
روز گذشته اعلام خبر مصوبه دولت درخصوص افزایش ۲۰درصدی حقوق بازنشستگان در برخی رسانهها موجب خوشحالی بازنشستگان شد، ولی واقعیت چیز دیگری بود و افزایش ۲۰درصدی حقوق شامل حال همه بازنشستگان نمیشود.
بسياري از بازنشستگان در تماس با همشهري نسبت به انعكاس اين خبر در برخي رسانهها اعتراض كردند، در همين حال دبير هيأت دولت نيز با اذعان به اين اشتباه، آن را «غير دقيق» خواند و توضيحاتي در اينباره ارائه كرد.
هيأت دولت در جلسه شامگاه يكشنبه 9ارديبهشت، مصوبهاي درخصوص افزايش حقوق بازنشستگان، وظيفه بگيران و مشتركان صندوقهاي بازنشستگي كشوري داشت. آن طوركه در گزارش روزنامه دولت درج شده، «وظيـفهبـگـيران و مـشتـركـان صندوقهاي بازنشستگي كشوري، سازمان تأمين اجتماعي و نيروهاي مسلح شامل افزايش 20درصدي ميشوند.«همچنين با تصويب دولت، حقوق بازنشستگان، وظيفه بگيران و مشتركان صندوقهاي بازنشستگي كشوري و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح تا سقف 15ميليون ريال تا 20درصد با كاهش نيم درصد به ازاي هر 500هزار ريال نسبت به سال 94و مازاد بر 15ميليون ريال، 12درصد نسبت به سال گذشته افزايش مييابد.»
اعلام خبر افزايش 20درصدي حقوق بازنشستگان طوري بود كه گويي اين افزايش 20درصدي مشمول حال همه بازنشستگان ميشود. پس از انتشار جزئيات اين خبر مشخص شد كه تنها به حقوق بازنشستگاني كه حداقل حقوق را دريافت ميكنند، 20درصد افزوده ميشود و اين ميزان افزايش با توجه به سطوح مختلف حقوق متفاوت است. براي نمونه اگر بازنشستهاي سال گذشته حداقل حقوق يعني 750هزارتومان را دريافت ميكرده، امسال و بهترين وضعيت دريافتياش به 900هزار تومان خواهد رسيد. به اين ترتيب حقوق حداقل بگيرها به آنچه پيشتر رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي كشور يعني حـداقـل حقوق بازنشستگان به يك ميليون و 50هزار تومان نميرسد.
با انعكاس نادرست اين خبر، دبير هيأت دولت مجبور به ارائه جزئيات ميزان افزايش حقوق بازنشستگان شد. در خبري كه روز گذشته روي پايگاه اطلاعرساني دولت درج شده چنين آمدهاست:« انتخاب تيترهاي غيردقيق براي پوشش خبري اين مصوبه سبب برداشت نادرستي از ميزان دقيق افزايش حقوق شده است. براساس مصوبه هيأت دولت، افزايش حقوق بازنشستگان، وظيفهبگيران، مشتركان صندوقهاي بازنشستگي كشوري و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح بسته به اينكه حداقل حقوق يعني7ميليون و500هزار ريال دريافت ميكردهاند يا حقوق آنها بالاتر از 15ميليون ريال بوده، بين 12تا 20درصد تعيين شدهاست.»
محسن حاجي ميرزايي، با بيان اينكه افزايش 20 درصدي حقوق، تنها متعلق به آن دسته از بازنشستگاني است كه حداقل حقوق يعني مبلغ 7ميليون و 500هزار ريال را دريافت ميكردهاند توضيح داد: «به هر ميزان كه فرد بازنشسته از اين رقم بيشتر دريافت ميكرده، درصد افزايش حقوق او نيز از 20درصد كمتر خواهد شد. بيشترين ميزان افزايش، يعني 20درصد متعلق به افرادي است كه حداقل حقوق را دريافت ميكردهاند و كمترين آن يعني 12درصد متعلق به افرادي است كه 15ميليون ريال به بالا دريافت ميكردهاند. »
به گفته دبير هيأت دولت بهطور مثال فردي كه 7ميليون و 500هزار ريال حقوق بازنشستگي دريافت ميكرده، افزايش حقوق20درصدي و فردي كه دريافتي او10ميليون ريال بوده افزايشي17درصدي و فردي كه دريافتي او 15ميليون ريال به بالا بوده، افزايشي 12درصدي خواهدداشت.
منوچهر بابايي، يكي از بازنشستگان با بيان اينكه ميانگين حقوق بازنشستگان 14درصد افزايش مييابد و اين همان چيزي است كه پيشتر مسئولان اعلام كرده بودند گفت: «در واقع حقوق حداقل بگيران 150هزار تومان افزايش خواهدداشت. به اين ترتيب ما 300هزار تومان بابت ماههاي فروردين و ارديبهشت از سازمان تأمين اجتماعي طلب داريم.تنها اميدواري ما اين است كه دولت بدهي هايش را به موقع بپردازد و ماجراي هزار وعده خوبان نشود، زيرا سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرده معوقات افزايش حقوق فروردين و ارديبهشت را با حقوق خرداد، بين 20تا 27خرداد پرداخت ميكند.»
افزايش تنها 150هزارتوماني حقوق بازنشستگان حداقلبگير درحالي است كه سخنگوي دولت دي94 در جمع خبرنگاران درخصوص حقوق بازنشستگان گفت: در بودجه سال95 تلاش كردهايم حقوق آنها [بازنشستگان] بهصورت واقعي افزايش يابد و حداقل حقوق بازنشستگان را از ۷۵۰هزار تومان به بالاي يك ميليون تومان ميرسانيم.
نوبخت همچنين در يك برنامه زنده تلويزيوني تاييد كرد كه اكثريت بازنشستگان حقوق 750هزارتومان تا 1/5 ميليون توماني دريافت ميكنند كه اين رقم بسيار ناچيز است و هر قدر به سمت 1/5 ميليون تومان برود، كمتر افزايش مييابد.
روزنامه همشهری
در پاسخ به فراخوان صدای معلم در مورد سازمان نظام معلمی ( این جا ) ؛ آقای« مهدی خلیلی » از دبیران آموزش و پرورش منطقه 2 تهران » مطلبی را ارسال کرده اند.
از اول سال تا بهمن ماه 13 دانش آموز به حیات خود پایان دادند/ در داستان دیگری تعدادی موش ، گربهای را با دستانِ بسته ،از چوبه دار آویزان کردهاند/ این آثار برای گروه سنی الف (سه تا شش سال) منتشر شدهاند/ یکی از معیارهای وزارت ارشاد در چاپ کتاب کودک و نوجوان عدم ترویج خشونت است/ اغلب ممیزیها در وزارت ارشاد ناشی از سلیقههای شخصی است/ در کتابهای کودک و نوجوان، تصویر و متن باید از هماهنگی بر خوردار باشد/ وزارت ارشاد کمترین اهمیت را برای ترویج خشونت و حیوان یا هم نوع آزاری در ادبیات کودکان و نوجوانان قائل است/خودکشی دانش آموزان مانند هر پدیده اجتماعی دیگر، تک عاملی نیست/ نقش کتاب های درسی در ترویج خشونت نیازمند تحقیق و بررسی است/ دیدن اعدام های خیابانی و اخبار اعدام با طناب دار در خودکشی دانش آموزان موثر است
گروه اخبار/
با توجه به بند الف ماده 103، قانون مدیریت خدمات کشوری، «فرهنگیان اداری 30 سال سابقه»، «فرهنگیان اداری دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر و جانبازان دارای مدرک لیسانس و بالاتر با 35 سال سابقه»، «فرهنگیان دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر و فرهنگیان جانباز و مشمولان قانون حالت اشتغال دارای مدرک کارشناسی دارای 30سال سابقه منوط به ارائه درخواست کتبی» میتوانند بازنشسته شوند.
البته فرهنگیان مأمور به سایر دستگاهها که دارای شرایط فوق هستند نیز مشمول بازنشستگی میشوند؛ ضمناً تمام کارکنان آموزشی و اداری که تا پایان شهریور دارای سابقه خدمت 30 سال و بالاتر هستند، میتوانند بازنشسته شوند.
با توجه به بند ب ماده 103 قانون مدیریت کشوری، امکان بازنشستگی «فرهنگیان زن دارای 25 سال سابقه»، «فرهنگیان مرد دارای 25 سال سابقه و 60 سال سن»، «جانبازان و معلولان با حداقل 25 سال سابقه و 55 سال سن» وجود دارد.
بازنشستگی نیروهای اداری و آموزشی واحدهای آموزشی(اعم از مدیر، معاون و ... ) که از تاریخ اول مهر ماه 1395 به بعد حائز شرایط هستند در صورتی که باعث افزایش سقف ساعت حقالتدریس نشود، بلامانع است.
تمام فرهنگیان واجد یکی از شرایط زیر اجباراً از تاریخ احراز سابقه یا سنی بازنشسته میشوند:
«فرهنگیان اداری حداقل 25 سال سابقه خدمت و 65 سال سن (شرایط سنی برای مشاغل تخصصی 70 سال است) البته برای فرهنگیان فوقالذکر که سابقه کمتر از 25 سال دارند در صورتی که سابقه خدمت آنها بیش از 20 سال سابقه خدمت است، میتوانند تا رسیدن به 25 سال ادامه خدمت دهند در غیر این صورت بازخرید میشوند»، «کارکنان با سابقه خدمت 35 سال»، «شهدا و جانبازان (حالت اشتغال) در صورت دارا بودن مدرک تحصیلی کمتر از لیسانس و با داشتن 30 سال سابقه خدمت».
فرهنگیان بازنشسته مشمول تأمین اجتماعی
بازنشستگی کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی تابع قوانین تأمین اجتماعی خواهند بود بنابراین لازم است حداقل 3 ماه قبل از تاریخ احراز شرایط درخواست بازنشستگی متقاضیان پس از ثبت در دبیرخانه برای انجام مراحل لازم به شعبه مربوط به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شود.
مدارک مورد نیاز جهت بازنشستگی
مدارک مورد نیاز جهت بازنشستگی شامل «تکمیل فرم ماده 103»، «کپی کارت ملی پشت و رو، 2 عدد برای بازنشسته و یک سری برای افراد تحت تکفل خانم و آقا»، «کپی تمام صفحات شناسنامه بصورت خوانا حتی صفحات توضیحات 2 سری کامل»، « فرم افتتاح حساب در بانکهای تعیین شده»، «فرم پرداخت کسورات غیر رسمی (در خصوص افرادی که قبلاً بدهی سنوات غیر رسمی حق التدریس، قراردادی، پیمانی، نظام وظیفه تحصیل خود را پرداخت نکردهاند)»، «فرم تسویه حساب داخلی 1 برگ»، «فرم بیمه عمر»، «فرمهای درخواست بیمه تکمیلی یا انصراف از آن» و «فرم برقراری عائلهمندی خانمها و آقایان به همراه یک سری کامل کپی شناسنامه ذینفع و افراد تحت تکفل» است. ( فارس )
انتهای پیام/
گروه اخبار/
مسعود شکوهی ظهر روز یکشنبه در گردهمایی و دوره آموزشی، شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان دوره اول متوسطه در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان اظهار کرد: وجود ایرادات در مسیر اجرای آییننامههای جدید کاملا طبیعی است اما امیدوار هستیم که با بهکارگیری از تدابیر و تجربیات مدیران و همکاران بتوانیم هدایت تحصیلی را با موفقیت اجرا کنیم.
وی افزود: آمار همکاران در استان نشان می دهد که بالغ بر یکصد مشاور فعالیت دارند که 350 نفر از آنها دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند و بدون شک آنها می توانند مشکلات موجود در اجرای این آیین نامه را برطرف کنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مهمترین دوران تحصیل دانش آموز برای انتخاب شغل در پایه نهم رقم می خورد؛ با اجرای هدایت تحصیلی می توانیم مسیر را به آنها نشان دهیم.
وی ادامه داد: از آنجایی که حساسیت کار بسیار بالا است، همه ما در قبال اجرای درست هدایت تحصیلی مسئولیت داریم بنابراین باید ضمن شناسایی استعداد و توانایی های دانش آموزان، انتخاب درست را نیز به آنها نشان دهیم.
شکوهی عنوان کرد: اگر امروز براساس آمارهای رسمی مشاهده می کنیم که در مراکز کاریابی میزان تطابق شغل با مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان کمتر از دو درصد است نشانگر آن است که هدایت تحصیلی را به هر دلیلی خوب انجام نداده ایم و همه دست به دست هم داده اند تا منابع مالی و انسانی ما به هدر بروند.
وی تصریح کرد: اینکه دانش آموزان بعد از 12 سال تحصیل، در شغلی کار می کنند که تناسبی با رشته تحصیلی شان ندارد به معنای هدررفت منابع و هزینهها است و لذا درخواست من از همه همکاران در مجموعه آموزش و پرورش این است که هدایت تحصیلی را تنها جزو وظایف بقیه بخش ها نبینند و همه باید با هم همکاری کنند تا موفقیت حاصل شود.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هدایت تحصیلی، فصل نو را در آموزش و پرورش نوید می دهد و ما مدعی نیستیم که آییننامه فعلی جامع و کامل است اما در شرایط فعلی و فرصت کوتاه شاید بهترین آییننامهای بود که به تصویب رسید چرا که در آن از دیدگاه های صاحبنظران کشور استفاده شد.
وی خطاب به مشاوران مدارس گفت: درخواست من از مشاوران در دوره متوسطه اول این است که بحث هدایت تحصیلی را به صورت جدی تری نگاه کنند.
شکوهی با اشاره به هدف مهم در دوره متوسطه اول از اجرای هدایت تحصیلی گفت: کسب شایستگیهای لازم برای داشتن زندگی مطلوب مهمترین هدف است تا بلکه بتوانیم شهروندانی متناسب در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم و دانش آموزان باید آمادگی لازم را در این مقطع برای انتخاب داشته باشند.
وی با اشاره به سه سند مرتبط با هدایت تحصیلی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی و ترسیم سند چشم انداز 20 ساله از جمله این مستندات هستند که باید مدنظر قرار گیرند.
مسعود شکوهی تصریح کرد: امروز ایران نسبت به جمعیت خود بالاترین نرخ تعداد مهندسان دنیا را به خود اختصاص داده است و حال این سوال مطرح است که جامعه ما چقدر نیازمند مهندس و دکتر است؟
به همین جهت توزیع مناسب و درست رشته های تحصیلی براساس توانایی دانش آموزان از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.
فارس
ما شرایط معلمان را به صورت اصلح هم طبق قوانین 10 بندی خودمان بررسی میکنیم/ این موضوع را قبول ندارم به استناد قانون ما به موارد اخلاقی هم توجه ویژهای داریم/ ماده 2 قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش این را میگوید که توجه به مباحث اخلاقی اولویت اصلی باشد/ قبول دارم بحث مسائل مذهبی برای ما در اداره گزینش پررنگتر است/ من با اطمینان حرف میزنم اگر به معلمی اعلام شده که به خاطر بحث آزاد یا مباحث اجتماعی به اداره گزینش مراجعه کند خودم شخصاً با آن اداره گزینش برخورد میکنم. ما آماده هستیم تا پاسخگوی آن معلم باشیم/ اینجا خلأ وجود دارد و البته در تلاش هستیم این خلأ را بپوشانیم
هشدار کارشناسان درباره خانوادگی شدن مصرف قلیان در ایران/ طرح گلدان به جای قلیان با کمک تشکل های مردمی در کرمان اجرا شد/ اعتیاد و بیکاری مشکل فراگیر جوانان کرمان است/ مصرف قلیان در بین نوجوانان و بخصوص دختران زیر 15 سال نگران کننده است/ مصرف قلیان در گروه سنی 13 تا 15 سال رشد دوبرابری داشته است/ خانواده ها به قلیان کشیدن فرزندانشان حساسیت ندارند/ مصرف قلیان خانوادگی شده و پدر و مادر در کنار فرزندان قلیان می کشند/ هر وعده مصرف قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است / یازده میلیون ایرانی سیگاری هستند/ سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف دخانیات در کشور است / سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار در ایران دود میشود
علیرضا جدایی مدیر کل روابط عمومی وزارت خانه استعفا کرد. او دلایل استعفا را دخالت افراد غیر مرتبط و مهیا نبودن شرایط مساعد کاری برشمرد . تحلیل های مختلفی در مورد این عمل جدایی دیده شد ، عده ای تنش موجود بین مدیرکل روابط عمومی و نزدیکان و بستگان فانی را به دلیل دخالت های نزدیکان فانی از جمله « ج ش » در وظایف روابط عمومی دلیل این رفتار دانستند ، عده ای دیگری رفتار جدایی را به دلیل احتمال تغییر وزیر و آینده نگری دانستند و برخی که از نزدیک جدایی را می شناسند جو حاکم و صف بندی آن جا، انتظارات غیر حرفه ای از روابط عمومی و فشارهای متعدد مقامات وزارت خانه که دلیل ناکامی های خود را عدم تبلیغ روابط عمومی می دانند دلیل این استعفا دانستند!
فارغ از این که جدایی به دلیل شخصی یا نبود شرایط یا آینده نگری و .... استعفا داد این عمل او در کشوری که به ندرت شاهد استعفای مدیران و مقامات هستیم و در موارد متعددی که مدیران پس از بازنشستگی خواهان ادامه مدیریت هستند می تواند نقطه عطف و گشودن بابی در راستای فرهنگ سازی در این زمینه دانست .
در سال های اخیر موارد متعددی از حوادث و اشتباهات و تخلفات در نهاد و ادارات مختلف مشاهده شده است که افکار عمومی و زیر مجموعه آن اداره کمترین خواسته ای که مطرح کردند استعفای مدیر و مسئول مربوطه بوده است ولی در بیشتر موارد مدیران رو به جلو فرار کرده و در بهترین حالت با عزل و استیضاح کنار رفتند.
از زنده ترین موارد می توان به زمان وزارت حاجی بابایی اشاره کرد : در زمانی که حمیدرضا حاجی بابایی در مسند وزارت بود حوادثی چون تصادف اتوبوس های راهیان نور و آتش سوزی شین آباد موج گسترده ای از اعتراضات را به راه انداخت که بسیاری از معلمان و مردم و برخی از نمایندگان خواستار استعفای وی شدند ولی حاجی بابایی نه تنها استعفا نداد بلکه در اقدامی رو به جلو مسئولیت و قصورات را به گردن دیگران انداخت !
این مسأله در بین مدیران کشور و به خصوص آموزش و پرورش که با مشکلات فراوانی دست به گریبان است باید تبدیل به فرهنگ شود که یک مدیر وقتی به هر دلیل از جمله نداشتن توانایی و مهارت یا مهیا نبودن شرایط کار یا داشتن خطا نمی تواند به وظایف خود عمل کند باید با کنار رفتن دست مدیران بالاتر را برای تغییر و بهتر شدن امورات باز بگذارد .
در این مدت نیز بارها زمزمه های برکناری و استعفای فانی در محافل مختلف به گوش رسید . به نظر می رسد که فانی نیز از توان مدیریتی لازم یا شرایط لازم برای انجام کار برخوردار نیست ؛ جدا از مسایل مسایل و مشکلات مالی که اصلی ترین دلیل نارضایتی معلمان از فانی و تیم مالی وزارت خانه می باشد آقای فانی و مدیرانش سیاست و رفتارهای اشتباه و غیر قابل چشم پوشی را دنبال کردند که وزارت خانه را به سلسله جزایر خود مختار و استقلال طلب بدل کرده است و هر کدام از این دسته و گروه ها دنبال اهداف و سهم و قدرت بیشتر برای خود هستند .
متاسفانه سیاست های شخص وزیر چنان بوده که نه تنها این اختلافات را کم نکرده بلکه در موارد بسیاری به بی انضباطی و تنش دامن زده است .
برای روشن شدن قضیه به مواردی در این زمینه اشاره می شود .
طبق شنیده های موثق چندی پیش یکی از مدیران کل پیامکی را در خصوص و در نقد عملکرد یکی از معاونین وزیر به شخص فانی ارسال می کند ، آقای فانی که از وجود اختلاف در بین این دو فرد خبر داشته به جای حل و فصل ، پیامک آقای مدیر کل را مستقیم به معاون خود نشان می دهد که موجب بیشتر شدن اختلافات شده است یا در اختلافی که بین « ج ش » با مدیران وزرات خانه پیش آمده فانی به جای سر و سامان دادن به اوضاع راهی را در پیش گرفت که الان جناح بندی با عناوین اهل بیت وزیر و مخالفین اهل بیت شکل گرفته است .
معمولا مدیران ارشد و وزرا سعی می کنند از شکل گرفتن اختلافات غیر ضروری جلوگیری کنند ولی سیاست های آقای فانی عکس این قضیه بوده است . در داخل وزارت خانه هم به نظر می رسد هر کس در پی جایگاه بهتر و قدرت بیشتر است به طوری که براساس شنیده ها ، آقای روشنی مدیرکل مجلس وزارت خانه از استیضاح وزیر نه تنها ناراضی نیست بلکه به دلیل به چشم آمدن قدرت لابی گری خویش نسبت به استیضاح فانی چندان هم بی میل نیست !
در پدیده ای جالب مدیران وزارت خانه چه سیاسی، چه غیر سیاسی برای اینکه بتوانند از لحاظ شغلی ارتقا یابند و پست بهتری به دست آورند هر کدام به حزب و جناح و باند سیاسی وصل می شوند ، وقتی مدیران و افراد دیگر شاغل در وزارت خانه مشاهده می کنند شخص وزیر بنا به گفته یک نماینده ، مدیر متخلف یک مدرسه شهرستانی را پس از عزل به سمت خود باز می گرداند راهی بهتر و مطمئن تر برای ترقی نمی یابند به طوری که یکی از مدیران کل چند نفر از دوستان خود را همراه کرده و وارد حزبی شده اند که کم کم دارد در فضای سیاسی کشور پررنگ تر می شود یا مدیران دیگر نیز به افراد و جایگاه متفاوت نزدیک شده و می شوند .
به نظر نگارنده ، فعالیت حزبی و تشکیلاتی نه تنها ایرادی ندارد بلکه از ملزومات توسعه است ولی اشکال کار آنجاست که بخواهیم از این عضویت و تبلیغات برای خود ماهی بگیریم.
حال که همه از ترمیم کابینه سخن می گویند می توان به این نکته باور داشت که همیشه ترمیم از بالا به پایین نیست گاهی مدیران خودشان باید این راه را هموار کنند.