صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حمله یک دانش آموز به معلم در منطقه 5 تهران  گروه اخبار /

روز گذشته در یکی از دبیرستان های منطقه 5 تهران ، دبیر درس حسابان به دانش آموزی تذکر داده و آن دانش آموز با مشت به او حمله می کند .

معلم روی زمین می افتد و سایر همکاران با اطلاع از این موضوع خود را به محل رسانده و ضمن خارج کردن دبیر مضروب با دانش آموز ضارب درگیر می شوند .

گفتنی است دانش آموز آشنا به  فنون رزمی بوده است .

به گزارش سخن معلم با شکایت معلم و مدرسه پرونده ای در مراجع ذی ربط تشکیل شده و موضوع در حال بررسی است .

پایان پیام /

گروه اخبار /

نشست شورای نویسندگان سخن معلم و حمیدرضا حاجی بابایی جهت بررسی مسائل آموزش و پرورش و نقد عملکرد وزرات ایشان

همان گونه که قبلا نیز اعلام گردید  ( این جا ) ؛ نشست شورای نویسندگان سخن معلم و آقای دکتر حمیدرضا حاجی بابایی امروز شنبه سوم بهمن ماه برگزار گردید .

این نشست بیش از 5 ساعت به طول انجامید که با توجه با حجم بالای گفت و گوهای انجام شده پس از پیاده سازی به صورت کامل جهت مطالعه و اظهار نظر مخاطبان و همکاران در سخن معلم منتشر خواهد گردید .

پایان پیام /

جایگاه پدر و ارزش معنوی او در جبهه های روزگار  هر روز قبل از طلوع خورشید بر سجاده عشق با قلبی آکنده از مهربانی به راز و نیاز به حضرت حق با دستان لرزانش طلب سلامتی و افزایش روزی برای اهل خانه می کرد . او خورشید مهربانی خانه مابود دست های چروکیده نشان از زحمت و رنج زمانه بود با قلب پراز مهرش لقمه غذا را از سفره بر نمی داشت تا فرزندانش بیشتر غذا تناول کنند .

ستاره عشق و دلدادگی خانه ما بی نظیر و بی مانند بود . خسته کار نبود . لحظه ها تیک تیک ساعت خبر از آمدن او را با دستان پر از شیرینی و عشق به فرزندان را می داد . زبان از وصف خوبی های تو قاصر و واژه مناسب در مدح تو اندک . دست پینه بسته او نشان از زحمت شبانه روزی و بی رحمی دست روزگار زمانه نامهربان بود .

چگونه بنویسم تا حق تو را ادا کرده باشم  .

پدر ای خورشید عالم تاب مهربانی ، ای اسطوره صبر و تحمل ، قلب پر از مهر تو را می ستایم .

گرچه خانه ما از آینه نبود ؛ اما خسته‏ ترین مهربانی عالم، در آینه چشمان مردانه ‏ات، کودکی‏ هایم را بدرقه کرد، تا امروز به معنای تو برسم. چون روزی مانند تو پدر خواهم شد . شهد شیرین لبانت از عسل شیرین تر و از گوهر گران بهاتر است .

تو شایسته بهترین جایگاه در بهشت برین هستی .

تو مانند شمع سوختی اما اشک های همچون مرواریدی غلتان بر گونه هایت نقش بست . غروب چشمهایت نور امید و موفقیت را بر اهل خانه هدیه داد. ای فرشته آسمانی و هدیه با ارزش خدا دستم را با هزاران گل نسترن و نرگس با قلبی آکنده از مهر شادمانی و عشق تقدیم وجود تو می کنم .

می‏ خواهم دست پر از لطف و صفای تو را ببوسم .

ببخش اگر پای تک درخت حیاط مان، پنهانی، غصه‏ هایی را متحمل شدی و روح و جسم تو آزرده خاطر شد وقتی ناخن های ضرب دیده و شکسته ات را دیدم که لای درهای بسته روزگار مانده ولی تو با صبوری و متانت شکوه ای از روزگار نداشتی ، بر خودم بالیدم که تو فرشته آسمانی . تو مظهر عشق و زیبایی ، ای ستاره سپاس ،پدرم ای خورشید مهربانی اگر همیشه، پیش از رسیدن تو، خواب بودم؛ اما امروز، بیدارتر از همیشه، آمده‏ ام تا به جای آویختن بر شانه تو، بوسه بر بلندای پیشانی‏ ات بزنم.

سایه‏ ات کم مباد ای همیشه در سایه الطاف خداوندی سلامت و پاینده باشی . پدرم همیشه مانند کوه استوار و با صلابت باشی تا در سایه وجود پر برکت ات فرزندان آرامش و آسایش را تجربه کنند .

آن روزها، سایه‏ ات آن‏ قدر بزرگ بود که وقتی می‏ ایستادی، همه چیز را فرا می‏ گرفت؛ اما امروز، ضلع شرقی نیمکت‏ های غروب، لرزش دستانت را در امتداد عصایی چوبی می‏ ریزد.

تو مانند شمع سوختی و به مانور گرما بخشیدی ، دلم می‏ خواهد به یک‏ باره، تمام بغض تو را فریاد کنم و با دلتنگی و غرور بگوییم با دسته گلی از عشق و محبت با هزاران گل نسترن و میخک تقدیم تو باد .

تو نان‏ آور شبانه کوچه‏ های دلم با تمام وجود هستی ؛ خلوص تو در عشق ورزیدن به فرزندان بی نظیر و روح تو به بلندای آسمان آبی ، وقتی راه می روی آسمان با تمام عظمتش به تو فخر می فروشد و بر تو سایه مهربانی و عشق می گستراند ، وقتی دست پر مهر و عاطفه ات را از روی نوازش و مهربانی برسرم می کشی لطف خداوندی نازل واثری از درد و رنج به ظهور نمی رسد .

هیچ چیز در دنیا به اندازه یک کوه به اندازه پدر نیست . تو تپش لحظه ها در قلب خانه ما هستی ، ای پدر گلم تو تسلط زمانه و تکیه گاهی مانند کوه استوار و احساس خوب بر مرهم دردهایم هستی ، ای تسلی وقت اندوه چگونه از وصف تو سخن بگویم که در خور شان منزلت تو باشد .

پدرم !

تو بعد از خدا تنها سجودم هستی ، سایه مهربانی تو غرور مستی من است . قلب نازیننت دریایی از علم و معرفت و گذشت است . تو ستون خانه ما و چلچراغ آینده فرزندان و تکیه گاه همیشه محکم من هستی. تو چراغ هدایت و سفینه نجات ما هستی . آن‏گاه که دریافتم که تو ، نور جدا شده‏ ای از آفتاب هستی ، از پنجره هر خانه‏ ای که بتابی نور و گرمای حضور تو یخ های دلسردی خانه را ذوب می کند . عشق و محبت را جایگزین می کند .

به راستی تو نماینده خداوند رحمان و رحیم بر روی زمین هستی ، با تمام وجود دوستت دارم .تو را به من هدیه دادند و من امروز، تمامی خود را به تو هدیه خواهم کرد؛ اگر بپذیری.
پدرم!

تو تپش قلب خانه ‏ای؛ وقتی هر صبح، با تلنگر عشق، از خانه بیرون می‏ روی و با کشش عشق، دوباره باز می‏ گردی. دهلیزهای قلبم حضور تو را حس می کند شادمان می گردد.
هر جا که جای مهر پدر خالی است، می‏ توان پدر بود تا جامعه را از یتیمی بی‏ مهری، رهایی بخشید؛ آن وقت است که می‏ توان خیبر دل‏ ها را فتح کرد. پشتم به تو گرم است. نمی‏ دانم اگر تو نبودی، زبانم چطور می‏ چرخید، صدایت نزنم!

پدر یعنی دستی پر سخاوت کتابی از صداقت ،پدر یعنی که دستی پینه بسته ،نگاهی گرم اما سخت و خسته ، نگاه او پر از راز و مهربانی ست ،که او می بخشد امید زندگانی ، پدر یعنی نخفتن تا سپیده ؛  کسی که راحتی برخود ندیده ، ای فرشته زندگانی قربان قلب بی ریایت ،نگاهت خسته اما دهانت بسته از رنج ،همه دل بستگی هایت عشق و ایثار ، پدر یعنی همیشه چشم بیدار ، عزیزم راستش را بخواهی، گاهی، حتی وقتی با تو کاری ندارم، برای دل خودم صدایت می‏ زنم؛ بابا ! آن‏ قدر با دست‏هایت انس گرفته‏ ام که گاهی دلم لک می‏ زند، دستانت را بگیرم هر بار دستانت را می‏ گیرم، خیالم راحت می‏ شود؛ می‏ دانم که هوایم را داری و من میان ازدحام غریبی، گم نمی‏ شوم و تو هیچ وقت دستم را رها نمی‏ کنی… .

ای ستاره عشق دلدادگی خانه ما سپاس بیکران برقامت خمیده و زجر کشیده تو می خواهم وجود مبارکت را غرق بوسه محبت و عشق کنم .

نگاه پرمهرت نشانه محبت درون و عشق پدر به فرزند است . ای خورشید خانه ما خوش آمدی به سرای عشق دل دادگی لطفت پایدار و همیشگی .شانه‏ هایت، ستون محکمی است برای پناهگاه امن خانه ما. دست در دستانم که می‏ گذاری، خون گرم آرامش، در کوچه رگ‏ هایم می‏ دود.
پدرم در برابر توفان‏ های بی‏ رحم زندگی می‏ ایستی؛ آن‏ چنان‏ که گویی هر روز از گفت‏ و گوی کوهستان‏ ها باز می‏ آیی. لبخند پدرانه‏ ات، تارهای اندوه را از هم می‏ دراند.
تویی که صبوری‏ ات، دل‏ های ناامید را سپیده‏ دم امیدواری است. مرام نامه دریا را روح وسیعت به تحریر می‏ آید؛ آن هنگام که ابرهای دلتنگی، پنجره‏ های خانه را باران می‏ پاشند.آسمان همواره بوسه بر پیشانی بلندت را آرزومند است.
با تو، باران بهاری ام را پایانی نیست و بی‏ تو، پرنده ه‏ای آشیان گم‏ کرده در جاده‏ های پاییزم. تو که هستی، پنجره، با بال‏ هایی گشوده از آفتاب، باغچه را مرور می‏ کند. با تو، نفس‏ های مادرانه، تیررس اضطراب و تشویش را مجال نمی‏ دهند.
آجر به آجر، ساخته می‏ شوم؛ وقتی پناه دست‏ های امنت، موسیقی مهربان عشق را به ترنم می‏ آیند. بی‏ تو، بن‏ بستی می‏ شوم در هزار توی رنج‏ های خویش.
بی‏ تو، شکوه جهان، ویران ه‏ای است مسکوت و بی‏ هیاهو. پدر سرباز کهنه کار جبهه های روزگار ،چشمانت شعری است مردانه ،ای کسی که ناراحتی هایت را در پشت روزنامه پنهان می کنی ، پدر دوستت دارم را با عشق چشمانت می گویم ، ای بهار زندگانی تو در تمام آینه ها فریاد می زنم با عشق و محبت با تمام اعماق وجودم دوستت دارم ، پدر برای من همیشه پدر خواهی ماند .ای سایبان لحظه های بارانی ،عشق تو به فرزند همیشگی و حاکی از رضایت و محبت خداوندی است .
می‏ ستایمت که رونق کوچه‏ های سردسیر وجودم هستی؛ آن‏ چنان که آفتاب، رگ‏ های سپید قطب را. تنها زمانی که بزرگ شوید و از او دور شوید ( زمانی که با خانه پدری وداع کرده و به خانه خودتان می روید ) تنها در این زمان است که پی به بزرگی وی خواهید برد و بزرگی اش را کاملاً ارج خواهید گذارد .

می خواهم با اشک چشم هایم جوهری از رنگ خون آه و دریغ و با استخوان قلم پایم از جنس چوب غفلت قلمی بسازم و با خط مهربانی و ایثار بنویسم تا ابد دوستت دارم و هر گز تو را فراموش نمی کنم .

هر پنج شنبه انتظار ملاقات با تو را در مزار عشق برسر قبر پر محبت تو را آرزو می کنم .

این کلمات به خدا قسم فی البداهه از اعماق قلبم سر چشمه می گیرد ، از دفتر قلب بی آلا یشم که تاکنون دست نزده باقی مانده بود . این دل نوشته تقدیم به همه پدران و مادران عزیز و تلنگری زیبا به نسل جوان که قدر و منزلت این فرشته مهربانی و شمع روشن الهی را بدانند و هر گز از احترام و محبت کردن به پدر و مادر خود غافل نباشند با عشق و محبت با شیره جانشان از فرشتگان خانه محافظت کنند و سبب آرامش و امنیت آن ها باشند . من که متاسفانه از نعمت پدر محروم و بی بهره هستم ، توصیه من به همه این است قدر این دو ستاره در خشان در خانه را بدانید و نهایت عزت و احترام و محبت را برای آنان قائل باشید .

عمرتان طولانی و سلامتی قرین زندگی پر برکت تان باد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
جایگاه علم آمار در کتب درسی و نظام آموزشی ایران  با توجه به تغییر نظام آموزشی کشور و به دنبال آن تغییرات در تالیف کتب ریاضیات جدید در دوره متوسطه اول و دوم توسط تیم تالیف وزارت آموزش و پرورش قرار است کتاب آمار و مدل سازی حذف و به صورت فصل های مجزا به نام آمار و احتمال به دیگر کتب ریاضی اضافه شود !
نکته ی جالب اینجاست که گرایش ها و شاخه های مختلف ریاضی مانند جبر، ریاضیات گسسته، هندسه و....به عنوان دروس مجزا و مستقل دارای کتاب و جایگاه خاص خود در دبیرستان هستند تا دانش آموز به صورت پایه ای با مفاهیم و کاربرد گرایش های مختلف ریاضی آشنا شوند اما آمار و احتمال از یک طرف به عنوان شاخه ای از ریاضیات کاربردی و پایه و اساس برنامه ریزی و پژوهش و تحقیق و از طرف دیگر به عنوان یک علم مستقل که در علوم فنی و انسانی و تحقیق و پژوهش و پیش بینی و برنامه ریزی کاربرد زیادی دارد و شاهرگ توسعه و تحقیق در علوم انسانی و کشور است و نیاز امروز جامعه و نظام آموزشی  است حذف شده است. 

 « به راستی جایگاه آمار یکی از چهار رشته ی برتر دنیا ( البته  به تعبیر سازمان ها و نهادهای جهانی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته) در کشور عزیز ما و نظام آموزش و پرورش  کجاست؟!) »
 

اینجانب با توجه به تجربه و تدریس در این درس و با توجه به تجربه و تحقیق از دیگر همکاران و دبیران ریاضی کشور به دلایل زیر سال ها منتظر  تغییرات اساسی در این کتاب بودیم .

الف) کتاب حاضر از نظر علمی و کاربردی بسیار ضعیف و غیر آموزشی است به طوری که 50% کتاب نقاشی و مطالب غیر مرتبط براساس نرم افزار قدیمی می نی تب است که بیشتر این درس یعنی زنگ آمار برای دانش آموزان زنگ  تفریح و برای دبیران ریاضی به عنوان کلاس فو ق العاده و کمبود برای دیگر دروس است !

ب) به خاطر عدم اهمیت به این درس در امتحانات کشوری و کنکور ( طوری که در کنکور یک یا حداکثر دو تست  از این درس در سوالات کنکور است) دانش آموزان بهایی به این درس نمی دادند و از طرف دیگر چون امتحان این درس  کشوری و نهایی  نبود و معدل کتبی اهمیت ندارد توسط مدیران و مسئولین اهمیت داده نمی شد.

  مهمتر اینکه به خاطر اینکه  آمار تنها درسی است که امتحان  کتبی نوبت دوم 14 نمره ای ست و 6 نمره پروژه و کار عملی است ( البته فقط روی کاغذ و نه در عمل ) دست دبیر مربوطه برای نمره دادن باز است.
 

حال با توجه به مسائل مطروحه ؛ سوال من و تمام دبیران و مجریان در آموزش و پرورش  از انجمن آمار و بزرگان علم امار و ریاضی این است  که :

کاربرد علم آمار در کشور و آموزش و پرورش  کجاست ؟
 
اگر قرار است روحیه پژوهش و تحقیق را در کشور و مجریان و مدیران آینده زنده کنیم نباید این کار از آموزش و پرورش و دانش آموزان شروع شود ؟
شما برای همگانی کردن علم آمار بعنوان مبنای تحقیق و پژوهش جهت  برنامه ریزی برای آینده ای بهتر چه اقدامی انجام داده اید؟!

اما :
سوال دوم و روی اصلی سخنم با تیم تالیف کتب ریاضی وزرات آموزش و پرورش به ویژه استادان بزرگوارم دکتر علی رجالی و دکتر عالمیان است .

در این چند سال اخیر این دومین بار است که کتب ریاضی به صورت اساسی و پایه ای متحول شده و تغییر اساسی پیدا می کنند ؛ دبیران ریاضی همیشه منتظر تغییر کتاب آمار و مدل سازی ( که البته نمی دانم این مدلسازی کجای کتاب توضیح یا کار شده ) بودند .

شما برای همگانی و عمومی کردن این علم به عنوان کاربرد ریاضیات در پیش بینی و قضاوت و برنامه ریزی و پایه تحقیق و پژوهش در اکثر علوم انسانی و فنی چه اقدام مثبتی انجام دادید ؟!

اساتید و سروران گرامی جناب پرفسور علی رجالی و عالمیان
از دوم ابتدایی دانش آموز به صورت غیر مستقیم با نمودارها و شمارش با علم آمار و احتمال و آشنا می شود تا سال نهم تقریبا دانش آموز به دانش ابتدایی آمار و احتمالات دست یابی پیدا می کند . بهتراست در سال دهم مانند جبر و هندسه و ... کتابی تالیف شود تحت عنوان آمار و احتمالات 1 و 2 که شامل دو قسمت :
کتاب اول - عمومی  و کاربردی شامل: کار عملی و رسم نمودارها  به صورت انجام پروژه ،مشترک تمام رشته ها 

کتاب دوم - تخصصی تر مباحث احتمال و آمار ریاضی شامل : ترکیبات و آنالیز و توزیع احتمال برای علوم پایه در کتب درسی آموزش و پرورش تالیف شود .
 
در آخر امیدوارم با توجه به تغییر و تحول کتب ریاضی برای دومین بار در چند سال گذشته و تغییر نظام آموزشی به 6-3-3 مطالب بالا در نظر گرفته شود تا فردا دوباره مجبور نباشیم با تحمیل هزینه ی بالایی به وزارت آموزش و پرورش سه باره مجبور به تغییر کتب ریاضی شویم و بودجه هنگفتی به نظام آموزش کشور تحمیل شود .

ارسال مطلب برای سخن معلم
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت

تغییر قوانین بازنشستگی و حل مشکل پاداش فرهنگیان بازنشسته  گروه اخبار / معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ تغییری در قوانین و شرایط بازنشستگی در سال 95 نداریم .

سیدمحمد بطحایی گفت: پیشنهادهایی که برای اصلاح نظام بازنشستگی مطرح بود فعلاً از دستور خارج شده و در حال حاضر هرگونه تصمیمی مبنی بر تغییر برخی از قوانین مربوط به بازنشستگی از جمله پرداخت حقوق برمبنای چند سال و سابقه خدمتی منتفی است.
بطحایی درخصوص پرداخت پاداش بازنشستگان سال 93 گفت: سازمان مدیریت در لایحه بودجه سال آینده اعتبار مستقلی را برای پرداخت این پاداش پیش بینی کرده است و مشکل پرداخت بازنشستگان سال های 93،94 حل خواهد شد.
وی افزود: به منظور تسریع در حل مشکلات همکاران بازنشسته سال 93 در تلاش هستیم تا با استفاده از مشارکت مؤسسات مالی ،پاداش آنان را در کوتاه مدت پرداخت کنیم و بعداز اختصاص بودجه مربوط توسط دولت، آن را به مراجع مذکور عودت دهیم.
مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش
منتشرشده در بازنشستگان

افزایش حقوق در دستگاه های حاکمیتی و ماهیت دوگانه آموزش و پرورش در نگاه حاکمیت محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دومین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور از افزایش 35 درصدی حقوق ثابت کارکنان وزارت کشور و سایر مشاغل حاکمیتی خبرداد. نوبخت افزود: "البته این افزایش، امسال برای کارکنان وزارت کشور اجرا می شود اما سایر دستگاه های حاکمیتی که تاکنون این فوق العاده را دریافت نکرده اند از سال آینده می توانند آن را دریافت کنند." به گزارش ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی ) نوبخت این افزایش را مستند به بند دهم ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری کرده است.
در شرایطی که دولت اعلام کرده که حقوق کارکنان دولت در سال آینده  12 درصد افزایش خواهد یافت و اقشار محروم تر کارمندی مانند معلمان این میزان افزایش را کافی نمی دانند، اعلام افزایش 35 درصدی حقوق ثابت کارمندان وزارت کشور و برخی نهادها و سازمان های دیگر (نهادهای حاکمیتی ) آن هم در آستانه انتخابات ، نه نشانه ای از تدبیر و امید در خود دارد و نه اثری از قانون گرایی در آن است. 

در ادامه می بینیم که استناد رییس سازمان مدیریت به قانون مدیریت خدمات کشوری به قانون مدیریت خدمات کشوری بی مبنا است.  
 متن بند دهم ماده 68 از این قرار است : "فوق‌العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت ها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر (25%) از مشاغل،‌ در برخی از دستگاه های اجرائی تا (50%) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد."

در بند دهم ماده 68 و تبصره آن هیچ اشاره ای تصریحی یا تلویحی  به  "افزایش 35 درصدی حقوق ثابت کارکنان مشاغل حاکمیتی" نشده است. به احتمال زیاد استناد آقای نوبخت به بند 10 ماده 68 اشتباه است و اصولا ماده 68 در باره فوق العاده های کارمندان مانند فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا برای مشاغل تخصصی، فوق‌العاده ایثارگری متناسب بادرصد جانبازی و مدت خدمت داوطلبانه در جبهه، فوق‌العاده سختی کار و کار در محیط های غیر متعارف، کمک به هزینه عائله‌مندی و اولاد ، فوق‌العاده کارایی و عملکرد و... است.

خبرگزاری مشرق نوشته است : "رئیس سازمان مدیریت به اجرای تبصره 10 قانون خدمات کشوری..." این خبرگزاری اشاره ای به اینکه تبصره دهم متعلق به کدام بند است نکرده و به احتمال زیاد منظورش همان بند 10 ماده 68 است که همان گونه که گفته شد استناد به این بند برای افزایش 35 درصدی حقوق کارکنان وزارت کشور غلط است. اما شاید اشاره اش به فصل 10 باشد . در فصل دهم قانون مدیریت خدمات که مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دولت است، ماده ، بند و تبصره ای  مبنی بر افزایش 35 درصدی مشاغل حاکمیتی دیده نمی شود.
 
در تبصره 3 ماده 65 نکته آمده است : "امتیاز طبقه مشاغل آموزشی تمام وقت وزارت آموزش و پرورش و بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جدول یا جداول حق شغل با ضریب (1/1) محاسبه می‌گردد. " معنای این تبصره این است که در محاسبه حقوق و مزایای کارکنان این دو وزارتخانه امتیاز طبقه مشاغل باید  10 درصد بیشتر از سایرکارکنان دولت باشد. در سال 84 که لایحه مدیریت تهیه شد، وزیر وقت آموزش و پرورش (مرتضی حاجی ) در سخنرانی های خود بارها به این امتیاز اشاره کرد.
 
اگر  سخن آقای نوبخت در مورد افزایش 35 درصدی حقوق کارکنان وزارت کشور تبلیغاتی نیست و صرفا دغدغه قانونی دارد اولا باید دقیقا بگوید استنادش به کدام ماده و بند قانون است و ثانیا برای اجرای دقیق قانون مدیریت ، تبصره 3 ماده 65 را اجرا کند.

بحث گنجاندن آموزش و پرورش در ردیف دستگاه های خدماتی هم موضوعی است پر از تناقض. در قانون مدیریت خدمات کشوری، وظایف و خدمات دستگاه های دولتی در چهار زیر مجموعه طبقه بندی شده اند: 

۱- امور حاکمیتی ۲- امور خدماتی اجتماعی ، فرهنگی و خدماتی   ۳- امور زیربنایی ۴- امور اقتصادی.

 امور حاکمیتی از جمله شامل قانون گذاری، امور ثبتی، استقرار نظم و امنیت، امور قضائی، آمادگی دفاعی، صیانت از هویت ایرانی- اسلامی، روابط خارجی، مالیه عمومی، تنظیم روابط کار، حفظ محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی، تحقیقات بنیادی، آمار و اطلاعات ملی، مدیریت فضای فرکانس کشور، ارتقاء بهداشت و آموزش عمومی، کنترل و پیشگیری از بیماری ها و آفتهای واگیر، مقابله و کاهش اثرات حوادث طبیعی و بحران های عمومی است. این امور غیر قابل تفویض به بخش غیردولتی است.


در این قانون آموزش و پرورش زیستی دوگانه دارد. هرچند آموزش و پرورش عمومی به صراحت ذیل امور اجتماعی ، فرهنگی و خدماتی طبقه بندی شده، اما در بند ل ماده ۸ با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی، به حاکمیتی بودن بخش هایی از آموزش و پرورش به طور کلی، اشاره شده است: "بخشی از امور مندرج در مواد 9، 10 و 11 این قانون نظیر موارد مذکور در اصول بیست و نهم و سی ام قانون اساسی که انجام آن توسط بخش خصوصی و تعاونی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی با تأیید هیأت وزیران امکانپذیر نمی باشد" جزء امور حاکمیتی محسوب شده است. در تعریف و دسته بندی امور اجتماعی ، فرهنگی و خدماتی آمده است : "آن دسته از وظایفی است که منافع اجتماعی حاصل از آنها نسبت به منافع فردی برتری دارد و موجب بهبود وضعیت زندگی افراد می گردد از قبیل: آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای، علوم و تحقیقات، درمان، توانبخشی، تربیت بدنی و ورزش، اطلاعات و ارتباطات عمومی و امور فرهنگی، هنری و تبلیغات اسلامی."آموزش و پرورش نه از مزایای نهادهای اجتماعی برخوردار است و نه از مزایای نهادهای حاکمیتی ، اما از معایت و تنگناهای هر دو دسته رنج می برد.  

به نظر می رسد آموزش وپرورش از دید مقامات، بسته به موقعیت  هم دستگاهی حاکمیتی و هم دستگاهی خدماتی است!

اموری مانند سیاست گذاری، برنامه ریزی، تولید محتوا و تهیه کتاب های درسی، گزینش عقیدتی – سیاسی معلمان و مدیران، برنامه های سیاسی - عقیدتی معاونت پرورشی، به عنوان امور حاکمیتی در انحصار مطلق دولت بوده و همچنان در انحصار دولت باقی می ماند.

اما امور اقتصادی مانند مدرسه سازی، تجهیز مدارس و مدیریت مالی در سطح مدرسه قابل واگذاری است و دولت از مشارکت مردم استقبال می کند. هر جا پای پول در میان است آموزش و پرورش نهادی خدماتی است اما هر جا مشارکت و دخالت معلمان و اولیا در برنامه ریزی و سیاست گذاری پیش می آید به نهادی حاکمیتی و بسته تبدیل می شود.

 اگر دولت آموزش و پرورش را نهادی حاکمیتی می داند که هدف آن تربیت همه کودکان کشور بر اساس سیاست گذاری  و برنامه های مورد نظر حکومت است، به طور طبیعی باید همان گونه که هزینه های دفاعی و امنیتی را پرداخت می کند ، همه هزینه های آموزش و پرورش را هم پرداخت کند.

مشارکت مالی و سرمایه گذاری بدون تفویض اختیارات جدی معنا ندارد. با نگاه حاکمیتی، توسعه بخش خصوصی در آموزش و پرورش و تاسیس مدرسه غیر دولتی، بی معنا و صوری است. همچنان که مدارس غیرانتفاعی موجود را نمی توان مدرسه خصوصی به معنای واقعی آن دانست.

اما اگر دولت ها  خواهان مشارکت مردم در  آموزش و پرورش هستند ، بایدآموزش و پرورش را یک نهاد عمومی و متعلق به مردم بدانند و اختیاراتی در حوزه برنامه ریزی، نوع مدیریت، محتوای کتاب درسی، شیوه های آموزشی، انتخاب معلم و مدیر و... در چهارچوب سیاست گذاری کلان حکومت به موسسان مدارس خصوصی بدهد تا فضای رقابتی ایجاد شود و شهروندان حق انتخاب بین مدارس متفاوت را پیدا کنند.

در این صورت وظیفه دولت سیاست گذاری کلان و نظارت دقیق بر کار مدارس خواهد بود. فلسفه این نظارت رعایت استانداردهای آموزشی و تربیتی در مدرسه است تا حقی از مردم ضایع نشود.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

ادعاهای حاجی بابایی در مورد اقدامات زمان وزارت خویش در مورد افزایش حقوق معلمان و استخدام ها  گروه اخبار /

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در همایش میثاق فرهنگیان با ولایت که در خانهٔ شهر کرمان برگزار شد، به نظام قانون خدمات کشوری و طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: در زمان وزارت من هر چه نظام قانون خدمات کشوری امتیاز داشت به معلم داد و تمام شد و چیز دیگری نبود.

وی افزود: پس از تصویب نظام رتبه بندی معلمان نیز، عده‌ای به این قانون حمله کردند و گفتند که همهٔ معلمان باید مقاله و کتاب بنویسند؛ اما این مطلب درست نیست، تمامی افرادی که عضو هیات علمی مربی هستند و هیچ مقاله‌ای هم نمی‌خواهد و کسانی که تمایل دارند استادیار شوند‌‌ همان روش‌های تدریس خود را به صورت مقاله در آمورند و ارائه دهند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ حقوق معلمان ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد، بیان داشت: این افزایش حقوق در حالی است که در سال ۹۳ با توجه به افزایش درآمد‌ها تنها ۱۰ درصد به حقوق معلمان اضافه شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش بیان داشت: در چهار سالی که بنده وزیر آموزش و پرورش بودم؛ یک بار هم از کمبود بودجه در کمیسیون آموزش مجلس سخن نگفتم، در عید سال ۹۲ نیز تمام پاداش پایان خدمت معلمان به مبلغ یک هزار و دویست میلیارد تومان پرداخت شد و یک ریال هم برای دولت بعد باقی نماند.

وی افزود: در استان کرمان ۱۰۰۰ معلم پیمانی، حق التدریس با حقوق بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و با بد‌ترین توهین‌ها و رفتار‌ها که به آنان شده بود، استخدام رسمی شدند.

این فعال سیاسی ادامه داد: ۲۰ سال زحمت کشیدیم تا در آموزش و پرورش میانگین ۳۳ نفر دانش آموز به ازای هر معلم را به 5 / 22   نفر رساندیم؛ اما در همین دوسال اخیر این میانگین به ۲۷ نفر رسیده است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با انتقاد از برخی سخنان گفت: چرا می‌گویند در دولت قبل کاری صورت نگرفته است؛ در طی چهار سال دوره وزارت بنده میانگین حقوق معلمان 7 / 2 برابر اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه در همین امسال ۲۰ هزار نفر یواشکی وارد آموزش و پرورش شده‌اند، بیان داشت: با این اوصاف سه سال دیگر ۱۰۰ هزار نفر جلوی مجلس جمع خواهند شد تا استخدام شوند؛ جوابگوی این مسائل کیست ؟

وزیر سابق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یک معلم نباید یک روز هم جلوی مجلس بیاید و عزتش را بشکند، بیان داشت: معلم باید از روز اول که استخدام شد به سر کلاس برود و به هیچ کس مراجعه نکند.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: تمام کشورهای دنیا در حال تربیت معلم هستند.

وی افزود: با توجه به سخنان و تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با دانشگاه فرهنگیان و اهمیت آن؛ چرا دانشگاهی که ظرفین ۲۵ هزار نفر را دارد؛ در حال حاضر تنها چهار هزار نفر را پذیرش می‌کند، اگر به همین منوال ادامه پیدا کند فتیلهٔ دانشگاه فرهنگیان پایین کشیده خواهد شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش در رابطه با اعدام شیخ نمر نیز گفت: اگر امروزه آل سعود به خشم آمده و این عصبانیت خود را با اعدام آیت الله نمر نشان می‌دهند، حاصل تمدن جدید اروپایی هاست.

وی با اشاره به اینکه بیداری اسلامی در دنیا در حال گسترش است، بیان کرد: نفوذ در سخنان مستشرقی است که می‌خواهد قرآن کریم را تحریف کند.

حاجی بابایی تاکید کرد: چه رخ داده است و چه شده است، افرادی که ۲۰ سال پشت سر امام راحل نماز می‌خواندند امروزه سخنانی می‌گویند که با آرمان‌های امام مطابقت ندارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: استشراق امروز و نفوذ یعنی اینکه حرف اوباما را از زبان کسانی نشنویم که باور نداریم؛ گاهی افرادی نفوذ را تمدن، روشن فکری و… می‌دانند؛ این از ویژگی‌های نفوذ است که افراد متوجه نمی‌شوند که دچار این مسئله شده‌اند و تغییر کرده‌اند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: نفوذ در گذر زمان بسیار ریز‌تر می‌شود.

وزیر سابق آموزش و پرورش در تبیین نفوذ بیان داشت: نفوذ یعنی اینکه یک روحانی به نام اسلام؛ اسلام را خلاف تفسیر کند، نفوذ یعنی اینکه یک نفر‌‌ همان حرفی را بزند که آمریکا می‌خواهد در ایران زده شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: کسانی هستند که به راحتی امام و اسلام و قرآن را تفسیر می‌کنند و به راحتی می‌گویند برای خوردن یک لقمه نان مطیع آمریکا باشیم، تفسیر غلطی دارند.

حاجی بابایی به نفوذهای جدید اشاره کرد و گفت: نفوذ جدید در خانواده هاست؛ که خانواده‌ها را ریشه کن کرده است؛ در کشور اگر به کسی زیاد نگاه کردی و پشت سرش نماز خواندی؛ آن فرد هم حرف های امروزی می‌زند که با حرف امام جور در نمی‌آید.

وی در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که مجلسی را در انتظار دارند که قرار نباشد مدام تذکر داده و دغدغه داشته باشند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه، ملت ایران باید نماینده‌ای را انتخاب کنند که معیارهای مورد تاکید رهبری را داشته باشد؛ بیان کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری بر مسئلهٔ انتخابات به این دلیل است که برگزاری انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران را محکم تر می‌کند.

وزیر سابق آموزش و پرورش اذعان داشت: برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان خوب؛ مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور را رفع خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه علم و تزکیه برای اینکه مورد قبول واقع شود باید تبدیل به بصیرت شود، گفت: در صورتی که علم و تزکیه به بصیرت تبدیل شوند برای ما ثمر بخش خواهند بود.

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: اگر فردی ۵۰۰ کتاب هم بنویسد اما بصیرت پیدا نکند از لابه لای این ۵۰۰ کتاب به خدا نخواهد رسید.

حاجی بابایی بیان کرد: با ظهور انقلاب اسلامی در ایران دنیا دوقطبی شد، قبل از انقلاب اسلامی دنیا تک قطبی‌ای وجود داشت که در دو محور قدرت و سیاست در حال حرکت بود؛ یعنی شوروی و آمریکا دو قطب نبودند، دو قطبی که از نظر تفکر انسانی و ارزش های الهی و اخلاقی مخالف یکدیگر نبودند و هر دو در تعریف یک مسیر را طی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا دو قطب تفکری فرهنگی وجود دارد، بیان داشت: یک تفکر با محوریت جمهوری اسلامی ایران است و قطب دیگر با محوریت آمریکا.

حاجی بابایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه جاهلیت به معنای بی‌سوادی نیست، بیان داشت: جاهلیت به معنای بی‌بصیرتی است، جاهلیت امروز؛ جاهلیتی مدرن است، در زمان ما دیگر دختر‌ها را با شمشیر نمی‌کشند، بلکه با اینترنت می‌برند.

وی ادامه داد: جاهلیت جدید در دنیا وجود دارد و در حال شکل گیری است؛ جاهلیتی که با یک سر آن شیخ نمر را شهید کردند و با سر دیگر آن مبارزه با قرآن و قرآن سوزی می‌کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش به فتنهٔ ۸۸ اشاره کرد و گفت: در سال ۸۸ در یک برههٔ زمانی‌ ۴۰ میلیون نفر را کوبیدند و این ۴۰ میلیون ایرانی با غیرت به پای صندوق‌های رای آمدند و رای دادند و این در تاریخ بی‌سابقه بود.

وی گفت: در عالم دموکراسی حضور بالای ۸۰ درصدی مردم پای صندوق‌های رای، یعنی اقتدار یک کشور، یعنی این کشور با اقتدار‌ترین کشور دنیاست و می‌گویند به این کشور کاری نداشته باشید چون از حمایت بالای مردمش برخوردار است.( آرمان کرمان )

آموزش های ترافیکی و فرهنک رانندگی در نظام آموزشی ایران   پروفسور علی گرجی در نشست خبری پنجمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه و ترومای کودکان اظهار داشت: در همه کنگره‌های علمی ایده‌آل‌هایی ارائه می‌شود زیرا وظیفه مراکز تحقیقاتی اهدای ایده‌آل‌ها در دنیا است تا نقایص کشورها همچون ایران مثلا در زمینه ایمنی راه و ترومای کودکان برطرف شود.

وی با اشاره به بیش از 17 هزار کشته در سال بر اثر تصادفات در کشورمان که حدود 3 تا 4 هزار نفر از این کشته شدگان کودک هستند افزود: امروز در کشورمان به شرایطی رسیدیم که می‌توانیم فرهنگ صندلی کودک در خودروها را نهادینه کنیم چون زمانی پدرها خودشان کمربند ایمنی نمی‌بستند ولی امروز وقتی والدین خود کمربند ایمنی می‌بندند می‌توان فرهنگ صندلی کودک را نهادینه کرد ، البته صنایع این کشور نیز باید صندلی کودک ارزان و با کیفیت تولید کنند ولی مهمتر از آن فشار افکار عمومی برای تهیه صندلی کودک به صنایع است.

مدیر مرکز تحقیقات شفا در بیمارستان خاتم و رضوی مشهد در ادامه با تضمین اینکه تولید صندلی کودک که هم می‌تواند برای بخش خصوصی سودآور و همچنین خدمتی برای کشور باشد گفت: اگر از همین امروز فرهنگ صندلی کودک را شروع کنیم سال آینده از کشته شدن 2 هزار کودک جلوگیری خواهیم کرد. یعنی 2 هزار پدر و مادر نیز داغ فرزند نخواهند دید از طرفی با فرهنگ‌سازی صندلی کودک این کودک برای 15 سال آینده خود زمینه‌های فراگیری قوانین راهنمایی رانندگی را آموزش می‌بیند زیرا در گذشته به پدر و مادرها آموزش درست راهنمایی و رانندگی ارائه نمی‌شد.

گرجی با تاکید بر صرفه‌جویی بسیار برای کشور در صورت استفاده از صندلی کودک عنوان کرد: سالانه بین 60 تا 100 هزار کودک بر اثر تصادفات مجروح می‌شوند که متعاقبا هزینه‌های بسیار سنگینی بر حوزه سلامت وارد می‌شود و نشانه‌های آن نیز همین بی‌پولی بیمه‌ها است. پس اگر بیمه‌ها و وزارت بهداشت برای پیشگیری هزینه کنند مطمئن باشید این هزینه هزار میلیارد تومانی درمان بر اثر تصادفات را می‌تواند صرفه‌جویی کند و ده‌ها بیمارستان و یا مراکز بهداشتی بسازد.

رئیس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان، با مقایسه‌ای بین مرگ و میر کودکان ایرانی و سوئدی بر اثر تصادفات افزود: در ایران حدود 3 هزار کودک در اثر تصادفات کشته می‌شوند در حالی که سالانه در سوئد فقط 4 کودک زیر 12 سال بر اثر تصادف فوت می‌کند.

وی ادامه داد: امروزه ما مشاهده می‌کنیم خانواده‌ها برای آینده کودکشان مثلا دختر خود جهیزیه تهیه می‌کنند ولی باید در گام نخست ایمنی این کودک را تامین کرد تا زنده بماند بنابراین با صندلی کودک می‌توان 70 درصد جان نوزادان را در تصادف نجات داد و برای کودکان 2 تا 7 سال نیز با به کارگیری صندلی کودک 55 درصد جان آنان در تصادفات نجات پیدا می‌کند البته به شرط اینکه صندلی کودک استاندارد و به درستی در داخل خودرو بسته شود.

گرجی در ادامه به مسئله استفاده کلاه ایمنی برای کودکان در زمان دوچرخه‌سواری تاکید کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته یک کودک و فردی که قد آن 1.20 سانتیمتر نباشد حتی اجازه سوار شدن به صورت راکب موتورسیکلت را هم ندارد بنابراین اگر مردم 30 درصد این موارد را رعایت کنند در ایمنی و سلامت جان بسیار جلو می‌افتند.

مدیر مرکز تحقیقات شفا در بیمارستان خاتم‌الانبیاء عنوان کرد: امروزه کشورهایی در کلوپ کشورهای پیشرفته از نظر ایمنی راه‌ها تعریف می‌شوند که  5 قانون مهم را رعایت کنند که در کشور ما 4 اصل آن رعایت می‌شود یعنی کلاه ایمنی، بستن کمربند، عدم استفاده از الکل و مواد مخدر در رانندگی و پرهیز از گوشی تلفن همراه در ایران یک اصل قانونی است ولی هنوز استفاده از صندلی کودک جزو قانون به حساب نمی‌آید در حالی که در همین عربستان که به صورت قبیله‌ای اداره می‌شود این 5 اصل در رانندگی قانون شده است و می‌طلبد در شرایط جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی از نامزدها این مباحث مطالبه شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ زمانی وزارت آموزش و پرورش و خودروسازان در این همایش‌های بین‌المللی ایمنی راه شرکت نمی‌کنند، افزود: متاسفانه در کتب درسی فرمول‌هایی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که هرگز به کارشان نمی‌آید در حالی که باید آموزش‌های همگانی از جمله عبور و مرور صحیح از خیابان به دانش‌آموز آموزش داده شود.

مدارس باید زندگی مناسب و ایمن را به بچه ها یاد دهند همان طور که در کشور آلمان دروس دانش‌آموزان فراگیری چگونه عبور کردن از خیابان است. بنابراین آموزش و پرورش باید برای ارائه آموزش‌ها حساس شود زیرا سالانه 3 هزار کودک در ایران بر اثر تصادف می‌میرد.

گرجی در خاتمه با اشاره به آمار 100 هزار نفری مجروحیت کودکان بر اثر تصادف که 3 هزار نفر از آنها نیز جان می‌دهند، خاطر نشان کرد: ساختار شهری در کشورمان نیز باید به طوری باشد که در اطراف مدارس مانع یا سکویی قرار نداشته باشد تا دید دانش‌آموز و راننده دچار اختلال شود و علائمه راهنمایی و رانندگی نیز باید در اطراف مدارس بسیار قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم خودروسازان نیز هر از گاهی برای فروش بهتر خودروشان هدایایی اهدا می‌کنند بهتر است به خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند صندلی کودک اهدا کند. ( تسنیم )

وضعیت مالیات بر حقوق کارکنان دولت در بودجه 95  گروه اخبار /

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نشستی خبری پیرامون لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ در محل این سازمان اعلام کرد: براساس لایحه بودجه سال آینده نرخ مالیات کارکنان دولت و کسبه افزایش نخواهد یافت، در عین‌حال میزان درآمدهای مالیاتی در سال ۹۵ نسبت به امسال ۴/۱۴ درصد رشد خواهد داشت.

محمدباقر نوبخت اظهار داشت: درآمد‌های مالیاتی در سال ۹۵ معادل یک‌هزار و یک‌صد هزار میلیارد ریال (۱۰۱ هزار میلیارد تومان) است، درحالی که این رقم در سال ۹۴ برابر با ۸۸۰ هزار میلیارد ریال (۸۸ هزار میلیارد تومان) مصوب شد و بنابراین درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به امسال به میزان ۴/۱۴ درصد رشد خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد: بودجه کشور در سال ۹۵ کسری ندارد و افزود: تلاش شده تا میزان هزینه‌ها و درآمدهای دولت با یکدیگر در یک تراز قرار گیرند. وی رقم کل بودجه سال ۹۵ را ۹ هزار و ۵۳۰ هزار میلیارد ریال (۹۵۳ هزار میلیارد تومان) اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به بودجه سال ۹۴ به میزان ۵/۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد.
به گفته نوبخت، بودجه عمومی کشور نیز با ۳ هزار و ۷۰ هزار میلیارد ریال (۳۰۷ هزار میلیارد تومان) رشد ۱۲ درصدی و بودجه‌شرکت‌های دولتی با ۶ هزار و ۸۲۰ هزار میلیارد یال (۶۸۲ هزار میلیارد تومان) رشد ۳/۱۳ درصدی خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره چگونگی بازپرداخت بدهی‌های دولت در بودجه ۹۵ نیز گفت: این امر به ما تحمیل شده و مربوط به دوره‌های مختلف است. وی ادامه داد: براساس بودجه ۹۵ قرار است این بدهی از طریق اوراق مالی تسویه شود اما هم‌اکنون تعاریف مختلفی از میزان بدهی‌ها بین بانک مرکزی و دولتوجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با اعلام اینکه ۲۲ درصد از بودجه عمومی سال آینده وابسته به درآمدهای نفتی است، گفت: میزان درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۹۵ معادل ۶۸۰ هزار میلیارد ریال است که اگر این رقم را به بودجه عمومی کشور که معادل ۳۰۷ هزار میلیارد تومان است، تقسیم کنیم، این رقم معادل ۲۲ درصد خواهد بود.

پاراف

منتشرشده در اقتصاد

بودجه نهادهای فرهنگی در بودجه سال 1395

طبق لایحه بودجه 95، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل 10,125,397,000,000 ریال یعنی تقریبا هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است که از این مبلغ باید 194 میلیارد تومان برای حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات و 151 میلیارد تومان نیز برای امور سینمایی و تولید فیلم های فاخر خرج شود.

به نهادهای حوزوی نیز در لایحه مطابق سنوات گذشته ردیف بودجه جداگانه ای اختصاص یافته است. شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران 195میلیارد تومان، جامعه المصطفی العالمیه 239، مرکز خدمات حوزه علمیه 582، دفتر تبلیغات اسلامی 96، شورای عالی حوزه های علمیه 328 و شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه های علمیه خراسان 63 میلیارد تومان از این لایحه سهم برده اند.

برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که وظیفه بخش برون مرزی فرهنگ را برعهده دارد در مجموع 230 میلیارد تومان تخصیص یافته که از این مبلغ مجمع تقریب مذاهب اسلامی 25، مجمع جهانی اهل بیت 36 و بنیاد سعدی 7 میلیارد تومان سهم دارند.

به گزارش سخن معلم ، سازمان تبلیغات اسلامی با زیرمجموعه های خود (موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی، بنیاد دائره المعارف اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری اسلامی و حوزه هنری) 314 میلیارد تومان از لایحه بودجه 95 را به خود اختصاص داده است.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تحت سرپرستی سیدحسن خمینی 59 میلیارد تومان سهم برده و حوزه هنری با  50 میلیارد تومان از بودجه کشوری دریافت کرده است.

پایان پیام /

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور