تا اصلاح ساختار صورت نگيرد ، اگر تمام بودجه دولت و حتي چند برابر کل بودجه دولـت ، به سوي آموزش و پرورش سرازير شود باز هم چالش هاي آن باقي مي ماند/ سازمان مديريت و برنامه ريزي را تعطيل کردند و بزرگترين ضربه را به اقتصاد ، آموزش و پرورش و ...کشور وارد نمودند / هر تحول نیازمند تغییر نگرش است که این نگرش باید در آموزش و پرورش نیز اتفاق بیفاتد و باید نگاه به معلم و آموزش و پرورش متحول شود/ ابتدا بايد يک کميته فوق تخصصي با حضور دکتر نوبخت و جهانگيري و نخبگاني که ديدگاه استرتژيک دارند تشکليل شود که نمايندگان تشکل هاي مدني معلمان و يا نمايندگان شوراهاي معلمان يا پارلمان معلمي به عنوان بازخورد دهنده اطلاعات در اين کميسيون فوق تخصصي عضويت داشته باشند/ تشکل هاي مدني به خصوص تشکل هاي مدني فعال در حوزه آموزش و پرورش و رسانه ها فرصت سوزي نکنيد
گروه گزارش/
مرحله اول رتبه بندی معلمان سال قبل اجرا شد .
اعتبار این مرحله 1350 میلیارد تومان بود .
مسئولان وزارت آموزش و پرورش همان موقع اعلام کردند که اعتباری به مبلغ 3500 میلیارد تومان برای سال 95 پیش بینی شده است و به تصویب مجلس نهم نیز رسیده است .
این در حالی است که فانی در مهر ماه سال 1394 اعلام کرد مرحله دوم اجرای رتبهبندی معلمان در سال ۹۶ آغاز میشود .
پس از گذشت 5 ماه از سال 95 هنوز اخبار مشخص و قابل اتکایی در این زمینه از مسئولان شنیده نمی شود و حتی این اخبار به نظر می رسد ضد و نقیض هم باشد .
فرهنگیان و معلمان پرسش های بسیاری در مورد چگونگی و کم و کیف اجرای مرحله دوم رتبه بندی دارند .
آنان در پیام های متعدد از صدای معلم می خواهند تا از کم و کیف این مساله سوال کند .
بدین منظور تصمیم گرفتیم تا با مسئولان مختلف گفت و گویی در این مورد داشته باشیم .
ابتدا موضوع را با دکتر الهیار ترکمن رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در میان گذاشتیم .
او به صدای معلم گفت :
بخش امور اداری وزارت آموزش و پرورش روی این مساله دارند کار می کنند .
طرح هایی پیشنهاد می کنند و من در جریان جزییات نیستم اما آقای مسعودی ( مشاور آقای بطحایی ) در جریان است .
هنوز چیزی از آن ها برای ما ارائه نشده است .
پس از ایشان به سراغ محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می رویم .
تلفن سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مطابق معمول دایورت بوده و غالبا مسئول دفتر ایشان پاسخ می دهد .
پرسش را مطرح می کنیم و او از این مساله اظهار بی اطلاعی می کند و چند شماره تلفن می دهد .
سرانجام به قسمت " حقوق و مزایای وزارت آموزش و پرورش " می رسیم .
فردی از پشت تلفن می گوید من در این مورد اجازه ندارم که صحبت کنم و شما می توانید با بخش روابط عمومی هماهنگ کنید .
اما در ادامه می گوید که مرحله دوم رتبه بندی از 1 / 1 / 95 اجرا می شود .احتمالا تا 7 یا 8 روز دیگر ضوابط آن اعلام می شود .
قانون می گفت تا 6 ماه دیگر می توانید ضوابط تعیین کنید و این ضوابط از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ می شود .
این مقام آگاه در برابر این پرسش صدای معلم که از سازمان مدیریت هم سوال شده است اما آن ها نیز به وزارت آموزش و پرورش ارجاع داده اند گفت :
من پی گیری کرده ام .
گفتند که بخشنامه آن در دفتر آقای بطحایی است و احتمالا تا 20 روز دیگر ابلاغ می شود .
ما منتظر ابلاغ این ضوابط هستیم که بتوانیم مبالغ اجرای مرحله دوم را پرداخت کنیم .
این مقام آگاه در برابر این پرسش که آیا ضوابط امسال با سال قبل تفاوتی دارد یا خیر پاسخ داد :
سعی کردیم خیلی پیچیده نباشد .ضوابط امسال تفاوت چندانی با سال قبل ندارد .گروه های آموزشی ( وابسته به معاونت آموزشی ) دارند مساله را پی گیری می کنند .
ایشان در پایان خواست که برای اطلاع از جزییات بیشتر با آقای حسینی ، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش تماس گرفته شود .
با آقای حسینی تماس گرفته شد .
ایشان هم مطابق معمول در جلسه بودند .
پایان گزارش /
از من نپرسید که آیا میتوانم و میخواهم که این وام سنگین را ضمانت کنم یا خیر، بلکه از من خواست که ضمانتش کنم/ خالص دریافتیام یک میلیون تومان است و به این دلیل بانک ضمانتم را نخواهد پذیرفت/ من فیش حقوقی ام رو به بابام هم نشون نمیدم/ حرفش حق بود/ میدانم که همکارانم شاکی خواهند شد و وزارتخانه نوشتههایم را تکذیب خواهد کرد امّا میخواهم حقیقتی را بگویم/ شما اگر نمیخواهید وامی با اقساط ماهانه مثلاً یک میلیون و پانصد هزار تومان را ضمانت کنید، فقط کافی است به سامانهی مجازی دریافت فیش حقوقی فرهنگیان دستور بدهید فیشی با خالص دریافتی کمتر از یک و پانصد برایتان صادر کند/ فیش نوع دوم محرمانه است و در گاوصندوق بانک مرکزی نگهداری میشود. هیچ معلّمی تا بهحال آن را ندیده است فقط مبالغش را از غریبه و آشنا شنیدهایم/ حقوق معلّمان بر اساس فیش نوع دوم، که محرمانه است، پرداخت میشود و نه فیش بهدردنخور نوع اوّل
گروه اخبار/
حمیدرضا حاجیبابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «دلتان برای آموزش و پرورش تنگ شده است؟»، اظهار داشت: همیشه دلم برای آموزش و پرورش تنگ است.
وی افزود: آموزش و پرورش یک جایگاه دوست داشتنی دارد و جایی است که پاکترین و معصومترین بچهها در آنجا درس میخوانند.
حاجیبابایی با بیان اینکه دورانی که در آموزش و پرورش بودم خیلی خیلی خوب بود، خاطرنشان کرد: تمام دورانهای آموزش و پرورش زیباست؛ وزارتش چون کار سنگینی داشت کار سختی بود.
وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: در مدت زمان چهار سالی که در آموزش و پرورش بودم به اندازه بیست سال فعالیت داشتم.
وی در خصوص نگاه مجلس کنونی به آموزش و پرورش گفت: هنوز در مجلس کار آن چنان که باید شکل نگرفته است، اما بر اساس مراجعاتی که به من وجود دارد نگاه به آموزش و پرورش مثبت است؛ باید ببینیم این موضوع در عمل چگونه است.
انتهای پیام/
گروه اخبار/ وزیر آموزش و پرورش موفقیت دانش آموز دختر کیمیا علیزاده در المپیک و کسب مدال برنز را به او تبریک گفت.
« سید رازی طبیب » فرهنگی بازنشسته و عضو شورای نویسندگان صدای معلم با بیش از 60 سال سابقه تدریس و معلمی و قریب 80 سال سن هنوز به حرفه معلمی عشق می ورزد و " نوشتن " را مهم ترین ابزار معلمان می داند .
در این گفتار ، او برخی از ویژگی ها و اخلاق معلمی را برمی شمارد .
آموزش و پرورش ، آیینه ی تمام نمای واقعیت اجتماعی یک جامعه است/ بسیاری از جامعه شناسان برای بررسی یک جامعه به ماهیت آموزش و پرورش آن جامعه نگاه و توجه می نمایند/ عدم دسترسی به بسیاری شاخص های رشد و توسعه در ۳۰ سال اخیر به خاطر کم توجهی و نادیده گرفتن شاخص های توسعه ی آموزش و پرورش بوده است/ طبق تحقیقات سازمان یونسکو در ۲۰ سال اخیر هزینه های آموزش و پرورش در اکثر کشورهای جهان به شدت افزایش یافته است/ این بی توجهی متاسفانه از دولت های گذشته یعنی از سال ۱۳۷۰تا به امروز با شدت و ضعف ادامه یافته است/ بی توجهی به آموزش و پرورش صرفأ بی توجهی به معیشت معلمان محترم و زحمتکش نیست بلکه به معنای کم توجهی به جامعه ی دانش آموزی و خانواده ی دانش آموزان نیز هست زیرا این مجموعه با هم و به عنوان یک نظام پیوسته تعریف می شوند/ این همه سازمان اقماری و موسسات قارچی و بی خاصیت کمک آموزشی با این همه تبلیغات گوناگون که انجام می دهند و میلیاردها تومان به جیب می زنند ،در واقع زحمات چندین ماهه ی معلمان دلسوز و بی ادعا و بی توقع را به نام خود مصادره کرده و زحمات یک ساله ی سازمان عریض و طویل آموزش و پرورش را به نام خود ثبت می کنند و صدای کسی در دفاع از زحمات مجدانه ی معلمان بلند نمی شود
گروه اخبار/
سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت معوقات فرهنگیان چطور است و آیا اعتباری برای پرداخت آنها وجود دارد؟»، اظهار داشت: مطالباتی از گذشته داریم و خصوصاً آنهایی که مربوط به پرسنل و بخشی غیر پرسنلی است به شدت آموزش و پرورش را آزار میدهد.
وی افزود: به عنوان نمونه یک مالک ساختمان طلبی از آموزش و پرورش دارد و پول آن پرداخت نشده و حکم دادگاه را دریافت کرده و اکنون میخواهد دانشآموزان را از مدرسه خارج کند، که این موارد مشکلاتی ایجاد میکند؛ در برخی مواقع حتی رأی مرجع قضایی را گرفتهاند و حسابهای آموزش و پرورش را مسدود کردهاند که این موضوع مشکل خیلی جدی ایجاد میکند.
بطحایی با بیان اینکه در آخرین مرحله از پیگیریها برای برنامه ششم توسعه یک پیشنهادی دادیم و متأسفانه آن هم فعلاً در لایحه وجود ندارد، بنابراین این مطالبات هر سال اضافه میشود، خاطرنشان کرد: همه ساله مطالبات تأیید شدهای که توسط ذی حساب و وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت وجود دارد را گزارش میدهیم تا در بودجه سال آینده آموزش و پرورش وارد شود، اما متأسفانه به دلیل تنگناهای مالی مرتب این موارد از بودجه خط میخورد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص رقم دقیق مطالبات فرهنگیان به فارس، گفت: اگر بخواهیم تمام مطالبات فرهنگیان اعم از پرسنلی و غیر پرسنلی و از سال ۱۳۸۲ تاکنون را پرداخت کنیم حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است ولی مطالبات پرسنلی فقط ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان است.
فارس
با شروع فصل نام نویسی مدارس ، بحث بر سر نوع مدرسه و شرایط ثبت نام ، در جامعه اوج می گیرد/ هرچند که این قانون هنگام ثبت نام در مدارس اجرا می شود امّا در طول سال تحصیلی به تدریج شرایط تغییر می کند / کمبود سرانه مدارس که ناشی از کمبود بودجه آموزش و پرورش می باشد ، شرایط جدیدی را پیش پای مدیران مدارس می گذارد . اغلب مدیران برای تامین هزینه های مدارس ناگزیرند دست نیاز به سوی والدین دانش آموزان دراز کنند/ اغلب خانواده ها انتظار دارند که در مدارس دولتی شرایط تحصیل کاملا رایگان باشد/ یکی از راهکارهایی که در جهت کاهش هزینه ها صورت می گیرد ، افزایش تراکم دانش آموزان در کلاس هاست/ واقعیت این است که این کمک ها خیلی هم داوطلبانه نیستند و کم و بیش حالت اجباری به خود گرفته اند/ ذهنیّت جامعه هنوز پذیرش این نوع همیاری را ندارد/ از خانواده هایی که در تامین معیشت خود درمانده اند ، نمی توان تقاضای کمک به مدرسه را داشت/ برای رسیدن به این هدف ، زبان هنر تاثیر گذار خواهد بود . بسیاری از پیام های تربیتی و اجتماعی را می توان در قالب یک اثر هنری ارائه کرد/ در جامعه ای که مدیر مدرسه و همکارانش ناگزیرند برای اداره مدرسه ، دست نیاز به سوی خانواده ها دراز کنند ، منزلت معلّم حفظ نمی شود/ سال هاست در بین دانش آموزان رغبتی به شغل معلّمی دیده نمی شود . نوجوانان تمایل ندارند شغلی را انتخاب کنند که برای رفع کمبودها ، مُدام درگیر متقاعد کردن ارباب رجوع باشند