صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مشکلات سامان دهی معلمان در مدارس  مسئول مقطع متوسطه، تدریس دو درس روان‌شناسی و تاریخ پیشنهاد می‌دهد، سؤال می‌کنم این درس‌ها چه ربطی به مدرک تحصیلی‌ام دارند؟ می‌گوید: امسال سازماندهی معلمان به‌گونه‌ای است که چاره‌ای جز پذیرش دروس غیرتخصصی نیست!

یکی از همکارانم که چندسال است در مقطع دبیرستان فیزیک تدریس می‌کند بی‌هیچ اعتراضی از همان مسئول محترم ابلاغ تدریس اقتصاد می‌گیرد؛ یکی دیگر از همکارانم که کارشناس‌ ارشد زبان و ادبیات عربی است تدریس جغرافیا را قبول می‌کند.

با خودم اندیشیدم شاید در منطقه ما چنین وضعیت نابه سامانی حاکم است. درباره وضعیت برخی از شهرستان‌های دیگر تحقیق کردم و متوجه شدم اگر وضعشان بدتر از منطقه ما نباشد بهتر نیست. با هر مسئولی هم صحبت می‌کنیم به‌طور صریح یا ضمنی می‌پذیرد که هیچ معلمی نباید در رشته غیرتخصصی خودش تدریس کند ولی بخش‌نامه وزارتی را بهانه می‌آورد و با این روش از خود سلب مسئولیت می‌کند.

فقط این مشکل نیست که علت آن مقررات سازماندهی معرفی می‌شود، در برخی مدارس تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها به ٣٥نفر یا بیشتر رسیده ‌است و علت آن را رعایت میانگین تعداد دانش‌آموزان می‌دانند. براین‌اساس اگر کلاسی ٣٠ نفره باشد، کلاس دیگر باید ٤٠ نفره شود تا میانگین ٣٥ نفر رعایت شود ولی مقررات سازماندهی چیست؟ 

سازماندهی معلمان به‌موجب بخش‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش به شماره ٢٣٩٣٥ مورخ  16 / 2 / 94  صورت گرفت. این بخش‌نامه با عنوان «چارچوب برنامه توسعه سنواتی و سازماندهی عوامل آموزشی در استان و مناطق آموزشی در سال تحصیلی ٩٥-٩٤» شناخته می‌شود.

از نظر مدیریتی، سازماندهی نیروی انسانی در هر سازمان یا وزارتخانه‌ای باید در چارچوب مبانی مشخص تهیه و تنظیم شود و نمی‌توان بدون تدقیق این مبانی اقدام به سازماندهی کرد.

مهم‌ترین مبانی سازماندهی در هر نظام آموزشی‌ای عبارتند از:

١- اهداف سازمان آموزشی ٢- رضایت شهروندان.

حال سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است؛ بخش‌نامه مذکور بر چه مبنایی تهیه و ابلاغ شده است. در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اهداف نظام آموزشی متشکل از هشت هدف کلان و شش هدف عملیاتی است. در بند ٤ از هدف‌های کلان به اثربخشی و کارآمدی نیروی انسانی تأکید شده است.

دست یابی به این هدف مهم مستلزم تخصص‌گرایی است نه‌اینکه معلمان در رشته غیرتخصصی خود تدریس کنند.

از طرف دیگر طبق بند ١٠ دستورالعمل مذکور به‌عنوان یکی از راهکارهای تأمین نیروی انسانی، مدیران و معاونان متوسطه موظفند شش‌ساعت در هفته در مدرسه تحت مدیریت خود به تدریس بپردازند. رشته تحصیلی برخی از مدیران و معاونان با محتوای دروس مقطع متوسطه دوم، هیچ قرابتی ندارد و این گروه عملا نمی‌توانند درس خاصی را در دبیرستان تدریس کنند مثلا مدیری که مدرک مدیریت آموزشی یا مهندسی کشاورزی دارد چه درسی باید به او محول شود؟

برخی از مدیران یا معاونان هنرستان یا کارودانش هم مدرکشان به‌صورت کلی با دروس فنی و نظری موجود در این واحدهای آموزشی تطبیق ندارد.

در بند ٧ از راهکارهای اجرائی بخش‌نامه، پیشنهاد شده است تدریس درس آمادگی دفاعی به مدیران و معاونان اختصاص یابد. این راهکار هم در جای خود جالب است. مفهوم این راهکار این است که از نظر مسئولان ذی‌ربط، تدریس آمادگی دفاعی هیچ آمادگی قبلی‌ای نمی‌خواهد و آموزش‌دهنده بدون هر آمادگی‌ای می‌تواند این درس را تدریس کند.

در عمل علاوه بر دفاعی، درس پرورشی هم به چنین سرنوشت مشابهی دچار شده است. هرچند در بند یک از بخش راهکارهای کاهش نیروی مازاد، تدریس دروس غیرتخصصی منوط به طی دوره‌های آموزشی ضمن‌خدمت شده است ولی چنین راهکاری عملا قابلیت اجرائی ندارد زیرا صدور ابلاغ خیلی از معلمان و معاونان گاهی تا پایان شهریورماه طول می‌کشد و عملا فرصتی برای تقویت بنیه علمی آموزش‌دهنده باقی نمی‌ماند.

بنابراین نمی‌توان بخش‌نامه سازماندهی معلمان را همسو با بند ٤ از سند تحول بنیادین نظام آموزشی تلقی کرد.  گاهی مبنای سازماندهی، جلب رضایت شهروندان است. آیا می‌توانیم بگوییم اگر مفاد بخش‌نامه در برخی زمینه‌ها به اهداف سازمانی توجه نکرده، حداقل به‌دنبال جلب رضایت حداکثری شهروندان است. با توجه به محتوای بخش‌نامه این نکته را هم نمی‌توان تأیید کرد. یقینا تدریس معلمان در رشته غیرمرتبط، کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد. در مدارس عادی مطابق جدول صفحه ١٠ شیوه‌نامه، حداکثر تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس ٣٦ نفر  ولی در مدارس خاص مانند تیزهوشان حداکثر ٣٠ نفر مقرر شده است که این باعث می‌شود کلاس‌ها در مدارس عادی دولتی شلوغ‌تر از مدارس خاص شوند.

از آنجایی که بیشتر دانش‌آموزان در مدارس عادی هستند، نمی‌توان هدف این تبعیض را در راستای  جلب رضایت حداکثری شهروندان پنداشت .با افزایش یک پایه تحصیلی  به متوسطه دوره اول و نیاز به مشاور تحصیلی در این دوره ، خیلی از مشاوران از دوره متوسطه دوم به اجبار به دوره اول منتقل شدند و عملا بسیاری از دبیرستان ها از مشاوران  خالی شدند مشاورانی هم که باقی ماندند وفق دستورالعمل باید ، یک چهارم ساعت فعالیت شان به تدریس اختصاص یابد که این وضعیت به معنای عدم دسترسی خیلی از نوجوانان متوسطه دوم  به مشاوران  است .

بنابراین ، مقررات سازماندهی معلمان در سال تحصیلی 95-94  بر مبنای اهداف از پیش تعیین شده  یا رضایت حداکثری شهروندان قابل توجیه نیست  و باید مبانی آن را در جای دیگری جست  .

از نظر علم مدیریت آموزشی،اصل سازماندهی منابع انسانی،کارکردهای  مشخصی دارد و با توسل به آن نمی توان بر مشکلاتی مانند کسر بودجه شدید فائق آمد.

روزنامه شرق


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

آذربایجان شرقی / درخواست انتشار نامه بازنشستگان 93

منتشرشده در نامه های دریافتی

نامه معلمان همدانی به وزیر آموزش و پرورش

حوائج و خواسته های خود را با عزت نفس بخواهید.     امام محمد باقر  ( ع )

محضرمبارک مقام عالی وزارت آموزش و پرورش

جناب آقای دکتر فانی

به استحضار می رساند طبق ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برای مشاغل تخصصی تا 35سال می توانند به خدمت ادامه دهند  ولی متاسفانه وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه 710 / 22   مورخه 23 / 12 / 93  با ارسال تصویر رای 775 دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو بندهای 2،3،4و تبصره ذیل بخشنامه شماره   / 31792  مورخه 21 / 6 / 89  معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به علت عدم امضاء مصوبه شورای مذکور توسط ریاست محترم جمهور را ابطال نموده است .

با وجودی که مدرک تحصیلی موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (موضوع بند2 بخشنامه) با مجوز شورای گسترش وزارت علوم و همچنین مجوز شماره  149 شورای عالی انقلاب فرهنگی و ردیف 108 فهرست دانشگاه ها و موسسات عالی مورد تایید وزارت علوم و فناوری اطلاعات می باشد.

باعنایت به ماده103 قانون مدیریت خدمات کشوری درخواست و خواهشمند است حضرت عالی محبت نموده دستور فرمایید بخشنامه فوق الاشاره معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت متبوع  مورد تجدید نظر واقع گردد تا نیروی های انسانی متخصص و توانمند بتوانند در سال تحصیلی 95-94 ، استمرار خدمت داشته باشند.

در ضمن اشعار می دارد این رای توسط هیچ وزارت خانه و سازمان دولتی و حتی در بعضی از  ادارات کل آموزش و استان ها به علت اینکه رای مربوطه موردی بوده و تسری به سایر افرادی که حقوق آنان تضییع می شود  ندارد، اجرایی نشده است .( درلایحه  شماره 44477 / 90 / 221 - د مورخه 20 / 90 / 90  امور توسعه منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت  و سرمایه انسانی رئیس جمهور به این امر تصریح شده است).

امید است با تدبیر و درایت جنابعالی و سایر مسولین دلسوز ، جمعی از معلمان به حقوق از دست رفته خود با توجه به اجرای طرح رتبه بندی معلمان در مهر ماه برسند.

در ضمن جنابعالی در سفر به شهرستان بهار همراه هیئت دولت در پاسخ به درخواست دکتر پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در پایان سخنرانی قول مساعد رفع مشکل پیش آمده ارائه فرمودید که بی صبرانه منتظر اقدام هستیم .

ضمنا طبق اطلاعیه شماره 27 اداره کل امور اداری وزارت به استان ها مشمولین بخشنامه 22/710 نیر با اخذ مجوز و ثبت در سامانه مربوطه می توانند ادامه خدمت داشته باشند. 

جناب آقای دکتر فانی به دستورمورخه 6 / 7 / 94 حضرتعالی که همراه آقای نعمتی نماینده محترم اسد آبادخدمت رسیده بودیم نیز  استان همدان توجه نکرده است.

خواهشمند است دستور صریح به صدور مجوز استمرا خدمت صادر فرمایید. 

اعظم بهرامی ، جلال بهزادمقدم ، آیت عافیتی ، علی آراسته ، بهمن شمالی ، علی رمضانی و حسینی بیدار


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گروه اخبار /  تعدادی از معلمان پیش دبستانی در برابر مجلس تجمع کردند و خواهان حل مشکل استخدام خود شدند.

گروه اخبار / وزیر آموزش و پروش گفت: ما موضوع پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پیگیری کردیم و به محض اعلام نتایج پرداخت خواهد شد.

منتشرشده در بازنشستگان

رتبه بندی از نظر معلمان و مسئولان  گروه اخبار /

 نظام رتبه بندی معلمان پس از کش و قوس های فراوان بالاخره اجرا شد و حالا وقت شنیدن سخنان منتقدان و موافقان نظام رتبه‌بندی معلمان است. بخشنامه ضوابط رتبه‌بندی معلمان ۲۵ شهریور سال‌جاری از سوی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد. در این بخشنامه مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان و مربیان تربیتی است که به صورت تمام وقت به خدمت اشتغال دارند؛ بر این اساس مشمولانی که کسری ساعت موظف دارند صرفاً در صورتی که کسری ساعت موظف آنان حداکثر ۴ ساعت و خارج از اختیار کارمند باشد در شمول رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.
احکام حقوقی افراد مشمول این طرح پس از تأیید کارگروه‌هایی که به همین منظور در ادارات آموزش و پرورش تشکیل می‌شوند، صادر خواهد شد؛ در این طرح، مشمولانی که در مناطق کمتر توسعه یافته اشتغال به خدمت دارند، به ازای هر یک سال سوابق تجربی، از تاریخ ابلاغ این مصوبه، از یک سال تعجیل (کسر سال به نسبت) در ارتقای رتبه بهره‌مند خواهد شد.

 

رتبه بندی چه می گوید؟

ویژگی‌های پایه حرفه‌ای داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه مقدماتی، گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی، کسب حداقل ۷۵ امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳، اشتغال به کار تمام وقت در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ و کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای.

ویژگی‌های ارشد حرفه‌ای؛ داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه پایه، گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل ۸۰ امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل ۶۵ درصد امتیاز شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای.ویژگی‌های خبره حرفه‌ای؛ داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ارشد، گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل ۸۵ امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل ۷۵ درصد شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای.
ویژگی‌های عالی حرفه‌ای؛ داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه خبره، گذراندن ۱۰۰ ساعت آموزشی، کسب حداقل ۹۰ امتیاز از امتیاز ارزیابی عملکرد منتهی به پایان سال تحصیلی ۹۴ـ۹۳، اشتغال به کار تمام‌وقت، کسب حداقل ۸۵ درصد شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای است.

مشکلات معیشتی معلمان شبیه سریال دنباله‌داری است که هر سال خودش را به شکلی نشان می‌دهد. در این میان هر دولتی که روی کار می‌آید برای بهبود این وضع وعده‌ها یا برنامه های مختلفی دارد؛ وعده‌هایی چون ارتقای وضعیت مالی معلمان تا تقویت و تکریم‌ حرفه‌ آنها یا تسهیل و بهبود شرایط کاریشان. وعده‌هایی که گاه کمتر جامه عمل به خود می‌پوشند و موجب می‌شوند این قشر همچنان در صف نخست معترضین به وضعیت مالی و رفاهی خود باقی بمانند. با این حال گلایه‌های این روزهای معلمان از وضعیت معیشتی همچنان به گوش می رسد، با این حال دولت تدبیر و امید کوشید با رویکرد جدیدی به این موضوع نگاه کند و برای همین منظور نظام رتبه‌بندی معلمان را طراحی کرد.
موافقان نظام رتبه بندی معلمان بر این عقیده‌اند که اجرای آن معیشت معلمان را بهبود می‌بخشد اما مخالفان بر این باورند که رتبه‌بندی هیچ نقشی درارتقای کیفیت زندگی معلمان ندارد و موجب می‌شود مسائل اصلی معلمان و از جمله مسأله معیشت آنان به تدریج رنگ ببازد.

با این حال اواخر شهریور ماه احکام رتبه‌بندی صادر شد و مسئولان اعلام کردند در مهرماه امسال نظام رتبه‌بندی در فیش حقوقی معلمان خود را نشان می‌دهد. اما جمعی از معلمان اعلام کردند که تاکنون افزایشی بابت اجرای نظام رتبه‌بندی در فیش‌های حقوقی‌شان نداشته‌اند.

سال گذشته بود که معلمان سراسر کشور مقابل ادارات آموزش و پرورش، استانداری‌ها و مجلس تجمعی اعتراضی را نسبت به مشکلات معیشتی و جایگاه منزلت فرهنگیان برگزار کردند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «ما از فرق می‌نالیم، نه از فقر»، « معلم فرهنگ‌ساز جامعه را دریابید » خواسته‌های اصلی‌شان را مطرح کردند که از مهمترین آنها اجرایی شدن نظام هماهنگ پرداخت و همسو شدن دستمزد و مزایا با دیگر دستگاه‌ها بود.
در مقابل این تجمعات، دولت و وزارت آموزش و پرورش از اجرایی شدن احکام رتبه‌بندی و افزایش حقوق بر اساس رتبه خبر دادند. هیأت دولت اسفند سال گذشته نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد و اردیبهشت امسال نیز از سوی معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه ابلاغ شد. همان زمان وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد افزایش حقوق معلمان از مهرماه امسال با بودجه ۳۵ هزار میلیارد ریالی اجرا می‌شود. یعنی معلمان باید در مهرماه امسال رقمی بین ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان را در فیش حقوقی خود می‌دیدند. موضوعی که برخی از معلمان آن را رد می‌کنند و مدعی اندکه هنوز در فیش حقوقی آنها پرداختی به نام نظام رتبه‌بندی نمایان نشده است. نظامی که البته بخشی از فرهنگیان به اصل آن هم انتقاد دارند.

 

معلمان چه می گویند ؟

سارا ملکی دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دارد و با ۱۳ سال سابقه کار ۲ میلیون تومان دریافتی دارد: بر اساس نظام رتبه‌ای قرار شد ۴۵۰ هزار تومان به حقوقم اضافه شود. مسئولان آموزش و پرورش گفتند که این افزایش در فیش حقوقی مهرماه دیده می‌شود اما چند روز پیش که فیش حقوقی‌ام را دیدم نه تنها پولی اضافه نشده بلکه مبلغی هم به عنوان مالیات به نام رتبه‌بندی کم شده بود. اعتراضاتی هم به منطقه داشتیم اما مسئولان پاسخگو نبودند.

سؤال ما این است مگر پولی به عنوان نظام رتبه‌بندی پرداخت شده که مالیات آن کم شده است؟ این اعتراض من نیست بلکه اکثر معلمان مدرسه ما نسبت به این موضوع اعتراض داشتند از همه آنها مالیات کم شده است. از سوی دیگر مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که امسال نمره ارزشیابی معلمان ۸۵ از ۱۰۰ است و به مدارس هم بخشنامه کردند اگر معلمی نمره‌ای زیر ۸۵ بگیرد از سال دیگر میزان حقوقی که بر اساس رتبه‌بندی به آنها اضافه شده است کم می‌شود. این یعنی مسئولان آموزش و پرورش هر سال برای نمره ارزشیابی سخت‌گیری می‌کنند. ما توقع داریم این مبلغ هر سال بیشتر شود نه اینکه آن را سال به سال کمتر کنند.
مریم میرزاخانی معلم ریاضی دبیرستان است. او ۱۸ سال سابقه کار دارد و با مدرک فوق لیسانس ۲۸۰ هزار تومان به حقوقش اضافه شده است. خودش می‌گوید: «ما افزایش حقوقی در مهر ماه نداشتیم . موضوع مهمتر آنکه در نظام رتبه‌بندی به کیفیت کار معلم توجهی نمی‌کنند. ما در مدارسی کار می‌کنیم که مدیر مدرسه سخت‌گیری لازم را برای بهتر شدن کلاس درس و پویایی دانش‌آموزان دارد. ممکن است همکارم با ۱۰ سال سابقه کار از شخصی که ۲۰ سال سابقه دارد در مدرسه بهتر کار کند، اما متأسفانه در نظام رتبه‌بندی به این موضوعات توجه نشده است.»

محمد حبیبی هم دبیر فیزیک دبیرستان پسرانه در شرق تهران است. او هم تأکید می‌کند با ۲۰ سال سابقه کار و مدرک لیسانس ۲۱۰ هزار تومان به فیش حقوقیش اضافه شده است: «معلمان می‌گویند که بهبود وضعیت معیشتی آنها می‌تواند از راه‌های آسان‌تر دیگری به غیر از طرح رتبه‌بندی دنبال شود. برای افزایش حقوق معلمان شرط مقاله «آی‌اس‌آی» گذاشته‌اند، مگر چند درصد از معلمان تحصیلات تکمیلی دارند که مقاله یا کتاب چاپ کنند؟ یا با این هزینه‌های سنگین مقاله‌ «آی‌اس‌آی» به چاپ برسانند؟

به نظرما این طرح حقوق معلمان را افزایش نمی‌دهد و تنها با ایجاد یک رقابت نادرست در بین آنها افزایش حقوق ناچیزی را به دنبال دارد.»

مینا مریدی نیز دبیر تربیت بدنی دبیرستان دخترانه بر این باوراست: «در نظام رتبه‌بندی برای فرهنگیان چهار رتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم را در نظر گرفته اند. برای دست یابی به رتبه‌های مربی معلم و استادیارمعلم، شاخص‌های ارزیابی مانند سابقه کار، شرکت در دوره‌های ضمن خدمت، قبولی در آزمون ملی تشخیص شایستگی آسان بوده و برای همه معلمان دست یافتنی است. اما دو رتبه دانشیارمعلم و استادمعلم، به جز شاخص‌های گفته شده، دارای شاخص‌هایی مانند نوشتن دو یا سه کتاب در زمینه جستارهای تربیتی یا تخصصی، داشتن مدارک بالا مانند کارشناسی ارشد یا دکتری بوده و دستیابی به آنها دست کم برای بخشی زیادی از فرهنگیان دشوار است.»

 

مسئولان چه می‌گویند ؟

مدیرکل دفتر وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت نشدن افزایش حقوق فرهنگیان رتبه بندی شده در فیش حقوقی مهر ماه می‌گوید:« هر افزایش حقوقی که برای کارمندان دولت انجام می شود ماه اول به حساب صندوق بازنشستگی و به نام خود فرهنگیان واریز می شود. بنابراین افزایش حقوق فرهنگیان از آبان ماه خواهد بود.
مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که نظام رتبه‌بندی معلمان یک طرح آغازین و نقطه شروع بسیاری از تحولات در آموزش و پرورش است. دولت هم اعتبار بسیار خوبی برای اجرای این نظام اختصاص داده است. دولت ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای شش ماهه اول امسال و ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در سال آینده در نظر گرفته است.

محمد بطحایی معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: هدف اول رتبه‌بندی ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان و هدف دیگرش افزایش انگیزه شغلی برای فرهنگیان است. یکی از هدف‌های رتبه‌بندی حرفه‌ای شدن افراد و ارتقای جایگاه شغلی آنها است.

وی تأکید می‌کند: متأسفانه برخلاف آنچه در ذهن برخی از همکاران است کسب امتیاز در رتبه‌بندی مستلزم تلاش فوق‌ وظیفه معلمان نیست. ما این روزها از این دست جملات زیاد می‌شنویم.

معلمان می‌گویند کسانی می‌توانند این رتبه‌ها را کسب کنند که مثلاً مقاله در ISI داشته باشند، کتاب نوشته باشند، مقاله‌هایی را منتشر کرده باشند. اما اصلاً این موارد صحیح نیست.

وی درپاسخ به این سؤال که ممکن است یک مدیر با معلم مشکل داشته باشد یا برعکس مدیری با معلم رابطه خوبی داشته باشد در نتیجه امکان خطا در ارزشیابی بسیار بالا می رود هم می‌گوید: « این، موضوع مهمی است. یکی از نگرانی‌هایی که معلم‌ها دارند این است که می‌گویند اگر ارزیابی‌ها از سوی مدیر مدرسه انجام شود شاید برخی از آنها نتوانند امتیازات لازم را به دست آورند. شاید امتیاز معلم‌ها بالا و پایین شود. در فرآیند طراحی فرم ارزشیابی به نحوی عمل کردیم که این خطاها به میزان زیادی کاهش پیدا کند. ارزیابی فقط در دست مدیر مدرسه نباشد و گروهی از جنس معلمان این ارزیابی را در سطح منطقه انجام دهند. ما همه تلاش مان را انجام می‌دهیم. سعی می‌کنیم نظارت‌ها را جدی‌تر انجام دهیم تا احتمال خطا خیلی کم شود.

این نگرانی که شما نقل می‌کنید درست است و تلاش می‌کنیم بخش عمده‌اش در تدوین و تنظیم شاخص‌ها باشد تا شاخص‌های ارزشیابی کمی‌گرا نباشد.»او درباره این موضوع که چه تضمینی وجود دارد که ما با سونامی مقالات و تألیفات مواجه نشویم؟ گفت: این نگرانی جدی ما هم هست. ما در طراحی آن مکانیزم باید مواظب این مسأله باشیم که دوباره معلمان نروند کپی پیست کنند از اینترنت و از دیگران نیز مطالب بگیرند. اگر شاخص‌ها، معیارها و ملاک‌ها تهیه نشده باشد نمی‌توانیم در این باره موفق باشیم.»

او تأکید می‌کند: «معلمان کمی صبوری کنند به مسئولان آموزش و پرورش فرصت برای اجرای این نظام را بدهند ما به طور جدی از همین حالا هم پیشنهادهای معلمان را می‌پذیریم.

ایران


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

وضعیت نظارت بر مدارس غیرانتفاعی  گروه اخبار /

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: اگر کارشناسان و خانواده‌ها اطلاعاتی را در خصوص دودفتره بودن مدارس غیردولتی و تخلفات آنها دارند این موضوع را گزارش کنند تا سریعاً برخورد قانونی با آنها کنیم.

 مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به  این پرسش مبنی بر اینکه طبق اعلام برخی از کارشناسان برخی از مدارس غیردولتی دودفتره هستند و واقعیت‌ها را به آموزش و پرورش اعلام نمی‌کنند، اظهار داشت: نظارت بر مدارس غیردولتی باید به‌شکل منطقی تعریف شود.

سال‌های سال برخی مدیران با بازدیدها و سرکشی‌های ناگهانی مواجه می‌شدند.

وی افزود: در گذشته روند نظارت بر مدارس غیردولتی جامع نبود و اگر مدرسه‌ای دودفتره است این موضوع به عملکرد مدارس مرتبط است، اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد و بازرسان ما متوجه آن نشده باشند، جای سؤال است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: اگر فردی از کارشناسان یا خانواده‌ها اطلاعاتی را در خصوص دودفتره بودن مدارس غیردولتی یا تخلفات آنها دارند باید ما را مطلع کنند و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

گرد بیان کرد: بسیاری از خطاهای مدارس غیردولتی مربوط به زمانی بود که شهریه‌ها واقعی و شفاف نبود، هم اکنون که شهریه واقعی را درنظر می‌گیریم نباید شاهد چنین تخلفاتی باشیم و اگر اطلاعاتی در خصوص دودفتره بودن مدارس غیردولتی به دست ما برسد طبق قانون با آن برخورد می‌کنیم.

 طی هفته‌های اخیر طیبه ماهروزاده مشاور وزیر علوم عنوان کرده بود که همه مدارس غیردولتی دودفتره هستند و اگر بخواهند به آموزش و پرورش حقیقت را بگویند مشکل قانونی برایشان درست می‌شود.

وی به خلأ قانونی نظارت بر مدارس غیردولتی اشاره کرده بود.

انتهای پیام/


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

آخرین وضعیت معلمان خريد خدمتي و نیروهای پیش دبستانی   گروه گزارش /

چندی پیش خبری در سخن معلم با عنوان " وزارت آموزش و پرورش مصوبه مجلس در مورد "معلمان خريد خدمتي و نیروهای پیش دبستانی" را به طور کامل اجرایی کند " منتشر گردید .
در خبر آمده بود :
بر اساس گزارش های رسیده این مصوبه در برخی استان ها مانند یزد و آذربایجان غربی به خوبی اجراء شده است که این امر رضایت همکاران را به دنبال داشته است .

اما در برخی استان ها مانند تهران ، مازندران و با وجود گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی هنوز مدارک واجدین شرایط وصول نشده است . این معلمان در تماس با سخن معلم نارضایتی شدید خود را از این تاخیر اعلام داشته اند ."
پس از آن و با پی گیری برخی از نمایندگان مجلس همچون قاسم احمدی لاشکی 15 هزار نفر از مجموع 28 هزار نفر از سوی ادارات کل فراخوان مدارک گردیدند .
با آن که این همکاران مراحلی مانند انجام معاینات پزشکی ، گزینش ، استعلام سوء پیشینه و... را گذرانده اند اما هنوز برای این افراد " کد شناسایی " صادر نشده است .
این در حالی است که تا این کد تعریف و یا تثبیت نشود هر گونه عملیات حتی پرداخت حقوق در سیستم اداری دچار  اشکال خواهد بود .
این معلمان در تماس های فراوان با سخن معلم خواهان اقدام سریع مسئولان برای رفع بلاتکلیفی خود شده اند .
پایان پیام /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در گفت و شنود
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

مدارس دو شیفته

اصفهان

منتشرشده در نامه های دریافتی

دل نوشته ای برای محسن خشخاشی  محسن جان سلام !

نزدیک یک سال از رفتنت گذشت. شنبه اول آذر 1394 چه روز سیاهی برای همه ما بود. چه کسی تصور می کرد مرگ تو این همه دردناک باشد. مرگی که پهلو به شهادت می زد . مرگی که وجدان جمعی  انسان های دنیا را تکان داد و برای همیشه بر صورتِ  وجدانِ ما، اسید پاشید. هنوز چهره امان سوخته است و جرات نگاه کردن به آینه را نداریم. بعضی ها می خواهند به ما بقبولانند که اتفاق مهمی نیفتاده است. حادثه ای مانند هزاران حادثه ديگر که گذشتِ زمان زهر آن را می گیرد اما نمی دانم چرا نمی توانیم این موضوع را هضم کنیم که این مسئله، یک حادثه ی گذرا بوده است. هنوز به آن عادت نکرده ایم. شاید از سر زبان ها افتاده باشد اما هنوزدرد ِ آن، قلب مان را چنگ می زند و راه نفس مان را می گیرد. شاید فاصله زمانی این غم و رنجِ ما، بیشتر شده باشد اما سوز و درد آن هم، عمیق تر شده است. هنوز تصویرِ خون و دشنه و گچ و تابلو و گلوی بریده شده و چشمانِ حیرت زده ات کابوس خواب هایمان است خوابی که دیگر  کم کم تو در آن نیستی اما همان ترس و حیرت در آن هست. دیگر، نه آن که زخم خورد و نه آن که زخم زد خوابمان را آشفته نمی کند بلکه خود زخم است که رویایمان را پُر می کند. زخمِ سئوالی که مثل خوره روحمان را می خورد و می تراشد که " چرا .. .. ؟  "

 

محسنِ عزیز

  بعد از مرگِ تو یکی از شاگردانت برایم تعریف کرد که یک هفته قبل از این حادثه، خوابِ شما را دیده است که در کلاس به آن ها درس می دهید اما در حالی که  دست هایت بریده و قطع شده است. اکنون دست هایت از دنیا کوتاه شده است اما هنوز در کلاسِ درسی نشسته ایم که مرگِ تو ، معلمِ آن شده است. تو بر تابلوی کلاس به صلیب کشیده شدی. صلیبی که سال ها آن را بر دوشت حمل کردی. تو با مرگت، میدانِ عشق و شهادت را تا کلاس درس گسترده کردی. سال ها در وصف برخی از بزرگان از عبارت"معلمِ شهید" استفاده می کردیم اما چه کسی فکر می کرد که که کلاسِ درس هم می تواند قتلگاه شود. جه کسی فکر می کرد این بار،جلاد، شاگردِ نوجوانی باشد که همه ی عمرت برای روشن کردنِ راه او، چون شمع سوخته ای.

چه کسی فکر می کرد که سنِ معصومیتِ فرزندانِ ما این قدر پایین بیایید.

چه کسی فکر می کرد ...

 

دوستِ عزیز

 یک سال از رفتنت گذشت.مرگ تو همه ما را تکان داد. روزها و شب های بسیار تلخی را گذراندیم. وعده های شیرینِ  بسیار به ما  داده شد. وعده هایی که اگر هم اجرا می شدند تو را دوباره به ما باز نمی گردانند اما شاید امید ما را به خشکیدن ریشه های این فاجعه بی نظیر، بیشتر می کردند یا شاید باعثِ دل خوشی خانواده ات می شدند.

در این یک سال، نه خیابان و مدرسه ای به اسمت نام گذاری شد و نه  نام و تصویرت در کتاب های درسی آمد.

خوش بختانه در این یک سال، معلمی به دست دانش آموزی کشته نشد اما هر روز آن ها از هم دورتر شدند.

خشونت هنوز هم در میان معلمان و هم در میانِ دانش آموزان و والدین آن ها رو به گسترش است و شرایط و قوانینی که می توانند محمل و باعث چنین خشونت های بی سابقه ای شوند هم چنان پا بر جا هستند. حقوق معلمان با اما و اگر و شرط و شروط، افزایش نسبی یافته است اما به حرمت اجتماعی شان چیزی اضافه نشده است. به برکتِ خونِ تو معلمان نسبت به شرایطِ خود آگاه تر و همدل تر شده اند اما هنوز به حرکت های صنفی و شغلی معلمان با چشم سوء ظن و امنیتی، نگاه می شود.

در حرف، سخن از شان معلم بسیار گفته می شود اما کلاس های شلوغ و بدون امکانات، تبعیض های شغلی، و واقعیت های اجتماعی چیز دیگری می گویند. برخی از روزنامه ها و برنامه های تلویزیونی، معلم را موجودی زیاده خواه و بی مسئولیت نشان می دهند اما آب از آب هم تکان نمی خورد. سیستمِ آموزشی کشور تغییرات گسترده ای کرده است که اکثریتِ معلمان، بازخوردِآن را منفی ارزیابی می کنند اما کوچک ترین توجهی به نظرات آن ها نمی شود. قاتلت دستگیر شده است اما هنوز قصاص نشده است؛ هر چند این قصاص دلی را شاد نمی کند.

نمی دانم اگر تو بودی قاتلت را می بخشیدی یا نه. خیلی ها نمی دانند پٌشت ظاهرِ آن معلمی که در کلاسِ درس آن همه جدی و دقیق و سخت گیر بود چه قلبِ مهربانی قرار داشت. خیلی ها هنوز  نمی دانند با همه مشکلاتی که خودت از لحاظ مالی داشتی  از آن حقوق ناچیزت به دانش آموزانِ نیازمند و خانواده هایشان کمک می کردی. حتی شاید خودِ آن دانش آموزان هم این موضوع را نمی فهمیدند.

 

محسن جان

اما خوش بختانه همه خبرها هم بد نیستند. خبر های خوب هم هست.استیضاح وزیر، رای نیاورد. وزیری که هنوز فرصت آمدن بر سر مزارِ تو و دل جویی از خانواده ات را پیدا نکرده است . یک بار دیگر بعد از مرگِ تو نامِ شهرمان بر سر زبان ها افتاد. علتش را هم حتماٌ می دانی و نیازی به گفتن من ندارد.

مدیرانِ آموزش و پرورش شهرمان هم، هم چنان به عنوانِ مدیران نمونه برای ما افتخار آفرینی می کنند. شاید به خاطر همین مشغله و تلاش است که هنوز کسی از آن ها، فرصتِ سراغ گرفتن از علی و عسلِ تو را پیدا نکرده است. برخی از آن ها هم سودای وکالتِ مردم را در سر می پرورانند که همین جا برایشان آرزوی موفقیت می کنم. تو هم برایشان دعا کن.

خبر خوب دیگر این که صدا و سیمای استان که حتی خبرِ مرگ ناجوانمردانه تو را که بازتابی جهانی پیدا کرد پخش نکرد هم چنان نامی از تو نمی برد. آخر، خیلی هم خوب نیست هر کسی اسم آدم را ببرد.خلاصه اوضاع چندان هم بد نیست. زندگی مان را می کنیم .  روز اول که پسرم  خبر دشنه خوردنِ تو را شنید از فرط ناراحتی با اشک و فریاد سرش را به دیوار زد و اشکش با خون همراه شد. 

پسرم هنوز گاه گاهی به یادِ تو اشک می ریزد اما دیگر آرام و بی صدا و در خلوتِ خودش.

تصویرِ صفحه گوشی پسرم هنوز عکسِ معروفِ توست.

کنار تابلوی درس و یاد آوری ساده بودن قضیه. بله حق با تو بود.

قضیه بسار ساده است:

مرگ، عادتِ ماست.

دل نوشته ای برای محسن خشخاشی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور