صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
پنج شنبه, 23 دی 1394 08:56

خشونت ، زبان نادانى است

آتش زدن عروسک در مدرسه و پیامدهای خشونت در مدارس   خشونت ، زبان نادانى است . ( حضرت علی علیه السلام )

صفحات زندگی سرشار از چرایی رفتارهایی ست که هراز گاهی از ما سر می زند؛ اما شیب عمر چنان آرام می گذرد که تا پاسخ چراهایت را نگیری ،  عبورت را تسهیل نمی گرداند.


از خشونت تا خویشتن داری چقدر فاصله است ؟ بی آن که بدانیم خشونت را به رگ و ریشه ی خود پیوند زده ایم.

 

عجله داشتم . پرنیان پایین پله ها ایستاده بود و پا می کوبید که اگر گلی نیاد منم نمیام. حین بستن گره روسریم، گلی را از بالکن انداختم پایین با این تصور که برای بدن پنبه ای گلی اتفاقی نمی افتد؛ غافل از اینکه پرنیان سه ساله، پنبه ای و غیر پنبه ای حالیش نبود !

با دیدن صحنه سقوط گلی صدای گریه اش بلند شد . با عجله رفتم پایین ، نشسته بود رو کف زمین ، گلی رو گذاشته بود رو زانوهاش و اشک می ریخت...

کمی گیج شده بودم . گلی چیزیش نبود ولی تا شب پرنیان دمق بود . حالا بعد از سال ها می فهمم ؛ چرا پرنیان اشک می ریخت، روح نازک پرنیان ترک برداشته بود .

آیا می شود عروسکی را چون نوزادی صبح تا شب تر و خشک کنی ؛ نوازش کنی؛ ناگهان یکی بچه ات را از بالکن پرت کند . و احساس مادرانه ات نلرزد ؟
ما بزرگ ترها می نالیم از خشونتی که در اطراف مان موج می زند و نمی دانیم وقتی بچه ها کوچک بودند؛ خودمان رسم مهرورزیدن را یادشان ندادیم حالا روزی صد مقاله چاپ کنیم که عوامل خشونت کدامند و راهکار کدام ؟


اینها نتیجه نمی دهد وقتی خشونت در خون مان جاری ست؛ شاهرگ خشونت را باید از دوران طفولیت خشکاند .


همان زمانی که فرزندمان از مدرسه بازمی گردد ؛ می بینیم گوشه لبش پاره شده رد باریک خون خشک شده، روی لبش باقی ست؛ سراسیمه علت را می پرسیم و او بی تفاوت ولی محکم می گوید دعوام شد و ما با تمسخر آمیخته با عصبانیت می گوییم :" معلوم است فقط خوردی ،عرضه نداشتی از خودت دفاع کنی ! "


و نمی دانیم این لحن سخن گفتن می تواند آتشی را در دل فرزندمان روشن کند که تا ابد شعله ور بماند. هر جا می رود حق به جانب عمل کند در هر موقعیتی طلبکار باشد از معلم ، مدیر، دوست ،همکار ،همسر و فرزند...


بنابراین راه و رسم زیستن در خوردن و پوشیدن و پله های ترقی را بالا رفتن، خلاصه نمی شود دقت کنید؛ بخشی از نوکیسگان جامعه امروزی ما که به قولی در یک چرتکه سرانگشتی از طبقه عوام به طبقه خواص منتقل شده اند ؛در هر موقعیتی که شرف حضور می یابند؛ باید تافته جدا بافته باشند . آنچه ملاک ارزشی آنان است مدل ماشین ، مارک لباس و موقعیت مکانی خانه ای ست که در آن مقیم اند و دیگر هیچ .

انسانیت واژه ای غریب در قاموس این قشر از جامعه است . خودبرتربینی در جامعه ای که قشر وسیعی در آن به سختی امرار معاش می کند ؛می تواند سبب بروز خشونت طبقاتی از طبقه ای به طبقه ی دیگر شود . تصور اندیشمندان این است که در جوامع امروزی باید با ایجاد تساوی حقوقی از تبعیضات طبقاتی جلوگیری کرد ؛ شاید این عوامل بتواند مانعی برسر راه خشونت های طبقاتی باشد اما بر کسی پوشیده نیست که اختلاف طبقاتی از گذشته تا امروز بوده و خواهد بود؛ مهمترین عامل بازدارنده جهت کنترل این بخش از خشونت، آموزش آن در سنین کودکی ست .


بهترین و اساسی ترین عامل جهت پرورش عزت نفس و پرهیز از خودنمایی، خویشتن داری است.


افرادی که به طور بارز این ویژگی در آنها نهادینه شده است در مواجه با هر عاملی که ایجاد تنش می کند؛ باخویشتن داری از آن موقعیت به سلامت خارج می شوند ؛ حال آن که افرادی که مستعد خشونت هستند هر عامل محیطی می تواند آنها را وادار به واکنش های نسنجیده کند.


ازمنظری دیگر در محیط های آموزشی بحث خودنمایی ،بیشتری مواجهیم. مدرسه اجتماع کوچکی است که بسیاری از نمودهای بارز فرهنگی در آن مصداق عینی می یابد .


در ادامه باید گفت ما درجامعه ای زندگی می کنیم که نقش تعلیم و تربیت نقشی اساسی دارد اما گاه تداخل حوزه ی پرورشی و تربیتی در برخی امور تفاوتی مابین اصل و فرع ایجاد نمی کند ؛ در نتیجه برای پرهیز از الگوها و مظاهر تربیتی غرب ،اصولی ترین مسائل تربیتی را زیر پا می گذاریم.


آتش کشیدن به نشانه ی انزجار نمی تواند برای کودکان الگوی تربیتی مناسبی باشد و اثر مخرب آن در روح و روان کودک سال ها باقی می ماند ؛ حال اگر آن شیء اسباب بازی کودک باشد تأثیر منفی آن بر نیمه ناخودآگاه کودک بیشتر است و چه بسا سال ها بعد در موقعیتی حساس برای تخلیه ی روانی خود همین شیوه ی آتش زدن را به کار گیرد .


بنابراین بایسته است در محیط های آموزشی بعد خویشتن داری در کودکان پرورش یابد تا در بزنگاه های زندگی شاهد آن تصاویری که به شکلی فراگیر در جامعه هستیم نباشیم.


و مخلص کلام اینکه:


آیا زیباتر نبود عروسک های باربی را به جای آتش زدن در نمایشی نمادین با پوشیدن لباس های ملی و اسلامی بین آن ها با عروسک های ایرانی پیوند دوستی برقرار می کردیم .

پيامبر خدا  ( ص ) :

آموزش دهيد و خشونت نورزيد ؛ زيرا آموزگار ، مؤثّرتر از كسى است كه خشونت به كار می برد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در آموزش نوین
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

معلم رشوه گیر

آذربایجان شرقی / انتقاد یک دانش آموز

منتشرشده در نامه های دریافتی

نقد و پرسشگری معلمان در وزارت فانی و چرخه استبداد

با روی کار آمدن دولت روحانی فضای گفتمان و انتقاد کمی بهتر از قبل گردید به خصوص در آموزش و پرورش فضای فعالیت های صنفی که بعد از جرقه آغازین در دوران وزارت مظفر و حاجی خاموش شده بود با آمدن اقای فانی دوباره رونق گرفت و فعالان صنفی این موقعیت را پیدا کردند که در جهت بهبود اوضاع معیشتی معلمان و کیفیت آموزش وپرورش فعالیت کنند .

به نظر می رسد اکثر معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به دلایل مختلف از فانی رضایت ندارند ، موضوع حتی رسانه ای شده و از طریق صدا و سیما انتقادات معلمان علی الخصوص در قضیه مطالبات پاداش و حق التدریس معلمان اطلاع رسانی گردیده است .

در این مقوله چند سوال مطرح می شود :

1- آیا فانی مجبور بود فضای باز انتقادات صنفی را به حدی باز کند که این طور مورد انتقاد قرار بگیرد ؟

2 - آیا سایر وزرا در دوره های وزارت شان قابل انتقاد نبودند و کار و فعالیت شان بی نقص بود ؟

3- علت هجمه همگانی بر وزیر آموزش و پرورش با اینکه همه می دانند عدم وجود اعتبار کافی فقط به ایشان بر نمی گردد چیست؟

4 - چرا علی رغم این همه انتقاد و فشار وزیر آموزش و پرورش با ملایمت و صبوری رفتار می کند ؟

قطعا دوستانی که این مطلب را می خوانند نگارنده را به طرفداری از فانی و دولت تدبیر و امید متهم خواهند کرد ...

اما باید عمیق تر نگریست !

سال هاست که حق و حقوق معلمان پایمال شده و حتی مطابق قوانین موجود به آن ها پرداخت نشده است .

سال هاست که همه از پسرفت آموزش و پرورش  ، بی سواد تر شدن دانش آموزان و بی انگیزگی آنان و افت اخلاق صحبت می کنند .

سال هاست که پاداش پایان خدمت معلمان با تاخیر کم و زیاد و به صورت قسطی پرداخت شده است .

آقای فانی هم مثل سایر وزرای آموزش و پرورش عملکرد موفقی و شایسته ای نداشته است اما به خاطر مقامش مانع انتقادات معلمان و مخالفان سیاسی اش نشده و هم اکنون مشاهده می کنیم که در همین سایت ، معلمان به راحتی و بدون ترس و وحشت وزیر آموزش و پرورش را با سخت ترین شیوه نقد می کنند اما وزیر آن را تحمل کرده و برای مسئولان این رسانه مشکلی ایجاد نمی کند .

دیده ایم و شنیده ایم در در زمان سایر وزرا کوچکترین انتقاد چه عواقب سویی برای نگارندگان آن داشت ؛ حتی اگر قبول کنیم که فانی ضعیف ترین وزیر آموزش و پرورش بوده است اما نباید فراموش کنیم که او از انتقادکنند گان خود حمایت کرده است و دهان حق گوی آنها را نبسته و قلم آنها را نشکسته است .

قطعا این میزهای ریاست زود گذر بوده و فانی هم خواهد رفت .

دیگری خواهد آمد و مشکلات آموزش و پرورش با شدت و ضعف در ادوار مختلف ادامه خواهد یافت .

اما شاید معلمان و فعالان صنفی همیشه این فرصت را نداشته باشند که آزادانه از یک وزیر انتقاد کنند ...


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

اجرای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در ماه‌های پایانی سال  گروه اخبار /

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد متوقف نشده است گفت: به دنبال مصوبه اخیر دولت مبنی بر تامین اعتبارات لازم همین روزها باید منتظر عملیاتی شدن مصوبه دولت و اجرای بازنشستگی پیش از موعد باشیم.

محمد بطحائی در پاسخ به پرسشی درباره توقف اجرای بازنشستگی پیش از موعد در آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس بخشنامه سازمان مدیریت که در مرداد ماه ابلاغ شد، اجرای بازنشستگی پیش از موعد امکان پذیر است.

وی افزود: البته اختلاف نظری با صندوق بازنشستگی کشوری داشتیم. صندوق بازنشستگی معتقد است اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد بار مالی زیادی به همراه دارد که باید آن را تامین کرد تا امکان اجرای قانون وجود داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اخیرا دولت در این خصوص مصوبه‌ای داشت گفت: در این مصوبه پیش بینی شده است که بار مالی ناشی از اجرای بازنشستگی پیش از موعد تامین شود، در این صورت می‌توان گفت فعلا بازنشستگی پیش از موعد خواهیم داشت و در همین روزها باید منتظر عملیاتی شدن این مصوبه و تامین اعتبارات و اجرای بازنشستگی پیش از موعد در ماه‌های پایانی سال جاری باشیم.

بطحائی درباره متقاضیان فرهنگی بازنشستگی پیش از موعد گفت: امسال به دلیل اجرای رتبه بندی درخواست برای بازنشستگی پیش از موعد بسیار کم بود. علاوه بر این امسال در راستای ساماندهی نیروی انسانی از معلمان در آستانه بازنشستگی درخواست کرده بودیم که ادامه خدمت دهند. با این اوصاف شمار متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد در آموزش و پرورش به 2000 نفر هم نمی‌رسد. ( ایسنا )

انتهای پیام

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار /

مراسم فرهنگی آتش زدن عروسک در یک مدرسه ابتدایی دخترانه !

گروه اخبار /

چندی پیش در سخن معلم بخشنامه وزارتی منتشر گردید که به موجب آن استفاده از بسته های نرم افزاری پیام رسان خارجی مانند وایبر ، واتس آپ ، تانگو ، لاین ، تلگرام و... برای هر گونه انتشار و یا به اشتراک گذاری اطلاعات سازمانی ، اطلاع رسانی و انجام امور روابط عمومی سازمانی ، بهره برداری اداری مانند دبیرخانه ، تبلیغات ، فراخوان حضور ، مقاله ، نظرخواهی و... ممنوع اعلام شده بود . ( این جا )

خوشبختانه بر خلاف مفاد این دستور العمل وزارتی که در تضاد با بدیهی ترین اصول روابط سازمانی ، ارتباطات و بهره گیری از دانش روز است ؛ مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در صفحه اصلی خود اقدام به بارگذاری لوگوی  تلگرامی به آدرس زیر نموده است :

https://telegram.me/ministryofeducationreports

« گروه سخن معلم » ضمن استقبال از این اقدام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از فرهنگیان و معلمان گرامی در سراسر کشور دعوت می کند تا به کانال تلگرامی وزارت آموزش و پرورش بپیوندند .

پایان پیام /

اقدام قابل تقدیر مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

اولین نشست صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه سخن معلم

همان گونه که قبلا نیز آمد ( این جا ) ، اولین نشست صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه سخن معلم امروز  سه شنبه ساعت 14 در محل این شرکت برگزار گردید .

به محض آماده شدن و تکمیل این گزارش  در  سخن معلم منتشر خواهد گردید .

« گروه سخن معلم » آمادگی خود را برای تعامل و هم اندیشی با مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش به منظور آغاز تفکر انتقادی و  تقریب نگرش ها و فرآیند اقناع سازی  اعلام می دارد .

پایان پیام /

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

رتبه عالی

کردستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار / جمعی از فرهنگیان شهر تهران در نامه ای به سخن معلم خواهان پی گیری و دستور وزارت آموزش و پرورش برای صدور احکام عقب افتاده رتبه شغلی ( عالی ) گردیدند .

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور