گروه اخبار / « گروه سخن معلم » از برنامه ها و اقدامات دکتر محمود مهرمحمدی ، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جهت ایجاد تحول و نیز اجرای کامل منشور حقوق و تکالیف دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان حمایت می کند .
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه آموزش گروه فرهنگی ایرنا، بنا بر اظهارات اخیر اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و همچنین ثقفی سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش تهران، این اقدام در راستای تقویت و توسعه جایگاه علوم انسانی و نیز مستند به راهکار 15.6 سند تحول بنیادین صورت گرفته است.
در حالی که بلافاصله وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد در پی انعکاس خبر ممنوعیت تحصیل دانش آموزان در رشته علوم انسانی به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در رسانه ها ، به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند آنچه که تحت عنوان ممنوعیت تحصیل دانش آموزان در مدارس عادی دولتی در رشته علوم انسانی منعکس شده به هیچ وجه از سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش نبوده و برنامه ها و سیاست های کلان این وزارتخانه و هرگونه تغییر درآن ها صرفا توسط وزیر آموزش و پرورش یا مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه به صورت رسمی در اختیار عموم قرار می گیرد.
در همین راستا معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی هدف گذاری برای تقویت رشته علوم انسانی را به قید برنامه پنجم توسعه برشمرد و اینکه از ابتدای این برنامه، موضوع توسعه کمی و کیفی رشته علوم انسانی مورد توجه ویژه قرار گرفت.
اما باید دید که آیا اولا این گونه اقدامات ضرورتی دارد و ثانیا تفکیک و تغییر نام مدارس به عنوان مدارس فرهنگ، می تواند ذهنیت و یا نگرش دانش آموزان، اولیاء آنان و حتی جامعه را در زمان تعیین رشته و هدایت تحصیلی و انتخاب این رشته به عنوان اولویت نخست محصلین، تحت تاثیر قرار دهد؟
« مدیر سایت سخن معلم » در گفت و گو با ایرنا در این زمینه اظهار کرد: مشاهدات و تجربیات بیانگر این موضوع است که دانش آموزان برتر و یا نخبه در موعد هدایت تحصیلی، رشته هایی مانند علوم انسانی و حتی رشته های فنی مد نظرشان نیست.
علی پور سلیمان افزود: طبق آمار آموزش و پرورش در سالجاری تحصیلی 30 درصد دانش آموزان در رشته علوم انسانی ، 46 درصد تجربی و 22 درصد در رشته ریاضی تحصیل می کنند و این آمار در شهر تهران در رشته علوم انسانی 22درصد ، علوم تجربی 31 درصد و رشته ریاضی 47 درصد است.
وی در عین حال بیان کرد: این آمار نشان می دهد که حداقل در شهری مانند تهران انتخاب رشته علوم انسانی در اولویت آخر دانش آموزان قراردارد .
این کارشناس نظام آموزشی گفت: در حال حاضر ، بازار پزشکی ، مهندسی و رشته های وابسته به آنها همچنان داغ است و نوع نگاه خانواده این فرضیه و یا به عبارتی اصل نانوشته را رقم زده است که دانش آموزان درس خوان و آینده نگر به دنبال رشته علوم انسانی نمی رود ضمن آن که آینده اقتصادی این گونه رشته ها مبهم و پر ریسک است .
پورسلیمان معتقد است ، حتی مشاهده شده که برخی از دانش آموزان در رشته های ریاضی و تجربی در زمان کنکور و ورود به دانشگاه در زیرگروه رشته علوم انسانی آزمون داده اند اما نخواسته اند که این پروسه آماده سازی در مسیر خودش طی شود.
وی افزود: این که گفته می شود تحصیل در رشته علوم انسانی نیاز به یک محیط خاص و منحصر به فرد دارد ، سخن درستی است اما هر حرف درست الزاما قابل پیاده شده هم نیست !
« مدیرسایت سخن معلم » گفت: یکی از ایرادهایی که همواره به مسئولان وزارت آموزش و پرورش که وارد است ، شتاب زدگی در فرآیند تصمیم گیری ها می باشد که این روند آسیب های بسیاری را بر نظام آموزش و پرورش وارد کرده است.
وی اظهار کرد: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران باید به این پرسش اساسی پاسخ دهد که سند و یا پشتوانه پژوهشی این تصمیم کجاست ؟ آیا پژوهشگاه تعلیم و تربیت در جریان چنین تصمیمی قرار داشته و یا نظر آنها نسبت به موضوع درنظرگرفته شده است؟ آیا اساسا و حتی از یک موسسه پژوهشی برای این کار استعلام شده؟
پورسلیمان افزود: این در حالی است که بلافاصله پس از اعلام این تصمیم ، مهدی نوید ادهم ، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تکذیب آن گفت که اصلاً موضوع حذف علوم انسانی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح نبوده و ما نمی دانیم بر چه اساسی آقایان اظهار نظر کرده اند. اساساً حذف علوم انسانی را در مدارس دولتی غیر ممکن می دانیم .
« مدیر سایت سخن معلم » گفت: آیا آموزش و پرورش مانند مجمع الجزایر پراکنده ای است که هر فردی در آن و بنا بر نظر و یا تفسیر خودش نظر می دهد و یا تصمیم گیری می کند ؟ هر گونه اقدام برای تغییر نگرش و یا ذهنیت نسبت به یک پدیده نیاز به شناخت ، نیازسنجی و برنامه ریزی دارد.
وی اظهارکرد: اگر کیفیت آموزش در مدارس دولتی پائین است باید به دنبال تحلیل و چرایی آن بود ضمن آن که به نظر می رسد این مساله محدود به یک رشته خاص نباشد و شامل کلیت امر شود.
پورسلیمان گفت: آیا مسئولان فکر نمی کنند که شاید محتوای کتب درسی و مواد آموزشی در سطحی نیست که بتوان برای دانش آموزان و افراد داوطلب برای ورود به این رشته ایجاد انگیزه کند ؟ متاسفانه برخی و شاید بسیاری از مسئولان تصور می کنند که بهترین راه حل ، کوتاه ترین و شاید ساده ترین آن است.هرگونه تغییر و یا تحول در این زمینه همان گونه که ذکر شد نیاز به اصلاح و یا تصحیح ذهنیت ها دارد.
کارشناس نظام آموزش و پرورش افزود: رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی تلاش کنند. نباید به گونه ای عمل کرد که واقعیت ها به عنوان حقایق و اصول تغییر ناپذیر پذیرفته شده و به گفتمان رایج تبدیل شود.
پورسلیمان بیان کرد: فضا باید به گونه ای باشد که حق انتخاب ، معنا داشته و دانش آموز بتواند با توجه به فاکتورهای مهمی مانند استعداد ، علاقه و رغبت که در فرآیند مشاوره در مدارس صورت می گیرد ، دست به انتخاب زند.
وی پرسید ، دانش آموز در مدرسه در زمینه انتخاب رشته با کدام فرد متخصص و متبحر باید مشورت کند ؟ آیا مسئولان با توجه به سیاست های صرفه جویی و سامان دهی نیروی انسانی اصولا فرصت اندیشیدن به چنین مسائلی را دارند ؟
« مدیر سایت سخن معلم » اظهار کرد: چنان فرآیند هدایت تحصیلی به صورت درست ، منطقی و با توجیه خانواده ها نسبت به تبعات یک تصمیم صورت گیرد و جنبه های مختلف یک انتخاب برای دانش آموز و اولیاء آنها تحلیل شود شاید دیگر نیازی به انواع راه های میان بر و ابراز وجود مسئولان نداشته باشیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص حذف رشته علوم انسانی از سطح مدارس گفت: عدم ثبت نام رشته علوم انسانی در مدارس دولتی ، هرگز در سیاست این وزارتخانه نیست.
قربانعلی افشانی ، در پاسخ به این پرسش که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران چندی پیش اعلام کرده از سال آینده در مدارس دولتی رشته علوم انسانی ثبت نام نمی شود ، آیا این موضوع مختص شهر تهران است یا در سراسر کشور انجام می گیرد؟ ، بیان کرد: خیر ، در کل کشور اصلاً چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و در شهر تهران نیز پیش بینی نمی شود این موضوع عملی شود.
وی گفت: آنچه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد،شاید این باشد که مثلاً دانش آموزان نخبه و مستعد درسی باید به طرف رشته های علوم انسانی بروند و منظور وی اینطور نیست که اصلا نباید دانش آموزان در مدارس عادی ثبت نام شوند.
افشانی افزود: در حال حاضر نیز مدارس فرهنگ جزو سیاست وزارت آموزش و پرورش است و این مدارس را در استان ها داریم که فقط در رشته علوم انسانی دانش آموز می گیرند و با معدل 18 به بالا ثبت نام می کنند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش افزود: برای مدارس خاص مانند نمونه دولتی و استعدادهای درخشان نیز مجوز داده شده و الزام کردیم که حتما رشته علوم انسانی را ثبت نام کنند و به خصوص در مدارس نمونه دولتی رشته علو م انسانی جزو شرط اساسی مجوز راه اندازی است و باید دانش آموزان در یک یا دو کلاس در این رشته ثبت نام شوند.
وی گفت: هدف آموزش و پرورش شهر تهران این بود که باید دانش آموزان مستعد و برتر را به طرف این رشته هدایت کرد ، اما اینکه اصلاً در مدارس دولتی رشته علوم انسانی ثبت نام نشود هرگز چنین چیزی در سیاست وزارت آموزش و پرورش نیست.
فراهنگ **1417**1569انتهای پیام /*
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
از زماني كه پا به مدرسه ميگذارد تا روزي كه از دانشگاه فارغالتحصيل ميشود گويي در ماراتن نفسگير كلاس رفتن و امتحان دادن شركت كرده است؛ مسابقهاي كه ساليان سال به طول انجاميده و دستاورد آن يك مدرك است. يك ورق كاغذ كه نتيجه اين همه سال تقلا زدن است بيآنكه اين ورق كاغذ ما به ازاي واقعي داشته باشد.
واقعيت اين است كه همه علم و دانش او نهفته در همان مدرك است و اگر آن را از او بگيرند ديگر نميتواند ادعا كند اين همه سال درس خوانده و زحمت كشيده است. مدركگرايي ديري است كه گريبان همه مدارس و مراكز علمي ما را گرفته است، در حالي كه نطفه اين واقعه در مدرسه و مقطع ابتدايي بسته ميشود. والديني كه ترجيح ميدهند براي باسوادتر شدن بچههاي خود آنها را به انواع و اقسام كلاسهاي فوق برنامه و اضافه بر مدرسه بفرستند و اين تلاشها هر چقدر كه كودك بزرگتر ميشود و وارد مقاطع تحصيلي بالاتر ميشود شكل جديتري به خود ميگيرد.
غلامعباس توسلي، جامعهشناس برجسته ايراني ديرزماني است با تمركز بر آموزش و سيستمهاي آموزشي دنيا، خلاهاي نظام آموزشي ما را برشمرده و آنها را به مسئولان گوشزد ميكند. او معتقد است مدركگرايي و تمركز بر كنكور ديرزماني است كه بلاي جان نظام آموزشي ما شده است.
* چرا كلاسهاي فوق برنامهاي كه خارج از چارچوب مدرسه برگزار ميشود در كشور ما اين همه پرطرفدار است و والدين زيادي مايلند از مقطع ابتدايي براي آمادگي بيشتر فرزندانشان را وارد اين كلاسها كنند؟
تمركز بر كنكور از ابتداي فرايند تحصيل، وضعيتي را ايجاد كرده است كه همه كساني كه در مسير آموزش قرار دارند تصور ميكنند اگر به اين كلاسها نروند از بقيه عقب ميمانند و نميتوانند در كنكور موفق شوند. كنكور يك مسابقه است كه تست زدن در آن اساس و مبناست و طبيعي است كه فرد هر چقدر مهارت تستزني خود را بيشتر كند موفقتر ميشود. همين تمركز صرف بر تستزني و سنجش دانش بر اساس آن باعث ميشود كل دانش و آگاهي فرد نتواند ملاك سنجش قرار بگيرد. در تستزني بيشتر حدس و گمان مورد توجه قرار ميگيرد و فهم و درك به حاشيه ميرود. براي خيلي از دانشجويان تستزني مثل شير يا خط است و مشخص نيست اين تست را براساس معلومات خود درست زدهاند يا اتفاقي اينگونه شده است.
* تمايل به فرستادن و رفتن دانشآموزان به كلاسهاي فوق برنامه تا چه اندازه نشاندهنده ضعف و مشكلات نظام آموزشي ماست؟
بايد گفت تمايل و حتي وجود اين كلاسها نشاندهنده ضعف و نواقص احتمالي در سيستم آموزشي كشور است. اگر نظام آموزشي تب مدرك گرفتن و قبول شدن در كنكور را در بين دانشآموزان راه نيندازد و آن را تقويت كند والدين تا اين اندازه براي فرستادن و بردن و آوردن فرزندان خود به كلاسهاي مختلف متحمل زحمت و هزينه نميشوند. در سيستم آموزشي فعلي ما هر خانوادهاي كه پول داشته باشد و بتواند براي فرزند خود كلاسهاي خوب و مختلف برگزار كند ميتواند به موفقيت كودك خود در آينده و در كنكور مطمئن باشد و خانوادهاي كه توان مالي مناسبي براي فرستادن فرد به اين كلاسندارد بايد قيد قبول شدن فرزندش در دانشگاه را بزند. افرادي كه متمول نيستند، درآمد زيادي ندارند و حتي چندتا فرزند دارند نميتوانند پول اين كلاسها را بپردازند و اينجا يك رقابت نابرابري به وجود ميآيد كه به نفع متمولان است.
* اگر كنكور برداشته شود ميتوان اميدوار بود معضل مدركگرايي و نمرهگرايي در كشور ما برطرف شود؟
دستهاي زيادي در كار وجود دارد و چون برداشته شدن اين امتحان براي خيلي از افرادي كه با برگزاري كلاسهاي كنكور و كمك آموزشي براي خود دكان و مغازه باز كردهاند، با ضرر زيادي همراه است بعيد به نظر ميرسد كنكور به طور كلي برداشته شود. تب حضور در دانشگاههاي مطرح كشور و دانشگاه سراسري در بخش وسيعي از دانشآموزان وجود دارد و به اين راحتيها ريشه كن نميشود.
به نظر من حتي با برداشته شدن كنكور هم تب مدركگرايي در كشور و دانشگاههاي ما فروكش نميكند، در حالي كه تمركز صرف بر كنكور و گرفتن مدرك ضد نظام آموزشي است. كنكور به عنوان امتحاني كه بر اساس آن ميتوان وارد دانشگاه شد فقط در كشور ما به اين شكل مرسوم است و برگزاري امتحان در قالب كنكور سراسري در كشورهاي ديگر چنين شكلي ندارد. در اين كشورها اگر امتحان ورودي هم براي جذب دانشجو و ورود او به دانشگاه برگزار شود اساس كار فقط قبولي در اين آزمون نيست و مصاحبهها و شرايط ديگري هم در اين ماجرا دخيل است.
* خلأ استفاده نكردن از نيرو و فارغالتحصيلان دانشگاهي در مشاغل مختلف تا چه اندازه در مدركگرايي و توجه صرف دانشجو به دريافت نمره ريشه دارد؟ به عبارت ديگر تا چه اندازه ميتوان گفت تمركز دانشجو بر مدرك و نداشتن تخصص و مهارت مانع به كارگيري او در مشاغل مختلف شده است؟
به طور حتم تاثير دارد. وقتي فردي نتواند كارايي لازم را داشته باشد نه خودش ميتواند و مايل است به زمينه كاري وارد شود و نه اگر وارد شود ميتواند در آن كار خوش بدرخشد و تواناييهاي خود را نشان دهد. درس خواندن در ايران از همان مقاطع ابتدايي بيشتر نظري است و جنبه عملي ندارد. اين باعث ميشود وقتي دانشجو و دانشآموز در آينده و بعد از بيرون آمدن از دانشگاه وارد كاري ميشود نتواند موفق باشد، زيرا كار كردن نيازمند بهبود مهارتهاي عملي در فرد است. اين فرد وقتي وارد كارخانه يا شركتي ميشود نميتواند به طور عملياتي نيازهاي آنجا را تشخيص داده و طبق آن عمل كند. در كشورهاي ديگر زماني كه كسي ميخواهد وارد كاري شود بايد شش تا يك سال رايگان در آنجا كار كند تا مهارتهاي آن كار را بياموزد. كارآموزي در ايران به دلايل مسائل مختلف تعطيل است و اين باعث ميشود افراد تا يك سال بعد از ورود به كار خود نتوانند كارايي لازم را داشته باشند.
در ايران هيچ انطباقي بين محيطهاي كاري و محيطهاي آموزشي وجود ندارد. كارهاي عملياتي عمقي نيست و شكل آموزش فعلي كشوربه هيچوجه كارا نيست و روشهاي به كارگرفته شده در آن نميتواند در زندگي آينده افراد نيز مورد استفاده بگيرد.
روزنامه آرمان
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
علی قربانی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در این رابطه با تایید خبر کتک زدن دانش آموز الیگودرزی از سوی معلمش اظهار داشت: متاسفانه این اقدام از سوی این معلم الیگودرزی رخ داده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش شهرستان الیگودرز به محض اطلاع از این موضوع این معلم را فراخوانده است عنوان کرد: حراست آموزش و پرورش تخلف این معلم الیگودرزی را در پرونده وی درج و این معلم از سوی آموزش و پرورش توبیخ شده است.
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه به طور حتم این اداره کل اقدامات لازم را در بحث برخورد با این معلم الیگودرزی خواهد داشت گفت: اقدام این معلم بر خلاف رسالت کاری وی بوده و به طور حتم آموزش و پرورش در جایگاه قانونی خود با این معلم خاطی برخورد خواهد کرد.
قربانی با بیان اینکه این معلم الیگودرزی از اقدام خود ابراز ندامت و پشیمانی کرده است،گفت: این معلم الیگودرز در اظهارات خود عنوان کرد که به خاطر یک لحظه عصبانیت اقدام به کتک زدن این دانش آموز کرده و از این اقدام خود نهایت پشیمانی را دارد.
وی با بیان اینکه همچنین اولیا این دانش آموز و سایر دانش آموزان نیز اگر مدعی هستند که از سوی این معلم مورد کتک کاری قرار گرفته اند می توانند اقدامات قضایی خود را در این رابطه داشته باشند گفت: ما نیز در آموزش و پرورش به طور حتم با این معلم برخورد جدی خواهیم کرد.
مهر
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار / نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: نمایندگان به انجام نشدن تعهدات وزیر آموزش و پرورش اعتراض کردند و درخواست استیضاح دوباره وزیر آموزش و پرورش را داشتند.
گروه اخبار / مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به روشن شدن سامانه گرمایشی مدارس از ۱۵ آبان ماه گفت: مدارسی که در پرداخت هزینه گاز بها مشکل دارند، به ادارات آموزش و پرورش مناطق خود مراجعه کنند.
گروه اخبار /
غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي در نطق ميان دستور خود در جلسه علني ديروز مجلس ، تجمع بازنشستگان در مقابل مجلس را به حق دانست و گفت: از دولت تقاضامندم که درخواستهاي منطقي بازنشستگان مبني بر همترازي حقوق بازنشستگان در لايحه بودجه 95 لحاظ و اعتبارات لازم براي اين کار پيش بيني شود.
وي ادامه داد: عليرغم سروصداهاي بسياري که نسبت به رسيدگي به وضعيت معيشت فرهنگيان در رسانهها درخصوص وضع رتبهبندي انجام شد و تصور عامه بر آن است که اوضاع اقتصادي فرهنگيان سکه شده اما واقعيت امر چيز ديگري است، زيرا طرح رتبه بندي آرامش رواني فرهنگيان را به هم ريخته است.
اين نماينده مجلس همچنين تاکيد کرد: افرادي که زير شش سال سابقه کار داشته يا در واحدهاي اداري مشغول هستند مشمول افزايشها نميشوند، بنابراين يک شکاف عميق و غيرمعمولي در دريافتيها ايجاد شده است، همچنين عليرغم افزايش نرخ حق بيمه، ارائه خدمات دچار افت شديدي شده و بيشتر فرهنگيان ضمن انصراف خواستار ايجاد بيمه طلايي تحت پوشش بيمه قبلي هستند.
جعفرزاده تصريح کرد: بازنشستگان فرهنگي از جمله اقشاري هستند که در هر دو مقطع زندگي يعني در زمان اشتغال و بازنشستگي دچار بيمهري و کم لطفي واقع شدند، بنابراين نبود وضعيت معيشت و درمان مناسب و پرداخت حق بازنشستگي با تاخير چند ساله ظلم فراموش نشدني است که خاطرات تلخي را در ذهن اين سرمايهها ثبت و ضبط کرده است.
نماينده مردم رشت در مجلس يادآور شد: قطع کامل بودجه رفاهي فرهنگيان در چند سال گذشته به بهانه کسري بودجه شامل بن کالا سبب خروج نيروهاي توانمند از مجموعهها شده است.
وي با بيان اينکه متاسفانه مطالبات ايثارگران از سال 90 به بعد پرداخت نشده است، افزود: درصورتي که مستمرا به خاندان معظم شهدا وعدههاي توخالي مبني بر پرداخت مطالبات در چند ماه آينده داده ميشود و گفته ميشود که ايثارگران براساس اين تعهدات گرفتار شده و هيچ کس پاسخ گو نيست، همچنين مجلس مصوب کرد که رزمندگان و جانبازان فاقد شغل و درآمد و داراي عسر و حرج مشمول حداقل دريافتي حقوق و مستمري شوند تا بيش از اين شرمنده نشوند اما پس از گذشت 8 ماه از سال هيچ اقدام مثبتي توسط بنياد شهيد صورت نگرفته است.
جعفرزاده ايمن آبادي گفت: درمان ايثارگران رها شده و وضعيت بيمه آنها علي رغم شفافيت و صراحت از سوي مسئولان اجرا نميشود اما دراين چند ساله که مانوردولت بهبود وضعيت درمان است ايثارگران دربدترين وضعيت ايثار و درمان قراردارند، همچنين در حوزه کشاورزي نميتوان به کشاورزان گفت که با هزاران سختي برنج کشت کنند اما بذر مرغوب به آنها داده نشود.
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از واردات آزاد برنج، گفت:اين موضوع قتل عام کشاورزان است و از کشاورز و کشاورزي ديگر هيچ باقي نمانده است، ازاين رو دولت بايد تکليف کشاورزان را مشخص کند.
ايسنا
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه در برنامه ششم توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی باید به 3 درصد افزایش یابد اظهار امیدواری کرد که تا افق 1404 و بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب این سهم، به 4 درصد نیز برسد.
محمد فرهادی همزمان با آغاز هفته پژوهش، با حضور در مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشآموزی که در دبیرستان دخترانه هفتم تیر در تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه نخستین روز از هفته پژوهش، «پژوهش، فناوری و مدرسه» نام گرفته است، گفت: به دلیل آنکه پژوهش باید از مدارس آغاز شود، از این رو نخستین روز هفته پژوهش به این عنوان نامگذاری شده است.
وی با تأکید بر اینکه در نظام آموزش و پرورش، پژوهش باید جایگاه ویژهای به خصوص در برنامههای درسی بیابد، یادآور شد: نظام تحول بنیادی آموزش و پرورش به طور جدی به امر پژوهش پرداخته است و از سوی دیگر دانشآموزان باید بتوانند با برنامهریزیهای صورت گرفته قدرت یادگیری و مسألهیابی خود را ارتقا دهند. لازم است بخشی از فرصتهای دانشآموزان در آزمایشگاهها و کتابخانهها صرف تحقیق و پژوهش شود.
فرهادی با اشاره به وضعیت بودجههای پژوهشی در کشور خاطرنشان کرد: تاکنون سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی برای فصل پژوهش و فناوری 47 / 0 درصد بوده ولی بنا است که در طول برنامه ششم این میزان به 3درصد افزایش یابد. در برنامه ششم توسعه همچنین در صدد هستیم تا یک درصد درآمد بخش خصوصی نیز به امر پژوهش اختصاص یابد.
توسعه پژوهشسرای دانشآموزی
علیاصغر فانی وزیر آموزش وپرورش نیز در این مراسم گفت: پژوهش لازمه تعلیم و تربیت گویاست، بنابراین از آنجا که در آموزش وپرورش به دنبال اجرای سند تحول و برنامههای توسعه هستیم، امر پژوهش نیز یک ضرورت اجتنابناپذیر است و لازمه پژوهشمحوری در نظام تعلیم و تربیت، وجود معلمان پژوهشگر است که روحیه پرسش گری را در دانشآموزان تقویت میکنند.
وی از وجود 500 پژوهشسرای دانشآموزی در مناطق مختلف آموزشی خبر داد و گفت: هدفگذاری کردهایم که تا پایان دولت یازدهم هر منطقه آموزشی یک پژوهشسرای دانشآموزی داشته باشد.
پژوهشسراهای دانشآموزی میزبان دانشآموزان ابتدایی و متوسطه هستند. علاوه بر توسعه پژوهشسراها در حال حاضر جشنواره دانشآموزی خوارزمی و همچنین جشنواره جابرابنحیان برای دانشآموزان ابتدایی وارد نظام آموزشی شده و فعالیتهایی در این خصوص انجام میشود.
روزنامه ایران
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار / خبر مربوط به ضرب و شتم آموزگاران دردبستان شهید امان الله رضایی واقع در روستای شیخ عبود بیضا ( استان فارس - سپیدان) در سخن معلم منتشر گردید . ( این جا )
بلافاصله « گروه سخن معلم » در اطلاعیه ای ( این جا ) با عنوان "متعرضان به دبستان شهید امان الله رضایی استان فارس به اشد مجازات محکوم شوند" سه مورد را مطرح نمود :
1- وزیر محترم آموزش و پرورش در این مورد شخصا وارد و مساله را پی گیری کند .
2- دادستان محترم استان فارس به عنوان مدعی العموم در این مورد دخالت نماید .
3- مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان فارس از آموزگاران دلسوز و زحمت کش این واحد آموزشی دل جویی نموده و واحد حقوقی آن پی گیر مساله تا حصول نتیجه مناسب و نهایی باشد .
گزارش زیر در روزنامه قدس منتشر شده است که می خوانید
با خبر شدیم آقای « اصغر محمدخانی » عضو محترم هیات مدیره کانون صنفی معلمان همدان به علت خونریزی مغزی درگذشته اند .
« گروه سخن معلم » این ضایعه را به خانواده محترم آن مرحوم ، کانون صنفی معلمان همدان و جامعه فرهنگی کشور تسلیت می گوید .
پایان پیام /
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .