صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عملکرد آموزش و پرورش و وضعیت معلمان در سال 94  سال 94 برای فرهنگیان و آموزش و پرورش سال پرچالش و پر تنشی بود . از همان ابتدای سال و حتی پیش تر از آن بنا بر فشار های اقتصادی تحمیل شده بر معلمان و اوضاع وخیم مدارس ، فرهنگیان در سراسر کشور سعی کردند که اعتراض های خود را به هر وسیله ممکن به گوش مسئولان برسانند . که این کار با شکل گیری تجمعات سکوت در جلوی مجلس و ادارات کل آموزش و پرورش در بیشتر استان ها به مرحله اجرا درآمد .

صرف نظر از اینکه این تجمعات بدون زیرساخت ها و پیش نیازهای لازم و گاهی با کم تجربگی همراه بود ، می توان برآیند نهایی این تجمعات را معطوف نمودن نگاه اغلب فرادستان به سمت آموزش و پرورش و فرهنگیان زحمتکش عنوان کرد . 
اما باتوجه به میزان بودجه در نظر گرفته برای آموزش و پرورش از طرف دولت ، بضاعت دولت و وزارت آموزش و پرورش در حدی نبود که جوابگوی این موج عظیم از اعتراض ها باشد  و وزیر محترم و معاونین وی و همچنین سخنگوی دولت و حتی خود رئیس جمهور برای آرام کردن خشم معلمان از اوضاع پیش آمده ، مرتبا در رسانه ها حاضر شده و سخن از بهبودی اوضاع در آینده به میان می آوردند و وعده اجرای طرح رتبه بندی معلمان را به جامعه فرهنگی می دادند تا جایی که حتی دور افتاده ترین نقاط دنیا نیز از وجود این طرح و اجرای آن از مهرماه امسال در ایران باخبر شده بودند .

اما آنچه را که مشاهده کردیم این بود که فقط یک چهارم این طرح ، آن هم به صورت ناقص به مرحله اجرا درآمد  و حتی بسیاری از معلمان که بعد از مهر ماه در شرایط ارتقاء به رتبه شغلی بالاتر بودند از ارتقای آنها جلوگیری به عمل آمد و تا آنجا این موضوع را کِش آوردند که به پایان سال رسیده و به قول خودشان این تفاوت حقوق ها به دیون رفت و با یک حساب سرانگشتی متوجه شدیم که این همکاران نه تنها در اجرای این فاز از طرح رتبه بندی حقوقشان افزایش نیافت ، بلکه در این چند ماه متضرر نیز شدند . 


مورد دیگری که از مهر ماه امسال بسیار مشهود بود وادار کردن مدیران و معاونین به تدریس در مدارس تحت مدیریت شان بود  و این کار برای صرفه جویی در پرداخت حق الزحمه اضافه تدریس به همکاران صورت گرفت و باعث افت محسوس در روَند فعالیت های مدیران و معاونین در مدارس شد  که البته با وجود چنین صرفه جویی های بی تدبیرانه ای ، باز نتوانستند از واگذاری برخی کلاس ها به صورت اضافه کار به معلمان به طور کامل جلوگیری کنند و نهایتا مجبور به محول نمودن برخی ساعات به همکاران به صورت اضافه کار شدند که با وجود وعده های متعدد مبنی بر پرداخت حق الزحمه این اضافه کار ها که جناب وزیر و معاون مالی ایشان ، پی در پی به معلمان می دادند و از رسانه های عمومی در بوق و کرنا می کردند ، تا کنون چنین امری محقق نشده و معلمانی که جورِ این کلاس ها را کشیده اند همچنان دست شان در حنا مانده و چیزی عایدشان نشده است و معلمان مانده اند و کلاس های بدون حق الزحمه و دو راهی بروم نروم به سر این کلاس ها...


نکته قابل توجه این است که باوجود تذکرات بسیاری که از طرف فرهنگیان و همچنین مجلسیان به وزیر و مجموعه مدیریتی ایشان در طول سال داده شده بود که وعده های پرداخت مطالبات فرهنگیان را در رسانه های عمومی اعلام نکنند ، اما همچنان این کار به صورت متوالی و بارها انجام شد و بارها و بارها باعث رنجش معلمان گردید . 


بحث این است که جدای از اینکه معلمان با شنیدن این وعده ها برای خرج کردن همین مبالغ ناچیز برنامه ریزی کرده و روی آن حساب باز می کنند ، وقتی جامعه مرتبا وعده پرداخت این مطالبات را از رسانه ها می شنوند در مقابل معلمان قرار گرفته و آنها را زیاده خواه و همیشه معترض قلمداد می نمایند . چون آنها که از درون و بطن ماجرا خبر نداشته و نمی دانند که این مبالغ همان مطالباتی هستند که می بایست ماه ها قبل و سر موعد مقرر پرداخت شده و آن قدر هم نیست که بشود با آن کار مفیدی انجام داد  و حتی بخش کوچکی از قرض و قوله های معلمان را هم سر و سامان دهد  و در نتیجه فکر می کنند هر هفته مقدار قابل توجهی به حقوق معلمان اضافه شده و معلمان همچنان معترض هستند.


مورد دیگری که امسال بیشتر از همه به چشم می خورد وضعیت بازنشستگان و پاداش های پرداخت نشده آنها و همچنین وضعیت بیمه و دریافتی های ناچیز آنها بود . پاداش هایی که از سال 93 تاکنون همچنان به صورت طلب معلمان از دولت و وزارت آموزش و پرورش و سازمان بازنشستگان در کیسه دولت مانده و بازنشستگان زحمتکش را چشم انتظارِ دریافتِ این مبالغ جهت تسویه وام ها و اقساط معوقه شان از بانک ها و همچنین بدهی های بار آمده ناشی از حقوق هایی که حتی جوابگوی یک سوم هزینه های سنگین زندگی آنها نبوده و نیست . هزینه هایی که با وجود بزرگ شدن فرزندان این قشرِ زحمتکش ، و ازدواج فرزندان آنها و اضافه شدن عروس و داماد و نوه و... به اعضای خانواده این پبش کسوتان ، هر چه بیشتر رو به فزونی نهاده اند . 
قطعا اگر بازنشستگان بدهکار دولت بودند ، وضعیت بدین گونه نبود و در کمترین زمان ممکن این بدهی ها از حقوق ایشان کسر شده و به حساب دولت باز می گشت .

حال سوال اینجاست که این پاداش ها که می بایست ماه ها قبل پرداخت می شد ، در کجا مصرف شده و سود این تاخیر بلند مدت به جیب چه کسانی می رود ؟ سودی که با توجه به تعداد بالای بازنشستگان و میزان قابل توجه این مبالغ ، بسیار بالا بوده و سرجمع این مبالغ می تواند خیلی قابل تأمل باشد .


خنده دار تر از همه این ها ، فرم هایی است که به بازنشستگان جهت تسویه حساب مطالبات شان داده شده است  که می بایست پر کرده و امضا بزنند . در این فرم ها بدون دریافت هیچ گونه وجهی آمده است که " حق خود را تمام و کمال دریافت کرده و نسبت به پرداخت الباقی مطالبات خود ، تا هر زمان که دولت اعتبار آن را تامین نماید اعتراضی نداشته و حق هرگونه مطالبه ای را از خود سلب می نمایم " و قس علیهذا...


امسال همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در پیش رو داشتیم  که باز با کمک فرهنگیان و استفاده از مدارس و کادر اجرایی آنها و همچنین تعدادی از معلمان شاغل در این مدارس برگزار شد و علیرغم خلف وعده های بی شمار مسئولین در بهبود وضع معیشت و منزلت فرهنگیان و نوسازی مدارس تخریبی و کپری و... توسط معلمان ، و با سعه صدر ، به خوبی و خوشی برگزار شد و باز فرهنگیان و دانش آموزان ماندند و یک عالمه مشکلات و مطالبات و معوقات و... که با توجه به بودجه منظور شده برای آموزش و پرورش در سال آتی و وضعیت تورمی که برای کمتر اضافه کردن حقوق کارمندان دولت هیچ گاه به صورت واقعی معرفی نمی شود و میزان افزایش حقوق سالانه ی در نظر گرفته شده برای کارکنان دولت ، امید چندانی به بهبودی محسوس اوضاع در این وزارت خانه نیست  و پیش بینی می شود که در سال آتی همچنان بر میزان بی انگیزگی معلمان و دانش آموزان ، و همچنین میزان ترک تحصیل و فشار های اقتصادی در جامعه افزوده شود و اگر فکری به حال اوضاع پیش آمده نشود جامعه را به لحاظ اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و... هر چه فقیر و فقیر تر ببینیم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

چهارسنبه سوری و مدیریت هیجان و سالم در جامعه و نقش تعلیم و تربیت  از ویژگی های یک جامعه سالم و بانشاط ٬ وجود انسان های متعادل در رفتارهای فردی ٬ اجتماعی است .
انسان ها دارای عواطف و احساسات عدیده و متفاوتی هستند ازقبیل :  شادی٬ غم  ٬خشم و پرخاشگری ٬  امید ٬ یأس ٬ قهر ٬ دوستی ٬ دشمنی ٬ نارضایتی و رضایت بخشی که در اثر آموزش و تربیت صحیح این احساسات را شناسایی کرده و با تدبیر و تشخیص عاقلانه نسبت به ظهور و بروز آنها در موقعیت های مناسب اقدام می کنند  .

کودکانی که در یک بستر تربیتی و در محیط کاملأ آرام و در کنار اعضای خانواده رشد و نمو پیدامی کنند از نزدیک شاهد رفتارهای منطقی و استاندارد اولیایی هستند که براساس مقتضیات زندگی تنظیم گشته اند . رفتارهایی که نه از اعتدال طبیعی خارج هستند و نه اینکه بروز آنها در محیط خارج از خانواده مورد سرزنش دیگران قرار می گیرند .

از جمله عوامل بی شماری که باعث افت انگیزه درسی دانش آموزان در مدارس شده است و رفتارهای قانون گریز و ناشایست آنها را دامن زده است - نگارنده قصد ورود به همه آن ها را ندارد - خالی بودن فضاهای آموزشی از شور و هیجان ها و بازی های فرح انگیز دسته جمعی و گروهی  است. 

تغییر شیوه های زندگی شهری ٬ آپارتمان نشینی ٬ مادی نگری و جذابیت های ظاهری زندگی و دور بودن پدران و مادران از الگوهای جدید تربیتی و‌.... عوارض و تبعات متعددی برای نوجوانان و جوانان ما پدید آورده است که  افراط و تفریط در روابط اجتماعی از نمونه های بارز آن است.

به عنوان مثال دربحث چهارشنبه سوری دچار تناقض شدید و معناداری هستیم ؛  به این صورت که اکثر جوانان و نوجوانان از مدتها قبل چشم انتطار رسیدنش هستند ولی  رسانه های رسمی در تأیید و اثبات آن سخنی بر زبان نمی آورند و گاهی بر خرافی و بیهوده بودن آن پای می فشرند .

برای شادی کردن کودکان مان برنامه مشخصی وجود ندارد . هیچ آموزش مفیدی برای پاس داشت و بزرگ داشت این آیین کهن و باستانی به عمل نمی آید .


 قبل از رسیدن نوروز و چهارشنبه٬ تلویزیون و دیگر رسانه های صوتی و مطبوعاتی فقط به ارائه تصاویری می پردازند که نشانه هایی از خون ٬ جراحت و صدای ضجه مجروحان و خانواده هایشان دارد و این برنامه ها قصد ایجاد انزجار و نفرت از چنین مراسمی دارد ولی طراحان این برنامه ها ٬ هیچ وقت به اهداف خودشان نائل نمی شوند و تنها ره آوردش٬ رفتار غلط و پلیسی کردن مسئله ٬ خسارت های مالی وجانی زیادی است که بر جامعه و خانواده ها تحمیل  می شود .


تدبیر هوشیارانه و مدبرانه فرهنگ سازان کلان ٬ ضرورتی اجتناب ناپذیر است  تا به دور از هر حب و بغضی و در گستره واقعی جامعه ٬  برنامه هایی مفرح و شادی بخش  عملی کرد و با مدیریت معقول آسیب های احتمالی را نیز به اندازه چشم گیری کاهش داد.

پلیسی کردن فضای جامعه در چهارشنبه آخرسال و روزی که می تواند آثار فرهنگی و روانی مثبت و متعددی داشته باشد و در جهت شاد و پویا و سرزندگی جمعی ما نقش ایفا کند در نهایت تأسف جوانان و نوجوانان را در بستری از حوادث و اتفاقات ناگوار قرار می دهد که نه پلیس می تواند جلودارش باشد و نه خانواده ها قدرت مدیریتی آن را دارند . 

در بسیاری از کشورها جشن ها و مراسم ویژه ای به مناسبت های گوناگون برگزار می شوند که شاید ریشه و اساس علمی هم نداشته باشند اما چون در جهت مدیریت هیجان و شور و نشاط جوانی و بانشاط کردن جامعه مؤثر می دانند در توسعه وگسترش آن اقداماتی را طراحی می کنند  .


به هر اندازه که در جهت شاد کردن مردم ٬  هزینه و برنامه ریری شود رفتارهای پرخاشگرانه ٬ نزاع های خیابانی و دسته جمعی و انواع خشونت های کلامی ٬ زبانی و فیزیکی  رو به کاهش می گذارد و عملأ  از وجود سازمان ها و ادارات و مراکز قضایی ٬ پلیسی ٬ ندامتگاه ها و زندان ها و....بی نیاز شده و زمینه های ایجاد یک جامعه مطلوب و صمیمی فراهم می شود .

این گونه بیندیشیم !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

حل بلاتکلیفی

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی

مطالبات معلمان حق التدریس گروه اخبار/

معلمان حق‌التدریس آموزش و پرورش پس از ۶ ماه عدم دریافت حقوق در آستانه شب عید تنها حقوق یک ماه را دریافت کردند.

 در آستانه شب عید معلمان حق‌التدریس از عدم دریافت مطالبات خود ابراز نگرانی می‌کنند.معلمان حق‌التدریس آموزش و پرورش از مهرماه تاکنون هیچ حقوقی را دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که در روزهای پایانی سال 94، آموزش و پرورش اقدام به واریز حقوق یک ماه این افراد کرده است.

آن گونه که معلمان حق‌التدریس می‌گویند حقوق واریز شده برای یک ماه نیز رقم قابل توجهی نیست اما سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص عدم پرداخت مطالبات نیروهای حق‌التدریس می‌گوید به دلیل اینکه نیروهای به صورت حق‌التدریس از مهر وارد آموزش و پرورش شده‌ بودند، در اعتبارات ما لحاظ نشده‌اند، با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم تا بخشی از مطالبات آنها را تأمین کنیم.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، مربیان پیش‌دبستانی، که رشته آنها موردنیاز آموزش و پرورش است از مهر امسال به صورت حق‌التدریس با این وزارتخانه همکاری دارند. ( تسنیم )

انتهای پیام/

جمعه, 28 اسفند 1394 11:14

گدایی از این خاندان دور باد!

دردنامه یک فرهنگی بازنشسته در مورد پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگی25  اسفندماه ۹۴ هست. هنوز از پرداخت پاداش پایان خدمت معلّمانی که در اول مهرماه ۹۳ بازنشست شده اند خبری نيست. چندیست از تکاپوی جدید آموزش و پرورش برای تأمین به صورت قرضی یا ودیعه ای از بنگاه های اقتصادی یا بانک ها و پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۹۳ خبرهایی به گوش می رسد.

اما سال ۹۴ نیز رو به پایان است و معلّمان بازنشسته ۱۸ ماه است که انتظار می کشند و وعده های تکراری می شنوند!

با حسابداری سازمان تماس می گیرم و از آخرین وضعیت می پرسم. کارشناس حسابداری سازمان جواب جالبی می دهد: "مثل اینکه از بانک ها گدایی کرده اند و می خواهند پرداخت کنند. با منطقه خودتان تماس بگیرید".

شنیدن این خبر برایم مسرّت بخش بود و صد البته امیدبخش! چرا که تجارب یک عمر زندگی برایم ثابت کرده است که؛ جایی که کرامت انسان ها و سازمان ها نادیده گرفته می شود، گدایی گره گشاست!!


به خاطر آوردم که چند سال پیش مرد فقیری که از ناحیه دست ها و پاها معلول مطلق بود و دو دختر معلول هم در خانه داشت و زندگی اش از طریق کمک های مردمی و زکاتِ فطره و سائلی در پیاده رو می چرخید، یک وام جعاله یک میلیون تومانی از یکی از بانک ها دریافت کرده بود و اقساط سی و هشت هزار تومانی آن را نیز حدود ۱۵ ماه به طور مرتب پرداخت کرده بود ولی بعد از آن نتوانسته بود پرداخت كند و اقساط عقب افتاده و جریمۀ دیر کرد ماه به ماه به صورت تصاعدی روی هم انباشته و مانده بدهی اش مبلغ هنگفتی شده بود که تقریباً با اصل مبلغ وام و اصل سود اولیه برابری می کرد! با توجّه به فقر مالی شدید و وجود سه معلول در خانواده و وضع جسمی رقت آور او به عنوان سرپرست خانواده، نسبت به تهیه استشهاد محلّی و درخواست عفو جریمه دیرکرد اقدام کردیم ولی کارکنان بانک در پاسخ گفتند؛ "بدهی بانکی اعم از اصل پول و بهره بانکی و جریمۀ دیرکرد به هیچ عنوان مشمول عفو و بخشش نمی شود"!

حتّی او در سفر استانی رییس وقت نیز مشکلش را طی نامه ای به اطلاع نهاد ریاست جمهوری رسانده بود و جواب نامه اش را خطاب به بانک مبنی بر مساعدت لازم گرفته بود اما آن هم مورد توجّه بانک قرار نگرفت!

وقتی دیدیم چاره ای جز پرداخت بدهی ها نیست، با تعدادی از دوستان هماهنگ شدیم و فراخوان همیاری دادیم و بعد از مدت کوتاهی مبلغ مورد نظر جمع شد و بدهی آن خانواده را - که انصافاً مستحق وام بلاعوض بودند - تسویه کردیم و آن بنده خدا خلاص شد. (گدایی و گره گشایی گدایی!)


و به خاطر آوردم که چندی پیش یکی از کارمندان کمیته امداد باز نشست شد و بلافاصله پاداش پایان خدمت خود را گرفت و من به حالش غبطه خوردم که کمیته امداد که اصلی ترین مأموریت و منبع درآمدش جمع آوری صدقات و خیرات از مردم است تا این حد کارمندان خود را مورد تکریم قرار می دهد.


به خاطر آوردم که ۱۸ ماه پیش همسایه مان که کارمندِ صنایع دفاع بود همزمان با من بازنشست شد و تمام مطالبات و پاداش پایان خدمت خود را بلافاصه گرفت و در یک بانک سپرده گذاری کرد و از سودش بهره مند شد و من و امثال من چنین فرصتی را از دست دادیم.


به خاطر آوردم که بازنشستگان همه دستگاه های اجرایی و قضایی و کشوری و لشکری و تولیدی و خدماتی و ...  بلافاصه بعد از بازنشستگی، تمام مطالبات خود را گاهی چندین برابر یک بازنشسته فرهنگی بى منّت و توأم با حفظ کرامت و حرمت دریافت مي كنند و برای فصل جدید زندگی شان طرحی دیگر می‌اندازند. ...


بالاخره با شنیدن پاسخ کارشناس محترم دایره حسابداری بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش، امید دریافت پاداش بعد از ۱۸ ماه انتظار و یأس، دوباره در دلم زنده شد و بعد از یک ساعت رانندگی به کارشناسی تعاون اداره محلّ خدمتم رسیدم و بعد از سلام و احوال پرسی فرمی در مقابلم قرار گرفت که بالای آن نوشته شده بود؛ "اقرار نامه دریافت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۳ از طریق صندوق وام ضروری آموزش و پرورش" با این مضمون:

"اینجانب فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش در کمال صحت و سلامت و با رضایت کامل اقرار و اعتراف صریح به دریافت پاداش پایان خدمتم می نمایم که از طریق صندوق وام ضروری به صورت واریز به حساب سیبا دریافت نموده ام و اقرار می نمایم که زمانی که ما به ازای این مبلغ توسط دولت تأمین اعتبار و به آموزش و پرورش تخصیص داده شد، نسبت به مبلغ مذکور هیچ حقی ندارم و ... و ضمن عقد خارج لازم به آموزش و پرورش وکالت بلاعزل و غیرقابل بازگشت با حق توکیل به غیر و اختیار تام می دهم که بدهی اینجانب از محل اعتبارات پاداش پایان خدمت اینجانب برداشت و به حساب صندوق واریز گردد."

و بالاخره در پایان فرم این عبارت درج شده بود که؛ "مُقر اقرار نمود با امضاء این اقرارنامه ، حق هرگونه اعتراض یا شکایت یا طرح دعوی در کلیه مراجع قضایی، شبه قضایی، اداری و ... را در این خصوص از خود سلب و ساقط می نماید."

بعد از تکمیل و امضاء این اقرارنامۀ سراسر تحقیر و توهین، نوبت دریافت معرفی نامه بود که می بایست با در دست داشتن آن به بانک سرمایه می رفتیم. در بانک سرمایه علاوه بر معرفی نامه کارت ملی و شناسنامه هم می خواستند به اضافه تکمیل چند برگ فرم افتتاح حساب و تقریباً دو ساعت وقت!!


درد آورتر اینکه ؛ همه بازنشستگان فرهنگی که آن روز در بانک سرمایه حضور داشتند همه متفق الفکر بودند که بعد از سی سال خدمت و ۱۸ ماه انتظار، به جای تکریم و احترام مورد اذیت و تحقیر و توهین قرار گرفته اند!

اما همه آنها از چنان عزت نفسی برخوردار بودند که باز هم از دل نگرانی های خود نسبت به آینده آموزش و پرورش می گفتند و آموزش و پرورش را در قیاس با سایر دستگاه ها در جایگاه مادر می دیدند و حرمتش را بسی بالاتر.

اغلب آنها می گفتند علاوه بر پاداش پایان خدمت مطالبات دیگری نیز از آموزش و پرورش دارند که از سال ها پیش دیون رفته است و امیدی به دریافت آنها ندارند !!

همه آنها تأمین نیازمندی های آموزش و پرورش را به سبک گدایی مردود و ناخوشایند و آزاردهنده ارزیابی می کردند.

من نیز وقتی که لفظ "گدایی" را از کارشناس محترم دایره حسابداری بازنشستگان شنیدم، ناخودآگاه این دعا بر زبانم جاری شد ؛ خدایا گدایی از این خاندان دور باد!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان

گروه رسانه و تشکل/انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی به مناسبت فرارسیدن آغاز سال جدید بیانیه ای صادر کردند .

متن کامل این بیانیه کخ در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

گروه اخبار /

تعطیلات نوروزی مجلس و مدارس و فرهنگ تنبلی و تعطیلی

بنا بر اعلام حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی روز کاری مجلس ، جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 15 فروردین ماه 95 برگزار می شود.آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال 94 روز سه شنبه به پایان رسید .


با این که ظاهرا تعطیلات دو هفته اعلام شده است اما در واقعیت به 3 هفته و یا بیشتر هم خواهد رسید .


مهدی نوید ادهم چندی پیش در پاسخ به پرسش روزنامه همشهری ( این جا )  که سوال کرده بود " ما موضوع ساماندهي تعطيلات نوروزي را با وزير آموزش و پرورش در ميان گذاشته‌ايم. ايشان مي‌گويد چون يك‌بار اين موضوع تجربه شده و موفق نبوده، تكرار آن هم شكست خواهد خورد. شما چه مي‌گوييد؟ "
چنین پاسخ داد :
تعطيلات عيد نوروز براي دانش‌آموزان ضروري است، ولي پرسش اين است چرا 15 روز تعطيلي؟ البته اين تعطيلات معمولا بيشتر هم مي‌شود و مدارس چند روز پيش از عيد و چند روز بعد از عيد تعطيل هستند.
نوید ادهم در ادامه چنین می گوید :


" به‌نظر مي‌رسد در اين‌باره نوعي مقاومت اجتماعي وجود دارد.به هر حال سال‌هاست مردم در اين ايام تعطيل بوده‌اند و حالا تغيير رويه شايد دشوار باشد. چه بايد كرد؟
اين بحث ابعاد سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دارد، ‌لذا بايد همه ابعاد كار ديده شود. اولا بايد بستر اجتماعي اين كار فراهم شود، يعني دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنان و معلمان كه مخاطبان اصلي اين طرح هستند همراهي كنند. اين كاري نيست كه صرفا آموزش و پرورش بتواند آن را به تنهايي انجام دهد.
دوم اينكه بستر حقوقي و قانوني آن آماده شود، الان قوانين موجود اجازه چنين كاري را نمي‌دهد، مراجع سياست گذار و قانون گذار مثل مجلس شوراي اسلامي بايد با اصلاح قوانين قبلي در اين زمينه همراهي كنند. 


حال این پرسش مطرح است که مجلسی که مرکز قانون گذاری و نظارت کشور است و بنا بر گفته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش قرار است این قوانین در آن جا مورد اصلاح و یا بازبینی قرار گیرند چگونه به مدت حدود 3 هفته و یا بیشتر تعطیل می شود ؟


خبرگزاری ایرنا گزارشی با عنوان " نمایندگان تعطیلات عید نوروز به کجا می‌روند؟ " را تهیه کرده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم :


**عابد فتاحی نماینده ارومیه: در تعطیلات نوروز همراه با خانواده به خارج از کشور سفر می کنم، ولی مکان آن هنوز مشخص نشده است، امیدوارم که سال 95 سالی پر از شادی برای مردم ایران باشد و مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم حل شود.


**حسین نقوی حسینی نماینده ورامین: هفته اول سال جدید را به همراه خانواده به راهیان نور می رویم و در هفته دوم به دلیل این که برخی از همشهریانمان آذری هشترودی هستند به اتفاق خانواده به هشترود سفر می کنیم.


**اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان: سال جدید را بیشتر در حوزه انتخابیه به سر می برم زیرا مسجد سلیمان و لالی بهار فوق العاده ای دارد. همچنین در این ایام به بازدید اقوام و نزدیکان می رویم و در هفته دوم نیز به دیدار روستاییان و عشایر و مراکز و سازمان های مختلف در حوزه انتخابیه می روم.


**عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه: در ایام نوروز فرزندان به دیدار ما می آیند و البته بنا داریم که اگر جایی فراهم شد مسافرتی هم به یکی از شهرهای داخلی داشته باشیم.


**رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد: در ایام عید به مشهد مقدس سفر می کنیم و در کنار بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا (ع) خواهیم بود و در برخی از ایام باقی مانده نیز به دیدار اقوام و آشنایان می رویم.


**حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه: هیچ وقت در تعطیلات نوروز به مسافرت نمی روم، زیرا همه جای ایران شلوغ است و تجهیزات گردشگری ما در حد مسافرت ها نیست، در این ایام بیشتر به استراحت و دید و بازدید می پردازم و به کارهای علمی مشغول هستم.


**محمد رضا رضایی کوچی نماینده جهرم: در ابتدای عید نوروز به مشهد مقدس مشرف می شوم و باقی مانده ایام عید را در جهرم هستم و به بازدید از حوزه انتخابیه می پردازم.


**جواد هروی نماینده قائنات: در ایام عید در خدمت خانواده هستم و احتمالا مسافرت داخلی خواهیم داشت و به همراه خانواده به شمال خواهیم رفت.


**رسول خضری نماینده پیرانشهر: در تعطیلات نوروز در حوزه انتخابیه هستم و به مسافرت نمی روم و در تعطیلات تابستانی به مسافرت می رویم.


**محمد علی اسفنانی نماینده فریدن: من معمولا در تعطیلات نوروز در حوزه انتخابیه هستم، ولی شاید به صورت مختصر به سفر داخلی بروم، ولی مکانش هنوز مشخص نیست.


**هادی شوشتری نماینده قوچان: در ایام نوروز در حوزه انتخابیه هستم، به دلیل این که حوزه انتخابیه بنده در خراسان رضوی است در این ایام به زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مشرف می شوم.


**رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری: در هفته اول عید نوروز به همراه خانواده به اصفهان و شیراز سفر می کنم و در هفته دوم در حوزه انتخابیه هستم.


**فاطمه رهبر نماینده مردم تهران: معمولا هفته اول تهران هستم، چون آن قدر فرصت دید و بازدید و صله رحم در طول سال برایمان کم است که این ایام بهترین فرصت برای دید و بازدید است و در این ایام به کارهای عقب مانده رسیدگی می کنم و احتمالا مسافرت کوتاهی هم به استان های اطراف داشته باشم.


**محمد صالح جوکار نماینده یزد و صدوق: در ایام تعطیلات در حوزه انتخابیه به سر می برم.


**ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد: تعطیلات نوروزی مسافرت نمی روم و در حوزه انتخابیه به سر می برم و بیشتر به دید و بازدید مشغول هستم.


**اسماعیل سعیدی نماینده تبریز: در ایام نوروز در تبریز و شهرهای اطراف آن هستم و به مسافرت نمی روم.


**امیرخجسته نماینده همدان: در ایام عید در حوزه انتخابیه به سر می برم، جمعه آخر سال و زمان تحویل سال در کنار خانواده شهدا در گلزار شهدا هستیم و در ایام نوروز نیز به دیدار خانواده ها می رویم.


**ابراهیم نکو نماینده رباط کریم: به همراه خانواده در حوزه انتخابیه هستم و در جلسات مختلف حضور می یابم.


**کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل: در ایام عید نوروز به مشهد مقدس سفر می کنم.


**حسین گروسی نماینده شهریار: ایام تعطیلات نوروز در روستاهای حوزه انتخابیه به سر می برم با روستاییان دیدار و گفت وگو می کنم و در ایام عید همیشه در حوزه انتخابیه هستم.


**بهروز نعمتی نماینده اسد آباد: در ایام نوروز در حوزه انتخابیه هستم و به مناطق مختلف سرکشی می کنم.


**موید حسینی صدر نماینده خوی: برای حضور در اجلاس جهانی آی پی یو اتحادیه بین المجالس جهانی از 29 تا پنجم فروردین در کشور زامبیا هستم، پس از آن به اتفاق خانواده به مشهد مقدس سفر می کنیم.

پایان پیام/

شیوه نامه بزرگداشت مقام معلم سال تحصیلی 95-1394

به: تمامی مدارس

موضوع : شیوه نامه بزرگداشت مقام معلم سال تحصیلی 95-1394

   سلام علیكم

     با احترام و صلوات بر محمد و آل محمد؛

دستورالعمل برنامه ریزی تكریم و بزرگداشت مقام معلم در سال تحصیلی 95-1394 با شرایط و ضوابط زیر ارسال می گردد .

شایسته است مدیران محترم ضمن اطلاع رسانی به موقع مفاد دستورالعمل فوق را به رویت همكاران شاغل در واحد آموزشی رسانده و امضا دریافت نمایند .

 

همكاران شركت كننده در برنامه

1.  تمامی فرهنگیان رسمی ،  آزمایشی ٬  پیمانی در واحدهای آموزشی و پرورشی اعم از دولتی و غیردولتی .

توجه 1 : همكاران محترمی كه در سنوات گذشته موفق به كسب رتبه معلم استانی و كشوری شده اند ، مجاز به شركت در این طرح نمی باشند .

توجه 2 : همكاران محترمی كه در سنوات گذشته موفق به كسب رتبه نمونه منطقه ای شده اند ،  تنها مجاز به شركت در مرحله استانی می باشند .

توجه 3 : گزینه ی ثبت اطلاعات مختص همكاران غیردولتی می باشد كه كد پرسنلی ندارند .

2. شركت كنندگان می بایست از آموزشگاهی كه به عنوان واحد سازمانی در حكم و ابلاغ وی ثبت گردیده ، در برنامه شركت نمایند .

3. همكارانی كه طی سال جاری از اول مهر 94  دارای غیبت غیرموجه بیش از 15 روز باشند ، مشمول شركت در برنامه نمی شوند .

4. همكارانی كه بعد از تاریخ ابلاغ دستورالعمل و در حین اجرای فرآیند به درجه بازنشستگی نائل می گردند ، می توانند در برنامه شركت نمایند .

5. كلیه ی افرادی كه از سوی هیئت های بدوی تجدید نظر و رسیدگی به تخلفات اداری به مجازات های قطعی مندرج در ماده ی 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در طی سه سال منتهی به سال ارزشیابی 94 و در طی سال جاری تا روز 12 اردیبهشت سال 95 محكوم شده اند ،  مجاز به شركت در این طرح نمی باشند .

لازم به توضیح است افرادی كه در زمان اجرای طرح دارای پرونده ی در حال بررسی از سوی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری بوده و منجر به صدور رای محكومیت قطعی نشده باشد، منعی جهت شركت در برنامه ندارند . ( در مناطق نظر رئیس امور اداری به نمایندگی از هیات رسیدگی به تخلفات اداری كفایت می كند )

 

توضیحات جدول گروه بندی ضمیمه :

1. معلمان مدارس روستایی و شهری تحت پوشش مجتمع، به غیر از موارد ذكر شده در جدول ، همانند سایر معلمان و دبیران مدارس در گروه متناسب با خود قرار می گیرند .

2. معلمین چندپایه در گروه مورد نظر فرد متقاضی ( یكی از پایه های مورد تدریس فرد ) قرار می گیرند .

3. معاون آموزگاران در گروه آموزگاران ابتدایی ( به انتخاب فرد در یكی از پایه های مورد تدریس ) و معاون دبیران در گروه دبیران ( با توجه به غالب ساعات مورد تدریس ) دوره ی متوسطه ی اول قرار می گیرند .

4. مدیر و معاون مجتمع با توجه به اینكه مدرسه ی محل استقرار مجتمع جزء كدام دوره ی آموزشی است (  ابتدایی، دوره ی اول یا دوم متوسطه ) در گروه مدیران و معاونین دوره ی مربوطه قرار می گیرند .

5. مدیران و معاونین مدارس استثنایی در گروه های هم سطح خود در مدارس عادی قرار می گیرند .

6. مدیران پژوهش سراها، آزمایشگاه های مركزی٬ مجتمع های فرهنگی، ورزشی و كانون های فرهنگی در گروه مدیران متوسطه و درصورت تعلق معاون به صورت موظف و پست كارشناس شاغل در كانون های فرهنگی – تربیتی در گروه معاونین متوسطه قرار می گیرند .

7. مدیران و معاونین مدارس تحت پوشش مجتمع های شهری در گروه های مدیران و معاونین متناظر خود در دوره های مختلف تحصیلی قرار می گیرند .

8. سرپرستان آموزشی، متصدیان و مربیان آزمایشگاه، مربیان كارگاه و مسئولین كتابخانه، شاغل در مدارس تیزهوشان و معاون امور عمومی شاغل در مدارس شبانه روزی استثنایی، در گروه معاونین دوره ی تحصیلی مربوطه قرار می گیرند .

9. شاغلین در پست های كاردرمانگر، بینایی سنج، شنوایی سنج ،ارتوپد فنی، مربی تحرك و جهت یابی، مددكاران اجتماعی، فیزوتراپ، گفتار درمانگر و سرپرست آموزشی مدارس استثنایی متناظر با دوره ی تحصیلی خود در گروه های 21 22٬  و یا 23 قرار می گیرند .

10. مراقبین سلامت شاغل در مدراس استثنایی به تناسب دوره ی تحصیلی در گروه های 10٬9 و یا 15 قرار می گیرند .

11. سایر عوامل شاغل در هنرستان های فنی و حرفه ای ، كاردانش و  كشاورزی ( غیر از موارد مندرج در جدول ) در گروه معاونین متوسطه (گروه 19 ) قرار می گیرند .

12. مسئولین تداركات ، انبار و امور مالی شاغل در مدارس نمونه دولتی٬ متناسب با دوره ی تحصیلی محل فعالیت خود در گروه معاونین قرار می گیرند .

13. سرپرستان شبانه روزی و مدیران خوابگاه های شبانه روزی به ترتیب در گروه معاونین و مدیران دوره ی متناظر خود قرار می گیرند .

14. مدیران مراكز اختلالات یادگیری در گروه مدیران ابتدایی قرار می گیرند و همكاران شاغل در این مراكز در گروه 21 جای می گیرند .

15. نیروهای طرح پراكنده شاهد در گروه های متناظر خود ( دبیر - آموزگار ) قرار می گیرند . همكارنی كه در این گروه  قرار گرفته اند، مانند سایر همكاران شاغل در آموزشگاه در برنامه شركت نموده و جزء سهمیه مدارس محاسبه می گردند .

مبنای تعیین گروه درسی ، ساعات غالبی است كه در ابلاغ تدریس سال جاری فرد درج گردیده است .

 

نحوه شركت همكاران در طرح :

همكاران علاقه مند به شركت در طرح تكریم و بزرگداشت مقام معلم می توانند از تاریخ 94/12/27 لغایت 95/1/23 با ورود به سامانه تكریم و بزرگداشت مقام معلم به نشانی زیر، نسبت به تكمیل فرم ها اقدام نمایند .

آدرس سامانه :

http://EBL1.ir/TAKRIM

نحوه دریافت و رسیدگی به اعتراضات احتمالی :

همكاران محترم می توانند بعد از اعلام نتایج داوری 95/2/7 حداكثر ظرف مدت 3 روز كاری ، اعتراضات خود را از طریق سامانه تكریم و بزرگداشت مقام معلم جهت بررسی و اعلام نظر به استان ارسال نمایند .

كلیه ی جداول و نمونه برگ ها ضمیمه بخشنامه می باشد .

آموزش و پرورش در سال 94 و چالش ها و چشم اندازها  سال 94 به پایان راه خود نزدیک می شود . چند روز دیگر سال 95 هم از راه می رسد .این در حالی است که آموزش و پرورش اندر خم همان کوچه ی اول بوده و بسیاری از خواسته های معلمان بر آورده نشده است.
اگر بخواهیم نظری واقع بینانه به عملکرد آموزش و پرورش داشته باشیم باید از پنج منظر به کارنامه ی آموزش و پرورش نگریست :


1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
2- بودجه ی سرانه ی مدارس
3- بودجه ی نوسازی مدارس
4- نظام آموزشی
5- فعالیت های پرورشی


در زیر به بررسی هریک از مشکلات بالا می پردازیم :


1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
اواخر سال گذشته ، تجمعات اعتراضی معلمان در جلوی ادارات و در تهران جلوی مجلس ، حاکی از نارضایتی معلمان از وضع موجود بود. این تجمعات در اردیبهشت 94 نیز تکرار شد. عمده خواسته های معلمان ، رعایت عدالت در نظام پرداخت حقوق کارمندان دولت بود . تورم بالا در سال های 90تا 93 و عدم افزایش حقوق معلمان در طی این سال ها قدرت خرید معلمان را به شدت کاهش داده بود .

با افزایش حقوق کارکنان وزارت بهداشت این توقع به جا در معلمان نیز تقویت شد که حالا نوبت ماست تا تحولی در پرداخت حقوق و مزایای شغلی صورت گیرد .

ظاهرا دولت پیش بینی کرده بود که مذاکرات هسته ای در آذر 93به سرانجام خواهد رسید و دستش از لحاظ مالی باز می شود و می تواند از این طریق مطالبات و معوقات فرهنگیان را پرداخت کند و تحولی در نظام پرداخت ها به وجود بیاورد ولی به دلایلی چند این پیش بینی درست از آب در نیامد .

قیمت نفت هم از آذر ماه 93 به شدت کاهش یافت و از حدود صد دلار به پنجاه و نهایتا زیر سی دلار رسید . در آن ایام قول هایی از طرف وزیر مبنی بر برآورده شدن خواسته های معلمان داده شد . بحث طرح رتبه بندی شغلی مطرح شد .

قرار بر این شد که از مهرماه 94 رتبه بندی شغلی اجرا شود و بین300  تا 800 هزار تومان حقوق ها افزایش یابد . البته باز پیش بینی دولت در رفع تحریم ها درست از آب در نیامد (با توجه به مخالفت هایی که از داخل و خارج با این توافق می شد و دولت اختیار تام هم نداشت ) . به جای تیرماه 94 برجام در دی ماه به فرجام رسید .


دولت پیش بینی کرده بود قبل از تیر ماه توافق با 1+5 حاصل می شود و با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده بدهی های خود را به معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت کند و با اجرایی شدن طرح رتبه بندی تا حدودی حقوق ها را افزایش دهد.
با این اوصاف طرح رتبه بندی از مهر 94 اجرایی شد . البته اضافه حقوق ها بین صدو پنجاه هزار تومان تا به ندرت بالای پانصد هزار تومان انجام شد . هرچند اضافه حقوق مهر به صندوق بازنشستگی رفت و عملا پنج ماه از سال را شامل شد . در این بین رتیه بندی شامل همکاران تازه استخدام نشد و نارضایتی آن ها را در پی داشت .

دولت در پرداخت معوقات و بدهی ها به معلمان شاغل نیز توفیقی نداشته است . هنوز حق التدریس خرداد و کل نیم سال دوم پرداخت نشده است . از حق الزحمه ی تصحیح اوراق نهایی خرداد خبری نیست . حق الزحمه مربیان کار آموزی هنرستان ها هنوز پرداخت نشده است . البته بعد از ماه ها تاخیر پاداش بازنشستگان 93سال پرداخت شد .


2- بودجه ی سرانه ی مدارس
سرانه ی مدارس در سال 94 کمتر از قبل بود . به همین دلیل مدیران با کمک هایی که از والدین دریافت کردند با حداقل ها مدارس را اداره کرده اند .


3- نوسازی مدارس
در این سال بودجه ی نوسازی مدارس با توجه به حجم کار لازم بسیار ناکافی بود و اگر مدرسه ای هم ساخته شد به کمک خیرین مدرسه ساز بوده است .


4- نظام آموزشی
از سال 92 با برداشته شدن شرط قبولی از سال اول دبیرستان ، بیسواد پروری به اوج خودش رسید . (شروع بیسواد پروری از موقعی بود که امتحان نهایی و مردودی از پایه ی پنجم و سوم راهنمایی برداشته شد ) تقریبا همه دانش آموزانی که از ابتدایی ثبت نام شده بودند به دبیرستان گام می گذاشتند در حالی که بسیاری از آن ها از دانش پایه ی لازم برای دروس دبیرستان برخوردار نبودند .

با سیستم هدایت تحصیلی بسیار ضعیفی که وجود دارد در عمل بیش از چهل درصد از ضعیف ترین های این دانش آموزان به هنرستان ها هدایت شدند .

ظاهرا سیاست بر این شده است که دانش آموزان در هر حالتی از سیستم آموزشی خارج نشوند و به هر صورت ممکن در مدرسه حضور داشته باشند . برای سیاست گذاران این سیاست  مهم نیست که دبیران این دانش آموزان در تدریس دروسی که در قواره ی این دانش آموزان نیست با چه مشکلاتی روبه رو هستند و در بسیاری از موارد کار آن ها آب در هاون کوبیدن است .


5- فعالیت های پرورشی هم مانند گذشته به همان برنامه های مختصر مذهبی صبحگاه و نماز جماعت خلاصه شده است.

ظاهرا بودجه ی فعالیت های پرورشی هم در این سال کمتر از همیشه بوده است.


به طور کل باید گفت آموزش و پرورش در سال 94 حال روز خوشی نداشت .

روح کلی حاکم بر نظام آموزش و پرورش سنتی بوده به ایده های نوین اعتقادی ندارد .

کمبود بودجه دولت در سال های اخیر هم مزید بر علت شده تا شرایط خوبی بر آموزش و پرورش حاکم نباشد.


امیدوارم روزی بیاید که آموزش و پرورش در اولویت نظام قرار گیرد و ایده های نوین در نظام آموزش و پرورش خریدار داشته باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور