صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مراکز اسکان فرهنگیان و راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش در سال 95  گروه اخبار/

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه بازدید از ستاد اسکان نوروزی و مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان منطقه 5 تهران در جمع خبرنگاران در خصوص اسکان‌های نوروزی آموزش و پرورش ضمن تبریک سال نو اظهار داشت: آموزش و پرورش در کل کشور با تجهیز بیش از 11 هزار مدرسه در قالب بیش از 105 هزار کلاس و در اختیار داشتن قریب به 200خانه معلم و مرکز رفاهی، خوابگاه‌های 50 پردیس دانشگاه فرهنگیان و نیز 300 اردوگاه خدماتی به میهمانان نوروزی با اولویت فرهنگیان ارائه می‌دهد.

فانی افزود: امروز در یکی از مراکز خدماتی و رفاهی فرهنگیان در شهر تهران هستیم و همکاران بنده گزارش دادند امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد درخواست اسکان در آموزش و پرورش افزایش داشته است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد تا آخر 7 فروردین قریب به 9 میلیون و 900 هزار نفر روز در مجموعه مراکز آموزش و پرورش اسکان داشته‌ایم.

وی یادآور شد: این باعث خوشحالی است علی‌رغم اینکه این مسئولیت بر عهده آموزش و پرورش نیست و تکلیفی نداریم اما برای اینکه میهمانان نوروزی بتوانند با کمترین هزینه از امکانات نسبی برخوردار شوند و به خصوص همکاران فرهنگی خوشحال هستیم خدماتی ارائه می‌شود.

فانی تاکید کرد: امسال 7 میلیارد تومان به این مراکز کمک کرده‌ایم تا بتوانند تجهیزات نسبتاً مورد نیاز خود را فراهم کنند تا میهمانان در رفاه نسبی باشند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، در خصوص مهمترین اولویت کاری آموزش و پرورش در سال جدید افزود: اجرای سند تحول که در سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در سال 93 نقشه راه آن را آماده کرده‌ایم، برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 95 بر اساس این نقشه راه است و برنامه‌ریزی زیادی را در آخر سال 94 انجام داده و برنامه‌ها و اولویت‌ها را مشخص کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال 95 و در سال‌های برنامه ششم توسعه یعنی از سال 95 تا 99 محور اصلی کار اجرای سند تحول بنیادین است خاطر نشان کرد:در برنامه ششم توسعه که مصوب هیات وزیران است راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول است. ( فارس )

انتهای پیام/

مجلس دهم و آموزش و پرورش در سال 95 برای معلمان  برجام به سرانجام رسید و انتخابات مجلس نیز وفق مراد دولت روحانی به ثبت رسیده است .وضعبت لایحه بودجه نیز به احتمال فراوان بر وفق مراد دل جناب سخنگو دو ماه عقب افتاده است مثل اینکه سال 94   ؛ 14 ماهه است و سال 95 از خردادماه شروع می شود .

به احتمال زیاد نرخ سوخت و حامل های انرژی و بنزین هم در اردیبهشت ماه افزایش خواهد داشت و سایر اجناس و خدمات هم با شیب ملایم افزایش هایی را خواهند داشت .

هم اکنون بازار ارز آزاد مسیر صعودی خود را طی می کند .در آموزش و پرورش سال 94 سال بسیار بدی از نظر معلمان محسوب می شود .

عدم پرداخت پاداش و مطالبات به حق فرهنگیان ، اجرای ناقص رتبه بندی بر خلاف وعده های وزیر محترم ، عدم پرداخت حق التدریس دبیران که البته مثل اینکه فقط یک ماه از 6 ماه آن پرداخت شده است ، عدم پرداخت سرانه به اکثر مدارس ، طولانی شدن سال 94 و ادامه یافتن آن را در سال 95 برای فرهنگیان ناگوارتر کرده است ؛ مگر اینکه مجلس جدیدی که در راه است برنامه های جدیدی برای فرهنگیان داشته باشد و ظاهرا کاندیداهای آن در تبلیغات خود خیلی از فرهنگیان مایه گذاشته اند .

شاید اولین کار مجلس جلوگیری از تصویت بودجه ناکافی آموزش و پرورش در سال 95 باشد که توسط دولت ارایه شده است چون اگر این بودجه ناکافی تصویب شود دوباره تمام سناریو های سال 94 در سال 95 نیز تکرار خواهد شد .

از طرف دیگرتا انتخابات ریاست جمهور ی مدت زمان زیادی باقی نمانده است . نهایتا دولت روحانی فقط تا خرداد 96 فرصت دارد تا ضعف های دولت خود را بپوشاند و حداقل با اجرای فعالیت های فوری دل فرهنگیان شاغل و باز نشسته را دوباره به دست آورد ، گو اینکه دولت روحانی اعتقادی به نقش کار ساز معلمان در انتخابات و امور کشور را ندارند وگرنه همانند مابقی نهادها توجه بیشتری به آن می کردند .

به هر حال امیدواریم مجلس جدید با دقت و همت بیشتری به دنبال مطالبات به حق آموزش و پرورش باشند گو اینکه به قول شاعر سالی که نکوست از بهارش پیداست .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ علی باقرزاده،معاون وزیر آموزش و پرورش گفت از امسال اولیای دانش آموزانی که از تحصیل فرزندان خود جلوگیری کنند، یک میلیون تومان جریمه می شوند و سه ماه حبس خواهند کشید.

کلیپ منتشب به سکینه الماسی و موج سواری بر مطالبات فرهنگیان و معلمان

پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس دهم ، کلیپی صوتی که آن را منتسب به خانم " سکینه الماسی "  منتخب مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه کرده بودند در فضای مجازی منتشر و تکثیر شد .


« صدای معلم » در پی انتشار وسیع این کلیپ ، مطلبی با عنوان " انگیزه پخش کنندگان این کلیپ صوتی چیست ؟
کلیپ صوتی اعتراض یک معلم که دست به دست می چرخد و البته سکوت "سکینه الماسی " ؟!
( این جا )
منتشر نمود .
هر چند دفتر سکینه الماسی در اطلاعیه ای کلیپ منتسب به خود را تکذیب نمود .
در این اطلاعیه آمده بود :


" اخیرا فایلی صوتی و تصویری منتسب به سرکار خانم الماسی در فضای مجازی منتشر شده که محتوای آن، سخنرانی یکی از بانوان فرهنگی در جمع همکاران شان می باشد.
اغلب مردم شریف حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه، صدا و تصویر و ادبیات سرکار خانم الماسی را به خوبی می شناسند اما نظر به انتشار در سطح کشوری، بدین وسیله ضمن تکذیب انتساب این سخنرانی به خانم الماسی، اعلام می شود که تمامی اخبار، بیانیه ها و مواضع سرکار خانم الماسی از طریق خبرگزاری های رسمی و همچنین وب سایت و صفحات رسمی ایشان که آدرس آن در ذیل آمده است منتشر می گردد.
www.s-almasi.ir
Telegram: almasi_s94
Instagram: almasi_s94
با تشکر
دفتر سکینه الماسی
منتخب مردم شریف دیر، کنگان، جم، عسلوی"

 

با آن که سخنرانی آن همکار فرهنگی در سال 93 و هم زمان با تجمعات و اعتراضان معلمان ایراد گردیده بود اما انتشار این کلیپ در این ابعاد وسیع و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس دهم جای تردید ، پرسش و مداقه بود .


در برخورد با این کلیپ ، بسیاری زبان به تحسین گشودند و شجاعت و صراحت کلام وی را ستودند !

حتی برخی از فعالان تشکل های معلمان نیز در انتشار مجدد آن در شبکه های مجازی سنگ تمام گذاشتند !


اما نگاهی عمیق تر می تواند ما را با تحلیل دیگری  از این قضیه و یا صورت مساله مواجه سازد .


بدون تردید اهداف و یا مقاصدی در پشت پرده این کلیپ نهفته است .


پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و تغییر ترکیب حداقل دو سوم نمایندگان فعلی وانتخاب چهره های مستقل و حتی متمایل به دولت تدبیر و امید و پیروزی قاطع " لیست امید " در تهران ، عده ای عامدا و با برنامه ریزی به فکر بازتولید وقایع دوران مجلس ششم افتاده اند !


همگان واقفند که مجلس ششم با دولت اصلاحات همراه بود .
برخی از جریانات و نیز تشکل ها در آن زمان با فراخوان های خود فرهنگیان و معلمان را به صورت وسیع به مقابل مجلس کشاندند و نتیجه نهایی این تجمعات " پرتاب سکه و در نهایت نشان دادن فیش حقوقی " در مقابل نمایندگان بود .


برآیند سیاسی این وضعیت نیز سر دادن شعارهایی در عبور از دولت بود !


اکنون نیز برخی در تصورات و حتی محاسبات خویش به فکر بازآفرینی این اتفاقات ، استفاده ابزاری از فرهنگیان و معلمان برای مقاصد سیاسی خویش و در نهایت قرار گرفتن در مدار قدرت از دست رفته هستند .


« گروه صدای معلم » قبلا و با صراحت اعلام کرده است که راه پی گیری مطالبات معلمان و حقوق حقه آن ها از " خیابان " نمی گذرد !


ابزار معلم " قلم " و " اندیشه " است و تنها با حضور آگاهانه و مستمر همه فرهنگیان و معلمان در رسانه ها است که می توان افکار عمومی جامعه و به تبع آن مسئولان را متوجه جایگاه واقعی این دستگاه مولد و اندیشه ساز در معادلات و معدلات سیاسی و اجتماعی نمود .


از نظر ما ، شان و منزلت معلمان بسی  فراتر و والاتر از حضور در " تجمعات و اعتراضات خیابانی " است .


حضور نظام مند و آگاهانه معلمان در بدنه کارشناسی تشکل ها و کانالیزه کردن و اولویت بندی مطالبات بر اساس شرایط و امکانات و انتقال آن ها در کانال رسانه و مسیرها و ظرفیت های قانونی می تواند جامعه فرهنگیان را به هدف اصلی خود که مهم ترین آن اجرای بی کم و کاست « قانون » است برساند .


متاسفانه باید به یک واقعیت تلخ اشاره نمود .


در درون آموزش و پرورش به علت غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ نوشتاری و نیز پژوهش زمینه رشد جریانات " پوپولیسم " و " موج سواری جریانات " بالاست .
لحن حماسی خوشایند عموم معلمان است .
در جمع های معلمی کسی که شعارهای تندتری بدهد با اقبال بیشتری مواجه می شود .


به نظر می رسد با توجه به برآیند وضعیت و نیز هزینه هایی که افراد فرصت طلب و موج سوار بر جامعه معلمان تحمیل کرده اند ؛ این فرهنگ باید متحول شود .


بسنده کردن به گلایه ، درد و دل و... کافی نیست .
فرهنگ " نق زدن " باید به " فرهنگ نقد کردن " تبدیل شود .
بیان مشکلات بدون منطق کارشناسی و دلایل محکم و قوی پس از چندی عادی شده و دیگر کسی آن را جدی نمی گیرد !
زبان رایج میان فعالان تشکل ها باید " زبان کارشناسی " باشد .
تشکل های فرهنگیان باید با تشکیل اتاق فکر و تحلیل  باید از وضعیت " دنباله وری در وضعیت حال " عبور کرده و به مرحله تولید فکر و جریان سازی برسند .
( تشکلی که عنوان می کند " تحت فشار افکار عمومی " است قطعا در روزمرگی سیر می کند و هیچ برنامه و یا راهبردی برای آینده ندارد . )


تثیبت چنین وضعیتی موجب تغییر نگرش جامعه و مسئولان نسبت به آموزش و پرورش و مشکلات معلمان خواهد گردید .


ممکن است برخی از فرهنگیان و معلمان چنین استدلال کنند که آیا در این مورد و فرضا در مورد " پرداخت ها و تبعیض " نیز سایر کارمندان دولت نیز چنین رویه ای را در پیش می گیرند ؟


در ظاهر حرف این افراد درست است اما نباید از نظر دور داشت اگر قرار بود چنین وضعیتی نباشد دیگر جامعه ما در عداد کشورهای در حال توسعه ، جهان سوم و... طبقه بندی نمی شد !


آموزش و پرورش به عنوان منبع " سرمایه انسانی " محور توسعه پایدار است .
تحول در وضعیت موجود برای حرکت در جهت  اجرای بی کم و کاست این اصل مهم فقط به دست یک گروه صورت خواهد گرفت :
" معلمان " !

منتشرشده در یادداشت

معلم بازنشسته تهراني مي گويد ، صداقت و اعتقادات مذهبي در مردم گميشان مثال زدني است صداقتي كم نظير و باشكوه كه مرا تشويق كرد در اينجا زمين بخرم و باغ بزنم ....

کارکرد و عملکرد دانشگاه فرهنگیان و تجارب کشورهای توسعه یافته

محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در سال های ۸۵ و ۸۶ از تجمیع مراکز تربیت معلم، دانشگاه پیامبر اعظم را ایجاد کرد. این وضعیت ادامه یافت و نهایتا با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۰ دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد .
دانشگاه فرهنگیان در راستای سند تحول بنیادین و در جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است و در حال حاضر با بیش از 65 هزار دانشجو و حدود ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز وابسته به پردیس) در حال فعالیت است .


در واقع ، دانشگاه فرهنگیان ، ایده ای برای تجمیع مراکز تربیت معلم و ارائه یک مدیریت واحد برای تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش بوده است .

اما ،آیا این دانشگاه تاکنون توانسته است مطابق نقشه راه طراحی شده برای آن حرکت کند ؟

آیا الگوی مراکز تربیت معلم که به صورت شبانه روزی اداره می شدند - در حال حاضر نیز دانشگاه فرهنگیان کم و بیش از همان الگو تبعیت می کند – در عملکرد خود موفق و نیز موثر بودند ؟

واقعیت ها و نیز سخنان مسئولان نشان می دهد که این دانشگاه تاکنون نتوانسته است در جهت اهداف تعیین شده در قانون حرکت کند .

با این که این دانشگاه زیر مجموعه ای از وزارت آموزش و پرورش است اما تفاوت دریافتی استادان و مدرسان این دانشگاه با افرادی خارج از این مجموعه و با همان مدرک تحصیلی برخی اوقات به بیش از یک میلیون تومان می رسد و این در واقع ، یک تبعیض آشکار میان نیروهای درون آموزش و پرورش است .

همین مساله باعث گردیده است تا تمایل و حتی رقابت شدیدی برای ورود به این دانشگاه حتی میان نیروهای ستادی وزارت آموزش و پرورش شکل بگیرد تا حدی که آقای دکتر فانی ، وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها ، مراکز آموزش عالی و مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد که " دانشگاه فرهنگیان ، پارکینگ آموزش و پرورش نیست " !

وی در آن زمان خطاب به سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرده بود : " خواهش من از سرپرست دانشگاه فرهنگیان این است که به جد در پذیرش نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان سخت‌گیری کنند و اجازه ورود افراد بی‌صلاحیت را به دانشگاه فرهنگیان ندهد . "

نگارنده در این جا به دنبال حذف و یا پاک کردن صورت مساله نیست ، اما باید دید که تجربه کشورهای توسعه یافته و یا عرف جهانی در مورد تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش چه می گوید .

از نظر عرف جهانی ، آموزش عالی، عهده دار تربیت معلم از طریق دانشگاه ها و مثلا دانشکده های علوم تربیتی است.

در کشورهای صنعتی ، دانشگاه بر آموزش و پرورش اشراف دارد و در رشته های مختلف و مورد نیاز آموزش و پرورش ، کارشناس تربیت می کند و آن را دراختیار آموزش و پرورش و جامعه قرار می دهد.


در این کشورها ، دانشکده های علوم تربیتی ، عهده دار نظارت بر کیفیت آموزشی فارغ التحصیلان هستند و تا 4 سال معلم فارغ التحصیل خود را از طریق استاد و دانشجوی رشته رهبری و سیاست گزاری آموزشی تحت پوشش قرار می دهند . بدین ترتیب که دانشجوی رشته رهبری و یا مدیریت آموزشی با ارشدیت استاد درس خود ، نیارهای آموزشی ، فنی و ارتباطی معلمان را مورد ارزیابی قرار می دهد و بر اساس این نیازسنجی ، هر ساله در تابستان ، دانشکده علوم تربیتی ، کلاس های آموزشی در قالب رشد کارکنان برگزار می کند که تنگناهای تخصصی آن ها را مرتفع می کند و به همین ترتیب ، ارزشیابی دیگری در سال آینده از آن معلم در مورد کاربست آموزش ها در فرآیند آموزش به عمل می آورد و به همین ترتیب تا 4 سال ، دانشگاه بر ارزیابی معلم فعلی خود که دانشجوی قبلی خود باشد نظارت دارد و فرآیند کیفیت بخشی آموزش از این طریق به روز می شود .

درست کردن یک تشکیلات خاص با بودجه نسبتا بالا که به قول خود مسئولان آموزش و پرورش به تدریج در حال تبدیل شدن به پارکینگ وزارت آموزش و پرورش است در کنار حضور دانشکده های علوم تربیتی که سابقه ای طولانی تر ،قابل اتکاتر و تخصصی تر در زمینه های علمی و پژوهشی دارند نوعی موازی کاری و اتلاف بودجه عمومی است .

ضمن آن که قانون ، وظیفه وزارت آموزش و پرورش را تربیت نیرو تا پایان دوره متوسطه اعلام کرده است و الزامی برای وزارت آموزش و پرورش برای ورود به مقوله آموزش عالی تعیین نکرده است .

پیشنهاد می شود در این راستا ، تفاهم نامه ای میان وزارت آموزش و پرورش و نیز آموزش عالی در زمینه مدیریت منابع انسانی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش به تصویب برسد .

همان گونه که پیش تر نیز ذکر شد ، کار نظارت بر کیفیت آموزش و یا اصطلاحا کنترل کیفیت بر عهده دانشکده های علوم تربیتی گذاشته شود و وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان کارفرما به کارکردهای نظارتی و کنترل مبادرت ورزد .

به نظر می رسد با توجه با محدودیت منابع مالی و از آن جا که تنها 50 درصد بودجه مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان به آن تزریق می شود ، این یک راه علمی و عملی برای نهادینه کردن یک تعلیم و تربیت تخصصی و مطابق استانداردهای جهانی و روز است .

منتشرشده در دیدگاه

تفکر سیستمی در آموزش و پرورش و کارایی درونی و بیرونی نظام آموزشی  1- مفهوم نظام

معمولاً وقتی از نظام آموزشی صحبت می کنیم از یک سو منظورمان نیاز سنجی، زمینه یابی ، تدوین و اجرای برنامه آموزشی در سطح کلان کشور و از سوی دیگر اجرای برنامه درسی درسطح واحدهای آموزشی است . خود کلمه نظام هم به یک رویکرد سیستمی با ارکان مشخص ( درون داد، فرآیند و برون داد ) اشاره می نماید .

 

2 - نظام آموزشی

در اصل نظام آموزشی به مثابه یک نظام تولیدی است که تولید آن تغییر رفتار فراگیران در جهت مطلوب است تا به لحاظ علمی ، تخصص شغلی و حرفه ای ، توانمندی اقتصادی و شاخص های رفتار اجتماعی و فرهنگی فرد مفیدی برای خانواده و همچنین جامعه باشند .

 

3 - ضرورت ارزشیابی نظام

ارزشیابی نظام آموزشی از مهمترین ،  ارکان جهت عیب یابی و اصلاح برنامه آموزشی - درسی می باشد . در جریان ارزشیابی است که میزان تحقق اهداف، رضایت ذی نفعان، میزان انحراف از مسیر برنامه و نیاز به اصلاح  مسیر مشخص می گردد و در مجموع موجبات توفیق نظام آموزشی را فراهم می آورد.

 

4 – الگوی ارزشیابی مبتنی بر تصمیم مدیران

یکی از الگوهای ارزشیابی نظام آموزشی الگوی ( CIPP) از خانواده الگوهای تصمیم گر است.این الگو به قصد كمك به مديران و تصميم گيرندگان به وجود آمده است و يك رويكرد سيستمي يا نظام دارمی باشد كه درآن درباره زمینه، درون دادها، فرآيندها و برون داد نظام تصميم گيري مي شود .

 تفکر سیستمی در آموزش و پرورش و کارایی درونی و بیرونی نظام آموزشی

5 - جنبه های ارزشیابی نظام آموزشی

الف ) ارزشیابی کارایی درونی :

کارایی درونی نظام بيانگر چگونگي گذر تحصيلي دانش آموزان در هر دوره ي تحصيلي است و به بعد كمي عملكرد نظام آموزشي ناظر است. يكي از روش هاي مرسوم براي محاسبه ي كارايي دروني نظام آموزشي، روش كوهرت(Cohort-Study)است .در اصطلاح نظام آموزشي، عبارت از گروهي از دانش آموزان است كه وارد يك دوره ي تحصيلي مي شوند و تا پايان دوره، عده اي قبول، عده اي مردود و عده اي نيز ترك تحصيل مي كنند.

كارايي دروني هر نظام آموزشي، براساس سه شاخص محاسبه مي شود اولین شاخص عبارت است از:

تفکر سیستمی در آموزش و پرورش و کارایی درونی و بیرونی نظام آموزشی

1 – نرخ اتلاف: همان گونه كه از اسمش پيداست، به معني ضايع كردن و به هدر دادن است.

اگر عدد به دست آمده اتلاف كمتر از 1 باشد، محاسبات انجام شده اشتباه است و بايد دوباره كنترل شود. اگر عدد به دست آمده برابر با 1باشد، نشان می دهد كه نظام فاقد اتلاف است.

حصول چنين نتيجه اي، مطلوب همه نظام هاي آموزشي است و به عنوان وضعيت ايده آل تلقي مي شود. چنان چه عدد به دست آمده بيشتر از 1 باشد، نشان دهنده ي آن است كه نظام آموزشي موردنظر از اتلاف برخوردار است و این بدان معنی است که نظام مورد نظر، در زمان بیشتر هزینه بیشتری صرف کرده تا به بخشی از اهداف مصوب دست یابد.

2نرخ ماندگاری :این نرخ نشان دهنده توان یک نظام آموزشی در نگهداری دانش آموزان است.

 تفکر سیستمی در آموزش و پرورش و کارایی درونی و بیرونی نظام آموزشی

به عنوان مثال چنانچه در مطالعات کوهرت از سال مبدأ تا سال مقصد نرخ ماندگاری مرتباً کاهش یابد یعنی نظام آموزشی و برنامه هایش نتوانسته از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری کند یا حداقل آهنگ خروج از تحصیل آنان را ثابت نگه دارد و این هم دلیل دیگری بر عدم کارایی درونی نظام آموزشی است.

3 – متوسط طول تحصیل : هرچه این شاخص کوچکتر باشد مبین کارایی درونی مطلوب تری است بزرگ بودن این عدد بدان معنی است که نظام آموزشی در زمان بیشتر و باصرف هزینه بالاتر به بخشی از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته است .

 

ب ) ارزشیابی کارایی بیرونی :

تغییراتی که به دنبال اجرای برنامه ها و فعالیت های آموزشی در ابعاد مختلف رفتار دانش آموزان ایجاد می شود معرف کارایی بیرونی برنامه های آموزشی است براین اساس هر اندازه تغییرات به وجود آمده در رفتار و کنش شاگردان درپایان فعالیت های آموزشی هم سویی با اهداف از پیش تعیین شده داشته باشد می توان گفت که برنامه ها از کارایی بیرونی بیشتری برخوردار است مثلاً اگر فارغ التحصیلان در پایان دوره های تحصیلی با بهره گیری از دانش ها و مهارت های کسب کرده به خوبی از عهده انجام مسئولیت های شغلی که به آن ها محول می شود برآیند می توان حکم کرد که برنامه های آموزشی از جنبه مهارت آموزی دارای کارایی بالایی بوده است . همچنین اگر فارغ التحصیلان در طول تحصیل نسبت به باورهای مذهبی و ارزش های اجتماعی و فرهنگی که کسب کرده اند پایبندی خود را در عمل نشان دهند می توان چنین جنبه هایی از کارایی بیرونی برنامه ها را موفق خواند . ضمناً می توان کارایی بیرونی برنامه های آموزشی را از جهات تحصیلی ، شغلی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و غیره ارزیابی کرد .

 

سخن پایانی :

در کشورهای پیشرو در زمینه آموزش برای افزایش کارایی درونی و بیرونی نظام آموزشی به شیوه های علمی متوسل می شوند ؛ به عنوان مثال در ژاپن از طریق درس پژوهی و برنامه درسی انفرادی براساس یادگیری در حد تسلط بنجامین بلوم کار را به جایی کشانده اند که نظام تقریبا بدون اتلاف است یعنی مردودی و ترک تحصیل ندارند .

البته در کشور ما هم کارایی درونی نظام آموزشی با ابلاغ بخشنامه ها و شیوه نامه هایی افزایش یافته !

دستورالعمل هایی که به دانش آموزان اجازه می دهد با هر تعداد واحد افتاده به پایه بالاتر بروند!

در پایه سوم متوسطه به شرط معدل 12 به بالا دو درس داخلی و دو درس نهایی را بدون هیچ قید و شرطی با تبصره گذر کنند !

بدیهی است در نظام آموزشی که ارکان سیستمی آن به تفکیک ،دارای تعریف علمی و مشخص نبوده و اتلاف آن شفاف نباشد ارزشیابی آن نیز ممکن نخواهد بود و عیوب آن به شیوه ای علمی روشن نخواهد شد و امکان اصلاح و بهینه سازی آن نیز میسر نخواهد شد ؛ در نتیجه مبنایی برای تصمیمات سنجیده و علمی در اختیار نخواهد بود .

در چنین نظامی به راحتی می توان  ادعا کرد که مثلاً افت تحصیلی به دلیل ظاهر معلم یا پوشش و یا فیزیک بدنی  اوست . نیازی به ادامه تحصیل فرهنگیان نیست اما معلمان باید آزمون احراز صلاحیت حرفه ای بدهند ، انگیزه معلمان اهمیتی ندارد و معلمان نیازی به رتبه بندی ندارند دانش آموزان علوم انسانی باید در مدارس  خاص و با شهریه بالا ادامه تحصیل دهند و از این قبیل اظهار نظر های غیر علمی و غیر کارشناسی که گاه در مدتی کمتر از یک روز تکذیب می شوند و نشان از تصمیم گیری بدون استناد بر داده های مستخرج از ارزشیابی علمی و منظم نظام آموزشی دارد.

به امید روزی که نظام آموزشی در شکل علمی و قابل ارزیابی با یک رویکرد تصحیح پذیر با رویکرد دقیق سیستمی به اجرا درآید و برای رفع ناتوانی نظام از سیستم های موفق دنیا درس بگیریم نه این که صورت مسئله نظام را پاک کنیم یا دیوار کوتاه معلم را هدف بگیریم .

به امید آن روز 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

بی عدالتی در پاسخ به شکایت

خوزستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/ محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق از پرداخت یارانه نقدی در دو ماه نخست سال آتی و همچنین واریز مابه تفاوت حقوق کارمندان و بازنشستگان بعد از تصویب بودجه ۹۵ خبر داد.

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور