .

خشونت دانش آموز علیه معلم ، خشونت معلم علیه دانش آموز ، خشونت اولیاء دانش آموزان بر علیه معلمان و...

به نظر می رسد این چرخه خشونت خیال ایستادن ندارد . از سوی دیگر و در حوزه آموزش و پرورش اکثر اخبار و تحلیل ها حول مسائل معیشتی و اقتصادی تمرکز یافته است و البته این گونه وانمود می شود که شاید ریشه این خشونت ها  هم در مسائل معیشتی نهفته است.

اگر چه بحث اقتصاد و معیشت در میزان رضایت شغلی کارکنان و بهره وری آنان موثر است اما تاکنون هیچ یافته پژوهشی تناسب مستقیم میان میزان خشونت در مدارس و وضعیت رفاهی و معیشتی معلمان را مورد تایید قرار نداده است .

این مسائل از آن روی مطرح شد که مخاطبان سریعا این گونه مسائل را به دیوار کوتاه معیشت و اقتصاد پبوند نزنند و نگاهی وسیع ، علمی و چندبعدی به قضیه داشته باشند .

چندی پیش خبر آتش زدن روزنامه توسط یکی از معلمان در همین رسانه منتشر گردید ( این جا ) .

از فرهنگیان و معلمان سراسر کشور به جد خواستیم که به جای این گونه حرکات که ناشی از ضعف و بی بنیاد بودن پایه استدلال و گفت و گو است با ابزار قلم و نوشتن در جهت تنویر افکار عمومی ، جایگاه واقعی و فراموش شده معلم و آموزش را در جامعه بازشناسی کنند .

در روزهای اخیر شاهد آتش زدن عروسکی در یک مدرسه ابتدایی بودیم . در این مورد غیر از اعتراض دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان موضع دیگری را حتی از سوی فعالان صنفی و تشکل های معلمان  شاهد نبودیم .

معصومه انصاریان در این مورد گفت :" برپایی مراسم آتش‌زدن عروسک در مدرسه جلوی چشم بچه‌ها رسما ترویج خشونت است. انجام آن در فضای مدرسه که قرار است مهد تعلیم و تربیت باشد، پیامدهای بسیار خطرناکی دارد. این‌ها که چنین رفتاری انجام می‌دهند، آیا هرگز لحظه‌ای به رابطه عاطفی بچه‌ها و عروسک‌ها فکر کرده‌اند؟

عروسک برای بچه‌ها یک موجود زنده است، یک همبازی است. بچه‌ها با عروسک‌هایشان حرف می‌زنند، بازی می‌کنند، تنهایی‌شان را پر می‌کنند. آتش زدن عروسک در نگاه کودک، آتش زدن یک دوست و همبازی است و نکته اصلی فاجعه همین‌جا است.

معلمی که به خود اجازه می‌دهد عروسک‌های باربی را جلو چشم بچه‌ها آتش بزند، به بچه‌ها و بازی بچه‌ها و دنیای بچه‌ها کاری ندارد، او با این رفتار به احساسات و عواطف بچه‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. او دارد بچه‌ها را وارد بازی‌های پیچیده خود می‌کند.

او خواسته یا ناخواسته، روح و روان بچه‌ها را به بازی می‌گیرد؛ تا خشم خود را فرو بنشاند. به نظر من ، آتش زدن عروسک‌ها به هر بهانه و توجیهی در فضای مدرسه و جلو چشم بچه‌ها، تجاوز به حریم بچه‌هاست. این رفتار غیرانسانی سلامت روحی و روانی بچه‌ها را دچار مخاطره جدی می‌کند. آموزش و پرورش ما باید به خود بیاید و با تمام اقتدار سلامت غذای آموزشی بچه‌ها را تضمین کند ." ( این جا )

 پرسش هایی در این زمینه مطرح است که به برخی از آن ها اشاره می شود :

1 -آیا هدف این معلم و نیز سایر معلمان هم فکر این فرد تغییر رفتار مطلوب در دانش آموزان است ؟

آیا معلمان این گونه می خواهند خود را به عنوان " الگوی رفتاری " در میان دانش آموزان و جامعه مطرح کنند ؟ احتمالا برخی از معلمان برای نشان دادن و اثبات اقتدار خود و ایجاد رعب و ترس و مجبور کردن دانش آموزان به حرف شنوی مبادرت به این گونه اعمال می کنند .

آیا این گونه معلمان به عوارض و پیامدهای عمل خود و به تنفر و یا کینه ای که در فکر و ذهن دانش آموزان از این عمل شکل می گیرد و در آینده قضاوت و نگرش آنان را می سازد اندکی تامل و تفکر کرده اند ؟

آیا احتمالا برای مبارزه با تهاجم فرهنگی و یا استحاله فرهنگی بهتر نیست از روش های اقناعی و گفت و گو استفاده شود تا دانش آموزان بر پایه خرد و طرح " اندیشه برتر " به نتیجه مطلوب هدایت شوند ؟

واقعا جامعه فرهنگیان و معلمان کشور برای متوقف کردن قطار خشونت در جامعه که ریشه اصلی آن در آموزش و فرآیند اصلی نهفته است اندیشیده اند و این که رسالتی بزرگ و وظیفه ای بی بدیل در برابر خود و جامعه دارند ؟

2- در سوی دیگر مخاطب اصلی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در رده های مختلف آن هستند .

* مسئولان ما غیر از صدور بخشنامه های تکراری و بعضا بی محتوا و یا کم اثر چه تدابیر دیگری برای حل مساله اندیشیده اند ؟ به عنوان مثال ؛ آنان در آموزش های ضمن خدمت معلمان چقدر این گونه مسائل را دیده اند و برای آن برنامه ریزی کرده اند ؟

*داشتن تعادل در رفتار ، متعادل بودن شخصیت و اخلاق و مهم تر از آن مجهز بودن فرد به فن گفت و گو و استدلال چه میزان از فاکتورهای اصلی و تعیین کننده  را در هسته ها و هیات های گزینش برای انتخاب معلمان تشکیل می دهد ؟

*آیا اصولا در دانشگاه فرهنگیان و در فرآیند تربیت و آموزش معلمان به این گونه عوامل توجهی می شود ؟

*سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش برای طرح این مساله که موضوع روز جامعه است چه برنامه ای تدارک دیده است ...

از وزارت آموزش و پرورشی که در پرتال خود تصویر آتش زدن پرچم یک کشور را برای مدت زیادی و در بخش اسلایدر خود به نمایش می گذارد واقعا چه انتظاری باید داشت ؟ شاید معلمان هم به تاسی از مسئولان خود در محیط مدرسه و در برابر دیدگان دانش آموزان اقدام به آتش زدن روزنامه ، عروسک و... می کنند ! ( این جا )

آتش زدن عروسک در مدرسه و عوارض و پیامدهای خشونت در مدارس

بسیاری از موضوعات  مربوط به پرونده های قضایی به " مظاهر خشونت " مانند توهین ، فحاشی ، هتک حرمت و... اختصاص یافته است و متاسفانه روز به روز در حال افزایش است .البته در این جا از انبوه امکانات مانند نیروی انسانی ، هزینه ، انرژی ، وقت و... که در مکان هایی مانند کلانتری ها ، دادگاه ها و... برای حل و فصل این گونه پرونده ها صرف می شود فاکتور می گیریم .

به برخی موارد اشاره می شود :

دادستان شیراز در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد که  فحاشی، توهین و ضرب و جرح نیز در شیراز در صدر پرونده های دستگاه قضایی است که باید در این خصوص چاره ای اندیشیده شود. 

حجت‌الاسلام حسن مظفری، دادستان عمومی و انقلاب زنجان در شهریور ماه سال جاری اعلام نمود  فحاشی و توهین به اشخاص در استان بیشترین آمار وقوع جرایم است.

  رئیس کل دادگستری اصفهان درباره افزایش این جرایم در بین مردم می گوید: "افزایش میزان پرونده های توهین مردم به یکدیگر، در برخی شهرستان ها حتی از میزان جرایم مهمی مانند مواد مخدر و سرقت هم بیشتر شده است." غلامرضا انصاری در گفت وگو با ایسنا تاکید کرده: "طی تیر و مرداد گذشته، 122 پرونده توهین به مقامات و ماموران رسمی در استان اصفهان تشکیل شده ، و البته آمار کلی وقوع جرم توهین در این ماه‌ پنج هزار و 653 مورد بوده است....

3-پرسش اساسی این است که مسئولان و رسانه ها به ویژه رسانه ملی در کاهش این معضل و بحران اجتماعی چه تدابیری اندیشیده اند ؟

این چرخه خشونت و بازتولید خشونت در جامعه چه زمانی متوقف خواهد گردید ...

خشونت در مدارس

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش از اعطای وام به فرهنگیان سراسر کشور در ماه های پایانی سال 1394 خبر داد.

عملکرد حراست های آموزش و پرورش  گروه اخبار/

صبح امروز علی اصغر فانی در گردهمایی رؤسای ادارات حراست استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین ، آموزش وپرورش زمینه ساز و بسترساز رسیدن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است .

وی با بیان اینکه دستگاه تعلیم وتربیت زیرساخت سرمایه اجتماعی و انسانی کشور را برای آینده آماده می کند، افزود: آموزش وپرورش هم از لحاظ اهمیت کیفی و هم از جهت تأثیرگذاری بر همه بخش های جامعه یک دستگاه ممتاز و حیاتی محسوب می شود.
فانی مدرسه را اثرگذارترین بخش و محور همه فعالیت های آموزش و پرورش در فرآیندها و برنامه ریزی های آموزشی عنوان کرد و افزود : سیاست اصلی آموزش وپرورش دولت یازدهم مدرسه محوری است و باید بتوانیم در شکل گیری رفتار، منش و اعتقادات دانش آموزان مبتنی بر ساحت های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین فعالیت های اثرگذاری داشته باشیم.
عضو کابینه تدبیر و امید یکی از مشکلات آموزش وپرورش از گذاشته تاکنون را توجه تک ساحتی یا چند ساحتی به مقوله تربیت عنوان کرد و ادامه داد: باید بتوان مبتنی بر سند تحول بنیادین به رشد متوازن ساحت های شش گانه تربیت در دانش آموزان نائل شد.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به حرکت علمی و مبتنی بر دانش در حراست آموزش وپرورش تصریح کرد: امروزه حراست های آموزش وپرورش دانش بنیان است و این بدین معنی است که هر کاری بخواهد در آموزش وپرورش شکل بگیرد باید مبتنی بر دانش ، مطالعه و کار کارشناسی خواهد بود.
وی نقش حراست در آموزش وپرورش را «شناختی» عنوان کرد و گفت: حراست ها باید کسب اطلاعات لازم را به گونه ای انجام دهند که تصمیم گیرندگان به موقع و در فرصت مناسب قادر به اتخاذ بهترین تصمیمات در امور باشند.
فانی با تأکید بر زیرنظام پژوهش و ارزیابی در سند تحول بنیادین اظهار کرد: همه اقدامات حراست باید مبتنی بر پژوهش باشد و حرکت براساس آداب، علایق ، سلایق و رویه های گذشته بر خلاف اصل مدیریت دانش بنیان است .
عضو کابینه تدبیر و امید بررسی و شناخت تحولات محیط و جامعه را امری مهم برای حراست ها خواند و افزود: حراست ها باید باچشمان بینا و نگاه مبتنی بر عقلانیت به مسئولان در اتخاذ تصمیمات کمک کند.
وی حراست آموزش وپرورش را ملجاء و مأمن معلمان مردم و دانش آ‌موزان دانست و گفت: برخلاف گذشته عملکرد حراست باید برای معلمان اطمینان بخش باشد.
وزیر آموزش وپرورش در رویکرد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی به دو نوع امنیت سلبی و ایجابی اشاره کرد وادامه داد: ما باتوجه به فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش و لطافت روح معلمان به دنبال امنیت ایجابی هستیم و مجموعه حراست با تمام وجود باید در این راستا حرکت کنند تا اهداف سازمانی آموزش و پرورش تحقق یابد .
وی وجه تمایز حراست آموزش وپرورش و نهادهای فرهنگی با حراست سایر دستگاه ها را در بعد معرفتی و انسانی خلاصه کرد و گفت: باید رویکرد امنیت فرهنگی با بازتعریف و بازمهندسی درحوزه حراست های نهادهای فرهنگی مانند آموزش وپرورش نهادینه شود.
عضو کابینه تدبیر وامید با اشاره به سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: تحولات اجتماعی و فرهنگی منتظر تصمیمات و اقدامات مسئولان نمی ماند و به همین دلیل نهاد تعلیم و تربیت باید با واقع بینی ، تحولات را رصد و مدیریت کند تا بتواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و حداکثر استفاده را برای تربیت صحیح و اصولی دانش آموزان به کار ببرد.
فانی تصریح کرد: حراست آموزش وپرورش در مدت دو و نیم سال فعالیت در دولت تدبیر و امید با رویکرد نو و علمی به تحولات به دستاوردهای خوبی رسیده است و در تلاش است به گونه ای عمل کند که جهت گیری ها در مسیر امنیت، رفاه و آسایش معلمان برای تربیت نسل جوان آینده کشور باشد.
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

پیشنهاداتی برای اصلاح نظام ارزشیابی معلمان  اخیرا طرح رتبه بندی معلمان در حال اجرا و تکوین است . امسال به صورت ناقص از مهر اجرایی شده است و قرار است در سال آینده کامل تر و دقیق تر اجرا گردد. هدف از اجرای طرح رتبه بندی افزایش حقوق معلمان بر مبنای توانمندی و کیفیت کار آنان می باشد.( هر چند کلیت حقوق معلمان پایین است و واقعا باید برای آن فکری شود )
ارزشیابی سالانه به احتمال خیلی زیاد در رتبه بندی حرفه ای تاثیر مستقیم خواهد داشت . ارزشیابی کار معلمان بسیار پیچیده و قابل مناقشه است . اگر قرار باشد که در طرح رتبه بندی ، افزایش حقوق بر حسب شایستگی های حرفه ای متفاوت باشد، لازم است تا ارزشیابی سالانه ی معلمان بر مبنای دقیق تری نسبت به حال صورت پذیرد .
در شرایط کنونی نمره ی ارزشیابی معلمان بیشتر دست مدیر است و تقریبا رابطه ی بین مدیر و معلم میزان نمره ی ارزشیابی معلم را تعییین می کند .کیفیت کاری در این شرایط کمتر در کمیت نمره ارزشیابی آن ها خالت دارد.

در حال حاضر، یکی از فاکتور هایی که در ارزشیابی برای بسیاری مدیران حائز اهمیت است ، درصد قبولی بالای دبیران است که متاسفانه اکثر معلمان هم برای اینکه چالشی بین آن ها و مدیر و اداره به وجود نیاید ، به راحتی نمرات غیر واقعی را برای دانش آموزان منظور می کنند تا در آخر سال با امتیاز صد ارزشیابی آن ها کامل شود و در لیست در خواست تشویقی مدیر و ادره قرار گیرند .

البته هستند معلمان و مدیرانی که دقت در ارزشیابی دانش آموز برای آن ها مهم است ولی متاسفانه سال به سال کمتر می شوند.


پارامترهایی که باید در مورد ارزشیابی کار یک معلم مورد بررسی قرار گیرد به شرح زیر است :


1-سنجش کیفیت کارمعلم
سنجش کیفیت کار یک معلم بسیار سخت است . ولی به هر حال عادلانه ترین روشی که به نظر می رسد بتواند این کیفیت را تا حدودی بسنجد پرسش از خود دانش آموزان آن معلم می باشد . دانش آموزان هستند که به صورت مستقیم با معلم سر کار دارند و می توانند در مورد کیفیت کار معلم نظر دهند . مدیر مدرسه می تواند فرم هایی را که به صورت استاندارد و علمی تهیه شده اند و پارامترهای کاری معلم را می سنجند در پایان سال در کلاس بدون حضور دبیر، بین دانش آموزان پخش کند و بدون اینکه به آن ها اجازه صحبت و مشورت داده شوند بخواهد فرم ارزشیابی را که مثلا شامل ده سوال در مورد کیفیت کار معلم است را نمره از یک تا چهار دهند . که حداکثر چهل نمره می باشد.


2- سنجش میزان دانش معلم
یکی دیگر از عواملی که در ارزشیابی معلمان می تواند دخیل باشد میزان دانش آن هاست . سنجش این کمیت باید به صورت سراسری و هر شش سال یک بار در آزمونی هماهنگ کشوری یا استانی می تواند انجام گیرد نصف سوالات این آزمون می تواند مربوط به رشته ی تدریس معلم باشد و نصف دیگر دانش عمومی (سیاسی اجتماعی مذهبی رایانه ..) معلم را بسنجد . این آزمون می تواند سی نمره از صد نمره ی ارزشیابی معلم را شامل شود . نمره ی کسب شده برای شش سال ارزشیابی معلم لحاظ گردد.


3- تعامل معلم با مدیر
سی نمره باقی مانده را مدیران مدارس باید بدهند . البته ملاک های که بر حسب آن ها این سی نمره داده می شود باید دقبق و روشن باشد . به طور مثال پانزده نمره ی آن مربوط به حضور مرتب و به موقع معلم در مدرسه و کلاس می باشد . اگر معلمی یک روز غیبت موجه داشت نیم نمره از ارزشیابی او کسر گردد یا اگر یک روز غیبت غیر موجه داشت دو نمره از ارزشیابی اش کسر شود . پانزده نمره باقی مانده نیز به تشویقی هایی که برای معلم صادر می گردد و همچنین شرکت در دوره های ضمن خدمت و نحوه ی همکاری معلم با مدیریت مدرسه می بایست اختصاص یابد .


در ارزشیابی مدیران و معاونان نیز نظر دانش آموزان و معلمان باید بخشی از نمره ی ارزشیابی آنان را تشکیل دهد .


البته این طرحی که ارایه شد صرفا یک پیشنهاد است و می تواند با نظریاتی که توسط همکاران گرامی ابراز می گردد کامل تر شده و نقایص آن کمتر شود.
امیدواریم حال که قرار است رتبه بندی به صورت دقیق اجرا شود و معلمان بر حسب شایستگی های حرفه ایشان رتبه بندی شوند و اصطلاحا دیگر دوغ و دوشاب برابر نباشد نظام ارزشیابی نیز دقیق و عادلانه گردد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار /

پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته ( 93 ) به داستانی پراندوه و دامنه دار تبدیل شده است . روزانه نظرات متعددی در این پایگاه خبری تحلیلی حاوی اعتراض و انتقاد معلمان از نقاط مختلف کشور در این مورد ثبت می شود .

ما نیز بر اساس رسالت و وظیفه خویش آن ها را منعکس می کنیم .

« گروه سخن معلم » امیدوار است تا مسئولان هر چه زودتر تدبیری برای این مساله بیندیشند .

منتشرشده در بازنشستگان

 رویکرد هسته های گزینش در دولت تدبیر و امیدپانزدهم دی‌ماه ، سی ‌و سومین سالروز صدور فرمان تاریخی بنیانگذار و معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ( ره ) مبنی بر تشکیل گزینش است و این فرمان نقطه عطفی در حیات اداری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و نقش و اجرای آن در پویایی و بالندگی نظام اداری به ویژه نیروی انسانی آموزش و پرورش انکار نشدنی است.

ازآنجائی که مهمترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی است ،‌ در نظام آموزش و پرورش نیز معلم به عنوان هدایت‌کننده و اسوه ‌ای امین و بصیر ،‌ مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های این عرصه می باشد و گزینشگران باید برای انتخاب این‌عنصر مؤثر نهایت تلاش و کوشش خود را به کار گیرند تا شایسته ترین و کارآمدترین نیروی انسانی در دستگاه به کارگرفته شود .  
دراین راستا باید تلاش ها معطوف به جذب مربیان و معلمینی باشد که دارای فضایل اخلاقی و شایستگی های حرفه‌ای با هویت یکپارچه توحیدی و منطبق با نظام معیار اسلامی بوده و بتوانیم افرادی را وارد نظام تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران نماییم که مؤمن و آراسته به فضایل اخلاقی ، عامل به عمل صالح ، تعالی‌جو ، تحول آفرین ، انقلابی ، آینده نگر ، متعهد ، امین ، بصیر ، حق شناس و دارای شایستگی‌ و توانمندی‌های علمی و حرفه‌ای باشند و به معنای حقیقی معلمینی که در طراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند . اما برای اینکه ما گزینشگران به خوبی از عهده این مأموریت مهم برآئیم ، لازم است تا عملکردمان روز به روز حرفه ای تر شده و خطاها به حداقل برسد .
بر همین مبنا ، باید خودمان را ملزم کنیم که درسطوح مختلف ، حرفه‌ای عمل نموده و مهارت لازم را در این زمینه کسب نمائیم .
با عنایت به این که در گزینش ، اصل بر « کرامت انسان » است لذا دوری از افراط و تفریط ، تنگ نظری ، نگرش های سلیقه ای و جناحی همواره باید در این بستر مورد توجه قرار گرفته و نگاه به ضوابط و مقررات و همچنین اصل توجه به کرامت انسان ها ، دادن فرصت ‌جبران اشتباهات به داوطلبان و جذب حداکثری و دفع حداقلی ، با رعایت اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران ، قانون اساسی و ولایت فقیه ، در گزینش ملاک عمل واقع شده و با رعایت اعتدال و رأفت اسلامی و ملاک قرار دادن وضعیت فعلی افراد ،‌ تلاش شود تا حقوق متقابل نظام اسلامی و داوطلبان حفظ گردد .
جهت تحقق اهداف یادشده ، هیأت مرکزی گزینش آموزش و پرورش سیاست ها ، رویکردها و اقدامات ویژه ای را منطبق با سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) ناظر بر بهبود معیارها و روزآمدی روش های گزینش منابع انسانی، سیاستهای دولت تدبیر و امید ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه های مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر فانی در دستور کار دارد که به برخی از موارد به اختصار اشاره می گردد :
 
1- به گزینی منابع انسانی توانمند در فرآیند تعلیم و تربیت در تمام ساحت ها
2- ارتقای فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی در نظام گزینش آموزش و پرورش
3- عدالت محوری در جذب و انتخاب منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش
4- تقویت ساختار گزینش آموزش و پرورش جهت ارتقای توانمندی های اداری
5- ارتقاء نقش گزینش آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ویژه تحقق اهداف عملیاتی مرتبط بر جذب و گزینش نیروی انسانی براساس نظام معیار اسلامی
6- کیفیت بخشی به فعالیت های تخصصی گزینش آموزش و پرورش
7- هم راستایی و هم افزایی گزینش آموزش و پرورش با سایر حوزه های مرتبط مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش
8- ارتقاء انگیزه های سازمانی گزینشگران آموزش و پرورش
9- شفافیت و روزآمدی شیوه ها و روش های بررسی صلاحیت نیروی انسانی
10- توسعه و کاربست فن آوری های نوین در امر گزینش نیروی انسانی
11- شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف داوطلبان اشتغال در آموزش و پرورش با تأکید بر دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز .
12- تقویت امر نظارت و ارزشیابی عملکرد هسته های گزینش
13- « برنامه محوری » در سطوح مختلف فعالیت های تخصصی گزینش آموزش و پرورش
14- ارتقای نقش گزینش در نظام تعلیم و تربیت و رشد و تعالی آن با تأکید بر افزایش کارایی و اثربخشی در منابع انسانی آموزش و پرورش
15- ارتقای مهارت های حرفه ای و تخصصی گزینشگران آموزش و پرورش
شایان ذکر است با توجه به محدودیت های موجود ، گزینشگران عزیز طی‌ سال گذشته با نصب‌العین قراردادن قوانین و مقررات و سیاست‌ های وزارت متبوع ، نسبت به انجام کلیه وظایف و امور محوله براساس تقویم پیش بینی شده سالانه ، اهتمام شایسته ای داشته اند و برای تداوم بهتر این فعالیت ها نیازمند توجه ویژه به این حوزه می باشیم .
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

درخواست مطالبات بازنشستگان 93

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار / دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به آتش زدن عروسک‌های باربی در یکی از مدرسه‌های دخترانه ابتدایی، این حرکت را حرکتی بر گرفته از گرایش‌های میلیتاریستی دانست که جز حذف مخالف، به موضوع دیگری نمی‌اندیشند.

شرایط معلم شدن از نظر دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش  گروه اخبار /

مهدی‌ نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نظام سنجش سلامت حرفه‌ای معلمان اظهار داشت: طرح نظام سنجش سلامت حرفه‌ای معلمان به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و گام نخست خود را آغاز کرده است.

وی افزود: بعضی از بخش‌های این طرح باید به مجلس شورای اسلامی، دولت و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برود و در آنجا تصویب شود.

نوید ادهم با بیان اینکه طرح نظام سنجش سلامت حرفه‌ای معلمان شامل معلمان ورودی جدید هم می‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون این طرح شامل تمامی افرادی می‌شود که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند و شامل معلمان قدیمی نمی‌شود اما برای معلمان قدیمی هم یک طرح کلی را طراحی می‌کنیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به شاخص‌ها و استانداردهای معلمی اشاره و گفت: طرحی در گذشته به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است که معلمان باید استانداردهایی را بر مبنای تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش داشته باشند.

وی افزود: در این طرح معلمان نباید نقص عضو داشته باشند، قد آنها از یک حدی کمتر نباشد، معلم عادی نباید نقص عضو داشته باشد، معلم عادی نباید 6 انگشتی باشد، لکنت زبان نداشته باشد، عیب و نقصی در چهره نداشته باشد، اعتیاد نداشته باشد و دارای چهره خوب و توانایی تکلم باشد.

نوید ادهم ادامه داد: البته جانبازان و معلولان در این خصوص مستثنی هستند و موضوع تدریس آنها در مدارس استثنایی با این موضوع متفاوت است اما معلمان عادی نباید مشکلات مطرح شده را داشته باشند. ( فارس )

انتهای پیام/


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور