گروه اخبار/
سخنگوی کمیسیون آموزش از ارجاع نامه هیأت رئیسه به این کمیسیون درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد.
میرحمایت میرزاده در گفتوگو با ایسنا گفت: نامه هیأت رئیسه مجلس در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۵۷ امضا جهت بررسی های بیشتر به کمیسیون آموزش ارجاع شد.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش اظهار کرد: یکشنبه آینده از فانی وزیر آموزش و پرورش دعوت خواهد شد تا با حضور در جلسه کمیسیون به سوالات پاسخ دهد.
انتهای پیام
پایتخت نشینان و مسوولان شهری در روزهای گذشته به بهانه دویست و سی امین سال انتخاب تهران به عنوان پایتخت ، همایش و جشنواره تهران 230 را برگزار کردند. تهرانی که 230 سال پیش وقتی آقا محمدخان توانست سلسله قاجار را در ایران بنیان نهد به پایتختی انتخاب شد.
برگزاری همایش و جشنواره تهران 230 مرور خاطرات و بازخوانی حوادث زیبا و زشت تاریخی است که این شهر و مردم این شهر به خود دیده است. تهران و تهرانی ها در این 230 سال وقایع و حوادث زشت و زیبای زیادی را پشت سر گذراندند.
تهران پس از مرگ آقا محمدخان به یاد دارد که چگونه بی کفایتی فتحعلی شاه منجر به قراردادهای ننگین گلستان و ترکمن چای گردید و به موجب آن بخش زیادی از سرزمین شمالی ایران از ایران جدا شد و تهران به یاد دارد که حتی رشادت های عباس میرزا نیز نتوانست از بروز این قرارداد های ننگین جلوگیری کند و حوادث این روزگار از بدترین خاطرات تهران است.
تهران دوران محمد شاه به یاد دارد که چگونه اختلافات مرزی بین ایران و عثمانی افزایش یافت. تهران دوران ناصرالدین شاه نیز خاطرات 50 ساله دارد. شادی و خوشحالی تهرانی ها ی آن روزگار که صاحب اولین روزنامه شدند و اولین مدرسه به سبک مدرن ساخته می شود و کتاب های خارجی ترجمه می شود و اولین دوربین عکاسی به ایران می آید و شهر به سمت مدرنیته پیش می رود .
اما آن روی سکه خاطرات تهرانی های دوران ناصری ناراحتی و نگرانی از بابت و اگذاری امتیازات فراوانی است که به بیگانگان داده شد. امتیاز رویتر، امتیاز لاتاری، تاسیس بانک شاهی و قرارداد تالبوت که به موجب آن انحصار خرید و فروش توتون و تنباکو در داخل و خارج ایران به مدت 50 سال به تالبوت انگلیسی واگذار شد و تهرانی ها که می دیدند محصول توتون و تنباکو خود را باید به بهای اندکی به بیگانه بفروشند و برای مصرف داخلی دوباره باید آن به بهای گزافی بخرند شروع به قیام و اعتراض نسبت به این قرارداد ننگین کردند و در نهایت مخالفت های مردمی منجر به حکم تاریخی آیت الله میرزای شیرازی شد: الیوم استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان حرام و در حکم محاربه با امام زمان است و در نهایت این حکم تاریخی نهضت تحریم تنباکو را شکل داد و در واقع در این نهضت ،مردم توانستند برای نخستین بار در برابر مقتدرترین دولت عالم در آن زمان ایستادگی کنند و آن را وادار به پذیرش خواسته های خود کنند.
تهران پس از این پیروزی مردمی در برابر استعمار خارجی و استبداد داخلی به سمت مشروطیت و تشکیل مجلس مجلس شورای ملی رفت. پیروزی هایی به دست آمد اما قدرت استبداد داخلی و مخالفت برخی از دول بیگانه مانع از تحقق این آرمان شد و استبداد با تمام قدرت مجلس رابه توپ بست و حال و هوای تهران دوباره حال و هوای روزهای قرارداد ننگین گلستان و ترکمنچای را به خود گرفت.
تهران روزهای سخت و بحرانی دوران جنگ اول جهانی را فراموش نمی کند .افزون خواهی بیگانگان و تقسیم دول آن روز به دول متفق و متحد و اعلان بی طرفی ایرانی ها ؛تهران را درگیر بحران و اشغال کرد. تهران به یاد دارد کودتای انگلیسی 1299 که سید ضیاء و رضا خان میر پنچ در آن بازیگران اصلی بودند و این کودتا موجبات رشد فرمانده نیروی قزاق شد و در سال 1305 رضاخان به عنوان پادشاه ایران به طور رسمی تاج گذاری کرد. تهران دوران رضا شاهی نیز حوادث فراوانی داشت . پادشاهی که به توسعه و تجدد علاقه ی فراوانی داشت ؛ایجاد دانشگاه و خط سراسری راه آهن و طرح های بزرگ اقتصادی .
تهران دوران رضا شاهی به رغم اعلان بی طرفی درگیر جنگ شد و رضا شاه نیز به جزیره ای در اقیانوس هند تبعید شد . چرچیل نخست وزیر انگلستان در کنفرانس تهران درباره رضا شاه اعلام کرد که: ما خود او را آوردیم ،خودمان او را هم بردیم. تهران دوباره روزهای سختی داشت. اشغال ایران توسط متففین و ادا و ادعای تجزیه طلبان برای استقلال ،دولت های بی ثبات ،ملی شدن صنعت نفت ،کودتای 28 مرداد و بازگشت محمدرضا پهلوی.
تهران قیام 15 خرداد ،17 شهریور ،26 دی،12 بهمن،22 بهمن ،12 فروردین ،31 شهریور را به خود دیده است و تهران دوران جمهوری اسلامی نیز روزهای تلخ و شیرین داشته است. برگزاری انتخابات و تحقق جامعه مدنی، ترور شخصیت های طراز اول کشور، روزهای سخت جنگ و جهاد و حملات موشکی ،قطع نامه 598 را به خود دیده است.
تهران پایتخت دوران ناصری و پهلوی و جمهوری اسلامی خاطرات و حوادث زیادی را پشت سر گذرانده است .تهرانی ها در دویست و سی امین سال پایتختی تهران این خاطرات و حوادث رامرور نمودند تا با چراغ تاریخ و گذشته برای حال و هوای امروز و فردای تهران کلان شهر و جهان شهر بهره گیرند.
گروه اخبار/
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 اردبیل در نامه ای به صدای معلم خواهان توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش به مطالبات خود گردیدند .
گروه اخبار/
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه امروز (دوشنبه) این فراکسیون با حضور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی موضوع استیضاح فانی خبر داد و گفت: چه این فراکسیون به نتیجه برسد که آقای فانی در مسند وزارت باقی بماند یا نماند گزینه ما استیضاح نیست.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آقای فانی به همراه معاونین و مشاورینشان در جلسه امروز فراکسیون امید حضور پیدا کردند و موافقین و مخالفین استیضاح ایشان مسائل خود را مطرح کردند؛ البته انتقاداتی که وجود داشت در اکثر ادوار گذشته این وزارت خانه نیز وجود داشته است، مثل مطالبات معیشتی و جایگاه معنوی فرهنگیان و مشکلاتی که در بخش دانش آموزی و عدالت آموزشی مطرح است یا وجوهی که از دانش آموزان از مدارس غیرانتفاعی و دولتی گرفته میشود. البته انتظار این است که این مشکل در یک جایی حل شود.
وی افزود: فراکسیون امید پیش از این جلسه ای با هیأت دولت و وزراء را در دستور کار خود قرار داده بود اما با توجه به اینکه استیضاح آقای فانی مطرح بود اولویت ما برگزاری جلسه ای با ایشان بود و در این جلسه توضیحاتی از سوی وزیر در پاسخ به انتقادات مطرح شد.
سخنگوی فراکسیون امید با بیان اینکه این فراکسیون هنوز در مورد استیضاح به جمع بندی نرسیده یادآور شد، جمع بندی نهایی فراکسیون در جلسه آتی هیأت رئیسه مشخص خواهد شد و فراکسیون به این نتیجه خواهد رسید که با در نظر گرفتن همه جوانب امر ماندن یا رفتن ایشان در این مسند به نفع مردم و دولت است یا خیر.
پارسایی ادامه داد: البته اگر ما به این نتیجه برسیم که ماندن ایشان در وزارت به مصلحت نیست گزینه ما استیضاح نیست بلکه ما استیضاح را آخرین اهرم میدانیم و در این شرایط معتقدیم بهتر است که دولت اقدام به تعویض کند. اگر هم فراکسیون به این نتیجه برسد قطعا در راستای تقابل با دولت نیست بلکه در راستای جلب رضایت فرهنگیان و مردم برای حمایت از دولت است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نهایتا آنچه به مصلحت مردم و فرهنگیان است رقم بخورد.
مسائل و مشكلات معيشتي معلمان مسئله ديروز و امروز نيست و ريشه هاي پنجاه، شصت ساله دارد/ هر چند بعدها عطاي معلمي را به لقايش بخشيديد و عضو هيئت علمي دانشگاه شديد/ دو سال بعد كه دولت مهرورز روي كار آمد حتي يك كلمه هم در دفاع از معلمان چيزي نگفتيد، گويي تمام مشكلات معلمان خاتمه يافته بود. به خداي خود بينديشيد، استفاده ابزاري از معلمان تا كي قرار است ادامه يابد/ زماني كه به صندلي وزارت جلوس فرموديد چرا اقدامي عملي و كارساز براي رفع مشكلات معلمان انجام نداديد/ به لطف عملكرد دولتي كه شما نيز عضو آن بوديد تورم ٤٥ درصد بود و افزايش ٢٠ يا ٢٥ درصدي حقوق دردي دوا نمي كرد/ در برنامه اي تلویزيوني فرموديد شأن معلم ما بالاتر از آن است كه حرف از حقوق بزند/ استان همدان به لحاظ شاخص هاي كيفي مانند نتايج كنكور و امتحانات نهايي و افت تحصيلي در وضعيتي اسفبار بود اما حضرتعالي مدير كل وقت آموزش و پرورش استان همدان را كه چنين عمكرد تاسف باري داشت را تا معاونت وزير ارتقا داديد/ چرا هر وقت دولت از جريان سياسي هم فكر شما نيست ياد معلمان و مشكلات آنها مي افتيد و وقتي دولت هم سوي شما زمام امور را به دست دارد معلمان را فراموش مي كنيد
گروه استان ها و شهرستان ها/ مدیر آموزش و پرورش عباس آباد از موفقیت چشمگیر دانش آموزان شهرستان در کنکور سراسری خبر داد .
گروه اخبار/
در روزهایی که زمزمههای استیضاح دوباره علیاصغر فانی، دوباره جدی شده و در شرایطی که نارضایتی از شیوه اجرای طرح رتبهبندی، یکی از مهمترین علل نارضایتی فرهنگیان است، علیاصغر فانی از تلاش برای اعمال طرح رتبهبندی در مورد ۴۰هزار نیروی خدماتی آموزش و پرورش خبر داد.
فاني در پاسخ به اين پرسش كه در طرح رتبهبندي چه تعداد از معلمان باقيماندهاند، گفت: «رتبهبندي شغل حدود 40هزار نفر از همكاران انجام نشد و در حال پيگيري هستيم تا از طريق سازمان مديريت اين موضوع به نتيجه برسد و از خجالت اين همكاران دربياييم.»
آنطور كه فاني گفته اين طرح مخصوص معلمان است و در مجموع از مهر سال گذشته تاكنون رتبهبندي شامل اين 40هزار نفر نشده كه اين افراد نيروهاي خدماتي هستند. خبر تازه وزير آموزش و پرورش در حالي اعلام ميشود كه دو هفته قبل مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش نيز از اعمال رتبهبندي در افزايش حقوق بازنشستگان فرهنگي خبر داد.
چگونگي اجراي اين طرح دستكم در مجلس قبلي همواره محل اختلاف آموزش و پرورش و نمايندگان ملت بوده است. قاسم احمديلاشكي، جواد هروي، محمدمهدي زاهدي و عطاءالله سلطاني صبور و... پيش از اين و هنگام حضور در مجلس نهم بارها ضمن انتقاد از شيوه اجراي اين طرح بر ضرورت توجه به معيشت و حقوق معلمان تأكيد كرده بودند. در مجلس فعلي نيز نمايندگاني منتقد اين طرح هستند و گويا در كنار تلاش براي استيضاح وزير اين موضوع را نيز دنبال ميكنند.
در يك نمونه روز گذشته ذبيحالله نيكفر، نماينده مردم لاهيجان در مجلس عدم رضايت فرهنگيان كشور، عدم پرداخت مطالبات آنها و نبود رضايت مندي معلمان از نظام رتبهبندي را ازجمله موارد موجود در طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش اعلام كرد. نيكفر كه هماكنون عضو كميسيون بهداشت است اما از ابتدا علاقه به عضويت در كميسيون آموزش مجلس را داشت، با بيان اينكه معلمان از وضعيت رتبهبندي ناراضي هستند، گفت: «در استانها و شهرستانها مشاهده ميكنيم، برخورد مناسبي با فرهنگيان وجود ندارد كه در مجموع، اين موارد ازجمله دلايل استيضاح وزير آموزش و پرورش است.» حالا نه فرصت زيادي تا آغاز سال تحصيلي جديد باقي مانده و نه عمر زيادي از دولت يازدهم. همين دو موضوع، استدلال مخالفان استيضاح فاني است؛ نكتهاي كه موافقان استيضاح در برابرش ميگويند نبايد به وضع موجود رضايت داد و وضعيت نامطلوب فعلي را اصلاح كرد. جدا از اينكه استيضاح فاني چه سرانجامي داشته باشد، چگونگي اجراي طرح رتبهبندي يكي از مهمترين گلايههاي فرهنگيان از آقاي وزير است؛ شايد باتوجه به خواستههاي آنها انگيزه براي دومين اسيتضاح وزيري كه ركورددار دريافت كارت زرد از مجلس هم است، كمتر شود. امروز اگر تعداد نمايندگان موافق استيضاح در كميسيون آموزش كمتر نشود، اين موضوع از هميشه جديتر خواهد شد.
روزنامه همشهری