صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش / در پاسخ به فراخوان سخن معلم ( این جا ) ، آقای « جواد بابازاده ( رها ) » یادداشتی را ارسال نموده اند .

ضمن سپاس از این همکار گرامی ، دوستان می توانند مطالب و یادداشت های خود را به مناسبت « 13 آبان ؛ سال روز تاسیس سایت سخن معلم » ارسال فرمایند .

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / وضعیت « مدیریت مناطق تهران » یکی از بحث های مهم در میان فرهنگیان و معلمان است

« گروه سخن معلم » از دیدگاه های همکاران محترم در این زمینه استقبال می کند .

« گروه سخن معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می دارد .

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

قابل توجه مدیران مناطق

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی
چهارشنبه, 13 آبان 1394 16:30

سیزده آبان به روایتی دیگر

13 آبان از زاویه ای دیگر و حق اعتراض دانش آموز  سیزده آبان در تاریخ انقلاب اسلامی یکی از روزهای پرخاطره همراه با حوادث تلخ و شیرین بوده است و همچنان می‌تواند پیام‌های آزادی و استقلال و مردم‌سالاری را نوید دهد. یکی از مناسبت‌های این روز « روز دانش‌آموز » است. سیزده آبان ٥٧، گروهی از دانش‌آموزان در اعتراض به رفتار حکومت مستبد شاه، تظاهرات و راه‌پیمایی کردند و رژیم، تظاهرات مسالمت‌آمیز آنان را به خاک و خون کشید و در نتیجه، ٥٦ نفر از آنان شهید و ده‌ها نفر مجروح شدند. ابعاد خشونت به حدی بود که وزیر وقت آموزش عالی با توجه به اینکه این حادثه در محوطه دانشگاه تهران رخ داده بود، به همراه رئیس دانشگاه تهران استعفا دادند و امام خمینی(ره) در پیامی ابراز همدردی خود را اعلام کردند.  

تقارن این روز با مناسبت‌های دیگر موجب شده است مناسبت روز دانش‌آموز از فلسفه وجودی خود فاصله بگیرد.

به ‌نظر می‌رسد اینک با گذشت بیش از سه دهه از این واقعه تاریخی جا دارد از منظری دیگر سیزده آبان روایت شود. اگر اعتراض دانش‌آموزان را ابراز حق حضور آنان در فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی بدانیم، اگر احساس مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان را یک وظیفه دینی و انقلابی و صنفی بنامیم، اگر مشارکت و حضور آگاهانه آنان را نه یک وظیفه، بلکه یک حق بدانیم، جا دارد بر این معنی تأکید شود که دانش‌آموزان همچون سایر اقشار جامعه در کنار تکالیف از حقوقی هم برخوردارند که حق اعتراض، حق پرسشگری، حق اظهارنظر، حق انتخاب، حقوق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، از جمله حقوق آنان است و حتی امروزه صاحب‌نظران تعلیم‌وتربیت بر این عقیده‌اند که یادگیری، یک امر تعاملی و دوطرفه و فعالیتی است که بدون مشارکت و مسئولیت‌پذیری یادگیرنده اهداف آن محقق نخواهد شد.

در نتیجه، حقوق آموزشی و اعلام نظر و مشارکت در فرآیند برنامه‌های آموزشی و علمی از حقوق مسلم و اولیه آنان است. یکی از رویکردها در نظام آموزش و پرورش در سال‌های گذشته، تکلیف‌مداردیدن دانش‌آموزان بدون توجه به حقوق آنان بوده است.

درعین‌حال یکی از رویکردهای پسندیده‌ای که در برخی از دوره‌های مدیریت در آموزش ‌و پرورش اهتمام جدی بر آن داشته‌اند، به‌رسمیت‌شناختن حقوق دانش‌آموزان و برجسته‌کردن نقش و مسئولیت آنان در محیط آموزش و پرورش و فرآیند تعلیم‌وتربیت است؛ تاجایی‌که شورای‌عالی آموزش و پرورش منشور حقوق و تکالیف دانش‌آموزان را تأیید کرده است و این باور و رویکرد نشاط و شادابی را در میان دانش‌آموزان و افزایش پویایی را در محیط‌های مدارس و آموزش و پرورش به همراه داشته است.

به‌رسمیت‌شناختن حقوق دانش‌آموزان در مدارس مستلزم زمینه‌سازی برای مشارکت و مسئولیت‌پذیری و تمرین توانایی و عمل‌کردن به دانسته‌ها و آگاهی‌هاست؛ موضعی که آموزش و پرورش در دو دهه گذشته با تشکیل و فعال‌کردن شوراهای دانش‌آموزی در مدارس، تشکیل مجلس دانش‌آموزی و تأسیس سازمان دانش‌آموزی، بسترهای حقوقی و اجتماعی آن را فراهم کرده است و این روزها با برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در مدارس، بر استمرار این رویکرد تأکید می‌شود. گرچه در بسیاری از مقاطع فرم بر محتوا پیشی گرفته است؛ اما اهتمام مستمر بر هویت‌یابی این مجموعه‌ها خود بیانگر درکی عمیق از تحولات پیش‌روست.

رئیس‌جمهور روحانی سال گذشته در ابتدای سال تحصیلی این مهم را به ‌عنوان منشور آموزش و پرورش بیان کرد. وی در بیانی تفصیلی نکات مهمی را مطرح کرد؛ از جمله اینکه مدیریت آموزش ‌و پرورش باید به‌جد برای آشناکردن دانش‌آموزان با حقوقشان اقدام کند یا قانون‌مداری باید از مدارس آغاز شود و دانش‌آموزان از حقوق و تکالیف خود آگاه باشند. وی همچنین ضمن تأکید بر تأمین امنیت روانی و جسمی دانش‌آموزان می‌گوید همه دانش‌آموزان از کلاس اول دبستان تا پایان دوره متوسطه باید اطمینان داشته باشند که در مدرسه امنیت جسمی و روحی خواهند داشت.

هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش‌آموزی توهین کند یا با لحن و کلام درشت با او سخن بگوید؛ اهانت به دانش‌آموزان، اهانت به کل ملت ایران است؛ چراکه دانش‌آموزان، فرزندان این مرزوبوم هستند.

وی سپس به موضوع مهم به‌رسمیت‌شناختن حق اعتراض دانش‌آموزان می‌پردازد و می‌گوید: دانش‌آموزان باید با حق اعتراض خود در مدارس آشنا شوند و بدانند اگر اعتراض به معلم تأثیری نداشت، می‌توانند این اعتراض را به مدیر منتقل کنند و اگر این کار نیز مؤثر نبود، می‌توانند اعتراض خود را در مناطق آموزش ‌و پرورش دنبال کنند.

دکتر روحانی آشنایی با حق اعتراض را بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: آشنایی با حق اعتراض و برخورداری از آن، آغاز شکوفایی کرامت و عظمت انسان است و آشنایی و برخورداری از آن باید از مدارس شروع شود و این موضوع می‌تواند مدارس را به سمت قانون‌مداری سوق دهد.

پرواضح است از این عبارت می‌توان این نتیجه را نیز گرفت که این حق پیشاپیش برای معلمان هم مفروض است زیرا موفقیت دانش‌آموزان در برخورداری از حق اعتراض، مستلزم به‌رسمیت‌شناختن حق اعتراض معلمان است؛ بنابراین سیزده آبان و روز دانش‌آموز، حاوی پیام مهم دیگری نیز است؛ اینکه ما باید دانش‌آموزان را، که نوجوانان و جوانان و امیدهای آینده این کشور هستند، به ‌درستی ببینیم و شخصیت، منزلت، افکار، آرا، انتظارات و درخواست‌های آنان را به رسمیت بشناسیم.

انسان موجود آزادی است و به ‌واسطه داشتن اختیار و اراده، برخوردار از حقوقی آگاهانه و الهی است؛ به‌همین‌دلیل نیز تکالیفی در عالم هستی دارد. اینجانب به دلیل مسئولیتی که در آموزش ‌و پرورش و سازمان ملی جوانان داشتم، همیشه با این چالش مواجه بوده‌ام که از دید برخی از مسئولان، نوجوانان و جوانان کشور ما فقط تکلیف دارند و به‌رسمیت‌شناختن حقوق آنان به منزله متوقع‌کردن آنان یا بعضا به تعبیر برخی از آنان، پرروکردن جوانان و دانش‌آموزان است. غافل از اینکه، چه از نظر تربیتی و چه از نظر آموزشی و اجتماعی، موفقیت‌ها آنگاه با توفیق همراه خواهد بود که مربیان با شناخت و آگاهی تکالیف خود را انجام دهند.

روزنامه شرق


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در دانش آموز
کارکرد مدرسه و آموزش مهارت های زندگی  آموزش مهارت‌هاي زندگي به دانش‌آموزان مساله مهمي ‌است كه متاسفانه آموزش و پرورش از آن غفلت مي‌كند. اين آموزش‌ها بايد از دوران ابتدائي آغاز شده و حتي در دانشگاه هم ادامه يابد. متاسفانه سيستم آموزشي ما در اغلب مواقع تئوري‌محور است و مساله حفظيات و كتاب در آن بيش از هر چيزي مهم بوده و مبناي ارزش‌گذاري است در حالي كه علم و دانش فقط منحصر به فيزيك و شيمي‌ و ادبيات نيست.
درس‌هايي در زندگي وجود دارد كه بيش از اينها مهم است و اگر فرد آنها را نداند خطرات بزرگ‌تري او را تهديد مي‌كند. اين درس‌ها ارتباط فرد با ديگران و موفقيت او را تحت تاثير قرار مي‌دهد. صحبت تدريس اين آموزش‌ها در دوران جواني در دانشگاه‌ها مطرح شد و واحد درسي نيز به همين عنوان در نظر گرفته شد، اما آن‌طور كه بايد جدي به اين مساله پرداخته نشد. آموزش و پرورش بايد پيش‌قدم اين طرح مي‌شد، زيرا جاي اين موضوع هست كه اين سازمان در كنار درس‌هايي كه به صورت اجباري به دانش‌آموزان ياد مي‌دهد اين واحد درسي را هم اضافه كند.
آموزش مهارت‌هاي زندگي طيف وسيعي از آموزش‌هاي تئوريك و عملياتي را در برمي‌گيرد در حالي كه مهم‌ترين اصلي كه لازم است دانش‌آموزان در اين سنين بياموزند اين است كه چگونه ارتباط خود را با ديگران تنظيم كنند. نحوه شكل‌گيري يك ارتباط موثر و اينكه در اين ارتباط چه رفتارهايي لازم است فرد انجام دهد آموزش مهمي‌ است كه اگر در دوران كودكي و نوجواني به فرد آموخته نشود نمي‌توان انتظار داشت در بزرگسالي بتواند از پس ارتباط با ديگران و اجتماع برآمده و فرد موفقي باشد. نحوه صحبت كردن، رفتار كردن و ايفاي مسئوليت‌هايي كه به هر حال در زندگي بر عهده هر فردي قرار مي‌گيرد بايد در اين سنين آموخته شود.
براي خيلي از افراد به ويژه خانم‌ها ما به آموزش درباره ايفاي نقش در آينده فقط به آشپزي و خانه‌داري اكتفا مي‌كنيم و براي آن چيزي كه اصل است و اگر افراد ندانند نمي‌توانند حتي اين مسئوليت‌ها را نيز به درستي ايفا كنند، آموزشي داده نمي‌شود. درباره پسران نيز آموزش در مدرسه و دانشگاه هيچ‌وقت جنبه عملياتي ندارد و بنابراين راه هاي كسب و كار و روش كسب موفقيت بيشتر در آينده به كسي از ابتدا آموزش داده نمي‌شود. همين مساله باعث مي‌شود اغلب افراد اين مهارت‌ها را در سنين بزرگسالي ندانند و در بازار كسب و كار دچار تنش و چالش شوند. 
 
  روان شناسان زبده در مدارس
 بايد دستورالعمل آموزش اين مهارت‌ها را با تدوين كتب درسي در اين زمينه و برنامه‌ريزي و به‌ويژه استفاده از مربيان و روان شناسان زبده به مدارس آورد، زيرا بهترين سنين آموزش و جامعه‌پذيري افراد همين سال‌هاست و نبايد اجازه دهيم با غفلت و بي‌توجهي اين سال‌هاي طلايي از دست برود. آموزش مهارت‌هاي زندگي در كشور ما از طريق خانواده‌ها و به شكلي عرفي و سلیقه‌ای انجام مي‌شود، زيرا خانواده‌ها مرجع مشخصي براي تشخيص و تعليم آنچه كه بهتر است ندارند و هر خانواده‌اي به شكلي درست يا نادرست و كاملا سليقه‌اي اين آموزش‌ها را تا حدي درباره فرزندانش اعمال مي‌كند، در حالي كه اگر متولي اين آموزش‌ها مدرسه باشد همه‌چيز علمي ‌و اصولي آموخته مي‌شود و كج‌سليقگي كمتري در اين زمينه رخ مي‌دهد.
آموزش و پرورش با برنامه‌ريزي اصولي در اين مورد و ترسيم راه و روش موثر بهترين و كامل‌ترين نهاد براي آموزش مهارت زندگي به افراد است و خانواده‌ها مي‌توانند تكميل‌كننده اين آموزش باشند. در كنار همه اين مسائل موضوع مهمي‌ كه بايد به آن اشاره شود آمار نزاع و درگيري در كشور است.
هر ساله يا هر شش ماه يك بار پزشكي قانوني آمار افرادي را كه در طول آن زمان مشخص به دليل نزاع و درگيري به آنجا آمده‌اند، منتشر مي‌كند و متاسفانه در سال‌هاي اخير هر سال اين آمار بيشتر شده و بالاتر مي‌رود.
اگر اين مساله را درست و كارشناسانه بررسي كنيم متوجه مي‌شويم كنترل نكردن خشم صرف نظر از هر عامل خارجي كه مي‌تواند عامل نزاع و درگيري بوده باشد، مهم‌ترين عاملي است كه باعث مي‌شود يك فرد در خيابان و بيرون از منزل با افراد ديگر و عمدتا غريبه درگير شود و شدت اين درگيري به اندازه‌اي باشد كه فرد راهي بيمارستان شود. كنترل خشم مهارتي است كه اگر از كودكي به افراد آموخته نشود در بزرگسالي آموزش آن بسيار سخت است.
در گذشته آمار نزاع و درگيري در سطح كشور بسيار كمتر از اين بود و از سوي ديگر در درگيري‌ها كمتر كسي آسيب مي‌ديد. خانواده در آموزش مهارت كنترل خشم نقش اساسي دارد، اما مدرسه اگر اين آموزش را به افراد بدهد و آنها را طوري بار بياورد كه به صبر و رعايت حقوق ديگران ملزم باشند كمتر اين اتفاقات مي‌افتد.
افراد اگر از دوران كودكي ياد نگيرند كه به جز خودشان و منافع شخصي خودشان به ديگران و بقيه افراد اجتماع هم فكر كرده و آنها را مدنظر داشته باشند در آينده اين افراد با كمترين تحريك داخلي يا خارجي به مقابله برخاسته و براي خود و ديگران مشكل‌آفريني مي‌كنند.
از سوي ديگر، رعايت حقوق شهروندي و رعايت مقررات شهري اعم از راهنمايي و رانندگي بايد در مدرسه به فرد آموخته شود. سال‌هاست كه كارشناسان آموزشي و روانشناسان رشد لزوم ارائه و تدريس اين آموزش‌ها در كودكي و در مدارس را مطرح كرده و از عواقب سهل‌انگاري در اين مساله سخن گفته‌اند، اما باز هم در هيچ مدرسه و نظام آموزشي شاهد آموزش اين اصول نيستيم و انگار هنوز اهميت اين مساله براي مسئولان نظام آموزشي به باور تبديل نشده  است. آموزش كتب درسي و مسائل آموزشي در مدرسه خوب است، اما مهم‌تر از آن مهارت‌هايي است كه اگر فرد آنها را نداند حتي نمي‌تواند در اجتماع حاضر شود.
روزنامه آرمان

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

شرایط دریافت وام کالای ۱۰ میلیونی و اولویت ها  گروه اخبار /

عباس هاشمی مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح کارت اعتباری کالای ایرانی طی یک هفته آینده خبر داد و گفت: در مرحله اول، حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی مشمول این طرح می‌شوند.

وی افزود: در این طرح خریداران می‌توانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاه‌های اعلام شده نسبت به خریداری کالاهای باکیفیت ایرانی اقدام کنند.
هاشمی نرخ سود این نوع از تسهیلات را ۱۲ درصد اعلام کرد و افزود: فاز اول این طرح با همکاری بانک مرکزی انجام می شود و از آنجا که تأکید وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بر اجرای سریع این طرح بوده است طوری عمل شد تا مراحل اعتبارسنجی متقاضیان در بانک‌ها به حداقل برسد.

وی اعتبار این کارت‌ها را از زمان دریافت تا آغاز فرآیند خرید ۲ ماه اعلام کرد و گفت: بازپرداخت اقساط کالاهای خریداری شده در این طرح طی ۲۴ قسط تعیین شده است.

این مقام مسئول افزود: شیوه‌نامه، فهرست کالاها، واحدهای تولیدی و چگونگی انجام کار با بانک مرکزی هماهنگ شده است و احتمالاً طی یک هفته آینده اجرایی شود.هاشمی همچنین اعلام کرد: برای جلوگیری از هر گونه تخلف شناسه تولیدکننده، شناسه کالا و مرکز فروش مشخص و خرید به صورت کاملاً شفاف و به واسطه تراکنش ها قابل انجام است که پول مستقیم به حساب واحد تولیدی واریز می‌شود.

اگرچه اعلام شده که کارمندان و بازنشستگان در اولویت دریافت وام کالا قرار گرفته‌اند، اما با این حال این سؤال پیش می‌آید که تکلیف بقیه مردم از جمله کارگران و شاغلان دستگاه‌های غیردولتی چه می شود؟

در اولویت قرارگرفتن کارمندان دولت و بازنشستگان دولتی در پرداخت تسهیلات خرید کالای داخلی در حالی صورت می‌گیرد که شائبه تبعیض‌آمیز بودن سیاست اخیر دولت را تقویت می‌کند.

شاتا


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در اقتصاد

درجه بندی مدارس و عدالت آموزشی در آموزش و پرورش هر ساله با شروع مهرماه یکی از فعالیت های ادارات کل و مناطق ، رصد نتایج امتحانات نهایی در مدارس هر استان است که مدارس بر اساس نمره هر درس و نتایج کلی رتبه بندی می شوند .

به نظر مسوولین آموزش و پرورش تنها امتحانات نهایی می تواند تعیین کننده سطح معلومات و موفقیت دانش آموزان و مدارس باشد .بر همین اساس هم نتایج مدارس تقریبا از قبل معلوم ا ست .

مدارس غیر دولتی ، نمونه دولتی ، هیئت امنایی و دولتی های خاص که بهترین دانش آموزان را بر مبنای آزمون و توصیه و....جذب کرده اند نتایج خوبی در امتحانات نهایی می گیرند که امری بدیهی و طبیعی است .

وقتی کلاسی با 30 دانش آموز معدل 18 تا 20 تشکیل می شود منطق عقلی حکم می کند که نتایج آن هم 100 درصد قبولی باشد که البته در بسیاری از مدارس خاص چنین نبوده و حتی کمتر از 90 درصد قبول می شوند .

حال مدرسه ای را در نظر بگیرید که 30 دانش آموز با معدل های 10 تا 14 داشته که تعدادی از آنها دروس افتاده از سال های اول و دوم دارند .

منطق عقلی حکم می کند که درصد قبولی این کلاس نباید از 30 الی 40 درصد بیشتر باشد و اگر این کلاس بتواند بالای 50 درصد قبولی دهد کار بزرگی انجام داده و مدرسه ای که با بهترین دانش آموزان زیر 100 درصد قبولی داده در واقع شکست خورده است .

این موضوعی است که کارشناسان معزز آموزش و پرورش آن را ندیده و نمی بینند و کلیه مدارس را با شرایط یکسان رتبه بندی کرده و مدارس با دانش آموزان ضعیف درسی در آخر لیست قرار می گیرند و با اینکه بار بیشتری را برای آموزش و پرورش برداشته اند این گونه مورد بی مهری قرار می گیرند و این کار باعث می شود اولیا حاضر نباشند دانش اموزان خود را به این گونه مدارس بفرستند .

این جفای بزرگی است که آموزش و پرورش به کارکنان خود در مدارس محروم که سخت ترین دانش آموزان سطح منطقه خود را از نظر درسی و انضباطی و حتی شرایط بد اقتصادی و خانوادگی و محیطی و آسیب های اجتماعی در بدترین وضع هستند تعلیم و تربیت کرده اند نموده است .

این در حالی است که این عزیزان بهترین و بالاترین خدمات را به محروم ترین اقشار دانش آموزی انجام داده اند و حتی شاید این محرومینی که حتی دیپلم خود را هم نگرفته اند انسان شایسته تری نسبت به تحصیل کردگانی باشند که شایستگی های انسانی و اخلاقی خود را از دست داده باشند .

آموزش و پرورش بنگاه صدور مدرک نیست !

ماموریت های آموزش پرورش تربیت انسان های شایسته ای است که با کمترین مدرک سالم بوده و نان حلال کسب می کنند و این ثمره تلاش معلمانی است که ممکن است در آخر لیست قرار گرفته باشند ...


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

  گروه گزارش / در پاسخ به فراخوان سخن معلم ( این جا ) ، آقای « رضا مرادی » یادداشتی را ارسال نموده اند .  ضمن سپاس از این همکار گرامی ، دوستان می توانند مطالب و یادداشت های خود را به مناسبت « 13 آبان ؛ سال روز تاسیس سایت سخن معلم » ارسال فرمایند .

جناب آقای علی پورسلیمان و دوستان پر تلاش در سخن معلم

خسته نباشید

در این راهی که انتخاب کرده اید ، تردید به خود راه ندهید .

پیشنهاد من این است ، آزادی را به ملاقات معنویت ببرید و هر دو را با " شادی " هم نشین کنید ؛ باشد که توان های وجودی تان امکان بروز یابد .

2- چرا معلمانی که از « نقش معلمی » خود فراتر رفته و « کنش گری اجتماعی » را نیز انتخاب می کنند در خطر محرومیت از نقش معلمی قرار می گیرند ؟

تحمیل هزینه های سنگین ، بسیاری از معلمان را وا می دارد که در امور اجتماعی ، بی اعتنایی را پیشه کنند و حتی این بی اعتنایی را " درونی " سازند .

درونی کردن این بی اعتنایی به مسائل خود و جامعه دور شدن از انسانیت والاست !

آیا " شرم ساری " از خویش ، هزینه سنگین تری برای این افراد نیست ؟

سال روز « تاسیس سایت سخن معلم » را تبریک گفته ، موفقیت تان را آرزومندم .

علیرضا هاشمی سنجانی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش / در پاسخ به فراخوان سخن معلم ( این جا ) ، آقای « رضا مرادی » یادداشتی را ارسال نموده اند .

ضمن سپاس از این همکار گرامی ، دوستان می توانند مطالب و یادداشت های خود را به مناسبت « 13 آبان ؛ سال روز تاسیس سایت سخن معلم » ارسال فرمایند .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور