گروه اخبار / روز یکشنیه رئیس مرکز برنامه ریزی ونیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش در مورد دوره های آموزشی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد شهریه حدود ۵ میلیون تومان توسط دانشگاه فرهنگیان برآورد شده است که ۶۰ درصد توسط پذیرفته شده و ۴۰ درصد را نیز آموزش و پرورش پرداخت می کند.
یک روز بعد وزیر آموزش و پرورش چنین گفت !
گروه اخبار /
علیرضا صالح معاون امور مجلس و استان های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی با اشاره به سطح حقوق و مزایای کارکنان دولت گفت: از کارمندان دولت عذرخواهی می کنیم، چون با توجه به شرایط درآمدی کشور، اجازه افزایش اعتبارات جاری هزینه ای را نداشته ایم.
علیرضا صالح در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی با تاکید بر پایبندی و اهتمام دولت به انضباط مالی در شرایط حال حاضر بودجه ای کشور تصریح کرد: با توجه به تکالیف قانونی و هزینه های سنگین جاری نظیر پرداخت یارانه نقدی، امسال و سال آینده دولت شرایط مالی سختی را متحمل می شود.
وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۰ که درآمد نفتی کشور ۱۱۸ میلیارد دلار بود، نرخ رشد اقتصادی به منفی ۵.۶ درصد رسید، در حالی که با وجود افت درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته به حدود ۲۵ میلیارد دلار و مشکلات انتقال ارز به داخل، رشد مثبت بین ۲ تا ۳ درصد شکل گرفت.
وی افزود: هم چینن اقتصاد کشور از رکود خارج شد، هر چند که هنوز به دوره رونق اقتصادی وارد نشده ایم.
وی همچنین با بیان این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دوره جدید فعالیت خود نسبت به دوره پیش از انحلال، ۳۰ درصد کوچک شده است، اظهار امیدواری کرد: با توجه به جهت گیری دولت تدبیر و امید و برنامه های در پیش گرفته این سازمان به ویژه اولویت بندی طرح های ناتمام، در پایان دولت کارنامه موفقی از فعالیت ها به مردم ارائه شود.
ایرنا
گروه اخبار / رئیس مرکز برنامه ریزی ونیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش با اعلام زمان برگزاری دورههای آموزشی پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی گفت: شهریه ۵ میلیون تومان برآورد شده که۴۰درصدآن را آموزش و پرورش می دهد.
محمد حسین سلیمی جهرمی درباره شروع دوره های آموزشی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش قرار است در هفته جاری اعلام شود.
وی افزود: پس از اعلام نتایج، دوره فشرده تربیت حرفه ای معلم به مدت یکسال در دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره شهریه نیز بیان کرد: شهریه حدود ۵ میلیون تومان توسط دانشگاه فرهنگیان برآورد شده است که ۶۰ درصد توسط پذیرفته شده و ۴۰ درصد را نیز آموزش و پرورش پرداخت می کند.
سلیمی جهرمی اضافه کرد: البته یک بحث نیز شده تا یک برآورد دیگر شود تا سهم پرداختی آموزش و پرورش افزایش یابد.
وی با بیان اینکه شهریه ۵ میلیون تومان برای یک سال آموزش دریافت می شود، گفت: ۹۰۰ ساعت آموزش به پذیرفته شدگان داده خواهد شد، همچنین در تابستان نیز دوره ها ی آموزشی ارائه می شود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معاونت پشتیبانی نیز به دنبال دریافت تسهیلات همچون وام برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی است که البته باید بانک ها همکاری کنند. ( مهر )
گروه اخبار /
پیش از این و در دوره متوسطه دانش آموز در صورت داشتن 2 نمره 7 و با معدل 10 می توانست از تبصره ( تک ماده ) استفاده نموده و قبول شود .
اما بر اساس گزارش های رسیده ، امسال تعداد این مواد درسی از 2 به عدد 4 ارتقاء یافته است .
به عبارت دیگر ، در دوره متوسطه ، دانش آموز در صورت داشتن معدل 10 می تواند در 4 ماده درسی با داشتن نمره 7 قبول تلقی شده ؛ به پایه بالاتر رفته و یا فارغ التحصیل شود .
البته این مساله در سیستم اداری مدارس ثبت و پیاده شده اما به صورت رسمی بخشنامه نشده است !
پایان پیام /
بسیاری از اوقات برخی از فعالان در حوزه زنان و کنشگران زن صنفی در حوزه آموزش و پرورش این پرسش را مطرح می کنند که چرا و با وجود جمعیت کارکنان و پرسنل غالب زنان نسبت به مردان ؛ زنان سهم اندکی در تصدی مدیریت های آموزش و پرورش در سطوح میانی و فوقانی دارند ؟
از سوی دیگر این فرضیه نزد تعداد قابل توجهی از فرهنگیان به ویژه مردان مطرح است : به علت آن که ترکیب جنسیتی شاغل در آموزش و پرورش متعلق به زنان است ؛ همین مساله موجب شده است تا آنان به علت برخی ویژگی ها همواره مدافع وضع موجود باشند و " زنانه شدن آموزش و پرورش " در بخش " صف " موجب شده است تا پیگیری مطالبات صنفی به یک صدای واحد تبدیل نشود ؟
نزديك ۵۳ درصد پرسنل آموزش و پرورش را خانمها تشكيل ميدهند اين درحالي است كه ۵۱ درصد دانشآموزان پسر هستند.
در شهر تهران بيش از ۸۰ درصد معلمان خانم هستند .
سال ٩٢ رييس مركز آمار و فن آوري ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: « تعداد كل معلمان و كاركنان، يك ميليون و ١٣ هزار و ٦٥٥ نفر است كه از اين تعداد ٤٨١ هزار نفر را معلمان و كاركنان مرد و ٥٣٢ هزار نفر را كاركنان و معلمان زن تشكيل ميدهند. »
در تابستان سال 1393 بود که وزیر آموزش و پرورش در مورد افزايش تعداد معلمان زن هشدار داد .
برای پاسخ به این پرسش ها می توانیم به برخی آمارها در این زمینه اشاره کنیم :
سایت الکسا رتبه سایت ها را به همراه برخی اطلاعات دیگر در اختیار کاربران قرار می دهد .
جداول زیر میزان مراجعه زنان نسبت به مردان را در فضای مجازی و در سایت های آموزش و پرورش و معلمی نشان می دهد :
وزارت آموزش و پرورش :
اداره کل آموزش و پرورش تهران :
سایت سخن معلم :
سایت فرهنگیان نیوز :
سایت آموزش نیوز :
سایت مدرسه نیوز :
سایت معلم پرس :
حتی در سایت میگنا که مجموعه کاملی از مقالات و مطالب روان شناسی، تربيتی و اخبار علمی و آموزشی و اطلاعات تحصيلات تکميلی را ارائه می کند باز میانگین زنان مراجعه کننده به این سایت کم تر از مردان است :
نمودار زیر میزان مراجعه افراد بر اساس جنسیت را به سایت سخن معلم نشان می دهد :
همان گونه که در تصویر مشخص است ؛ 2 / 81 درصد از مراجعه کنندگان به سایت سخن معلم " مردان " و تنها 8 / 18 درصد را زنان تشکیل می دهند .
این آمار بسیار شبیه ترکیب جنسیتی شاغل در آموزش و پرورش شهر تهران است که بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می دهند .
می توان از این جداول و نیز آمارهای ارائه شده چنین نتیجه گرفت که :
" زنان نسبت به مردان پی گیری کم تری نسبت به موضوعات آموزش و پرورش و نیز مطالبات فرهنگیان و معلمان " حداقل در فضای مجازی دارند . "
شاید با ملاحظه اندکی تغییرات بتوان این وضعبت را به فضای غیرمجازی هم تعمیم داد البته اگربپذیریم که یکی از لوازم حرفه معلمی آشنا بودن به مسائل روز و اطلاع از آخرین تحولات در این حوزه باشد .
روند رو به افزایش جنسیت زنانه آن گونه که وزیر آموزش و پرورش هشدار داده است می تواند مبین این فرضیه باشد که میان مطالبه محوری در آموزش و پرورش و افزایش جنسیت زنان رابطه معکوس وجود دارد .
پس می توان اکنون به فرضیه اول پاسخ گفت .
زنان کنشگری که همواره به حضور کم رنگ زنان در پست های مدیریتی ( میانی – فوقانی ) اعتراض دارند باید توجه کنند که آیا اصولا و با توجه به جداول ارائه شده در بالا ، زنان می توانند واجد تصدی چنین جایگاهی شوند در حالی که خیلی به موضوعات آموزش و پرورش حساس نیستند و یا حداقل پی گیر موضوعات در فضای مجازی نمی باشند ؟
در واقع ، احتمالا به علت همین صفت است که مدیران و برنامه ریزیان ترجیح می دهند از افراد پی گیر و مطلع تر در حوزه های مدیریتی استفاده نمایند .
و اما در مورد فرضیه دوم که در بالا مطرح شود باید گفت :
آمار رسمی و قابل استنادی در مورد نسبت جنسیتی معلمان شرکتکننده در اعتراضات صنفی این قشر در دسترس نیست ولی با تکیه بر مشاهدات و تجربیات شخصی میتوان با اطمینان گفت که معلمان مرد نسبت به معلمان زن مشارکت و فعالیت بیشتری در اعتراضات و تحصنهای صنفی دههی اخیر معلمان داشتهاند.
دلیل مشارکت بیشتر مردان معلم نسبت به زنان معلم در اعتراضات و تحصنهای صنفی با وجودی که تعداد مردان در آموزش و پرورش کمتر است؛ تا حد زیادی روشن به نظر میرسد. اکثریت غالب معلمان زن سرپرست خانوار محسوب نمیشوند و با وجود کم بودن حقوق معلمی به دلیل درآمد شوهرشان مشکلات معیشتی و اقتصادی کمتری دارند و به همین دلیل انگیزه و فشار کمتری برای بیان مطالبات صنفی خود دارند ولی معلمان مرد به دلیل آنکه سرپرست خانوار محسوب میشوند و لزوما هم همسرانشان شاغل نیستند با مشکلات معیشتی و اقتصادی بیشتری درگیر هستند و به همین دلیل انگیزه و فشار بیشتری برای همراهی در حرکتهای صنفی معلمان دارند. علاوه بر این به دلایل متعدد در تمامی جوامع مردان نسبت به زنان مشارکت بیشتری در اعتراضات جمعی دارند و به همین دلیل امکان حضور یک مرد در اعتراضات و تحصنهای صنفی و اجتماعی بیشتر از یک زن است. ( 1 )
در مجموع می توان گفت که بر طبق نظریه " نیاز و انگیزش " افراد می توانند حضور خود را در در رفتارهای سازمانی تعریف و تببین کنند .
از نظر نگارنده تنها فرمولی که می توان در بخش اول یعنی بحث " مدیریت برای سطوح میانی و فوقانی " ارائه نمود موضوع " شایسته سالاری " است .
قضاوت در مورد حق زنان در تصدی مدیریت های میانی و فوقانی بدون استناد به شایستگی ها ، کاراکترهای شخصیتی و حتی مهارت های ادارکی و تنها بر اساس " جنسیت " یک شعار از جنس پوپولیسم و یا عوام پسندانه است و طرح چنین مباحثی کمکی به حل مساله و موضوع مطالبه محوری در آموزش و پرورش نخواهد کرد .
باید به این موضوع توجه ویژه داشت که گفت و گو از نوع " کنشی " و " متعصبانه " ما را به جایی نمی رساند و موجب « تقریب نگرش ها » نمی شود .
در نظام مدیریتی که بر اساس " شایسته سالاری " نباشد و کار به دست کاردان سپرده نشود ؛ " زن بودن " و یا " مرد بودن " خیلی تفاوتی ندارد !
شاید این توع شعارها خوشایند عوام باشد اما گره های اصلی را نخواهند گشود .
گروه اخبار /
علی اصغر احمدی مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه انجمن اولیا و مربیان که اکنون زیر مجموعه مدارس غیردولتی مشغول فعالیت است، اظهار داشت:
اساس انجمن اولیا و مربیان در ثبت شرکتها به عنوان یک نهاد غیردولتی در 23 آبان 1346 ثبت شده است و شورای انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مصوبهای کارکنان انجمن اولیا و مربیان را مشمول استخدام دولتی دانستند.
وی با بیان اینکه اساسنامه انجمن اولیا و مربیان که در سال 1367 مورد تصویب مجدد قرار گرفت آن را به صورت غیرانتفاعی میداند، خاطرنشان کرد: انجمن اولیا و مربیان موسسهای غیرانتفاعی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که رئیس آن منسوبی از سوی وزیر آموزش و پرورش است.
احمدی با تأکید بر اینکه شورای عالی اداری در سال 1390 انجمن اولیا و مربیان را به مدارس غیردولتی الصاق کرد که کاری غیر قانونی بوده است، گفت: این موضوع اصلاً در حوزه اختیارات شورای عالی اداری نبود و به مصالح غیردولتی هم نیست و قرار است این موضوع غلط مورد بررسی قرار گیرد و برطرف شود.
مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: حتی موسسات بازرسی در کشور میتوانند حکم برگشت به وضعیت گذشته صادر کنند و منتظر هستیم تا شورای عالی اداری این مصوبه را لغو و حکم به شرایط گذشته انجمن اولیا و مربیان بدهد.
احمدی با بیان اینکه اساسنامهای که آموزش و پرورش تصویب کرده است به قوت قانونی خود باقی مانده است، عنوان کرد: پس از این اتفاقات و بررسی مجدد انجمن اولیا و مربیان و با حکم لغو شرایط فعلی و برگشت به وضعیت گذشته، اساسنامه انجمن اولیا و مربیان هم باز تعریف میشود.
فارس
گروه اخبار / یکی از همکاران تصویر نامه شکایت به دیوان عدالت اداری در خصوص امتیاز فوق العاده شغل و نیز رای صادره از دیوان را برای ما ارسال کرده اند
برجام به فرجام رسید ولی بازنشستگان آموزش و پرورش به هیچ سرانجامی نرسیدند !
بازنشستگان آموزش و پرورش پس از سال ها دوندگی و تلاش برای رساندن صدای حق طلبانه خود به گوش مسوولان و پس از بستن امید به کارشناسی ها و بررسی های 5 / 1 ساله ی سازمان برنامه و بودجه برای رهایی از سیر نزولی و فاجعه بار تامین معیشت و بیمه ناکارآمد درمان، هر روزبیشتر از دیروز در باتلاق اجحاف و تبعیض و ناتوانی در تامین معاش و بی پناهی فرو می روند و این در حالیست که خود صندوق بازنشستگی اذعان دارد بر از بین رفتن 67% قدرت خرید این قشر و بدهکاری 32000 میلیارد تومانی سازمان به آنان که هیچ منبعی به فکر پرداختش نیست .
نشستی که روز دوشنبه 5 / 10 / 94 با حضور75 تن از فرهنگیان بازنشسته با آقای نوبخت برگزار گردید ( این جا ) نه تنهابرای بازنشستگان آموزش و پرورش که مدتها در انتظار برگزاری آن و شنیدن خبرخوش !! بودند نویدبخش نبود بلکه آنان با بغضی عظیم در گلو جلسه را ترک کردند چرا که تصمیمات بودجه 95 و برنامه پنج ساله ششم طبق معمول به نفع اقشار مرفه و کسانیست که حقوق بالا دریافت می کنند نه کسانی که مدام با تضییع حقوق خود ضعیف تر و آسیب پذیر تر می گردند .
1 – در این لوایح کمترین توجه و اشاره ای به مهمترین خواسته ی بازنشستگان فرهنگی که خواهان اجرای ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری و پرداخت مطالبات انباشته شده مربوط به آن ماده می باشند نشده ( طبق این ماده باید میزان حقوق سالانه حداقل به نرخ تورم افزایش یابد ولی از سال86 به بعد این افزایش کمتراز نرخ تورم انجام گرفته و به همین علت حقوق بازنشستگان مدام کاهش یافته و به قول خود مسوولین 67% قدرت خرید خود را از دست داده اند ) . با وجود رای دیوان غدالت اداری برای اجرای آن در بودجه 95 و برنامه ی پنج ساله ی ششم نیز طبق معمول این مهم کاملا" نادیده گرفته شده و هیچ اهمیتی به آن داده نشده است .
2 ) برخلاف ماده 125 که گویا قابل توجه نبوده ! برای افراد نطرکرده پرداخت فوق العاده های ویژه مربوط به بند 10 ماده 68 همین قانون به مبلغ تا 50% حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر در این لوایح گنجانیده شده است .در حالی که در این بند ذکر شده " فوق العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی ازقبیل بازار کار داخلی و .... در نظر گرفته شود . " ناگفته پیداست در شرایطی که حق مسلم فرهنگیان بازنشسته به بهانه کمبود بودجه و ناکارآمدی بازار کار و .... مدام ضایع می گردد نیازی به پرداخت فوق العاده ویژه به افراد بی نیاز که مسلما" از پشتوانه ی مالی نیز برخوردارند وجود ندارد .
3 ) در بودجه 95 حداقل حقوق از 750000 تومان به1000000 تومان افزایش پیدا کرده که اگر اصطلاح دهان پرکن 40% افزایش را کنار بگذاریم به زبان ساده باید بگوییم 250000 تومان افزایش . یعنی حداقل حقوق قشر آسیب پذیرکمتر از نصف حداقل شاخص هزینه زندگی می باشد که در سال 93 از طرف بانک مرکزی ( 2800000) تومان وخط فقر ازطرف مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای سال 95 مبلغ ( 2300000 ) تومان « روزنامه کار و کارگر- شنبه 22/10/94 » ذکر شده .
حال تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل !
4) در چنین شرایطی حقوق از ما بهتران با دست آویز قرار دادن تبصره ماده 76 هفت برابر حداقل حقوق محاسبه می گردد یعنی 7000000 تومان .البته چون اجرای ماده 76 و نیز( بند10 ماده 68 ) با پیشنهاد سازمان وتصویب هیآت وزیران انجام می گیرد ، در حالی که آنچنان کمبود بودجه ای وجود دارد که مدام از پرداخت مطالبات قطعی و قانونی بازنشستگان سر باز می زنند بدیهی است که نیازی به اجرای این موارد مستحبی نیست و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ، و نیز در تبصره ماده 76 آورده شده « حد اکثر حقوق تا هفت برابر حد اقل حقوق » که با توجه به مفهوم ( تا هفت برابر) معلوم است که الزامی برای اجرای آن نیست.
5 ) قرار است تا پایان برنامه پنج ساله ششم یعنی تا سال 99 حقوق افراد دو برابر شود با یک حساب سر انگشتی کسی که درسال 95 یک میلیون تومان حقوق خواهد گرفت باید شاکر باشد که اگر بخت یاری کند و چیزی برای خوردن داشته باشد و زنده بماند پس از پنج سال با کمال شعف دو میلیون تومان حقوق خواهد گرفت !! آنی که با کمال خوشبختی 5 / 1 میلیون تومان حقوق می گیرد اگرشانس بیاورد و از فشارزندگی تلف نشود سه میلیون تومان حقوق خواهد گرفت !! و فردی که با برخورداری از هفت برابر حقوق و فوق العاده ویژه و....حداقل ده میلیون حقوق می گیرد در پایان برنامه ششم با کمال اندوه حداقل بیست میلیون تومان حقوق ناقابل دریافت خواهد کرد ! و ما می بینیم که هیچ تبعیضی وجود نخواهد داشت .
گو اینکه همین اکنون نیز هستند مظلومانی که بسیار بیش از اینها نصیب می برند .
6 ) در این جلسه میهمان گران قدری هم حضور داشتند که از کارشناسان قانون مدیریت خدمات کشوری بودند . جناب آقای ملک محمدی از آقای نوبخت تشکر و قدردانی بسیارکردند برای این که بازنشستگان ( البته می دانیم که بازنشستگان خاص نه معلمان بی پناه ) مشغول به کار می شوند ، یعنی قرار است دو بار حقوق عالی بگیرند یک حقوق بازنشستگی و یک حقوق اشتغال و نیزدرخواست کردند اتاقی هم برای رتق و فتق امور در سازمان برنامه در اختیارشان گذاشته شود .البته از حقوق برباد رفته ی بازنشسته های فرهنگی و گشایش زندگی آنان صحبتی به میان نیامد .
لازم به ذکر است بازنشستگان آموزش و پرورش برای نشان دادن همدلی وحسن نیت خود و برای رعایت تنگناهای دولت و کشور از بسیاری از مطالبات بر حق خود چشم پوشیده وصرفا" به آنچه که بیان شد بسنده کرده اند که متاسفانه به آن هم توجهی نگردیده !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
پیروز نامی (عضو کانون صنفی معلمان استان خوزستان) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط و امکانات آموزشی و تحصیلی در این استان توضیح داد و گفت: در منطقه 4 اهواز که در واقع یکی از بهترین مناطق این استان محسوب میشود؛ تدریس میکنم، اما این مدرسه کمترین امکانات را هم ندارد؛ بهطور مثال به دلیل این که همه بر این باور هستند؛ استان خوزستان، استان گرمی است در مدارس استان بخاری وجود ندارد، اما به دلیل این که اینجا یک جلگه محسوب میشود، در فصل زمستان هوا سرد و مهآلود میشود و با وجود این که خوزستان منبع گاز است و استانی نفت خیز، مدارس اینجا حتی گاز کشی هم نشده است!
مدارس کولر گازی ندارند/ میز و صندلیهایی که در شان معلمان نیست
وی با اشاره به اینکه حتی مدارس دارای آب گرم هم نیستند و از داشتن کولر گازی در گرمای بالای 40 درجه محروم هستند، گفت: اگر پنکه و کولر هم داشته باشند، اغلب مشکل دارند. از طرفی میز و صندلیهایی که برای معلمان استفاده شده، اغلب شکسته هستند که در شان معلمان نیست و ما بارها نسبت به این موارد معترض شدیم.
نامی یادآور شد: به یاد دارم که سال گذشته اداره برق، برقی یک از هنرستان را به دلیل بدهی 3 میلیون تومانی قطع کرد و تا زمانی که دو میلیون تومان آن را به واسطه خیرین پرداخت نکردند، برق مدرسه وصل نشد.
مدارس ناایمن در مسجد سلیمان و سوسنگرد
این آموزگار اضافه کرد: اینجا مدارس هیات امنایی هم داریم که با وجود آنکه میتوانند از اولیا پول بگیرند، اما برخی از آنها به دلیل آنکه در مناطق فقیرنشین هستند، پولی از اولیاء نمی گیرند. کمی آن طرفتر یعنی در مسجد سلیمان، سوسنگرد، حمیدیه و روستاهای اطراف ایذه شرایط بدتر است؛ به گونهای که اتاقک هایی که در آن معلمان تدریس میکنند؛ ناایمن هستند و به محض آمدن زلزله و یا بارندگی شدید خسارت جانی و مالی در پی خواهند داشت.
سرانه مدارس چند سال است که پرداخت نمیشود
عضو کانون صنفی معلمان با بیان این مطلب که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم با وجود وعده و وعیدهایی که در خصوص بهتر شدن شرایط به خصوص در مناطق محروم داده شد، اما اتفاق ویژه خاصی را شاهد نبودیم، تصریح کرد: از سوی دیگر چند سالی است که سرانه مدارس به طور کل قطع شده و پرداخت نمیشود. سالی 1 میلیون و 500 هزار تومان برای هر مدرسه به منظور خرجهای جانبی پرداخت میشود که این اعتبارات چند سالی است که قطع شده است.
پررنگ شدن آسیبهای اجتماعی و خشونت بین دانشآموزان
وی به پررنگتر شدن آسیبهای اجتماعی و خشونت در میان دانشآموزان و همچنین به خودکشیهای اخیر دانشآموزان اشاره کرد و گفت: علاوه بر خودکشیهایی که به نتیجه میرسد، متاسفانه شاهد اقدام به خودکشیهایی پنهان در مدارس هستیم. به طور مثال چند روز پیش بود که یکی از دانشآموزان تمام دو دست خود را با تیغ زده بود. از سوی دیگر شاهد اعتیاد برخی دانشآموزان هستیم؛ به گونهای که در میان دانشآموزان دوم و سوم دبیرستان، سیگار کشیدن بسیار عادی است و حتی دانشآموزانی داشتم که شیشه مصرف میکردند و از قیافههایشان نیز مشخص بود.
تعهدی در دولت قبل که توهین به معلمان بود !
وی با بیان اینکه 17 سال است که سابقه تدریس دارد، گفت: ظرف 7 الی 8 سال گذشته هر سال با سرعت چشمگیری، رفتارهای خشونتآمیز و ناهنجاریها میان دانشآموزان رو به افزایش است. در زمان دولت قبل کاغذی به معلمان داده میشد و آنها باید در آن کاغذ متعهد میشدند که در پایان سال تحصیلی دانشآموزانشان با درصدی رشد مواجه شدهاند و بعد پای آن را امضاء میکردند، بدین ترتیب معلمان را وادار میکردند که حتما این کار را باید انجام دهند و در صورتی که معلم این کار را انجام نمیداد توبیخ و از ارزیابیاش کم میشد.
کانون صنفی نسبت به این مساله اعتراض کرد، چرا که این اقدام را توهین به معلمان میدانست و در نهایت خردادماه امسال این بخشنامه لغو شد.
سیاستهای غلط و نمرههای غیرواقعی در دولت پیشین
وی با بیان این مطلب که استان خوزستان از نظر سطح کیفی و وضعیت تحصیلی دانشآموزان در میان استان ها در رتبه 30 قرار دارد، اظهار داشت: البته در بازده زمانی (دولت قبل) با اجرای سیاستهای غلط و نمرههای غیرواقعی رتبه این استان بهتر شد.
موج بیانگیزگی در معلمان/ عدم پرداخت اضافهکاری
عضو کانون صنفی معلمان استان خوزستان به بیانگیزه شدن معلمان این استان و همچنین عدم پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: معلمان بنا دارند که ساعتهای اضافه کاری خود را به علت پرداخت نشدن حق و حقوق شان کنار بگذارند؛ چرا که از اسفندماه سال گذشته هیچ گونه اضافه کاری به معلمان پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: البته این موضوع فقط برای استان خوزستان صدق نمیکند و به نظر برای سایر استانها نیز به همین صورت است. معلمان معمولا ساعتهای موظفی خود را در مدارس مرکز شهر که شرایط و امکانات خوبی دارند؛ میگذرانند و اضافهکاریهایشان را در حاشیهها انجام میدهند و اگر قرار باشد که معلمان اضافه کاری های خود را کنار بگذارند، بنابراین بسیاری از مدارس حاشیهنشین خالی از معلم میشود و این مساله به مدارس حاشیه شهرها ضربه میزند. همچنین چندین سال است که حقالزحمه امتحانات و حق الزحمه کارورزی معلمان پرداخت نشده است.
عضو کانون صنفی معلمان به این مساله که حقوق معلمان باید به بالاتر از خط فقر برسد، تاکید کرد و افزود: به طور مثال من با 17 سال سابقه و فوق لیسانس یک میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق میگرفتم که با اجرای رتبهبندی به یک میلیون و هفتصد هزار تومان افزایش یافته است؛ این درحالی است که حقوق معلمان با این افزایشها ترمیم نمیشود؛ چراکه در مقایسه با حقوق کارمندان بسیار پایین است. حتی اگر این موضوع را در نظر بگیریم که حقوق بسیاری از کارمندان با حقوق معلمان برابر است، اما در مقابل کارمندان سایر وزارتخانهها از مزایا برخوردار هستند.
قدرت خرید معلمان 40 درصد پایین آمده است
این آموزگار با بیان این مطلب که طبق قانون اساسی سالیانه باید به میزان تورم به حقوق کارمندان اضافه شود، عنوان کرد: این درحالی است که در سال های 89 ، 90 و 91 تورم زمانی که 25 درصد بود، 20 درصد حقوق معلمان اضافه شد، زمانی که تورم 40 درصد بود؛ 25 درصد به حقوق معلمان اضافه شد و زمانی که تورم 15 درصد بود؛ 11 درصد به حقوق معلمان اضافه شد. وقتی این کسریها را با هم جمع زدیم به این نتیجه رسیدیم که 40 درصد قدرت خرید معلمان پایین آمده است و هنگامی که در خصوص این موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم؛ پاسخ دادند که این موضوع برای دولت قبل است و توان پردخت این مبالغ به معلمان وجود ندارد و شکایت ما رد شد.
وی درباره وضعیت بیمه تکمیلی فرهنگیان توضیح داد و گفت: وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است، اما مشکلی که وجود دارد، این است که زمانی که ما به بیمارستان و یا مراکز درمانی مراجعه میکنیم به دلیل عدم قرارداد بیمه فعلی با این بیمارستان ها ما مجبور هستیم که برگه خدمات ارایه شده را به دفاتر بیمه ارایه دهیم و پس از یک الی دو ماه بعد این هزینه پرداخت میشود و این موضوع کار را برای ما سخت کرده است.
نامی با اشاره به جمع آوری امضاء برای تعویض بانکی که حقوق معلمان در آن پرداخت میشود، گفت: آموزش و پرورش ارگان بزرگی است و یک میلیون و دویست هزار نفر پرسنل دارد و اگر در نظر بگیریم که بابت هر کدام از پرسنل یک میلیون و پانصد هزار تومان حقوق پرداخت میشود؛ جمع آن عدد بزرگی است، اما بانکی که در حال حاضر حقوق ها در آن پرداخت میشود نه سودی به این پولها تعلق میدهد و نه خدمات و تسهیلاتی ارایه میدهد. معتقدیم که با برگزاری یک مناقصه، بانکی که علاقمند است و خدمات بهتری را به فرهنگیان ارایه میدهد به عنوان بانک پرداخت حقوق اتنخاب شوند، درحال حاضر به دنبال جمع آوری امضاء هستیم.
تقدیم به تمامی مربیان و دست اندر کاران تعلیم و تربیت
از زبان دل دانش آموز :
کاش ! برای آموختن به من ، به راهنمایی شفاهی و آموزش کلامی بسنده نمی کردی ؛ من نیازمند رهبری عملی هستم.
کاش ! مرا آزاد می گذاشتی ، از کندی حرکاتم ناشکیبا نمی شدی و به خاطر عملکرد ناشیانه ام فرصت کسب تجربه و یادگیری را از من سلب نمی کردی.
کاش ! مرا سرزنش نمی کردی که من به علت عدم توانایی ، مستحق ملامت نیستم.
کاش ! زندگی من قلبی بود که آهنگ تپش پر مهرش را به عنوان هدیه ای ناقابل در آستانه باورت نثار می کردم تا اطمینان کنی که خواهم آموخت.
کاش ! در آموزش من , به انتظار معجزه نبودی تا از کوشش و مبارزه در آموختنم مایوس نمی شدی و اندک پیشرفتم را مقدمه پیشرفتی دیگر تلقی می کردی .
کاش ! به من فرصت می دادی تا کار هایم را خود انجام می دادم ، آهنگ کند رفتارم را پذیرا بودی و به تعجیل وادارم نمی ساختی .
کاش ! صبورانه می گذاشتی میزان سرعتم را خود تعیین کنم تا بدانی که در پناه صبر تو خواهم آموخت...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید