صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

داود محمدي/ پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگيان تبريز

جمله هاي هژموني ساز : آموزش و پرورش بايد به يك دغدغه ملي تبديل شود. آموزش و پرورش از برجام مهمتر است (نگاهي به باورها و برنامه هاي محوري دكتر فخرالدين دانش آشتياني وزير پيشنهادي براي وزارت آموزش و پرورش )

 حاكم شدن گفتمان غالب (هژموني) فوق نيازمند هم گرايي نيروهاي مختلف اجتماعي درون و برون آموزش و پرورش مي باشد/ بايد منتظر لحظه اقدام و عمل گرديد/ در ارتباط با نظام آموزشي 3-3-6 و سند تحول بنيادين و نيز برنامه درس ملي، عليرغم انتقادات وارده، ‌وزير قبلي آموزش و پرورش سعي در اجراي كامل اين سند بدون در نظر گرفتن رويكرد انتقادي داشت/ مساله مديريت در آموزش و پرورش عمدتا به صورت مناسب شكل مطلوب به خود نگرفته است/ نكته جالب در مديريت هاي آموزش و پرورش، وجود افرادي عمدتاّ  ثابت و دايم در اين پست ها با دخالت عوامل بيروني بوده كه شرايط نامناسبي را براي آموزش و پرورش به ارمغان آورده است و متاسفانه هيچ گونه حركت مثبتي در اين زمينه توسط دكتر فاني در طول وزارت ايشان انجام نپذيرفت/ حتي كرسي اقتصاد آموزش و پرورش در دانشكده هاي علوم تربيتي كشور تاكنون ايجاد نشده است

نقد برنامه های دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

چندي قبل در ارتباط با بايستگي ها و شايستگي هاي وزير آموزش و پرورش در صداي معلم ( اينجا ) مطالبي را طرح كردم كه همزمان با مطرح شدن دكتر نجفي براي سكانداري وزارت آموزش و پرورش مورد نگارش واقع شده بود كه مورد توجه همكاران قرار گرفت و در آن شرايط جامعه فرهنگيان منتظر معرفي شدن دكتر نجفي به مجلس جهت اخذ راي اعتماد بودند كه با نيامدن ايشان، شوك بزرگي وارد جامعه تعليم و تربيت كشور گرديد كه حديت هاي فراوان و متعددي در اين ارتباط مطرح شد و اينكه دلايل نيامدن دكتر نجفي چه بود؛ بايد ايشان در اين زمينه ابراز نظر كند.

نكته جالب در ارتباط با شخصيت دكتر نجفي از لحاظ روان شناختي، دوري از گرايش هاي قدرت طلبي، رفتار تيمي و تشكيلاتي و روحيه همكاري و مودت بود كه مي تواند مورد توجه اصحاب قدرت قرار گيرد. نكته مهم توجه به اين امر است كه حمايت هاي دكتر نجفي و ساير گروه ها و تشكل هاي اجتماعي از دكتر دانش آشتياني نشان از وجود توانايي هاي مديريتي و برخورداري از نگرش و باور ريشه دار نسبت به اهميت و كاركردهاي آموزش و پرورش در ايشان مي باشد.

آموزش و پرورش در جامعه ما فاقد يك باور و گفتمان غالب (هژموني) در ارتباط با محور بودن آن در فرآيند توسعه و تحولات اجتماعي در بين سياست‌گذاران و تصميم گيران جامعه بوده و هست و واقعيت هاي آموزش و پرورش خود گواه بر اين مدعاست و حتي اين امر تاكنون به صورت جدي در ميان مجلس نشينان نيز مطرح نشده است؛ چرا كه در صورت حساس بودن به آن، شرايط موجود شكل ديگري را داشت.

حاكم شدن گفتمان غالب (هژموني) فوق نيازمند هم گرايي نيروهاي مختلف اجتماعي درون و برون آموزش و پرورش مي باشد كه نقش وزير آموزش و پرورش و تيم كاري ايشان به دليل ارتباط با منابع قدرت و بدنه اجتماعي بي بديل مي باشد كه اين امر در دوره وزارت دكتر فاني و تيم اجرايي ايشان به صورت جدي مورد توجه قرار نگرفت و اينكه وزير سابق سعي در نشان دادن شرايط بصورت  مطلوب مي نمود؛ خود داستان ديگري دارد.

باورها و برنامه ها در بررسي و تحليل سيستمي يك فرد و يا جريان مي تواند قبل از گرفتن مسئوليت ها مورد توجه قرار گيرد و اين كه اين باورها و برنامه ها، تا چه حد، شكل كاربست در ميدان عمل مي تواند پيدا كند؛ بايد منتظر لحظه اقدام و عمل گرديد كه اميد است اين انديشه و برنامه ها مورد توجه جدي و اجرايي توسط دكتر دانش آشتياني قرار گيرد.

در بررسي باورها و برنامه‌هاي ارائه شده توسط دكتر دانش آشتياني، به چند نكته اشاره مي گردد:

1. در مقوله باور و نگرش وزير پيشنهادي، نكته هاي قابل تاملي مطرح مي گردد كه در صورت گسترش آن به حوزه هاي ديگر و منابع قدرت، مي توان به شرايط مطلوبي اميدوار شد. طرح آموزش و پرورش و مسايل و مشكلات آن به عنوان مهمترين دغدغه ملي و اينكه مساله آموزش و پرورش از مساله برجام مهمتر است و  توجه به اين ذهنيت كه آموزش و پرورش مهمترین منبع مولد سرمایه فرهنگی و ارتقاء سرمایه اجتماعی و زمینه ساز توسعه همه جانبه و پایدار است.؛ مي تواند شرايط جديدي را براي آموزش و پرورش در كشور رقم زند.

در بحث برجام مشاهده شد كه هم دولت و هم ساير اركان نظام مصمم شدند كه اين مساله به عنوان امر اولويت دار ملي به شكل سريع و اساسي حل شود و انتظار بر اين است كه اين دغدغه در شعارهاي انتخاباتي سال 1396 دكتر روحاني به صورت جدي و راهبردي مورد توجه قرار گيرد كه نقش وزير آموزش و پرورش در انعكاس اين امر به رئيس اجرايي كشور بي بديل مي باشد.

2. در ارتباط با نظام آموزشي 3-3-6 و سند تحول بنيادين و نيز برنامه درس ملي، عليرغم انتقادات وارده، ‌وزير قبلي آموزش و پرورش سعي در اجراي كامل اين سند بدون در نظر گرفتن رويكرد انتقادي داشت؛ اما در برنامه پيشنهادي دكتر دانش آشتياني، استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش با تشکیل شورایی از صاحب نظران آموزش و پرورش به منظور بررسی محتوایی " سند تحول بنیادین آموزش و پرورش " و "سند برنامه درسی ملی " و ارزیابی اقدامات انجام شده، مشاهده مي شود كه مي تواند در اصلاح ناكاستي هاي آموزش و پرورش موثر باشد.

3. بر هيچ كس پوشيده نيست كه مساله مديريت در آموزش و پرورش عمدتا به صورت مناسب شكل مطلوب به خود نگرفته است كه عوامل بي شماري در اين زمينه دخالت داشته كه فرصت پرداختن به اين واقعيت در اين مجال نيست و نكته جالب در مديريت هاي آموزش و پرورش، وجود افرادي عمدتاّ  ثابت و دايم در اين پست ها با دخالت عوامل بيروني بوده كه شرايط نامناسبي را براي آموزش و پرورش به ارمغان آورده است و متاسفانه هيچ گونه حركت مثبتي در اين زمينه توسط دكتر فاني در طول وزارت ايشان انجام نپذيرفت.

در برنامه پيشنهادي دكتر دانش آشتياني اين مساله در قالب باز مهندسی نظام مدیریت آموزش و پرورش با رویکرد شایسته سالاری و تمرکز زدایی ديده مي شود كه اميد است شكل راهبردي و عملي به خود بگيرد.

4. مسايل معيشتي، همواره در صدر مشكلات آموزش و پرورش بوده است و توجه به حل اين معضل در قالب اقدامات محدود مقطعي امكان پذير نبوده و نيازمند يك سيستم جامع برنامه محور  مي باشد و همين امر در برنامه دكتر دانش آشتياني به صورت طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان جهت تامین امنیت و منزلت شغلی آنان آورده شده است.

5. در ادبيات گفت و گويي فرهنگيان و كارشناسان همواره اشاره مي گردد كه يكي از مشكلات آموزش و پرورش، فقدان تشكل هاي فرهنگيان مي باشد كه اهميت اين تشكل ها بر كسي پوشيده نيست و حمايت مديران ارشد آموزش و پرورش در ارتباط با شكل گيري و تقويت اين اين تشكل ها بسيار مهم مي باشد كه خوشبختانه اين مورد مهم نيز در برنامه پيشنهادي دكتر دانش آشتياني طرح شده است؛ به طوري كه اشاره شده است كه گسترش ارتباط و تعامل با تشکل های صنفی فرهنگیان و نهادهای مدنی و انجمن های علمی فرهنگیان و تقویت نقش و جایگاه آنها در فرآیند تصمیم سازی و انتقال مطالبات، انتظارات و ایده های فرهنگیان به مدیریت آموزش و پرورش از اولويت برنامه ها مي باشد.

6. نگاهي به سازمان ها و نظام هاي مرتبط با جايگاه حرفه اي مشاغل مختلف مانند نظام پزشكي، نظام روان شناسي و مشاوره، نظام مهندسي و غيره مويد حمايت حرفه اي از جايگاه آن شغل در بستر اجتماعي است كه متاسفانه تاكنون چنين نظامي در ارتباط با شغل معلمي مطرح  نشده است و طرح آن در برنامه پيشنهادي دكتر دانش آشتياني تحت عنوان تدوین طرح تشکیل سازمان نظام معلمی برای ارتقای منزلت حرفه ای فرهنگیان و واگذاری بخشی از مسئولیت های غیر حاکمیتی آموزش و پرورش به آن به فال نيك گرفته مي شود.

7. يكي از حلقه هاي گمشده در نظام آموزش و پرورش ايران توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است كه دو مقاله توسط نگارنده در صداي معلم ( اينجا ) منتشر شده است؛ اما متاسفانه در اين زمينه اقدامات انجام يافته بسيار ضعيف مي باشد و حتي كرسي اقتصاد آموزش و پرورش در دانشكده هاي علوم تربيتي كشور تاكنون ايجاد نشده است. در برنامه پيشنهادي دكتر دانش آشتياني، مساله اقتصاد آموزش و پرورش بصورت باور ايشان در شكل نیازمندي  اقتصاد آموزش و پرورش  به نظریه پردازی و تدوین مدلهای جدید و کارآمد علمی طرح گرديده است.

فرهنگيان عزيز مي دانند كه مسايل و مشكلات آموزش و پرورش گسترده و پيچيده است و حل آن ها در كوتاه مدت امكان پذير نيست؛ اما اميد است در قالب برنامه اي كاربردي،  مسيري هموار و چشم انداز مثبت بزودي براي آموزش و پرورش ايران ايجاد گردد. 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 08 آبان 1395 23:51 خوانده شده: 1109 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
ساسان 1395/08/09 - 02:03
باز انتخابات باز حرف از معلم ،می خورد بر صفحه ی سایت و روزنامه، یادم آرد رای خواهی از معلم
پاسخ + +1 0 --
محمد باقر 1395/08/09 - 18:32
جناب اقای محمدی مممنون از مطالب جنابعالی .معلمین خواهان هژمونی در عمل این برنامه ها هستند .چرا که راهبردشان همیشه خوب بوده اما در عمل همیشه از یک پا و در بسیاری مواقع از هر دو پا لنگ بوده اند.با احترام
پاسخ + +1 0 --
شهسوارزاده 1395/08/09 - 20:41
به نام دوست
استاد بزرگوار جناب آقاي محمدي دستمريزاد

شما به نکته مهم و کليدي اشاره نموده ايد :

" طرح آموزش و پرورش و مسايل و مشكلات آن به عنوان مهمترين دغدغه ملي و اينكه مساله آموزش و پرورش از مساله برجام مهمتر است و توجه به اين ذهنيت كه آموزش و پرورش مهمترین منبع مولد سرمایه فرهنگی و ارتقاء سرمایه اجتماعی و زمینه ساز توسعه همه جانبه و پایدار است. "

اميد است همه رسانه ها از جمله رسانه ملي و تشکل هاي مدني بويژه تشکل هاي مدني فرهنگيان فرهيخته به اين مهم توجه لازم را داشته باشند .


با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
داود محمدی 1395/08/09 - 22:08
سلام و درود بر همکاران فرهیخته انشاالله در شکل دهی این هژمونی با همدلی و همفکری موفق خواهیم بود.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور