صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

اتحاد اقوام ایرانی و نوروز باستانی نوروز یکی از اصلی ترین زمینه های پیوند اجتماعی در بین مردم ایران است. پیوندهای اجتماعی از قبیل آداب و رسوم و مراسم آئینی وحدت ملی مردم یک سرزمین را به وجود می آورند و ارتباط نسل های حال و آینده را با گذشته تاریخی شان برقرار می سازند و در نتیجه موجب تقویت هویت ملی می شوند.

در سرزمین ایران ، نوروز از قدیم الایام چنین جایگاهی داشته و توانسته است پیوند وثیق و محکمی را بین اقوام و طوایف مختلف ایرانی با انواع گویش ها، لهجه ها و اعتقادات مذهبی به وجود آورد و علیرغم تعدد اقوام و ادیان و مذاهب در سرزمین ایران، همه افراد در ایرانی بودن احساس مشترکی دارند و این هویت جمعی مشترک، همواره سد محکمی در برابر توطئه های خارجی و دسیسه های تجزیه طلبانه داخلی بوده است.


سمبل هایی مثل نوروز به عنوان شناسنامه ی واحد ملت ایران در عرصه ی بین المللی شناخته شده و به ثبت جهانی در سازمان ملل و سازمان یونسکو رسیده است.

آداب و رسوم و آئین های نوروزی ، در سال های اخیر از سوی کشورهایی چون تاجیکستان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان و … نیز گرامی داشته می شود. نوروز یادآور تمدن شکوهمند ایرانیان باستان است. چنان چه در دوره ی هخامنشیان روز اول فروردین، شاهان هخامنشی بر تخت جمشید می نشستند و حاکمان سایر کشورها که تحت فرمان امپراطوری هخامنشی بودند برای سلام نوروزی به دربار هخامنشیان می آمدند.


سمبل هایی مثل نوروز و مراسمی نظیر شب یلدا و جشن برداشت محصول و دیگر مراسم آئینی که یادگار نیاکان پاک نهاد این سرزمین است باید حفظ شوند و در عرصه بین المللی معرفی شوند . اهمیت دادن به این آداب و رسوم ، غرور ملی ایرانیان را به عنوان یک ملت ریشه دار تقویت می کند و حس وطن دوستی و عشق به میهن را در آنها زنده می کند .


کشورهای همجوار ایران چه ترک ها، چه عرب ها و چه افغان ها و چه پاکستان و هند و کشورهای آسیای میانه تحت تأثیر این تمدن عظیم تاریخی قرار گرفتند و آیین های نوروز کم و بیش در این کشورها نیز حضور یافت و این به معنی صدور تمدن ایرانی است.

شایسته است آئین های نوروز با تمام زیبایی هایی که به زندگی اجتماعی ایرانیان می بخشد در سطح جهان معرفی گردد. البته اگر کشورهای همسایه مثل سایر مفاخر فرهنگی و ملی ایران آن را تصاحب نکنند و به نام خود در مجامع بین المللی به ثبت نرسانند.


رمز وحدت بخش نوروز
نکته حائز اهمیت در این میان ، رمز وحدت بخش نوروز در بین اقوام ایرانی، است. نوروز متعلق به همه ایرانیان است و هیچ قوم و فرقه ی خاصی نمی تواند آن را انحصاری کرده یا مصادره کند.
کشوری مثل ایران که هم خاستگاه برخی ادیان بوده و هم از حضور ادیان مختلف در طول تاریخ استقبال کرده و هم آزادی مذهب را به عنوان یک منشور از دوره ی هخامنشیان به یادگار دارد و از طرفی به خاطر اقلیم و طبیعت جذابش اقوام زیادی را در خود جای داده است، عناصر وحدت بخش فراوانی را دارد که فراتر از قومیت، فرقه گرایی، تعصب قبیله ای و نژادی و زبانی، زمینه های همگرایی اجتماعی را در لایه های درونی جامعه به وجود می آورد. آداب و آئین های نوروز از دیرباز چنین نقشی را ایفاء کرده اند و اقوام مختلف ایرانی علیرغم تنوع در دین، مذهب، نژاد، زبان و لهجه در هویت ایرانی با هم اتحاد و اشتراک دارند و به یک میزان به خاک و سرزمین خود احساس تعلق دارند و در این میان آئین ها و مراسم نوروز سمبل و قوام بخش این وحدت ملی هستند.


هوشمندی ایرانیان و جشن های نوروز
انتخاب نوروز به عنوان جشن بزرگ ملی و سمبل وحدت ملی ایرانیان، هوشمندی مردمان ایران زمین را در هم آوایی با نظام طبیعت و همسویی با تقدیر خداوند در آفرینش، نشان می دهد. نوروز روزی است که روز و شب در آن به اعتدال می رسند. اعتدال طبیعت نشانه ی قدرت و خلاقیت خداوند است.

الهام گیری از شاخصه اعتدال طبیعی می تواند زندگی انسان ها را در پرتو عدالت رقم بزند و به انتظار ظهور خورشید عدالت، پیام هایی چون حقیقت جویی، خیرخواهی ، دادگری، مهرورزی، مساوات، اخلاق گرایی، زیبایی دوستی، کمال خواهی، سعادت طلبی، نیکوکاری، علم دوستی، خردگرایی، صلح گرایی، قانونمندی و قانون گرایی و … را به جهانیان عرضه کند.


ایرانیان باستان با الهام گیری از طبیعت و نوزایی آن ،پیام های تمدنی و فرهنگی خود را بدین سان به گوش جهانیان سرودند که:

ای انسان در برابر جلوه گری های حق درطبیعت ، زبان جز به ستایش عظمت خالق نباید گشاد ، وسعادت این جهان جز با مهر ورزی به خلق خدا وهمنوایی با اسرار هستی به دست نمی آید . جهان هستی جز به مهر و عشق دوام وبقا نمی یابد و این حقیقت بزرگ را می توان در ترنم بلبلان بر شاخساران ، در گردش منظم ستارگان ، در نوای پرندگان ، در آبشاران ، کوهساران ، در امواج دریا ، در سبزه زاران ، در گلستان ، در خورشید درافشان و درخشان ، در آسمان پر از کهکشان ، در گلبن جویبارها ، در آئینه رخسارها ، در ناز و عشوه گری گلنارها ، در کوی دلدادگان و راه راد مردان و وارستگان به تماشا نشست .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

بنیادهای دموکراسی و نقش و قدرت رسانه و کارکردهای صدای معلم  درس هاي ارزش مند عليرضا محجوب، دبير کل خانه کارگر براي معلمان و تشکل هاي مدني معلمان
درس شماره 4


تبريک به سايت وزين " گروه صداي معلم " و مديريت فرهيخته و پر تلاش آن ، آقاي پورسليمان و اعضاي محترم شوراي نويسندگان صداي معلم
در سايت خبرگزاري کار ايران " ايلنا "  روز شنبه 5 ديماه 1394 آمده است :


در نشست محجوب با شورای نویسندگان «صداي معلم» تاکید شد؛
حرکت صنفی معلمان باید بدون تلفات باشد/با افراط و تندروی هیچ دستاوردی حاصل نمی‌شود
ایلنا: علیرضا محجوب، نماینده مجلس و دبیر کل خانه کارگر با شورای نویسندگان «صداي معلم» دیدار کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در این نشست گفت: حرکت صنفی تابع آرامش و برنامه است و باید معطوف به نتیجه باشد.
محجوب تاکید کرد:  مهم این نیست که در مجلس چه کسی باشد. ماهیت حرکت از این طرف، ماهیت مقابله از آن طرف را می‌سازد. کنش صحیح موجب واکنش صحیح است و بالعکس.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: کنش‌های صنفی در معلمان و آموزش و پرورش باید با کمترین هزینه و تلفات همراه باشد، در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسید.
این نماینده مجلس تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم که با افراط و تندروی هیچ دستاورد پایداری نخواهیم داشت.
محجوب ضمن اعلام این نکته که در مجلس اشتیاق برای کار کردن برای معلمان وجود دارد، اذعان کرد: این مساله کافی نیست که فقط خواسته وجود داشته باشد، بلکه برای تحقق آن خواسته باید راه حل وجود داشته باشد.باید به نماینده حامی معلمان، راهکار‌های عملی و اجرایی ارائه شود. در غیر اینصورت او به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.
محجوب تاکید کرد: این شورا و این جمع قابلیت آن را دارد که با قلم و کار‌شناسی مسائل و بیان چالش‌های آموزش و پرورش و معلمان این مسیر را نشان دهد و حتی تشکل‌ها و گروه‌های دیگر را بیدار و فعال کند.


در چند جمله فوق الذکردبير کل خانه کارگر يک دنيا درس تشکيلاتي و صنفي نهفته است که لازم است کليه تشکل هاي مدني به ويژه تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش و همه قلم به دستان بويژه شوراي نويسندگان صداي معلم در پويشي ( کمپيني ) به تشريح اين مطالب مهم  بپردازند .


اينجانب در حد بضاعتم ، استنباط خود را از فرمايشات گوهر بار اين استاد کار تشکيلاتي را بيان مي نمايم، به اميد آن که انديشمندان و متفکرين و فعالان تشکل هاي مدني اين قطره را پالايش نمايند . با ذکر مثال :


محجوب تاکید کرد: این شورا و این جمع قابلیت آن را دارد که با قلم و کار‌شناسی مسائل و بیان چالش‌های آموزش و پرورش و معلمان این مسیر را نشان دهد و حتی تشکل‌ها و گروه‌های دیگر را بیدار و فعال کندرا توضيح مي دهم . (درس شماره چهار )


مقدمه :
بحث بر سر دموكراسي و يا به تعبير امروزي مردم سالاري بدون شناخت بنيادهاي آن، بحثي ناقص و نارسا است. اينكه امروزه بر سر موفقيت و عدم توفيق و سابقه دموكراسي سخن گفته مي شود نيازمند و مستلزم آن است كه بنيادهاي دموكراسي را بشناسيم.


بنيادهاي دموكراسي و يا اركان آن مبتني بر پنج ركن اساسي است ؛ اين اركان مهم عبارتند از:

۱- قانون اساسي

۲- نظام پارلماني (مجلس)

۳- احزاب سياسي

۴- رسانه هاي آزاد

5- آزادي هاي مدني ( در قالب آزادي بيان و قلم و انديشه و عقيده و آرمان و نيز توسعه نهادهاي مدني و اجتماعي كه از حقوق ملي و مردمي دفاع كنند. )


رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسي اهميت به سزايي در توسعه پايدار دارد:
در عصر انفجار اطلاعات  ، وسايل ارتباط جمعي ، بحثي عام و فراتر از مطبوعات است . با تمام نقاط قوت و ضعف انواع وسايل ارتباط جمعي  ، نقاط مشترکي مهمي دارند که همه آنها را در يک دسته بندي بزرگ به نام رسانه قرار مي دهد .
در اين مختصر، تفاوت ها و بررسي  ويژگي هاي انواع رسانه مد نظر نيست بلکه توجه به اهميت رسانه مورد نظر مي باشد همان گونه که علي اکبر صالحي مي گويد :


قدرت رسانه مانند قدرت نظامی برای کشورها حائز اهمیت است . چنانچه رسانه‌ها می‌توانند در داخل کشورها باعث ایجاد انسجام شده و در عین حال در بعد خارجی نیز نقش بازدارندگی ایفا کنند. برای همین ؛ امروز مدیران رسانه‌ها به نوعی پادشاهان بی‌تاج و تخت دنیا هستند و روزنامه‌نگاران پیش قراولان حرکت در مسیر آزادی‌های مشروع تلقی می‌شوند.


وی با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند جلوی تشدید فساد را بگیرند؛ افزود: متاسفانه امروز کشور ما هم به مشکل فسادهایی که در سایر کشورها رایج است؛ مبتلاست. علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و در این خصوص رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به موقع هم جلوی دغل‌بازی‌ها را بگیرند و هم از اقدامات دشمنان داخلی و خارجی جلوگیری کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سوگند خداوند در قرآن به «ن و القلم و آنچه که نوشته می‌شود»؛ افزود: براساس این آیه شریفه می‌توان مدعی شد پیامبران با انتقال فرامین خداوند به مردم نخستین وظیفه خبررسانی را انجام دادند.


دانستن حق مردم است :
اين مهم چگونه بروز و ظهور مي يابد و به رسميت شناخته مي شود؟ چطور به اجرا در مي آيد و ازآن حمايت مي شود؟
دانشـمندان ،وظايف مـختلف رسانه  را  چنين بيـان نموده اند :


1. نقش خـبري و اطلاع رسـاني
2. آموزش
3. فرهنگ سازي
4. آگـاه سازي
5. نقش همـگن ســازي
6. حـراست از محيـط  زيست
7. احساس تعلق اجتماعي
8. ايجاد همبستگي ميان اجزاي جامعه
9. انتـقال مـيراث فـرهنـگي از نـسلي به نـسل ديـگر
10 . عـرضه انـديشه هاي نوين
11 .تفريحي و سرگرمي


خوانندگان گرامي و انديشمند با نگاهي اجمالي به سايت وزين " گروه صداي معلم " تأئيد مي کنند که اين سايت به جز نقص جزئي تفريحي و سرگرمي ، ديگر پارامتر هاي ده گانه را دارا مي باشد .
اميد است مديريت توانمند اين سايت وزين دررفع اين نقيصه کوچک هم برنامه ريزي نمايند.


در ذيل به عمده ترين نقش هاي يک رسانه به صورت مختصر مي پردازيم .


* نقش خـبري و اطلاع رسـاني :
معلمان ، مسئولين و نهاد هاي تصميم گيري براي کسب انواع خبر در رابطه با حوزه آموزش و پرورش به سايت وزين " گروه صداي معلم "  مراجعه مي کنند . افزايش چشم گير آمارتعداد بازديد کننده درروز هاي تجمع معلمان ، پذيرش برجام ، انتخابات سرنوشت ساز و ... گوياي اين مهم است .

رسالت رسانه آن است که   با اطلاع رساني سريع و دقيق ، مانع شايعه پراکني شود زيرا  مردم كه هميشه تشنه اطلاعات هستند اگر کانال اطلاعات سريع ، دقيق و شفاف نداشته باشند به جای آنکه به سر منزل مقصود برسند،از ناكجا آباد سر در مي آورند !


*  آموزش:
امروزه شاخص  توسعه يافتگي جوامع عبارتند از :
 بهبود شاخص هاي اقتصادي مانند در آمد سرانه، توليد ناخالص ملي ، نرخ مرگ ومير و ميزان اميد به زندگي و.. مي باشد .
يکي از فاکتورها نيز ، معيار آموزش و اطلاعات و در حقيقت عنصر دانايي اجتماعي مي باشد .


« گروه صداي معلم » با توليد و توزيع مطلوب اطلاعات ، نقش به سزايي در بالا بردن آگاهي هاي گوناگون و ضروري معلمان ايفا نموده در بزنگاه هاي تاريخي با آگاهي آفريني در بين خوانندگان خود ، نقش آفريني نموده توفيق يافته ، تلاش هاي عوام فريبان فرصت طلب را خنثي نمايد .

 

*  عرصه انديشه هاي نوين و بيان عقايد :
اگر رسانه ها در جامعه به وظايف خود به درستي عمل كنند از طريق افزايش  آگاهي اجتماعي ، به بستر سازي مناسب براي بيان انديشه ها و عقايد نوين در جامعه کمک مي کنند و باعث رشد و بالندگي كل جامعه مي شوند.
انتشارانديشه ها و عقايد تازه و نوين از طريق رسانه ها ، خود نوعي تمرين دموكراسي به حساب مي آيد كه البته ممكن است همراه با انتقاداتي نسبت به دولتمردان باشد.


" گروه صداي معلم " يکي از پيشتازان طرح تشکيل فراکسيون فرهنگيان ، سازمان نظام معلمي ، نقش آفريني تشکل هاي مدني و رسانه ها در آموزش و پرورش نوين و اجراي سند تحول مي باشد .


* نقش همگن سازي:
يكي از وظايف رسانه ها نزديك كردن سلايق، خواست ها و انتظارات افراد يك جامعه مي باشد .
صداي معلم با حفظ اصول کارشناسي  در بررسي بسياري از موضوعات مورد بحث در جامعه و آموزش و پرورش ، مي کوشد تا  سلايق، خواست ها و انتظارات معلمان با ديدگاه هاي سياسي – اجتماعي متفاوت را ،حول موضوعات مختلف هم سو نمايد  و مطالبات اکثريت معلمان از حكومت را به  كانال درست هدايت  كند.


شوراي نويسندگان به همراه ديگر انديشمندان و قلم به دستان" گروه صداي معلم "با طرح تشکيل « فراکسيون صنفی معلمان » مسیري را نشان دادند که نه تنها تشکل‌ها ي معلمان  و ديگرنهادهای مدني را بیدار و فعال نمود بلکه اکثريت معلمان با گرايش هاي سياسي – اجتماعي مختلف را براي  تشکيل فراکسيون قدرتمند فرهنگيان در مجلس دهم همگن و همسو نمود .


اين تواناي شوراي نويسندگان بهمراه ديگر انديشمندان و قلم به دستان" گروه صداي معلم " را  استاد عليرضا محجوب در نشست کوتاه مدت با برخي از اعضاي اين شورا در روز شنبه 5 ديماه 1394  به درستي تشخيخص داده تأکيد مي نمايند:

« این شورا و این جمع قابلیت آن را دارد که با قلم و کار‌شناسی مسائل و بیان چالش‌های آموزش و پرورش و معلمان این مسیر را نشان دهد و حتی تشکل‌ها و گروه‌های دیگر را بیدار و فعال کند. »


 نتيجه گيري :
همان طور که استاد بزرگ اصول تشکيلاتي عليرضا محجوب مي گوید :
محجوب تاکید کرد: این شورا و این جمع قابلیت آن را دارد که با قلم و کار‌شناسی مسائل و بیان چالش‌های آموزش و پرورش و معلمان این مسیر را نشان دهد و حتی تشکل‌ها و گروه‌های دیگر را بیدار و فعال کند.


*  امروز نوبت تشکل هاي مدني معلمان و شوراي نويسندگان و قلم به دستان صداي معلم است که با تشکيل کار گروه هاي تخصصي و کارشناسي به حوزه هاي مختلف آموزش و پرورش ورود پيدا کنند .


* انتظار به حق جامعه فرهيختگان از خوانندگان محترم آن ست که نظرات موافق يا مخالف خود را در رابطه با هرموضوعي مطرح نمايند و اجازه ندهند که عوام  فريبان فرصت طلب با موج سواري افکار عمومي را منحرف کنند .
خوشبختانه شاهديم که روند آگاهي خوانندگان رو به رشد است و به عوام فريبان فرصت طلب اجازه  موج سواري نمي دهند تا ترجيع بند آنان پاي هر مقاله ، ياداشت ، گزارش و... افکارعمومي را منحرف نمايد .

توصيح آنکه ، شايسته نيست که نويسنده مقاله موفقيت برجام با اظهار نظر ( کامنت ) ناشناسي مواجهه شود که فاني ياحاج بابايي چه کرده اند يا چه نکرده اند،  بلکه خوانندگان عزيز و گرامي که بزرگترين سرمايه هاي اين رسانه هستند ديدگاه هاي موافق يا مخالف در رابطه با همان موضوع را بيان نمايند و ريشه هاي عوام فريبي و فرصت طلبي را بخشکانند .


  خدا را شاکريم که عليرضا محجوب به همراه سه نامزد ديگر که ميثاق نامه با تشکل هاي مدني معلمان داشته اند به خانه ملت راه يافته اند .


*   اميد است درآينده ي نه چندان دوري شاهد تشکيل فراکسيون صنفی معلمان در مجلس دهم و طرح مباحث ذيل در سطح جامعه باشيم  :
1. تشکيل سازمان نظام معلمي
2. اصلاح ساختار آموزش و پرورش
3. باز تعريف مأموريت هاي آموزش و پرورش
4. نقش آفريني در اجراي سند تحول
5. ارتقاي مديريت آموزشگاهي
6. مدرسه محوري و تمرکز زدايي
7. توجه جدي به منزلت و معيشت معلمان
8. بيمه  خدمات درماني و بيمه تکميلي و ...


در پايان برخود واجب مي دانم که به عنوان يک معلم از حسن نيت عليرضا محجوب ، دبير کل خانه کارگر نسبت به جامعه فرهنگيان صميمانه و صادقانه تشکر نمايم زيرا راهنمايي هاي ايشان براي همه تشکل هاي مدني و تمامي فرهنگيان فرهيخته مفيد مي باشد .

منتشرشده در آموزش نوین

پیام تبریک نوروزی وزیر آموزش و پرورش به دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها  گروه اخبار/

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با تبریک سال جدید، اظهار داشت: سال 1395 را به دانش‌آموزان، اولیای دانش‌آموزان و فرهنگیان سراسر کشور تبریک عرض می‌کنم.

وی در ابتدا به دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان کشور گفت: صبحت‌های بنده را به عنوان فردی که 46 سال معلم بوده و هنوز هم معلم است بپذیرید؛ قدر دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را بدانید؛ وقتی سن بالا می‌رود حافظه کوتاه مدت ضعیف می‌شود.

فانی افزود: اگر مواردی که در جلسات هستیم را یادداشت نکنیم ممکن است مطالب را فراموش کنیم، اما علم در کودکی مانند نقشی بر سنگ است و اگر دانش‌آموزان مطالب را یاد بگیرند در ذهنشان باقی می‌ماند و می‌توانند از آن استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به اولیای دانش‌آموزان گفت: سرمایه‌ای بالاتر از فرزندان شما نیست، سعی کنند که بر تربیت بچه‌ها نظارت و وقت گذاری کنند و با مدرسه در تعامل باشند؛ مدرسه بدون همکاری اولیا و بدون راهنمایی اولیا و حضور آنها نمی‌تواند تربیت را کامل کند.

فانی همچنین خطاب به فرهنگیان سراسر کشور گفت: بار اصلی آموزش و پرورش بر دوش فرهنگیان و معلمان است؛ این دانش‌آموزان امانت‌هایی هستند در اختیار شما و قدر آنها را بدانید و در رشد و شکوفایی آنها کوشا باشید.

وی در پایان تصریح کرد: در یک جمله به تمام مردم ایران عرض می‌کنم آموزش و پرورش مهمترین نهاد این کشور است و همه کمک کنند.( فارس)

انتهای پیام/

عملکرد آموزش و پرورش در سال 94  سال 94 درحالی آغاز و به پایان رسید که باز هم مسایل و مشکلات مالی در تمام امور آن سایه انداخت. آموزش و پرورش درسال 94 را می توان از چند جنبه متفاوت بررسی کرد .

سال 94 با افزایش 14درصدی حقوق معلمان آغاز شد که علی رغم آوردن دلایل متعدد دولت مردان برای این نرخ افزایش چندان مقبول جامعه معلمان که سال هاست از مشکلات معیشتی رنج می برند قرار نگرفت.

ماه های آغازین سال 94 ماه های پرالتهابی در فضای صنفی معلمان بود بازداشت و اجرای حکم های زندان چندین فعال صنفی که با بازداشت علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان معلمان که یکی از اصلی ترین مخالفان تجمعات خیابانی معلمان بود شروع شد و سپس با بازداشت علی اکبر باغانی از فعالین با سابقه ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ادامه یافت .

هم زمان تجمعات معلمان که از اواخر سال 93 شروع شده بود با برگزاری تجمعاتی در 27 فروردین و 17 اردیبهشت که بنا به دعوت کانون صنفی معلمان و برای بزرگداشت روز معلم بود ادامه یافت .

پس از این تجمعات بازداشت اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران(تهران) موجب اعتراض جامعه ی معلمان و فعالین صنفی شد که منجر به دعوت به تجمع اعتراضی از تمام معلمان کشور جلوی مجلس شد که با برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت تجمع کنندگان این تجمع شکل نگرفت و بیشتر نحوه ی برخورد با معلمان در رسانه ها انعکاس یافت که با وساطت مسئولین بازداشت شدگان معلمان پس از چند ساعت آزاد شدند .

هم زمان با این اعتراضات وزیر از سوی نمایندگان مجلس هم تحت فشار بود تا اینکه بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی فانی را استیضاح کردند .  پیشروان این استیضاح افرادی بودند که بیشتر به طیف سیاسی خاصی نزدیک بودند .

نمایندگان مجلس که در ابتدای مجلس با عدم رای به وزارت نجفی گزینه ی مطلوب و محبوب معلمان پایگاه خود را در بین معلمان از دست داده بودند نتوانستند حمایت معلمان و تشکل های معلمان را در مورد این استیضاح جلب کنند .

معلمان دلایل این عدم حمایت را چنین بیان می کردند که این نمایندگان در زمان وزارت حاج بابایی هیچ گونه تلاشی برای حل مشکلات معلمان و فشار آوردن به وزیر نداشتند و محمدعلی نجفی را نیز که می توانست بیشتر به آموزش و پرورش کمک کند به دلایل سیاسی رد کردند و استیضاح را فقط به دلیل سیاسی و تحت فشار قرار دادن دولت انجام می شود .

فضای فعالیت های صنفی در تابستان 94 امنیتی تر شد چنان چه شمار زیادی از فعالین صنفی به حراست ها و نهادهای امنیتی فرا خوانده شدند و در نهایت مهدی بهلولی و محمد رضا نیک نژاد و محمود بهشتی لنگرودی و منصور موسوی از فعالین صنفی که برخی از آنها کار رسانه ای در مطبوعات نیز انجام می دادند بازداشت شدند .

محمود بهشتی سخنگوی کانون صنفی برای اجرای حکم نگه داشته شد و سه تن دیگر بعد مدتی با ارسال پرونده هایشان به دادگاه آزاد شدند .

مدارس در شرایطی آغاز شد که همچنان فضای جامعه ی معلمان ملتهب بود و تجمعات کوچکی در بزرگداشت روز جهانی معلم در 16 مهر و برخی شهرها انجام شد.

 اوایل پاییز طرح رتبه بندی معلمان که ماه ها بود توسط فانی و تیم همراهش تبلیغ می شد اجرا شد . این طرح با وجود تبلیغات زیاد رسانه ای نتوانست رضایت معلمان را برانگیزد . تفاوت افزایش این طرح با آنچه در رسانه ها مطرح شده بود و نحوه ی رتبه بندی که بیشتر بر پایه ی سابقه ی معلمان انجام شد از ایرادات اصلی منتقدان بود  .

برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان تشکل ها با نوبخت برای تدوین برنامه ششم توسعه نیز از رخداد های مهم این سال بود .

در آخر این سال حکم 5 سال زندان به دو تن از معلمان صنفی و روزنامه نگار که برای اولین بار پرونده داشتند موجب اعتراض و بهت همگان شد.

درسال 94 به دلیل مشکل بودجه سرانه مدارس کمتر شد و طرح خصوصی سازی دولت در بخش آموزش و پرورش یکی از بحث های جدی بین کارشناسان و فعالین صنفی حوزه ی آموزش و پرورش بود در اجرای طرح های آموزش و پرورش که مورد نقد کارشناسان و فعالین صنفی و معلمان بود و آنها را غیر ضروری و غیر کارشناسی و علمی می دانستند تغییرات محسوسی شکل نگرفت و تقریبا امور به روال قبل ادامه یافت .

 

از جمله نکاتی مهمی که در سال 94 در جامعه ی معلمی باید به آن اشاره کرد رونق گرفت رسانه های معلمان از جمله « صدای معلم » « رسانه پر مخاطب معلمان » و گروه های مجازی معلمان و پرداخت به مسایل آموزش و پرورش بود و تشکل هایی مانند سازمان معلمان و تعدادی از کانون های صنفی استان مجوز برگزاری مجمع عمومی خود را گرفتند.

 

حال که فضای سیاسی کشور پس از انجام توافقات هسته ای و انتخابات مجلس تغییر کرده است و معلمان توانسته اند برخی از نمایندگان مطلوب خود را به مجلس بفرستند جامعه ی فرهنگیان با امید بیشتر به اتفاقات سال بعد چشم دوخته اند و امیدوار هستند که روزهای بهتری در سال ۹۵ در انتظار آنها باشد.

منتشرشده در یادداشت

پیام های فله ای تبریک و توهین به مخاطبان

متن‌های تبریک نوروز که بعضی‌ها با تلگرام یا SMS برای همه ارسال می‌کنند، « پیام فله‌ای » نامیده می‌شود.

فله‌ای به معنای همان اجناس بی‌کیفیتی است که جعبه ندارد و در بازار به صورت کیلویی می‌فروشند.

من هیچ‌وقت پیام تبریک فله‌ای برای دیگران ارسال نمی‌کنم.

عید را به کسی اصلا تبریک نمی‌گویم، یا اگر شخصی آن‌قدر برایم ارزش دارد که می‌خواهم برایش سالی پر از شادی و سلامتی و موفقیت را آرزو کنم، تماس می‌گیرم یا در نهایت برایش یک متن اختصاصی می‌نویسم.

حتی اگر نام گیرنده را در ابتدای پیام تبریک بنویسیم، خیلی بهتر از ارسال « تصاویر یا پیام‌های فله‌ای » است. وقتی هم کسی برایمان متن اختصاصی بنویسد و ما در پاسخ برایش پیام فله‌ای بفرستیم، این رفتار نوعی بی‌احترامی و توهین است.

ذهن من پیام فله‌ای را این‌جوری ترجمه می‌کند:
«بهت پیام تبریک نوروز دادم و پیش‌دستی کردم تا بعدا گلایه نکنی. حوصله هم نداشتم چند ثانیه وقت بگذارم و چیز جدید بنویسم. از همون‌هایی که برایم آمده بود یکی را انتخاب کردم و فرستادم. همین بسه دیگه، حوصله‌ات را ندارم. اگه جوابمو ندی خیلی بی‌شعوری! من بهت احترام گذاشتم پیام دادم.

جواب بده و ازم تشکر کن. زود باش ! »

کانال تلگرامی فرورتیش رضوانیه

منتشرشده در یادداشت

  جنبش قلم در آموزش و پرورش و نقش صدای معلم در گسترش فرهنگ رسانه در میان معلمانساقیا آمدن عید مبارک بادت 
و آن مواعید که کردی مرواد از یادت

سال تحویل می شود ، تن پوش بهار دیگر گونه تر می نماید گویی هاتف سبزپوش طبیعت می کوشد .

« حول حالنا الااحسن الحال » را با ضرباهنگی آرام درگوش بهار بنوازد.


گر چه در فصل آموزش، بهارگونه آغاز می شویم اما در سرمای کرخت اسفند در می مانیم .

درفراز و فرود سالی که گذشت با تمام توان خود سعی کردیم گره از نهال بی بار پرورش بگشاییم و سموم تلخ را از دشت های بی فرهنگی بزداییم ؛اما آیا داشته های ما توان کاشت ایده های نابی را داشت که امروز تا فصل برداشت به انتظارش نشسته ایم؟


در سالی که گذشت پیله ی رازناک آموزش و پرورش به یمن فضای مجازی شکاف برداشت و حقایق ،بی پرده مقابل چشم ها خودنمایی کرد.


اگر تا قبل از این، بسیاری از بخشنامه ها در بی خبری محض در بایگانی ها می ماند ؛ امروز بخشنامه ها قبل از آن که فرصت تنظیم و ارسال بیابند همگان از آن باخبرند و ما این را فرصتی می دانیم برای پالایش ناصافی ها و عبور از تنگناهایی که امروز آفت آموزش و پرورش ماست .


ما براین باوریم که با « جنبش قلم  »می توانیم فاصله ها را کوتاه تر کنیم و با ارتباط جمعی خود ، وزارتخانه را به مناطق دور افتاده پیوند زنیم .


ما بر آنیم که از رهگذر تسهیل ارتباطات جمعی و با استعانت از بارش فکری صاحبان اندیشه ، در آینده ای نه چندان دور نوید بخش فصلی پر بار باشیم.


به خاطر داریم درفصل تازه ای که می آغازیم ؛ دل به ناداشته ها نبازیم تا در ناسرانجامی در جا نزنیم.


هرچند در کاربری های مجازی، اما و اگر ها بسیار است ولی می توان با طرح ریزی های از پیش تعیین شده مانع از ناکارآمدی این فناوری نوین شد. 


در این بین باید از نقش بی بدیل « صدای معلم » ؛ اولین رسانه ی اختصاصی فرهنگیان ایران یاد کرد.

صدایی ماندگار در کارنامه جمعی از کنشگران رسانه ای که بی هیچ چشم داشتی آغازگر کاری شدند کارستان.


چنانچه همگان می دانیم؛ رسانه در تحول فکری جامعه نقش پررنگی دارد ؛


از این منظر امید داریم با آغاز بهار طبیعت ،شاهد تحولی سبز در فرهنگ رسانه در آموزش و پرورش باشیم .

منتشرشده در یادداشت

عدم واریز حق التدریس معلمان و مطالبات فرهنگیان

با سلام

این سومین نامه است که برای صدای معلم ( سخن معلم ) می نویسم اما دریغ از آن که به این نامه ها ترتیب اثر دهند.

گلایه من از وزیر آموزش وپرورش است که چرا بعد از شش ماه که به صورت حق التدریس برای آموزش وپرورش کارکرده ایم اماهیچ گونه حق الزحمه ای دریافت نکرده ایم .

لازم به یادآوری مجدد است که این حقیرغیر از آن که فرهنگی هستم سرپرست خانوار نیز می باشم و هفته ای ده ساعت اضافه کار گرفتم که کمکی به حقوقم شود و تا حدی بتوان جبران کسری حقوق شود اما تا به حال حقوقی بابت این اضافه کار دریافت نکردم.

چرا؟

نه تنها من بلکه بقیه فرهنگیان هم گلایه از عدم واریز حق التدریسهایشان دارند.

هر بار که به بخش  مالی زنگ زده ام قول این ماه و آن ماه را داده اند.

وقتی به خصوص ایام نوروز فرا می رسد و بیشتر مردم را می بینی که به فکر سفر می افتند اما تو که یک معلم هستی نمی توانی فرزندانت را به سفرببری ناراحت و پیش بچه هایت شرمنده می شوی!

مدت 12سال است پایمان را از اصفهان بیرون نگذاشته ایم زیرا اندک حقوق معلمی تنها برای بخورنمیرمان است و بس.

چرا مسوولین محترم به فکر ما نیستند؟

چرا جایگاه مان بی ارزش شده است ، در حالی که در کشورهای خارجی بیشترین قشر با ارزش معلمان آن کشورند پس بیشترین حقوق را هم دارا می باشند.

لذا از مسوولین محترم به خصوص وزیر آموزش وپرورش خواستارم که نه تنها هر چه زودتر حق التدریس و اضافه کارهای ما را پرداخت کنند بلکه درافزایش حقوق ما بیشتر تجدیدنظر نمایند و چنان کنندکه حقوق معلمی بسی بالاتر از نرخ تورم باشد تا با خیالی راحت تر به سرکلاس های درس روند تا خدای ناکرده حقی از دانش آموزان عزیزمان ضایع نشود هرچند که تابه حال نیز ضایع نکرده ایم اما برای اگر معلم از لحاظ مالی تامین باشد کارایی اش درکلاس چندین برابر خواهد بود.

سپاس


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
شنبه, 29 اسفند 1394 14:01

سالی به نام قانون

سال قانون « قانون » مجموعه مقرراتی است که از یک جهت حقوق را تثبیت و از سوی دیگر آن را تحدید می کند.

هرگاه حقی در قانون رسمیت یابد آن حق تثیبت و زمانی که اختیاری از فردی توسط قانون سلب شود آن فرد محدود می شود.

این گزاره که « قانون بایدها و نبایدهای زندگی اجتماعی و شرط لازم برای زیست جمعی است » آن قدر واضح است که حتی دیکتاتورها ؛ تروریسم ها و جانیان نیز به ضرورت وجود آن معترفند .

قانون با دو بال تایید و تحدید قدرت پرواز دارد و در غیاب یکی از آنها ؛ قانون مانند پرنده تک بال سقوط کرده و به ضد خود یعنی هرج و مرج بدل گشته و مجازها غیر مجاز و حرام ها مباح می شود.

از این رهگذر است که با استفاده ابزاری از قانون: ظلم ؛ ناعدالتی؛ فساد ؛ رانت و دلالی رایج گردیده و حق کشی تبدیل به فرهنگ می گردد .

این حکم بر همه اجتماعات انسانی اعم از داخلی و بین المللی علی الاطلاق حاکم است ؛ تولید انواع زنجانی های اقتصادی؛ سیاسی و فرهنگی در داخل و کشتار چهار جانبه ملت سوریه توسط تروریسم و حاکمیت داخلی و ائتلاف غربی و شرقی؛ با تفاسیر غلط از منشور ملل در عرصه بین المللی از نتایج این استفاده ابزاری است.

خلاصه آن که اجرای نادرست قانون محصولی جزء بی قانونی نخواهد داشت.

حال که وزارت های آموزش و پرورش و علوم قادر یا مایل به توسعه حقوق نبوده؛ برخلاف سایر علوم جدید مثل کامپیوتر ؛ نمی خواهند و یا نمی توانند درسی بنام حقوق را در تمام پایه های تحصیلی و به تناسب سن متعلمین در کتب درسی بگنجانند؛ حال که صدا وسیما با قانون اساسی بیگانه است ؛ حال که چند سالی است هر سال به نام اقتصاد ؛ سیاست ؛ فرهنگ و امثالهم نام گذاری می شود ؛ ای کاش سالی هم به نام « قانون » که پیش شرط زدودن ستم و فساد از چهره جامعه است ؛ نام گذاری شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور