گروه اخبار/
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش منتظر دعوت نمایندگان مجلس برای تعامل است گفت: در لایحه ششم توسعه کمترین موارد مربوط به مسائل آموزش و پرورش است.
میرحمایت میرزاده در سومین روز از سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش گفت: قانون خلق دنیای آینده شما هستید.
وی افزود: چرا معلمان دوست دارند از ابتدایی به راهنمایی بروند، از راهنمایی به دبیرستان یا هنگامی که با رای معلمان به مجلس می آیند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نمی شوند این مشکلی اصلی از خود ما است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۳ سال از برگزاری اجلاس می گذرد اما همچنان مشکلات تکراری مطرح و پابرجا است.
میرزاده افزود: حق گرفتنی است. شما نشسته اید تا مجلس شما را دعوت کند اما خود نزد نمایندگان مجلس نمی آیید در صورتی که مسئولان وزارت کار و بهداشت بارها به مجلس آمدند و حق خود را گرفتند.
وی بیان کرد: برخی از مشکلات آموزش و پرورش مربوط به داخل آن است چرا باید مسئولین دیگر دستگاه ها بیایند و به نمایندگان مجلس بگویند در برخی از موارد مشکل از آموزش و پرورش است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در لایحه ششم توسعه کمترین موارد مربوط به مسائل آموزش و پرورش است و شما باید تلاش کنید تا مسائل مختلف را لایحه ششم توسعه کنید تا نمایندگان مجلس از آن حمایت کنند. کمترین موارد برنامه ششم توسعه مربوط به آموزش و پرورش است.
مهر
بحث داغ هدایت تحصیلی که این تاریخ از مردادماه مشاوران رابه مدارس کشانده منجر به این شد که برخی مسئولین جهت توجیه کارهای ناتمام خود اعلام کنند که بحث هدایت تحصیلی از سال آینده در پایه هفتم وهشتم و نهم به اجرا در می آید.
اکنون سوال بنده این است آیا تعداد وظایفی که بر عهده یک مشاور می گذارید به نظرتان قابل جمع توسط او در ساعت کاری تعریف شده ( یک ساعت به ازای هر 14 دانش آموز ) می باشد؟
سال ها بود که وظیفه هدایت تحصیلی و دادن مشاوره فردی و گروهی به دانش آموزان بر عهده مشاوران بود تا اینکه در سه سال اخیر با بالا گرفتن آسیب های مختلف در جامعه مسئولیت برگزاری آموزش هایی در این زمینه (پیشگیری از اسیب های اجتماعی ) را نیز بر عهده مشاوران نهادند فارغ از اینکه کلاس های آموزشی پربار و مداوم برای تمامی مشاوران باید گذاشته شود. ( اگر هم کلاسی بوده برای تعدادی با شرایط خاص که الحمدالله شامل حال ما نشد چون ساعت ضمن خدمت می دادند و به متظاهر مرتبط نمی شد.)
باتوجه به وقت اندک:
1- مطالب مرتبط با پرونده مشاوره ای دانش آموزان که در سایت مشاوره مدرسه باید توسط مشاور ثبت شود .
2- مسائل متعددی وجود دارد که که هر روز دانش آموزان متوسطه اول با آن دست به گریبانند و از مشاور مدرسه انتظار می رود برای حل و فصل آنها اقدام نماید.
3- مشاوره های فردی و گروهی که لازمه کار مشاوره است.
4- برگزاری کلاس های آموزش خانواده نیز بر عهده مشاور مدرسه گذاشته می شود که از ابتدا تا انتها برای یک جلسه 90 دقیقه ای آموزش خانواده باید حدود سه روز کاری وقت گذاشت تا فرآیند به صورت کامل محقق شود.
5- بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی و برگزاری جلسات آموزشی مختص اولیاء و دانش آموزان به طور جداگانه که از مشاور مدرسه انتظار می رود.
شما اگر به جای مشاور مدرسه بودید از مسئولین رده بالای آموزش و پرورش و سایرین چه انتظاری داشتید؟
نادیدن این همه زحمت که مسئولیت دنیوی و اخروی که در این بین برای ما مشاوران در پی دارد ؛ شما را به چه قضاوت و واکنشی می کشاند ؟
الحق که بی جا نیست از شما انتظار داشته باشیم قدری در قضاوت هایتان خود را به جای طرف مقابل گذاشته و حقوق فردی و اجتماعی اندکی هم برای او قائل شوید .
لطفا!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ چندی پیش صدای معلم در گفت و گو با دکتر الهیار ترکمن رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد اخبار منتشر شده میان فرهنگیان و معلمان در مورد کاهش پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی به میزان یک سوم ؛ ایشان ضمن تکذیب این خبر گفت :
" یک سری ایده هایی هست، هنوز هیچ کدام روی کاغذ نیامده است ولی دولت برای این که کمی از بار مشکلات صندوق های بازنشستگی کم کند ، پیشنهاد داده است که مبنای حقوق بازنشستگی به جای میانگین دو سال آخر ، 5 سال آخر شود و این فقط برای وزارت آموزش و پرورش نیست و برای تمامی کسانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند شامل می شود .
البته این فقط یک پیشنهاد است و معلوم نیست که مجلس آن را بپذیرد .
باز هم تاکید می کنم که کاهش پاداش پایان خدمت فرهنگیان به یک سوم اصلا درست نیست . ( این جا ) "
در متن لایحه ششم توسعه که توسط خبرگزاری خانه ملت در تاریخ 13 مرداد منتشر شده ، احکام محدود کننده مربوط به بازنشستگان که پیش بینی می شد توسط نمایندگان حذف شود از لایحه دولت حذف شده است. ( این جا )
« صدای معلم » ضمن تشکر در قدردانی از پاسخ گویی و پی گیری مسئولان سازمان برنامه و بودجه ، دو موضوع را به شرح ذیل مطرح نمود :
" اعتبار پاداش پایان خدمت بازنشستگان که مبالغ آن در بودجه 95 پیش بینی شده است هرچه زودتر به وزارت آموزش و پرورش تخصیص یابد .
علاوه بر این دولت در جهت اصلاح ساختاری صندوق های بازنشستگی به منظور ارائه خدمات برتر و بهتر به ذی نفعان سریعا اقدام نماید. همچنین انتظار می رود تا دولت نسبت به پرداخت سهم ( 13 درصدی ) خویش به صندوق های بازنشستگی اهتمام جدی ورزد و از سوی دیگر با ایجاد اصلاحات ساختاری و مدیریتی این صندوق ها را از ورشکستگی و زیان دهی خارج نماید. "
به تازگی نیز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی تا پایان شهریور ماه پردخت خواهد شد . ( این جا )
سخنگوی دولت در نشست خبری روز دوشنبه به این مسائل و دغدغه های فرهنگیان پاسخ داده است که باز موجب امیدواری و رفع بلاتکلیفی است و صدای معلم بر حسب وظیفه اخلاقی و رسانه ای خود از مسئولان قدردانی می نماید .
سال اول خدمتم که در مدرسه کیکانلو از شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار شدم را همیشه به یاد دارم. تا به حال آن منطقه را از نزدیک ندیده بودم و اسمش را هم برای اولین بار بود که می شنیدم. ابلاغم را که از آقای حسن پور مسوول مقطع راهنمایی آن زمان اداره گرفتم ، اولین سوالم این بود که چطور باید به آنجا بروم؟
اصل مساله ای که امروز به آن می خواهم بپردازم.
خنده معنادار کرد و گفت الان دیگه مثل زمان قدیم نیست و وسیله فراوانه. بری از آشخانه بیرون و سر دو راهی سریوان وایستی ماشین زیاده و خودتو میتونی برسونی مدرسه کیکانلو. اونا تا ساعت دو هستن و برنامه روزهای هفته تو باهاشون هماهنگ کن...
ضمنا بگویم چون من رشته هنر بودم و آن زمان وسط سال استخدام شده بودم برنامه های مدرسه رو باید به هم میزدن تا مال منو درست کنن.سوار مینی بوس آشخانه بجنورد شدم و بعد مدت کوتاهی به دو راهی سریوان رسیدم. از اونجایی که سال اول خدمتم بود و جوان و قبراق بودم هنوز مینی بوس توقف نکرده بود پریدم و درش رو هم بستم و به حرکت خودش ادامه داد.سر دو راهی منتظر شدم. چندتا ماشین رد شدن و انگار نه انگار. ولی بعد یه ربع یه پیکان قراضه بوق زد و نگه داشت. گفتم کیکانلو و راننده هم گفت : بپر بالا.تو راه به اطراف نگاه میکردم و با خودم می گفتم از فردا چطور باید هر روز این مسیر رو بیام و از طرفی هم سر وقت به مدرسه برسم؟ و یک سری ذهنیات در مورد مدرسه و همکارها و استرس کلاس داری و اداره کردن دانش آموز و...تو ذهنم داشتم این چیزا رو مرور می کردم که دیدم راننده نگه داشت و گفت: بفرما پسر جان و منم فورا پریدم بیرون و در ماشین رو بستم.ورودی روستا باید از داخل یه خندق می گذشتی و با توجه به اینکه 25 بهمن بود هنوز برف و گل و لای زیادی داشت که حسابی به کفش هام چسبید.تو مسیر راه از چند نفر آدرس مدرسه رو پرسیدم و به راهم ادامه دادم. مدرسه درست آخر روستا بود و باید از جلوی همه روستا رد میشدی و انگار از دیدن یه غریبه تعجب می کردن.مسیر راه نسبتا خشک بود و با خودم گفتم روزهای بارانی و برفی که آدم تو این گل و لای گیر میکنه. اونم من که مثلا شهری بودم و به زندگی روستایی و کوچه های خاکی عادت نداشتم.تو همین فکرها بودم که دیدم جلوی در مدرسه ام. زنگ تفریح بود و بچه ها حین بازیگوشی و دویدن با تعجب به من نگاه می کردن و چند نفری هم سلام دادن. مدرسه مختلط بود و دیدن دخترهایی که بعضیا هم قد و قواره ی خودم بودن بیشتر نگرانم کرد و استرس بیشتری برای اداره کلاس گرفتم.
وارد سالن مدرسه شدم و در دفتر رو باز کردم. یه آقایی که چهره ی ملایم تری داشت پشت میز نشسته بود و دو نفر دیگه که سیاه و بد اخلاق دیده میشدن کنارش بودن. دوتا خانم هم سمت دیگه روبه رو نشسته بودن و از دیدن من گل از گل شان شکفت.چون از اداره زنگ زده بودن خبردار بودن من کی هستم و بعد سلام و معرفی خودم کنارشان نشستم. سال اولی بودم و اونا از دیدن یه جوان کم سن و سال 22 ساله که همکارشان شده بود تعجب میکردن.
تازه چون ریش و سبیل هم نداشتم کوچکتر هم دیده می شدم.مدیر بعد کلی سوال و جواب که با شوخی و خنده همراه بود و باعث خنده ی بقیه همکارها هم شد برنامه هفتگی مدرسه رو گذاشت جلوش و شروع به کار شد تا روزهای منو مشخص کنه. زنگ تفریح هم تمام شده بود و همکارها بعد گفتن اینکه فردا می بینیمت رفتن سر کلاس.حین اینکه مدیر مشغول مرتب کردن روزهای درسی من بود ازش در مورد رفت و آمد پرسیدم و گفت چون خودش سرویس مدرسه ابتدایی که خانمش هم اونجاست رو داره و دو نفر دیگه هم چون همین جا ازدواج کردن بیتوته میکنن من و چند نفر دیگه خودمان باید با خطی های مسیر رفت و آمد کنیم و ایستگاه خطی های این منطقه هم سر پل نیروگاهه.برنامه ی درسی منو مدیر سریع ردیف کرد و گفت از فردا در خدمتیم.
وقتی به برنامه درسی ام نگاه کردم دیدم به جز هنر کلی ساعت ریاضی و درس های هم دارم که از اونجایی که خانوادگی معلم بودیم میدونستم تو روستاها همین جوره. از مدیر خداحافظی کردم و در حالیکه تو ذهنم نگران چگونگی رفت و آمدم از فردا بودم کنار جاده رسیدم و دیدم یه پیکان دیگه انگار اونجا منتظر منه.خالی بود و انگار کلی اونجا منتظر مسافر بوده و حوصله ش سر رفته. چون بعد نشستن من سریع به راه افتاد و منم غرق در احوالات خودم بودم و داشتم اون روز رو با خودم مرور می کردم و برای فردا نقشه می کشیدم که چطور باید برنامه ریزی کنم و کی بیدار بشم و راه بیوفتم بیام سر ایستگاه و کی ماشین پیدا کنم و به موقع برسم مدرسه و مدیر هم غرولند نکنه که چرا دیر رسیدی و....فردای اون روز کله سحر بیدار شدم و از اینکه اون موقع روز بیدارم خودم هم تعجب می کردم. بعد دو مسیر تاکسی زرد رسیدم ایستگاه روستاهای اون منطقه و با دیدن من یه راننده به سمتم آمد و پرسید کجا میری و منم گفتم کیکانلو. اشاره کرد به ماشین اون طرفی و گفت اون کیکانلو میره و راننده ش به من اشاره کرد که سوار شم.
من که نگران دیر رسیدن به مدرسه بودم و دلهره داشتم وایستادم و یکسره به ساعت نگاه می کردم. خدا رو شکر دوتا مسافر دیگه رسیدن و با من و نفری که قبل من نشسته بود کامل شد و به راه افتاد.اون روز خدارو شکر به موقع به مدرسه رسیدم و بعد تعطیلی کلاس هم حدود یک کیلومتر تا کنار جاده پیاده آمدم و باز هم خدارو شکر پی کردم که هوا بارانی نیست و مجبور نیستم چکمه بپوشم تا از این کوچه های باتلاقی خاکی عبور کنم. کنار جاده گرسنه و خسته منتظر شدم و بعد چندتا ماشین که رد شد یه ربع طول کشید تا یه ماشین رسید و نگه داشت تا من سوار شم. ساعت حدودا 2:30 بعدازظهر بود که به بجنورد رسیدم .
خلاصه این برنامه ی هر روز من شد و هنوز حقوقی نگرفته مجبور بودم روزی کلی از جیبم خرج کرایه رفت و آمد به روستا کنم و همیشه از همون روز که 16 سال پیش بود تا الان این تو ذهنمه که چرا آموزش و پرورش هم مثل بقیه ادارات فکر سرویس رفت و آمد برای کارکنانش نیست و یه معلم هر روز روز باید این همه استرس و نگرانی و خرج اضافه رو تحمل کنه؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ صبح امروز ( 18 مرداد) جمعی از بازنشستگان فرهنگی مقابل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تجمع کردند.
گروه اخبار/
حجتالاسلام و المسلمین مصطفی ناصری زنجانی؛ معاون وزیر و رئیس ستاد برگزاری سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش، در مراسم افتتاحیه روسای آموزش و پرورش، اظهار داشت: این اجلاس یکی از یادگاریهای شهید رجایی است؛ این شهید در سال 59 در حالی که نخستوزیر بود با حفظ سمت، سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت.
وی افزود: این اجلاس در آن زمان با این هدف که همکاران تعلیم و تربیت سراسر کشور پس از یک سال زحمت آن هم با کمی امکانات دور هم جمع شوند و با هدف تقدیر از آنها و کم کردن فاصله بین مدیران صف و ستاد این اجلاس بنیان گذاشته شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این اجلاس در این مدت به غیر از یکی، دو جلسه هر ساله با هدف کم کردن فاصله مدیران صف تا ستاد، تقدیر از مدیران برتر و بررسی مشکلات آموزش و پرورش برگزار شده است.
رئیس ستاد برگزاری سی و سومین اجلاس ضمن تاکید بر اینکه امسال این اجلاس اهمیت ویژهای دارد، گفت: دولت یازدهم در طول سه سال گذشته در بخشهای مختلف از جمله تعلیم و تربیت کشور عملکرد افتخارآمیزی داشته و در این مدت با درایت رئیس جمهور و همکارانشان در دولت و همچنین مدیریت علمی وزیر آموزش و پرورش، کارهای بزرگی صورت گرفته است.
حجت الاسلام ناصری با بیان این مطلب که امسال در این اجلاس علاوه بر استماع نظرات مسؤولان شرکتکننده تجدید میثاق با امام راحل نیز با حضور در حرم مطهر ایشان انجام میشود، تصریح کرد: همچنین دیداری نیز با حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نیز انجام میشود.
وی با اعلام اینکه در این اجلاس 8 میزگرد برگزار میشود که در آن مدیران ستادی عملکردهای خود را مطرح میکنند، افزود: در کارگروههای سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور، نمایندگان مجلس، مرکز پژوهشهای مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور مییابند.
رئیس ستاد برگزاری سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش ادامه داد: در این اجلاس زمانی به شنیدن نظرات رؤسای آموزش و پرورش کشور و بیان این نظرات با عنوان تریبون آزاد و با حضور وزیر آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: آقای فانی به محض ورود به آموزش وپرورش، برای بازنگری در نیروها در سمت مدیریت این وزارتخانه کمیته انتصابات را تشکیل داد و شرایطی برای جذب نیرو شامل مدرک تحصیلی، سابقه کاری، تجربه مدیریتی، توجه به جایگاه اجتماعی مدیران در نظر گرفتند.
حجت الاسلام ناصری با بیان اینکه برای مدیران کل این وزارتخانه حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد بود، گفت: از نظر تجربه کاری باید این مدیران رده قبل از مدیرکلی را طی کرده باشند و حداقل باید مسؤولیت ناحیه بزرگی از آموزش و پرورش را عهدهدار بوده باشند.
رئیس ستاد برگزاری سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از نظر جایگاه اجتماعی معتقدیم، مدیران باید اسوه باشند چرا که امر تعلیم و تربیت ساده نیست و همه نگاه میکنند که مدیران آینده تحصیلی دانشآموزان چه کسانی هستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز بعضی از مدیران کل که قبل از شروع دولت تدبیر و امید مشغول به کار بوده و دارای عملکرد خوبی بودند، در این دوره نیز مشغول به کار هستند.
وی افزود: رشد میانگین سابقه مدیریت مدیران آموزش و پرورش نسبت به دوره قبل 14 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: از نظر معلومات مدیران آموزش و پرورش نیز نسبت به دوره قبل 21 درصد رشد داشتهایم و از سال گذشته تا امسال تعداد قابل توجهی از مدیران از نظر تحصیلات رشد کردهاند، از طرفی دیگر از نظر توجه به اولویتها و ارزشهایی مانند داشتن سابقه رزمندگی، جانبازی، فرزند شهید و ایثارگر و سابقه حضور در جبهه نیز رشد قابل توجه بیش از 16 درصد داشتهایم.
رئیس ستاد برگزاری سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش تأکید کرد: تلاش میکنیم کسانی را جذب کنیم که فقط به امر تعلیم و تربیت بپردازند، برنامههای دولت تدبیر و امید را قبول کرده و آن را اجرا کنند.
حجتالاسلام و المسلمین ناصری اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش به استفاده از مدیران زن تأکید داشته، اگر چه آن طور که نظر وزیر است انجام نشده، اما تعداد قابل توجهی از مدیران زن در این اجلاس حضور دارند و همواره بر استفاده از وجود مدیران زن مانند آقایان تأکید شده است.
ایلنا
حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و نماینده فعلی همدان روز یکشنبه در نطق میان دستور محلس شورای اسلامی گفته است : " سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت از سال 91 تا سال 95 از 15.8 دهم درصد به 9 درصد کاهش پیدا کرده است " ( این جا )
در این راستا و برای تنویر افکار عمومی و یادآوری برخی اصول و مطالب به ایشان ؛ صدای معلم پرسش هایی را مطرح و منتظر پاسخ گویی دکتر حمیدرضا حاجی بابایی است .
« صدای معلم » در آینده ، مطالب و نکات دیگری را با توجه به گفته ها و ادعاهای قبلی ایشان مطرح خواهد کرد .
خاصیت چند صدایی موجب می شود هرکس در جایگاه خود از توانش کنش گری بهره مند گردد/ اغلب تشکل ها جنبه ی تشریفاتی دارند و فاقد توان اجرایی هستند/ علت اصلی تشکل گریزی فرهنگیان را باید در نوع کنش گری برخی تشکل ها جست و جو کرد/ در طول سال ها فعالیت، اتفاق چشم گیری در این بخش از فعالیت آنان مشاهده نشد و آنچه بیشتر به چشم می خورد فعالیت سیاسی تشکل در دوران انتخابات بود/ اقدامات شتاب زده ی برخی از اعضای اصلی تشکل ها زمینه ی اختلافات درونی را فراهم ساخت و به دنبال آن بدبینی فرهنگیانی که به تازگی با این قسم فعالیت آشنا می شدند؛ آنان را در لاک محافظه کاری فرو برد/ هزینه ی برخی اقدامات نسنجیده ،تک روی های سلیقه ای منجر به عقب نشینی مجدد معلمان از پیوستن به تشکلی واحد شد که می توانست در راستای مطالبات به حق معلمان حرکت کند/ این مهم درصورتی امکان پذیر خواهد بود که تأسیس " سازمان معلمی " در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد و به دور از انتظارات جناحی و سهم خواهی ها فعالیت خود را آغاز کند
گروه اخبار/
علیاصغر فانی در حاشیه سیوسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که هم اکنون در حال برگزاری است، درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی، اظهار داشت: مطالبات حدود 94 درصد همکاران بازنشسته در سال 93 پرداخت شده و تنها حدود 5، 6 درصد از مطالبات سال 93 باقی مانده است. مطالبات سال 94 نیز هنوز پرداخت نشده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه 4500 میلیارد تومانی در ردیفهای اعتباری دیده شده است، گفت: امیدواریم تا پایان شهریورماه پاداش پایان خدمت بازنشستگان را بپردازیم.
فانی درباره برنامه این وزارتخانه برای جایگزین کردن مدارس کپری، گفت: در سند تحول بنیادین، زیرنظام فضا و تجهیزات را داریم که راهکارهای آن در شورای عالی به تصویب رسیده و ما به دنبال جذب اعتبارات برای تامین فضاهای استاندارد هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره اینکه دو سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیستند، گفت: امیدواریم در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم مدارس را استاندارد و ایمن کنیم.
ایلنا