اگر بخواهيد درباره جامعهاي در هر كشوري تحقيق و بررسي كنيد و دريابيد كه حال و آينده اين جوامع چگونه است و در كجاي ماتريس پيشرفت يا عقبماندگي، سلامت يا بيماري، اميد و نا اميدي قرار دارد، نگاهي به نظام آموزشي و تربيتي كشورها از سر نقد و بررسي، نتايجي را در اختيار شما قرار ميدهد/ دادههاي بررسي نظام آموزش و پرورش، حال و آينده جوامع و دولتها را آشكار ميسازد و ضرايب سلامت فرهنگي، رواني و در نهايت زيست معقول را نشان ميدهد/ براي شناخت و جست و جو درباره آسيبهاي اجتماعي و دريافت ريشههاي آن راهي جز نقد نظام آموزشي و پرورشي وجود ندارد/ در ايران از قبل و بعد از پيروزي انقلاب متأسفانه در رصد مشكلات در ابعاد گوناگون آن، آموزش و پرورش همواره در صدر قرار داشته و در گذر سال ها اكنون با انباشت كمبودها و ضعفها مواجه است/ شايد نزديك به نيم قرن است كه اين عناوين و جملات درباره مشكلات آموزش و پرورش تكرار ميشود و همچنان حديث آن ادامه دارد/ نظام آموزش و پرورش در هر كشوري قبل از آنكه نيازمنديهاي بودجه مالي آن تأمين يا ابزارهاي آموزشي آن مدرن شود، يا توسعه شكلي پيدا كند، نيازمند تبيين سترگ فلسفه آموزشي و پرورشي است/ آموزش و پرورش كه بزرگترين نهاد فكري هر جامعهاي است، خود بايد برخوردار از فلسفه و نظامانديشهاي باشد تا مديريت كلان آن براساس فلسفه و دانش برآمده از آن استقرار پيدا كند/ دو مشكل بنيادين را در گذران بيش از نيم قرن از سير آموزش و پرورش در كشور، البته با تفاوتهايي، ميتوان رصد كرد/ هر بار كه دولتي تغيير ميكند، آموزش و پرورش هم در مسير تغييرات آنهم بهصورت عمده «سياسي» قرار ميگيرد/ امروز آغاز فصل آموزش و پرورش است
گروه اخبار/
حجتالاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور امروز در حاشیه بازگشایی مدارس در منطقه 19 تهران در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه وضعیت استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس را چگونه ارزیابی میکنید، اظهار داشت: خانواده عظیم و شریف آموزش و پرورش که حدود 950 هزار نفر و عمدتاً معلمان هستند علیرغم سرمایهگذاری عظیم نظام و دولت در سالهای گذشته و به خصوص در 2 و 3 سال گذشته، هنوز هم کاستیهایی داریم.
وی افزود: برای ارتقای سطح معیشت معلمان، بازنشستگان و پرداخت مطالبات آنها گامهایی برداشته شده است؛ در طرح طبقهبندی معلمان نیز اقدامات خوبی انجام شد و بخشی از آن اجرا و بخش عمده مطالبات پرداخت شد. اما همچنان مطالباتی باقی مانده است.
حجتالاسلام والمسلمین انصاری با بیان اینکه در سه سال گذشته در دولت یازدهم سطح حقوق معلمان تقریبا 70 تا 80 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به آنچه که باید باشد هنوز فاصله دارد و دولت با تمام توان و با اولویت قرار دادن این موضوع در تخصیصهای اعتبارات تلاش کرد و وزیر آموزش و پرورش هم تلاشهایی داشته است.
وی افزود: به عنوان عضو دولت، شهادت میدهم وزیر آموزش و پرورش در پیگیری این موضوعات مجدانه عمل کرده است و علیرغم محدودیت شدید منابع مالی دولت در سال 93 و 94 که با کاهش میزان صادرات نفت به زیر یک میلیون بشکه و قیمت آن از 107 دلار به کمتر از 30 دلار مواجه بودیم، تخصیص و پرداخت اعتبارات آموزش و پرورش در سال گذشته بیش از 107 درصد بود.
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه امسال تخصیص، مطالبات و حقوق و مزایای آموزش و پرورش در اولویت است، گفت: باید گفت که هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم و دولت تمام تلاش خود را در این راستا انجام میدهد.
وی تصریح کرد: امیدوار هستم مجلس محترم که پرنشاط است و با آغاز کار آن نیز مواجه هستیم و از طرفی بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید را داریم لذا با عنایت و لطف راهنمایی و کمک کنند تا وزیر آموزش و پرورش بتواند کارش را با جدیت ادامه دهد.
حجتالاسلام و المسلمین انصاری با اشاره به اینکه مقطع زمانی کنونی به لحاظ شروع سال تحصیلی و سال پایانی دوره اول دولت یازدهم است و زمان را برای استیضاح فانی مناسب نمیدانم، عنوان کرد: البته به رای مجلس، برنامهریزی مجلس و نظر نمایندگان نهایت احترام را میگذاریم ولی تصور میکنم با جلساتی که گذاشته شد و گذاشته خواهد شد مسئله آموزش و پرورش حل شود و شاهد تنشی در آغاز سال تحصیلی نباشیم.
وی در واکنش به این موضوع که آیا دولت از وزیر آموزش و پرورش به طور کامل حمایت میکند، تصریح کرد: حتما این طور است و حتما دولت از وزیر خودش حمایت میکند.
معاون حقوقی رئیس جمهور در پایان گفت: کار در وزارت آموزش و پرورش سخت است زیرا حجم کار به لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه با 10 وزارتخانه دیگر نیست لذا با درک این واقعیت و سختی کار کمک میکنیم وزیر آموزش و پرورش در فضای آرامتری به خدمات خودش ادامه دهد.
فارس
انتهای پیام/
گروه اخبار/
به دلیل کمی بودجه ، پرداخت افزایش حقوق از فروردین امسال با تاخیر و در چند ماه پرداخت شد که این امر ابهاماتی برای همکاران به وجود آورده است .
حقوق فروردین و اردیبهشت امسال به روال حکم های قبل پرداخت و خرداد ماه با افزایش سنواتی و تنها خودش پرداخت شد و در تیر ماه حقوق تیر با معوقه اردیبهشت پرداخت شد ، در مرداد ماه حقوق مرداد به تنهایی و اگر همکارانی به هر نحوی حکمی جدید با تاریخ اجرای 95/1/1 داشته اند اضافه فروردین را نیز دریافت نموده اند بدون کسر مقرری .
در شهریور ماه ، حقوق شهریور با معوقه فرودین پرداخت شده با این توضیح که برای همکاران مشمول مقرری ماه اول به حساب دولت برگشت داده شده و همکارانی که در مرداد اضافه دریافت نموده اند علاوه بر برگشت اضافه دریافتی در مرداد مقرری نیز کسر گردیده است .
لازم به توضیح است که نحوه پرداخت سراسری و با توجه به دستورات وزارت بوده است.
اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش
باید تلاش، کوشش، امید، تدبیر و اعتدالمان را از مدرسه آغاز کنیم/ مدرسه نباید محیط اوهام، خرافات و خشونت باشد/ کلاس درس باید کلاس احترام به یکدیگر باشد/ چه راهی وجود دارد که کشور، جامعه و منطقه ما از خشونت آسوده شود/ سوال مهر امسال این چنین است که خشونت از کجا نشأت گرفته است/ محیط کلاس، محیط سوال باشد و هرگز از سوال کردن شرمنده نشده و نهراسیم چرا که آنچه ما را به پیشرفت میرساند، سوال درست و دریافت پاسخ صحیح است/ رفتار مدیران و معلمان، رفتاری محبتآمیز بوده و در کلاس درس، به گونهای عمل کنند که کار تیمی از ابتدای دبستان شروع شده و دانشآموزان را به کار گروهی و رقابت وادار کنند/ مدرسه یک پناهگاه است و نه گریزگاه/ اگر دولت توانسته در سال جاری، کاری برای معلمان در راستای رفاهشان انجام دهد در سایه عملیاتی کردن و اجرای برجام بوده/ آنها که میگویند آثار برجام را نمیبینیم باید بدانند بخش بزرگی از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام به دست آمده
گروه اخبار/
رییس جمهوری صبح شنبه سوم مهر ماه، با حضور در دبیرستان نمونه دولتی دخترانه نرجس در منطقه ٦ تهران، زنگ آغاز سال تحصیلی ٩٦-٩٥ را به صدا درآورد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بدو ورود به دبیرستان نمونه دولتی نرجس، این مجموعه آموزشی را که توسط خیرین مدرسه ساز و بنیاد فرهنگی مصلی نژاد احداث شده ، افتتاح و از لوح یادبود آن پرده برداری کرد.
همزمان با افتتاح این مجموعه آموزشی، تعداد ١٠٠٠ پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی نیز به طور همزمان در سراسر کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
مشکلات بازنشستگان مورد غفلت قرار گرفته است/ صدای معلم شروع سال تحصیلی را به معلمان و بازنشستگان تبریک می گوید/ پیشرفت تعلیم و تربیت در گرو تعامل بین معلم ، دانش آموز و خانواده است/ صندوق های بازنشستگی مکلف شده اند در اولین سال برنامه ششم حقوق بازنشستگان را 50 درصد اضافه کنند/ هزینه زندگی افراد بعد از بازنشستگی افزایش می یابد/ در گروه های تلگرامی، بازنشستگان را به برگزاری تجعمات و اعتراضات خیابانی بدون مجوز دعوت کرده اند/ برخی تشکل ها می کوشند وعده دولت در مورد افزایش حقوق بازنشستگان را به نفع خود مصادره کنند/ کمیته بازنشستگان وابسته با کانون صنفی فراخوان غیر رسمی داده اما کانون رسما مسئولیت تجمع خیابانی را نپذیرفته است/ ماجراجویی های صنفی سال 94 شکست خورد این تجربه را نباید در مورد بازنشسته ها تکرار کرد/ اگر دعوت کنندگان برای اعتراضات خیابانی مجوز قانونی گرفته اند تصویر آن را منتشر کنند/ باید روشن شود مسئولیت اتفاقات و حوادث احتمالی در تجمعات بدون مجوز خیابانی با چه کسانی است/ «صدای معلم » از حق اعتراض و انتقاد معلمان و بازنشستگان، از مجاری و راه های قانونی دفاع می کند/ صدای معلم در کنار فرهنگیان و بازنشستگان برای ایفای حقوق قانونی آن ها ایستاده است....
اگر مدرسه و معلم مساله شود و سوال دغدغه جامعه ، آنگاه می توان به نشاط و شادی و توسعه و سازندگی دل بست/ مسیر آبادانی و سازندگی و توسعه ی جامعه از مدرسه می گذرد/ از یاد نبریم که معلمان زیادی نیستند و هر دانش آموز در بستر آموزش و پرورش می تواند جهانی شود و جهانی را دچار تغییر و تغیر نماید/ اگر می توانید، به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید/ در مدرسه بهتر این است که مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد/ همه حرف ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسد انتخاب کند/ تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد/ بچه هایمان بفهمند و ببینند و بدانند و بپرسند
در قرن نوزدهم یکی از مباحث بغرنج و پرسش های اساسی مطرح برای متفکران ، اندیشیدن به دلایل فروپاشی تمدن های بزرگ بود و از لحاظ تاریخی مصداق این فروپاشی ها را در دو تمدن باستانی ایران و رم می دیدند که به وسیله مردمانی از سطوح فرهنگی و با ابزارها و فناوری های به مراتب ابتدایی تر از آنها، از میان رفته بودند.
گروهی مشکل را از پوسیدگی درونی این تمدن ها می دانستند و آن پوسیدگی را نیز به از میان رفتن نظام اجتماعی به دلیل آسیب هایی چون تن آسایی و زندگی انگلی آنها نسبت می دادند؛ گروهی دیگر نزول «نژاد» و «پست شدن» آن به دلیل آمیزش با نژادهای پایین تر را دلیل می دانستند.و به همین ترتیب بسیار نظریات گوناگون مطرح می شد تا پاسخی برای این معما پیدا کنند.
اما پرسش اساسی در آن است که آیا فروپاشی و سقوط فرهنگی را باید با فروپاشی تمدنی یکی گرفت؟
آیا هر گونه سقوطی را در فرهنگ را باید به حساب فروپاشی نظام اجتماعی گذاشت و سرانجام آیا باید رابطه علت و معلولی بین این دو دید و در این صورت کدام یک علت دیگری است؟ آیا باید دلیل فروپاشی فرهنگ را در آن دید که نظام اجتماعی در چهار بعد سیاسی، اقتصادی، اعتقادی و خویشاوندی انسجام خویش را از دست داده و یا برعکس فروپاشی فرهنگ را مقدمه ای برای از میان رفتن انسجام اجتماعی پنداشت؟
برای آنکه بتوانیم پاسخی نسبتا در خور به این پرسش ها بدهیم شاید لازم باشد ابتدا ببینیم فروپاشی فرهنگی به چه معنا است؟
نخست، باید توجه داشت که فروپاشی فرهنگی، نه لزوما به فروپاشی اجتماعی بستگی دارد و نه به فروپاشی ارزشی و اخلاقی جامعه. اگر خواسته باشیم این نوع از فروپاشی را تعریف کنیم شاید بهتر باشد بیش از هر چیز به سراغ بحث هویت فرهنگی یک جامعه برویم. اصولا ما فرهنگ را پدیده ای ترکیبی و میراثی مادی و معنوی تعریف می کنیم که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و سبب می گردد یک جامعه یا یک گروه اجتماعی بتواند خود را به مثابه موجودیتی مستقل از سایر موجودیت ها متمایز کند. در اینجا مفهوم تمایز، دقیقا معنایی هویتی را در خود دارد. هویت در اینجا عامل اساسی است که به جامعه یا هر گروه اجتماعی امکان می دهد بتواند انسجامی حداقلی یا حداکثری را در خود در طول زمان حفظ کرده و به این ترتیب به مثابه یک «خود» تداوم یافته و تعریفی از خویشتن در برابر «دیگری» داشته باشد.
با این تعریف اگر گروه یا جامعه نتوانست «خود» را تعریف کند و یا تعریفی که ارائه داد بیش از اندازه گنگ و مبهم و مخدوش بود، در این صورت ما با یک مشکل هویتی روبرو هستیم و اگر این مشکل حاد شد ، شروع به باز نمودن خود در سطح کنش ها و اندیشه اجتماعی کرده و با یک بحران هویتی روبه رو خواهیم بود. اما همین جا برای رفع یک ابهام احتمالی اضافه کنیم که هیچ گروه یا جامعه ای لزوما دارای هویت واحد و منحصر به فرد نیست و وجود هویت های چند گانه لزوما به معنای وجود مشکل هویتی نیست. اما چند گانگی هویتی که تقریبا همیشه با نوعی هویت (ولو ترکیبی) مورد استناد یا مرجع همراه است، به معنای آن هم نیست که این هویت ها بتوانند با یکدیگر در تضاد و تنش باشند و هیچ مشکلی به وجود نیاید.
هویت های چند گانه تنها در صورتی می توانند با یکدیگر در یک مجموعه واحد هویتی باقی بمانند که با یکدیگر در نوعی سازش یا همسازی (articulation) قرار داشته باشند. در غیر این صورت تضاد و تنش میان این هویت های چند گانه به سرعت خود را به تمام سطوح اجتماعی و زبان شناختی و ذهنی جامعه خواهد رساند و اثرات منفی بسیار در کوتاه ودراز مدت خواهد داشت.
با توجه به آنچه گفته شد، ما فروپاشی فرهنگی را موقعیتی مقطعی یا کمابیش دراز مدت تعریف می کنیم که در آن هویت فرهنگی یک گروه یا جامعه به شدت مخدوش شده و دچار بحران گردد. در این حالت جامعه می تواند دچار آسیب هایی نظیر «فراموشی تاریخی» ، «خود بزرگ بینی» و یا برعکس « تحقیر و خود کوچک بینی»، «دستکاری ها یا خود دستکاری های ایدئولوژیک»، «عدم همسازی میان اقشار، جنسیت ها، سبک های زندگی» و ... شود. هر یک از این آسیب ها و معمولا مجموعه ای از آنها که با یکدیگر ظاهر می شوند، می توانند به شدت در کوتاه و دراز مدت به جامعه ضربه بزنند و بهر حال کارکردهای اجتماعی را دچار وقفه و مشکل نند.
اما چه راهی برای آن وجود دارد که جامعه ای دچار این سردرگمی های هویتی و در نهایت فروپاشی فرهنگی نشود؟
پاسخ این پرسش بسیار مشکل است و بستگی زیادی بدان دارد که از چه جامعه ای و در چه دورانی سخن می گوئیم. امروزه جوامع جهان سومی که مدرنیته در آنها پدیده ای وارداتی است و در سطح اجتماعی درونی نشده است، بدترین موقعیت را در این زمینه دارند و بیشتر از دیگر جوامع در معرض تهدید خطرات این گونه فروپاشی ها قرار دارند.
بنابراین نخبگان این جوامع و به ویژه روشنفکران باید با توجه به این نکته، کنش های اجتماعی و میان کنش های بین خود و میان خود و جامعه و سایر نخبگان از جمله نخبگان سیاسی را تنظیم کنند. خطر فروپاشی فرهنگی خطری جدی است و این گونه فروپاشی می تواند در رابطه با فروپاشی اجتماعی و سیاسی رابطه علی داشته باشد و پیش یا پس از آنها قرار بگیرد. اما عموما با آنها رابطه ای چرخه ای دارد.
سرانجام به این نکته اساسی برای جامعه ای چون جامعه خودمان نیز اشاره کنیم که وجود عناصر تمدنی و فرهنگی کهن به صورتی متناقض می توانند هم نقش مانعی بر سر راه فروپاشی فرهنگی داشته باشند و هم برعکس این فروپاشی را تشدید کرده و شتاب دهند.
دلیل این امر آن است که عناصر تمدنی کهن دارای قابلیتی ذاتی برای تفسیر پذیری و دستکاری شدن دارند، بنابراین در نهایت این فرآیند می تواند هم در یک جهت و هم در جهت معکوس به کار گرفته شود. برای نمونه در کشور خود ما عناصر باستانی تمدن ایرانی تا کنون هم دستمایه نگاهی روشن تر و عمیق تر به آینده بوده اند و هم عاملی برای خیال بافی های مخرب نسبت به گذشته. انتخاب در نهایت با خود کنشگران اجتماعی بر می گردد، البته انتخابی که بستگی زیادی به درجه هوشیاری و درک واقعی آنها از جهان و نیازهای کنونی و آتی جامعه در رابطه با جهان دارد.
انسان شناسی و فرهنگ
وزارت آموزشوپرورش قادر به اجراي فاز دوم براي همه واجدين شرايط نيست و عملاً نظام کامل رتبهبندي در سال ۹۶ محقق خواهد شد/ از سخنان فاني و مديرانش اين گونه استباط میشود که وزارت آموزشوپرورش قادر به اجراي فاز دوم براي همه واجدين شرايط نيست و عملاً نظام کامل رتبهبندي در سال ۹۶ محقق خواهد شد/ در حالي که اجراي فاز دوم طرح رتبهبندي در هاله اي از ابهام قرار گرفته است و هنوز جزييات اجراي فاز دوم اين طرح و نحو ارزيابي صلاحيت حرفهای معلمان اعلام نشده است و بخشنامهای در خصوص نحوه اجراي مرحله دوم به ادارات ارسال نشده است مشخص نيست تعداد واجدين رتبه بندي در سال جاري بر اساس کدام سند و مدرک به دست آمده است/ اجراي ناقص طرح رتبهبندي به خاطر ضعف برنامهريزی، بیتدبيری وزارت نشينان و محدود بودن به عدهای محکوم به شکست خواهد بود/ به نظر میرسد اجراي فاز دوم « طرح به اصطلاح رتبهبندي معلمان » صرفاً يک بازي رسانهاي براي وزير و دولت يازدهم است