برخلاف برخی تبلیغات در مورد سهمیه مدیریتی زنان ، سهم زنان در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش کم تر از 3 درصد است/ آیا فرصت های دیگری برای تشکر و یا تقدیر از مدیران وجود ندارد/ اگر سیستم ارزیابی عملکرد مدیران در وزارت آموزش و پرورش بر یک مبنای علمی ، مستمر و سیستماتیک تعریف و تبیین شده باشد و ارزش گذاری درست و منطقی انجام شود ؛ آیا نیازی خواهد بود که بخواهند از در یک نشست سه روزه چنین کارکردی تعریف شود/ معلمان غالبا به مدیران اعتماد ندارند و البته مدیران هم غالب معلمان را فاقد تحلیل و یا درک در فهم مشکلات با نگاه سیستمی و یا جامع می دانند/ آیا مدیران صف و ستاد درک درست ، واحد و واقع بینانه ای از اهداف آموزش و پرورش و نیز اسناد بالادستی دارند/ آیا مسئولان وزارت آموزش و پرورش قصد دارند در مدت 3 روز این فاصله را از بین ببرند / وزارتخانه ای که بین مدیران صف و ستادش فاصله و به قولی " عدم درک مشترک " وجود داشته باشد چگونه می تواند بین " صف " و " ستاد " در کل مجموعه هماهنگی ایجاد کند/ معنای نهایی چنین گزاره ای آن است که در وزارت آموزش و پرورش ارتباطات مدیریتی فقط و یا اکثرا به صورت " عمودی " تعریف شده است و " ارتباطات افقی " که برآیند سازمان های اثربخش و کارا می باشد در وزارت آموزش و پرورش بسیار کم و یا در حد ناچیزی است/ این مساله نشان می دهد که نهادهایی مانند روابط عمومی و حتی حراست ها به وظایف خود درست عمل نمی کنند/ حتی برخی از این مدیران هنگام سخنرانی در اجلاس از زوایای مختلف عکس گرفته و در منطقه و یا ناحیه خویش پس از استقرار به تبلیغ خودشان پرداخته اند/ برگزاری این نشست بیشتر حالت " نمایش " داشته و کم تر به موضوع اصلی که همان " آموزش و پرورش " است پرداخته شده است/ در حالی که وزارت آموزش و پرورش در پرداخت بسیاری از مطالبات ساده و معمولی حتی پرداخت حقوق معلمان قراردادی درمانده است ؛ برگزاری چنین مراسم و میتینگ های پر خرج و زرق و برق دار منطقی و اقناع کننده نیست/ تحقق و حل این مساله نیاز به تفکر تحول گرا ، برنامه ریز و آینده نگر دارد که در حال حاضر چنین مناسباتی در در بدنه و مدیریت مشاهده نمی شود
گروه اخبار/ مطهری در پاسخ به تذکری ؛کمیسیون آموزش زودتر تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را در دستور قرار دهد .
به هر حال اخیرا در رقابتی ورزشی کسب ۸مدال ملی ، ره آورد دانش آموزان لرستانی در مسابقات دو و میدانی دانش آموزان سراسر کشور بود .
این مسابقات از ۱۰ لغایت ۱۸ مرداد ماه به میزبانی شهر کرد برگزار گردیده بود .
نتایج کسب شده توسط دانش آموزانی رقم خورده که عموما متکی به امکانات مالی خویش بوده و از کمترین حمایتی توسط اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش برخوردار نبوده اند و برخی نیز فاقد تمکن مالی لازم می باشند اما تا این جای کار با کفایت شخصی ،علاقه واستعداد خود و حمایت ورزش دوستان و مربیان دلسوز تا این جای کار پیش آمده اند ؛ این در حالیست که امروزه در فرآیند مدیریت و برنامه ریزی و تصمیم گیری کلان پرداختن به ورزش به عنوان یکی از محورهای اصلی بالندگی و شکوفایی استعدادها در آحاد یک ملت مورد توجه اکثریت قریب به اتفاق دولت ها می باشد و در کشور ایران نیز پرداختن به ورزش های پایه مورد تاکید است اما این که چرا به ورزش های پایه و آموزشگاهی در لرستان پرداخته نمی شود و هزینه نمی گردد و این که این خشکسالی اعتبارات که همواره دولتمردان دم از آن می زنند کی به پایان خواهد رسید و آیا این کمبود اعتبارات برای کل کشور است یا مسئولان غیور لرستانی شهامت به خرج داده و با اعلام صریح و رسمی آن را می پذیرند باید مسئولان پاسخ دهند .
گروه اخبار/
اعضای انجمن اسلامی معلمان شهرستان های استان تهران با عبدالرضا فولادوند مدیر کل جدید آموزش و پرورش دیدار کردند.
در این دیدار اعضای این تشکل دیدگاه های خود را در خصوص آموزش و پرورش بیان کردند. از مهمترین نکات مطرح شده در این نشست توسط اعضا می توان به « وجود مدیران نا هماهنگ که مانعی در تحقق برنامه ها و اهداف دولت تدبیر و امید هستند » و نیز تقاضا برای افزایش نقش بانوان در حوزه های اجرایی و مدیریتی اشاره کرد.
در ادامه این نشست آقای فولادوند در سخنانی اظهار داشتند که برخی از مدیران کنونی مدیران دولت قبل هستند و باید تعیین تکلیف شوند.
وی افزود : مدیران باید عملا در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید اقدام کنند.
آقای فولادوند همچنین بیان کردند ، آموزش و پرورش و به ویژه مدارس متعلق به کل نظام است و مدیری که استقلال آموزش و پرورش را به خطر اندازد مدیر ما نیست و بنده با ورود جریان های سیاسی به مدارس به شدت مخالف بوده و اجازه این کار را نخواهم داد.
کمیته اطلاع رسانی انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران به نقل از فانوس
شهاب الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان این روزها کجاست؟ آیا مدیریت او در این صندوق ادامه خواهد داشت؟ چه برنامه هایی در انتظار اوست و او چه رویکردی را دنبال می کند/ صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از ارکان اساسی بانک سرمایه است که شرکت های زیرمجموعه اش بخش مهمی از سهام بانک سرمایه را در اختیار دارد/ علیرضا حیدرآبادی پور که تا پیش از این مسئولیت مدیرعاملی این بانک را بر عهده داشت خرداد ماه امسال از این بانک به دلیل اختلاف نظر با یکی از اعضای هیات مدیره برای اعطای تسهیلات به مشتریانی خاص از این بانک خداحافظی کرد/ یکی از اساسی ترین اشکالات وارده به بانک سرمایه بی ثباتی در مدیریت ارشد آن بانک است، موضوعی که قاعدتا منجر به تحمیل هزینه های مختلف به بانک و نظام بانکی کشور می گردد
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از آموزگاران شهرستان خوشاب ( خراسان رضوی ) در نامه ای که برای صدای معلم و خطاب به مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نوشته اند نسبت به عملکرد آن انتقاد کرده اند .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای پاسخ مسئولان ذی ربط اعلام می دارد .
گروه اخبار/ معاون وزیر صنعت با بیان اینکه مدیرانی که یکبار بازنشسته شدهاند میتوانند با شرایطی، مجدد به کار بازگردند، گفت: این مدیران باید حداکثر ۶۰ساعت کار کرده و یک سوم حقوق همتای خود را دریافت کنند.
به کودکان خود به اندازه کافی در مورد تفاوتهایی که بین آنها و سایران وجود دارد، آگاهی و آموزش نمی دهیم تا اگر با فردی با ظاهری متفاوت (چه از نظر جسمانی و معلولیتها و چه از نظر رفتاری و مدل صحبت کردن) مواجه شدند با او بدرفتاری نکنند. تفاوتهای میان افراد چه از نظر ظاهری و اندام های بدن و چه از نظر خصوصیات اخلاقی باعث جلب توجه کودکان میشود و آنها با کوچکترین تفاوتی در میان افراد به این مساله به شدت دقیق شده و به آن توجه می کنند. در این شرایط اگر اطلاعاتی که منجر به آگاهی از تفاوتهای ما با دیگران است از سوی نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش و خانواده در اختیار کودک قرار داده نشود این در دراز مدت میتواند باعث ناهنجاری رفتاری و حتی آزار به دیگران و خشونت شود.
آزار و اذیت فراگیر همسالان در اروپا
برای مثال در مدارس کشورهای اروپایی، آمریکایی برخی افراد با توسل به تفاوتهایی که مهاجران با افراد بومی این کشورها دارند برچسب های مختلفی به مهاجران زده و آنها را به نوعی تحقیر می کنند. رنگ، تفاوت در زبان و ملیت و مهاجر بودن عده ای، پایه ای برای تبعیض قرار می گیرد و این تبعیض ها در قالب رفتارهای نژادپرستانه به شکل فردی یا گروهی اعمال میشود. آزار مهاجران یا خارجی ها، مدلی از آزار است که در همه جای دنیا یکسان عمل می کند. در کنار این روش آزار، بعضی از کودکان از نظر جسمانی ضعیفتر از سایران هستند، یعنی قد کوتاه تری داشته یا بدنی نحیف و لاغر دارند و به دلیل این ضعف قوای بدنی بیشتر مورد آزار و اذیت همسالان خود قرار می گیرند.
در حال حاضر در اروپا این آزار و اذیت همسالان بسیار فراگیر است و کشورهای اروپایی در حال برنامهریزی روی این مهم هستند که آزار همسالان را نسبت به یکدیگر به حداقل برسانند.
با مجموعه برنامه هایی که اکثر آنها گروهی است بین مدرسه و خانواده می توان از این تبعیض ها کاست.
آن چیزی که در کشور خودمان شاهد آن هستیم: برخورد تبعیضآمیز بین کودکان. در کنار این بین کودکان تهرانی و کودکانی که از شهرستانهای دیگر به پایتخت می آیند نیز این رفتارهای آزاردهنده دیده میشود. در بسیاری از موارد کودکان با پیشفرضهایی به سمت قضاوت به سمت یکدیگر می روند که اغلب این پیش فرض ها غیردوستانه است. در اغلب موارد اگر این تبعیض ها از طرف خانواده و مسئولان آموزشی مطرود نشود، استمرار می یابد.
در برخی موارد دیده شده یک تفاوت کوچک مانند چپدست بودن یک دانش آموز می تواند منجر به شکافهای عمیق بین دانشآموزان شود. برای مثال شاگردی که می بیند همکلاسی اش که کنار او نشسته با دست چپ مینویسد این می تواند باعث شکل گیری سوالات زیادی در مورد تفاوت او با سایران شود که اگر ما این سوالات دانشآموز و کودک را بی پاسخ گذاشته و از قبل برنامهریزی درستی برای آن نداشته باشیم تفاوتهایی که امکان دارد در خانواده، فضای عمومی و مدرسه ایجاد شود می تواند شکاف های عمیقی را ایجاد کند. کودکان هم در خانواده و مدرسه و هم در سطح فضای عمومی با افرادی متفاوت با خود مواجه میشوند و بسیار ضروری است که از چگونگی این تفاوتها آگاه باشند و تحقیر کردن دیگران و رفتارهای ناخوشایند را از طریق آموزش به حداقل برسانیم.
تنها عاملی که می تواند از بروز و ظهور رفتارهای خشونت آمیز و غیردوستانه در کودکان جلوگیری کند، آگاهی دادن به کودکان است. اگر ما به کودک در مورد تفاوت دیگران با او آگاهی بدهیم، او این آگاهی را در رفتارهای خود نشان می دهد و از رفتارهای غیرانسانی با دیگران خودداری می کند. کودک باید بداند درصدی از افراد با انواع معلولیت ها متولد می شوند، در حالی که بسیاری دیگر بدون اینکه معلول باشند با تفاوتهای جسمانی با دیگران در قد، وزن، رنگ پوست و سایر مشخصات ظاهری پا به این دنیا می گذارند. در مورد قومیت ها و ملیت ها هم، همه افراد متعلق به یک فرهنگ نیستند و بسیاری از افراد از نظر فرهنگ و قومیت با یکدیگر متفاوت هستند. اگر در زمینه این تفاوتها آگاهی رسانی توسط خانواده و اولیای مدرسه صورت بگیرد دانش آموزان می توانند به صورتی انعطاف پذیر با سایر همکلاسی های خود تعامل داشته باشند و تفاوتها باعث اختلافات نمی شود و این آموزشها در آینده در برخورد فرد با دیگران هم موثر است. در شرایط فعلی جداکردن مدارس کودکان کم توان و استثنائی باعث شده کودکان عادی آگاهی از این افراد نداشته باشند و به محض رویت چنین موارد متفاوتی کنجکاوانه برخورد کنند و اگر برای این کنجکاوی پاسخ درستی پیدا نشود ممکن است کودک دست به رفتاری بزند که ناهنجاری را در پی داشته باشد.
رفتار انسانی با وجود تفاوتها
در مورد تفاوتهای مختلفی که در مکان های عمومی بین کودک و دیگران وجود دارد، مهمترین مساله آگاهی رسانی به کودک است. همه اینها وظیفه مدارس و آموزش رسمی نیست و بسیاری از تولیدکنندگان محتواهای آموزشی برای کودکان و دست اندرکاران تولید متون فرهنگی و خانههای کودکان میتوانند با طرح این مساله و درک تفاوتها در متون کودک و سایر وسایلی کمک آموزشی کودکان به این مهم بپردازند. باید به کودکان آموخت که با وجود این تفاوتها رفتار انسانی نسبت به یکدیگر داشته باشند و این گونه تفاوتها حتی نسبت به مهاجران به حداقل برسد. در این زمینه برنامههای مشترک هم می تواند موثر باشد و راه حلی که ما برای این مساله در قالب برنامه های مشترک در نظر داشتهایم، تیمهای ورزشی است. تجربه نشان داده کودکان وقتی در قالب تیم های ورزشی با یکدیگر همراه میشوند قضاوتهایی که تا پیش از این نسبت به یکدیگر و تفاوتهای هم داشته اند کمتر می شود و این تجربه بسیار موثر است. تمامی رفتارهایی که در قالب رفتارهای انسانی و کودکان نمود می یابد با پیش بینی و پیشگیری از طریق مداخله به حداقل می رسد و حتی در فضاهای سخت مانند محلات محروم هم این کارهای گروهی راه را برای همزیستی مسالمت آمیز کودکان هموار میکند.
نظام آموزشی کشور ما باید به دلیل وجود تفاوتهای قومی و ملیتی میان افراد مختلف و معلولیت ها که روز به روز تعداد آنها در جامعه بیشتر می شود به توضیح و تبیین تفاوتهای افراد به کودکان بپردازد تا در مورد دیگران قضاوت نکرده و آنها را وادار به ترک اجتماع نکنند.
روزنامه آرمان