طبق ساختار جدید نظام آموزشی و ابلاغ آیین نامه جدید هدایت تحصیلی، دانشآموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم انتهای سال تحصیلی جاری یعنی در پایه نهم و دوره متوسطه اول انتخاب رشته میکنند.
شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه اخیر خود کلیات آئین نامه جدید هدایت تحصیلی را مصوب کرد. طبق گفتههای مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در آئیننامه جدید هدایت تحصیلی بر ضرورت اخذ نظر دانشآموز از جمله استعداد و علاقه او، گزارش نمرات امتحانی، آزمونهای مشاورهای واخذ نظر والدین، معلم و مشاور تأکید شده است.
طبق وعده مسئولین، شیوه هدایت تحصیلی باید تا پایان پاییز 94 تصویب میشد؛ لکن تعیین تکلیف این موضوع به اسفند ماه رسید. اما مهمتر از تأخیر آموزش و پرورش در تعیین تکلیف هدایت تحصیلی، تغییر رویهای بود که شورای عالی آموزش و پرورش در بزنگاه تصویب این امر از خود نشان داد.
مسأله هدایت تحصیلی از مسائل مبتلابه آموزش و پرورش کشور محسوب میشود و از دو جهت اهمیت دارد. اول اینکه پیشرفت کشور، به نیروی انسانی کارآمد نیاز دارد و تدارک این نیروی انسانی در گرو شناسایی و هدایت استعدادهای تحصیلی و شغلی است. دوم این که هر یک از افراد جامعه برای حرکت به سمت کمال فردی، کسب آرامش روانی و رضایت شغلی، در تعیین حرفه تخصصیشان نیازمند هدایتند.
با این وجود، آموزش و پرورش در سامان دادن به این امر دچار ضعف و خلأهای جدی است و نتوانسته نقش خود در مسیر تعالی ایران را به خوبی ایفا کند. با توجه به این امر، انتظار میرفت که آموزش و پرورش برای حل این مسئله، تدبیری اساسی بیندیشد. به خصوص آنکه تغییرات ساختاری آموزش و پرورش و ورود دانشآموزان به پایه نهم تحصیلی، زمینه را برای تحول بنیادین در نظام هدایت تحصیلی فراهم میساخت.
در توضیح مطلب بالا باید گفت که تغییر نظام آموزشی مدارس به 6.3.3 زمینه بروز تغییرات گوناگون در بخشهای مختلف آموزش و پرورش را ایجاد نمود. یکی از این زمینهها، زمان تعیین رشته دانشآموزان در مقطع متوسطه است که در نظام آموزشی سابق، این مهم در اتمام پایه اول متوسطه صورت میپذیرفت.
در همین رابطه، اسفندماه سال 93 بود که علیاصغر فانی وزیر آموزشوپرورش از تشکیل کمیتهای برای تعیین تکلیف شیوه هدایت تحصیلی در دوره متوسطه خبر داد. وی ابراز امیدواری کرده بود که مسئله هدایت تحصیلی و تعیین وضعیت شاخهها و رشتههای دوره دوم متوسطه تا پایان تابستان 94 نهایی شود.
عیسیمراد، مدیرکل سابق امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش، نیز در چهارمین نشست این کمیته در اوایل تابستان 94، اعلام نمود که «قصد ما این است که در این کمیته در یک دوره سهماهه به جمعبندیهایی رسیده و آن را به مسئولان انتقال دهیم». وعدههای مسئولین در این خصوص اما عملی نشد تا آنکه تصمیمگیری نهایی درباره هدایت تحصیلی به زمستان کشانده شود. البته مهمتر از این تأخیرها، تغییر رویهای بود که مسئولین آموزش و پرورش در بزنگاه تصویب هدایت تحصیلی و انتخاب رشته از خود نشان دادند.
در ادامه به این تغییر رویه پرداخته میشود:
رویه نخست: انتخاب رشته شیب دار
اواخر پاییز 94 رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، طرح نهایی آموزش و پرورش را برای تحقق این امر معرفی کرد. مطابق این طرح، برخلاف روال فعلی، دانشآموزان رشته خود را بهطور تدریجی از بین دو سبد «نظری» و «فنی و مهارتی» انتخاب میکردند. دانشآموزان فنی و مهارتی در دو شاخه کاردانش و فنی و حرفهای سامان پیدا کرده و شاخه نظری نیز به دو گروه علوم انسانی و علوم پایه منشعب میشدند.
به عقیده محمدیان با دومرحلهای شدن انتخاب رشته هم میزان استعدادها و علایق هر دانش آموز بهتر سنجیده شده و هم بازارکار برای دانش آموزان بهتر رصد میشود. در همین راستا رئیس سازمان پژوهش مهرماه 94 و در ذیل این طرح، اعلام نمود که فرآیند برنامهریزی و تولید محتوای آموزشی آغاز شده و تا پایان اسفند ماه، ویراست نخست آن آماده خواهد شد.
تغییر رویه در بزنگاه تصویب: انتخاب رشته یکباره و ناگهانی
اما طرح جدید برای هدایت تحصیلی هنوز در شورای عالی آموزش و پرورش نهایی نشده بود که 29 دی ماه، دبیر این شورا تصویب شاخهها و رشتههای تحصیلی دوره متوسطه را انکار کرد. جالب اینکه شورای عالی آموزش و پرورش، به جای طرح بالا، به دنبال تصویب شیوهای است که در حقیقت همان روند فعلی حاکم بر انتخاب رشته و شاخههای تحصیلی است و عملاً روش انتخاب رشته ناگهانی، بدون تغییر ماند. بر این اساس نظام کلی حاکم هدایت تحصیلی همانند گذشته خواهد بود و دانشآموزان در پایه نهم تحصیلی، ناچار به انتخاب قطعی رشته تحصیلی خود در آغاز متوسطه دوم خواهند بود.
با این اوصاف، طرحی که به اذعان کارشناسان از پشتوانه پژوهشی مناسب برخوردار بوده و با شرایط بازار کار کشور نیز سازگاری دارد، بهیکباره کنار زده شد و شیوه سابق هدایت تحصیلی، در دستور تصویب قرار گرفت.
اما با نهایی شدن مصوبه فوق، این ابهام مطرح خواهد بود که شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس کدام یک از بندهای سند تحول، طرحی را تغییر داد که مدتها از سوی مسئولان آموزش و پرورش بهعنوان شیوه نهایی هدایت تحصیلی معرفی میشد؟
تسنیم
گروه اخبار/ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز سود سهام فرهنگیان بازنشسته در ماههای مهر، آبان و آذر خبر داد و گفت: عملیات بانکی واریز سهمالشرکه از امروز چهارشنبه (12 اسفندماه) آغاز میشود و قطعا از شنبه از طریق تککارتهای سرمایه فرهنگیان قابل دریافت خواهد بود.
با سلام خدمت دست اندرکاران صدای معلم
ضمن تشکر از پی گیری های دلسوزانه شما در باب درج تقاضاها و گله های مکرر بازنشستگی پیش از موعد همکاران فرهنگی
به استحضار می رساند بر اساس آخرین اخبار رسیده از جلسه کارشناس مسوولان امور اداری اداره کل به تاریخ امروز 94/12/12 بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد کان لم یکن تلقی شده و با بازنشستگی احدی موافقت نخواهد شد و این تصمیم نیز طی بخشنامه ای رسما اعلام خواهد شد.
این تصمیم بیش از همه چیز ما را مجاب کرد که وزیر مان را مورد خطاب قرار داده و سوالاتی مطرح کنیم :
مطابق اصول مدیریت ، « صداقت و تبحر » در کار از اسباب اصلی سیادت است که به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش و دست اندرکاران آن کمی از آن فاصله گرفته اند!
البته با توجه به زمزمه هایی که از قبل شنیده می شد امید چندانی به این بخشنامه نبود ؛ اما به تعویق انداختن اعلام رسمی آن به زمان پس از انتخابات شبهه های همیشگی را در ما قوی تر می کند و موید این واقعیت است که وزیر محترم تعمدا و احتمالا به خاطر اهداف سیاسی در ابلاغ این دستورالعمل تعلل داشته اند ؟!
جناب وزیر !
چرا از دستور العملی که صادر کرده بودید دفاع نکردید ؟
آیا به راستی سایر تصمیمات ،سخنان و وعده وعیدهای دیگر شما هم همین گونه اند ؟
اما چند سوال دیگر نیز در ذهن ما همچنان باقی است :
1. وزیری که توان حل مشکل 2500 نفر که تعدادی از آن ها بیمار هستند را ندارد چگونه می خواهد یک وزارتخانه را با برنامه ها و سخنانی که سه سال پیش اعلام کردند اداره کند؟!
2 جناب وزیر ؛ هیچ می دانید تهیه ملزومات پزشکی برای گرفتن رای کمیسیون پزشکی بار مالی کلانی گاه تا دو یا سه میلیون تومان بر همکاران تحمیل کرده است و این یعنی حقوق دو ماه آنها ؟!
آیا این قضیه وجدان شما را به درد نمی آورد ؟
3 - آیا می دانید : بعضی از همکاران بیمار ما به اجبار ملزم به دادن تعهد شده اند که در صورت عدم موفقیت در بازنشستگی تحت اختیار اداره اند و باید به هر کاری که آنها بفرمایند تن بدهند؟!
4. آیا در اتخاذ این تصمیم ذره ای هم به همکاران بیمار ( صعب العلاج ) توجه داشتید؟!
فکر نمی کنید که می بایست حداقل با بازنشستگی تعدادی از آن ها ( دویست تا سیصد نفر ) موافقت می کردید ؟
آیا این افراد همکاران شما نیستند که برای آموزش و پرورش و پرورش نسل جوان سلامتی و عمر خود را داده اند ؟
5. آیا تامین اعتبار برای باز نشستگی تعدادی بیمار سخت تر یا بی اهمیت تر از تامین اعتبار و به آب و آتش زدن های دولت برای پرداخت وام برای چرخیدن چرخ صنعت معیوب خودروسازی کشور است ؟!
یا به نظر شما "جان ناقابل چند فرهنگی" بی ارزش تر از چند خود روی باد کرده است ؟
و آخرین سوال :
جناب وزیر!
آیا شما تاکنون خود را لحظه ای به جای این همکاران گذاسته اید ؟
به راستی یک بیمار از کار افتاده که طبق اصول انسانی ،اخلاقی و اداری توان کار کردن ندارد و بازنشستگی حق مسلم اوست چگونه باید در سر کار حاضر شود ؟
حضور این فرد چه بهره و یا استفاده ای جز " سیاهی لشکر " برای نظام آموزشی خواهد داشت ؟
آیا به این موارد اندیشیده اید ...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
روز گذشته در حالي كه سايت هاي خبري را مرور مي كردم ، نگاهم روي تيتر يك خبر در سايت مشهور و معتبر تابناك متوقف شد و از آنجايي كه موضوع خبر به مدرسه و معلم و دانش آموز ارتباط داشت ، تلاش كردم تا متوجه صحت و سقم آن شوم.
عنوان خبر كاملا پليسي و اسرار آميز بود و احتمالا خواننده هاي زيادي را به خواندن آن ترغيب كرده است : " خودكشي دختر دانش آموز با تدريس كتاب شيطاني . "
در خبر مذكور آمده بود كه معلمي در يكي از مدارس غير انتفاعي شمال شهر تهران كتابي را معرفي مي كند و دختر دانش آموز با خواندن آن دچار تغيير رفتار شده و در نهايت از طبقه ششم ساختمان خود را پرت كرده و خودكشي مي كند. در لينك مذكور صفحاتي از كتاب را هم اسكن و منتشر كرده اند و در حاشيه صفحات نيز دست نوشته هايي از دختر فوت شده به چشم مي خورد اما عنوان كتاب را محو كرده اند .
بلافاصله لينك خبر را در گروه تلگرامي دوستان قرار دادم و از آنها تقاضا كردم در يافتن كتاب كمكم كنند. دقايقي بعد دوستان با نهايت تعجب كتاب مورد اشاره سايت تابناك را «دنياي سوفي» معرفي كردند و شگفت زده بودند از اينكه چگونه اين كتاب را شيطاني ناميده اند و حتي عامل خودكشي معرفي كرده اند !
كتاب دنياي سوفي يكي از معتبرترين كتاب ها براي فهم فلسفه به زبان ساده و مخصوص دانش آموزان است و در توضيح آن در سايت ويكي پديا مي خوانيم :
"دنیای سوفي، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح میکند. این کتاب تاکنون به ۵۴ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگسالان را هم بهخود جلب کردهاست. از روی کتاب دنیای سوفی فیلم و بازی رایانهای به همین نام ساخته شدهاست.
این کتاب را نخستین بار حسن کامشاد به فارسی ترجمه و نشر نیلوفر منتشر کردهاست. داستان در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانه پانزده سالگی نامههای جالب و نوارهای ویدئویی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت میکند که در آنها سؤالات جالبی مانند جهان چگونه پدید آمدهاست؟ که آغازگر راه آموزش تاریخ فلسفهاست، مطرح میکند.
این نامهها در ابتدا مطالبی در خصوص یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان میکند. پس از دریافت چند نامه سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات میکنند. موضوع صحبتهای آنان عمدتاً نظریات فلاسفۀ یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری، و موضوعاتی چون انقلابهای بزرگ و تا مسائل امروز بشری است. داستان به صورتی جذاب است و سعی میکند در ضمن داستان، تاریخ فلسفه را بهصورت طبقهبندی شده به خواننده آموزش دهد؛ همچنین در داستان وقایعی اتفاق میافتد که خواننده را تشویق به ادامۀ رمان میکند".
به نظر مي رسد با گسترش موج نااميدي از دستگاه هاي مسئول و متولي ، رسانه اي كردن موضوعات و مشكلات به ابزاري براي احقاق حق در كشور تبديل شده و مردم نيز به خوبي از نقش رسانه در واداشتن مسئولين به تمكين آگاه شده اند اما در اين ميان به خاطر خلط سره از ناسره ، رسانه ها نيز بايد شجاعانه مسئولين درج اخبار غير واقعي را بپذيرند و به اشتباهات احتمالي خود اعتراف كنند . در موضوع مذكور سايت تابناك بايد به صراحت به اين مسئله اشاره كند .
نكته ديگر اينكه متاسفانه در سالهاي اخير افرادي با هدف كسب شهرت و تبديل شدن به سلبريتي هاي عرصه رسانه و مطبوعات به شيوه اي از پمپاژ آگاهي كاذب دست مي زنند و به عنوان مثال كتاب ها و فيلم ها و حتي كارتون هاي مخصوص كودكان و نوجوانان را با شيطان پرستي و فراماسونري و ... پيوند مي زنند و اين موضوع در كنار شايعاتي كه در اين حوزه ها منتشر مي شود ، باعث بدبيني خانواده ها به كتاب و مطالعه و ايجاد حساسيت هاي بي مورد در اين زمينه مي شود .
اينكه سايت معتبر تابناك بلافاصله در تيتر خود اين كتاب مشهور را « شيطاني » ناميده ، بي ارتباط به چنين موضوعي نيست .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اگر يکي از مسولين اجرايي آموزش و پرورش کشور ما قرار بود درباره بودجه ي آموزشي کشور و آموزش و پرورش، نطقي ارائه کند چه مي گفت؟
جز اينکه تعداد دانش آموزان و معلمين زياد بوده و به همين دليل هزينه هاي آموزش در کشور ما زياد است ؛ چيزي براي گفتن داشت؟
آیا به جز تعداد زیاد معلمین دلیل دیگری برای وضعیت نابه سامان فرهنگیان را متصور هستند؟
اما :
رئيس جمهور سوئیس ، در سخنرانی خود در دانشگاه تهران، گرچه بر دشوار بودن تقلید از مدل اقتصادی این کشور تاکید کرد، ولی سه راهکار دراز مدت را که میتواند برای هر کشوری مفید واقع شود، ارائه کرد.
مهمترین بخش سخنرانی او، جمعبندی عوامل بنیادین موفقیت سوئیس بود که اینگونه فهرست شد:
١. قوانین مناسب کار
٢. مشارکت اجتماعی
٣. سرمايه گذاری در نظام آموزشی
حالا متوليان آموزش و پرورش کشور دائم از هزينه هاي بالاي آموزش گله دارند!
تا ديدگاه هزينه اي به آموزش تغییر نکند ، وضعيت اقتصاد و سياست و مذهب و چالش هاي اجتماعي به همین گونه خواهد ماند و حل نخواهد شد ؛ انکار این معضلات هم چاره کار نیست و در صمن چالش ها ، روز به روز عميق تر خواهند شد.
ارزش هر حوزه اي با شاغلين در آن حوزه و وضعيت اجتماعي-اقتصادي آنان سنجيده مي شود .
با شرايط فعلي که آموزش دهندگان کشور از ضعيف ترين اقشار جامعه از نظر درآمدي هستند ، نبايد انتظار داشت که مشکلات و معضلات اين جامعه به اين زودي ها حل شده و ديدگاه مردم به حوزه ي تعليم و تربيت تغيير نخواهد کرد و لذا حل سایر مشکلات جامعه از عهده ی این بخش از جامعه خارج است.
وقتي براي تفريحات سالم و ورزش دانش آموزان سرمايه گذاري مناسبي انجام نمي شود ، در بزرگسالي بايد انتطار انواع بيماري هاي جسمي و روحي را داشته باشيم.
وقتي تمام هزينه هاي جانبي آموزش را به خانواده ها تحميل مي کنيم و برای کوچکترین خدمات آموزشی و تفریحی باید دست در جیب خانواده ها کرد و خانواده به دليل محدوديت هاي درآمدي ، توان سرمايه گذاري مناسب در اين مقوله را ندارند ؛ بايد منتظر سر باز کردن دمل هاي چرکين معضلاتی چون اعتياد و فساد اخلاقي و .... در برزگسالی بود.
در آستانه ي آغاز دوره دهم مجلس شوراي اسلامي هستيم و به گواه آمار بيش از دوسوم نمايندگان تازه وارد به مجلس نيروهاي جديد هستند . اننظار داريم این نیروهای جدید جهت سرمايه گذاري در بخش آموزش ، نگاه جديدي را جايگزين ديدگاه هزينه اي سابق به آموزش کنند.
با سرمايه گذاري در آموزش و خدمات تفريحي - ورزشي به نسل نوپاست که مي توان نسلي سرزنده و شاد را تحويل جامعه داد و از بروز چالش های اجتماعی در آینده جلوگیری نمود ، چرا که بسياري چالش هاي بزرگسالي ريشه در مشکلات دوران خردسالي و نوجواني دارد.
نسل آينده حق دارد که بابت عدم سرمايه گذاري در حوزه ي آموزش ما را بازخواست کرده و به احتمال زیاد رد صلاحیت کند !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، علی اصغر فانی در حاشیه تجلیل از 64 پیشکسوت امورتربیتی که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به مسائل پرورشی و تربیتی دارد، مهمترین کاری که در این بخش مدنظر دارید، چیست؟ اظهار کرد: توجه به مسائل تربیتی و پرورشی و تربیت انسان های چند بعدی و در چند ساحت مدنظر وزارتخانه است که همه آنها در سند تحول بینادین دیده شده و ما هم نگاه ویژه ای به آن داریم.در سند تحول و بحث تعلیم و تربیت باید بدانیم که زیرساخت هایی باید آماده شود تا آن راهکارها را دنبال کنیم.
برنامه سال 95 دو هفته دیگر نهایی می شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه سال 95 که حدود دو هفته دیگر نهایی می شود و آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد زیر ساخت هایی تعریف شده که باید ابتدا آن زیر ساخت ها مانند زیر ساخت بهسازی و آموزش نیروی انسانی، زیر ساخت منابع و غیره.بدون این زیر ساخت ها اگر 100 بار هم یک چیزی عنوان شود نمی توان گفت که تربیت آن معنی خود را پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول ساحتهای ششگانه تربیتی مطرح شده است، افزود: یک دانشآموز وقتی میتواند برای جامعه مفید باشد که در تمام ساحتهای تربیتی، ساحتهای اخلاقی و اعتقادی، روانشناختی، هنری، تربیتی، اقتصادی و اجتماعی رشد کند.
فانی ادامه داد: امیدوارم در طول اجرای سند تحول بتوانیم به تدریج از سال 95 تا 99 که سالهای اجرای برنامه ششم توسعه است، سند تحول را در همه فعالیتهای آموزش و پرورش اجرایی کنیم.
وی در مورد برنامه مراسم تجلیل از پیشکسوتان امورتربیتی گفت: سال گذشته از بیش از 400 شهید امور تربیتی با دعوت از خانواده آنها یاد شد و مورد تقدیر قرار گرفتند. این وزارتخانه با توجه به سند تحول بنیادین باید تلاش بیشتر و اقدام مناسبتری را در حوزه تربیت دانشآموزان انجام دهد و در این رابطه نیازمند همکاری خانوادهها هستیم.
تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان
فانی در خصوص تعطیلی مدارس استعداد درخشان در برخی استان ها از جمله تهران و نارضایتی خانوادهها از این موضوع عنوان کرد: شاخص جهانی برای انتخاب دانشآموزان تیز هوش برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان 2.28 درصد است، یعنی از بین هر 100 دانشآموز حداکثر 2.28 نفر میتوانند وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته این نسبت در برخی استانها و مدارس استعدادهای درخشان رعایت نشد. بنابراین تصمیم گرفتیم تا با شیب ملایم به سمت شاخص جهانی در این رابطه حرکت کنیم.
مدارس سمپاد تعطیل نشده است
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که در شهرهای مختلف به هیچ وجه مدارس سمپاد را تعطیل نکردیم بیان کرد: در گذر از دوره متوسط اول به دوم، دانشآموزانی که وارد مدارس استعدادهای درخشان در سالهای گذشته شدهاند، همچنان در این مدارس باقی میمانند، اما ورودی به این مدارس را کاهش میدهیم تا به استانداردهای جهانی دست یابیم.
فانی ادامه داد: با ادغام تعدادی محدودی از مدارس استعدادهای درخشان، با توجه به ظرفیتی که در این رابطه داریم عمل خواهیم کرد.
اجرای رتبه بندی مهمترین اقدام در سال 94
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مهمترین اقدامات آموزش و پرورش در سال 94 گفت: مهمترین اقدام ما در سال جاری اجرای طرح رتبهبندی معلمان بود که با اعتباری معادل 1350 میلیارد تومان در سال 94 اجرا شد و در سال آینده اعتبار اختصاص یافته 3500 میلیارد تومان است.
برقراری حق مرزی برای معلمان مناطق مرزی
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال 94 موفق شدیم در مناطق مرزی کشور حق مرزی را برای فرهنگیان که سالها از تصویب آن گذشته بود، محقق کنیم و از اول فروردین امتیازی که برای معلمان در قانون مدیریت خدمات کشوری لحاظ شده بود از 700 امتیاز به 1500 امتیاز افزایش یافت.
جذب 71 هزار کودک لازم التعلیم به مدرسه
فانی اظهار داشت: در زمینه عدالت آموزشی در سالجاری در حوزه انسداد مبادی بیسوادی گام برداشتیم و توانستیم 71 هزار کودک لازمالتعلیم را که به مدرسه نمیآیند، شناسایی و به مدرسه بیاوریم.
وی تصریح کرد: نقشه راه سند تحول بنیادین تهیه شده است و سال آینده برنامههای آموزش و پرورش مبتنی بر این سند خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طی دو هفته آینده برنامههای سال 95 براساس سند تحول بنیادین آماده میشود و هیچ برنامهای را نخواهیم پذیرفت مگر آنکه متناسب با راهکارهای سند باشد.
افزایش پوشش تحصیلی پیش دبستانی
فانی بیان کرد: طی 3 سال اخیر سطح پوشش دوره پیش دبستانی را از 38 درصد به 55 درصد افزایش دادیم و در بودجه سال 95 اعتباری معادل 50 میلیارد تومان برای توسعه پیشدبستان لحاظ شده است. همچنین در مناطق محروم و دو زبانه پیش دبستانی به صورت رایگان ارائه میشود.
برگزاری آزمون استخدامی
وزیر آموزش و پرورش به برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه اشاره کرد و بیان داشت: آزمون استخدامی برگزار شد و در حال حاضر پذیرفته شدگان این آزمون در دانشگاه فرهنگیان و تربیتدبیر شهید رجایی مشغول گذراندن دوره آموزشی هستند و از مهر 95 وارد مدارس میشوند.
وزیر آموزش و پرورش از بررسی و تصویب رشتهها و شاخههای دوره متوسط دوم خبر داد و گفت: در سال جاری بررسی رشتهها و شاخههای دوره متوسطه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد و برنامهریزی برای تولید کتاب آنها صورت گرفته است تا دانشآموزان در مهر سال آینده کتابهای درسی جدید را داشته باشند.
آموزش مشاوران در دوماهه ابتدایی سال 95
فانی از تصویب کلیات آییننامه هدایت تحصیلی دانشآموزان در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بخشی از این آییننامه در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد و تلاش میکنیم تا قبل از پایان سال 94 آییننامه هدایت تحصیلی تصویب شود و آموزش مربیان نیز در دو ماهه اول سال آینده انجام شود.
معلمان، تکالیف نوروری را براساس شرایط دانش آموزان تعیین کنند
وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تکالیف نوروزی دانشآموزان اظهارداشت: تکالیف نوروزی متمرکز نیست و براساس شناخت معلم از دانشآموزان با توجه به تفاوتهای فردی تهیه میشود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست آموزش و پرورش این است که ما برای تمام دانشآموزان یک تکلیف واحد برای ایام نوروز نداشته باشیم و معلمان مدارس با توجه به فرآیند آموزشی و تربیتی و شرایط دانشآموز، فعالیت نوروزی را پیشبینی کنند.
گروه اخبار/
رأی دیوان عدالت اداری در مورد احتساب مدت فاصله خدمتی به عنوان سابقه تا زمان اشتغال فارغالتحصیلان متعهد به خدمت در آموزش و پرورش :
رأی شماره۷۳۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع احتساب مدت فاصله خدمتی به عنوان سابقه تا زمان اشتغال فارغالتحصیلان متعهد به خدمت در آموزش و پرورش. شماره هـ/۹۲/۸۹۶ ۲۸/۱۱/۱۳۹۲
تاریخ دادنامه : ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ شماره دادنامه: ۷۳۹ کلاسه پرونده : ۹۲/۸۹۶
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار: خانم فرزانه نصرآزادانی به موجب درخواستی به دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که:
اینجانب فرزانه نصر دبیر شیمی استخدامی در سال ۱۳۷۰ با توجه به این که در شهریور ۱۳۶۸ فارغالتحصیل شدهام و در ضمن تحصیل تعهد دبیری دادهام (دبیر شیمی قبول شدهام) و متعهد خدمت در آموزش و پرورش بودهام و در طی دو سال که بیکار بوده و فاصله خدمتی داشتهام امکان استخدام در هیچ ادارهای را نداشته چون به آموزش و پرورش تعهد داده بودم ، نامهای به دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۰ ارسال کرده ام تحت عنوان احتساب فاصله خدمت به عنوان سابقه کار اما جواب رسیدگی منفی بوده از طرف شعبه ۴ دیوان عدالت اداری در صورتی که همکاران اینجانب با همین موقعیت توانستهاند فاصله خدمتی را به عنوان سابقه کار احتساب کنند از شما تقاضامند هستم طبق ماده ۴۳ قانون دیوان اعلام تعارض آراء در رأی صادر شده تجدیدنظر فرمایید قبلاً از همکاری شما کمال تشکر را دارم.
گردش کار پروندهها و مشروح آراء به قرار زیراست:
الف: شعبه اول دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۱/۸۹/۳۱ با موضوع دادخواست خانم مرضیه گلابدار به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان و به خواسته احتساب فاصله خدمتی به عنوان سابقه کار (مدت زمان ۳ سال از تاریخ فارغالتحصیلی تا استخدام) به موجب دادنامه شماره ۷۰۵ـ ۲۹/۳/۱۳۸۹، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
در خصوص دادخواست خانم مرضیه گلابدار به طرفیت آموزش و پرورش استان اصفهان مبنی بر این که از فارغالتحصیلان متعهدان خدمت است که بعد از فراغت از تحصیل برای مدتی بلاتکلیف میماند و سپس استخدام میشود و نامبرده تعهد خدمت دبیری داشته است، لذا تقاضا دارد مدت مذکور به عنوان سابقه محسوب شود که با التفات به محتویات پرونده و پاسخ واصل شده نظر به این که مطابق ماده ۶ قانون متعهدان خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ دانشجویان متعهد خدمت از آغاز تحصیل در استخدام آزمایشی وزارت مذکور قرار میگیرند و برابر رأی شماره ۳۳ـ۳۷ـ ۱۳/۴/۱۳۷۶ و ۱۲۷ـ ۲۱/۶/۱۳۷۷ هیأت عمومی دیوان عدم استخدام قانونی نبوده و بلاتکلیف مانده برخلاف تعهدات است و آراء وحدت رویه شماره ۶۵۴ ـ ۶/۸/۱۳۸۶ و ۱۵۳ـ ۱۲/۳/۱۳۸۷ هیأت عمومی نیز بر این امر دلالت دارد و با عنایت به این که اداره طرف شکایت منکر متعهد خدمت بودن شاکی نشده است. بنابراین خواسته موجه است و با وارد دانستن شکایت شاکی به الزام به احتساب مدت فاصله خدمتی به عنوان سابقه و پرداخت حقوق حکم صادر میشود. رأی دیوان قطعی است.
ب: شعبه چهارم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۸۹۰۹۹۸۰۹۰۰۰۸۸۶۲۵ باموضوع دادخواست خانم فرزانه نصرآزادانی به طرفیت سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان و به خواسته احتساب فاصله خدمتی به عنوان سابقه کار (مدت زمان ۲ سال از تاریخ فارغالتحصیلی تا استخدام) به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۲۰۳۱۷۴ـ ۱۳/۱۰/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
در خصوص دادخواست شاکی به طرفیت خوانده به خواسته فوق الذکر با این توضیح که اظهار داشته است در سال تحصیلی ۱۳۶۹ـ ۱۳۶۸ در رشته دبیری شیمی فارغالتحصیل شده و تعهد دبیری دادهام ولی دو سال بلاتکلیف ماندم با توجه به مندرجات اوراق پرونده و مدرک فارغالتحصیلی شاکی صرف نظر از لایحه طرف شکایت به شماره فوق، نظر به این که شاکی از شمول قانون متعهدان خدمت به آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی به طوری که از بدو تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمده باشند خارج است. علی هذا الزام قانونی بر اجابت خواسته وجود ندارد، شکایت غیر وارد تشخیص و به استناد مواد ۷ و ۴۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵ به رد دادخواست حکم صادر و اعلام میشود. رأی دیوان قطعی است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می کند.
رأی هیأت عمومی
اولاً: تعارض در آراء محرز است.
ثانیاً: نظر به این که قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش ، در سال ۱۳۶۹ به تصویب مقنن رسیده است و شکات پروندههای موضوع تعارض، پیش از تصویب قانون مذکور در رشته دبیری فارغالتحصیل شدهاند و مشمول احکام قانون یاد شده نبودهاند، بنابراین اعمال این قانون و احتساب فاصله خدمتی میان فارغالتحصیلی تا اشتغال به عنوان سابقه خدمت دولتی در مورد آنان وجاهت قانونی ندارد و رأی شعبه چهارم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۰۴۰۳۱۷۴ـ ۱۳/۱۰/۱۳۹۰ که با همین استدلال به رد شکایت صادر شده است، صحیح و موافق مقررات تشخیص میشود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در مـوارد مشابه لازمالاتباع است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ علی مبشری