25 اسفندماه ۹۴ هست. هنوز از پرداخت پاداش پایان خدمت معلّمانی که در اول مهرماه ۹۳ بازنشست شده اند خبری نيست. چندیست از تکاپوی جدید آموزش و پرورش برای تأمین به صورت قرضی یا ودیعه ای از بنگاه های اقتصادی یا بانک ها و پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۹۳ خبرهایی به گوش می رسد.
اما سال ۹۴ نیز رو به پایان است و معلّمان بازنشسته ۱۸ ماه است که انتظار می کشند و وعده های تکراری می شنوند!
با حسابداری سازمان تماس می گیرم و از آخرین وضعیت می پرسم. کارشناس حسابداری سازمان جواب جالبی می دهد: "مثل اینکه از بانک ها گدایی کرده اند و می خواهند پرداخت کنند. با منطقه خودتان تماس بگیرید".
شنیدن این خبر برایم مسرّت بخش بود و صد البته امیدبخش! چرا که تجارب یک عمر زندگی برایم ثابت کرده است که؛ جایی که کرامت انسان ها و سازمان ها نادیده گرفته می شود، گدایی گره گشاست!!
به خاطر آوردم که چند سال پیش مرد فقیری که از ناحیه دست ها و پاها معلول مطلق بود و دو دختر معلول هم در خانه داشت و زندگی اش از طریق کمک های مردمی و زکاتِ فطره و سائلی در پیاده رو می چرخید، یک وام جعاله یک میلیون تومانی از یکی از بانک ها دریافت کرده بود و اقساط سی و هشت هزار تومانی آن را نیز حدود ۱۵ ماه به طور مرتب پرداخت کرده بود ولی بعد از آن نتوانسته بود پرداخت كند و اقساط عقب افتاده و جریمۀ دیر کرد ماه به ماه به صورت تصاعدی روی هم انباشته و مانده بدهی اش مبلغ هنگفتی شده بود که تقریباً با اصل مبلغ وام و اصل سود اولیه برابری می کرد! با توجّه به فقر مالی شدید و وجود سه معلول در خانواده و وضع جسمی رقت آور او به عنوان سرپرست خانواده، نسبت به تهیه استشهاد محلّی و درخواست عفو جریمه دیرکرد اقدام کردیم ولی کارکنان بانک در پاسخ گفتند؛ "بدهی بانکی اعم از اصل پول و بهره بانکی و جریمۀ دیرکرد به هیچ عنوان مشمول عفو و بخشش نمی شود"!
حتّی او در سفر استانی رییس وقت نیز مشکلش را طی نامه ای به اطلاع نهاد ریاست جمهوری رسانده بود و جواب نامه اش را خطاب به بانک مبنی بر مساعدت لازم گرفته بود اما آن هم مورد توجّه بانک قرار نگرفت!
وقتی دیدیم چاره ای جز پرداخت بدهی ها نیست، با تعدادی از دوستان هماهنگ شدیم و فراخوان همیاری دادیم و بعد از مدت کوتاهی مبلغ مورد نظر جمع شد و بدهی آن خانواده را - که انصافاً مستحق وام بلاعوض بودند - تسویه کردیم و آن بنده خدا خلاص شد. (گدایی و گره گشایی گدایی!)
و به خاطر آوردم که چندی پیش یکی از کارمندان کمیته امداد باز نشست شد و بلافاصله پاداش پایان خدمت خود را گرفت و من به حالش غبطه خوردم که کمیته امداد که اصلی ترین مأموریت و منبع درآمدش جمع آوری صدقات و خیرات از مردم است تا این حد کارمندان خود را مورد تکریم قرار می دهد.
به خاطر آوردم که ۱۸ ماه پیش همسایه مان که کارمندِ صنایع دفاع بود همزمان با من بازنشست شد و تمام مطالبات و پاداش پایان خدمت خود را بلافاصه گرفت و در یک بانک سپرده گذاری کرد و از سودش بهره مند شد و من و امثال من چنین فرصتی را از دست دادیم.
به خاطر آوردم که بازنشستگان همه دستگاه های اجرایی و قضایی و کشوری و لشکری و تولیدی و خدماتی و ... بلافاصه بعد از بازنشستگی، تمام مطالبات خود را گاهی چندین برابر یک بازنشسته فرهنگی بى منّت و توأم با حفظ کرامت و حرمت دریافت مي كنند و برای فصل جدید زندگی شان طرحی دیگر میاندازند. ...
بالاخره با شنیدن پاسخ کارشناس محترم دایره حسابداری بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش، امید دریافت پاداش بعد از ۱۸ ماه انتظار و یأس، دوباره در دلم زنده شد و بعد از یک ساعت رانندگی به کارشناسی تعاون اداره محلّ خدمتم رسیدم و بعد از سلام و احوال پرسی فرمی در مقابلم قرار گرفت که بالای آن نوشته شده بود؛ "اقرار نامه دریافت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۳ از طریق صندوق وام ضروری آموزش و پرورش" با این مضمون:
"اینجانب فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش در کمال صحت و سلامت و با رضایت کامل اقرار و اعتراف صریح به دریافت پاداش پایان خدمتم می نمایم که از طریق صندوق وام ضروری به صورت واریز به حساب سیبا دریافت نموده ام و اقرار می نمایم که زمانی که ما به ازای این مبلغ توسط دولت تأمین اعتبار و به آموزش و پرورش تخصیص داده شد، نسبت به مبلغ مذکور هیچ حقی ندارم و ... و ضمن عقد خارج لازم به آموزش و پرورش وکالت بلاعزل و غیرقابل بازگشت با حق توکیل به غیر و اختیار تام می دهم که بدهی اینجانب از محل اعتبارات پاداش پایان خدمت اینجانب برداشت و به حساب صندوق واریز گردد."
و بالاخره در پایان فرم این عبارت درج شده بود که؛ "مُقر اقرار نمود با امضاء این اقرارنامه ، حق هرگونه اعتراض یا شکایت یا طرح دعوی در کلیه مراجع قضایی، شبه قضایی، اداری و ... را در این خصوص از خود سلب و ساقط می نماید."
بعد از تکمیل و امضاء این اقرارنامۀ سراسر تحقیر و توهین، نوبت دریافت معرفی نامه بود که می بایست با در دست داشتن آن به بانک سرمایه می رفتیم. در بانک سرمایه علاوه بر معرفی نامه کارت ملی و شناسنامه هم می خواستند به اضافه تکمیل چند برگ فرم افتتاح حساب و تقریباً دو ساعت وقت!!
درد آورتر اینکه ؛ همه بازنشستگان فرهنگی که آن روز در بانک سرمایه حضور داشتند همه متفق الفکر بودند که بعد از سی سال خدمت و ۱۸ ماه انتظار، به جای تکریم و احترام مورد اذیت و تحقیر و توهین قرار گرفته اند!
اما همه آنها از چنان عزت نفسی برخوردار بودند که باز هم از دل نگرانی های خود نسبت به آینده آموزش و پرورش می گفتند و آموزش و پرورش را در قیاس با سایر دستگاه ها در جایگاه مادر می دیدند و حرمتش را بسی بالاتر.
اغلب آنها می گفتند علاوه بر پاداش پایان خدمت مطالبات دیگری نیز از آموزش و پرورش دارند که از سال ها پیش دیون رفته است و امیدی به دریافت آنها ندارند !!
همه آنها تأمین نیازمندی های آموزش و پرورش را به سبک گدایی مردود و ناخوشایند و آزاردهنده ارزیابی می کردند.
من نیز وقتی که لفظ "گدایی" را از کارشناس محترم دایره حسابداری بازنشستگان شنیدم، ناخودآگاه این دعا بر زبانم جاری شد ؛ خدایا گدایی از این خاندان دور باد!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه و تشکل/انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی به مناسبت فرارسیدن آغاز سال جدید بیانیه ای صادر کردند .
متن کامل این بیانیه کخ در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار /
بنا بر اعلام حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی روز کاری مجلس ، جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 15 فروردین ماه 95 برگزار می شود.آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال 94 روز سه شنبه به پایان رسید .
با این که ظاهرا تعطیلات دو هفته اعلام شده است اما در واقعیت به 3 هفته و یا بیشتر هم خواهد رسید .
مهدی نوید ادهم چندی پیش در پاسخ به پرسش روزنامه همشهری ( این جا ) که سوال کرده بود " ما موضوع ساماندهي تعطيلات نوروزي را با وزير آموزش و پرورش در ميان گذاشتهايم. ايشان ميگويد چون يكبار اين موضوع تجربه شده و موفق نبوده، تكرار آن هم شكست خواهد خورد. شما چه ميگوييد؟ "
چنین پاسخ داد :
تعطيلات عيد نوروز براي دانشآموزان ضروري است، ولي پرسش اين است چرا 15 روز تعطيلي؟ البته اين تعطيلات معمولا بيشتر هم ميشود و مدارس چند روز پيش از عيد و چند روز بعد از عيد تعطيل هستند.
نوید ادهم در ادامه چنین می گوید :
" بهنظر ميرسد در اينباره نوعي مقاومت اجتماعي وجود دارد.به هر حال سالهاست مردم در اين ايام تعطيل بودهاند و حالا تغيير رويه شايد دشوار باشد. چه بايد كرد؟
اين بحث ابعاد سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دارد، لذا بايد همه ابعاد كار ديده شود. اولا بايد بستر اجتماعي اين كار فراهم شود، يعني دانشآموزان و خانوادههاي آنان و معلمان كه مخاطبان اصلي اين طرح هستند همراهي كنند. اين كاري نيست كه صرفا آموزش و پرورش بتواند آن را به تنهايي انجام دهد.
دوم اينكه بستر حقوقي و قانوني آن آماده شود، الان قوانين موجود اجازه چنين كاري را نميدهد، مراجع سياست گذار و قانون گذار مثل مجلس شوراي اسلامي بايد با اصلاح قوانين قبلي در اين زمينه همراهي كنند.
حال این پرسش مطرح است که مجلسی که مرکز قانون گذاری و نظارت کشور است و بنا بر گفته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش قرار است این قوانین در آن جا مورد اصلاح و یا بازبینی قرار گیرند چگونه به مدت حدود 3 هفته و یا بیشتر تعطیل می شود ؟
خبرگزاری ایرنا گزارشی با عنوان " نمایندگان تعطیلات عید نوروز به کجا میروند؟ " را تهیه کرده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم :
**عابد فتاحی نماینده ارومیه: در تعطیلات نوروز همراه با خانواده به خارج از کشور سفر می کنم، ولی مکان آن هنوز مشخص نشده است، امیدوارم که سال 95 سالی پر از شادی برای مردم ایران باشد و مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم حل شود.
**حسین نقوی حسینی نماینده ورامین: هفته اول سال جدید را به همراه خانواده به راهیان نور می رویم و در هفته دوم به دلیل این که برخی از همشهریانمان آذری هشترودی هستند به اتفاق خانواده به هشترود سفر می کنیم.
**اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان: سال جدید را بیشتر در حوزه انتخابیه به سر می برم زیرا مسجد سلیمان و لالی بهار فوق العاده ای دارد. همچنین در این ایام به بازدید اقوام و نزدیکان می رویم و در هفته دوم نیز به دیدار روستاییان و عشایر و مراکز و سازمان های مختلف در حوزه انتخابیه می روم.
**عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه: در ایام نوروز فرزندان به دیدار ما می آیند و البته بنا داریم که اگر جایی فراهم شد مسافرتی هم به یکی از شهرهای داخلی داشته باشیم.
**رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد: در ایام عید به مشهد مقدس سفر می کنیم و در کنار بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا (ع) خواهیم بود و در برخی از ایام باقی مانده نیز به دیدار اقوام و آشنایان می رویم.
**حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه: هیچ وقت در تعطیلات نوروز به مسافرت نمی روم، زیرا همه جای ایران شلوغ است و تجهیزات گردشگری ما در حد مسافرت ها نیست، در این ایام بیشتر به استراحت و دید و بازدید می پردازم و به کارهای علمی مشغول هستم.
**محمد رضا رضایی کوچی نماینده جهرم: در ابتدای عید نوروز به مشهد مقدس مشرف می شوم و باقی مانده ایام عید را در جهرم هستم و به بازدید از حوزه انتخابیه می پردازم.
**جواد هروی نماینده قائنات: در ایام عید در خدمت خانواده هستم و احتمالا مسافرت داخلی خواهیم داشت و به همراه خانواده به شمال خواهیم رفت.
**رسول خضری نماینده پیرانشهر: در تعطیلات نوروز در حوزه انتخابیه هستم و به مسافرت نمی روم و در تعطیلات تابستانی به مسافرت می رویم.
**محمد علی اسفنانی نماینده فریدن: من معمولا در تعطیلات نوروز در حوزه انتخابیه هستم، ولی شاید به صورت مختصر به سفر داخلی بروم، ولی مکانش هنوز مشخص نیست.
**هادی شوشتری نماینده قوچان: در ایام نوروز در حوزه انتخابیه هستم، به دلیل این که حوزه انتخابیه بنده در خراسان رضوی است در این ایام به زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مشرف می شوم.
**رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری: در هفته اول عید نوروز به همراه خانواده به اصفهان و شیراز سفر می کنم و در هفته دوم در حوزه انتخابیه هستم.
**فاطمه رهبر نماینده مردم تهران: معمولا هفته اول تهران هستم، چون آن قدر فرصت دید و بازدید و صله رحم در طول سال برایمان کم است که این ایام بهترین فرصت برای دید و بازدید است و در این ایام به کارهای عقب مانده رسیدگی می کنم و احتمالا مسافرت کوتاهی هم به استان های اطراف داشته باشم.
**محمد صالح جوکار نماینده یزد و صدوق: در ایام تعطیلات در حوزه انتخابیه به سر می برم.
**ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد: تعطیلات نوروزی مسافرت نمی روم و در حوزه انتخابیه به سر می برم و بیشتر به دید و بازدید مشغول هستم.
**اسماعیل سعیدی نماینده تبریز: در ایام نوروز در تبریز و شهرهای اطراف آن هستم و به مسافرت نمی روم.
**امیرخجسته نماینده همدان: در ایام عید در حوزه انتخابیه به سر می برم، جمعه آخر سال و زمان تحویل سال در کنار خانواده شهدا در گلزار شهدا هستیم و در ایام نوروز نیز به دیدار خانواده ها می رویم.
**ابراهیم نکو نماینده رباط کریم: به همراه خانواده در حوزه انتخابیه هستم و در جلسات مختلف حضور می یابم.
**کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل: در ایام عید نوروز به مشهد مقدس سفر می کنم.
**حسین گروسی نماینده شهریار: ایام تعطیلات نوروز در روستاهای حوزه انتخابیه به سر می برم با روستاییان دیدار و گفت وگو می کنم و در ایام عید همیشه در حوزه انتخابیه هستم.
**بهروز نعمتی نماینده اسد آباد: در ایام نوروز در حوزه انتخابیه هستم و به مناطق مختلف سرکشی می کنم.
**موید حسینی صدر نماینده خوی: برای حضور در اجلاس جهانی آی پی یو اتحادیه بین المجالس جهانی از 29 تا پنجم فروردین در کشور زامبیا هستم، پس از آن به اتفاق خانواده به مشهد مقدس سفر می کنیم.
پایان پیام/
به: تمامی مدارس
موضوع : شیوه نامه بزرگداشت مقام معلم سال تحصیلی 95-1394
سلام علیكم
با احترام و صلوات بر محمد و آل محمد؛
دستورالعمل برنامه ریزی تكریم و بزرگداشت مقام معلم در سال تحصیلی 95-1394 با شرایط و ضوابط زیر ارسال می گردد .
شایسته است مدیران محترم ضمن اطلاع رسانی به موقع مفاد دستورالعمل فوق را به رویت همكاران شاغل در واحد آموزشی رسانده و امضا دریافت نمایند .
همكاران شركت كننده در برنامه
1. تمامی فرهنگیان رسمی ، آزمایشی ٬ پیمانی در واحدهای آموزشی و پرورشی اعم از دولتی و غیردولتی .
توجه 1 : همكاران محترمی كه در سنوات گذشته موفق به كسب رتبه معلم استانی و كشوری شده اند ، مجاز به شركت در این طرح نمی باشند .
توجه 2 : همكاران محترمی كه در سنوات گذشته موفق به كسب رتبه نمونه منطقه ای شده اند ، تنها مجاز به شركت در مرحله استانی می باشند .
توجه 3 : گزینه ی ثبت اطلاعات مختص همكاران غیردولتی می باشد كه كد پرسنلی ندارند .
2. شركت كنندگان می بایست از آموزشگاهی كه به عنوان واحد سازمانی در حكم و ابلاغ وی ثبت گردیده ، در برنامه شركت نمایند .
3. همكارانی كه طی سال جاری از اول مهر 94 دارای غیبت غیرموجه بیش از 15 روز باشند ، مشمول شركت در برنامه نمی شوند .
4. همكارانی كه بعد از تاریخ ابلاغ دستورالعمل و در حین اجرای فرآیند به درجه بازنشستگی نائل می گردند ، می توانند در برنامه شركت نمایند .
5. كلیه ی افرادی كه از سوی هیئت های بدوی تجدید نظر و رسیدگی به تخلفات اداری به مجازات های قطعی مندرج در ماده ی 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در طی سه سال منتهی به سال ارزشیابی 94 و در طی سال جاری تا روز 12 اردیبهشت سال 95 محكوم شده اند ، مجاز به شركت در این طرح نمی باشند .
لازم به توضیح است افرادی كه در زمان اجرای طرح دارای پرونده ی در حال بررسی از سوی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری بوده و منجر به صدور رای محكومیت قطعی نشده باشد، منعی جهت شركت در برنامه ندارند . ( در مناطق نظر رئیس امور اداری به نمایندگی از هیات رسیدگی به تخلفات اداری كفایت می كند )
توضیحات جدول گروه بندی ضمیمه :
1. معلمان مدارس روستایی و شهری تحت پوشش مجتمع، به غیر از موارد ذكر شده در جدول ، همانند سایر معلمان و دبیران مدارس در گروه متناسب با خود قرار می گیرند .
2. معلمین چندپایه در گروه مورد نظر فرد متقاضی ( یكی از پایه های مورد تدریس فرد ) قرار می گیرند .
3. معاون آموزگاران در گروه آموزگاران ابتدایی ( به انتخاب فرد در یكی از پایه های مورد تدریس ) و معاون دبیران در گروه دبیران ( با توجه به غالب ساعات مورد تدریس ) دوره ی متوسطه ی اول قرار می گیرند .
4. مدیر و معاون مجتمع با توجه به اینكه مدرسه ی محل استقرار مجتمع جزء كدام دوره ی آموزشی است ( ابتدایی، دوره ی اول یا دوم متوسطه ) در گروه مدیران و معاونین دوره ی مربوطه قرار می گیرند .
5. مدیران و معاونین مدارس استثنایی در گروه های هم سطح خود در مدارس عادی قرار می گیرند .
6. مدیران پژوهش سراها، آزمایشگاه های مركزی٬ مجتمع های فرهنگی، ورزشی و كانون های فرهنگی در گروه مدیران متوسطه و درصورت تعلق معاون به صورت موظف و پست كارشناس شاغل در كانون های فرهنگی – تربیتی در گروه معاونین متوسطه قرار می گیرند .
7. مدیران و معاونین مدارس تحت پوشش مجتمع های شهری در گروه های مدیران و معاونین متناظر خود در دوره های مختلف تحصیلی قرار می گیرند .
8. سرپرستان آموزشی، متصدیان و مربیان آزمایشگاه، مربیان كارگاه و مسئولین كتابخانه، شاغل در مدارس تیزهوشان و معاون امور عمومی شاغل در مدارس شبانه روزی استثنایی، در گروه معاونین دوره ی تحصیلی مربوطه قرار می گیرند .
9. شاغلین در پست های كاردرمانگر، بینایی سنج، شنوایی سنج ،ارتوپد فنی، مربی تحرك و جهت یابی، مددكاران اجتماعی، فیزوتراپ، گفتار درمانگر و سرپرست آموزشی مدارس استثنایی متناظر با دوره ی تحصیلی خود در گروه های 21 22٬ و یا 23 قرار می گیرند .
10. مراقبین سلامت شاغل در مدراس استثنایی به تناسب دوره ی تحصیلی در گروه های 10٬9 و یا 15 قرار می گیرند .
11. سایر عوامل شاغل در هنرستان های فنی و حرفه ای ، كاردانش و كشاورزی ( غیر از موارد مندرج در جدول ) در گروه معاونین متوسطه (گروه 19 ) قرار می گیرند .
12. مسئولین تداركات ، انبار و امور مالی شاغل در مدارس نمونه دولتی٬ متناسب با دوره ی تحصیلی محل فعالیت خود در گروه معاونین قرار می گیرند .
13. سرپرستان شبانه روزی و مدیران خوابگاه های شبانه روزی به ترتیب در گروه معاونین و مدیران دوره ی متناظر خود قرار می گیرند .
14. مدیران مراكز اختلالات یادگیری در گروه مدیران ابتدایی قرار می گیرند و همكاران شاغل در این مراكز در گروه 21 جای می گیرند .
15. نیروهای طرح پراكنده شاهد در گروه های متناظر خود ( دبیر - آموزگار ) قرار می گیرند . همكارنی كه در این گروه قرار گرفته اند، مانند سایر همكاران شاغل در آموزشگاه در برنامه شركت نموده و جزء سهمیه مدارس محاسبه می گردند .
مبنای تعیین گروه درسی ، ساعات غالبی است كه در ابلاغ تدریس سال جاری فرد درج گردیده است .
نحوه شركت همكاران در طرح :
همكاران علاقه مند به شركت در طرح تكریم و بزرگداشت مقام معلم می توانند از تاریخ 94/12/27 لغایت 95/1/23 با ورود به سامانه تكریم و بزرگداشت مقام معلم به نشانی زیر، نسبت به تكمیل فرم ها اقدام نمایند .
آدرس سامانه :
نحوه دریافت و رسیدگی به اعتراضات احتمالی :
همكاران محترم می توانند بعد از اعلام نتایج داوری 95/2/7 حداكثر ظرف مدت 3 روز كاری ، اعتراضات خود را از طریق سامانه تكریم و بزرگداشت مقام معلم جهت بررسی و اعلام نظر به استان ارسال نمایند .
كلیه ی جداول و نمونه برگ ها ضمیمه بخشنامه می باشد .
سال 94 به پایان راه خود نزدیک می شود . چند روز دیگر سال 95 هم از راه می رسد .این در حالی است که آموزش و پرورش اندر خم همان کوچه ی اول بوده و بسیاری از خواسته های معلمان بر آورده نشده است.
اگر بخواهیم نظری واقع بینانه به عملکرد آموزش و پرورش داشته باشیم باید از پنج منظر به کارنامه ی آموزش و پرورش نگریست :
1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
2- بودجه ی سرانه ی مدارس
3- بودجه ی نوسازی مدارس
4- نظام آموزشی
5- فعالیت های پرورشی
در زیر به بررسی هریک از مشکلات بالا می پردازیم :
1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
اواخر سال گذشته ، تجمعات اعتراضی معلمان در جلوی ادارات و در تهران جلوی مجلس ، حاکی از نارضایتی معلمان از وضع موجود بود. این تجمعات در اردیبهشت 94 نیز تکرار شد. عمده خواسته های معلمان ، رعایت عدالت در نظام پرداخت حقوق کارمندان دولت بود . تورم بالا در سال های 90تا 93 و عدم افزایش حقوق معلمان در طی این سال ها قدرت خرید معلمان را به شدت کاهش داده بود .
با افزایش حقوق کارکنان وزارت بهداشت این توقع به جا در معلمان نیز تقویت شد که حالا نوبت ماست تا تحولی در پرداخت حقوق و مزایای شغلی صورت گیرد .
ظاهرا دولت پیش بینی کرده بود که مذاکرات هسته ای در آذر 93به سرانجام خواهد رسید و دستش از لحاظ مالی باز می شود و می تواند از این طریق مطالبات و معوقات فرهنگیان را پرداخت کند و تحولی در نظام پرداخت ها به وجود بیاورد ولی به دلایلی چند این پیش بینی درست از آب در نیامد .
قیمت نفت هم از آذر ماه 93 به شدت کاهش یافت و از حدود صد دلار به پنجاه و نهایتا زیر سی دلار رسید . در آن ایام قول هایی از طرف وزیر مبنی بر برآورده شدن خواسته های معلمان داده شد . بحث طرح رتبه بندی شغلی مطرح شد .
قرار بر این شد که از مهرماه 94 رتبه بندی شغلی اجرا شود و بین300 تا 800 هزار تومان حقوق ها افزایش یابد . البته باز پیش بینی دولت در رفع تحریم ها درست از آب در نیامد (با توجه به مخالفت هایی که از داخل و خارج با این توافق می شد و دولت اختیار تام هم نداشت ) . به جای تیرماه 94 برجام در دی ماه به فرجام رسید .
دولت پیش بینی کرده بود قبل از تیر ماه توافق با 1+5 حاصل می شود و با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده بدهی های خود را به معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت کند و با اجرایی شدن طرح رتبه بندی تا حدودی حقوق ها را افزایش دهد.
با این اوصاف طرح رتبه بندی از مهر 94 اجرایی شد . البته اضافه حقوق ها بین صدو پنجاه هزار تومان تا به ندرت بالای پانصد هزار تومان انجام شد . هرچند اضافه حقوق مهر به صندوق بازنشستگی رفت و عملا پنج ماه از سال را شامل شد . در این بین رتیه بندی شامل همکاران تازه استخدام نشد و نارضایتی آن ها را در پی داشت .
دولت در پرداخت معوقات و بدهی ها به معلمان شاغل نیز توفیقی نداشته است . هنوز حق التدریس خرداد و کل نیم سال دوم پرداخت نشده است . از حق الزحمه ی تصحیح اوراق نهایی خرداد خبری نیست . حق الزحمه مربیان کار آموزی هنرستان ها هنوز پرداخت نشده است . البته بعد از ماه ها تاخیر پاداش بازنشستگان 93سال پرداخت شد .
2- بودجه ی سرانه ی مدارس
سرانه ی مدارس در سال 94 کمتر از قبل بود . به همین دلیل مدیران با کمک هایی که از والدین دریافت کردند با حداقل ها مدارس را اداره کرده اند .
3- نوسازی مدارس
در این سال بودجه ی نوسازی مدارس با توجه به حجم کار لازم بسیار ناکافی بود و اگر مدرسه ای هم ساخته شد به کمک خیرین مدرسه ساز بوده است .
4- نظام آموزشی
از سال 92 با برداشته شدن شرط قبولی از سال اول دبیرستان ، بیسواد پروری به اوج خودش رسید . (شروع بیسواد پروری از موقعی بود که امتحان نهایی و مردودی از پایه ی پنجم و سوم راهنمایی برداشته شد ) تقریبا همه دانش آموزانی که از ابتدایی ثبت نام شده بودند به دبیرستان گام می گذاشتند در حالی که بسیاری از آن ها از دانش پایه ی لازم برای دروس دبیرستان برخوردار نبودند .
با سیستم هدایت تحصیلی بسیار ضعیفی که وجود دارد در عمل بیش از چهل درصد از ضعیف ترین های این دانش آموزان به هنرستان ها هدایت شدند .
ظاهرا سیاست بر این شده است که دانش آموزان در هر حالتی از سیستم آموزشی خارج نشوند و به هر صورت ممکن در مدرسه حضور داشته باشند . برای سیاست گذاران این سیاست مهم نیست که دبیران این دانش آموزان در تدریس دروسی که در قواره ی این دانش آموزان نیست با چه مشکلاتی روبه رو هستند و در بسیاری از موارد کار آن ها آب در هاون کوبیدن است .
5- فعالیت های پرورشی هم مانند گذشته به همان برنامه های مختصر مذهبی صبحگاه و نماز جماعت خلاصه شده است.
ظاهرا بودجه ی فعالیت های پرورشی هم در این سال کمتر از همیشه بوده است.
به طور کل باید گفت آموزش و پرورش در سال 94 حال روز خوشی نداشت .
روح کلی حاکم بر نظام آموزش و پرورش سنتی بوده به ایده های نوین اعتقادی ندارد .
کمبود بودجه دولت در سال های اخیر هم مزید بر علت شده تا شرایط خوبی بر آموزش و پرورش حاکم نباشد.
امیدوارم روزی بیاید که آموزش و پرورش در اولویت نظام قرار گیرد و ایده های نوین در نظام آموزش و پرورش خریدار داشته باشد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
کمبود بودجه در آموزشوپرورش ریشه تمام مشکلات این روزهای آموزشوپرورش شده تا جایی که به گفته حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش، آنها برای پرداخت مطالبات بازنشستگان مجبور شدند، قرض کنند.
اگرچه در سال 94 بیشترین افزایش بودجه مربوط به وزارت آموزشوپرورش بوده، این افزایش بودجه هم نتوانست وضعیت آموزشوپرورش را بهبود ببخشد، زیرا تا زمانی که تنها افزایش بودجه روی کاغذها میماند و کمتر به صورت کامل پرداخت میشود، نمیتوان به جبران کسری بودجه امیدوار بود.
علیاصغر فانی، وزیر آموزشوپرورش پیش از این درباره بودجه آموزشوپرورش گفته بود آموزشوپرورش در طول تاریخ همواره با کسری بودجه روبهرو بوده و ما هم آن را قبول داریم و تا زمانی که همه بودجه برای حقوق پرسنل آموزشوپرورش صرف میشود چه انتظاری از آموزشوپرورش میتوان داشت.
اما به هر حال افزایش بودجه و پرداخت آن تنها راهحلی است که میتوان برای حل این مشکل ارائه کرد.
عطااله سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموزشوپرورش در گفتوگو با «فرهیختگان» میگوید: «به گفته وزیر آموزشوپرورش و بسیاری از کارشناسان، بیش از 95 درصد از کل بودجه آموزشوپرورش برای حقوق معلمهاست ودیگر چیزی نمیماند که بخواهند به کارهای دیگر اختصاص دهند.»
او با بیان اینکه هر ساله 30 هزار نفر در آموزشوپرورش بازنشسته میشوند، میافزاید: «خیلی طبیعی است که با این وضعیت بودجه آموزشوپرورش برای پرداخت مطالبات بازنشستگان پول قرض کند، زیرا قطعا با کمتر از پنج درصد بودجه نمیتوان مطالبات 30هزار نفر را پرداخت کرد.»
سلطانی صبور تاکید میکند: «اگر در مورد بودجه آموزشوپرورش قانون اجرا شود، آموزشوپرورش با کسری بودجه روبهرو نمیشود، اما مشکل از جایی شروع میشود که تلاش ما مجلسی به جایی نمیرسد و قانون هم اجرا نمیشود.»
او میگوید: «در بودجه 94 پنج هزار میلیارد تومان افزایش بودجه داشتهایم، اما زمانی که این افزایش بودجه تصویب شده تنها 60 میلیارد تومانش به آموزشوپرورش پرداخت شده است. این خیلی موضوع عجیبی نیست که آموزشوپرورش با این شرایط کسری بودجه داشته باشد.»
به گفته سلطانی صبور اگر حق آموزشوپرورش و کل بودجهاش پرداخت شود، تمامی مشکلاتش حل میشود، اما تا زمانی که کل بودجه آموزشوپرورش پرداخت نمیشود این وزارتخانه همیشه با کسری بودجه مواجه است.
او میگوید: «کسری اصلی بودجه آموزشوپرورش سه هزار میلیارد تومان است، البته اگر ردیفهای بودجه آموزشوپرورش تفکیک شده باشد و به صورت کلی نباشد بیشتر میتوان خلأهای بودجهای را حل کرد.»
سلطانی صبور معتقد است که در شأن آموزشوپرورش نیست که برای پرداخت مطالبات بازنشستگان پول قرض کند. دولت باید توجه ویژهتری به آموزشوپرورش داشته باشد تا هرچه زودتر مشکلاتش حل شود.( روزنامه فرهیختگان )
مطابق روال هر سال و به منظور تاسیس و ترویج « فرهنگ کار » و فعالیت اثربخش در جامعه در حال توسعه ایران و نیز پوشش اخبار و تحلیل های آموزش و پرورش و معلمان ، « صدای معلم »در ایام نوروز فعالیت دارد .
ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی پر برکت و امید برای ملت ایران ؛ « گروه صدای معلم » آماده پذیرش و انتشار اخبار ، گزارش ها و یادداشت های همکاران در طول ایام نوروز می باشد .
پایان پیام /
گروه اخبار/ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزشوپرورش گفت: این وزارتخانه در سال ۹۴ حدود دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد البته ۱۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به رتبهبندی است.