نوع تربیت هرکس متأثر از دانش و آگاهی والدینش است./ برخی از والدین دانش آموزان که تعداد آنها کم نیست ،از دانش ، آگاهی و تجربه ی لازم برای تربیت فرزندان خود برخوردار نیستند ؛ این مسئله موجب شده که والدین عمدا یا سهوا از به دوش کشیدن بار تعلیم و تربیت فرزندان خود شانه خالی کرده و همه ی مسئوولیت ها را در زمینه ی تعلیم و تربیت فرزندان خود متوجه مدرسه سازند/ برخی از والدین نه تنها در امر تعلیم و تربیت فرزندان خود با مدرسه همراه نمی شوند بلکه با اقدامات تربیتی نسنجیده، تمامی تلاش های آموزشی و تربیتی مدرسه را بر باد می دهند...
هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید مدیران مدارس باید فرمی را به عنوان فرم ارزشیابی تکمیل و به اداره ی محل خدمت تحویل دهند و در این فرم نمره هایی برای بندهای مختلف آن در نظر گرفته شده است که یک مدیر باید بر اساس مدارک موجود از فرهنگی یا براساس نظرشخصی خود نمره ای را مرقوم و سپس مجموع نمرات را به دست آورد و آن را در فرم به عنوان نمره ی ارزشیابی معلم اعمال کند .
همان طور که همه ی ما می دانیم کار معلمی یک کار کیفی است و ارزش گذاری بر روی آن به وسیله ی اعداد اگر نگوییم غیر ممکن ولی سخت است مثلا معلمی که با اخلاق و رفتار خود تاثیر شگرفی بر یک یا جند دانش آموز خود گذاشته و شخصیت آن ها را دگرگون کرده است را با چه وسیله ای می خواهیم اندازه گیری کنیم و میزان این تاثیر گذاری را بسنجیم ؟
حال اگر بخواهیم مبنای ارزشیابی سالانه را درصد قبولی قرار دهیم در سیستم آموزشی ما هر فردی با هر بهره ی هوشی وهر طبقه ی اجتماعی قبل از ورود به دبستان مورد سنجش وارزیابی قرار می گیرد ؛ این سنجش توانایی های جسمی مثل بینایی شنوایی وغیره .... و توانایی هوشی را به صورت کلی اندازه گیری می کند که خود این سنجش چقدر کار آمد و دقیق است بماند با این وجود پس از شناسایی وضعیت دانش آموزان ، آیا آن ها بر اساس فرمول یکسانی در مدارس توزیع می شوند که ما درصد قبولی را ملاک ارزشیابی قرار دهیم ؟
اگر بخواهیم همین ملاک های مطرح شده در فرم های ارزشیابی را مبنای عمل قرار دهیم باز ناکارآمد است و ایراداتی دارد که من به چند مورد آن می پردازم .
یکی از بندهای ارزشیابی سالانه ، تالیف و ترجمه مقاله است . نوشتن مقاله کاری تخصصی است یا باید توسط پژوهشگرانی که برای این کار تربیت شده اند صورت گیرد نه توسط کسی که کار او پژوهشی و تحقیقاتی نیست و یا زیر نظر افراد متخصص در این زمینه ، که زمینه ی هیچ کدام از آن ها در آموزش و پرورش فراهم نیست .در زمینه ی ترجمه ی مقاله هم اشکالاتی وجود دارد که نیاز به توضیح نیست .
در مورد دوره های ضمن خدمت باید عرض کنم این دوره ها هر چند سال یک بار آن هم برای پایه هایی که کتاب های تازه تالیف داشته باشد بر گزار می شود ، با این وجود اگر کتاب های یک پایه ی خاص تغییر نکند و دوره ی ضمن خدمتی برگزار نشود معلمان این پایه باید ضمن خدمت را از کجا بیاورند تا در ارزشیابی آن ها اعمال شود ؟
در مورد تالیف کتاب که این هم کاری تخصصی است و نیاز به پرداخت حداقل 5تا 6 میلیون تومان حق نشر و بقیه ی کارهای مربوط به اداره ی ارشاد دارد . در شرایط فعلی کشور ما که سرانه ی مطالعه پایین است و نویسندگان مشهور نیز با فروش کتاب هایشان مشکل دارند چطور یک معلم می تواند کتاب هایش را در چنین بازاری بفروشد تا همان حق نشری که پرداخت کرده به او برگردد ؟
در مورد تدریس در دوره های ضمن ، خدمت مگر هر ساله وزارت آموزش و پرورش به چند مدرس ضمن خدمت نیاز دارد که این یکی از بندهای ارزشیابی سالانه است ؛ مدرسی که حق الزحمه اش را بابت این کار دریافت می کند ، چه نیازی به این است که در ارزشیابی سالانه هم بابت این کار به او امتیازی تعلق بگیرد و کمترین مدرک برای مدرسی صمن خدمت کارشناسی ارشد است که اکثر فرهنگیان مدرک تحصیلی کارشناسی یا پایین تر دارند و اجازه ی ادامه ی تحصیل هم به آن ها نمی دهند !
موارد ذکر شده ی بالا و بسیاری از موارد دیگر که از حوصله ی این مقاله خارج است به ما می گوید که ارزشیابی سالانه کاری غیرضروری است . برای ورود یک معلم و استخدام او در آموزش و پرورش مراحل مختلف و گاه سختی وجود دارد و اگر کسی در این سیستم استخدام شد اگر در مراحل بعدی ناکارآمدی داشت می توان او را اخراج نمود یا به حوزه ای منتقل کرد که توانایی لازم را داشته باشد ؛ پس نیازی به این نیست که هر ساله با صرف هزینه های گزاف برای ارزشیابی سالانه کاری را انجام داد که در بهبود کیفیت آموزشی تاثیری ندارد .
اگر همین هزینه ها صرف تجهیز مدارس و بهبود معیشت معلمان کشور شود نتیجه ی مطلوب تری به دست می آید .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
يک متخصص رفتارشناسي جنسي بر ضرورت «تابوشکني آموزشهاي سلامت جنسي» در مدارس و خانوادهها تاکيد کرد و گفت: ما بايد فرهنگ سالم جنسي را ترويج دهيم که لازمه آن ترويج دانش صحيح است .
به گزارش ايسنا، دکتر «راضيه معصومي» که در هشتمين نشست «کافه خرد» با موضوع « آسيبشناسي سواد سلامت جنسي در نظام آموزشي ايران» سخن ميگفت، با بيان اينکه «نخستين افرادي که کودکان در معاشرت با آنها قرار ميگيرند، اعضاي خانواده هستند» افزود: کودک تا سه - چهار سالگي در نهاد خانواده است و بعد از آن به نهادهايي همچون مهد کودک، پيش دبستاني، دبستان و ... راه مييابد و پس از آن، وارد دانشگاه و جامعه ميشود و به همين دليل ارتباطات و تعاملات از همان ابتدا و از بدو تولد آغاز ميشود.
معصومي که داراي فوق دکتراي رفتارشناسي جنسي است، در ادامه با اشاره به موضوع سخنراني خود گفت: در علم رفتارشناسي جنسي «انسان يک موجود جنسي است » و اگر قائل به همين اصل رفتارشناسي جنسي باشيم، ميتوانيم کنترل بهتري از خود داشته باشيم.
اين متخصص همچنين با بيان اينکه « از يک تا سه سالگي مسألهاي به عنوان رفتار جنسي آشکار نداريم و حدوداً از دوره سه سالگي رفتارهاي جنسي به تدريج شکل ميگيرد که بيشتر با عنوان «خوداکتشافي جنسي » از آن نام برده ميشود و معمولا نگران کننده نيست گفت: بايد در برابر رفتارهاي جنسي با آگاهي کامل عکسالعمل نشان داد و اين رفتارها در هر دوره سني، متفاوت هستند.
معصومي با طرح اين پرسش که «چرا در جامعه امروز ايران برخي مسائل ممنوع و تابو شدهاند؟» افزود: البته بيان اين نکته ضروريست که در همه جوامع (حتي جوامع توسعه يافته) يک مجموعه حصارها و چارچوبها تعيين شدهاند که به عنوان «خط کشيهاي جنسي » ميتوان از آن نام برد و تنها مختص به جامعه ما نيست. اما متأسفانه در جامعه ايراني اين مسائل يا انکار يا همواره محکوم ميشوند و به نوعي سکوت در قبال اين مسائل اتخاذ ميشود. اگر به تحولات جامعه ايراني در طول تاريخ نگاه کنيم فرهنگ و ساختار اجتماعي شکليافته، وضعيت و چارچوبهايي براي ما ايجاد کرده است. مؤلفههاي مختلفي در تحولات جامعه ايراني تصميمگيرنده بودهاند و اين مباحث به نوعي برگرفته از عقبه اجتماعي و ديني بوده و از نسلي به نسل ديگر منتقل شده است.
اين رفتارشناس همچنين با بيان اينکه « در موضوع سواد سلامت جنسي کودک و نوجوان دو رويکرد کلان تجربه شده است» اظهار داشت: نخستين رويکرد، «پرهيزگرايانه» است که هنوز هم مورد استفاده قرار ميگيرد و بيشتر تأکيد بر پرهيز و ممنوعيت دارد. اما دومين رويکرد «توانمندسازي » کودک و نوجوان است که رويکرد متأخر و موفق جوامع امروزي است.
معصومي با ناموفق خواندن رويکرد نخست، افزود: امروزه از نظر تجارب آموزشي، رويکرد دوم مورد توجه جامعه جهاني است. اما پرسشي که پيش روي ما قرار ميگيرد اين است که چرا همواره در جوامع ما با ترس به اين گونه مسائل نگاه ميشود و هميشه در پاسخ به مباحث جنسي طفره ميرويم و حتي از ارائه پاسخهاي درست و شفاف دوري ميکنيم. مسأله و دغدغه اساسي اين است که هر فرد در هر مقامي بايد چگونه مهارت کافي در سواد سلامت جنسي داشته باشد و بر چه مبنايي بايد آن را به ديگري انتقال دهد؟
وي در همين راستا با بيان اينکه «اشتباه نظام تربيتي در اين است که در برخورد با مباحث جنسي صورت مسأله را پاک ميکند و باعث ميشود اصلاً با مسأله مواجه نشويم» گفت: اين وضعيت در فضاي خانواده به عنوان يک مقياس کوچک و جامعه به عنوان مقياس بزرگ نيز حاکم است. والدين ما اگر چه در مسائل مربوط به رشد فرزندشان همواره پيگير هستند و در اين باره سخن بسيار ميگويند اما همين که به مسائل جنسي ميرسند سکوت اختيار ميکنند که متاثر از فضاي اجتماعي و به نوعي القاء شده است که در اين باره نبايد سخن گفت.
معصومي همچنين با اشاره به تفاوت نسلها اظهار داشت: در گذشته در برابر اين پرسش کودک که چگونه به دنيا آمده است؟ پاسخهايي غيرواقعي از سوي والدين ارائه ميشد اما نسل ما آن را ميپذيرفت، اما نسل امروز به مدد تکنولوژي بسيار هوشمند عمل ميکند و خود از موارد آگاهي دارد، به همين دليل پاسخهاي غيرواقعي را نميپذيرد.
معصومي اضافه کرد: بعد جسمي و رواني سالم همواره ضمانتنامه افراد است؛ هر فرد سالم (از بعد جسم و روان) ازدواج سالمي خواهد داشت که به تبع آن خانواده سالمي نيز تشکيل ميدهد. به پيوست آن خانواده سالم نيز منجر به خانواده پايدار خواهد شد .
وي با بيان اينکه «حوزه فعاليت رفتارشناسي جنسي نشان ميدهد مديريت بحران جنسي کودکان باعث ميشود آنها سالمتر و شادابتر بمانند» گفت: در جامعه ايراني اين روند از پايين به بالا تجربه ميشود. در جامعه ما نخستين کساني که حساسيتهايي را درباره سلامت جنسي جوانان ابراز کردند، پژوهشگران بودند که از اين مسأله به عنوان «چالش هاي جامعه » ياد کردند.
در سالهاي اخير فعاليتهايي در برخي نهادها همچون وزارت بهداشت به صورت مقطعي و جرقههايي در آموزش و پرورش در سطح کلان و موردي انجام گرفته اما تأثير چندان مطلوب و معنادار نداشته است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه با بيان اينکه « اخيراً وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در رويکردي که از بالا به پايين شکل گرفته، مجموعه کتابهايي را در 12 جلد در خصوص سواد سلامت جنسي تهيه و تدوين کردهاند» گفت: آنها درصددند نياز و ضرورت سلامت جنسي نسل بعد را تأمين کنند. اين برنامه آموزشي در تلاش است سلامت جنسي جوانان را در لايههاي متعدد و در مباحث مختلفي همچون سلامت روان، رفتارهاي پرخطر جنسي، خويشتنداري، بيماريهاي مقاربتي و بارداري مورد بحث و بررسي قرار دهد.
معصومي بر ضرورت تابوشکني آموزشهاي سلامت جنسي در مدارس و خانوادهها گفت: ما بايد فرهنگ سالم جنسي را ترويج دهيم که لازمهاش ترويج دانش صحيح است. ايجاد نگرش مثبت، مهارت آموزشي متناسب با جنسيت و شکست تابوهاي جنسي و جنسيتي از پيشنهادهاي ماست. تبيين ضرورت و نقش اهميت جنسي کودکان و نوجوانان جزو مسائل پايهاي و اساسي آموزشي جامعه ما هستند. همچنين مباحث مربوط به توانمندسازي والدين از جمله سناريوهايي است که بايد به آن توجه کنيم.
وي تاکيد کرد: لازم است نظام آموزش و پرورش ما هم به اين نتيجه برسد که چه سناريويي براي ارتقاي مهارت سواد سلامت جنسي دانشآموزان تهيه و تنظيم کند؟
يکي از مشکلات ما در اين حيطه اين است که تعريف نداريم و متأثر از آن، دانشي براي گفتن به جامعه خودمان نداريم. در واقع ما نيازمند دانش بومي مبتني بر ساختارهاي علمي هستيم که پارادايمهاي علمي متقن داشته و در نظام آموزشي قابل اجرا باشد. ما در اين زمينه، کمکاري کردهايم.
روزنامه اطلاعات
آن چه استیضاح کنندگان به عنوان دلایل استیضاح بر شمرده اند با واقعیات آموزش و پرورش و یا حتی وعده ها و برنامه های فانی تفاوت معناداری دارد/ بخش قابل توجهی از بدنه فرهنگیان و معلمان با استیضاح فانی موافقند اما مطالبات مورد نظر آنان با آن چه استیضاح کنندگان در پی آن هستند تفاوت قابل توجهی دارد/ یکی از مسائل مهم و قابل توجه ، ضعف عملکرد وزارت آموزش و پرورش در تهیه لایحه برنامه ششم توسعه بوده است/ از دیگر چالش های مهمی که وزارت آموزش و پرورش عملکرد قابل دفاعی در برابر آن نداشت موضوع " لو رفتن و یا خرید و فروش سوالات امتحان نهایی " بود/ هنوز مشخص نیست پرونده این تخلفات به کجا رسیده است و چرا اسامی متخلفان اعلام نمی شود/ بی برنامگی ، فقدان برنامه ریزی و حتی نبود یک آیین نامه مشخص برای هدایت تحصیلی دانش آموزان تا پایان خرداد ماه سال جاری ، عدم توجیه مشاوران و... برگ برنده ای را به دست افرادی مانند حاجی بابایی داد که با موضع طلب کار وارد میدان شوند در حالی که خود اساسا مسبب و منبع اصلی همه این کاستی ها و بی نظمی ها بوده اند/ در حال حاضر ، بحران " بی اعتمادی " به صندوق ذخیره جامعه فرهنگیان و معلمان را فراگرفته است/ استخدام های فله ای و خارج از ضابطه که در دولت قبل به ویژه دوران وزارت حاجی بابایی اتفاق افتاد موجب تورم شدید نیرو و عدم تناسب و توازن میان تعداد پرسنل وزارت آموزش و پرورش با تعداد دانش آموزان گردید/ انتقال اجباری معلمان از مقطع متوسطه به دوره ابتدایی موجبات نارضایتی شدید برخی از معلمان را فراهم کرد/ مقایسه برخورد حراست ها و هیات های تخلفات اداری در این دوره به هیچ وجه قابل مقایسه با دولت قبلی نبود/ با پی گیری های فانی ، برخی از معلمان که در دوره قبل از کار تعلیق شده و یا اخراج شده بودند توانستند به شغل معلمی برگردند/ اگر فانی در این دوره از یک روابط عمومی قوی ، کارآمد و هوشمندی برخوردار بود می توانست تعامل بهتری با بدنه فرهنگیان و نیز رسانه های مستقل برقرار کند و بار منفی افکار عمومی علیه وی تعدیل می شد/ مواضع متناقض و شتاب زدگی برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ارائه یک بازه زمانی بدون کارشناسی و یا اطمینان به تحقق آن از سوی مراجع ذی ربط موجب شده است تا معلمان بازنشسته شدیدا نسبت به سخنان مسئولان بی اعتماد شوند/ فانی همچون سایر وزرا سیاست ها و برنامه های خوبی را قبل از تصدی مقام وزارت به جامعه و معلمان ارائه نمود ، اما افتادن در دام روزمرگی و فقدان یک تیم مدیریتی قوی ، علمی و دلسوز موجب شد تا به تدریج از برنامه های اعلام شده فاصله بگیرد و شکاف میان صف و ستاد تشدید شود / واقعا مشخص نیست بیست و اندی مشاوری که فانی را احاطه کرده اند دقیقا به چه کاری مشغولند....
امام كاظم عليه السلام :
إنَّ لِلّهِ عِباداً فِي الأرضِ يَسعَونَ في حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ
" خداوند در زمين بندگاني دارد كه براي برآوردن نيازهاي مردم مي كوشند ؛ اينان ايمني يافتگان روز قيامت اند . "
الكافي ، ج ۲ ،ص ۱۹۷
پرتو طلایی رنگ آفتاب، چشمانم را می زند عینک آفتابی را به چشمم می زنم . پایان هیاهوی شهریوری ست ، بازارچه پرشده از نوشت افزار و کیف مدارس .
بوی مهر می آید .
نرسیده به پیچ بازار گوشی زنگ می خورد . مخاطب ناشناس است ؛ آدرس مؤسسه ای را می دهد که نامش آبشار عاطفه هاست. تا انتهای مسیر به این اسم می اندیشم چه اسم.با مسمایی ست تصویر آبشار در نظرم مجسم می شود؛ آبشاری ازعاطفه .
محله ای رنگ و رو رفته در انتهای خیابان فراموشان مقابلم می ایستد با ساختمان هایی تهی از آبشار عاطفه .
در گوشه ی خیابان، ساختمانی سرد افتاده بااین وجودساکنانش گرم وصمیمی هستند.
دخترکی محجوب به پیشوازم می آید ، تعارف می کند تا در زیرمین این خانه ی متروک میهمان شان باشم ، ماشینم را بهانه می آورم که جای پارک مناسبی ندارد ؛ و با شتاب شماره حسابی می گیرم و خارج می شوم .
تعجب نمی کنم؛ وقتی می پرسم کارت خوان دارید ؟ و او متعحب پاسخ می دهد : نه !
در بازگشت توجهم به لباس کهنه هایی جلب می شود که دم در روی هم تلمبار شده اند ؛ خانم میان سالی آنجا کنار تلمبار لباس های دست چندم لباس ها را وارسی می کند و با ناامیدی سرجایشان می گذارد ، مرا که می بیند صورتش را با گوشه ی چادر می پوشاند .
با سرعت به سمت در خروجی می روم ، گویی امواجی که در آنجا متصاعد می شد ؛ مرا با تمام توان بیرون پرت می کرد ...
در طول مسیر می اندیشیدم چه می شد در قاموس دنیای ناپایدار واژه ی "فقر " وجود نمی داشت . هرچند دراین هنگامه ی بی هنگام فقر جزء لاینفک هستی ست .
به یک باره حدیث" :
ـ قَدْرُ کُلُّ اِمْرِیٍ ما یُحْسِنُه"ُ
" منزلت هر شخصی به اندازه کارهای خیری است که انجام می دهد"؛در فضای ذهنم می پیچد.
بساط کیف و لوازم مدرسه ، بوی مهر را در شهر پراکنده است.
ناخودآگاه به یاد سخنان مددکار مؤسسه می افتم .
این مؤسسه درنظر دارد؛ برای دانش آموزان بی بضاعت،نوشت افزار تهیه کند ؛ بی گمان حس آرامش این نوگلان خزان ندیده در آغاز فصل آموزش حس بهارگونه ای ست با بوی معطر عاطفه .
راقم این سطور حس نام آشنای عاطفه را همواره در متون مکتوب اهالی فرهنگ و ادب این مرز و بوم دیده است .
"فرهنگ احسان" از ابتدای هستی تاکنون در کنه ضمیر هر انسان خیراندیشی وجود داشته است و نیکوسیرتی واژه ی آشنایی ست که آلام دل های نژند را می زداید :
نباشد همی نیک و بد پایدار
همان به که نیکی بود یادگار
دراز است دست فلک بر بدی
همه نیکویی کن اگر بخردی
چو نیکی کنی، نیکی آید برت
بدی را بدی باشد اندرخورت
چو نیکی نمایدت کیهانخدای
تو با هر کسی نیز، نیکی نمای
مکن بد، که بینی به فرجام بد
ز بد گردد اندر جهان، نام بد
به نیکی بباید تن آراستن
که نیکی نشاید ز کس خواستن
وگر بد کنی، جز بدی ندروی
شبی در جهان شادمان نغنوی
"حکیم ابوالقاسم فردوسی"
بنابراین بیایید؛ همزمان با قدوم مهر "مهر را مهربانی کنیم".
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
محمدرضا عارف روز یکشنبه در اختتامیه پنجمین جشنواره فعالیت های اوقات فراغت دانش آموزان حسن آباد فشافویه(شهرری) اظهار کرد: همراهی دولت یازدهم با مجلس دهم برای رفع مشکلات بخش آموزش کشور، نوید بخش آینده ای روشن و مطلوب است.
وی بر ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش و فرهنگیان با مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا برای رفع مشکلات این بخش به راه حل مناسب که مورد رضایت همه باشد برسد.
عارف با بیان اینکه توجه به منزلت و معیشت معلمان زمینه مناسب برای پیشرفت و توسعه کشور را فراهم می کند افزود: در اسناد بالادستی کشور بر تکریم معلمان تاکید ویژه ای شده است.
وی نیروی انسانی را یکی از عوامل مهم پیشرفت کشور ذکر کرد و افزود: معلمان با تلاش و کوشش علمی و تربیتی نقشی موثر و بی بدیل در آماده سازی و پرورش نیروی انسانی متعهد و مسئولیت پذیر برای آینده کشور دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تربیت نیروی انسانی با انگیزه، هوشمند، متعصب، معتقد به ارزش ها و دارای دغدغه برای تعالی کشور را از مهمترین کارکردهای آموزش و پرورش و جامعه معلمان کشور عنوان کرد.
عارف همچنین تصریح کرد: متاسفانه در دوره هایی از بحث مهم تربیت غافل بودیم و فقط به تعلیم پرداختیم اما باید تلاش کنیم تا این کوتاهی دیگر تکرار نشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه توجه به مقوله تربیت در کنار تعلیم را زمینه ساز آمادگی دانش آموزان برای پذیرفتن نقش های مهم اجتماعی و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی ذکر کرد و گفت: توجه به تربیت باعث می شود تا هزینه های مادی و معنوی نظام کاهش یابد و جامعه در مسیر رشد و ترقی گام بردارد.
محمد رضا عارف رئیس مجمع نمایندگان تهران، محسن علیجانی زمانی دبیر مجمع نمایندگان تهران، فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی شاه عنایتی، فریده اولادقباد و پروانه سلحشوری از دیگر نمایندگان مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات امروز در سفری به شهرری با جمعی از تولید کنندگان صنعتی شهرک صنعتی شمس آباد واقع در حسن آباد فشافویه دیدار کرده و سپس در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فعالیت های اوقات فراغت دانش آموزان حسن آباد فشافویه نیز شرکت کردند.
ادای احترام به شهدای گمنام حسن آباد فشافویه، شهدای مدافع حرم مدفون در امامزاده اسماعیل روستای زیوان و زیارت بقعه یعقوب بن اسحاق کلینی پدروالامقام شیخ کلینی صاحب کتاب الکافی در روستای کلین بخش فشافویه از دیگر برنامه های جمعی از اعضای مجمع نمایندگان تهران در سفر به بخش حسن آباد فشافویه شهرری بود.
عارف و هیات همراه همچنین با حضور در منزل شهید ابوالفضل خلیلی و شهیدان مهدی و حسین قره چلی با والدین این شهدای گرانقدر دیدار و از صبوری، مقاومت و ایثار آنان تجلیل کرده و یاد و خاطره این شهدای گرانقدر را گرامی داشتند.
شهر حسن آباد در بخش فشافویه از توابع شهرستان ری در جنوبی ترین قسمت استان تهران واقع شده است.
شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در این بخش واقع شده است.
ایرنا
گروه اخبار/
وزیر آموزش و پرورش درباره عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در حال ارزیابی عملکرد هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم و در حال بررسی هستیم و متاسفانه برخی اطلاعات و آمار که برخی افراد اعلام کردند بدون بررسی دقیق بوده و ما هم از نهادهای نظارتی کمک گرفتیم و امید است بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم
علی اصغر فانی در ادامه نشست خبری خود که در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 95-96 ، برگزار شد، با بیان اینکه در بودجه سال 95، دولت 4500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات پایان خدمت بازنشستگان در نظر گرفته است که امیدواریم هرچه زودتر تخصیص یابد گفت: مطالبات بازنشستگان در سال 94، 1500 میلیارد تومان است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال 36 هزار همکار فرهنگی می توانند بازنشسته شوند، البته درخواست کردیم افرادی که امکان ادامه خدمت دارند بازنشسته نشوند و یک سال دیگر با ما همکاری کنند.
سیاست آموزش و پرورش در انتخابات
سازوکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو
وی درباره سیاست وزارت آموزش و پرورش برای حضور در انتخابات آتی گفت: سیاست ما در انتخابات، تقویت حضور مردم در پای صندوق های رای و نه جانبداری از جریان خاص است.
فانی درباره سازوکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو گفت: کمبود نیروی انسانی را از طریق پرداخت حق التدریس به همکاران شاغل و به کارگیری نیروهای آزاد تامین خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از توزیع 25 میلیارد تومان بابت کمک سرانه مدارس، 40 میلیارد تومان بابت یارانه دفترچه تغذیه رایگان در مناطق محروم، 35 میلیارد تومان بابت توسعه فعالیت های تربیت بدنی، 35 میلیارد تومان بابت توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه خبر داد و گفت: بودجه مصوب امسال آموزش و پرورش 30 هزارو 500 میلیارد تومان است.
فانی با بیان اینکه میانگین حقوق فرهنگیان قریب به 85 درصد رشد کرده است گفت : همچنان کاهش فاصله دریافتی معلمان با پرسنل دستگاه های دیگر را وظیفه خود می دانیم.
جلسات فانی با نمایندگان استیضاح کننده
فانی درباره سرانجام استیضاحش گفت: استیضاح حق نمایندگان است و تا کنون سه جلسه با نمایندگان استیضاح کننده داشتیم. گلایه از عدم تامین معیشت معلمان مطرح است در حالی که هیچ وزیری از ابتدای انقلاب نتواسته این کار را انجام دهد اما ما در دولت یازدهم حقوق فرهنگیان را تا 85 درصد اضافه کردیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات پیرامون نقل و انتقالات معلمان گفت: در چندسال اخیر شاهد بودیم که افرادی از مناطق برخوردار از ردیف استخدامی مناطق محروم استفاده میکردند و به مناطق کمتر برخوردار می رفتند و پس از چندسال متقاضی بازگشت به زادگاهشان می شدند. طرح استخدام از بوم برای بوم را در پیش گرفتیم اما به هرحال تا وقتی مناطق برخوردار با تورم نیروی انسانی و مناطق کمتر برخوردار با کمبود نیروی انسانی مواجه اند با این مشکلات روبه رو هستیم.
بررسی تعطیلی دو هفتهای مدارس به دلیل آلودگی هوا امری پیچیده است
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر پیشنهاد تعطیلی دو هفتهای مدارس در فصل پاییز به علت آلودگی هوا اظهار کرد: ما نمیتوانیم به طور شناور مدارسمان را تعطیل کنیم.
وی افزود: اینکه در چه تاریخهایی وارونگی هوا رخ میدهد از ابهامات است اما ما استقبال میکنیم و در کمیته مشترکی با محیط زیست موضوع را بررسی میکنیم زیرا سلامت دانشآموزان برای ما مهم است ، از سوی دیگر 10 درصد مدارس ما در کل کشور دو شیفته هستند و اگر بخواهیم ساعات مدارس را تغییر دهیم به دانش آموزان لطمه وارد میشود. کار ابعاد مختلفی دارد و خیلی ساده نیست.
نمایندگان به دنبال معافیت مدارس از پرداخت قبوض آب، برق و گاز
فانی درباره عدم تخصیص سرانه به مدارس و مشکلاتی نظیر قطع آب و برق به علت کمبود بودجه اظهار کرد: ما با قطعی آب و برق و گاز در برخی مناطق روبه رو بودیم اما با پیگیریهای صورت گرفته مشکل حل شده است. برخی نمایندگان در مجلس به دنبال معافیت مدارس از پرداخت آب و برق و گاز هستند و ما هم پیگیری میکنیم تا مشکل حل شود.
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز درباره ساماندهی تعطیلات اظهار کرد: در کمیته ساماندهی تعطیلات نماینده ما نیز شرکت میکند و علی رغم اینکه تاکنون چند جلسه پیرامون این موضوع برگزار شده هنوز به نتیجه قاطعی برای ارائه و تصویب طرح جدیدی نرسیدهاند و حتی یک روز نتوانستهاند از تعطیلات سیاسی و مذهبی کشور بکاهند.
وی درباره برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در مدارس گفت: سال گذشته کرسیهای آزاداندیشی در 10 استان برگزار شد و برای امسال محتوایی پیرامون اقتصاد مقاومتی در 10 محور تولید شده و کتابی را تدوین کردهایم که به دبیرستانها پیشنهاد شده از آن استفاده کنند. امیدواریم امسال در کل کشور نشستهای آزاداندیشی را از ابتدای مهرماه کلید بزنیم.
ایسنا
انتهای پیام
گروه اخبار/ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: بیش از ٦٣ میلیارد ریال به حساب فرهنگیانی که در تیرماه 95 به افتخار بازنشستگی نایل آمدند، واریز شده است