صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه و تشکل/

حمایت خبرنگاران و روزنامه آموزش و پرورش از دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

جمعی از فعالین رسانه ای و خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای حمایت خود را از دکتر فخرالدین دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند .
در این اطلاعیه که برای فانوس ارسال شده است چنین آمده است :
تاکید گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در برنامه خود مبنی بر جایگاه اصحاب رسانه در موفقیت این برنامه نشان از اندیشه ایشان در مورد رکن چهارم دموکراسی دارد .
بدون تردید تغییرنگاه و نگرش جامعه و مسئولان به مقوله آموزش و تربیت نیازمند همراهی و فرهنگ سازی با مشارکت همه رسانه ها است .
این بیانیه در پایان تاکید می کند :
” امید است که همه مسئولان و دست اندرکاران به ویژه برنامه ریزان حوزه فرهنگ ضمن درک جایگاه این عنصر مولد توسعه ، سعی و اهتمام خویش را برای ارتقای جایگاه آن و نیز منزلت معلمان به عمل آورند . »


اسامی :

محمد داوری ( روزنامه اعتماد)

شهین دخت میان دشتی ( روزنامه اعتماد )

محمدرضا باباجان ( روزنامه تفاهم )

علی رضا حاج میرزابابا ( روزنامه حمابت)

امیر ثمرین (قانون برای زندگی )

محمد بروعنی ( اقتصاد ملی )

مسعود باباجان ( روزنامه تفاهم)

سیده الهام جوادی (حمایت)

محمد روزبهانی (مدیر پایگاه خبری فانوس)

نجات بهرامی (سردبیر پایگاه خبری فانوس)

ابوالفضل تقی خانی ( آشیانه خوشبختی )

احسان اسفندیاری (قانون برای زندگی )

محمد طاهری (روزنامه نگار آزاد)

حسن جوادی ( روزنامه نگار آزاد)

آرزو زارع ( آفرینندگان )

حسین طالب زاده (مدیر مسوول نشریه زنگ توسعه )

روح الله چوبلی (مدیر مسوول نشریه سخن ملت)

مهدی خلیلی (مدیر مسوول مجله آشیانه خوشبختی )

پایان پیام/

گروه رسانه و تشکل /

« كانون فرهنگيان حزب اعتدال و توسعه آذربايجان شرقي » در بیانیه ای ضمن حمایت از برنامه های دانش آشتیانی ، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواهان رای قاطع نمایندگان مجلس به ایشان شد .

متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است

گاهي احساس مي شود برخي، « وزارت آموزش و پرورش » را با « بنياد ملي نخبگان » اشتباه گرفته اند/ توجه بيش از حد به سیاست « نخبه گرایي » در آموزش و پرورش، بين عده كمي از دانش آموزان ( به عنوان نخبه ) با عده كثيري از ايشان، « شكاف آموزشي» ايجاد مي كند/ طبق نسبت اين دانش آموزان نسبت به سايرين حداكثر سه درصد است/ اين تفكر سه درصدي به عنوان يك هژموني و تفكر غالب تمامي طرح و برنامه هاي آموزش و پرورش را در سيطره خود گرفته و موجبات تعطيلي آشكار و پنهان آموزش عمومي را فراهم آورد، اعتراف ناگواري است كه در ايران پيوسته تكرار مي شود/ آيا اين رويه نخبه گرايي توانسته است در توسعه آموزش عمومي قرآن آحاد جامعه موفق باشد/ طرح و برنامه هايي كه با رويكرد شناسايي نخبه ها و به روش رقابت هاي قهرماني در كشور برگزار مي شود، آيا خود آسيب زا نيست و باعث كم رنگ شدن اصل آموزش و تربيت نمي شود/ سياست « نخبه گرايي» در ذات خود اغلب اذهان را فريب مي دهد و در مقابل آموزش عمومي و تربيت مي ايستد/ به دوره ابتدايي در ايران به عنوان دوره اي كم ارزش و ابتدايي نگاه مي شود؛ همان طور كه از خارج از آموزش و پرورش هم به اين وزارت خانه به عنوان يك وزارت عيال وار مصرفي پرهزينه نگاه مي شود و نه يك دستگاه مولد پر قدرت/ طرح ملي حفظ قرآن با ثبت نام از سه ميليون و دويست هزار دانش آموز و ميلياردها تومان هزينه، دارالقرآن هاي 600 گانه مناطق و استان ها، طرح ده هزار مدرسه قرآني و ... طرح و برنامه ها و مدارسي هستند كه به غير از موقعيت هاي حساس ( سياسي ) هرگز به چشم و نظر نمي آيند/ اگر شما يك مدير اجرايي در آموزش و پرورش بوديد كدام سياست را دنبال مي كرديد / به نظر شما شما كدام راه كار زير براي جلوگيري از هدر رفت سرمايه هاي مادي و معنوي در نظام تعليم و تربيت كشور ضرورت و اولويت دارد

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به برنامه های دانش آشتیانی  اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .کارگران ، کشاورزان ، توليدکنندگان ، صنعت گران، نيروهاي نظامي و انتظامي  ، هنرمندان ، وکلا،  رحانيون و طلاب ، پرستاران ، پزشکان ، علماي ديني ،اساتيد دانشگاه ، بازرگانان و تجار ، اصحاب رسانه و نويسندگان ،فرهنگيان فرهيخته که بزرگترين سرمايه زندگي خود ( فرزندانشان ) را با اميد راهي مدرسه مي نمايند و به حق انتظار دارند تا خروجي آموزش و پرورش يعني آينده سازان جمهوري اسلامي ايران شهروندي معتقد تر، مسئول تر،خلاق تر ، موثرتر و ... باشند تا از اهداف سند چشم انداز پيشي بگيريم .
بهترين ايام ˏفرزندانˏ اين مرز و بوم در مدرسه سپري مي شود .به گفته ميثم هاشم خاني ( اينجا )

سالانه 11 ميليارد نفر – ساعت از عمر کودکان و نوجوانان ايراني در مدارس سپري مي شود .بيش از ۱۳۰ هزار مدرسه در سراسر كشور وجود دارد و هر مدرسه يك انجمن دارد. اگر تعداد اعضاى هر انجمن را به طور متوسط ۵ نفر فرض كنيم و حداقل در يك صد هزار مدرسه اين انجمن ها شكل گيرد ، ۵۰۰ هزار شهروند کشور كه برگزيده ۱۶ ميليون خانواده ايرانى هستند. با چالش هاي آموزش و پرورش از نزديک آشنا هستند و مابقي آحاد جامعه به دليل  حضور فرزندانشان در مدارس به ازاي هر فرزند 12 سال ، چالش هاي  آموزش و پرورش را با گوشت ، پوست   و استخوان خود حس مي کنند .
لازمه توسعه پايدار افزايش سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي مي باشد .
همه آحاد ملت حق دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
ساختار آموزش و پرورش در سايه عزم ملي اصلاح مي گردد .
همه آحاد ملت وظيفه  دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
اشاره به نقطه نظرات فخرالدين احمدي دانش آشتياني در رابطه ايجاد عزم ملي و نقش آفريني افراد و نهادهاي خارج از آموزش و پرورش در تصميم گيري و تصميم سازي آموزش و پرورش در برنامه پيشنهادي به مجلس  :


I. بخش يکم باورها ( انگارها )
•    تعالي و توسعه آموزش و پرورش جز در سايه مساعي همه جانبه مردم و حاكميت و تقسيم كار ملي محقق نخواهد شد.
•    آموزش و پرورش حلقه اتصال بين حاكميت و مردم است و بايد از اين نظر به عنوان يك نهاد مدني مبتني بر سازوكارهاي مشاركت جويانه و مردم سالارانه انگاشته شود.
 
II. بخش دوم- راهبردها :

•    مشاركت گسترده و موثر معلمان و خانواده ها در تنظيم برنامه هاي مختلف با استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي.
•    توسعه نظام مند دوره پيش دبستاني با همكاري نهادهاي اجتماعي و مشاركت خانواده ها 

III. بخش سوم- برنامه ها:
•    طراحي نظام بهره گيري هدف مند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگيان، استادان و بازنشستگان در جهت افزايش كارايي دروني و بيروني و اثر بخشي نظام آموزشي
•    جلب مشاركت نهادهاي محلي و منطقه اي در تعيين سياست هاي اجرايي به منظور ارائه  خدمات آموزشي
•    تقويت مرجعيت و منزلت فرهنگي و اجتماعي معلمان و حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی آنان با اتكاء به ظرفيت هاي درون و بيرون آموزش و پرورش
•    استفاده مطلوب از ظرفيت هاي قانوني سازمان دانش آموزي در جهت توسعه مشاركت فعال دانش آموزان براي انجام فعاليت هاي پرورشي و به كارگيري ظرفيت ها و امكانات ساير سازمانهاي دولتي و غير دولتي، سمن ها و نهاد هاي فرهنگي در اين زمينه
•    تقويت و تعميم برنامه هاي ورزش همگاني در سطح مدارس و هماهنگي با ساير تشكل ها و نهاد هاي اجتماعي براي افزايش بهره وري برنامه هاي ورزشي
•    استقرار نظام فراگير مشاوره و راهنمايي اعم از تحصيلي، شغلي، رواني و اجتماعي براي دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربيان و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد
•    بازتعریف نقش انجمن هاي اولياء و مربيان به منظور افزايش ميزان مشاركت خانواده ها در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدرسه.
•    طراحي و تاسيس شبكه ملي " تدبير و تعالي تعليم و تربيت " با هدف تقويت بنيه كارشناسي آموزش و پرورش، با عضويت استادان و كارشناسان ارشد تعليم وتربيت و رشته هاي مرتبط ( مجمع مشاوران مجازي ) از طريق استفاده از ظرفيت فناوري هاي جديد
•    تغيير جايگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از زير مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به نهادي مشرف بر كل دستگاه تعليم و تربيت


نتيجه گيري :
دانش آشتياني ، يا  هر شخص ديگري سکان آموزش و پرورش کشور را به دست گيرد ، تحقق اهداف فوق ، ضرورت اجتناب ناپذير جامعه است که از عهده يک فرد ( يک وزير يا يک وزارتخانه  ) بر نمي آيد !
آموزش و پرورش رکن اصلي توسعه پايدار مي باشد؛  لذا همه ي انديشمندان ˏعلم ˏاقتصاد ، جامعه شناسي ، روان شناسي ،علوم آموزشي و تربيتي ، علماي ديني و... از همه جناح هاي سياسي ( اصولگرا ، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و... ) وظيفه دارند :
دست در دست يگديگر جهت ايجاد عزم ملي به منظور اصلاح ساختار آموزش و پرورش نقش آفريني کنند .
تاريخ ، هرتأخير و سنگ اندازي يا همدلي و هم افزايي ،افراد يا گروه ها مختلف را ثبت مي کند .
اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

گزارش یک تخلف

اصفهان

منتشرشده در نامه های دریافتی

نحوه ورود بازرسان به کلاس درس  پرسش: آیا آموزگار یا دبیر می تواند از ورود بازرسین اداره به کلاس درس خود جلوگیری کند؟

با سلام خدمت همکاران؛ سوالی را یکی از همکاران مطرح نموده بودند و متعاقب آن پاسخ های متنوعی از سایر همکاران داده شد.
با توجه به سابقه ۵ سال کار اداری خدمت همکاران عزیزم عرض می نمایم که بالاترین مقام آموزش و پرورش در هر منطقه یا ناحیه مدیر یا رئیس آموزش و پرورش آن منطقه/ناحیه است.
بازدید از مدارس و کلاس درس معمولا توسط افراد ذیل صورت می گیرد.
رئیس اداره یا معاونین
کارشناسی حراست
کارشناسی بازرسی
کارشناسی آموزش مقطع مربوطه
کارشناسی پرورشی
کارشناسی بهداشت
کارشناسی گروه های آموزشی
به غیر از مدیر/ رئیس ناحیه که بالاترین مقام است هر کدام از افراد نامبرده که قصد بازدید از کلاس درس را داشته باشند برگه ی ماموریت با امضای بالاترین مقام را دارند و هیچ فردی آموزگار / دبیر  اجازه ندارند از حضور بازدید کننده ممانعت نمایند.

بازدید می تواند با اطلاع قبلی و یا سر زده باشد.

اولویت اولم رسیدگی به مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان است/ در کنار رسیدگی به تخلفات حتما باید یک ساختار اقتصادی برای صندوق درنظر گرفت که بهره‌وری بالاتری داشته باشد و عایدات آن نصیب فرهنگیان شود/ باید ساختار اقتصادی صندوق را بهبود ببخشیم تا بتواند در جهت کمک به فرهنگیان گام های موثرتری بردارد/ وضعیت خود دولت از نظر مالی مطلوب نیست/ معلمان بارها به بنده گفته اند همین که احساس کنند وزیرشان پیگیر مسائل آنهاست برایشان ارزشمند است/ هدف از ایجاد سازمان نظام معلمی تنها احقاق حقوق معلمان نیست بلکه آموزش و پرورش باید به نهادهای مردمی توجه کند/ باید فعالیت ها را با تفویض اختیارات به حوزه‌ها و لایه های پایین تر انجام داد/ ایجاد بحران‌ها به این نگرش باز می گردد که تعریف ما برای مدرسه صحیح نبوده و مدرسه به جایگاهی برای آموزش تبدیل شده است و به پرورش نپرداخته ایم. البته منظور از پرورش، فعالیت های جاری پرورشی در مدارس نیست و فراتر از آن است/ مدرسه جایگاهی است که دانش آموزان باید مهارت‌های زندگی را در آن بیاموزند

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور