صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها / جمعی از فرهنگیان استان لرستان با ارسال نامه ای برای گروه سخن معلم خواهان توجه و پاسخ گویی مسئولان نسبت به مطالبات خود گردیدند .

متن کامل این نامه که در اختیار ما قرار گرفته است به شرح زیر است

گروه اخبار /

جزئیات بودجه آموزش و پرورش در سال 1395

بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 95، 28 هزار و 540 میلیارد تومان برآورد شده است و این در حالی است که بودجه عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 93، 20 هزار و 621 میلیارد تومان بود و بودجه مصوب سال 1394 به رقم 23 هزار و 584 میلیارد تومان رسید و در مجموع با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای، بودجه آموزش و پرورش به 28 هزار و 690 میلیارد تومان در سال 95 رسیده است.

بر این اساس بودجه مصوب دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 94، حدود ۳.۶ میلیارد تومان بود که در سال ۹۵ به ۴.۳ میلیارد تومان افزایش یافته است و با در نظر گرفتن بودجه تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای به ۴.۴ میلیارد تومان رسیده است؛ بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها 27 هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان در سال 95 است، البته بودجه مصوب ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال 94، 22 هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان بود.

بر اساس لایحه بودجه، کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی برای اولین‌‌بار در بودجه دیده شده است که این رقم 150 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ یارانه دفترچه، تغذیه رایگان و امور رفاهی دانش‌آموزان مناطق محروم نیز 44 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بودجه سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی 29 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و یارانه مسکن فرهنگیان نیز 30 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

برای فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان نیز مبلغ 100 میلیارد تومان و برای توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان مبلغ 50 میلیارد تومان برای اولین‌بار پیش‌بینی شده است؛.

برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی در سال 94 رقم 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که این رقم در سال 95 به 332 میلیارد تومان افزایش یافته است ضمن اینکه کمک به ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق روستایی در مصوب سال 94، 55 میلیارد تومان بود که در سال 95 این میزان به 59 میلیارد تومان افزایش یافته است.

بودجه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز که مصوب آن در سال 94، 90 میلیارد تومان بود در سال 95 به 103 میلیارد تومان افزایش یافته است و همچنین برای اولین‌بار اعتباری نیز برای موزه تاریخ و تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است که مبلغ آن یک میلیارد تومان در بودجه سال 95 است.
بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با در نظر گرفتن تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌‌ای در سال 95 به 822 میلیارد تومان رسیده است و بودجه دانشگاه فرهنگیان در سال 95 به 370 میلیارد تومان افزایش یافته این در حالی است که بودجه مصوب دانشگاه فرهنگیان در سال 94، 220 میلیارد تومان بود.

بودجه دانشگاه شهید رجایی در سال 94، 33 میلیارد تومان بود که در سال 95 به 63 میلیارد تومان افزایش یافته است و همچنین بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز از 352 میلیارد تومان در سال 94 به 646 میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافته است.

بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حالی به 68 میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافته است که این رقم در سال گذشته 40 میلیارد تومان بود و همچنین بودجه سازمان نهضت سوادآموزی نیز که مصوب آن در سال 94 رقم 259 میلیارد تومان بود، در سال 95 به رقم 284 میلیارد تومان افزایش یافته است.

 فارس
منتشرشده در اقتصاد

سهم آموزش وپرورش و معلمان از پول های آزاد شده پسا تحریم در ابتدا لازم می دانم شادمانی خود را از اجرای برجام و لغو تحریم ها که به  همت دولت مردان مدیر و مدبر و نیز پشتیبانی و حمایت رهبر معظم انقلاب صورت گرفت اعلام نموده و آن را به ملت بزرگ ایران و فرهنگیان و معلمان فرهیخته تبریک بگویم .

در مورد میزان و مقدار آزاد سازی  پول ها بلوکه شده که به دو صورت ارزی و شمش و سکه طلا می باشد با استناد به خبر روزنامه اعتماد مورخه 24 دی 1394 روایت های مختلفی وجود دارد که استاندار تهران عدد 180میلیارد دلار و آقای مصباحی مقدم ابتدا پول های ارزی  بلوکه شده را 130 میلیارد دلار را ذکر کرده بودتد که بعدا منظور خود را اصلاح نمودند و گفتند مجموع مطالبات ارزی و طلای بلوکه شده متعلق به ایران 130 میلیارد است و رییس کل بانک مرکزی پول های آماده ورود به کشور را 30 میلیارد دلار اعلام نمودند که شامل : امارات  12.4میلیارد دلار ، کره جنوبی  5.9میلیارد دلار، هند 5.3میلیارد دلار ، ژاپن4.7میلیارد دلارمی باشد که جمعا 28.3میلیارد دلار می گردد.

تازه 22 میلیارد دلار  چین به صورت وجه ضمانت بلوکه کرده است و در صورت احتساب آن حدودا 50 میلیارد دلار به خزانه بانک مرکزی واریز خواهد شد .

اگر پول های آزاد شده 30 میلیارد دلار باشد معادل   90 هزار میلیارد تومان واگر  50 میلیارد دلار محقق شود معادل 150 هزار میلیارد تومان آزاد و وارد خواهدشد که مقداری از آن وارد شده است .

حال با تاکیدات مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) و رییس جمهور محترم و مردمی مبنی بر تغییر نگرش حاکمیتی به آموزش وپرورش از یک سازمان و نهاد مصرفی و هزینه ای به یک سازمان تولیدی و سرمایه ای با محوریت تولید منابع نیروی انسانی متعهد و کار آمد ،قوه مجریه و مقننه نیز بستر لازم برای عملیاتی شدن این تغییر نگرش و رویکرد را باید فراهم سازند .

در مقطع زمانی کنونی برای  عملی نشان دادن این باور ؛ دولت با مساعدت مجلس می تواند 10 الی 12 درصد این پول های آزاد شده را با نظارت کافی و وافی به آموزش وپرورش اختصاص دهد تا هم معوقات و پاداش بازنشستگان وهم  معوقات  حق التدریس پارسال و سه ماه امسال و اضافه کار و حق الزحمه ناظرین و مصححین امتحانات نهایی  پرداخت شود و هم با توجه و استناد  به سخنان آقای نوبخت منتشر شده در روزنامه اعتماد مورخه چهارشنبه 23 دی 1394 با عنوان سال جهش حقوق ها ، مقداری از آن 10 درصد اختصاص داده شده از آزاد سازی پول های بلوکه شده برای افزایش حقوق درقالب فوق العاده حقوق که می تواند تا 50 درصد حقوق ثابت را شامل شود در نظر گرفت، این مبلغ بر اساس حکم کار گزینی برای هر فر هنگی بین پانصد تا نه صد هزار تومان می گردد که به طور متوسط  هفت صد هزار تومان می باشد ؛ با توجه به تعداد پرسنل آموزش و پرورش تقریبا 700 میلیارد تومان در ماه و سالیانه هشت هزار و چهارصد میلیارد تومان خواهد شد که با اختصاص 10 الی 12 درصد از پول های بلوکه آزاد سازی شده (150هزار میلیارد × 10%) که بالغ بر 15الی 18 هزار میلیارد تومان می گردد این مهم دور از دسترس نیست .

در ضمن با ضریبی حقوق بازنشستگان را نیز می توان اصلاح نمود .

امید که با پی گیری مسئولان محترم به ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش و نیز مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی گامی در جهت احقاق حقوق فرهنگیان و مطالبات مغفول معلمان برداشته شود .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در اقتصاد

بدون شرح /

آلودگی هوا و دیوار کوتاه مدارس

روزنامه قانون

آتش زدن روزنامه و عروسک و نظرات معلمان و تشکل های فرهنگیان  آقای م- ح  دبیر دبیرستان دهخدای کرج که در اقدامی نمادین روزنامه همشهری را جلو چشم دانش آموزان و دوربین رسانه ها آتش زد، با حضور در گروه تلگرام " آموزگاران اندیشمند " از آتش زدن روزنامه  دفاع کرد. آقای م- ح به گفته خودش بیش از 14 سال سابقه فعالیت صنفی دارد و یک دوره دوساله هم عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران - تهران بوده است. چند ماه پیش روزنامه همشهری در کنار یک یادداشت ، طرحی منتشر کرد که عده ای از معلمان از آن برداشت توهین به مقام معلم کردند. اعتراضاتی در فضای مجازی صورت گرفت اما اقدام آقای م- ح از لونی دیگر بود .

او با آتش به جنگ قلم رفت.  
 
آقای م- ح می گوید : "بنده با جمع کردن خبرنگاران استان حتی سیمای البرز یک برگ روزنامه توهین آمیز به معلم را نمادین آتش زدم....

قبل از اقدام با اصحاب رسانه مشورت کردم و خبرنگاران خود معتقد بودند باید آن انگل ها جواب درستی و محکمی دریافت کنند. " او اسمی از اصحاب رسانه که با آنها مشورت کرده و آنها همکاران خود را انگل نامیده و او را ترغیب به آتش زدن روزنامه کرده نمی برد، تنها رسانه ای که اسم می برد سیمای البرز است."شاید این همکار خودش نادانسته  قربانی خط دادن مشاوران خود از "اصحاب رسانه" قلابی  شده و آنها برای پاره ای مقاصد سیاسی زیرپایش پوست خربزه انداخته اند.

در عالم رسانه بسیار بعید است که یک خبرنگار خواستار آتش زدن روزنامه در پاسخ به درج مطلبی نادرست یا اشتباه بشود و یا همکار خود را انگل بنامد. شاید هم این بخش از داستان زاییده تخیل این همکار غیرت مند باشد.  
 
آقای م- ح  هموز هم به موثر بودن اقدام خود معتقد است و می گوید : "دانش آموزانم از آن تاریخ احترام بیشتری برایم قایل بودند . چون همه کاریکاتور را دیدند و حق آن روزنامه می دانستند .جوان حق طلب است و آنها از حق معلمان خود دفاع کردند."

 او معتقد است که با اقدام خود جلوی یک فاجعه برنامه ریزی شده برای توهین به معلمان و جلوگیری از اعتراضات را گرفته است.

وی در پاسخ معلمانی که آتش زدن روزنامه در مدرسه را کار غیر فرهنگی می دانستند گفت : "بنده اندکی سیاست کار کردم. باید کار برنامه ریزی شده غیر فر هنگی پاسخی درخور داشت."در اینجا یکی از فعالان صنفی نزدیک به کانون به کمک او می آید و می نویسد :" تصورم این است آن زمان شاید این نوع اعتراض به نظرشان درست آمده . البته من خودم شخصا البته امروز این روش رو نمی پسندم." در کنار همکاران زیادی  که آتش زدن روزنامه در مدرسه را کاری ضد فرهنگی محکوم کردند برخی افراد نزدیک به  تشکل ها ، اقدام آقای م-ح را تحت شرایطی و در چارچوب زمان و مکان یک واکنش طبیعی و البته نه چندان خوب ارزیابی کردند.
 
آقای الف – لام فعال صنفی از یکی از شهرهای کردستان وارد بحث شد و نوشت : "در تمام دنیا یکی از روش های پیگیری مطالبات روی آوری به اقدامات نمادین است که طبعا آتش زدن روزنانه یا عروسک می تواند در این قالب قرار گیرد، لیکن استفاده از این اقدامات سمبلیک در هر شرایطی و در هر بازه زمانی نه تنها مفید نیست بلکه گاهی دقیقا تاثیر معکوس می گذارد."

در برخورد این فعال دو نکته است : اول قبول آتش زدن روزنامه به عنوان اقدامی نمادین در تمام دنیا. دوم ارزش گذاری این عمل بر اساس فایده و ضرر.

وی در پاسخ به این سوال که در کدام کشورها آتش زدن روزنامه و عروسک روش پیگیری مطالبات به صورت نمادین است؟ می گوید : "آتش زدن قرآن در ایالت متحده ی آمریکا.آتش زدن هزار باره ی عروسک های نمادین در بسیار از کشورها و الخ" همکاری پاسخ می دهد : "یک کشیش منزوی در یک کلیسای متروک قرآن آتش زد و تقریبا از طرف همه نهادهای مدنی و دولتی آمریکا این عمل محکوم شد. آیا باید سرمشق معلمان ایرانی قرار گیرد؟ گفت در تمام دنیا آتش زدن روزنامه روش پیگیری مطالبات است ، بحثی در مورد کتاب دینی نبود !"


الف – لام  فعال صنفی که معتقد است آتش زدن روزنامه در تمام دنیا یکی از روش های پیگیری مطالبات است،  برای اثبات نظر خود نهایتا هیچ فکتی ارائه نداد و نگفت  معلمان در کدام کشور برای خواسته های صنفی خود روزنامه آتش زده اند؟ اینکه فعالان صنفی برای مطالبات خود از چه روش ها و تاکتیک هایی استفاده کنند یکی از چالش های اساسی در گروه های تلگرام است. نقطه مرکزی این چالش پیگیری مطالبات در چارچوب قانون و مقررات و در تعامل با دستگاه های مسئول و یا پیگیری مطالبات در خیابان و عبور از مرزهای قانون است؟
 
یک معلم به نام الف –نون می نویسد : "دانش آموزان بارها و بارها خیلی از معلمانشان را دیده اند که پرچم های زیادی را آتش زدند و یا از روی پرچم ها رد شده اند، دیدن آتش زدن یک روزنامه برای گرفتن حق خود اتفاقا تاثیر مثبت می گذارد ، اگر دانش آموزان اصلا از این صحنه ها ندیده بودند تاثیر منفی داشت ولی وقتی چنین اعمالی بارها وبارها برای موارد ناحق اتفاق می افتد این دفعه برای عمل دادخواهی صورت می گیرد نتیجه مثبت می دهد، " آقای م –ح که در دبیرستانی در کرج مقابل چشم دانش آموزان به صورت نمادین روزنامه آتش زده در جواب همکاران می گوید : "در روز واقعه از همکاران خواهش کردم با من همکاری نکنند. چون امنیتی ها نمی توانند با من کاری کنند. چون آماده هر هزینه ای بوده ام." آقای م- ح مدعی است که بعد از این اتفاق با پاره ای از مسئولان اداری عالی رتبه استان دیدار کرده و حتی توسط مسئولان امنیتی احضار شده است اما توانسته آنها را متقاعد کند و تقریبا همه رفتار او را تایید کرده اند.
 
او می افزاید : "بنده به مقالاتی که این روزها همش به خشونت معلمان بدون ابراز چرایی می پردازد کمی مشکوکم." آقای م- ح آتش زدن نمادین روزنامه را کافی نمی داند و پاسخ درخور را آتش زدن دفتر روزنامه همشهری می داند و حتی در حضور مقامات رسمی هم این را گفته است  :"  به معاون فرماندار کرج عرض کردم بنده هنوز دفتر روزنامه همشهری را آتش نزدم تا درخور پاسخ مناسب باشد." آقای م- ح معتقد است که با آتش زدن نمادین روزنامه، سیاست مداران را در جای خود "میخ کوب" کرده است و در توضیح آن می نویسد: "انتظار نداشتند یک معلم بلد باشد پاسخی محکم به آنان بدهد. بنده به همراه چند همکار و همراهی اتفاقی دانش آموزان که شعار می دادند: "معلم عزیزم حمایتت می کنیم. جلوی توهین را گرفتم !"
 
او در ادامه آتش زدن روزنامه را با دفاع از فعالان  زندانی معلم  پیوند می زند و با طعنه به منتقدان  می گوید : "ببخشید. امروز شما آن کار را ضد فرهنگی می دانید و چون کار فرهنگی یعنی اینکه دبیرکل و معاونش و سخنگو و... کانون صنفی در زندان باشند شما بشینید نگاه کنید." و در ادامه می گوید : "وقتی دولت به تشکل های صنفی اجازه مجمع نمی دهد و معلمانش در زندان باید کاری کرد."
 
او در پاسخ به این انتقاد که چرا جواب اهانت روزنامه را با کار فرهنگی و مثلا نوشتن جوابیه نداده است می گوید: "وقتی بنده رسانه ندارم مجبورم حرفم را طوری دیگر بزنم." اما فراموش می کند که او به رسانه ها و خبرنگاران و حتی سیمای البرز دسترسی داشته و آنها را در مدرسه جمع کرده است!  اینکه چرا در حضور نمایندگان رسانه ها به جای اعتراض منطقی به کاریکاتور ، روزنامه را جلو دوربین ها آتش می زند دلیلش عدم دسترسی به رسانه نیست.
 
بر خلاف تصور این همکار ، فرهنگیان منتقد به رسانه های بزرگ دسترسی دارند. شاخه رسانه ای تشکل های صنفی بخشی از صفحات اجتماعی روزنامه های اصلاح طلب را در اختیار دارند ، اما قادر به گفتمان سازی نیستند ، چرا که همه مسایل آموزش و پرورش را به نوعی در امور معیشتی منحل می کنند.

در ادامه و در پاسخ انتقاد یکی از همکاران می گوید : "شما یک کلمه را تکرار می کنید خشونت !!! قبال چه ؟در قبال زورمداران. شما مدارا کن ما به زندان می رویم." شما هر انتقادی به فعالیت های صنفی برخی تشکل ها و فعالان داشته باشی ، پاسخ نهایی همین است : " زندان ، مبارزه ، هزینه ، احضار توسط مقامات امنیتی ... " آنها  منتقد را اتوماتیک به ترسو بودن ، بی عملی ، جاسوسی ، گرفتن پست و مقام و پول از وزیر و دستگاه امنیتی متهم می کنند. طوری که منتقد از ترس آبرو ریزی سکوت کند . البته این اتهامات که مثل نقل و نبات نثار می کنند ، نیاز به دلیل و سند ندارد.  اگر مدرک بخواهی، جواب های  احساسی و حتی پرخاش و دشنام می شنوی. فرمول این است هرکس با ما نیست ، لابد ریگی در کفش دارد.


شگفت انگیز اما واکنش یک فعال صنفی – سیاسی عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران بود  که به منتقدان آتش زدن روزنامه حمله کرد و نوشت : " روزنامه آتش زده از دیوار سفارت که نرفته بالا . ول کنین تورو خدا . همگی هی محکوم محکوم می کنین .بنده خدا رو گیر آوردین ریخیتن سرش .همکار ماست یه احساس تکلیف کرده یه حرکت فردی انجام داده ." اگر قرار باشد هرکس احساس تکلیف کرد هر کاری انجام بدهد که باید فاتحه قانون و امنیت را خواند. چنین موضع گیری از جانب عضو مرکزی یک تشکل اصلاح طلب بعید بود تا جایی که ابتدا عده ای تصور کردند آقای م-م شوخی می کند.

 وی در ادامه بدون شوخی نوشت  : "هر حرکتی رو در تاریخ و جغرافیای اون حرکت تفسیر می کنند." آقای م- م که دانشجوی دوره دکتری مدیریت است می افزاید : "من این حرکت رو نوعی مقابله از جنس برداشت فردی میدونم .اینکه کسی روزنامه ای آتش بزنه کار خلافی نکرده .متن مقدس که نبوده برادر... نوعی حرکت اعتراضی است .فردی و با مسئولیت شخصی" آقای م-م به این نکته توجه نمی کند که این اتفاق در مدرسه به عنوان یک مکان آموزشی و به عنوان یک کنش صنفی رخ داده است. اگر آقای م-ح در ملک خصوصی خودش و برای ایجاد گرما  روزنامه آتش می زد، دفاع  این همکار قابل قبول بود.

 نکته جالب اینکه  آقای م-م در حالی این حرکت را فردی و با مسئولیت فردی معرفی می کند که انجام دهنده این حرکت،  بدون هیچ ابهامی آن را یک اقدام نمادین در دفاع از معلمان معرفی می کند و به عضویت خود در یک تشکل و حتی سابقه عضویت در هیات مدیره آن تشکل را به عنوان تاکید بر صنفی بودن عمل خود می نویسد.

مرتکب آتش سوزی، صراحتا  تفسیر شخصی از عمل خود را رد می کند و برای آن تفسیر سیاسی و صنفی قایل است. عضو شورای مرکزی تشکل صنفی – سیاسی اصلاح طلب در ادامه می افزاید :  "نقدهای دوستان به گونه ای است که انگار این همکار بزرگوار جنایت علیه بشریت انجام داده." سپس  می گوید : "کسانی که با توپخانه رسانه هر روز هر کسی را که می خواهند به توپ می بندند وکیل مدافعانی چون شما را لازم ندارند."
 
اشاره به توپخانه در فضای رسانه ای ایران اشاره به یک روزنامه خاص  است. آقای م.م مخالفان آتش زدن روزنامه همشهری در مدرسه را به عنوان وکیل مدافع روزنامه خاص معرفی می کند. این در حالی است که آن رسانه خاص  از مدافعان حمله به اماکن فرهنگی و حمله گروه های فشار به دفاتر روزنامه ها است.آن روزنامه خاص هم معتقد است که افراد حق دارند بر اساس تکلیف قانون را زیرپا بگذارند. اما اصلاح طلبان که تشکل آقای م-م بخشی از آن است ، آتش زدن روزنامه توپخانه و حتی تعطیلی آن را رد می کنند و معتقد به برخورد فرهنگی در قبال روزنامه و نشریه و رسانه هستند.

 وی در ادامه از دفاع ضمنی به دفاع مستقیم می رسد و می نویسد : "شما به گوسفندداران فلان منطقه در فلان جان توهین کنید .اونها که نمیان واستون مقاله بنویسن برادر".  در اینجا آقای ج-ر که مدیریت گفت و گو را بر عهده داشت ، در پاسخ وی نوشت: "واقعا جای تاسف است که معلمان را با گوسفند داران مقایسه می کنید."آقای م.م نهایتا اشکال برنامه آتش زدن روزنامه را چنین بیان می کند : "تنها اشکال انجام این کار در مقابل دیدگان دانش آموز بوده." از دید من  آتش زدن روزنامه در مدرسه ، دستور سازمانی تشکل های صنفی نبوده و ابتکار شخصی آقای م- ح بوده .  اما سکوت و مماشات تشکل ها  در مقابل چنین اعمالی را دون شان معلمی می دانم . همه ما باید در مقابل رفتار کسانی که ولو با حسن نیت ، دفاع از حقوق معلم را در حد گروه های فشار  و لباس شخصی ها تنزل می دهند باید بایستیم و برادران و خواهران افراطی خود را توجیه کنیم که این گونه حمایت ها بسیار بیشتر  از درج یک کاریکاتور در روزنامه ، چهره معلم را در جامعه تخریب می کند.

تشکل ها باید به جای تکیه بر غرایز و احساسات و عواطف معلمان ، عقل و دانش و اندیشه معلمان را مخاطب خود بدانند ، همبستگی صنفی با همبستگی باندهای مافیایی و همبستگی فرقه ای متفاوت است. همبستگی صنفی مبتنی بر شخصیت معنوی معلم و برپایه شرافت و اصول حرفه ای استوار است. این همبستگی شامل همکارانی که به دانش آموز تجاوز جنسی می کنند ، همکارانی که دست بزن دارند ، همکارانی که روزنامه آتش می زنند و خلاصه همکارانی که به منزلت معلم در جامعه آسیب می رسانند نمی شود. بزرگترین مدعی و منتقد همکاران خلافکار باید خود معلمان شرافت مند و فداکار باشند.


ما در مورد بسیاری از مسایل دچار کج فهمی و تعصب و رفتارها و گفتارهای هیجانی هستیم.  تشکل یابی معلمان در چنین بستری و  بر پایه چنین اندیشه هایی و چنین رفتارهایی ما را عقب تر می برد و بعید نیست که اندیشه و  رفتارهای فردی برخی لایه های عقب مانده تر معلمان، در قالب  تحلیل و رفتارهای تشکیلاتی بروز کند.

به نظر من روشنگری مقدم بر تشکل یابی است و اگر هم کسی معتقد به این تقدم نباشد باید این جمله را سرلوحه فعالیت تشکیلاتی قرار دهد : مهم ترین وظیفه یک تشکل مبارزه با جهل و خرافات و تعصب در حوزه صنفی است.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / چندی پیش یادداشتی از همکار محترم  آقای « مسعود ستوده نژاد » با عنوان « اخلال در نظام آموزشی کشور توسط موسسات تجاری - آموزشی و سکوت وزارت آموزش و پرورش !  » منتشر گردید . ( این جا )

« گروه سخن معلم » از یادداشت و ارائه بازخورد توسط ایشان و نیز از اقدامات سازنده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تشکر و قدردانی می کند .

منتشرشده در یادداشت

انتخابات و فرهنگیان و مطالبات  گروه اخبار /
دومین میزگرد تخصصی انتخاباتی ایرنای خراسان شمالی با عنوان «انتخابات، فرهنگیان و مطالبات» با حضور رؤسا و نمایندگان تعدادی از تشکل های فرهنگیان و فعالان صنفی این قشر، در دفتر ایرنا در بجنورد برگزار شد. 

در این میزگرد، «محمد سیدی» نایب رئیس انجمن اسلامی معلمان استان، «حمیدرضا رجایی» مسئول کمیته سیاسی مجمع فرهنگیان خراسان شمالی، همچنین «زهرا عوض زاده مقدم» مسئول کمیته بانوان حزب کارگزاران در استان، «محمد رمضان زاده» فعال فرهنگی و «احمدرضا رحیم زاده» دبیر اول حزب کارگزاران این استان حضور داشتند.
لزوم توجه نمایندگان مجلس به خواسته های صنفی قشر فرهنگی، چاره اندیشی برای حل مسائل و مشکلات خانواده بزرگ آموزش و پرورش اعم از معلمان و دانش آموزان، فعال شدن تشکل های مرتبط و ارائه برنامه نامزدهای نمایندگی در این خصوص، ازجمله مطالب طرح شده در این میزگرد بود.  

 

خواسته های فرهنگیان چیست ؟
حاضران در این میزگرد در پاسخ به پرسش بعدی که اصلی ترین مطالبات و خواسته های جامعه فرهنگیان از مجلس آینده چیست، از دیدگاه خود نکاتی را بیان کردند.
«رحیم زاده» در این باره گفت: تشکیل انجمن صنفی از مهم ترین خواسته های فرهنگیان است. وی صدور مجوز فعالیت معلمان در این تشکل ها و مشخص شدن وضعیت فعالان صنفی را نیز از دیگر خواسته ها دانست.
«سیدی» هم گفت: ما هم اکنون از بی عدالتی رنج می بریم و اگر معلمان تجمع هایی نیز در سال های گذشته داشته اند، با شعار رفع تبعیض بوده است.

وی اضافه کرد: فرهنگیان فقط به فکر حقوق و دستمزد خود نیز نیستند چون اگر با دید دقیق به مشکلات جامعه بنگریم، متوجه خواهیم شد که تمام آن ها در اثر آموزش ضعیف رخ داده است و ما می خواهیم به این قشر که تامین کننده نیروی انسانی است، توجه شود و حتی از به کارگیری معلمان غیر متخصص پرهیز شود تا شأن و جایگاه معلم نیز حفظ شود.


 نظارت درونی و وجدان از اهمیت بالایی برخوردار است
موضوع نظارت نمایندگان بر اجرای قوانین مصوب و نیز جایگاه وجدان جمعی به عنوان بازوی قوی نظارتی، بحث دیگری بود که «عوض زاده» در این باره گفت: مجلس قوانینی برای رفاه حال مردم وضع کرده است، اما بسیاری از آن ها درست اجرا نمی شود که این امر باعث شده است آسیب های فراوانی در جامعه داشته باشیم.
وی به مشکلات مدارس حاشیه شهر و محرومیت دانش آموزان اشاره کرد و افزود: آن چنان وضعیت مدارس حاشیه شهر خراب و نابه سامان است که حتی بنده به عنوان معلم دچار مشکلات روحی شده ام.

وی با بیان اینکه نماینده ها باید به این مشکلات رسیدگی کنند، بر شایسته سالاری تاکید کرد و افزود: زمانی که بینش سیاسی پویا باشد، یک وزیر یا مسئول برای ماندن در جایگاه خود لابی گری نمی کند.
وی دوباره خواسته خود را تکرار کرد و گفت: اگر ما یک تشکل صنفی داشته باشیم، می توانیم مطالبات خود را از نمایندگان بخواهیم و گزینه مورد نظر خود انتخاب کنیم. این فعال سیاسی با بیان این که خیلی اوقات به مسائل غیر مهم در جامعه پرداخته می شود، گفت: بزهکاری نتیجه بی توجهی به آموزش و پرورش است در حالی که این موضوع مورد توجه نماینده ها و مسئولان قرار نمی گیرد.
وی اظهار کرد: اگر نماینده ای به مجلس فرستاده ایم، باید شرایط فراهم باشد که از وی تحقق شعارهایش را بخواهیم و اعلام کنیم که تو را رصد خواهیم کرد  ؛پس باید در راستای برنامه ها و وعده هایی که داده بودی، پیش بروی و فقط در این حالت است که نماینده ها در جهت بهبود شرایط کار خواهند کرد.
وی افزود: وضعیت باید طوری باشد که آنان فکر نکنند در طول چهار سال دیگر نظارت نخواهند شد و بدانند که باید پاسخگوی مردم باشند و اگر کار نکنند از سوی موکلان خود بازخواست می شوند.
«رجایی» هم در تشریح دیدگاه خود در این خصوص بیان کرد: برخی از نمایندگان مجلس مسائل و مشکلات جامعه را ریشه ای درک نمی کنند و گاهی هم بعضی مسائل که مشکل اکثریت مردم نیست، به طور افراطی و غیرمعقولانه بزرگ نمایی می شود.

وی فرستادن نخبه ها و افراد توانمند به مجلس را راهکار حل این معضلات دانست.

بجنورد - ایرنا

مصوبه تعیین تکلیف استخدامی معلمان و اصرار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس   گروه اخبار /

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اصرار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تعیین تکلیف موضوع استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، علیرغم ایرادات شورای نگهبان به مصوبه صحن علنی مجلس، گفت: تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است اما تفسیر قوانینی که مجلس به تصویب رسانده،‌ در اختیار خود مجلس است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس ناظر بر این بود که مجلس استفسار نداشته بلکه قانون گذاری جدیدی انجام داده اما کمیسیون آموزش مجلس ایرادی نمی‌بیند که این خواسته خود را به یک قانون جدید تبدیل کند؛ لذا با تغیرات کوچکی، مجددا به اتفاق آرا آن را تایید کردند و این هفته در صحن علنی طرح خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نظر مجلس آن است که مشکل این قشر حل شود، بیان کرد: ایراد شورای نگهبان به استناد اصل 73 بود، نه اصل 75 که ناظر به بار مالی برای دولت است؛ بنابراین نمایندگان بر این باورند که قانون جدید برای تعیین‌تکلیف حق‌التدریس‌ها و مربیان نوشته شود.

احمدی لاشکی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تصویب مکرر قوانین در این زمینه، ادامه داد: اگر وزارت آموزش و پرورش به درستی عمل می‌کرد، احتیاج به قوانین جدید نبود اما با توجه به اینکه آنها برابر نظر خود قوانین را تفسیر می‌کند و حق یک عده نادیده گرفته می‌شد، مجلس لازم دید که در این زمینه ورود کند.

وی توضیح داد: اگر وزارت آموزش و پرورش می‌گوید نیروی کافی ندارد و مجوز استخدام هم نمی‌دهد، نظر مجلس بر این است که از همین نیروهایی که سال های سال در این حوزه کار کردند، استفاده شود نه آنکه از کوچه پس کوچه نیرو بیاورند !

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص بندی از استفساریه مبنی بر اینکه شرط رشته تحصیلی منحصرا برای به کارگیری مشمولان قانون فوق در مقطع آموزش متوسطه ‌باشد و  تاثیر آن بر کیفیت آموزش گفت: اولا این افراد 10 سال سابقه کار معلمی دارند؛ ثانیا مجوز غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی صرفا مربوط به مقطع ابتدایی است، نه متوسطه اول و دوم و قانون در این خصوص ممنوعیت دارد؛  ثالثا هرکدام از این نیروها بیش از 1000 ساعت آموزش ضمن خدمت دیده‌اند؛ بنابراین این مصوبه مجلس کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

 در شرایطی‌که شورای نگهبان نمایندگان مصوبه مجلس در خصوص استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را به دلیل قانون گذاری جدید، رد کرده است؛ اما عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اصرار این کمیسیون بر مصوبه تعیین تکلیف استخدامی معلمان، علیرغم ایرادات شورای نگهبان خبر داده بود./

پایان پیام

خبرگزاری خانه ملت


« لازم به ذکر است گروه سخن معلم قبلا به این استفساریه مجلس اعتراض نموده بود . ( این جا ) »

گروه اخبار / عضو هیات رئیسه مجلس با یادآوری اینکه بیش از ۶۰ درصد بازنشسته‌ها حقوق حداقلی دریافت‌ می‌کنند، گفت: حقوق بازنشسته ها به تناسب حقوق کارمندان در برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ باید افزایش پیدا کند.

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار / مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تدوین آئین نامه حقوق و دستمزد در مدارس غیردولتی مطابق با قوانین وزارت کار گفت: آنچه تحت عنوان خصوصی سازی مطرح و به ویژه در صنعت به چشم می‌خورد با مشارکت مردم در آموزش و پرورش سازگاری ندارد.

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور