صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی غیاث آبادی فراهانی/ دبیر رشته ی ساخت و تولید - ساوه

لزوم بازنگری در نحوه ی ارزشیابی معلمان

پیشنهاداتی برای اصلاح نظام ارزشیابی معلمان  اخیرا طرح رتبه بندی معلمان در حال اجرا و تکوین است . امسال به صورت ناقص از مهر اجرایی شده است و قرار است در سال آینده کامل تر و دقیق تر اجرا گردد. هدف از اجرای طرح رتبه بندی افزایش حقوق معلمان بر مبنای توانمندی و کیفیت کار آنان می باشد.( هر چند کلیت حقوق معلمان پایین است و واقعا باید برای آن فکری شود )
ارزشیابی سالانه به احتمال خیلی زیاد در رتبه بندی حرفه ای تاثیر مستقیم خواهد داشت . ارزشیابی کار معلمان بسیار پیچیده و قابل مناقشه است . اگر قرار باشد که در طرح رتبه بندی ، افزایش حقوق بر حسب شایستگی های حرفه ای متفاوت باشد، لازم است تا ارزشیابی سالانه ی معلمان بر مبنای دقیق تری نسبت به حال صورت پذیرد .
در شرایط کنونی نمره ی ارزشیابی معلمان بیشتر دست مدیر است و تقریبا رابطه ی بین مدیر و معلم میزان نمره ی ارزشیابی معلم را تعییین می کند .کیفیت کاری در این شرایط کمتر در کمیت نمره ارزشیابی آن ها خالت دارد.

در حال حاضر، یکی از فاکتور هایی که در ارزشیابی برای بسیاری مدیران حائز اهمیت است ، درصد قبولی بالای دبیران است که متاسفانه اکثر معلمان هم برای اینکه چالشی بین آن ها و مدیر و اداره به وجود نیاید ، به راحتی نمرات غیر واقعی را برای دانش آموزان منظور می کنند تا در آخر سال با امتیاز صد ارزشیابی آن ها کامل شود و در لیست در خواست تشویقی مدیر و ادره قرار گیرند .

البته هستند معلمان و مدیرانی که دقت در ارزشیابی دانش آموز برای آن ها مهم است ولی متاسفانه سال به سال کمتر می شوند.


پارامترهایی که باید در مورد ارزشیابی کار یک معلم مورد بررسی قرار گیرد به شرح زیر است :


1-سنجش کیفیت کارمعلم
سنجش کیفیت کار یک معلم بسیار سخت است . ولی به هر حال عادلانه ترین روشی که به نظر می رسد بتواند این کیفیت را تا حدودی بسنجد پرسش از خود دانش آموزان آن معلم می باشد . دانش آموزان هستند که به صورت مستقیم با معلم سر کار دارند و می توانند در مورد کیفیت کار معلم نظر دهند . مدیر مدرسه می تواند فرم هایی را که به صورت استاندارد و علمی تهیه شده اند و پارامترهای کاری معلم را می سنجند در پایان سال در کلاس بدون حضور دبیر، بین دانش آموزان پخش کند و بدون اینکه به آن ها اجازه صحبت و مشورت داده شوند بخواهد فرم ارزشیابی را که مثلا شامل ده سوال در مورد کیفیت کار معلم است را نمره از یک تا چهار دهند . که حداکثر چهل نمره می باشد.


2- سنجش میزان دانش معلم
یکی دیگر از عواملی که در ارزشیابی معلمان می تواند دخیل باشد میزان دانش آن هاست . سنجش این کمیت باید به صورت سراسری و هر شش سال یک بار در آزمونی هماهنگ کشوری یا استانی می تواند انجام گیرد نصف سوالات این آزمون می تواند مربوط به رشته ی تدریس معلم باشد و نصف دیگر دانش عمومی (سیاسی اجتماعی مذهبی رایانه ..) معلم را بسنجد . این آزمون می تواند سی نمره از صد نمره ی ارزشیابی معلم را شامل شود . نمره ی کسب شده برای شش سال ارزشیابی معلم لحاظ گردد.


3- تعامل معلم با مدیر
سی نمره باقی مانده را مدیران مدارس باید بدهند . البته ملاک های که بر حسب آن ها این سی نمره داده می شود باید دقبق و روشن باشد . به طور مثال پانزده نمره ی آن مربوط به حضور مرتب و به موقع معلم در مدرسه و کلاس می باشد . اگر معلمی یک روز غیبت موجه داشت نیم نمره از ارزشیابی او کسر گردد یا اگر یک روز غیبت غیر موجه داشت دو نمره از ارزشیابی اش کسر شود . پانزده نمره باقی مانده نیز به تشویقی هایی که برای معلم صادر می گردد و همچنین شرکت در دوره های ضمن خدمت و نحوه ی همکاری معلم با مدیریت مدرسه می بایست اختصاص یابد .


در ارزشیابی مدیران و معاونان نیز نظر دانش آموزان و معلمان باید بخشی از نمره ی ارزشیابی آنان را تشکیل دهد .


البته این طرحی که ارایه شد صرفا یک پیشنهاد است و می تواند با نظریاتی که توسط همکاران گرامی ابراز می گردد کامل تر شده و نقایص آن کمتر شود.
امیدواریم حال که قرار است رتبه بندی به صورت دقیق اجرا شود و معلمان بر حسب شایستگی های حرفه ایشان رتبه بندی شوند و اصطلاحا دیگر دوغ و دوشاب برابر نباشد نظام ارزشیابی نیز دقیق و عادلانه گردد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 21 دی 1394 16:18 خوانده شده: 2759 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +17 -2 --
جلیل 1394/10/21 - 17:51
بیچاره معلم با حقوق ماهی یه میلیون که روزی سی هزار تومان هم نمیشه اون وقت دولت تدییر و امید به فکر کیفیت کار اونهاست بهبود کیفبت در گرو داشتن معیشت در حد حالا نمی گیم معلمان امریکا حداقل در حد کارمندان بانک باشه معلم با روزی سی هزار تومان با شکم گرسنه چگونه انتطار کیفیت دارید معلم به فکر تامین معاش زن و بچه اش است میره مسافر کشی می کنه دیگه بدنش نمیکشه مخصوصا دولت تدبیر و امید که قصد داره با خصوصی سازی معلمان سیصد هزار تومانی از بیرون بگیره متل میدان تره بار حالا نگارنده عنوان می کنه به ازای غیبت موجه نمره کسر بشه معلمی که بچه اش بیماره چیکار کنه بدبخت ماشین نیست که گرفتاری ممکنه پیش بیاد مرخصی بگیره
پاسخ + +22 0 --
فرهنگی 1394/10/21 - 17:52
جناب آقای فراهانی پیشنهادات شما جهت رتبه بندی واقعی وافزایش حقوق خوب است مشروط بر اینکه در سایر وزراتخانه ها ، ارگان ها وادارات نیز افزایش حقوق ها بر همین منوال باشد ما معلمان خواهان عدالت در پرداختها هستیم مشکل ما تبعیض قایل شدن بین فرهنگیان با سایر کارمندان دولت است .
پاسخ + 0 0 --
غیاثی فراهانی 1394/10/24 - 07:45
البته من هم نظرم همین است به طور کل باید در اموزش و پرورش باید تحولات بنیادی زیادی صورت گیرد یکی از اون ها اصلاح نظام ارزشیابی معلمان است سایر موارد از جمله عدالت در پرداخت حقوق که به قول شما باید با ادارات و ارگان های دیگه متناسب باشه همچنین قوانین اموزشی هم باید تغییر کند و نظام ارزشیابی دانش اموزان جدی تر شود امتحان نهایی در پایه هایی ششم و نهم اجرا گردد و دانش اموزان ضعیف و بی انگیزه مردود و در صورت عدم توفیقمجدد از چرخه اموزش خارج شوند معلمان در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکت داده شوند و...منظور من هم این است که همه ی این ها باید با هم انجام شوند
پاسخ + +18 -5 --
معلم 1394/10/21 - 19:35
کاملا موافقم
دبیر متوسطه اول از مشهد
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1394/10/21 - 21:39
تو این سیستم, معلم همه کاره و هیچ کاره است.
همه کارها و مسولیت های آموزشی رو دوش نحیف معلم, ولی هیچ گونه حق تصمیم گیری و دخالتی در امور آموزشی و اجرایی نداره.
با حقوق یک تا یک ونیم هزار منت هم بر سرش هست.
البته از قدیم گفتن که طرف رو به مرگ تهدید کن تا به تب راضیه باشه.
پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1394/10/21 - 22:59
رتبه بندی اصلی (نه این قلابی) ملاک های روشنی داشت. مدرک تحصیلی, کارهای علمی و یکسری شرایط قابل اندازه گیری.
متاسفانه برای اینکه معلم رو تحت فشار نگه دارن, دوباره صلاحیت حرفه ای معلمان رو دادن دست کسانی که از کلاس و درس فراری بوده و در کل میانه خوبی با علم و کارعلمی ندارند. حالا معلمها مثل برده باید دم مدیرهای باندی رو ببینند تا با نظر لطف اونها امتیازی و گرفته, تا شاید چندر غازی به حقوقشون اضافه بشه.
خدا از فانی و عاملان کنار زدن رتبه بندی اصلی نگذره, که با این رتبه بندی جعلی معلم رو خوار و ذلیل کردند.
پاسخ + +9 -6 --
ناشناس 1394/10/21 - 23:01
نویسنده مقاله فقط دوست داشت عکسش تو سایت چاپ بشه و رشته تدریس خودش رو معرفی کنه.. همین..
تا معیشت درست نشه این حرفا کشکه کاکو...
افتاد؟!
پاسخ + 0 0 --
غیاثی فراهانی 1394/10/22 - 07:27
همکار محترم من فقط یک دبیر هستم و خواسم همکاران بدانند پست و مقامی ندارم و انگیزه من از نوشتن این متن صرفا ارائه راه حلی بود که فکر می کنم به عدالت نزدیک تر باشد .شاید مسئولین ذیربط مشاهده کردند به نوعی این راه حل مورد استفاده واقع شد.شما هم اگر راه حلی به نظرتان می رسد که به عدالت نزدیک تر باشد برای سایت محترم سخن معلم ارسال کنید هم نامتان و عکستان چاپ خواهد شد
پاسخ + +7 -2 --
معلم فلک زده 1394/10/21 - 23:41
نویسنده محترم چرا فقط روی معلمها زوم کردن مگر کارمند های دیگر از این دفتر و دستک ها دارند و هر زمان به حقوق انها اضافه میشوذ جمع کنید این بساط رو!!!!!!
پاسخ + 0 0 --
ali 1394/10/22 - 18:23
سلام
جناب آقای غیاثی فراهانی
1 - ایا شما واقعا این حرف ها را را از روی عقل و سلامت کامل فکری زده اید؟
2 - احتمالا شما تدریس ندارید . و نمی دانید هر معلم که بخواهد واقعا یاد دانش آموز بدهد باید سخت گیر باشد.و از دیدگاه دانش آموز یک معلم سخت گیر ، به درد نمی خورد
( وخاک بر سر ما معلم ها که به روزی افتادیم و اینقدر خوار شدیم که باید دانش آموز برایمان تعیین تکلیف کند)
3 - چرا شما و سایرین قصد توهین به مقام معلم را دارید؟
4 - اگر ما معلم ها پشت وپناه هم نباشیم ، چه کسی پشتیبان ما خواهد شد؟
5 - ایا سیستم نمره ارزشیابی در سازمان ها و ادارات دیگر به همین منوال است ؟
6 - وقتی کلاس ضمن خدمت پولی می شود و باید معلم هزینه آنرا بدهد، ایا توقع افزایش معلومات معلم امکان پذیر است؟
( البته این روزها این کلاس ها به نام مدرسه می باشند ولی در اصل هزینه آن را معلم پرداخت می کند )
7 - شرمنده ، ولی اول فکر کن بعد حرف بزن
پاسخ + 0 0 --
غیاثی فراهانی 1394/10/23 - 07:13
اقای علی
واقعا این لحن بیان مطلب شما درست است؟؟ ایا من به شما توهین کرده ام ؟؟ من نمی دانم شما کجا تدریس می کنید ولی بدانید که من هفده سال است که در هنرستان های فنی و کاردانش تدریس می کتم و با دانش اموزانی سر کار دارم که از لحاظ درسی ضعیف هستند و بعضا مشکلات رفتاری و اخلاقی پیچیده ای دارند .از لحاظ نمره دادن هم در بین همکاران مشهور به دقت و سخت گیری هستم .همیشه سعی کرده ام با هنرجویانم محترمانه برخورد کنم اون ها هم تا حالا احترام من را داشته اند .بعضی سال ها خودم پرسشنامه های در اخر سال به اون ها داده ام و از ان ها خواسته ام که به من نمره بدهند .انصافا نمرات اون ها از نظر م منصفانه بوده است .از قدیم گفته اند حرف راست را از بچه بشنو .بچه ها همیشه از بزرگ تر ها با صداقت ترند
پاسخ + +7 0 --
2020 1394/10/21 - 23:52
به شرط اینکه اول پرداخت هماهنگ اجرا شه بعد تو مسابقه ی جنابعالی شرکت کنیم
پاسخ + 0 0 --
غیاثی فراهانی 1394/10/22 - 16:37
من هم عقیده دارم کلیت حقوق معلمان باید بیشتر شود و در ابتدای متن هم اشاره کرده ام
پاسخ + +7 0 --
معلم 1394/10/22 - 01:03
بشرط اینکه قضات پزشکان کارمندان بانک نفتی ها بیمه تامین اجتماعی شهرداری اساتید دانشگاه کارمندانش و برادران نیروهای مسلح نظامی سپاهی و... همه هر ساله ارزشیابی شوند
پاسخ + +7 0 --
دبیر 1394/10/22 - 02:28
جناب فراهانی لطفا از این دیدگاههای نوبرانه ندید. مگه از وضعیت مدیران تحمیلی و ناکارامد اطلاع ندارید که ارزشیابی معلم رو به انها واگذار میکنید؟؟؟!!! مصیبت عظمی برای معلم مدیر است.
پاسخ + 0 0 --
غیاثی فراهانی 1394/10/22 - 16:31
همکار گرامی اتفاقا دراین طرح حدود هشتاد درصد نمره ارزشیابی از اختیار مدیر خارج شده است .در ضمن بنده اعتقاد دارم مدیران هم باید از طرف دبیران انتخاب شوند و هم بخشی از نمره ی ارزشیابی آن ها از طرف معلمان باشد
پاسخ + +12 0 --
معلم 1394/10/22 - 12:27
دريك جمله : حقوق ما معلمان رابدون هيچ شرط وشروطي مثل ديگران كارمندان، بدون رسانه اي كردن افزايش دهيد تاانگيزه اي براي كاركردن داشته باشد.
پاسخ + +3 0 --
فرهنگی 1394/10/22 - 23:10
آقای فراهانی لازم است اندیشه ها وراهکار های خویش را مطابق میل همکارانت تنظیم نمایی وتیشه به ریشه نباشی . مرهم زخم نیستی نمک روی زخم نباش . ندادن پاداش همکاران زحمتکش اصلا ربطی به ارزشیابی دارد ؟ درد ما نداشتن پایگاه اجتماعی در این کشور است آنوقت جنابعالی به فکر افزایش چندرغاز حقوق به شرط عبور از هفت خوان رستم را ارایه طریق می فرمایید . خانه از پایبست ویران است خواجه در نقش ایوان است.قبلا هم یاد آور شدم چرا به سایر کارمندان بدون بهانه بدون اینکه رسانه ای بشود ۸۰۰ هزارتومان افزوده میشود ؟ اما به معلمان ۲۵۰ هزارتومان چرا؟؟؟؟؟؟؟؟.!!!!!!
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1394/10/23 - 21:48
اشکالات خیلی زیادی داشت خیلی خیلی زیاد .مثلا معلمی که سابقه ی پایینی دارد در مدارس بد با دانش آموزان ضعیف.بعد دانش آموز هم که پایه اش ضعیفه .شرایط خانوادگی خوبی ندارد .بعد معلم رو مقصر میدونند.و ایا معلم برای حقوق حداقلی باید از هفت خان رستم بگذرد.ولی اینکه ارزشیابی بر اساس رابطه صورت میگیرد درست گفتین.فراهانی دانش آموز هم همیشه اینطور که شما میگید راست گو نیستن بعضی وقتها بدترین دروغ ها رو به معلم نسبت میدهند.درکل کار معلمی یکی از پیچیده ترین شغل ها است.
پاسخ + 0 0 --
فردین فر 1394/10/24 - 18:36
لطفا به جای انحراف افکار عمومی بروند جلوی دزدان کله گنده را بگیرند که دارند حق طبقه ضعیف جامعه را بالا میکشند و به شکل صوری و ظاهری دادگاه میگیرند و عدالت اشتباهی را انعکاس میدهند در ضمن توجه داشته باشند مردم نادان نیستند
پاسخ + +2 0 --
بهروز 1394/11/14 - 22:34
اقای وزیر مگه معلمان زیر ۶سال خدمت زن وبچه ندارن قسط ووام ندارن که شامل نمیشن جان هرکی دوست دارید قبل تصویب هر قانونی کارشناسی دقیق کنید بخدا انصاف نیست

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور