تا کنون از خود پرسیده ایم که چرا ما این همه تصادف می کنیم؟ چرا با وجود جرائم سنگینی که وضع شده است این همه تخلفات رانندگی داریم؟ چرا با وجود منابع زمینی و زیرزمینی فراوانی که داریم باز اقتصادمان ضعیف است؟ چرا با وجود شعائر اسلامي آمار فساد و تجاوز و رشوه خواری و... افزایش می یابد؟ چرا با وجود کمیته امداد و موسسات خیریه بسیار و صندوق های صدقه فراوان ، باز هر روز به تعداد فقرا و گرسنگان و کودکان کار در جامعه افزوده می شود ؟ چرا و صدها چراي ديگر كه با وجود پرسش هاي فراوان اما باز هم گرهاي از جامعه گشوده نمي شود.
به نظر مي رسد كه ريشه همه این مسائل ناشی از نظام آموزش و پرورش ضعیفی است که بر جامعه حاکم است . نظامی کاملا تئوریک و ناکارآمد که به جز ایجاد فضایی رقابتی هیچ نوع حس همیاری ، همکاری ، نوع دوستی و احساس مسئولیتی به کودکان که در آینده کار به دستان جامعه هستند، القا نمی کند.
پس می توان نتیجه گرفت که مقصر اصلی و پررنگ چنین اوضاعی در جامعه معلمان آن جامعه هستند که شاگردان خوبی تربیت نکرده و به جامعه تحویل نداده اند.
مشكلاتي كه ريشه در آموزش دارد
بی شک نماینده مجلس ، رئیس جمهور ، وزرا و... همه و همه از کانال آموزش و پرورش و حوزه و دانشگاه عبور می کنند تا به جايگاه هاي شغلي خود برسند.در چنين شرايطي عدم نظارت و تربیت صحیح در نظام آموزشی باعث می شود تا مسئولان و کار به دستانی در جامعه حضور یابند که توانایی و اشراف لازم مدیریتي را نداشته باشند .
البته همیشه استثنا وجود داشته و یقینا این سخنان در مورد همه جامعه یا کاربه دستان صدق نخواهد کرد اما بخش اعظمی از جامعه را در بر خواهد گرفت و صد البته الان معلمان عزیز با خواندن این متن فورا جبهه گرفته و با مظلوم خواندن خود و عدم دخالت در سیاست گذاری های کلان آموزشی کشور خود را از همه این مباحث مبر ا می دارند که در جواب باید گفت همین سکوت و عدم دخالت معلمان عذر بدتر از گناه بوده و پیشبرد این سیاست های غلط آموزشی توسط معلمان به عنوان اجرا کننده محض این سیاست های نادرست ، گرای خوبی به آن دسته از فرادستان بی تدبیر که باعث و بانی این آشفته بازار هستند ، جهت تجاوز هرچه بیشتر به حقوق معلمان و دانش آموزان و مدارس داده و میدهند.
آن راننده ای که سبقت غیر مجاز می گیرد یا با سرعت بسیار بالا حرکت کرده و باعث بروز تصادف میشود ، فرهنگ درست رانندگی کردن را یاد نگرفته است . آن مامور راهنمایی و رانندگی ای که به جای حضور مداوم و مستمر در جاده ها خود را در پیچ و خم های جاده ها و پشت درختان و... قایم می کند تا ببیند کدام خودرو عمل خلافی مرتکب شده و فورا جلویش را بگیرد و کلی جریمهاش کند ، بی شک خودش هم نمی داند که چرا پلیس راهنمایی و رانندگی شده است و مسئولیت اصلی اش چیست ؟ و قطعا نمی داند که قبل از جریمه کردن وظیفه وی پیشگیری از وقوع تخلف و حادثه است ، نه جریمه کردن بعد از تخلف...
وقتي نمي دانيم چه كاره ايم
همه این ها نشان از عدم وجود آموزش صحیح در جامعه در همه سطوح است . اين طور به نظر ميآيد كه اگر ماموران راهنمایی و رانندگی با رانندگان قایمباشکبازی نکنند ، قطعا رانندگان هم از سرعت و سبقت های غیرمجازشان لذت نمی برند .
بارها شاید تجربه کرده باشید که وقتی سبقت غیر مجازی در جاده می گیرید و پلیس متوجه نمی شود کلی کیف کرده و به خود می بالید که از دست ماموران گریخته اید و آنها متوجه خلاف تان نشده اند . این نشانه چیست ؟ مگر نه اینکه نشانه لج کردن با ماموران و پاسخ استراتژی غلط آنهاست ؟ این ناشی از ضعف بزرگ در آموزش ریشه ای و نحوه مدیریت در جامعه و علی الخصوص این ارگان است و البته که این موضوع فقط به این ارگان ختم نشده و تقریبا در همه ارگان های کشور رخنه کرده است .
در واقع بیشترمان به درستی نمی دانیم که برای چه در یک ارگان مشغول به کار هستیم و وظیفه اصلی مان چیست ؟ و صرفا برای بقا و ارتقا در جایگاه هایمان تلاش میکنیم و می خواهیم مافوق مان را راضی کرده و درآمد بیشتری داشته باشیم و فقط در حد شعار خدمت به مردم را بر زبان جاری می کنیم .
ضرورت اصلاح نظام آموزشي
بیاییم واقع بینانه جامعه و هنجارشکنی های آن را به نقد بکشیم . یک مجرم یقینا از بدو تولد مجرم به دنیا نیامده و خیلی عوامل محیطی باعث سوق دادن وی به طرف جرم و جنایت می شود . پس باید قبول کنیم که بستر آموزشی و تربیتی جامعه مان نامناسب ، ناقص و دارای کمترین نتایج مثبت است .
به طور قطع هیچ پدر و مادری دوست ندارند بچه شان دزد و جنایتكار از آب در بیاید و هیچ فردی هم دوست ندارد به چنین تخلفاتی کشیده شود . پس فشارهای اقتصادی ، روحی، روانی و... زیادی باعث می شود تا فرد به این مسائل ورود کند .
بسیاری از ناهنجاری های جامعه جدای از مسائل و فشارهای اقتصادی ناشی از معترض بودن به وضع موجود و نا آگاهی در چگونگی بیان این اعتراض و همچنین ترس از ابراز نارضایتی در جامعه است و اینکه خیلی از ماها آن چیزی که مال خودمان نیست را نمی توانیم قبول کنیم که مال دیگران باشد . وسایط، وسایل و محیط های عمومی را متعلق و از آنِ خودمان نمیدانیم .
بی شک نمی توان در همه مسائل خیلی ریز شد و با جزئیات آنها را موشکافی کرد . اما می توان همه این مسائل را ناشی از نادرست بودن سر منشأ همه آنها که همان آموزش و پرورش است دانست و در اين ميان به فرمايش بنيانگذار كبير انقلاب امام خميني (س) «اگر دانشگاه اصلاح شود، كشور اصلاح مي شود» ميتوان اميدوار بود با اصلاح نظام آموزشي و تربيتي نسل هاي بعد اين كشور را به گونه اي رشد و تربيت كرد كه كوه عظيم مشكلات امروز جامعه به تپه اي كوتاه تبديل شده و شاهد فردايي بهتر باشيم.
روزنامه قانون
گروه اخبار/ مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش از اعمال فوقالعاده ویژه برای حقوق پرسنل این وزارتخانه از اول فروردین امسال خبر داد.
وقتی خبر پزشک خمینی شهری پخش شده بود یه سری به سایت ها زدم. همه فحش داده بودن! انواع و اقسام فحش ها! دونستن اصل قضیه و واقعیت پیشکش،خیلی ها حتی نمیدونستن که بچه پسر بوده نه دختر ولی بازم فحش ها نثار خانواده ی پزشک و پرستار کرده بودن!! مدتی قبل که در حاشیه با اعتراض پزشکان مواجه شد به هر سایتی می رفتی مردم فحش داده بودن! خیلی گفته بودن همتون بی سوادین! یه عده هم کمپین حمایت از مدیری راه انداخته بودن. اولش ناراحت بودم.گفتم واقعا این زندگی که به راحتی فدای پزشکی کردم اون عمری که همش با بی خوابی و استرس طی شد واقعا ارزشش همینه!؟
بعد یکم دیگه تو سایت ها چرخ زدم. خبر نامزدی سحر قریشی...همه بهش فحش داده بودن! مردم تبریز به توهین فیتیله اعتراض کردن...همه به تبریزی ها فحش دادن تبریزی هام به فیتیله ای ها! خبر اعتراض مردم کرمان به توهین سریال شهرزاد به کرمان...کرمانی ها به ایزدیار و همه مردم به کرمانی ها فحش داده بودن!
هانیه توسلی تو اینستا فوت پاشایی و تسلیت نگفت... همه مردم آن قدر فحش دادن تا صفحه ش و بست. پریناز ایزدیار عکس از سوییچ ماشینش گزاشته بود مردم آن قدر فحش دادن تا صفحه ش و بست! آزاده نامداری دوباره ازدواج کرد..مردم آن قدر فحش دادن و تهمت بهش زدن تا صفحه ش و بست! ملیکا شریفی نیا از گربه ش عکس گذاشته بود همه بهش فحش داده بودن! یه جا خوندم به مادر بهنوش بختیاری فحش داده بودن!
آن قدر سوابق ما ایرانی ها تو فحش دادن زیاد هست که تا صبح میشه مثال زد!
ما حتی به مرده ها هم رحم نمی کنیم. می ریزیم تو صفحه ی یه دختر مرفهی که تصادف کرده و فوت شده و بدون اینکه حتی یک لحظه فکر کنیم پدر و مادرش چه حالی دارن بهش فحش میدیم و انگ فاحشه بودن بهش می زنیم.
خارجی هام از دست ما در امان نیستن. اگه تو بازی فوتبال گل خوردیم می ریزیم تو صفحه ی مسی و به خواهر و مادرش فحش رکیک میدیم و این جوری فرهنگ خودمون و به همه ی دنیا ثابت می کنیم.
اگه صدا و سیمای بی جنبه برنامه جام جهانی و به خاطر لباس مجری برزیلی پخش نکرد میریزیم تو صفحه ی یه خانم خارجی و بابت لباسش بهش فحش میدیم! ما حتی آن قدر جو گیریم که یه عده میتونن تحریکمون کنن تا به حضور یک توریست انگلیسی در ایران اعتراض کنیم و جلوی هتلش جمع شیم و شعار بدیم و از ایران بیرونش کنیم!! اونم کسی که در تمام مدت حضورش توی ایران در صفحه ش از خوب بودن ایران و ایرانی می نوشت!
اهایی که ادعای مهمان نوازی داریم!!
مردم ما روز به روز از فرهنگ و تمدن دور تر میشن از ملتی که سرانه ی مطالعه ی کتابش از همه دنیا پایین تر هست چه انتظاری میشه داشت!
.....
ما ملتی هستيم که فکر نمی کنيم بلکه اجازه میديم دیگران افكارمون رو شکل بدن .ملتی که با آدم های موفق مشکل داريم!
ملتی که در مواجهه با هر موضوعی به جای فکر کردن دو کار انجام میديم اول جو گیر مي شيم و سپس از ابزار بسيار پر قدرت و مفرح فحش استفاده مي كنيم!
دیگه براي چنين رفتارهايي و چنين آدمايي ناراحت نیستم!
يه لبخند مي زنم و براي خودمون دعا مي كنم!
منبع : شبکه های مجازی
استانی که بیش از 70 درصد مدارس اش کپری هستند و بیش از 90 درصد کل مدارس استان غیراستاندارد هستند/ با وجود این محرومیت چرا اقدامات اساسی و مستمر برای رفع محرومیت از این استان محروم صورت نمی گیرد/ « محمدرضا کنگو زهی » معلم شرکتی بود / چگونه می شود در دستگاهی یک معلم با روحیه ای که این معلم فداکار داشته است ؛ 7 ماه حقوق نگیرد / آیا مسئولان از خود پرسیده اند که چگونه یک خانوار 4 نفری آن هم با وجود یک فرزند بیمار چگونه باید اداره شود/ آیا مسئولان خود می توانند لحظه ای خود را به جای این معلم و سایر معلمانی چون او گذاشته و یک ماه بدون دریافت حقوق زندگی کنند

ديروز باران باريد
امروز تندبادي وزيد
ديواري فرو ريخت
انساني زير آوار ، انسانيت را نجوا مي کرد ؛ جايي که که هيچ امکاناتي براي زندگي نبود و حتي دو ساعت راه تا رسيدن به نزديک ترين آمبولانس امداد ،
و معلم جان داد و معلم ديگر هم پايش شکست.
معلمي براي ۴۵٠ هزار تومان حقوق ماهيانه جان داد و اولين حقوقش را هم هنوز نگرفته بود .
معلمي جان باخت که هنوز يک سال هم از استخدامش نگذشته بود .
و قطعا کسي باور نخواهد کرد که هنوز هم مدارسي در ايران هست که ديوارش با وزيدن تندبادي فرو خواهد ريخت ...
حتما متوليان وزارت آموزش و پرورش تکذيب خواهند کرد که معلمان برخي از روستاهاي دورافتاده هنوز هم در آغل گوسفندان کار تدريس را انجام مي دهند.
و اين سوال تکراري:
چرا بايد درآمدهاي کشور را در خارج از کشور هزينه کنيم ، مگر آنها از "حميدرضا گنگوزهي" محروم ترند؟
مگر مشکل آنها از بيماري قلبي يسنا ، دختر معلم شهيد ؛ مهمتر است؟
من نمي توانم باور کنم که اين هزينه در راستاي انسان دوستي باشد چون انسان هايي در نزديکي خودمان براي دوست داشتن وجود دارد.
مي ايستم به احترام دو همکار ايثارگرم ، پهلوانان نوظهور سيستان ، با تمام وجودم تعظيم مي کنم .
اما
« يسنا جان » شرمنده ام عزيزم !
به قلبت بگو که از تپش نايستد تا با ديدنت يادمان باشد ايثار پدرت حميد و همکارش .
بگو بتپد !
چون ما انسان هاي فراموش کاري هستيم .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
روایت رسمی وزارت آموزش و پرورش از حادثه خاش مشکوک است/ روایت آموزش و پرورش فاقد جزییات و عکس است/ فانی دستور داده که بخش های مختلف "متناسب با ماموریت" به موضوع ورود کنند/ رسول پاپایی با نوشتن انشایی رمانتیک سعی کرده مساله را طبق "ماموریتش" منحرف کند/ وظیفه روابط عمومی اطلاع رسانی در مورد جزییات حادثه است/ هنگام طوفان و باد شدید ، دانش آموزان در حیاط مدرسه و پای دیوار همسایه چه می کرده اند؟ / این اتفاق مشابه آتش سوزی مدرسه شین آباد در دوره حاجی بابایی است/ معاون مطبوعاتی روابط عمومی صلاحیت موعظه مذهبی ندارد/ ظاهرا ماموریت روابط عمومی قلب واقعیت و پرت کردن حواس معلمان بوده است.
بهمن سال گذشته بود که در پی شکایت یک دانشآموز، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور حکمی، بند ٢ مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در ششم آذر ١٣٩٢ مبنی بر تأثیر مستقیم و قطعی نمرات سال آخر متوسطه در کنکور سراسری را ابطال کرد. این رأی که در پی درخواستی برای ابطال بند ٢ مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو صادر شده است، میگوید: از آنجا که براساس قانون باید متوسط نمرات سه سال متوسطه در کنکور لحاظ شود، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که اعمال معدل سال آخر را مجاز شمرده است، باطل است.
در بخشی از شکایت این دانشآموز آمده بود: در کنکور هر فرد میتواند چندینبار امتحان بدهد و شانس خود را برای ورود به دانشگاه بیازماید، اما مثلا کسی که چهار سال پیش دیپلم گرفته است، نمیتواند نمرات خود را ارتقا بدهد، با توجه به تأثیر قطعی (مستقیم) سوابق تحصیلی، اگر کسی به هر دلیلی در زمان امتحانات دچار مشکلی شد و نتوانست امتحانات را بهخوبی سپری کند، دیگر هیچ فرصتی برای جبران نتایج آن ندارد.
آیا به خاطر همین مسئله باید آیندهاش تباه شود؟ تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی برخلاف عدالت سنجشی است و حتی اگر این امر برخلاف قانون تشخیص داده نشود، یک بیعدالتی بزرگ است، چراکه در زمان امتحانات، هیچ اطلاعی از تأثیر قطعی آنها در کنکور به من و سایر داوطلبان داده نشده و اساسا بنابر تأثیر قطعی نبوده، همچنین در سال سوم اغلب داوطلبان با این استدلال که نمرات امتحان نهایی تأثیر قطعی در کنکور ندارد، به شیوه کنکوری درس خواندهاند و در امتحانات نهایی به دنبال کسب نمرات بالاتر نبودهاند، اما بهیکباره و پس از گذشت چندین ماه شورای سنجش و پذیرش دانشجو شیوه دیگری اتخاذ کرده است اگر این شیوه برای دانشآموزان که در آینده امتحان میدهند اجرا شود، تا حدودی پذیرفتنی خواهد بود؛ چراکه حداقل آنها از قبل از امتحانات مطلع خواهند بود که نتایج این امتحانات در کنکور تأثیر قطعی خواهد داشت و فکری برای خود خواهند کرد.
دکتر حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش در گفتوگو با «شرق» درباره ماجرای پیشآمده در رابطه با بررسی سوابق تحصیلی و تأثیر آن در راهیابی به دانشگاه میگوید: «براساس قانون حذف کنکور، کمیتهای تشکیل شد و قرار بر این شد که کارهای تخصصی روی آن انجام شود تا ببینیم چگونه برنامهریزی کنیم که به قانون حذف نزدیک بشویم. کمیته به این نتیجه رسید که سوابق تحصیلی داوطلبان تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خودشان را از سال ٨٤ تا ٩٣ اخذ کردهاند و امتحاناتشان کشوری برگزار میشود، در کنکور تأثیر ٢٥درصدی داشته باشد».
وی در ادامه افزود: «با توجه به برنامهریزی اولیه، ابتدا این تأثیر، تأثیر مثبت بود، یعنی چنانچه نمره باعث بهترشدن نتیجه کنکور میشد، این ٢٥ درصد اعمال میشد و اگر تغییر ایجاد نمیکرد یا پایین میآورد، اعمال نمیشد».
توکلی تصریح کرد: «براساس مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که اعضایی مانند وزیر آموزشوپرورش، وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه آزاد، نماینده مجلس عضو کمیسیون آموزش و رئیس سازمان سنجش در آن حضور داشتند و در مورخ ٢٣ مهرماه ٩٢ برگزار شد، بنا بر این شد که کلیه دیپلمهای نظام جدید متوسطه ریاضی، تجربی و انسانی که دیپلم نظام جدید را بین سالهای ٨٤ تا ٩٣ اخذ کردهاند و امتحان سال سومشان به صورت سراسری بوده است، مشمول سوابق با تأثیر قطعی ٢٥ درصد بشوند».
سخنگوی سازمان سنجش در ادامه با اشاره به حکم دیوانعالی کشور خاطرنشان کرد: «از آن جایی که حکم و دستور دیوان عالی کشور لازمالاجراست بنابراین ما اینجا با دو قانون روبهرو بودیم و ناچار به حذف تبصره بررسی سوابق تحصیلی شدیم، اما در ادامه نامهای به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نوشتیم تا درباره وضعیت آینده این ماجرا از آنها کسب تکلیف کنیم».
بابک جوانمرد، کارشناس آموزشی، درباره قانون تأثیر معدل دبیرستان در رتبه کنکور سراسری به «شرق» میگوید: «قانون میگوید معدل سه سال دوره دبیرستان را نگاه میکنیم و بعد این معدل را در رتبه کنکور تأثیر میدهیم، به شرطی که آزمونهایی که در این سه سال برگزار میشود، نهایی باشد.حالا آموزشوپرورش امکان برگزاری امتحان هماهنگ در طول سه سال را ندارد و فقط در سال سوم دبیرستان آزمون هماهنگ برگزار میکند. شورای سنجش و آموزش هم این قانون را برای خودش تفسیر کرده و فقط معدل سال سوم را که با امتحان نهایی به دست میآید در کنکور تأثیر میدهد».
جوانمرد در ادامه تصریح کرد: «این ماجرا باعث جنجالهای زیادی شد و در نهایت هم دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن داده است. اما مسئله اینجاست که آیا تأثیردادن معدل کار صحیحی است؟ به دلایل مختلف خیلیها مخالف این ماجرا هستند. عدهای میگویند این کار استرس دانشآموزان را در دوران تحصیل زیاد میکند، دوم اینکه سؤالاتی که در امتحانات نهایی مطرح میشود، نسبت به کنکور کیفیت بسیار نازلی دارد، سوم اینکه نحوه تصحیح ورقهها استاندارد نیست و خیلی وقتها معلمان برگهها را سلیقهای تصحیح میکنند، همه این مسائل باعث میشود این ماجرا مخالفان زیادی داشته باشد».
دکتر هامون سبطی، مدیر انجمن ناشران آموزشی در گفتوگو با «شرق»، با انتقاد از تأثیر سوابق تحصیلی بر قبولی دانشگاه میگوید: «باید نگاهی به سابقه این امر و مطرحشدن این موضوع انداخت. سابقه این مسئله از زمانی به صورت جدی مطرح شد که در شعارهای سیاسی و انتخاباتی حذف کنکور دستاویزی برای رأیآوردن شد. این باعث شد نمایندگان مجلس هم به نوعی در برابر یک امر اتفاقافتاده قرار بگیرند و چون دلایلی به نظرشان وجود داشت که تا به بوته آزمایش سپرده نشده بود، به نظر منطقی هم میآمد، سعی میکردند سوابق تحصیلی و امتحانات نهایی بهمرور جای کنکور را بگیرد و به این نتیجه رسیدند که رشتهمحلهای خاصی بهشدت با تقاضای دانشآموزان کشور مواجه و بهشدت محدود است و افزودهشدن به شمار صندلیهای دانشگاهها (چه دولتی و چه غیردولتی) از میزان تبوتاب برای رسیدن به این رشتهمحلها میکاهد و این جایگاهها کم نمیکند و برای همین به این نتیجه رسیدند که ملغمهای از تأثیر سوابق تحصیلی به همراه کنکور سراسری در نظر بگیرند تا دانشآموزان را برای دستیابی به آن رشتهمحلهای خاص ترغیب کنند».
وی در ادامه افزود: «این کار به نظر عملی میآمد، اما در عمل مشکلات زیادی به بار آورد. به این دلیل که سازمان سنجش مقاومت زیادی در برابر این ماجرا به خرج داد؛ چون دانای این کار بود و میدانست که چه فرازونشیبهایی دارد و چقدر بر روی خانوادهها و اقتصاد خانوادهها تأثیرگذار است و این کار باید حسابشده باشد و سپردهشدن این کار حیاتی خانوادهها بدون کارشناسی به وزارت آموزشوپرورش که خودش دغدغههای زیادی دارد، مشکلساز میشود، اما در نهایت در برابر قانون مقاومتی نکرد.
قرار شد معدلی به سازمان سنجش داده شود و سازمان سنجش در کنار رتبه آزمون، نمره ترازی را همراه با معدل در نظر بگیرد. مسئله این است که سازمان سنجش، به عنوان سازمانی که کارش را بلد بود، دوباره با این اتهام مواجه شد که خلاف قانون عمل کرده، درحالیکه سازوکار لازم در وزارت آموزشوپرورش باعث شد سازمان سنجش تن به این خلاف بدهد. قانونگذار گفته باید سه سال پیاپی آزمون استاندارد پیاپی انجام شود و میانگین آن میتواند تا حدی تأثیرگذار باشد، اما الان یک سال فقط تأثیرگذار است و این همان مسئلهای است که وجود دارد». مدیر نشر دریافت در ادامه تصریح کرد: «یک سال آزمون نهایی نمیتواند با کنکور سراسری برابری کند و این باعث شده دانشآموزان با زحمت کم و گاهی با کمک روابط و خرید سؤال با معدل ٢٠ امتحان نهایی را پشت سر گذارند. در یکی، دو سال اخیر ما چندین هزار معدل ٢٠ داشتهایم و این معدل ٢٠ پایهای شده برای رقابت با دانشآموزانی که در کنکور سراسری موفق ظاهر شدهاند و این کاملا از نظر علمی و اخلاقی ناعادلانه است. امتحان نهایی اصلا همسطح و همعرض کنکور نیست».
سبطی در پایان خاطرنشان کرد: «این مسئله باعث رواج تقلب در دانشآموزان نیز شده است، دانشآموز در ١٦-١٧سالگی به این فکر میافتد که سؤال بخرد و از طرفی در دوران سهساله دبیرستان مضطرب و نگران است و به جای اینکه تنها یک سال استرس کنکور داشته باشد سه سال نگران است. الان سه ماه است دانشآموزان درگیر این ماجرا هستند و ای کاش زودتر مجلس محترم شورای اسلامی تکلیف این ماجرا را روشن کند».
گروه اخبار/
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش از اختصاص اعتباری ویژه معادل ۱۷۰ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت فضای آموزشی در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
مرتضی رئیسی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 95 اظهار داشت: تا دهه فجر سال 94 تعداد 1834 پروژه آموزشی شامل 10 هزار و 500 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش داده شد.
وی افزود: تا پایان سال گذشته نیز دو هزار پروژه آموزشی با 11 هزار و 500 کلاس درس و زیربنای 1.6 میلیون مترمربع به آموزش و پرورش تحویل داده شد که این تعداد پروژه تحویلی طی 4 سال گذشته بیشترین میزان بوده است.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: برنامه اصلی ما تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس است که 90 درصد اعتبارات صرف این موضوع میشود.
رئیسی بیان کرد: سال گذشته برای خداحافظی 50 هزار کلاس درس با بخاری برنامهریزی کرده بودیم که تاکنون موفق شدهایم بخاری را از 30 هزار کلاس درس حذف کنیم همچنین طی سال های 92 تا 94، 108 هزار کلاس درس با بخاری خداحافظی کردهاند که تقریباً 50 درصد مدارس را شامل میشود و امیدواریم طی دو سال آینده سیستم گرمایشی سایر مدارس نیز استاندارد شود.
وی گفت: اعتبار ما در سال 94، 1320 میلیارد تومان بود که این رقم درسال 95 با رشد 16 درصدی به 1560 میلیارد تومان رسید.
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پروژههای نیمه تمام آموزشی گفت: 25 هزار کلاس درس با 5 میلیون مترمربع زیربنای آموزشی نیمه تمام است که برای تکمیل آنها سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به جز موارد ضروری معمولاً پروژه جدیدی را آغاز نمیکنیم و تمرکز ما تکمیل پروژههای نیمه تمام است.
همچنین برنامهای به منظور واگذاری پروژههای نیمه تمام آموزشی به خیرین داریم که این موضوع مورد استقبال خیران قرار گرفته است.
رئیسی گفت: نیمه دوم اردیبهشت هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در استانهای مختلف آغاز میشود و اختتامیه آن را در تهران برگزار خواهیم کرد.
وی با اشاره به بررسی زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری در شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: این موضوع در شورای عالی در حال بررسی است و به شدت به دنبال آن هستیم تا طرحهای مربوطه تصویب شود.
بیشترین نگرانی در خصوص کمبود مدارس در پروژههای مسکن مهر استان تهران
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص پروژههای مسکن مهر بیان کرد: در استان تهران بیشترین نگرانی را در این رابطه داریم و پردیس و پرند جزو مناطق بحرانی هستند البته سال 94 را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم و در پرند مدارس یک نوبته شدهاند.
رئیسی ادامه داد: امیدواریم تا مهر امسال 63 پروژه آموزشی در سایتهای مسکن مهر افتتاح شود. هم اکنون در سایتهای مسکن مهر به لحاظ وضعیت مدارس شرایط حاد و بحرانی نداریم.
بیشترین مدارس تحویلی در سایتهای مسکن مهر مربوط به پردیس است
وی بیان کرد: تلاش میکنیم با آغاز سال تحصیلی در سایتهای مسکن مهر به لحاظ وضعیت مدارس با مشکل روبه رو نشویم و در مناطقی که جمعیت در حال ساکن شدن است این امکان وجود دارد که با مدارس دو نوبته مواجه شویم که تلاش میکنیم بیشترین مدارس تحویلی در این مناطق و به ویژه پردیس باشد.
معاون عمران وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از اقدامات آموزش و پرورش تأمین مدرسه به ویژه در مناطق محروم کشور است به گونه ای که هم اکنون وضعیت سرانه آموزشی در روستاها بسیار بهتر از شهرها است همچنین برای هر دانش آموز 5 مترمربع سرانه آموزشی وجود دارد.
بیشترین مدارس فرسوده و نیازمند مقاوم سازی در تهران
رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین مدارس فرسوده و نیازمند مقاوم سازی مربوط به تهران و کلان شهرها است، گفت: کاهش مدارس فرسوده به معنای افزایش ایمنی آنها است که برای تحقق این موضوع به منابع مالی نیاز داریم.
170 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای بهبود وضعیت فضای آموزش در مناطق مرزی سیستان
وی ادامه داد: اعتبار ویژهای برای استان سیستان و بلوچستان درنظر گرفته شده است که این رقم به جز اعتبارات ملی و استانی است. اعتباری به مبلغ 170 میلیارد تومان برای تعادل بخشی در فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که تلاش میکنیم این اعتبارات در مناطق مرزی این استان سرمایه گذاری شود که با مدارس خشتی و گلی مواجهند.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: حذف کلاسهای خشتی و گلی در استان سیستان و بلوچستان یکی از اولویتهای اصلی است همچنین مجلس روز گذشته مصوبهای داشت که براساس آن دولت موظف به اجرای اقدامات حمایتی از خیرین در زمینه تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی است.
رئیسی عنوان کرد: از محل تخصیص عوارض گاز برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس تاکنون 243 میلیارد تومان تخصیص یافته است که مجموع رقم تعیین شده در قانون بودجه 420 میلیارد تومان بود و تا به امروز 78 درصد آنچه که مجلس مصوب کرده محقق شده است.
وی در خصوص متولی نگهداری مدارس بیان کرد: اگر امکانات، منابع و نیروی انسانی لازم را در اختیار ما قرار دهند، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این آمادگی را دارد تا به عنوان متولی مدارس فعالیت کند.
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش افزود: هم اکنون نگهداری از مدارس دارای اشکالاتی است به گونهای که چندین میلیارد تومان هزینه کرده و سیستم گرمایشی مدارس را استاندارد میکنیم اما برای استفاده از آن باید دقت لازم و بازرسیهای فنی در طول سال اعمال شود.
مدارس متولی خاصی برای نگهداری ندارند
رئیسی با اشاره به اینکه فعلاً متولی خاصی برای نگهداری مدارس وجود ندارد تأکید کرد: ساختمان و تجهیزات مدارس کوچک آموزش و پرورش 500 میلیون تومان و مدارس بزرگ چند 10 میلیارد تومان ارزش مالی دارند که با عدم نگهداری و بازرسی به موقع ممکن است لطماتی را ببینند. ( تسنیم )
انتهای پیام/