صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 22 آذر 1394 10:51

به " صداقت " وفاداریم

گروه رسانه و تشکل /

برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران و اطلاعیه گروه سخن معلم


در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران ، لازم دانستیم مطالب و موضوعاتی را با شما همکاران و دوستان در میان بگذاریم :

بیش از دو سال پیش و به دلیل پاره ای مشکلات که مهم ترین آن به " تفاوت دیدگاه ها " بر می گشت تصمیم گرفتیم تا " سخن معلم " که زمانی ارگان و پایگاه خبری – تحلیلی سازمان معلمان ایران بود جدا شده و یک رسانه مستقل و پایگاهی برای انعکاس مشکلات و مسائل همکاران و فرهنگیان فارغ از خط کشی و جناح بندی های موجود جامعه شود .

تحلیل ما بر این بوده و هست که ارگان یک حزب ( سیاسی ) بر اساس دیدگاه ها و نیز اساسنامه و مرامنامه خویش فعالیت می کند ( این وضعیت البته طبیعی و قابل احترام است ) و ما نمی توانستیم استمرار این رویه را در سخن معلم تئوریزه و سپس نهادینه کنیم .

با این حال همواره سعی  ما بر این بوده است تا اخبار و مواضع همه تشکل های فرهنگیان در این جا منتشر شود .

" دغدغه ی دوستان ما نیز در تشکل " سازمان معلمان ایران " همواره مشکلات و مطالبات فرهنگیان و معلمان بوده و ما در این جا از تلاش ها و مساعی تک تک آن ها تشکر و قدردانی می کنیم . "

« گروه سخن معلم » کماکان  هم چون گذشته آمادگی خود را برای انعکاس دیدگاه ها ، مواضع و بیانیه های تشکل هایی که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواضع نظام فعالیت می کنند اعلام می دارد .

« گروه سخن معلم  » اخیرا در مورد برگزاری مجمع عمومی سازمان معلمان ایران نامه ای را خطاب به وزارت کشور منتشر نمود که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است . ( این جا )

این نامه در چارچوب سیاست های این رسانه و نیز تقویت تشکل های معلمی برای حضور همه افراد و دیدگاه ها در چارچوب پذیرفته شده و فعالیت های قانونی و مسالمت آمیز نگارش گردیده است .

به نظر می رسد دوستان ما  « مسیر » دیگری را برای پی گیری و ادامه طریق انتخاب کرده اند که ما برای آن ها آرزوی موفقیت و سربلندی داریم .

پایان پیام /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در گفت و شنود

نگاهی به رویکرد و عملکرد مسئولان و وزرای آموزش و پرورش در مورد ازدواج دانش آموزی  حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور روز چهارشنبه هفته گذشته در دانشگاه آزاد مشهد گفت : "  ازدواج باید در دبیرستان ها انجام شود تا بسیاری از مشکلات موجود در جامعه از بین برود."

این اولین بار نیست که آقای قرائتی که سال های طولانی رییس سازمان نهضت سواد آموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش بوده ، ازدواج دانش آموزی را توصیه می کند.
قرائتی در اردیبهشت ماه 93 در همایش مبلغین زکات گفت : " ازدواج‌ها باید از دوران دبیرستان شکل گیرد چرا که سومین نیاز انسان پس از نیاز به اکسی‍ژن و آب، داشتن همسر و همدم است."
 
حمیدرضا حاجی بابایی در مرداد ماه سال 90 گفت : "از ازدواج دختران دانش‌آموز خوشحال می‌شوم. وزیر سابق آموزش و پرورش افزود " ازدواج به موقع دانش‌آموزان دختر، آنها را از آسیب‌های اجتماعی محافظت می‌کند. محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق نیز در این خصوص گفت : "سن ازدواج مناسب برای دخترها 16، 17 و 18 سال است، یعنی زمانی که دخترها تازه شکوفا شده‌اند و در اوج عاطفه و احساس و لطافت هستند و سن مناسب برای ازدواج پسرها 19، 20 و 21 سال است."
 
آمار سازمان ثبت احوال نشان می دهد که به رغم توصیه های مکرر مسئولان ،سن ازدواج در سال های بعد از انقلاب بالا رفته است. بر اساس برخی آمارها میانگین سنی ازدواج مردان کمی بیش از 26 سال و برای زنان نیز حدود 24 سال است.
 
سن ازدواج امری دستوری و ارشادی نیست و تابع عوامل فرهنگی ، اعتقادی ، اجتماعی و اقتصادی مردم است.
 
میانگین 26 سال برای پسران  و 24 سال برای دختران معنایش این این نیست که همه در این سنین ازدواج می کنند. عده ای از دخترها و پسرها در سنین پایین و حتی زیر 15 سال و تعدادی از دختران و پسران هم در سنین بالای 30 سال ازدواج می کنند. حداقل سن قانونی ازدواج در ایران برای پسران ۱۵ سال تمام و برای دختران ۱۳ سال تمام است ؛ با این‌حال قانون گذار، ازدواج دختران و پسران پایین‌تر از سن قانونی را با اجازه ولی و  تشخیص دادگاه صالح مجاز می داند. تعداد دخترانی که در سن  زیر 20 سال ازدواج می کنند بسیار بیشتر از پسران است. مطابق آمار ثبت احوال در شش ماهه اول  سال 94 ، حدود 20 هزار دختر کمتر از 15 سال و  106 هزار دختر بین 15 تا 19 سال  ازدواج کرده اند .
 
تمام دختران زیر 15 سال و حداقل نیمی از دختران 15 تا 19 سال ، در سن تحصیل در مدرسه هستند. به عبارتی ، فقط در شش ماهه اول امسال حداقل حدود  70 هزار دختر دانش آموز ازدواج کرده اند.
 
بر اساس آمار ثبت احوال حداقل 7 هزار پسر در سن مدرسه هم در 6 ماهه اول امسال ازدواج کرده اند.
 
پرسش این است که دانش آموزانی که ازدواج می کنند از نظر ادامه تحصیل چه سرنوشتی پیدا می کنند؟ دختران متاهل معمولا از چرخه آموزش و پرورش روزانه حذف می شوند و باید در مدارس شبانه به تحصیل ادامه دهند. تعصبات خانوادگی و اشتغالات بعد از ازدواج باعث می شود که بخش بزرگی از این دختران برای همیشه تحصیل را کنار بگذارند.

حاجی بابایی در سال 90 گفت:  "دخترانی که ازدواج می‌کنند، دیگر اجازه تحصیل در مدارس معمولی را ندارند و باید در مدارس شبانه‌ درس بخوانند." برخی از فعالان حقوق زن محرومیت دختران ازدواج کرده از تحصیل در مدارس روزانه را تبعیض آمیز می دانند ، اما عده ای از مربیان و مدیران مدارس دخترانه معتقدند که حضور این دختران برای بقیه دانش آموزان جنبه بدآموزی دارد. مدیران و مربیان می گویند ظاهر و رفتار دختران ازدواج کرده، کنجکاوی بقیه دانش آموزان را بر می انگیزد ، زیرا با آرایش صورت  و پوشیدن کفش پاشنه بلند حواس بقیه دانش آموزان را پرت می کنند و ای بسا تجارب خود را به دانش آموزان منتقل کنند که به مصلحت نیست.

فخریان مدیرکل استان خراسان رضوی در سال 90 برای حل مشکل راه حل متفاوتی ارائه داد: "تاسیس مدارس دخترانه متاهلین !" مدرسه ای را مجسم کنید که همه دختران ازدواج کرده اند. همسران جوان عضو انجمن اولیا و مربیان هستند و زنگ آخر جلو مدرسه منتظر خروج دانش آموزان از مدرسه هستند. نخستین دبیرستان دخترانه متاهلین درکاشمر تاسیس شد. اما تاسیس مدارس متاهلین  و اختصاص یک نوبت مدارس به دختران شوهر کرده در هر منطقه  هم بارمالی دارد و هم بسیاری از مناطق فضای آموزشی و نیروی انسانی لازم برای راه اندازی این مدارس را ندارند.
ازدواج دانش آموزان مشکلات دیگری هم به دنبال دارد. سن بلوغ جسمانی و بلوغ اجتماعی کودکان بر هم منطبق نیست و اغلب بچه ها درکی از زندگی مشترک و تشکیل خانواده ندارند. علاوه بر این احساسات عشقی و تمایلات عاطفی نوجوانان ثبات و پایداری ندارد.
 
اصولا کودکان در سنین زیر 18 سال قادر به تصمیم گیری های مهم مانند ازدواج تشکیل خانواده نیستند. به همین دلیل ، بسیاری از ازدواج های دانش آموزی بعد از رسیدن به بلوغ اجتماعی از هم گسیخته می شود.
 
سن رشد در ایران برای انجام معاملات و تصرف در امور مالی  18 سال تمام می باشد و افراد در کمتر از 18 سالگی حق تصرف در اموال خود و خرید و فروش ندارند . به عبارت دیگر فاقد اهلیت هستند. وقتی افراد  در سن زیر 18 سال از نظر قانون  اهلیت ندارند ، چگونه می توانند عقد ازدواج ببندند؟  

عده ای از فعالان حقوق زنان هم معتقدند به جای تشویق کودکان به ازدواج زودرس، بهتر است افراد دلسوز و علاقه مند، شرایط را برای ازدواج دختران و پسرانی که از سن ازدواج گذشته و  وارد دهه چهارم زندگی خود شده اند، فراهم  کنند.
 
مسایلی مانند گرانی مسکن ، دشواری اشتغال و کسب در آمد ، دستمزد و حقوق ناچیز شاغلان و... در تاخیر و بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران تاثیر گذار است. در جامعه امروز ایران استقلال مادی و رسیدن به شرایط مناسب برای ازدواج بدون کمک پدر و مادر قبل از 40 سالگی برای اغلب پسران فراهم نمی شود.
 
از این گذشته سن ازدواج تابع مسایل فرهنگی و اعتقادات مردم و به عبارتی عرف جامعه هم  است. در این خصوص دیدگاه های متنوعی در میان اقشار مختلف جامعه وجود دارد. در بین اقشار روستایی و طبقات پایین شهری و نیز اقشار مذهبی جامعه ازدواج زودرس دختران طرفداران زیادی دارد.
 
در نیمه اول سال 94 از حدود 370 هزار ازدواج ثبت شده است، بالاترین آمار، مربوط به ازدواج دختران  15-19 ساله با پسران 20-24 ساله بوده است. 57 هزار ازدواج مربوط به این گروه سنی است. اختلاف سنی 5 سال بین دختران و پسران در بین اقشار مختلف جامعه مرسوم است.

به نظر می رسد با تغییر دولت تبلیغات برای ازدواج دانش آموزی کمتر شده و توسعه مدارس متاهلین در دستور  کار وزارتخانه نیست. اما ترک تحصیل دختران به دلیل ازدواج های زودرس همچنان یک مشکل حل نشده باقی مانده است و کمتر کسی به آن می پردازد. شرایط جامعه مدرن و پیچیده امروز ، ازدواج دختران و پسران قبل از پایان تحصیلات دبیرستانی را دشوار کرده است. در میان اقشار مدرن تر جامعه سن ازدواج دختران و پسران به 30 سال و بالاتر رسیده است.
 
هرچند بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند که دخترانشان حداقل بعد از دیپلم ازدواج کنند ، اما ازدواج دانش آموزان در دبیرستان و حتی راهنمایی در میان طبقات فقیرتر جامعه ، همچنان یکی از عوامل ترک تحصیل دانش آموزان است.

طرفداران ازدواج زودرس علاوه بر توصیه های اخلاقی باید به واقعیات جوامع شهری امروز هم توجه کنند و دلایل جامعه شناختی و فرهنگی و اقتصادی بالارفتن سن ازدواج را هم در نظر بگیرند.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

جامعه ایرانی و فرآیند آموزش و موانع آموزش

کلمات عنوان مطلب ،  هر کدام نیازمند بحث مبسوط و مطولی است که در این مقوله نگنجد ؛ خلاصه تقدیم می گردد تا بلکه  به راه حل هایی برسیم.


(جامعه و آموختن): حکایت از این دارد  که جامعه نیازهایی متنوع دارد، ولی احساس آن نیازها هریک ، پاسخ خاص دارد. اهم آنها با توجه بحث ما  تحریک حسی به نام یادگیری  می باشد و یادگیری از دیرپاترین امور انسانی می باشد که از صید غذا  برای بقا تا کنون که عصر فرا صنعت است، همیشه دغدغه عام بوده و البته هر جامعه ای پیشرفته تر  بوده که عصب یادگیری تحریک شده تر داشته و پاسخ مناسب برای رفع نیاز یاد گرفتن را دریافت نموده است.
مثلا جامعه ای پخت نانش ، شیوه زراعت ماقبل دهقانی اش، یا روش های تولید عقب مانده اش، شیوه یادگیری نا کارآمد نهاد های  آموزشی و دینی اش و.... همگی حاکی از ناکارمدی جامعه می باشد . این جوامع سر زنده نیستند بلکه  بوی حلوای  الرحمنش مشام را  آزرده می کند، پس همت این مردم باید تحریک تعصب یاد گرفتن که اوجب واجبات و حتی واجب تر از نان شب آنها می باشد.


( ایران و آموختن ):  ایران در قیاس با اطراف ، صبغه تمدنی و استقلال تاریخی و هجوم اقوام و قبایلی را تجربه کرده و شاید بقای موثر ایران در حوادث تاریخی روش بهتر  آموزش آن ها ، صرف نظر از فترت و رکود و چندین قرن سکوت بوده باشد، ولی به لحاظ اثر تمدن ساز و نهادهای قدرت مستقل در طول تاریخ و محل خاص جغرافیایی و منابع ایران ، ما را واقف به یادگرفتن ،چه در طول تاریخ و چه زمان حاضر که مرزهای جغرافیایی ،فرهنگی ،ارتباطی و اقتصادی درهم تنیده تر شده می کند و تعلل در اهمیت یادگیری در زمان بارش اطلاعات عصر حاضر ممکن ما را به ورطه نابودی هویتی تاریخی سوق دهد ؛ چنین مباد.


(فرآیند و آموختن) :  فرآیند امری مقطعی نیست ؛ به قول عوام خم رنگرزی نیست، کیفیت  آموختن یک کالا نیست که قابل معامله باشد  و قابل جعل باشد ، فرآیند در آموزش، طی شدن مراحلی است و یک نوع « شدن » است قابل مقایسه با هیچ  چیز نیست  .

از آثارش می توان فهمید که آموزش طی شده یا نه ، آموختن و فرآیند آن هم راه است، هم رهرو است و هم مسیر طولانی است . آثار یادگرفتن راه در افزایش اعتماد مردم ، در سلوک زندگی ، درکم شدن پرونده های دادگاه، در بهره وری اقتصاد ، در کم شدن طلاق و اعتیاد ،درکم شدن عسس، دادگاه و قاضی که به حبس عوامل آموزش جامعه دست درازی کند،  قابل مشاهده است.
آموزش و فرآیند آن توجه آحاد جامعه را می طلبد  ، همگی درگیر و متاثر از آموختن هستند، پس بودجه اش به جای ستاد باید در صف آموختن دقیق و موثر هزینه شود.

وظایف تدارکات ستادی را واگذار به هر نهاد کنند ، ولی صف آموزش قابلیت است و قابل معامله واگذاری نیست ،چون کالا نیست که از روند های درست و نادرست حاصل شود.آموزش صفتی است که قرار است ذاتی شود.

 

( آموزش راه آموختن و یاد دادن ) :
تفاوت انسان و سایر موجودات در کیفیت یادگیری است  و تفاوت ما در کشاکش یاد گرفتن بارز می شود، جامعه ایرانی در قیاس با سایرین با ترازوی آموزش قابل ارزیابی است و اگر این لنگ باشد ،تا به روز حشر وضع زراعت ،پیشا دهقانی و سایر امور نیز بر این منوال ؛ که مباد.
در امر دانایی باید بیاموزیم  که چگونه یاد بگیریم و به فرآیندهای آن دست یابیم ، راه آن نصب العین صغار و کبار  ما باشد و این نیز شعار جهان انسانیت است.


موانع آموزش و دو نگاه به آن
(نگاه از برون): بی اغراق شاید مهمترین مشکل نوع تلقی است که بیرون از جامعه آموزشی به آن تحمیل شده که باعث انفعال  و بی انگیزه شدن و حاکم شدن یاس و نداشتن برنامه های به روزشده جهت معضلات آموزش شده است و اگر هم مشورتی را بگیرند اولا صوری است ، ثانیا اکثرا از افراد ستادی و کسانی است که نگاه شان ٱمر و ماموری است و نقش هستی بخشی، در آموزش ندارند مورد مشاوره قرار می گیرند.
نگاه از بیرون معطوف به روندهای اداری و جریان های متحجر سیاسی و به شدت محافظه کار و غیر کارآمد و دریافت درستی از امر آموزش و مشکلات و راه حل های آن ندارد . بیشتر جهت اداء تکلیف و نه اداء حق  به آموزش  می پردازد  و گویا قرار نبوده خروجی آموزشی ایران آدم های فکوری باشند، چون به غلط فکر ،نیروی خلاق و آفریننده  را مانع جریان حیات خود تلقی می کند؛ درصورتی که  یک انسان خلاق و پرورش یافته مانع هیچ کس نیست ،بلکه چون هستنده شده  ،به  همه هستی بخشی می کند ، ازجمله به هرنیروی ناکارآمد.
یک نیروی معطوف به قدرت مافوق مثل یک نظامی پادگان ، به معلم و شاگرد و امر پیچیده آموزش نگاه می کند و ظاهربین و قشری می باشد و بعد از چند دهه آموزش مثلا  به چپ چپ  و به راست راست ، سر صف دانش آموزان معصوم  ملت را شق القمر  آموزشی این جریان تلقی می کند.
« تلقی برون گرا » نمی خواهد شفافیت در بودجه کلانی که از طرف  دولت و مردم  پرداخت می شود وجود داشته باشد.

معلوم نیست گردش مالی کارتال های مدارس غیر انتفاعی و آموزشگاه های خصوصی ،دریافت های مدارس دولتی و کلاس های کنکور و کتاب های کمک آموزشی  و... معلوم گردد که آموزش جمعا چه کسری از تولید ناخالص ملت را شامل می شود و در مقایسه سایر بلاد چه خروجی برای ملت دارد.

بدیهی است که هر کدام از این نیروهای برون گرا ازنمط پول های بی حساب کتاب کلاه کلانی را سهیمند درحالی که دودش به چشم فرزندان این جماعت جاهل هم  عن قریب خواهد رفت .


(نگاه درون گرا): این تلقی اگر تقویت شود حتما ثمر بخش خواهد بود چون درگیرترین عامل آموزشی، جمعیت عظیم معلمان می باشد ؛ مهمترین نقطه اثر اموزشی توسط معلمین اعمال می گردد ؛ به شرطی که در کیفی شدن این جمع سرمایه گذاری لازم  انجام شود.
برای این مهم در بندها و تبصره های برنامه های مصوب  این موارد لحاظ گردد :


الف ) شفافیت در منابع مالی ،انسانی ، آماری از سایر موارد
بودجه مصوب چند درصد از تولید ناخالص ملی است و در مقایسه با سایرین چه وضعی دارد و چه تعداد نیروی اداری در مقایسه تعداد معلم  وجود دارد. درصد هزینه برای هر دو رسته معلوم شود و با تحلیل آمار معلوم شود پرداختی هر رسته چه اثری بر کیفیت فرآیند آموزشی دارد.


ب ) گردش مالی مدارس غیر انتفاعی، موسسات و آموزشگاه ها و کتاب های کمک درسی غیر دولتی و دریافت های مدارس دولتی را به علت اینکه درچرخه آموزشی کشور بوده از نظر پوشش دانش آموزی و سهام داران و ذی نفوذان ستادی  و اثر بخشی آنها در روند کیفیت بخشی و کارآمدی  و ایجاد تله های فقر فرهنگی و نقش چنین نهادهای غیر دولتی در گلخانه ای شدن روندآموزشی و اصلاح ژنتیکی نژاد نهاد آموزشی کشور که مزید بر تله اقتصادی حاکم بر روابط ،تله گسترده فرهنگی نیز شده را خواهشا مورد تحلیل آماری قرار داده و نتایج شفاف را به حضور کل جامعه و خصوصا جامعه فرهنگی رسانده تا به روشی درون زا را معضلات مورد مداقه قرارگیرد.

شاید از روند کالایی شدن کیفیت آموزش کشور جلوگیری شود و از راه شکست خورده نو محافظه کاران لیبرال جهانی عبرت گردد.


ج) در ضمن قابل تذکر است که معلوم گردد میزان نقش و کمک نهادهایی چون شهرداری های کشور و خصوصا تهران و سازمان تامین اجتماعی و نهادهای خیریه ای و نظامی و بنیادها و کارتل های اقتصادی غیر دولتی از راه پرداخت های مالیاتی و عوارض گمرکی و وسایر عوارض قانونی در روند آموزش کشور شفاف و به اطلاع بافت موثر در آموزش رسانده تا برنامه ریزی مناسب انجام گردد.


د ) شفافیت در نهادهای عام المنفعه  وابسته به آموزش و پرورش مثل تعاونی های مسکن و مصرف و سازمان های رفاهی خدماتی و صندوق های قرض الحسنه و ذخیره فرهنگیان شامل شفافیت در نحوه اداره کنندگان و گردش و جابه جایی هیات مدیره آنها که گذشته حاکی از تبانی ها و تباهی همان نهادهای برون گرا و معطوف به قدرت بوده ؛ ناکارآمدی چنین نگاهی اظهر من الشمس است و مهمتر گزارش های دوره ای شفاف مالی از تمام گردش های مالی اعم از سود و زیان و دریافتی تمام آحاد دست اندرکار و منسوبین و منصوبین نهادهای مذکور باعث تشویق معلمین و مودت و اثر گذاری مثبت درامر مهم یادگیری  درتمام سطوح جامعه خواهد داشت.
ه ) احیاء واحدآمار و بودجه به نحوی که تمام اطلاعات آماری و تحلیل های آماری منابع بودجه و نحوه هزینه کرد و مقایسه آماری شفاف با سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی  و مقایسه آن با سایر جوامع پیشرفته  به صورت آنلاین در دسترس باشد و از موثرین درون سیستم  آموزش و پرورش در تحلیل آماری جهت بهبود تشکیلات و روش ها جهت مستشاری به کارگیرند.

الیس به الصبح قریب.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار /

آتش سوزی در مدرسه کانکسی روستای بارگاهی از توابع شهرستان دشتستان باعث سوختگی تمامی وسایل از میز و نیکمت گرفته تا لوازم دانش آموزان شد.

 این آتش سوزی که بر اثر نشت نفت بخاری کلاس درس روی داد خوشبختانه تلفات انسانی درپی نداشت.

گزارش دریافتی حاکیست، معلم فداکار بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی با سعی و تلاش خود 24 دانش آموز کلاس درس را از محل حادثه بیرون کشید.

گفته می شود لباس این معلم در زمان کمک به دانش آموزان دچار سوختگی شد.پس از اعلام آتش سوزی، اکیپی از آتش نشانی شهرداری برازجان با اعزام به محل موفق به خاموشی آتش شدند.

گفتنی است در پی زمین لرزه سال 92 در دشتستان تنها مدرسه ابتدایی این روستا از بین رفت که پس از آن 40 دانش آموز در یک کانکس دو کلاسه مشغول به تحصیل شدند.

بیداران

آتش سوزی در مدرسه روستای بارگاهی دشتستان


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

سخنی با مدیر سایت سخن معلم

تهران / سخنی با مدیر سایت سخن معلم و پاسخ مدیر سایت

منتشرشده در نامه های دریافتی

اجازه پرداخت فوق‌العاده ویژه مشاغل تخصصی ویژه کارکنان ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل زیرنظر رییس‌ جمهور  گروه اخبار /

 قوانین و مقررات در مورد اجازه پرداخت فوق‌العاده ویژه مشاغل تخصصی ویژه کارکنان ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل زیرنظر رییس‌جمهور موضوع تصویب نامه شماره  ۱۳۸۰۹۱/ت۵۰۰۰۰هـ مورخ 15 / 11 / 1393 هیأت وزیران

اجازه پرداخت فوق‌العاده ویژه مشاغل تخصصی موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) برای کارکنان ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل زیرنظر رییس‌جمهور

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه 12/ 11/ 1393 به پیشنهاد شماره ۱۳۱۵۴۱ مورخ  27 / 12 / 1392 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- تصویب کرد:

۱- برقراری فوق‌العاده ویژه مشاغل تخصصی موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل زیر نظر رییس‌جمهور که انجام فعالیت و وظایف تخصصی، ستادی، تحقیقاتی و حساس را به عهده دارند برای حداکثر بیست و پنج درصد از مشاغل که واجد شرایط و ویژگی‌های مصرح در بند مذکور می‌باشند، و با احتساب مشاغلی که قبلاً به تصویب هیئت وزیران رسیده است، متناسب با کارآیی و اثربخشی کارکنان ستادی دستگاه‌های مشمول، حداکثر تا سی و پنج درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر، مشروط به وجود اعتبار و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نحوی که متوسط پرداختی به کارکنان آن دستگاه از شصت درصد سقف تعیین شده تجاوز ننماید، مجاز است.

۲- سازمان‌های ستادی که حیطه وظایف و مأموریت آنها در گستره ملی است با تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طی فرآیند مذکور مشمول این تصویب‌نامه می‌شوند.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس‌جمهور

پاراف


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

تعریف و کاربرد علوم انسانی اصطلاحا "رياضيات با شهود محض سروكار دارد و علوم تجربي با شهود تجربي و آزمایشگاهی. شهود محض از پيش در ذهن انسان نهاده شده است و هر كس مي‌تواند آن را بدون مراجعه به جهان خارج از ذهن تصور كند. هركسي در ذهن خود تصوري از دايره، مستطيل، عدد 5 و عمل جمع و تفريق دارد و بنابراين موضوعات علوم رياضي در ذهن هركس به خودي خود موجودند.
اما موضوعات علوم تجربي، موضوعاتي خارج از ذهن انسان هستند و براي شناخت آنها لزوما" بايد از آنها تجربه حسي و آزمايشگاهي داشت.

بنابراين علوم تجربي و علوم رياضي از دو حيث با يكديگر متمايز مي‌شوند:

الف- از حيث موضوع (به تبع موضوع )

ب- از حيث روش
علوم رياضي به تبع اين‌كه روشي عقلي دارند، معمولا" يقين‌آورتر هستند.
اما در اين ميان تكليف علوم انساني چيست؟

همواره 3 سوال مهم در مورد علوم انساني مطرح است:

1- موضوع علوم انساني چيست ؟

2- روش علوم انساني چيست ؟

3-‌ اهميت علوم انساني چيست ؟


علوم انساني در اواخر قرن نوزدهم در جوامع غربي دچار بحران شديدي شد، چون در آن زمان، علوم تجربي به شدت در حال پيشرفت بودند و داراي منافع بسيار زيادي تلقي مي‌شدند. تا آن زمان هنوز جنگ‌هاي جهاني اول و دوم اتفاق نيفتاده بود و بنابراين اثرات مخرب علم و تكنولوژي جديد بر زندگي انسان، ( نمونه آن بمباران هسته‌اي دو شهر ژاپن ) هنوز آشكار نشده بود و صرفا" مزاياي علم تجربي مدرن مثل پزشکی مورد توجه واقع مي‌شد.

در اين ميان علوم انساني علومي بدون فايده و بدون دقت تلقي مي‌شد ؛ چرا که هيچ تعريف مشخصي نيز از اين علوم وجود نداشت و معمولا اين علوم را با مصاديق آن (فلسفه و تاريخ ) مي‌شناختند ، نه موضوع اين علوم مشخص بود،نه روش و نه اهميت آن.
امروزه علوم انسانی به دسته‌ای از علوم اطلاق می‌شود که به موضوعاتی چون جامعه، فرهنگ، زبان، رفتار انسان، روان، فهم و اندیشهٔ افراد می پردازد. جامعه شناسی، روان شناسی، زبان شناسی، مدیریت، اقتصاد، هنر، علوم سیاسی و تاریخ چند نمونه از رشته‌های علوم انسانی‌اند.
علوم انسانی در حال حاضر دارای دو پارادایم اصلی است. یکی پارادایم "علوم انسانی مدرن" و دوم "علوم انسانی جدید یا پست مدرن"هم خوانده می‌شود.

در"علوم انسانی جدید" با روش‌های عموماً تحلیلی، انتقادی و تفکری - تعمقی امور انسانی را مطالعه می‌کنند و روش بررسی موضوعات و پژوهش پیرامون آن‌ها بیشتر با روش مشاهدهٔ غیر مستقیم است.

در عین حال بسیاری از شاخه های علوم انسانی چون مدیریت، اقتصاد، حسابداری، جغرافیا و روان شناسی برای تجزیه و تحلیل از برخی علوم غیرانسانی همچون ریاضیات کاربردی (در مدیریت)، آمار کاربردی و تحلیل رگرسیون (اقتصاد و روان شناسی)، GIS و سیستم های راداری و سنجش از دور (در جغرافیا )، تعیین نیمه عمرمواد (باستان شناسی) و سایر روش های تجربی استفاده می کنند.
علوم انساني همچون رياضيات به محاسبه و اندازه‌گيري نمي‌پردازد ، اما اهمیت و كار علوم انساني « فهم »، درک و « توصيف » است. بنابراين علوم انساني از دو جهت با علوم تجربي تفاوت دارد:

از جهت موضوع ( موضوع علوم تجربي اشياء طبيعي است و موضوع علوم انساني چيزهايي است كه انسان آنها را ساخته است مثل جامعه، رفتارها، تاریخ ) و دیگری از جهت روش ( روش علوم تجربي، تجربي و آزمايشگاهي است و روش علوم انساني فهم و تولید فکر و توصيف خود موضوع است).
به عنوان مثال فهم و توصيف علوم تجربی یا كامپيوتر و به طور كلي محصولات تكنولوژي در چارچوب رشته‌هايي مثل فلسفه تكنولوژي و در زير مجموعه علوم انساني مطرح مي‌شود.
مثلا"علوم انسانی کاربرد چاقو و دینامیت را مشخص می کند.
ما در كنار اهميت دادن به علم تجربي و تكنولوژي، نبايد از فهم اين پديده‌ها غافل باشيم و از علوم انسانی جدید عقب بمانیم.
نفوذ استبداد، استعمار، افراط و تفریط، خشونت و...به دلیل ضعف در علوم انسانی است.
با این تفاسیر ، علوم انسانی منشاء تحول، نوسازی و توسعه بوده و به زندگی هدف و معنا می دهد و در فرآیند توسعه مقدم بر علوم ریاضی و تجربی است.
به دلیل سرمایه گذاری اندک در علوم انسانی تقریبا"همه منابع درسی دوره های عالی علوم انسانی در دانشگاه ها از منابع خارجی است.
باید واحدهای درسی علوم انسانی مثل اقتصاد، حقوق، روان شناسی عمومی، مدیریت، جامعه شناسی و... به عنوان دروس عمومی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه تدریس شود، باید توجه داشت که مبانی، اصول و تئوری های علوم انسانی همچون علوم ریاضی و تجربی در همه دنیا یکی است و بومی کردن علوم انسانی بی معناست.
باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشی به دور از سیاست زدگی برای تولید علم درحوزه علوم انسانی فعال شوند و از تجربیات سایر کشورها نیز بهره گیرند ؛  در آمریکا 25000 مرکز تحقیقاتی و در ژاپن 5000 مرکز مستقل از حکومت آزادانه به کار پژوهشی علوم انسانی می پردازند.
دستگاه های دولتی نیز برای استخدام و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان علوم انسانی اقدام نمایند.
یک ذهنیت غلط در برخی افراد هست که فکر می کنند دانش آموزان و دانشجویان رشته علوم انسانی از اقشار ضعیف و تنبل جامعه هستند.

حذف یا محدودکردن علوم انسانی مدرن و جدید از آموزش و پرورش عقب ماندگی کشور را تشدید خواهد نمود.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

طنزی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

در این چند ساله اخیر پرداخت پاداش فرهنگیان به یک کابوس برای دولت تبدیل شده است ، درست مثل پرداخت یارانه که کابوس دیگری است ؛ اما معلوم نشده سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی چگونه پاداش کارکنان خود را پرداخت می کنند که صدای کارمندان آن نهادها در نمی آید آن هم پاداش هایی که می شود اسم آن را پاداش گذاشت !

اما در آموزش و پرورش مطابق معمول ، پاداش های پرداختی هم کمتر است و هم پرداخت آن در زمان طولانی انجام می شود که به عبارت بهتر معلمان برای دریافت پاداش خود هر ساله جان برلب شان می رسد و وقتی آن را دریافت می کنند ارزش پولی آن هم کم شده است .

آیا بهتر نیست که سازمان بازنشستگی اقدام به تشکیل یک تیم فوتبال حرفه ای کند و با بستن قرارداد های میلیاردی با بازنشستگان این مبالغ هنگفت را در سال فی مابین بازنشستگان هر سال تقسیم کند ؟

شنبده می شود که بازیکنان و مربیان فوتبال حرفه ای هر سال قراردادهای میلیاردی منعقد می کنند و حتی دلالان و دست اندرکاران هم بی نصیب نمی مانند .

چند روز پیش یکی از بازیکنان باشگاه استقلال در اعبراض به پاداش 880 میلیون تومانی اعضای هیئت مدیره باشگاه انتقاد کرده بود .

دوستان !

حالا که فهمیدیم کجا می توان پول مکفی پیدا کرد ، بهتر است درنگ نکرده و فوتبال را تمرین کنید !

حتی ممکن است که شما مورد پسند باشگاه های بزرگ جهان مثل بایر مونیخ و بارسلون قرار بگیرید !

آن وقت می توانید کل بودجه آموزش و پرورش را هم تامین کنید و معلمان و مسوولین گرامی آموزش و پرورش را از این خفت و خواری و زاری دائمی نجات دهید .

معلمان با استعداد هستند و اگر نتوانند رونالدبنو شوند حداقل که می توانند کیروش شوند !

راستی فراموش کردم ...

نام تیم را هم می توان « معلمان به جان آمده » گذاشت که چنین نامی هر حریفی را مرعوب می کند !


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان
یکشنبه, 21 آذر 1394 10:45

جوانان و شبکه تار عنکبوت

آسیب شناسی استفاده از اینترنت و فضای مجازی میان دانش آموزان و نوجوانان و جوانان  در کلاس درس چشمش به ساعت بود ، همین که از مدرسه می آمد بدون توجه به افراد خانواده و تکالیف محوله از سوی مدرسه ساعت ها سرگرم با آن بود . گاهی فراموش می کرد درس و مشق خود را انجام نداده به طوری که گذر زمان را احساس نمی کرد . با گوشی تلفن همراه و لب تاپ خود بازی های مختلف را انجام می داد . جوانان امروز به عنوان بزرگترین تولید کنندگان دانایی و معنویت و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف کننده اینترنت هستند ، این در حالی است که جوانان ایرانی از احساس عقب ماندگی در رنج بوده و به دنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند .

بنابراین دسترسی به فناوری اطلاعات مهمترین بستر برای برخورداری از این دانایی و توانایی است .شناخت واقعی و عملی نیازهای نسل جوانان امروزه مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تأثیرگذار و اثر پذیری از فناوری نوین ارتباطی است .

شاید هیچ پدیده دیگری در طول سال های اخیر به اندازه اینترنت در ایران و جهان رشد نداشته باشد . افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش تعداد سایت ها ، وبلاگ ها و پایگاه های اطلاع رسانی روی این شبکه جهانی ، نیازمند بررسی های جامعه شناسی از منظر آسیب های فردی و اجتماعی است.

از طرفی دیگر  ،اینترنت به دلیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه با سرعت نور ، در زمینه های غیر اخلاقی بسیار مورد توجه است . اغلب گسترش روابط غیر اخلاقی مجازی در عرصه اینترنت در جهت روابط واقعی صورت می گیرد .

واضح است که شبکه اینترنت مجال مناسبی برای رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهای غیر اخلاقی است . این پدیده یک فضای مجازی برای فعالیت های غیر اخلاقی می آفریند .

بنابراین اگر اصول اخلاقی را نادیده بگیریم خواهیم گفت : که اینترنت شبکه بسیار خوبی است که ما را قادر می سازد به آسانی به دنبال اعمال غیر اخلاقی و دریچه ای به جهان ناشناخته و کسب اطلاعات و فن آوری نوین باشیم  و از سوی دیگر اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر کرده است و از جهت مشکل اجتماعی نیز افراد جامعه را از یکدیگر دور نموده است و افراد به جای اینکه به دیدار یکدیگر بروند و درصدد رفع مشکلات هم باشند از طریق چت و پست الکترونیکی با هم ملاقات می نمایند که این خود باعث از هم گسیختگی اجتماعی در بین افراد یک جامعه می شود .

البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز اینترنت در کشور ما فراگیر نشده است ، ولی زمانی که این مسئله همگانی شود شاهد مسائلی حاشیه ای در جوامع انسانی و قومیت های مختلف خواهیم بود .مشغول شدن افکار نوجوانان به مسائل حاشیه ای و غیراخلاقی که آنها را از کار و تلاش و تحصیل باز می دارد زیرا ذهن فعال و خلاق بزرگترین سرمایه انسانی برای جامعه امروزی می باشد . وقتی اذهان جوانان به برنامه های مبتذل مشغول شود دیگر جایی برای خلاقیت و سازندگی باقی نمی ماند .

البته این نکته قابل ذکر است که برای پر کردن اوقات فراغت ، استفاده از اینترنت مانعی ندارد ولی تنها استفاده از سرگرمی که فعالیت های مفید زندگی را تحت الشعاع قرار دهد و فکر آنها را معطوف به عواملی کند که جز گمراهی سودی ندارد می تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود . اغلب، گسترش روابط غیر اخلاقى مجازى در عرصه اینترنت، در جهت روابط غیر اخلاقى واقعى صورت مى گیرد. 

واضح است که شبکه اینترنت مجال مناسبى براى رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهاى غیر اخلاقى است. کار با اینترنت امکان و ضریب انحراف اخلاقى جوانان را بالا برده است. انزواگرایى و بزرگ پندارى دو نمونه از پیامدهاى منفى در این زمینه هستند. نوجوانان در صحنه اینترنت براى ایفاى هر نقشى، فرصت پیدا مى کنند. البته خصیصه مثبتى در این کار وجود دارد یعنى مجالى که براى بروز و ظهور نوجوانان پیدا مى شود. اینترنت فضاى آزاد گلخانه اى را ایجاد مى کند که معلمان و مراجع قدرت به آن دسترسى ندارند و بر آن تأثیر نمى گذارند.

در وجه منفی قضیه ، سرگرمى هاى مجازى ، علاقه جوانان به مشارکت اجتماعى و فعالیت هاى مدنى را با انگیزه هاى مختلف تحت الشعاع قرار مى دهد و ممکن است بر مهارت هاى اجتماعى آنان در تدارک فراغت هاى گروهى و تفریحات و بازى هاى غیر مجازى تأثیر منفى بگذارد.

همچنین مجاورت طولانى با فضاى مجازى مى تواند به فرهنگ پذیرى یک طرفه و تأثیرپذیرى افراطى از هنجارها و ارزش ها در عرصه هاى مختلف ارتباطى و اجتماعى انجامیده و با تقویت جهان وطنى تعلقات ملى و سنتى کاربران را تحت تأثیر قرار دهد.

در واقع با وجود اینترنت بسیارى از محصولات فرهنگى که ماده اولیه آنها اطلاعات است مثل کتاب، مقاله، موسیقى، فیلم، نقاشى و عکس به راحتى و بدون مانع تبادل مى شود. این به هم آمیختگى فرهنگى به ویژه میان ایرانیان داخل و خارج کشور غیرقابل کنترل شده است.

البته وسایل ارتباط جمعی باید در خدمت همه مردم جهت رفاه و آسایش و سهولت کارها باشد در غیر این صورت یک معضل اجتماعی بزرگ است که به کانون گرم خانواده ها ضربه مهلک خواهد زد .

یکی از علت هایی که ما استفاده درست از بعضی از وسایل را نمی دانیم فرهنگ غلطی است که برای ما درونی شده است و نمی دانیم که هر وسیله ای جدید که وارد جامعه می شود باید کاربرد آن را بیاموزیم و برای مردم و اجتماع مفید واقع شود و همیشه به دنبال جاذبه و سرگرمی نباشیم و جذابیت را فدای منفعت نکنیم  .

باید از طریق رسانه های جمعی ، فواید اینترنت و کاربردهای آن آموزش داده شود . به هرحال باید فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی در کشور ایجاد کنیم تا آن جا که هویت و شخصیت انسان ها را تحت شعاع قرار ندهد و باعث سقوط اخلاق و دین گریزی نشود .

اولین پایگاه آموزش فرهنگ و آداب و رسوم و اخلاق مداری درخانواده است و تأثیری که خانواده بر فرد می گذارد غیر قابل انکار است ؛ پس در شکل گیری شخصیت و ارزشمندی فرزندان والدین می توانند نقش مهمی ایفا کنند و اگر با آموزش صحیح و همچنین با شکل گیری عواطف و محبت به فرزندان و فراهم کردن سرگرمی های سالم برای آنها و کنترل صحیح فرزندان خود می توانند از جذب آنها به امور گمراه کننده و انحرافات اخلاقی جلوگیری کنند و نیاز های جوانان را به گونه ای برطرف نمایند .

به هرحال اگر کانون خانواده از محبت خالصانه و دوستانه برخوردار باشد و نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان تأمین شود ، هیچ وقت به دنبال عشق و محبت در اینترنت و فضای مجازی نمی گردند .

رسانه ملی، مطبوعات روزنامه ها و وزارت آموزش و پرورش می تواند ضمن آموزش صحیح و فرهنگ سازی در جامعه نحوه کاربرد و استفاده از وسایل ارتباطی را به مردم آموزش دهد و در این زمینه سر مایه گذاری کند .

اینترنت می تواند شود بسیاری از مشکلات را حل نموده و سبب دانش افزایی و کسب اطلا عات جدید شود ولی باز هم از جنبه های منفی مبرا نیست و متأسفانه گاهی باعث دردسر و انحطاط اخلاق می شود و به جای خدمت رسانی و سهولت در کارها مشکلات عدیده ای ایجاد می کند .

اینترنت اگر به جا و صحیح مورد استفاده قرار بگیرد بسیار مفید و سبب پیشرفت در کارهای تحقیقاتی و تبادل اطلاعات می شود ولی متأسفانه بعضی از جوانان تحت تاثیر فرهنگ غرب و برنامه های مبتذل آن قرار گرفته و باعث سقوط اخلاقی آنان شده که این امر خانواده ها را نگران کرده و بسیاری از آنها هویت و حس ارزشمندی و احساس مسئولیت پذیری و شان شخصیت واقعی آنها دچار نقصان شده است .

مهمترین خصوصیت اینترنت ، آزادی انتشار اطلاعات است و این در تناقض با سیاست محدود سازی قرار دارد . اینترنت ضد سانسور است ، مروج تکنولوژی است و با خود الگوی نوین زندگی مدرن را به ارمغان می آورد و کسی نمی تواند کاربرد و مفید بودن آن را انکار کند چون تکنولوژی به سرعت نور در حال پیشرفت است و جوانان ما نباید از علم روز دنیا عقب بمانند . کسی که از اینترنت و آموزش نوین استفاده می کند دارای سطح تحصیلی بالاتری نسبت به سایر همسالان خود است و هم بر اثر استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقاء می یابد .

اینترنت حتی منجر به ایجاد یک طبقه نخبه در جامعه شده که با جهان خارج به خوبی آشنایی دارد. بنابراین اینترنت علاوه بر آثار مثبت ، پیامدهای منفی نیز دارد که بر رفتار جوانان و نوجوانان و همچنین آداب و رسوم شهر تأثیر می گذارد .

البته امیدواریم که جوانان و نوجوانان ما به جنبه های مثبت و سازنده اینترنت جهت نیل به اهداف و پیشبرد و ارتقاء علمی جامعه استفاده کنند و مضرات آن مصون بمانند .

نقش نهادهای فرهنگ ساز در جامعه به خصوص صدا و سیما با تولید فیلم ها و سریال های مختلف فرهنگی و مسئولان تعلیم و تربیت کشور اهمیت به سزایی دارد و سعی در هدایت جامعه به سوی ارزش های اسلامی و تبلیغ آن داشته باشند .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

اسامی دانش آموزان منتخب درجشنواره دانش‌آموزان پژوهشگر   گروه اخبار /

در اولین روز هفته پژوهش که با عنوان روز پژوهش، فناوری و مدرسه نام گذاری شده است، از 21 دانش‌آموز پژوهشگر با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم از دانش‌آموزان منتخب در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تقدیر شد.

یاسان حاجی‌قلیزاده از استان گیلان با طرح جادوی حوضچه،
نگین ابوالاحراری از استان فارس با طرح کوله پشتی طبی،
سید آرمین دانش از استان اصفهان با طرح هشدار مصرف برق، 
کیور احلال زهی از سیستان وبلوچستان با طرح سیستم خنک کننده هوای آزاد، 
سید علیرضا بارانی از استان خوزستان با طرح درب ویژه، 
امیر عباس رحمتی از استان چهارمحال و بختیاری با طرح گردو تکان 
و زهرا نفس از استان گلستان با طرح خداحافظ آب سرد از جمله دانش‌آموزان برتر دوره‌ تحصیلی ابتدایی هستند که از آن‌ها به عنوان دانش‌آموزان پژوهشگر تقدیر به عمل آمد.

دانش‌آموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه اول شامل:
فائزه مقامی مقیم از استان خراسان شمالی با طرح بررسی مشکلات کشاورزی در روستای ایرج اسفراین، 
شادی زواری از استان همدان با طرح بررسی میزان استقبال دانش‌آموزان دبیرستان دولتی فروغ از نماز جماعت ،
آینام نیرومند توماج از استان گلستان با طرح دست‌سازه‌ها چه تاثیری در روند یادگیری دانش‌آموزان دارند، 
سیدمژده عقیلی از استان گلستان با طرح چگونه توانستیم ضعف درسی همکلاسی‌مان را در درس علوم تجربی بهبود بخشیم،

محمدجواد عسگری از همدان با طرح بررسی مهارت برنامه‌ریزی و مدیریت زمان مطالعه در دانش‌آموزان دبیرستان علامه حلی (1) همدان، 
کاویان گچ‌کار از استان آذربایجان غربی با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرینتر شکلاتی و فاطمه علی‌آبادی از استان کرمان با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرستار نابینایان بودند که تجلیل شدند.

حامد هادی‌زاده از خراسان رضوی با طرح سنتز نانوذرات آهن صفر ظرفیتی و استفاده از آن در تصفیه آبهای آلوده به فلز سرب، 
زهرا نجار‌پور از استان مازندران با طرح کاشی سرامیکی بازتابشی، 
پوریا عباپور از استان آذربایجان شرقی با طرح دستگاه اگزوز فیلتر، 
امیرحسین اسماعیل‌بیگی از استان همدان با طرح ساخت وسیله آسان‌ساز آموزش قانون بقای اندازه‌گیری حرکت زاویه‌ای، 
پویا دهقانی از یزد با طرح سامانه هوشمند پلیس همراه، محمدرضا امیدی سراوانی از گیلان با طرح طراحی و ساخت شلوارک طبی و ساناز خدابخشی دهناشی از استان خوزستان با طرح درمان بیماری نیم در رفتگی مادرزادی مفصل ران از جمله دانش‌آموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه دوم بودند که تقدیر شدند.


جای خالی تهرانی‌ها در جشنواره دانش‌آموزان پژوهشگر

دبیر ستاد اجرایی جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر گفت: در این دوره از جشنواره از کلان شهر تهران نماینده‌ای نداریم که شاید به دلیل دور ماندن این شهر از پژوهش است ولی پاسخ هر چه که باشد فرقی نمی‌کند و این زنگ خطری برای مسوولان خواهد بود.

دکتر علیرضا عصاره در جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر با تاکید بر این که راه فرهنگ‌سازی پژوهش و برخورداری از جامعه پژوهش بنیان از معبر آموزش و پرورش می‌گذرد افزود: در صورتی که سیاست‌گذاران نظام تعلیم و تربیت در این معبر سرمایه‌گذاری کنند موجب توسعه فرهنگ پژوهش در کشور خواهد شد ضمن آن که رشد دانشگاه‌ها را تضمین خواهند کرد.
وی، پژوهش را لازمه کنجکاوی دانست و اظهار داشت: پژوهش و کنجکاوی باید از دوره کودکی آموخته شود چرا که بر اساس اعتقاد روان‌شناسان کودکان تا پنج سالگی حدود 95 درصد توان خلاقیت خود و تا سن هشت سالگی 97.5 درصد خلاقیت را اخذ می کنند و بدین ترتیب از سن هشت سالگی تا سن 45 سالگی رشد خلاقیت افراد تنها 2.5 درصد است. 
عصاره با تاکید بر این که جستجوگری در قالب سوالات متعدد بروز می‌کند، تصریح کرد: کشور باید برای تقویت پرسش گری اقدامات لازم را از دوره پیش‌دبستان و دبستان آغاز کند که این امر نیاز به عزم جدی دارد که لازمه آن این است که اسناد تحولی آموزش و پرورش به ویژه سند بنیادی تحول آموزش و پرورش ساماندهی شود. 
به گفته وی ، اگر اندیشه‌ورزی را به کودکان بیاموزیم آنها چگونه زیستن را خواهند آموخت. عصاره با اشاره به مهاجرت نخبگان از کشور بر لزوم توجه بیشتر به امر پژوهش در کلان شهر تهران تاکید کرد.
وی، تعداد طرح‌های دانش‌آموزی منتخب در این جشنواره را 21 طرح ذکر کرد که 14 طرح از دوره دبیرستان و هفت طرح در مقطع ابتدایی بوده است.
ایسنا

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در پژوهش

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور